• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אסטריין - עולם מערכה (תוכן אחרון: הקסם באסטריין - הבסיס)

החופש הגדול הגיע, ואני החלטתי להתחיל לכתוב פה על עולם המערכה שלי - אסטריין. העולם מאוד מסובך, ויקח לי זמן להצליח להסביר עליו לעומק - אבל בתקווה אני אצליח לשתף את כולכם בעולם שאני אישית מאוד אוהב.
אשמח שתכתבו בתגובות על מה מעניין אתכם לשמוע (כי יש הרבה מה להגיד), ואיך אתם מעדיפים שהוא יהיה כתוב - עצים נפרדים עם קישורים ביניהם? תוכן בתגובות של העץ הזה? לערוך את ההודעה הזאת שוב ושוב?

- - - - - - -

אסטריין, עולם של איים מעופפים.

עולם שכולו בנוי מאלפי איים מרחפים, חלקם קטנים מדי בשביל בית אחד עליהם וחלקם מכילים ערים עצומות. האיים תלויים באוויר מעל לתהום, "אוקיינוס" שחור לחלוטין של מוות ואפלה, וגבוה מעליהם השמיים - מקום של טוהר ואור, מלאכים וחיים.

נהרות זורמים בין האיים, במעלה הרים ובאוויר בין האיים השונים. דגי שמיים מתלווים לחתולים המכונפים, לוויתני השמיים ולציפורים, וסירות מרחפות שטות באוויר במסע בין אי לאי.

אנשי החתול - הפרון - חיים באיי החום והקור בצפון. אנשי העורב - הראיין - חיים באוונלור, אי אכזרי ומסוכן מוצף בשדים במזרח. בדרום חיים האלפים באיי המאנדלאס, סוגדים לקסם עצמו. במערב הגמדים, במעמקי הר הדרוגמאר.
ובמרכז העולם (בערך)? בירת האימפריה האנושית, ששולטת ברוב העולם הידוע.

עולם של כאוס ושקט, של מלחמות ובעיות, של מוסר וצדק, של אימפריות וערפדים, של איים מעופפים ואנשי חתול, של נשמות וריק.

ברוכים הבאים לאסטריין.

תוכן עניינים
בריאת העולם ואלי הריק - עמוד 1, תגובה 2

אני אכתוב בקרוב על שני הדברים הכי חשובים שצריך להבין על אסטריין - הקסם שם, והבריאה של העולם - ומשם אמשיך למקומות השונים, התרבויות השונות - והצרות השונות שמסתתרות שם.

מוזמנים לשאול שאלות!
 
בריאת העולם ואלי הריק
לפני כ4000 שנים, האיים המרחפים לא היו קיימים. שלושה דברים היו בעולם - התהום, השמיים, והריק.

מתוך הריק נוצרו שלושה אלים. שלוש מהויות נצחיות של שקט וסדר - שלושת אלי הריק.
יצירה, האלה שבראה את העולם מתוך הריק. העולם המושלם, בו איש לא נפגע וכולם חיים בשקט והרמוניה. היא בראה את הפרון, ונתנה להם את ארצות החום והקור. את הראיין, ונתנה להם את היער הנעים* אוונלור. את האלפים, ונתנה להם את המאנדלאס, האיים בהם הקסם עצמו חי. את הגמדים, ונתנה להם את הרי הדרוגמאר להגנה ואת החוקה לשמירה על הסדר. את בני האדם, ונתנה להם את האימפריה למשול בה ואת השומרת להגן עליהם. היא בראה את החיות, את האיים, את הנשמות. עולם שלדעתה היה מושלם.

שימור, האל ששמר על העולם מושלם. אחרי שיצירה בראה את העולם, הוא דאג שדבר לא ישתבש. להעלים את מי שעושה בעיות, להפיל כל דבר שעלול לשבור את השקט. את הריק.

והשמדה, שחיכה ליום בו יגיע הזמן לסיים את העולם. כי לכל דבר יש סוף, ובאחריותו של השמדה לקחת את הכל בחזרה לריק.


והעולם נשאר מושלם. למשך 3500 שנים בערך, כלום לא קרה. העולם התנהל ללא שינוי, שום דבר לא משנה את הבריאה המושלמת של אלי הריק. שום מלחמה, שום בעיה, שום איום...
עולם ריק, משעמם... מושלם.

