• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אין יותר "גזעים" במבוכים ודרקונים 5

פתחתי בכותרת דרמטית, אין כמו Clickbait - עכשיו אני מרגיש כמו טוויטר או פייסבוק :)

ועכשיו ברצינות, בעקבות תנועת Black Lives Matter וחשבון הנפש של ארצות הברית עם הגזענות הממוסדת שקיימת בה, כנראה שגם במכשפי החוף חשבו מחדש על איך הם יכולים לשפר את המשחק ולהפוך אותו ליותר שיוויוני ומסביר פנים לכולם וכעת הם הכריזו על מספר שינויים הן במשחק עצמו והן בחברה: https://dnd.wizards.com/articles/features/diversity-and-dnd

  • לתת לגזעים את אותו היחס שיש לבני האנוש, כלומר להפסיק להתייחס אליהם כאל יישות מונוליתית אלא להבין שבתוך אותו גזע, בין אם זה אלפים או גזע אחר יש מגוון אתני.
  • אין יותר שימוש במילה גזעים, אלא עכשיו זה People (עם?) או Folk (??). אישית, לי אין בעיה עם המילה גזעים, אבל יכול להבין למה זה מפריע. פאת'פיינדר 2 כבר עברו למורשות לפני שנה, ב Dragon Age זה מזמן היה תרבויות וכך הלאה, אז גם כאן אין חידוש אדיר אבל בהחלט צעד הגיוני.
  • דגש מיוחד ניתן על האורקים ועל האלפים האפלים, שבמיינסטרים של מבוכים ודרקונים הם תמיד מרושעים והפתרון המעפן של חצי-אורקים קיים. הם מציינים שכבר בחלק מהספרים החדשים כמו אברון ו Wildemount הם מקבלים יחס אחר, אבל כעת זה יהיה בהכל. בינינו, עשיתי אותו דבר כבר לפני יותר מ-15 שנה באיי הסערה, כשאלפים אפלים ובהירים יכולים להשתייך גם לממלכת ריוונווד ה"טובה" וגם לשרידי הקיסרות ה"רעים". פשוט מבוכים ודרקונים היה תקוע בשנות השמונים/תשעים.
  • שינוי היחס לצוענים, שמופיעים כ Vistani בסטראהד, כנראה הספר יקבל הדפסה מחדש עם הצגה אחרת שלהם. זה נשמע לי מוצדק. כהערה, הם גם ציינו שהם עוברים על ספרים קיימים לראות אם יש שם התייחסויות גזעניות ולתקן אותן. כרגע זה בוצע לסטראהד ול Tomb of Annihilation ויבוצע בהמשך לספרים שמודפסים מחדש.
  • הוספת אפשרויות לגזעים הקיימים כדי לשחק עם התוספים שלהם לתכונות ואולי עוד, יתפרסם במהלך השנה בשני ספרים חדשים.
  • הפיכת החברה ליותר פתוחה לשילוב כשרונות ממוצאים מגוונים, כלומר People of color וכך הלאה, וגם שכירת יועצים כדי לעבור על מוצרים חדשים ולוודא שאין תוכן גזעני / פוגעני. לדעתי זה הדבר המשמעותי ביותר - לא היועצים, אלא העובדה שהם ישאפו להיות פחות White Old Male בטיפוס.

בסך הכל הצעדים בכיוון הנכון, אבל כמו שהם כותבים בעצמם, זה דברים עתיקים שהשתמרו לאורך השנים בחברה ולא השתנו בגלל אינרציה.
מאתרים בחו"ל הרושם שלי שזה זוכה לתמיה מאוד רחבה משחקנים. כמובן שיש מספר אנשים באינטרנט שזועמים על זה (כי אינטרנט), בעיקר כאלו שחובבי מו"ד-רטרו שמרכזים כיום הרבה מאוד מהאנשים היותר מגעילים בתחביב.
 
The oldman אמר/ה:
חובבי מו"ד-רטרו שמרכזים כיום הרבה מאוד מהאנשים היותר מגעילים בתחביב

פחות עוקב אחרי פרסומי התחביב ופורומים בחו"ל. אפשר יותר פירוט?

The oldman אמר/ה:
שינוי היחס לצוענים, שמופיעים כ Vistani בסטראהד

איכשהו צוענים הצליחו במשך שנים לחמוק מתחת לתקינות הפוליטית. אני בספק אם מישהו בכלל יודע שיש אנשים כאלה במציאות ושקוראים להם "רומאני" ואין להם ממש נוכחות רשת חוץ מדיווחים על כייסים במזרח אירופה, שלעינים מערביות נראים אותו דבר כמו שאר הכייסים והמאפיות ממזרח אירופה. הרעיון של עם נוודים שנוסעים בעגלות, מתלבשים בבגדים צבעוניים ועגילים ושכל הגברים שם גנבי תרנגולות ונפחים וכל הנשים מגידות עתידות וזונות, נשמע כמו משהו חצי-דמיוני מאגדות היסטוריות בערך כמו ברברים ופלדינים.
 
