• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהם הספרים רומח הדרקון, איי הסערה וממלכות נשכחות?

רומח הדרקון הוא ספר קריאה שיש לו קשר מסוים למו"ד בגלל שכותבות הספר כתבו את מעללי קבוצת המו"ד שלהם.

ממלכות נשכחות-אם אני לא טועה יש להם גם ספרי משחק לD20 אבל כמובן שיש להם ספרי קריאה כמו טרילוגיית האלף האפל ועוד טובים ורבים.

איי הסערה-כדאי שתשאל את אולדמן כי הוא כתב את הספר.
 
אלו הם לא "ספרים", אלא שמות של עולמות מערכה. הכוונה היא לעולמות פנטזיה שלמים ומפורטים, מקומות שבהם אפשר לשחק. כל אחד מהם מציע משהו אחר - בממלכות הנשכחות למשל, קסם הוא מאוד נפוץ וכך גם הריסות עתיקות של אימפריות מעידנים קודמים. בכל מקום יש הרפתקה. ברומח הדרקון יש אווירה סיפורית הרבה יותר. איי הסערה היא מערכה שנולדה בארץ, שמתארת חמישה איים המהווים את כל מה שנשאר מהעולם לאחר ההרס הנוראי של מלחמות האלים.
יש עוד הרבה מערכות משחק, הרבה מהן חינמיות ואיכותיות.
 
אהלן,
שלושתם הם אכן ספרים שקשורים למבוכים ודרקונים, למעשה הם מהווים ספרי הרחבה למשחק, בדיוק כמו שהמדריך השלם ללוחמה הוא ספר עזר, מגילות העוצמה היא הרפתקה, כך מדובר בסוג שלישי של ספרים שמהווים עולמות מערכה.
למעשה הם פורשים בפנייך עולם מן המוכן שאתה לא צריך ליצור לבדך אלא אתה פשוט מתאים אותו לצרכייך - על-ידי הוספת הרעיונות שלך אבל הבסיס כבר מוכן.

בקשר לאיי הסערה, אתה מוזמן לבקר באתר הרשמי -
http://publishing.pundak.co.il ולגשת לאגף ההורדות כדי לראות כמה הרפתקאות כמו-גם דוגמיות תוכן של העולם.
 
אישית אני לא משחק במוד''מ אלא רק במו''ד, אבל קראתי את ממלכות נישכחות, ולדאבוני (אני מקווה שכותבים את זה ככה) גיליתי שאפילו האלים הם לא אותם אלים, ולפי איך שאולדמן הגדיר אלו הם תוספות, אני לא רואה שום קשר, כי למבוכים ודרקונים הרגיל יש עולם מערכה משלו (העולם המוכר אם אני לא טועה...).
תקנו אותי אם אני טועה, כי תוהני שיכול להיות שאני טועה
 
מפיסטו אמר/ה:
גיליתי שאפילו האלים הם לא אותם אלים, ולפי איך שאולדמן הגדיר אלו הם תוספות, אני לא רואה שום קשר, כי למבוכים ודרקונים הרגיל יש עולם מערכה משלו (העולם המוכר אם אני לא טועה...).
גרייהוק, למעשה.
(חסר לוויזארדס שינסו לגנוב לגדעון אורבך את "העולם הידוע").

אלו כן תוספות, כי ספרי הבסיס לא נותנים לך הסטוריה (מעבר ל-פעם הייתה מלחמה גדולה\המערה של קורטולמאק התמוטטה בגלל גארל\היה מרד בגהנום ואשמדאוס ניצח\סוף).

ספרי עולמות מערכה נותנים לך הסטוריה, גאגרפיה ודמוגרפיה, ומקצועות יוקרה, לחשים וכשרונות הקשורים לעולם באופן הדוק.

באשר לאלים של גרייהוק, רובם נלקחו ממלכות נשכחות (גארל, גרואומש, יונדאלה, מאגלובייט, לולת', ומליקיקי (למרות ששמה שונה ל"אהלונה").
 
באשר לאלים של גרייהוק, רובם נלקחו ממלכות נשכחות (גארל, גרואומש, יונדאלה, מאגלובייט, לולת', ומליקיקי (למרות ששמה שונה ל"אהלונה").
אז למה לא יכולתי להתחיל ככהן של ללות' וניתקעתי אם נרול המעפן הזה?
ואם כן אז גרייהוק המציא את נרול וארית'נול ואת אובהד היי (הופה היי?).
ומי זה בכלל גריהוק?
ועוד שאלה, אז שחקני הקבוצה יכולים לעבור לעולמות אחרים כמו הממלכות הנישכחות (במידה ויש לי שה''ם יצירתי ומלייאן?- הוא שניהם..)
 
