• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מבוכים ודרקונים { 4 } פרקטיקה

אור חיים

פונדקאי מהשורה
אני אעביר מבוכים ודרקונים בקיץ לילדים כיתות ב' עד ו'.
למרות שאני מנחה את האחים שלי וחברים שלהם כבר שנים, אין לי מושג איך לנהל את הדפי דמות (אולי לוותר על מיומנויות ולקבוע מראש ערכי תכונה?)

עודד משהו, אני אעשה שיעור ניסיון, וזה יהיה רק שעה וחצי, (אני אעביר להם את אולם הקובולדים), אבל איך יהיה זמן ליצירת דמויות?

תודה לעוזרים, אור
 
תכין דמויות מראש. הקלאסיקות-גמד לוחם/כהן, אלדרין אשף, אלף סייר, בן מחצית נוכל וכו'. זה השני. בנוגע לראשון, יש דפי דמות הרבה יותר פשוטים להבנה שאולדמן עשה בפורטל. אם הבעיה שלך היא ספציפית עם מיומנויות, זה די פשוט. אם יש לך הכשרה במיומנות כלשהי, אתה משחיר את הריבוע המתאים, והסכום הסופי של הבונוס הוא הכשרה(אם יש)+תכונה+מחסר שריון(אם יש)
 
מו"ד ארבע היא מורכבת, ויהיה די קשה להעביר אותה רק בשעה וחצי. אם אתה חייב בכל זאת רק שעה וחצי, אני הייתי מנסה להתחיל להסביר קצת על כל העניין של גלגול+ תוסף נגד ד"ק ועובר איתם על הכוחות שלהם במהירות ובקיצור (לדוגמא, אם ניקח את מכה זהירה של לוחם: זה כוח שנותן לך סיכוי גבוה יותר לפגוע ופחות נזק, ושווה להשתמש בו בעיקר כשהיריב מולך עם הגנות גבוהות ואתם רואים שקשה לכם לפגוע בו). הייתי ממליץ דווקא לא להשתמש באולם הקובולדים, בגלל שיש רק קרבות ואין שום דבר מעבר, והשחקנים לא יוכלו ללמוד את המכניקה באופן טוב בשעה וחצי, כך שאני חושב שעדיף להכניס יותר פלאף/ גלגולי מיומנות.
 
לYDS
אתה יכול בבקשה לתת כישור?
נמשיך עם הדמויות הקלסיות או שניצור חדשות, שתי האפשרויות מבאסות מבחינתי.
וFERGI
אוקי, לא רציתי בגלל שלא חשבתי שיהיה לי ביטחון בהתחלה עם משהו שאני כתבתי, אבל ת'כלס, זה עדיף.
אתה רואה איך סגן יוכל לעזור?
 
דרך אגב, אני ממליץ לא להשתמש במו"ד 4. עד כמה שאני אוהב את השיטה הזו, היא פשוט מסובכת מדי בשביל ילדים בכתה ב'...
אולי מו"ד 5 תעבוד, ואנור יכולה גם לעבוד (עולם המבוך), ויש גם שיטות ייחודיות לילדים כמו "קוסמים קטנים" שמתורגמת עכשיו לעברית.
 
זה קצת מסובך להבין את השיטה בלי לקנות כלום
ובכלל, נראה לי אני כן אמשיך במהדורה 4 למרות הסירבול - כי זה ה שאני מכיר ויש לי גישה אליו.

בכל אופן, אני עדיין מחפש עצות משה"מים עם נסיון
 
שמע, בשעה וחצי בהחלט לא תוכל להעביר את מו"ד 4, בעיקר לתלמידי כיתות ב'-ו' שהם ממש לא קהל היעד שלה. יש הרבה שיטות הרבה יותר פשוטות, חלקן גם בפונדק (ואנור, מו"ד 5, אפילו וושו יכול לעבוד אם אין לך זמן/כסף). ממש קשה לי לראות את מהדורה 4 עוברת בצורה טובה בשעה וחצי לגילאים האלו.
 