זה בהחלט צעד לכיוון הנכון, אבל גם צעד באיחור משמעותי. הוא מגיע אחרי BLM ואחרי ההשוואה שהייתה בין אורקים לסטריאוטיפים על אנשים אפרו-אמריקאים שאטוויטר סער בגללה.
אישית, אני מאוד שמח על הכיוון הזה, אבל מקווה שזה לא רק דיבורים. שמעתי על כמה וכמה אנשים שעבדו בחברה בעבר וסבלו מגזענות, נדרשו לחתום על NDA והושתקו, אז אני מקווה שוויזארדס גם ישנו את ההתנהלות שלהם בתוך החברה כדי להפוך ליותר פתוחים ולא יסתפקו בלצאת ידי חובה עם ההכרזה הזו.

הדבר המעניין אגב בהכרזה הזו, הוא הרמיזה לספר חדש שבו יהיו מאפייני גזע חלופיים, מה שגורם לי (ולהרבה אנשים באינטרנט) לחשוב על הUA של מאפייני המקצוע החלופיים, בתקווה יהיה ספר שלם בסגנון זאנאת'אר שיוקדש לדברים האלה.
 
תכל'ס, יכולים להעביר את ה2+/1+ לתכונות למקצוע וככה לנתק את "אם אתה אורק אתה חייב לשחק ברברי".
אפשר גם לחזור למה שניסו במו"ד בקופסאות - שם לא היו תוספות לגלגולי תכונה אבל היו תכונות מינימום. הכושר המקסימלי של גמד הוא 18, אבל אין גמדים עם כושר של פחות מ-9.
 
הצוענים עדיין סובלים היום מאפלייה (וגם הנאצים רדפו אחריהם כמו אחרי יהודים), הבעיה העיקרית שבכל מדינה שהם נמצאים הם נחשבים למצורעים. והיה לפני כמה שנים טררם די גדול בצרפת אאז"נ.
בקשר לרטרו, זאק סמית' לדוגמא היה מאוד פופולארי שם עד שבאמת הגיעו מים עד נפש. גוגל יכול למצוא עוד פרטים.

לא שמעתי על ההשואה בין אורקים לאפרו-אמריקאיים - אישית זה צעד נכון בעיניי כי לכאורה לא החליטו אם זה גזע של דמויות-שחקן או של מפלצות. לא מפריע לי בכלל שקובולדים למשל הם מפלצות לרוב, פשוט הפתרון של חצי-אורק הוא עקום לחלוטין.

וללא קשר לנושא עצמו, ספר עם מאפייני מקצוע חילופיים שירכז תוכן מ UA נשמע מעניין, אבל אני מהמר שהם ימשיכו במתכונת של ספרים שמשלבים קראנץ' לשחקנים, עם תוכן למנחה בדמות מפלצות ומידע על עולם מערכה וכמובן גם הרפתקאה (בין אם של 10 עמודים או חצי מהספר).
 
The oldman אמר/ה:
לא שמעתי על ההשואה בין אורקים לאפרו-אמריקאיים

זה היה פוסט של איזה עיתונאי או מדריך תיירים רוסי (פה חשדתי) שתיאר את המצב הנורא בניו יורק או משהו, עם מהומות גזע ו"אורקים שועטים במכוניות".

The oldman אמר/ה:
לא מפריע לי בכלל שקובולדים למשל הם מפלצות לרוב,

דווקא מהדורה 3 ואילך עשו רהביליטציה משמעותית לקובולדים והפכו אותם לזוחלים דרקוניים מגניבים. במהדורות ישנות יותר הם היו יצורים עכברושיים או בעלי ראש כלב.

The oldman אמר/ה:
הצוענים עדיין סובלים היום מאפלייה (וגם הנאצים רדפו אחריהם כמו אחרי יהודים), הבעיה העיקרית שבכל מדינה שהם נמצאים הם נחשבים למצורעים.

הוא שאמרתי. הצוענים חמקו מהפוליטיקלי קורקט ועד לאחרונה היה לגיטימי לשנוא אותם, ללעוג להם, להציג אותם כגנבי אופניים וסרסורים וכו'. אפילו הקהילה הצוענית הקטנה והעלובה שיש בישראל (כמה משפחות במזרח ירושלים) נקראת באופן רשמי "נווארים" - מלוכלכים. הם מנודים אפילו בקרב הפלסטינים והיחידים שמתחתנים איתם זה מתוך העדה מה שמביא להרבה בעיות גנטיות של נישואי קרובים - מה שרק תורם עוד יותר לדימוי השלילי שלהם.

אבל בעולם דובר האנגלית, צוענים זה משהו שרואים בסרטים ישנים או ספרי הרפתקאות. הרי אם תוריד מהצועני את סגנון החיים הציורי שלו, יהיה לך סתם עוד מהגר חשוד ממזרח אירופה.
 