יכולת להתחיל ככוהן של לולת' בלי בעייה. רק בשביל זה אתה צריך להיות אלפית אפלה.
וכל הקטע של עולמות מערכה שונים זה אלים שונים ושאר שטוייס! האלים זה לא מה שעושה את מו"ד למו"ד!
ונירוביאן - אל תשכח גם "קורלון לארת'יאן הוציא לגראומוש ת'עיין/קאס גם הוציא לווקנה ת'עיין, וגם את היד/מורדנקאינן המציא הרבה לחשים מגניבים, וחי באושר ואושר עד עצם היום הזה (כי הוא מצא דרך להשיג חיי נצח מאגיים שאינם קשורים לאלמתות)/סוף".
 
נרוביאן העולם הידוע הוא Mystra או עולם המערכה של מו"ד (לא AD&D/D&D3) - המציאו את זה לפני גידעון.
העולם היום "לכאורה" במו"ד זה גרייהוק אבל זה קישקוש, כי הם לא נותנים היום שום עולם מערכה במו"ד. אף אחד שמשחק מו"ד 3 לא משחק בגרייהוק - חוץמאשר בודדים שקנו את ספר המערכה של גרייהוק. זה שלאלים קוראים בשמות של אלי גרייהוק לא אומר שוםדבר, בלי החומר רקע על העולם.
כהערה אפשר לדון אם זה אחד הפאקים הגדולים של השיטה או אחד היתרונות שלא קיים עולם מערכה כחלק אינטגרלי מהשיטה, זה מנוגד לרוב שיטות הפנטזיה (ומשחקי-תפקידים בכלל שקיימים). במו"ד אתה יכול לבחור באיזה עולם לשחק.
אפשר בהחלט להגדיר שהספר הרביעי שצריך כדי לשחק מו"ד הוא עולם מערכה - למרות שאתה יכול ליצור אותו לבד כמובן.

נ.ב. פלאפי, בחייאת אלוהים, קראת פעם ספר מערכה? מה שעושות עולמות מערכה זה איכות, איכות ועוד קצת איכות. וכנראה שכמעט כל עולם מערכה כתוב הוא יותר איכותי מכל עולם מערכה ביתי מצוי. להתמקד על אלים זה שטות - חוץמזה שגם אלים זה חשוב...
 
אולי להיתמקד על אלים זה שטות, אבל קצת הפריע לי שקראתי תספרים בממלכות נישכחות ויומיים אחרי זה אני קופץ לשחק פעם ראשונה מו''ד של ממש (סיפור ארוך) ואני מגלה שברשימת האלים באאל לא קיים ולולת' לא קיימת ומיליקיקי לא קיימת, ואז חשבתיח שיכול להיות שינויים קצת או הרבה יותר דראמאטיים...
 
The oldman אמר/ה:
נרוביאן העולם הידוע הוא Mystra או עולם המערכה של מו"ד (לא AD&D/D&D3) - המציאו את זה לפני גידעון.
העולם היום "לכאורה" במו"ד זה גרייהוק אבל זה קישקוש, כי הם לא נותנים היום שום עולם מערכה במו"ד. אף אחד שמשחק מו"ד 3 לא משחק בגרייהוק - חוץמאשר בודדים שקנו את ספר המערכה של גרייהוק. זה שלאלים קוראים בשמות של אלי גרייהוק לא אומר שוםדבר, בלי החומר רקע על העולם.
כהערה אפשר לדון אם זה אחד הפאקים הגדולים של השיטה או אחד היתרונות שלא קיים עולם מערכה כחלק אינטגרלי מהשיטה, זה מנוגד לרוב שיטות הפנטזיה (ומשחקי-תפקידים בכלל שקיימים). במו"ד אתה יכול לבחור באיזה עולם לשחק.
אפשר בהחלט להגדיר שהספר הרביעי שצריך כדי לשחק מו"ד הוא עולם מערכה - למרות שאתה יכול ליצור אותו לבד כמובן.

נ.ב. פלאפי, בחייאת אלוהים, קראת פעם ספר מערכה? מה שעושות עולמות מערכה זה איכות, איכות ועוד קצת איכות. וכנראה שכמעט כל עולם מערכה כתוב הוא יותר איכותי מכל עולם מערכה ביתי מצוי. להתמקד על אלים זה שטות - חוץמזה שגם אלים זה חשוב...

מי? מו? מה? מתי אי פעם התמקדתי על אלים? למה אתם שמים מילים בפי?