אור חיים אמר/ה:
לYDS
אתה יכול בבקשה לתת כישור?
נמשיך עם הדמויות הקלסיות או שניצור חדשות, שתי האפשרויות מבאסות מבחינתי.
וFERGI
אוקי, לא רציתי בגלל שלא חשבתי שיהיה לי ביטחון בהתחלה עם משהו שאני כתבתי, אבל ת'כלס, זה עדיף.
אתה רואה איך סגן יוכל לעזור?
אתה לא חייב להתחיל עם משהו שאתה כתבת, יש הרפתקאות בפורטל וגם הרפתקאות באתרים אחרים. חוץ מזה, זה לגמרי מובן שאתה חושש להתחיל את שלך, ואני אישית בעד להתחיל עם הרפתקאות מוכנות, פשוט ההרפתקה הזאת פחות מתאימה למפגש חד פעמי עם אנשים לא מנוסים. סגן? אני לא בטוח שאני מבין מה זה נכון, אבל אני אתייחס לזה כאל עוזר לשה"מ. ובכן, אם אתה יכול להשיג מישהו שיודע את החוקים או שכבר אחד הילדים יודע אותם, הוא יכול לחסוך לך הרבה זמן ותוך כדי גם להרגיש חשוב. זה רעיון מצויין, כל עוד הילד מבין שהוא עוזר לך ולילדים לגבי מכאניקה אבל רק אתה אחראי על הסיפור. שמתי לב כרגע שהם קטנים יחסית, וילד יהנה בעיקר מקרבות, אז לעשות פלאף כמו שאמרתי כנראה יהיה פחות טוב. אני מצטרף להמלצות על ואנור. אני כרגע עושה חוג לילדים בכיתה ד', ובשיעור אחד סיימנו דפ"דים והתחלנו לשחק. היא שיטה מאוד נוחה ופשוטה שמאוד מתאימה למה שתיארת.
 
זה ממש לא בעיה, ואני בהחלט ממליץ לשחק בשיטה שאתה מכיר ולא בשיטה שתצטרך ללמוד לשם כך. אתה לא צריך להעביר את כל ספר החוקים לשחקן אלא את הבסיס: שימוש בכוח על ידי גלגול קוביה + תוסף נגד מספר מטרה.
מה שעשיתי בעבר בכנסים הוא להשתמש בפורמט של משחקי הקופסה של מכשפי החוף: כותבים בכל דף דמות יכולת, 2 התקפות לפי רצון, כוח יומי וכוח תכלית. אתה יכול כמובן לשחק עם הפורמט הזה ולכתוב 2 לפי רצון,1 היתקלות, 1 יומי, או כל שילוב אחר שבא לך - העיקר שלא יהיו יותר מדי כוחות. כדאי מאוד לתת להם אפשרות בחירה מוגבלת, למשל לבחור 2 מתוך 3 כוחות לפי רצון. חוץ מזה, דרג"ש, נק"פ וזהו. אני עשיתי שכל כוח מוריד נזק קבוע, ו-20 מוריד עוד נקודת נזק, אבל אתה יכול להשתמש בקוביות נזק אם בא לך. הכל שאלה של כמה אתה רוצה להרחיב ולסבך כאשר טווח הפעולה שלך הוא בין המכניקה של משחק הקופסה לבין משחק התפקידים. בספוילר יש כמה דמויות שכתבתי, שתוכל לראות מה הסגנון.

נימקוס - לוחם בן כלאיים
דרג"ש: 16, נק"פ: 9.

יכולת: קריאת תיגר
כל פעם שאתה מתקיף מטרה, אתה מסמן אותה. כאשר אויב מסומן נע או תוקף מישהו מלבדך, אתה רשאי להתקיפו כהפרעה מיידית. בנוסף, אם הוא מתקיף מטרה אחרת, הוא סובל ממחסר של 2 להתקפה.

לפי רצון:מכה בטוחה
התקפה: +7 (קפא"פ)
נזק: 1

לפי רצון: ביקוע
התקפה: +6 (קפא"פ)
נזק: 1, אם פגעת אתה רשאי לבצע מתקפה משנית כנגד מטרה סמוכה (6+ להתקפה, נזק 1).

יומי: בואו וקבלו בראש
כל אויב בפרץ קרוב 3 נגרר קרוב אליך ואז אתה תוקף +6.
נזק: 2
החטאה: 1.

תכלית יומית: בלתי ניתן לעצירה
אתה מקבל 3 נק"פ זמניות (עד לסוף הקרב)

תכלית יומית: קשיחות מופלאה
אתה מבטל נזק מתמשך או מתאושש ממצב הלום, המום, מואט או מוחלש.

כשרון: הלוחם בן הכלאיים מסוגל למאמץ פיזי ממושך ולהסתפק בתנאים הדלים ביותר, למעשה הוא זקוק לשינה של 6 שעות רק פעם ב-72 שעות.


דדלוס – צייד אנושי
דרג"ש: 15, נק"פ: 6
יכולת: בכל סיבוב אתה יכול לבחור עמדה אחרת שמעניקה לך יתרונות.

לפי רצון: התקפה זריזה
התקפה: 6+ (קפא"פ)
נזק: 1
אתה יכול לפסוע משבצת אחת לפני או אחרי ההתקפה.