אבל יום אחד, אציל צעיר מהאימפריה בשם אורלנדו הלך על קצה של אי, ונפל אל אי אחר, שהיה נמוך יותר מתחתיו.
מוות פשוט, קל, שלא דורש צומת לב משימור.
רק שהיה במוות הזה משהו... שונה.
כי אורלנדו מאוד לא רצה למות. ובקסם פתאומי שאיש לא מבין (חוץ ממני), הוא הצליח לעשות מה שלא אמור להיות אפשרי - לקום לתחייה, כערפד.**
ערפדים לא היו חלק מהתוכנית האלוהית של יצירה. שימור לא היה אמור לאפשר אותם. ואורלנדו? הוא הבין שהוא יכול לשנות הכל.
לאורלנדו היה כח גדול יותר ממה שהיה אמור להיות. הוא למד לעשות דברים שבני האדם לא היו אמורים להצליח ללמוד. שימור לא הצליח לעצור אותו מרחוק, ויום אחד הוא התגלם מולו, במטרה להשמיד את אורלנדו בעצמו.
והוא נכשל, ונעלם מהעולם.***

כששימור מת, העולם התחיל לנוע קדימה. השקט הופר, השלום נשבר, הכאוס עלה על הסדר שיצירה בראה.
ואורלנדו?
הוא רק התחיל להנות.
_________
*השדים הגיעו אחר כך.
** הסבר מפורט על מכאניקת הקסם של ערפדים עלול לבוא בהמשך, בינתיים תצטרכו להתמודד עם העובדה שהם קיימים
*** אני אולי אכתוב מה קרה שם בדיוק מתישהו, למרות שיש שם כל מיני ספוילרים
 
הגמדים נמצאים בתוך הר אחרי הרבה מחשבה, מבטיח לך שזה הר מגניב (ויש גמדים מחוץ להר, בית אם במושבות עליו או באימפריה).
האמת שאני לא אוהב לרוב גמדים בתוך הרים, אבל אני מרוצה מהדרוגמאר.
 
התחבורה תוסבר אחר כך, אבל היא מבוססת על קסם ברובה - אפשר ללכת ברגל, אבל סירות מעופפות בנויות על רשת האדמה הכוללת (הסבר בפוסט של מחר).

אין ממש טכנולוגיה בעולם הזה, אבל יש הרבה טכנומאגיה מבוססת קסם (שוב, הסבר בפוסט על הקסם)

משאב ספציפי אין, אלא אם אתה מחשיב את הגלים (קסם) כמשאב. יש כמה משאבים קסומים מאגניבים, אבל הם מאוד נדירים.

ויש פיראטי אוויר, אפילו הרבה מאוד סוגים שלהם - קבוצות טרוריסטים שונות שבוזזות בתים זה דבר נפוץ מאוד באסטריין, מה שלא נחמד לרוב תושבי האימפריה.
 
אני אכתוב בקרוב על הקסם, והוא יכלול הסבר על האלים האחרים (הקסם באסטריין... מסובך. אתם תראו)

אין באסטריין ימים אמיתיים, אבל יש בו נהרות רבים (חלקם חוצים את השמיים, הסבר עם הקסם) ואגמים/מעיינות בחלק מהאיים. חוץ מזה, השמיים ממלאים חלק מהתפקידים של איים - ספינות שטות באוויר, דגים מעופפים "שוחים" בין איים, ובתכלס את רוב ההרפתקאות הימיות אפשר להעביר באסטריין - בשמיים.
 
נשמע כמו פתיחה טובה לעולם. כאחד שיצר עולם דומה, נראה לי שהמלכודת הגדולה ביותר ליוצר עולם כזה הוא למצוא את עצמו באחת היבשות הגדולות שלו בלי אפשרות של ממש (וצורך) מבחינה עלילתית לצאת משם. ועכשיו, לכמה שאלות:

א. נאמר על אורלנדו שהוא נפל לאי שהיה ממוקם קצת יותר נמוך מהאי שלו, בכמה שכבות האיים הללו מסודרים?

ב. האם אנשי אסטוריין מכירים את הגלגל? בעקרון, ברגע שיש לך סירות (וספינות) מעופפות, אתה עשוי לרצות לדלג על השלב של הגלגל. וכמובן, האם מדובר באמת בסירות או במרכבות שרתומות לרמך שיכול לעוף?

ג. כמה האיים הללו באמת גדולים?
 
א. האמת שזו שאלה שלא חשבתי עליה ויכולה להיות מאוד מעניינת. אחשוב ואכתוב.