אני חושב שהצעד הזה הולך בכיוון הלא נכון והמשעמם.
הפיכת כל הגזעים למורכבים, ובטח שינוי המילה גזעים ל People /folk פשוט הופכת אותם לבני אדם עם מאפיין אחד שונה, ואם זה המצב, אין בכלל טעם להכניס אותם לעולם המערכה.
אם אני יכול להחליף בין שבט אורקים לשבט ברברים אנושים בלי לשים לב ואני מחליט שהם יהיו אורקים כדי שיהיה הבדל חיצוני בולט בין מי שההרפתקנים צריכים להרוג ולא צריכים להרוג אני נמצא בבעיה.

במקום זאת, למה שלא ניצור גזעים ששונים באופן מהותי מבני אנוש, ובאמת ייתנו משהו נוסף מעבר למה שחברה אנושית אחרת הייתה יכולה לתת.
גמדים-בעלי גזע אחד בלבד, הם מתרבים על ידי יצירת גוף ממתכות ואבנים יקרות ובטקס היצירה נשמה מהכבשן של מוראדין נכנסת לגוף שהופך ל(דמוי)בשר ודם, הגמד החדש חולק את מרבית התכונות של היוצר שלו ויכול להיות בקשר טלפטי איתו ועם "אחיו".
אלפים-בעלי גוף שמשתנה לאורך מאות השנים שהם חיים, כולל גוון עור ומין, הם לא יכולים למות באמת ואם הגוף שלהם מושמד הם פשוט נולדים מחדש זמן מה לאחר מכן, כך שהדחף האנושי לחיות פשוט לא קיים אצלם. מבחינתם למות שווה ערך לאיבוד חפץ יקר ערך שהושקע בו זמן רב ומאמץ, דבר שכדאי להימנע ממנו, אבל לא אסון של ממש.
אורקים-מכונות מלחמה שנוצרו על ידי אל כדי לשמש ככלי המלחמה שלו. עשויים מחומר דמוי פטרייה וחייבים להישטף בדם של יצור תבוני פעם בחודש כדי לשרוד. הקונספט של חמלה והצורך להגן על החלש (התחושה שיש לרוב ני אדם כשהם רואים תינוק או גור) לא קיים אצלם. אורקים חדשים נוצרים כשיצור תבוני מוקרב לאל שיצר אותם בצורה סמלית.

בקצרה-אם ההבדל בין גזעים שונים לא גדול מההבדל בין ארצות שונות של בני אנוש-אין טעם להכניס גזעים למשחק. אם כבר מכניסים גזעים כדאי לנצל את העובדה שהמשחק הוא בעולם פנטסטי וליצור גזעים שחושבים ופועלים בצורה שונה מאוד מבני אנוש.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
זה היה פוסט של איזה עיתונאי או מדריך תיירים רוסי (פה חשדתי) שתיאר את המצב הנורא בניו יורק או משהו, עם מהומות גזע ו"אורקים שועטים במכוניות".
זה... ממש ממש ממש לא מה שהיה, ואני בספק שזה בכלל קרה.

הרעש שהיה בנוגע לאורקים כאפרו-אמריקאים היה פשוט כי הגזע האורקי ה"גנרי" הוא מלא סטריאוטיפים על אנשים שחורים. הם גדולים וחזקים, אבל גם טיפשים, חיים בשבטים, כמעט עירומים, סוגדים לדת אנימליסטית ברוטאלית ומרושעת... כל אלה סטריאוטיפים ישנים על אנשים שחורים.
עכשיו, זה יותר מסובך מזה כמובן, כי זה לא בא מנקודה של גזענות אלא מכך שאורקים מוצגים כאנטי-תזה של "הציביליזציה" ו"הגזעים התרבותיים", ועל כן מוצגים באופן הכי פחות "תרבותי" שיש, אבל היה על זה דיון די גדול בטוויטר לפני כמה חודשים.
 
Nextorl אמר/ה:
זה... ממש ממש ממש לא מה שהיה, ואני בספק שזה בכלל קרה

זה מה שאני ראיתי, אבל כנראה בהקשר אחר לגמרי.

Nextorl אמר/ה:
הגזע האורקי ה"גנרי" הוא מלא סטריאוטיפים על אנשים שחורים.

לא חושב שנתקלתי בסטריאוטיפ כזה במו"ד, אולי חוץ מבהרפתקת מו"ד בקופסאות drums on fire mountain בו היריבים הם גזע בשם קרה-מרה, שבט קניבלים פראי של כושים ירוקים עם שיניים בולטות שנאמר שהם קרובי משפחה של האורקים.