ואיכות זה לא מה שעושה עולם מערכה. מה שעושה עולם מערכה זה גזעים, מקומות, דמוגרפיה, גיאוגרפיה, גיאולוגיה, שאר הגיאו והגרפיה, מפלצות, אלים, מיתוסים, דתות, היסטוריה, אירועים, ידוענים, וכו' וכו' וכו'. עולם מערכה ביתי גם הוא עולם מערכה עם כל אלו, אך אף לא אחד אמר שיש לו איכות. וגם אף אחד לא אמר שאין לו איכות.
מה שאני טוען, ותמיד טענתי זה שעולם מערכה ביתי מתאים הרבה יותר לשה"מ, לשחקנים, לדרך בה הם משחקים את המשחק וכו'. לא שקראתי את כל עולמות המערכה בכללותם, אבל אני מכיר את חלקם, ועד כה, אין עולם מערכה שתואם לדרך שבה אני מעדיף לשחק. כמובן שישנם אנשים רבים שעולמות מערכה מוכנים כן מתאימים להם, אבל את זה כל אחד צריך לקבוע בעצמו.
לקנות ספר שלם של עולם מערכה לא רק שאינו חובה, אלא גם מיותר. בלי להיכנס יותר מדי לדיון על תעשיית הכסף המתגלגלת במשחקי תפקידים (עם כל ספרי ההרחבה וההרחבה להרחבה וההרחבה להחרבה להתחרבות המרחביות), אבל עולמות מערכה הם בהחלט דרך מאוד יעילה לא לחדש הרבה, אך לקחת המון.
ודרך אגב, אני מכיר עולמות מערכה ביתיים, חד פעמיים אפילו, שאוכלים לארוחת בוקר את קרין וממלכות נשכחות ביחד.
 
פלאפי, זה רחוק ממיותר. הדוגמא הטובה ביותר היא הרפתקאות.

כשאני התחלתי את דרכי כשה"מ, לא היה לי שמץ של מושג מה אני עושה. ההרפתקאות המוכנות הראו לי איך לבנות סיפור פתוח עבור משחק תפקידים, איזה סוג אויבים ואיומים אפשר וכדאי לשים לחבורה שלי, איך ליצור יחסים בין דמויות NPC ולארגן סודות, וכן הלאה. באותו האופן, עולמות מערכה יכולים ללמד איך לבנות עולם מערכה אישי מורכב ומעניין - למה להתייחס, מה חשוב יותר, איזה סוגי אזורים ומדינות אפשר לעשות, וכו'. מנחים צעירים יכולים ללמוד מזה הרבה - אבל לא רק צעירים.

לדוגמא, ח. קוגל, שכתב את חרב אלף הראמות (הזוכה במגוון ביקורות מסוגים שונים, לא חיוביים לרוב), נוהג "להשוויץ" בכך שלא קרא שום ספר פנטזיה לפני שניגש לכתוב את הסדרה שלו, מלבד טרילוגיית האלף האפל. "בגלל זה מה שאני כותב הוא יותר טהור", הוא טוען, כי הוא לא מושפע על ידי גורמים חיצוניים.
האמת היא שבגלל זה מה שהוא כותב הוא יותר קלישאתי ונוסחתי. כי הוא חושב שהוא גילה משהו חדש, כשבעצם עשרות כותבים גילו זאת לפניו כבר לפני שנים רבות. מי שבונה לו עולם מערכה בכוחות עצמו, עלול בהחלט ללכת באותו המסלול.
מה לגבי מדינה שבה שולט דרקון? ירח שהוא קריסטל קסם ענקי? אלים שמהלכים בין בני התמותה? עולם שבו המוזיקה שולטת וטרובדורים הם מטילי הלחשים החזקים ביותר? ואיך כל הדברים האלו משפיעים על המבנה החברתי, על ההיסטוריה, על המקומות? מי שלא קרא הרבה ופתח את הראש, לא יחשוב בכלל על רעיונות שכאלו, וסיכוי רב שהעולם שלו יהיה פנטזי גנרי למדי.

אני ממליץ להכיר כמה שיותר עולמות מערכה - חינמיים, מוכנים לרכישה, וואטאבר. אברון, למשל, שם טוויסט נהדר על הרבה דברים שנחשבים ל-"נורמליים" במו"ד הממוצע, ואפילו אם הוא לא לטעמה של כל חבורה, הוא מראה איך דברים יכולים להיראות אחרת. טכנולוגית קסם ביולוגית של האלפים האפלים, שדים כבולים שמשמשים כמשרתים יומיומיים עבור מכשפים - קסם גבוה בדרכים שלא נראו עוד במו"ד. וזאת סתם דוגמא. אפילו ממלכות נשכחות, כביכול עולם המערכה הכי בנאלי, יכול ללמד הרבה דברים: איך ליצור אווירה וסגנון של high adventure, מבוכים מרוחקים ומסתוריים, היסטוריה עתיקה וסבוכה בין מגוון מדינות וגזעים, תהליכים מורכבים בין האלים, וכו'.
 
