• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

קללת סטראהד (Curse of Strahd), קריאה פומבית

בשעה טובה קיבלתי ביום רביעי שעבר את ההרפתקה החדשה של מכשפי החוף, Curse of Strahd, שמחזירה לתחייה את הערפד סטרהד וון זרוביץ, ואת בארוביה.
curse-of-strahd.jpg
אז למי שמתעניין, הנה הרשמים שלי מכל פרק, אעדכן כשאני מתקדם בקריאה:
- מבוא, הרקע של סטראהד וכיצד משלבים ערפדים ומבוכים ודרקונים, ובכלל מאיפה הערפד הגיע בספרות המודרנית. חביב כפלאף.

- הקדמה, שני עמודים על הרצת ההרפתקה, המבנה שלה וכך הלאה. רייבנלופט היא בעצם Sandbox אחד גדול, שמראש מוגדרת המטרה:
הדמויות מנסות לחסל את סטראהד, בעוד שלערפד מטרות משלו - לכבוש את אירינה ולהפוך אותה לערפדית, למצוא את צייד הערפדים וואן ריכטן, ולאתר יורש
מבנה ההרפתקה הוא בעצם הקדמה, חבילת הטאורקה, סקירה קצרה של בארוביה ואז אחת-עשרה פרקים שכל אחד בעצם מתאר מיקום אחד. אני אוהב סנדבוקס, וזה פשוט נראה מצוין. גם החלק הבא שמדבר על דרגות הוא אחלה - ראשית ההרפתקה ממליצה בעצם להעלות את הדמויות דרגה לפי אירועים/הישגים ולא לפי נק"ן, שזה גם מה שאני עושה באופן לא פורמלי. ושנית, הוא נותן דרגה מומלצת כל מיקום. הצד השני של המטבע הוא שהדמויות יכולות לבקר במיקום מסוכן בדרגה נמוכה (למשל לבקר ברייבנלופט בדרגה 4), שזה הופך את העסק לריאלי יותר. זו בהחלט הרפתקה למנחה מנוסה, בגלל הפרי-פורם והחוסר בסיפור מסגרת מגובש. אין בעצם תקציר הרפתקה כלל, אלא זה הכל בידי החבורה והמנחה.
ההקדמה מסתיימת בעמוד אחד עם טיפים להרצת משחק אימה. חביב.

- פרק 1 -אל הערפילים
סקירה קצרה של סטראהד והמטרות שלו, בהחלט מדובר בנבל אינטלגינטי שהכוונה שתהיה לו כמות גדולה של אינטראקציה עם הדמויות לפני הקרב / מפגש האחרון. עם זאת, הפכו אותו לקצת אפל יותר ממה שאני זוכר. הוא לא ממש טרגי יותר, אלא נבל מרושע עם עבר טרגי ועריגה לאותו עבר. מפורט בפרק על שלושת המטרות שלו, אבל רק הראשונה מגניבה. השנייה קצת פשטנית מדי והשלישית היא מגניבה בפוטנציאל אבל הם ממהרים להסביר שהיא אינה ריאלית.
מכאן ממשיכים לחבילת הטרוקה, שזה פשוט רעיון מעולה שעדיין מגניב היום כמו פעם - למעשה מדובר בחבילת קלפים, ששולפים חמישה קלפים מתוכם שקובעים דברים מסויימים בהרפתקה. המשמעות היא שכל הרפתקה היא שונה כך שאם כבר שיחקתם פעם בטירת רייבנלופט, זה לא יהיה אותו דבר, וגם שלמעשה הדמויות מקבלות את הנבואה בשלב מסוים של ההרפתקה, מה שמכווין אותם גם בתוך המשחק. הקלפים הם:
שלושה קלפים שקובעים את המיקום של חפצים שיעזרו לדמויות להתמודד עם סטראהד, קלף רביעי שקובע מיהו בעל-ברית פוטנציאלי של הדמויות ולבסוף הקלף החמישי קובע היכן סטראהד ימתין לדמויות בקרב הסופי, כך שכל חקירה של הטירה תסתיים אחרת.
 
לפחות ממה שאני זוכר מ"ערפד הערפילים", קלפי הטארוקה שהופיעו שם היו זהים לגמרי לקלפי הטארוט המוכרים.