טולקין עיצב את האורקים שלו בהשראה מונגולית מובהקת וזה מתועד במכתבים שלו וכיו"ב. במו"ד שהעתיקה ממנו העיצוב המונגולי לא ממש נשאר אבל האורקים בעיקר הרגישו כמו שילוב בין ברברים (סטריאוטיפ אירופי) לצבאות ברית וורשה במלחמה הקרה. לא חושב שראיתי מתישהו איור של אורקים כמעט עירומים (אלא בעיקר עוטי שריון) והדת שלהם לא מזכירה אמונות אפריקניות כלשהן. נראה לי שיותר משהאורקים מתבססים על סטריאוטיפ שחור כלשהו, רולפליירים גזענים פשוט אוהבים להשוות את הכושים השנואים עליהם לאורקים שהדמויות שלהם שונאות.

מרתוס אמר/ה:
הפיכת כל הגזעים למורכבים, ובטח שינוי המילה גזעים ל People /folk פשוט הופכת אותם לבני אדם עם מאפיין אחד שונה, ואם זה המצב, אין בכלל טעם להכניס אותם לעולם המערכה.

אבל כבר עכשיו הגזעים השונים, בדגש על גזעים שניתנים למשחק, הם בסה"כ בני אדם עם תחפושת. למעשה, זה יהפוך למגוון יותר - במקום שלכל הגמדים תהיה את אותה תרבות וגם את אותו אופי, יהיו לך כמה תרבויות שונות ומגוונות של גמדים, אלפים, אורקים וכו'.

מרתוס אמר/ה:
אם כבר מכניסים גזעים כדאי לנצל את העובדה שהמשחק הוא בעולם פנטסטי וליצור גזעים שחושבים ופועלים בצורה שונה מאוד מבני אנוש.

מכיוון שאנחנו בני אדם, אנחנו לא באמת יכולים לחשוב כמו גזעים חייזריים לגמרי, ככה שממילא אנחנו נשחק בני אדם בסופו של דבר.
 
בין האורקים של טולקין לאורקים של מו"ד אין שום קשר, אלו שני יצורים נפרדים- האורקים של טולקין הם אלפים מושחתים אחרי הכל.
אני אגיד ככה, אם אנשים שחווים גזענות מסתכלים על אורקים ורואים את אותם סטריאוטיפים שהם חווים בעצמם בחיי היום-יום, יש כאן בעיה.
אבל שוב, יותר מסובך מזה. זה לא שאורקים בפני עצמם הם גזעניים, זה יותר שהם מגיעים מאותו מקור כמו הסטריאוטיפים. זה לא שחור ולבן.
 
האורקים של מו"ד בהחלט מבוססים על האורקים של טולקין כפי שהם הוצגו במשחקי המלחמה שמהם מו"ד התפתחה. הם מבוססים על סטריאוטיפ של "ברברים" ו"פולשים מהמזרח" אבל אין בהם שום מאפיין שמיוחס לאפריקנים או אפרו-אמריקנים.

א-ב-ל, הם מתוארים בתור טיפשים, אלימים ובעיקר "אחרים" ולעיתים קרובות גם כהים, אז אפשר להבין למה אפרו-אמריקני ירגיש שזה מוכר לו. באותה מידה, קראתי גם בעבר על האופן שבו מוסלמים ורוסים הרגישו שאורקים מתארים אותם כי גם הם נחשבו פה ושם כ"אויבי המערב".
 
מרתוס אמר/ה:
בקצרה-אם ההבדל בין גזעים שונים לא גדול מההבדל בין ארצות שונות של בני אנוש-אין טעם להכניס גזעים למשחק. אם כבר מכניסים גזעים כדאי לנצל את העובדה שהמשחק הוא בעולם פנטסטי וליצור גזעים שחושבים ופועלים בצורה שונה מאוד מבני אנוש.
אבל כמעט בכל הפנטזיה הקלאסית זה בדיוק המצב. לא משנה אם זה מבוכים ודרקונים, שר הטבעות, עידן הדרקון או כמעט כל עולם מערכה פנטסטי מייצג אותם כך.

אז גם שאני מסכים שלפעמים אין באמת הבדל מהותי בין בן אנוש לגמד זה לא אומר שגמד חייב +2 לחוסן כדי להיות גמד.
 
אני מוכן לדון על עידן הדרקון כי אני חושב שהם יצרו את הגזעים כך שהם ישחקו תפקיד חשוב. (הגמדים נוצרו/היו טיטנים והם לא מוסגלים להשתמש בקסם או לחלום ויש להם יכולת לעבוד עם ליריום שאין לגזעים אחרים, ואלפים באמת דומים לבני אנוש-אבל זה האובדן הגדול ביותר שלהם כי הם לא תמיד היו ככה.)
אבל אם נניח שבני אדם באמת לא מוסגלים לכתוב דמויות שהן חלק מגזע שחושב בדרך שונה מבני אדם, וגם אין הבדלים פיזיים בין הגזעים השונים (שבא לידי ביטוי בתוסף לתכונות)-למה להשתמש בגזעים שונים? אם לגמדים אין תוסף +2 לחוסן וייתרון נגד רעלים למה לא פשוט ליצור ממלכה אנושית שמתמקדת בכרייה?
בעולמות מו"ד מה שאמור לייחד את בני אדם זה הגיוון שלהם, אם נותנים את אותו גיוון לכל הגזעים אין צורך בבני אדם.
 