אני חושש שלפי מה שאתה אומר פה ננסק, אתה אומר בעצם שמהנ שיכול להיכתב כבר ניכתב וגם ככה אי אפשר להמציא משהו שאף אחד לא המציא...
נסו אתם להמציא סיפור/עולם מערכה שאף אחד לא חושב עליו כבר במאה השישת לספירה... זה קשה...
 
מפיסטו אמר/ה:
אני חושש שלפי מה שאתה אומר פה ננסק, אתה אומר בעצם שמהנ שיכול להיכתב כבר ניכתב וגם ככה אי אפשר להמציא משהו שאף אחד לא המציא...
נסו אתם להמציא סיפור/עולם מערכה שאף אחד לא חושב עליו כבר במאה השישת לספירה... זה קשה...

זה בכלל לא מה שאני אומר.
מה שאני אומר זה, בקצרה: לפתוח את הראש, ללמוד להכיר הרבה שיטות והרבה עולמות, וליצור בעצמך את מה שהכי טוב לך בהתבסס על הידע וההבנות שצברת.

ואין שום סיבה להתעקש ולהמציא משהו חדש מאפס. למעשה, זה פשוט בזבוז זמן ספק טיפשי. עדיף בהרבה להשתמש בדברים קיימים, לשנות דברים שיתאימו לעצמך, ליצור רק לפי מידת הצורך. ובאותו האופן, אין לדעתי שום ערך בלהתעקש ליצור משהו שאף אחד לא עשה לפני כן - מבחינתי, תבנה לעצמך את אברון, בדיוק אחד לאחד. השאלה היחידה היא האם זה מתאים וכיף, לא מידת המקוריות. אף אחד לא שופט אותך, אין כאן תחרות.
 
ואני מניח שאני צריך גם לבזבז המון כסף מיותר על עולמות מערכה שאני לעולם לא הולך להשתמש בהם, רק כדי "ללמוד" ו"לפתוח את הראש"? לא.
אם בא לי להמציא עולם, אז אני אמציא עולם איך שאני רוצה להמציא אותו. ולא צריך לקנות ספרי מערכה עמוסים בשביל זה, גם ספרי פנטזייה רגילים אפשר לקרוא, להנות, ולהפיק לקחים.
ואני לא רואה שום סיבה בעולם להעתיק את העולם של אברון אחד לאחד. כל אחד והעולם שלו, וכמו שאני תמיד טוען, שלא צריך לתת לחוסר הגיוון וחוסר החשיבה המקורית להציף אותנו בעוד אנחנו קונים וקוראים עוד ועוד יצירות של אנשים אחרים שאינן נוגעות לנו.
 
פלאפי אמר/ה:
ואני מניח שאני צריך גם לבזבז המון כסף מיותר על עולמות מערכה שאני לעולם לא הולך להשתמש בהם, רק כדי "ללמוד" ו"לפתוח את הראש"? לא.
אם בא לי להמציא עולם, אז אני אמציא עולם איך שאני רוצה להמציא אותו. ולא צריך לקנות ספרי מערכה עמוסים בשביל זה, גם ספרי פנטזייה רגילים אפשר לקרוא, להנות, ולהפיק לקחים.
ואני לא רואה שום סיבה בעולם להעתיק את העולם של אברון אחד לאחד. כל אחד והעולם שלו, וכמו שאני תמיד טוען, שלא צריך לתת לחוסר הגיוון וחוסר החשיבה המקורית להציף אותנו בעוד אנחנו קונים וקוראים עוד ועוד יצירות של אנשים אחרים שאינן נוגעות לנו.

נראה שפספסת 80% ממה שאמרתי...
אל תקנה כלום. כתבתי שעולמות מערכה חינמיים הם סבבה גם, כל עוד לא כולם אותה פנטזיה גנרית. אני יודע מבדיקות וגישושים שיש הרבה חומר טוב שם בחוץ, ומבחינתי הוא טוב כמו כל עולם מערכה.
אפשר בהחלט לקרוא גם ספרי פנטזיה רגילים, אם כי רק לעיתים נדירות אני מוצא משהו שיצליח בקנה מידה גדול כמו עולם מערכה. לא שזה משנה, קרא מה שבא לך.
העתקה אחד לאחד היתה לחלוטין דוגמא מוגזמת של הרגע, נו...
 
ננסק אמר/ה:
טכנולוגית קסם ביולוגית של האלפים האפלים,
?
הייתי בטוח שהאלפים האפלים הם ציידים "פרימיטיביים" מקועקעים, אוהבי עקרבים, שחיים בג'ונגלים של יבשת קסנדריקס.
אתה אולי מתבלבל עם הדיילאקיר?
 
חזרה
Top