אגב קלפים - ליועצים ארגוניים יש איזה קטע עם "קלפי מרלין":
%D7%9E%D7%A8%D7%9C%D7%99%D7%9F_%D7%9E%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%AA.jpg


מדובר בקלפים שמציגים את מרלין הקוסם בכל מיני סיטואציות מביכות - הופך לעץ, עומד בפרשת דרכים, מבצע בעצמו מעשה מגונה מול המראה וכו'. בכל מיני השתלמויות מפקדים, מיונים וכיו"ב אוהבים לתת ערימה של הקלפים האלה, לומר לך לבחור אחד, להסביר למה הוא מייצג אותך, ואז עושים כל מיני הפעלות דינמיקה קבוצתית מפגרות שבהן צריך לשכנע את שאר המשתתפים למה דווקא הקלף שלך ולא שלהם מתאים להיות אחד מה4-5 קלפים שמרכיבים את "דמות המפקד" או איזו המצאה שרלטנית אחרת של יועצים ארגוניים שנועדה להצדיק את העובדה שהם מקבלים תקן של רס"ן ואישור ללכת על אזרחי.
 
פעם ראשונה שאני שומע על קלפי מרלין... בנוגע לקלפי טארוקה, אני לא מכיר קלפי טארוט אבל לא אופתע אם זה עקרון דומה. הרי הויסטאני הם בהשראת הצוענים.
 
ב"ערפד הערפילים" יש איזה קטע שהערפד הבכיין הולך למגדת עתידות צועניה סטריאוטיפית, ויוצאים לו אצלה כל מיני קלפים - מוות, מגדל, אוהבים, שמש וכיו"ב. אני לא בעסקי הטארוט אבל ממה שיצא לי לראות הקלפים האלה קיימים שם. אני לא בטוח כמה טארוט קשור היסטורית לצוענים - זה היה יותר קטע של צרפתיות ואיטלקיות עם הרבה זמן פנוי וגישה לחפיסת הקלפים של הבעל חובב ההימורים (הטארוט התחיל בתור משחק הימורים איטלקי, לא כמשהו מיסטי).

אגב, אם אני לא טועה בשום מקום במוצרי רייבנלופט לא כתוב "צוענים" כי שחקני תפקידים בני רומה (ככה ה"צוענים" מעדיפים לקרוא לעצמם) בארה"ב עלולים להיעלב ולתבוע. מאותה סיבה שינו את "ויקה" במו"ד בקופסאות (גרסה עלובה של אורקים וכאלה לקוסם) ל"ווקאני" כי אנשי דת הוויקה נעלבו. מצד שני מוזר ששאמאן נשאר שאמאן בעוד שמדובר באנשי דת אמיתית לגמרי מאזורים נידחים של החלקים האסיאתיים של רוסיה.
 
כנראה הרוסים לא הגישו תביעה :)
ההרפתקה נראית ממש מגניבה. קראתי את הספר הראשון בסדרה, ואם מפתחים יותר את בארוביה זה יכול להיות מיקום טוב להרפתקאות. מחכה לפרקים הבאים.
 
ובשעה טובה, כלומר השכם בבוקר לפני שהילדים מתעוררים, ממשיכים!
הפרק הראשון ממשיך עם קרסים לדמויות, וגם ציור מדליק של כישוף שמזמן או חוטף פרש. הקרס הראשון הוא שהדמויות מקבלות מכתב בפונדק שמזמין אותם להציל ממלכה רחוקה - יכול לעבוד עם שחקנים שזורמים, אבל די מעפן.
הקרס השני הוא על אחוות מבקרים מוזרים שמגיעים לעיר הוא שהויסטאני מזמינים את הדמויות. זה קרס עם הקרב קטעים של הקראה בקול, שאני פחות מת על זה, אבל הוא נראה קל לשילוב ויכול להיות אחלה אם בונים אותו טוב.
הקרס השלישי הוא מבלבל, מדובר על ציד אנשי-זאב, עם המון רקע על כל מיני סיעות שונות של ממלכות נשכחות, אבל זה לא משנה כלום כי כשהדמויות מגיעות ליער, ערפל עוטף אותן ולהתראות.
אציין שיש גם נספח של בית רדוף על הגבעה, שגם ניתן להוריד מהרשת, והוא די מדליק לחבורה שאוהבת אימה - הדמויות חוקרות בית נטוש, שהן צריכות להמלט ממנו לפני שיחוסלו, אבל הבית מעביר אותן לבארוביה. ההתחלה עם הכי הרבה אופי.