ב. הם מכירים את הגלגל, אבל הספינות הן ספינות מעופפות, ללא שום חיה מעופפת - אני אסביר בקרוב (עם הקסם) איך הן עובדות.

ג. מאוד תלוי באי. יש איים מאוד גדולים, שאם אתה עומד במרכזם אתה לא תשים לב כלל לזה שזה אי מעופף, ועליהם ערים עצומות. יש איים זעירים, שניתן לראות מצד אחד שלהם את התהום מעבר לצד השני, ויש עליהם במקרה הטוב בית עם מעט שדות.
 
יש כאן רעיונות טובים: האלים, האיים ואורלנדו.
מסוקרן לראות איך זה משתלב יחדיו.

מה שכן, ניטפוק - למה צריך אלפי איים? לעתים קרובות יותר מדי זה לא טוב. אם זה עולם מערכה עם רעיון ממוקד, צריך למקד אותו. הכיוון של אלים ואורלנדו מצביע לעבר "רעיון מרכזי" של העולם,אליו אלפי איים לא תורמים.
 
תודה רבה!

חשוב לי שלאימפריה יהיו שטחים, שמקומות יהיו רחוקים יחסית, שיהיה מקום להכל. בעולם הזה כפרים מושמדים בכל יום, ואם העולם יהיה קטן מדי אני אמצא את עצמי מגלה שהוא מת כולו כבר מזמן... העולם עצמו כן יחסית קטן (ביחס לעולמות מערכה אחרים הוא בגודל של יבשת קטנה מקסימום), אבל יש שטחים שחשוב לי שיהיו גדולים יחסית, למשל הטבעת החיצונית של האימפריה או איי המאנדלאס.
 
הקסם האסטרייני הוא החלק המסובך ביותר - והמגניב ביותר, לדעתי - בעולם. כדי להבין את מה שיבוא מעכשיו, וגם חלק ממה שכבר כתבתי, יש צורך להבין את הקסם - ואני הולך לכתוב עליו בכמה פוסטים. מוזמנים כמובן לשאול שאלות - זאת הפעם הראשונה שאני באמת מעלה את המערכת הזאת על הכתב, והיא משהו שהרבה יותר קל להעלות בעל פה. בלי הקדמות מיותרות נוספות, הבה נצלול לתוך הפרק הראשון על:

הקסם של אסטריין - הבסיס

מעבר לעולם הבסיסי, קיים מישור נוסף - מישור הקסם הפראי. גם המישור הזה מוגבל על ידי התהום (בתחתיתו) והשמיים (בראשו), ובו זורמים הגלים - קווים של קסם, שנעים בתנועות מעגליות שונות ברחבי העולם. ניתן לראות את הגלים החזקים יותר, ובמאמץ קל גם את החלשים יותר - והם נותנים צבע נוסף לעולם.

לכל גל מספר נתונים שמזהים אותו:
  • סוג הגל: לכל גל יש סוג (חוץ מגלי ריק, אבל עליהם אסביר בפוסט הבא). יש שבעה סוגים של גלים, וכל סוג משפיע על הקסם שניתן להטיל עם הגל והצבע שלו: גל אש (כתום/אדום), גל מים (כחול), גל אוויר (אפור/לבן), גל אדמה (חום), גל חשמל (תכלת), גל אור (צהוב) וגל חיים (ירוק).
  • הכיוון הפיזי של הגל: כל גל נע בכיוון מסוים, שיכול להיות ללמעלה, מזרחה, ללמטה או כל כיוון אחר אפשרי. הכיוון הזה קל לשינוי, וההשפעה על התנועה הפיזית של הגל היא רוב מה שעושים בהטלת קסמים.
  • הכיוון המטאפיזי של הגל: כל גל, מעבר לתנועה הפיזית שלו, נע רעיונית באחד משלושה כיוונים: גל ארצי, שנע בתנועה מאוזנת לקרקע; גל שמיימי, שנע ישירות ללמעלה - לעבר השמיים; וגל תהומי, שנע ישירות ללמטה - לעבר התהום. התנועה הרגילה של גל נוטה להתאים לתנועה המטאפיזית, אבל אין לה השפעה על התנועה המטאפיזית - בעוד שלתנועה המטאפיזית השפעה מהותית על הגל והקסם שיוטל איתו. גל ארצי נותן קסם בסיסי, יותר יסודני וטבעי. גל שמיימי יביא לקסם טהור, מרפא ו... שמיימי, וגל תהומי קסם אפל יותר. ניתן לשנות את הכיוון הזה, אך זו פעולה מסובכת בהרבה - וקשה בהרבה.
    (הערה - גל אדמה יכול לפנות אך ורק בכיוון ארצי).
  • עוצמת הגל: יש גלים חזקים יותר, וגלים חזקים פחות. ניתן "לאחות" גלים זה לתוך זה כדי ליצור גל משופר חזק יותר - אבל בסופו של דבר, זה הנתון הכי פחות משמעותי.