לפי רצון: ירי מדוייק
התקפה: 6+ (טווח 10)
נזק: 1

יומי: ירי מבקע
התקפה: 7+ (טווח 10)
נזק: 3 והמטרה סובלת בסיבוב הבא ממחסר 2 לגלגול ההתקפה
החטאה: 1

עמדת שומר ההיכל
כאשר הצייד נמצא בעמדה זו, מקבל 2+ לגלגול ההתקפה, יכול לדחוף את המטרה 3 משבצות (גם אם פגע, גם אם החטיא).

עמדת דריכות הפתן
במקום להתקיף, הצייד נכנס לעמדת דריכות הפתן, בכל רגע נתון בקרב הוא רשאי לצאת מהעמדה ולהשתמש בהתקפה לפי רצון כפעולה מפריעה.

עמדת הצלף
כאשר הצייד נמצא בעמדה זו, כל התקפה מסבה 1+ נזק.
כשרון: הצייד הוא אומן הגישוש והעיקוב, ביכולתו להתחקות אחר עקבות ולהתמצא בטבע הפראי.


אכטוס – מצביא אנושי
דרג"ש: 15, נק"פ: 7

יכולת: מילת השראה
אתה או בן ברית בפרץ 5 יכול להשיב 2 נק"פ. יכולת זו ניתנת לשימוש פעמיים ביום אולם רק פעם אחת בסיבוב.

לפי רצון: חבטה אימתנית
התקפה: +6 (קפא"פ)
פגיעה: בחר בן ברית הסמוך לך או למטרה, אם בהתקפה הבאה שלו הוא תוקף את המטרה, הוא מקבל 2+ להתקפה ו1+ לנזק.

לפי רצון: טקטיקת להקה
לפני ההתקפה אתה מאפשר לבן ברית הסמוך אליך או אל המטרה לפסוע משבצת 1 כפעולה חופשית.
התקפה: 6+ (קפא"פ)
נזק: 1

יומי: להוביל את הכוח
התקפה: 6+ (קפא"פ)
נזק: 3. אתה וכל בני בריתך בטווח 5 משבצות זוכים ב-1+ להתקפה כנגד המטרה.
החטאה: אתה וכל בני בריתך בטווח 5 משבצות זוכים ב-1+ להתקפה כנגד המטרה.

תכלית יומית: הישארו עומדים
אתה וכל בעלי בריתך משיבים 3 נק"פ.

תכלית יומית: תנועה קרבית
במקום שאתה תבצע פעולת תנועה, בן ברית מבצע פעולת תנועה כפעולה חופשית.

כשרון: המצביא הוא אומן הטקטיקה והשכנוע, ביכולתו לשלהב את ההמונים ולתמרן אותם כרצונו.


קצ'קה – פסיוניסט טרי-קרין
דרג"ש: 12, נק"פ: 6

יכולת: חיזוק פסיוני
אתה מתחיל עם 2 נקודות חיזוק פסיוני בכל יום, אתה יכול להשתמש בהם כדי להפעיל כוח תכלית או כדי להגדיל את הנזק ב-1 (יש להחליט על השימוש בנקודת החיזוק לפני גלגול התקפה).

לפי רצון: פילוח תודעה
התקפה: 6+ (טווח ראייה)
נזק: 1 והמטרה סובלת ממחסר של 1 להגנה עד תחילת התור הבא שלך

לפי רצון: חור בזכרון
התקפה: 5+ (טווח ראייה)
נזק: 1 ואתה מקבל יתרון קרבי כנגד המטרה עד סוף התור הבא שלך

יומי: טריפת מחשבות
התקפה: 7+ (טווח ראייה)
נזק: 2
החטאה: 1
אם ההתקפה פגעה, בצע התקפה משנית לכל אויב הסמוך למטרה הראשית: 7+ להתקפה, 1 נזק

תכלית (מיוחד): הסחת דעת
המטרה מעניקה יתרון קרבי להתקפה הבאה עד התחלת התור הבא שלך

תכלית (מיוחד): דחיפה
אתה מחליק את המטרה משבצת אחת

כשרון: הטרי-קרין אינו ישן אף פעם, הוא תמיד ער, תמיד צד.


פארס – ברברי אלף
דרג"ש: 12, נק"פ: 12

יכולת: חמת זעם
כאשר ברשותך 4 נק"פ או פחות אתה נתקף חמת זעם ומסב נקודת נזק יותר בכל התקפותיך.

לפי רצון: שכרון קרב
התקפה: 5+ (קפא"פ)
נזק: 1, ואתה מקבל 2 נק"פ זמניות

לפי רצון: שעטה
התקפה: 5+ (קפא"פ)
לפני ההתקפה אתה פוסע 2 משבצות, אתה רשאי לנוע דרך משבצות אויב אך לא לסיים שם את תנועתך
נזק: 1 ואתה דוחף את המטרה משבצת 1

יומי: מהלומה אכזרית
התקפה: 6+ (קפא"פ)
נזק: 2 והמטרה מופלת שרועה
החטאה: 1

תכלית יומית: עשבי ריפוי
אתה יכול לרפא את עצמך או דמות סמוכה ולהשיב 2 נק"פ.