פרק 2: הארצות של בארוביה
הגעתי לחלק שמתאר את העולם, וראשית הוא כתוב נפלאה. בארוביה היא לא ארץ רגילה, וגם תושביה לא רגילים. ראשית היא מוקפת בערפל, שאי אפשר להמלט ממנו. גם הקסם משתנה, וגם הוא לא מאפשר לצאת מבארוביה. והטאץ' הכי יפה לטעמי הוא "שגעון ההחייאה". אם דמות מוחזרת לתחייה לאחר 24 שעות או יותר ממותה, היא הופכת למשוגעת - אלגנטי ומדליק!
עכשיו מגיעים לתושבי בארוביה וזה בלגן. אז, הם זרים שהגיעו מארצות אחרות, אבל הם שונאים זרים; כולם בני-אנוש, אבל זה לא מפריע שבחבורה פתאום מגיעים בני גזעים אחרים, כשמצויין במפורש שזו לא הפעם הראשונה שהרפתקנים מגיעים לבארוביה. כנראה שכולם מתו... לרובם אין נשמה, בקטע די מוזר, כי הנשמות נשארות בבארוביה ואם רובם זרים, אז הם הגיעו עם נשמות, אז איך הם לא נולדים מחדש? אולי זה יתבהר בהמשך, אבל הקטע של הנשמות די מבולגן, למעט הקטע שהנשמות חוזרות לגופים חדשים, אבל רק בלי זיכרון.
ממשיכים עם ידע כללי של תושבי בארוביה, הסבר על הויסטאני שחלקם השליחים של סטראהד ואחרים נלחמים בו, אבל בכל מקרה לכולם יש נשמה והם יותר מתקדמים. מה שמדליק שלכל ויסטאני יש יכולת קללה בילט-אין.
איזה ארבעה עמודים על התקלות אקראיות. יכול להבין למה זה בספר, אבל זה באמת יותר מדי. היה אפשר להסתפק בחצי עמוד של טבלאות ולא לתאר לי איך נראה נחיל עורבים או עטלפים.
והגענו למפה של בארוביה! שיש אותה גם בגדול בפוסטר שמגיע עם הספר.
בארוביה היא ארץ קטנה. משהו כמו 40 על 25 ק"מ, אבל יש בה מיקומים לרוב. אישית, הייתי מכפיל את קנה המידה, כי זה קצת מצחיק שביום אפשר לבקר בכל מקום בבארוביה. יש בה עיר אחת ושני כפרים, וזה אכן מרגיש יותר כמו אזור הרפתקה מאשר ארץ שלמה, שזה מצוין כהרפתקה - הדמויות לא יכולות ללכת ל"איבוד" בדרגה 5 ולרדוף אחרי דרקונים בזנזיבר.
יש סדר גודל של 20 מיקומים, שמתוכם כעשרה מיקומים שמפורטים בפרקים הבאים, מה שכן זה לא מידע כדי להריץ הרפתקאות אחרות בעולם. הכל תפור מסביב להרפתקה הזו. החלק שהכי אהבתי בפרק הזה הוא ה"קוסם המשוגע"
בעצם זה מורדיקינן, שאיכשהו הגיע מגרייהוק, נלחם בסטראהד, הפסיד ואיבד את הזיכרון שלו. הוא גם שואל את הדמויות מהשלום החבר שלו אלמינסטר, אם הן הגיעו מממלכות נשכחות :) זה Fan service מטורף, אבל ממש עם פוטנציאל להרפתקאת המשך אחרי רייבנלופט.
ובקריאה הבאה נתחיל עם הכפר של בארוביה, שם שוכנת אירינה קוליאנה, בחירת ליבו של סטראהד!
 
אין שם את כל שאר הארצות הקריפיות של רייבנלופט? נדמה לי שבשלב מסויים היו כבר קצת יותר מידי מהן, וכל אחת עם מוטיב אחר:
1) ארץ וודו עם ספינות קיטור וזומבים וריקודים בסגנון ניו-אורלינס.
2) ארץ עם מוטציות של אנשי חיה בסגנון האי של דוקטור מורו.
3) עוד ארץ של ערפד צבאי שדומה לסטראהד רק יותר דומה לדרקולה ההיסטורי.
4) ארץ עם אלפים + הלורד סות'.
5) ארץ של איזה ליץ' עם משטרה חשאית.
6) ארץ שבה שולט וקנה שעדיין מחכה שאהובו הזנוח קאס הערפד יבוא להתחשבן איתו.
7) ארץ עם כל מיני פייטנים ואנשי זאב.

אגב, אירינה קוליאנה אמור להיות שם כאילו-סלאבי? כי הוא לא נשמע לגמרי סלאבי, אלא יותר לטיני, ואאל"ט התרגום מלטינית של "קוליאנה" זה "מהתחת" - בדיחה פרטית של יוצרי ההרפתקה? במוצרים הישנים של רייבנלופט היו המון שמות לכאורה סלאביים, וכבר היו מי שכינו את ערכת הקופסא המקורית של העולם בשם "סטראהד פון זרוביץ' בארמון הרוסיות".
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]636403[/post] אין שם את כל שאר הארצות הקריפיות של רייבנלופט?
שלילי, וזה רק משפר את זה לטעמי. יתר המשלטים (כך מתרגמים Domain לעברית, לא?) הגיעו אחר-כך ולא ממש תרמו יותר מדי. ההרפתקה המקורית ממוקדת בסטראהד. וגם כך ההרפתקה החדשה.
 
חזרה
Top