אם כך, איך מטילים לחשים? העולם מלא בגלים שונים, וכל קוסם - ובאסטריין, כמעט כולם יכולים להשתמש בקסם ברמה כלשהי, מהברברי הטיפש ביותר שלא מבין כלל מה הם הגלים, ועד האיכר הפשוט שמשתמש בגלי האש כדי להדליק את המדורה שלו בלילה.

כל יצור בעל נשמה (הסבר בפוסט הבא) יכול להשפיע על הגלים בצורות הבאות (חוץ מאלפים, כי הם מגניבים יותר):
  • לנווט את הגל: לשנות את הכיוון הפיזי של הגל, וכך לגרום לגלים לשנות בתנועתם את העולם כרצונך.
  • לשנות את הגל: לשנות את העוצמה של גל (פשוט מאוד), הסוג של גל (טריוויאלי) או הכיוון המטאפיזי של גל (מאוד קשה).
  • להגשים את הגל: לתת לגל צורה פיזית. ליצור מים מגל מים, אש מגל אש וכן הלאה. לרוב הצורות הפיזיות הללו יתפוגגו לאחר זמן קצר.
  • לכלוא את הגל: הפעולה המסובכת ביותר, והחשובה ביותר. לכלוא גל במקום (או בחפץ שמשמעותי במישור הקסם הפראי, כמו קריסטלים מסוימים או אבני חן שונות, או בתוך גוף של אדם - ועם קסם נשמה [בפוסט הבא] גם בתוך נשמות) בתנועה ספציפית, שמשמעותית לדברים שונים. ניתן לכלוא גל אוויר בצורה שתמשוך לכיוונו גלים נוספים. ניתן לכלוא גל אדמה בתוך אדם, ככה שהוא יהיה חזק יותר פיזית לזמן מסוים. ניתן לכלוא גל חשמל במעגל כדי לייצר זרם חשמלי חלש, או גל חיים שמיימי בתוך קריסטל כך שהוא ירפא לאט לאט את פצעיו של לובשו. כליאת גלים משמשת לבאפים, ליצירת חפצים קסומים, להשפעות מתמשכות ולהרבה מאוד דברים משמעותיים אחרים.

לדוגמא, כשאני מטיל כדור אש, אני משנה חלק מהגלים שסביבי לגלי אש, מנווט אותם לעבר המטרה, ומגשים אותם שם ליצירת פיצוץ.

בנוסף, חשוב להבדיל בין שני סוגים של הטלת לחשים:
  • הטלת לחשים מודעת: מטיל לחשים שרואה את הגלים, ומניע אותם באופן מדויק כדי להביא לתוצאות שהוא רוצה. אשפים הם הדוגמא המובהקת ביותר למטילי לחשים מובהקים, שמבינים את הקסם.
  • הטלת לחשים לא מודעת: מטיל לחשים (או אפילו לוחם) שמעצב את הגלים בטעות, גורם להשפעות בלי לדעת איך - או אפילו שהוא עשה אותן. כל לוחם כולא בתוך עצמו גלי אדמה במהלך קרב (וככה יש להם כל כך הרבה נק"פ), כל נוכל כולא בתוך עצמו קצת גלי אוויר כדי להיות קליל יותר, ולעיתים רחוקות קסם כזה בורא אלים (הסבר מסובך, בפוסט הבא ואולי אפילו בשלישי).