גזעים דמויי אדם נראים אחרת ואנשים אוהבים את העיצוב והאסתטיקה שלהם (אלפים הם אר-נובו, גמדים הם אר-דקו. בדרך כלל גם יש להם תרבויות שדומות לתרבויות היסטוריות + חלקים מומצאים ואנשים אוהבים את זה.

גיוון זה לא עוד 2+ לכושר. לגמד יש 2+ לכושר, לאלף יש 2+ לכושר בדרגה 4 אם הוא לא לוקח כשרונות. תיאורטית, שניהם יכולים למקסם את הכושר שלהם ל-20 ולהיות אותו דבר.
 
אז מכניסים אותם בשביל האסתטיקה, ואז אומרים שקבוצות גדולות מהן (תתי גזעים) לא חולקות את האסתטיקה הזאת?

וה+2 לכושר שהאלף לוקח מראה את הייחודיות שלו בתור אלף אינדיבידואל שחסון כמו גמד. בדרך כלל דמויות שחקן הן לא הנורמה של הגזע שלהן, אבל כדי להיות יוצא דופן צריך להיות נורמה, והנורמה הזאת צריכה לבוא לידי ביטוי מכאנית.
 
אני בכלל חושב שהם הגזימו הפעם, למה אנשים חייבים לערב את העולם האמיתי עם עולם הפנטזיה? אני הולך לשחק במבוכים ודרקונים כי זה גורם לי להנאה ונותן לי בחירה מה אני רוצה לקחת מהעולם.
ובכלל זה צעד אחורה, למה גזעים נפרדים ושונים זה דבר רע? מתי שונות הפכה לאפליה?
 
יש לי מספר מחשבות בנושא:
# ראשית לגבי המונח "גזע/ Race"- המקור להם, משמעותם, והשינוי המוצא במינוח ל Folk/people:
מקור המונח "גזע" הוא מביולוגיה, אך קיבל משמעויות חברתיות, תרבותיות ופוליטיות. נתחיל בכך שהמונח "גזע" ב D&D הוא שגוי! זה דיון ארוך, אך ניתן לסכם אותו כך:
- Species (אינני זוכר כעת את המונח העברי) מתאר רמת הגדרה של אורגניזם שכל פרטיו אינם מסוגלים להתרבות וליצור צאצאים בעלי יכולת התרבות עם species אחר. כל בני האדם הם species אחד. סוסים וחמורים הם מ species שונים, אפילו אם הצאצאים שלהם הם פרדים, שכן פרדים לא יכולים להתרבות.
- Race היא תת חולקה בתוך species (אינני זוכר כעת כמה מתחת), בעל מאפיינים כביכול מובהקים, אך בעלי יכולת התרבות בין Races שונים. כלבים גזעיים יכולים להתרבות עם כלבים גזעיים אחרים. כנ"ל סוסים גזעיים, כנ"ל בני אדם מ"גזעים" שונים (אם כי ההגדרה בבני אדם פחות חדה ויותר מורכבת).
- מרבית ה"גזעים" ב D&D כלל אינם גזעים! גמד לא יתרבה עם אלף, זוטון, או הובגובלין. הם למעשה species שונים! ישנם יוצאי דופן (המרכזי בהם הוא אלף-חצי אלף- אדם- חצי אורק- אורק).

בדוגמאות שציינתי לגבי גזעים, נעוצה חלק מהבעייה התרבותית במינוח- גזעי כלבים, סוסים, ושאר חיות משק נוצרו ע"י תוכניות הרבייה ושיבוח גנטי מוכוונות. רבים מגזעי הכלבים הקיימים היום לא היו קיימים לפני מאות/ אלפי שנים. הגזעים שובחו/ הונדסו (אפילו אם ללא ההבנה הגנטית שיש לנו היום) ככלי עבודה/יוקרה. ועל מנת לשמר את ה"גזעיים" באותה "רמת דיוק", היו צריכים להמנע מערבוב בין גזעים (דבר שממשיך עד היום). זו גם אחת הסיבות לכך שהאצולה בימי קדם, אשר ראתה את עצמה כ"אנשים טובים יותר" (פירוש שהונחל ע"י אריסטו למיטב זכרוני, אשר יצר את ה"אריסטוקרטיה"), דאגו לכך שהנישואים והזיווגים יהיו עם שאר בני אצולה- עקרונות "שימור טוהר הגזע". מתחיל לצלצל מוכר?