כשרון: האלפים ידועים ביכולת האצנות שלהם, הם אינם משתמשים בבהמות רכיבה אלא רצים שעות למרחקים.


נאטקה – גנב זוטון
דרג"ש: 14, נק"פ: 6

יכולת: התגנבות
כפעולה מלאה, יכול לבחור בטווח ראייה קורבן שאינו מעורב איתו בקפא"פ. נע עד למחצית התנועה (אבל לפחות משבצת אחת), ותוקף 5+ את המטרה, אם מצליח הוא בלתי נראה למטרה עד שהוא תוקף אותה כל עוד הוא נע עד למחצית התנועה (בסיבובים העוקבים הוא לא חייב לנוע).

לפי רצון: מכת נגד
התקפה: 6+ (קפא"פ)
נזק: 1. אם המטרה מתקיפה אותך לפני תחילת התור הבא שלך, אתה מבצע נגדה התקפת נגד כהפרעה מיידית (6+ להתקפה, 1 לנזק).

לפי רצון: דג'אדה
התקפה: 5+ (טווח 8)
נזק: המטרה מעניקה יתרון קרבי עד תחילת התור הבא שלך, אם היא נכשלת בגלגול הצלה היא גם הלומה.

יומי: הצרחה
התקפה: 6+ (קפא"פ)
נזק: 3
החטאה: 1
השפעה: גם אם החטאת וגם אם פגעת, החלף מקומות עם בן ברית המסכים לכך.

תכלית יומית: הזדמנות שנייה
הפרעה מיידית: כאשר התקפה פוגעת בך, אתה מאלץ את היריב לגלגל את ההתקפה מחדש.

כשרון: הזוטון הגנב מתמחה בכיוס, מציאת מלכודות וניטרולן.
 
כשמנחים למתחילים או לילדים, כדאי שכמה שיותר מהשיטה תהיה שקופה להם - תעשה אתה את החישובים והמכניקה, ותן להם לדמיין לבד מה הדמויות עושות ולתאר את זה - אתה תציג איך זה מתבטא מכנית.

ואני לא בטוח שילדים רוצים דווקא רק קרבות. הם רוצים הרפתקאות, אקשן ודברים מגניבים - ואת זה אפשר להשיג לא רק בקרבות אלא גם במצבים מהירים ומעניינים (תגנוב סצנות מכל סרט של אינדיאנה ג'ונס). גם אינטראקציות עם דמויות בלי שחקן יכולות להיות מהנות - תלוי מי הדמויות האלה ומה הן עושות. זו הזדמנות מעולה ללעוג ליצחק המורה למתמטיקה ולהציג אותו כקוסם נכלולי וכושל!
 
אולי, אבל כשהיינו בני 13 ששונאים את בית הספר, זה בא לנו מאוד בטבעיות לשלב במשחק דב"שים שליליים שהיו מבוססים על המורים שלנו.

מצד שני, גם במבט לאחור, המורים בבית הספר שלי היו יותר כמו דמויות מקומיקס של אורי פינק* מאשר כמו מורים אמיתיים, אז זה די תרם לאווירה.

* לא, אני לא מגזים. באמת. תחשוב איזה דב"שים אתה יכול לעשות מ:
1) מורה זקן וחשקן שהועף מ-3 בתי ספר על הטרדה מינית של תלמידות.
2) מורה רכלנית שמחליפה כל שנה צבע שיער, וכשנגמרים לה האנשים לרכל עליהם עוברת לרכל על עצמה.
3) מורה למתמטיקה שאינו מקפיד על נקיון זקנו או החלפת בגדיו, מקלל את תלמידיו וממציא תחביר חדש.
4) שני מורים לפיזיקה - אחד שאוהב לספר לתלמידים על הברחות סמים שעשה כשעבד בצי הסוחר, ואחד שאין לי מושג מה הוא עשה כל יום חמישי אבל לשיעור של שישי בבוקר היה מגיע עם אף אדום, ריח של כוהל ושכרות כללית.
5) מורה לתנ"ך שחושב שזה מגניב לקנות לתלמידיו בירות בפיצוציה ולשתות איתם תוך הקראת קטעים נבחרים מ"מיין קמפף".
6) מורה לספרות שקראה רק תקצירים של הספרים שהיא מלמדת אבל זה בסדר כ אותו דבר גם אנחנו.
 
חזרה
Top