אם כך, הבנו איך מבצעים קסם - בעזרת פעולה על הגלים - ומה הם הגלים. אבל לפני שנעבור למספר חוקים בסיסיים על הקסם, חשוב לי להבהיר מה הקסם באסטריין לא יכול לעשות: (קסם נשמה שאסביר עליו בפוסט הבא יכול לבצע חלק מאלה):
  • קסם לא יכול להשפיע על הנשמה של אנשים אחרים, לקרוא מחשבות, לשלוט בתודעה, ואפילו charm person נניח לא קיים.
  • קסם לא יכול להשפיע על הזמן - אי אפשר לעצור את הזמן, לנסוע קדימה או אחורה בו, או לשנות את מה שכבר קרה.
  • קסם לא יכול ליצור חיים. אין גלמים, אין הומונקולוסים, אין החייאה ואין שום רעיון דומה.
  • קסם לא יכול לעשות פעילויות בסיסיות נוספות שאי אפשר להסביר כשליטה בגלים. כשאתם יצירתיים אפשר לעשות ככה הרבה, אבל חשוב לשים לב שחלק מהקסמים יהיו שונים מהרגיל - נניח "קליע קסם" הוא לא אנרגיה טהורה אלא קליע של אוויר דחוס, או ברק, או אור מרוכז.
  • קסם לא ישבור את המרחב. אין טלפורטציה, בקיצור. קסם לא נותן ליצור שערי מעבר, להשתגר, או כל פעולה שאומרת שאתה מגיע מא. לב. בלי לעשות את המרחק שבדרך.

וכעת, לארבעת החוקים החשובים ביותר של הקסם. הם נשמעים מאוד בסיסיים, אבל כל אחד מהם משמעותי לציון:
  • העולם לא משפיע על הקסם. שום דבר שנעשה בעולם לא יכול להשפיע על הגלים. במילים אחרות, אני יכול לנופף בידיים כמה שאתה רוצה, להגיד מילים מיסטיות ולכתוב אותיות רוניות - כל זה לא ישנה. יש כאלה שזה ממקד אותם, כמובן, אבל אין לשום דבר מזה משמעות אמיתית. קסם הוא להתרכז, ולהשפיע על הגלים עם נשמתך - בין אם אתה מודע לזה ובין אם לא.
  • הקסם משפיע על העולם. אבל הגלים קיימים גם כשלא מנווטים אותם, ומטילי הלחשים רק משפיעים על תנועתם באופן זמני. העולם כולו מושפע מהגלים - נהרות זורמים בעקבות גלי מים (שכלואים בצורה איתנה כך שכל נהר נשאר בערך באותו המסלול), במעלה הרים ובין איים. סערות נוצרות כשיש ריכוז של גלי אוויר, מים וחשמל במקום אחד, כמו ענן של גלים שמביא איתו סופות. מכות חום נוצרות מעודף גלי אש, אפילו היום והלילה הם תוצאה של גלי אור שבנויים בעולם בצורה בלתי ניתנת לשינוי.
    והאיים המרחפים? תלויים בשמיים ברשת האדמה הכללית, כמובן.
  • הקסם משפיע על הקסם. תנועה של גל משפיעה על התנועה של גל אחר. ניתן לכלוא גלים בתנועה שתמשוך או תדחה גלים אחרים, או לעשות מערכות מסובכות של תכנות קסום - וגם בטבע, גלים משפיעים אחד על השני כל הזמן, והתנועה של גל תלויה בגלים שסביבו.
  • הקסם לא משפיע על הנשמה. כמו שכתבתי למעלה, הגלים לבד לא מסוגלים להשפיע על הנשמה. אי אפשר להקסים, להשתלט, לשנות רגשות או כל דבר שקשור לנשמה של מישהו - למרות שתמרון רגיל של בני אדם, כמובן, מתקבל בברכה.


וזהו הבסיס של הקסם האסטרייני. בפוסט הבא (שיגיע בסביבות חמישי אני משער, אחרי שיגמרו לכם השאלות ולי יהיה כח) אני אספר על הריק, קסם הנשמה, אופן הפעולה של כל סוג גל בפני עצמו - ואולי גם, אם זה לא יהיה ארוך מדי, על ההתגלמויות - הקסם החי.
 
האמת שבינתיים אני מריץ את העולם במהדורה החמישית, עם הגבלות על הקסמים ששחקנים יכולים להטיל. בינתיים זה הולך לי סבבה, לאור זה שאני כן נותן לשחקנים לעשות דברים אחרים מגניבים (נניח להטיל את הקסם כדור אש בעזרת גלי אוויר או מים לאפקט מגניב יותר אם מתחשק להם)

הקסם וויזואלית בעיקר נראה אחרת בגלל שרואים גם את הגלים שמבצעים אותו לרוב. (המיומנות החשובה ביותר של אשליין זה לדעת איך להסתיר את גלי האור שבונים את האשלייה).

יכול להיות שתהיה באזור עם מעט גלי אש, או אור. אבל מיומנות השינוי מאפשרת לכל קוסם שמיומן אפילו קצת לטפל בבעיה הזאת.
 
חזרה
Top