המשמעות המרכזית התרבותית של מונח ה"גזע" התרבותי, הוא לשם הפרדה, דירוג, לגיטימציה להתייחס למישהוא כפחות, ולמניעת התערבות "בין גזעית". מכלים לרביית בעלי חיים מועילים זה הגיע לכלי המצדיק שינאה, אפלייה, ניצול ועוד...

חשוב להבין זאת, כי אוכלוסיות הסובלות מאפליה גזעית, כגון מיעוטי אמריקה, יש למילה "גזע/race", גם במשחקי תפקידים, משמעות טעונה עצומה... אני חבר במספר פורומים אחרים בין עולמיים, בהם השפה היא בעיקר אנגלית, עם חלק ניכר מהמשתתפים מארה"ב ואירופה- זה נושא שמדויין לפרקים, ועם רגישות מסויימת, וכל כמה זמן ראיתי התייחסויות חוזרות לנושא. אז לדעתי זה אכן חשוב, ועצם ההתייחסות לכך, היא כבר צעד בכיוון הנכון.
האם הביצוע יהיה טוב? האם היחס החדש לא יהיה בעייתי? נראה.

חשוב לציין שב D&D נושא הנטייה ה"גזעית/ מפלצתית", וקיטלוג גזעים תבוניים שלמים כגון אורקים, גובלינים, דרקונים ועוד כ" Always evil/ תמיד רשע" במדריכי המפלצות, העלה הרבה וויכוחים וביקורת במהלך המהדורות והשנים.
מצד אחד זה היה חשוב למשחק של escapism שבו הרבה שיחקו כדי "להרוג מפלצות!" ולכן הם לא רצו להתייסר בדילמות מוסריות של "האם הייתי צריך לדאוג שמא האורק/ הגובלין/ הדרקון הזה טוב לפני שתקפתי?". לעתים התפיסה של if it skin is green or its scales are red then kill it! פישטו משחקים.
אך מצד שני- זה אכן גרם דילמיות מוסרית... אני חושב שבמהדורה 3.5 כבר ניסו לשנות את זה עם מינוחים של " usually evil/ לרב רשע" בחלק מהמפלצות, אך זה הולך ומשתנה...

# בנוגע לצוענים/ Romani וייצוגם כ Vistani :
אני כן מכיר את המינוח, ויש לפחות 2 עולמות מערכה שמתמשים במינוח דומה לקבוצות השואבות השראה מצוענים שם... הסטורית וחברתית דווקא, היחס הרע לקבוצות מסוג זה (עוד מעט אגע באחרות) נובע ממקור אחר, דווקא לא גזעי- ישנן מספר קבוצות חברתיות/ תרבותיות בהן ערכי הנדודים, חוסר ההתיישבות, וההסתפקות מהקיים במקום אליו אתה הולך, (לעתים גם בגניבה, אם כי לא תמיד, ולא תמיד המעשה נתפס ככזה באותה תרבות)הן ערכי בסיס, וחלק מרכזי בתרבות צוענים, בדואים, אבוריג'נים, למרות שינויים אחרים מרחיקי לכת, היו דומים באספקטים אלו.

אך מבחינת חברות/ תרבויות שבהן בעלות על קרקע, הקמת מוסדות שלטון ונאמנות להן, מהוות חלק מרכזי (כמו מרבית מדינות אירופה בהקשר לצוענים), אותה קבוצה תרבותית חוצה גבולות, ללא נאמנות לגופי השלטון המקומי, ועם שימוש/ פגיעה ולעתים אף גניבה של משאבים מקומיים, ללא קשר או השקעה ארוכת טווח במקום- קבוצות כאלו הן בלתי נסבלות ואף מסוכנות! (אפילו מבחינת ריגול, דילול משאבים ועוד). זה המקור לאפלייה הקשה נגד הקבוצות הללו, וכמובן שעל כך התלבשו עוד מאפיינים, אך זה הבסיס...

# *גבי המינוחים המוצעים החדשים- Folk/people:
אני דווקא לא רואה אותם מאיימים, או מפחיתים מייחודיות ה"גזעים" (כפי שהם נקראים כעת). להבנתי זה רק מינוח המוציא את המטען הגדול של "גזע" מהתמונה.
אתן שתי דוגמאות מרכזיות ולאחר מכן ארחיב:
- Lizardfolk: בעבר אנשי הלטאה נקראו Lizardmen. עקב נושאי שוויון נשים ועוד, המינוח השתנה... האם מישהוא חושב שהם פחות לטאיים?
- Shadowrun: משחק המשלב פנטזייה, מד"ב ועוד ז'אנרים בעולם שלנו לאחר חזרת הקסם, עם טוויסטים אחרים. יש שם גמדים, אורקים, אלפים, וטרולים, אך במקום המינוח "גזע" קוראים להם meta-humans. וגם יש גזע, ואתניות, ותרבות, ועוד. במשחק זה, לא תרים גבה יותר מדי למראה גמד שחור, עם סממני תרבות יפניים, או גמד לבן עור, בעל סממני תרבות צרפתיים. האם הם פחות גמדים? ברור שלא, אך יש מאפיינים נוספים. וה"גמדיות" שלו מתבטאית גם מכנית, וגם בהשפעה על ה roleplay.

Dwarven folk עדיין יהיו חברה יחסית נמוכים, עם זקן, חיים מאות שנים, רואים בחשיכה, בעלי חוש טבעי לבניות אדמה, עמידים יותר למחלות וקסם וכו'... אך יהיה נדבך נוסף (לא כמחליף גזע!) של אתניות.
וייתכן שזה קיים כבר, בצורה חלקית? תתי הגזעים? בעיקר בגזעים הם המון תתי גזעים, כגון אלפים או טיפלינגים. אמנם לעתים יש שינוי ביולוגי גדול, אך בהרבה מקרים ניתן לייחס את השינוי לאתניות שונה.
לסיכום נקודה זו:
- ניתן לשנות את המינוח, אך "גמד נשאר גמד נשאר גמד"- ביולוגית ומכנית.
- תוספת הגיוון האתני היא רובד נוסף, אך לא מחליף, את ה"race/folk/people/ איך שלא תקרא לזה".

# בנוגע לגזעי הפנטזייה- עד כמה הם צריכים להיות מונוליטיים/ מגוונים? ועד כמה הם אנושיים/ חייזרים/ פנטסטיים?
שאלות מגניבות, שיש גם לגביהן דיון די רחב. לא אכנס לרובו, אך מחשבותי בנושא:
- יש חשיבות להכרות בסיסית עם הקונספט הבסיסי של כל "גזע". וזאת מכיוון שגזעי הפנטזייה, אף אם יש להם מאפייניים אנושיים, הם כן שונים מבני אדם. זו כל הפואנטה- השוני. ולכן חשוב שהקונספט יהיה די מובן ומקובל על הרב, כדי שתהיה שפה משותפת. זו הסיבה שהגזעים הללו חוזרים בעולמות פנטזייה שונים- כי תודות לספרי הבסיס, תרבות פנטזייה נפוצה ועוד, כשאני אומר "אלף" או "גמד", לרב יהיה מושג בסיסי די טוב במה מדובר, והמשחק יכול לזרום. אם אני עושה שינויים מסויימים, כדאי שיהיו קלים להבנה, או מספיק מבוססים ומעוגנים בעולם המערכה, כך שיתקבלו (לדוגמא- הזוטונים רוכבי הדינוזאורים של אברון).
הנקודה שלי כאן היא, שבשביל המשחקיות עצמה, שפה משותפת, זרימת משחק, כדאי שלגזעי הפנטזייה לא יהיה מגוון גדול מדי, שכן אז השינויים מאבדים משמעות- למעט 2-4 תת סוגי אלפים מרכזיים (High, wild, drow לדוגמא), האם שאר עשרות הסוגים (כמו שיש בממלכות נשכחות) תורמים? או כל תת סוגי הטיפלינגים ב Pathfinder? הזהות של הגזע נאבדת...

- יש חשיבות לכך שלגזע יהיו מאפיינים אנושיים שנוכל להתייחס אליהם- כפי שצויין, איננו באמת יודעים איך חושבים חייזרים... זה מאוד קשה, ולא ממש אמין לשחק כך. אך גם חשוב אלמנט הפנטזיה! אלמנט השונות- זה אחד הדברים המושכים בפנטזיה, אחד הדברים המלהיבים, מגרי הדמיון, שגורמים לנו לחשוב, שמאתגרים אותנו!
ולמען הכנות בדיון, אם נכיר בכך- גם את מרבית בני האדם איננו מבינים מספיק- אך השונות היא לעתים דווקא הדבר המאתגר, המעניין, והעיקר...

אני זוכר פעם דיון (מרתק!) לגבי חוסר השינה של האלפים, וחייהם הארוכים עד מאוד. כיצד הדבר משפיע על משחק התפקידים שלהם? ועלו שם רעיונות מהממים, חלקם ביזארים, וחלקם מאוד מעוררי מחשבה (אחד מהם דן באפשרות שאלפים חווים את מעבר הזמן בצורה שונה, ויש להם שני "מצבי חישת זמן/ מודים", אך זה דיון אחר). נקודתי היא שהדיון בכך גרם לאלפים להראות מאוד שונים, עד כחצי חייזרים! ולמרות שהיו נקודות השקה לחווייה האנושית, השוני היה מרתק!

אני אישית מאוד אהבתי את ההצעות של מרתוס. לדעתי כל קבוצת משחק צריכה למצוא איזון מסויים בין האנושי לפנטסטי בגזעים הבאים לידי משחק.

אך אני חושב שאין הכוונה להפוך את כולם לבני אדם... להבנתי לפחות כעת, המטרה היא לאפשר יותר מגוון, מבלי דווקא לקחת את השונות. רק להפוך את השונות לפחות... סטראוטיפית/קשיחה... בעיקר לאפשר ולתמוך, לתת לגיטימציה לשונה, באופן מובהק ופומבי.

לטעמי, צעד זה לא מוגזם, ואף מבורך- אלמנטים מעולמינו משוקפים בצורה כזו או אחרת בעולמות פנטזיה. זה לא מפחית מהשוני, אלא בעיקר נותן דגש לרבדים נוספים. יש לא מעט קבוצות שזה משמעותי להן.
 
[mention]Kol Korran[/mention] תענוג לקרוא את ההודעות שלך.
ההבדל בין זנים (species) לגזעים (races) הוא אכן הבדל משמעותי. אישית אני פחות מתייחס למילה ויותר למהות ולכן זה פחות מפריע לי אבל ההסבר שלך אכן מבליט למה גזעים זו מילה שגויה.

דרך אגב גם נושא חצאי הגזעים מעולם לא הובהר כמו שצריך במבוכים ודרקונים קלאסי, קרי מדוע יש חצי אלף חצי בן אדם אבל אין בן תערובת של גמד ואלף. אצלי באיי הסערה פשוט ככלל אין כמעט חצאי גזעים, רק בספרים יותר מאוחרים התייחסתי לחצאי אלפים וגם אז יותר כאל אוכלוסייה עצמאית כבר מהמקור שלה.

בנוגע למדוע לשנות, חשוב להבין שברוב עולמות המערכה של העשור האחרון התיאור של הזנים הוא כבר מתקדם יותר. רוב השינוי בא לידי ביטוי בעולמות מערכה שנוצרו לפני 30-40 שנה, ופשוט סחבו את המטען. לטעון שזה צעד רחוק מדי לעדכן את העולמות המיושנים הוא לא מובן לחלוטין בעיניי, בטח אם עדיין לא נולדתם כשכתבו אותם.
לא צריך לשכתב את הספרים הישנים, אבל אין סיבה שספרים מודרניים ימשיכו עם תפיסות פוגעניות ומיושנות. זה כמו שסרטים וסדרות שהם חידושים של סרטים ישנים, מעדכנים אותם עם ייצוג נשי הולם ולא כל השחקנים הם לבנים - אותו דבר כאן. אנחנו אנושות אחת 😇

[mention]מרתוס[/mention] התוספים לנתונים רלוונטיים רק לדמויות השחקן ואולי לכמה דבשים בודדים. זה ממש לא הופך גמד לגמד. כשאתה מביא את החבורה למעוז גמדים תת-קרקעי, הייחודיות מגיעה מהתרבות שלהם ולא מ +2 לנתונים ששקופים לשחקנים. הרי שהם מדברים עם הנפח הגמד הם לא יודעים אם יש לו כח 12 או 16...
 
אם לגמד יש כושר 13, זה באמת משנה אם הוא גילגל 11 והוסיף 2 או שמראש ככה יצא?

יש יותר מידי הסתכלות על הרף המקסימלי של תכונות. זה שגזע מסויים יכול להתחיל את המשחק עם תכונה של 20 במקום 18, ממש לא אומר שהדמות שלך תהיה כזו. 18 זה ממש גבוה. תחשוב שלדרקון זהב עתיק בן מאות שנים יש תבונה 18, שלדוב חום יש "רק" כושר 16, שלסוס משא ומינוטאור יש כוח 18.

הגמד שלך בהחלט יכול להיות חסון מאוד וחזק גם אם יש לו כוח 13 וכושר 15 או להיפך. זה עדיין משמעותית מעל לממוצע של 10-11.
 
ואגב, אני חושב שהרבה שהרבה אנשים שופטים את המערכת החדשה מבלי לראות אותה עדיין. אני ממש מתעניין לראות מה יהיה עכשיו שמוכנים לעשות מחשבה מחדש של כול המונח "גזע" במבוכים ודרקונים, מונח שהפעם האחרונה שהשתנה בצורה כזו קיצונית זה היה כשאלף וגמד הפסיקו להיות מקצועות לדעתי. לאו דווקא שעכשיו כולם יהיו "בני אדם מכאנית", ממש להיפך, זה נראה שעכשיו המאפיינים של גמדים או אלפים יהיו הרבה יותר רחבים ועם אפשרות להתאמה על מנת להבטיח שלא כול האלפים נראים אותו הדבר. ואני בטוח שהם עדיין יישארו אלפים, אני בספק שמעכשיו תמצא אלף רחב ונמוך שמגדל זקן ארוך, אוהב אלכוהול, חסינות לרעלים, וכישרון טבעי בנפחות. ולומר שזה מה שיהיה עכשיו זה סתם להגזים לשם ההגזמה בעיניי.
 
חזרה
Top