• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אופן הצגת עולמות מערכה

משחק שאני מריץ כאן בפורום מתקרב לסיומו, הוא הבדיקה הראשונית לעולם מערכה שיצרתי. לאחר שנסיים, אני מעוניין לשכתב את העולם ולפרסם אותו פה. השאלה היא איך לעשות את זה. מה לדעתכם פורמט טוב להצגת עולם?

לתת הסבר היסטורי, או לקפוץ ישר לתוכן הרלוונטי? לסקור את העולם בצורה כללית, או להתמקד בנושאים ספציפיים, ולפזר פרטים מוכרים תוך כדי? למסור את התוכן באופן "יבש", להשתמש בדמות מספר, או להמחיש רעיונות בעזרת קטעים כתובים? מה היא חלוקת נושאים טובה, ובאיזה סדר?

דרך נוספת לנסח את השאלה, היא "איך אתם אוהבים להכיר עולם בדיוני?". אשמח לדעתכם.
 
אני חושב שעולם שמוצג טוב הוא ״ניצוץ של תקווה ואש״ של אורי ט. הוא פותח ב״טיזר״, תיאור כללי של העולם והמצב הנוכחי בו, סוג הקמפיינים בו והשיטה לה הוא מיועד, ובהמשך באים תיאורי העולם, מקומות מעניינים וכו׳.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
אני חושב שעולם שמוצג טוב הוא ״ניצוץ של תקווה ואש״ של אורי ט. הוא פותח ב״טיזר״, תיאור כללי של העולם והמצב הנוכחי בו, סוג הקמפיינים בו והשיטה לה הוא מיועד, ובהמשך באים תיאורי העולם, מקומות מעניינים וכו׳.
מסכים. אני חושב שהצגה הנכונה של עולם מערכה היא קודם כל להבהיר לקורא מה סוג המערכות והסיפורים שאתה מצפה לבנות על העולם, ואילו דמויות אתה מצפה שהשחקנים יספרו. מה הז'אנר, בעצם. לאחר מכן אתה יכול להציג את העולם שמשרת את המטרות שהגדרת, ואני חושב שהמצב "דהיום" חשוב יותר מאשר להתחיל בסיפורי בריאה, אם הם לא יבואו לידי ביטוי במשחק.
 
אני לא חושב שהטמפלט של ניצוץ תקווה ואש הוא נוסחה להצגה טובה של עולם מערכה.
לדעתי העיקר הוא לשים דגש על עקרונות כלליים שהיפכו את הקריאה למגוונת יותר, וישברו את המונוטוניות בקריאה. התייחסתי לזה בפירוט בדיון שהיה לי עם נקסטרול - הנה קישור: https://www.pundak.co.il/forums/threads/40154
 
מניסיוני - חשוב להתמקד במה שיתבטא מסביב לשולחן המשחק. צריך כמובן רקע היסטורי ולפעמים גם קוסמי (קצר!) כדי להבין את העולם אבל חוץ מזה, וכדאי גם ברקע - קרס עלילה בכל פסקה זה סטנדרט מצוין. כלומר, כתבת על עיר? תזכיר (אפשר גם בחצי משפט) מזימה\קונפליקט\בעיה שיש שם. כתבת על דת? אל תשכח יריבויות עם דתות אחרות. לא מאוד הקפדתי בזה ב"כובשים הברבריים של כנעהו", אבל בספרים יותר מאוחרים שכתבתי ופרסמתי - הקפדתי מאוד.

עוד דבר - מסגרת התייחסות זה דבר מצוין. כאן, למשל, "ניצוץ של תקווה ואש" של אורי ט מצטיין מאוד - הייתה מהפכה והייתה מלחמה, ממש לא מזמן. הרבה דברים בעולם "צבועים" ב"צבע" הזה. כולל הרקע של הדמויות. זה גם מניע את הדמויות לפעול - באיזה צד הן היו במלחמה? האם הן מצטרפות למחתרת? מסייעות לשלטון לשמור על הסדר? זה מאוד עוזר במניעת דמויות גנריות ונותן לשה"מ הזדמנויות לאלתר. למשל, הגעת לכפר ואין לך מושג ירוק איך לתאר שם משהו מעניין? תאר נזקים מהמלחמה או פסל לזכר גיבור מלחמה. או שתזכיר שהדמויות יודעות שהתחולל שם קרב גדול.
 
פורמט טוב של הצגת עולם הוא כזה שבו יש דגש על הכאן והעכשיו ומה אפשר לעשות עם זה במשחק.
גם טיזרים של רעיונות, אבל גם ממש מיני-הרפתקאות מוכנות. אם זה עולם לפי-שיטה, אז לא צריך לפחד לזרוק פנימה נתוני שיטה - של יצורים למשל וכיו"ב.

אחד הדברים שממש לא אהבתי בעולמות מסחריים מהאייטיז-ניינטיז, היה שהוקדש בהם חלק מאוד גדול לכל מיני מיתולוגיות בריאה, קוסמולוגיה ומלחמות בין האלים בעבר המאוד רחוק. כל זה מאוד דרמטי, אבל ברובו בלתי רלוונטי לחיי הדמות הממוצעת.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
פורמט טוב של הצגת עולם הוא כזה שבו יש דגש על הכאן והעכשיו ומה אפשר לעשות עם זה במשחק.
גם טיזרים של רעיונות, אבל גם ממש מיני-הרפתקאות מוכנות. אם זה עולם לפי-שיטה, אז לא צריך לפחד לזרוק פנימה נתוני שיטה - של יצורים למשל וכיו"ב.

אחד הדברים שממש לא אהבתי בעולמות מסחריים מהאייטיז-ניינטיז, היה שהוקדש בהם חלק מאוד גדול לכל מיני מיתולוגיות בריאה, קוסמולוגיה ומלחמות בין האלים בעבר המאוד רחוק. כל זה מאוד דרמטי, אבל ברובו בלתי רלוונטי לחיי הדמות הממוצעת.
כל מילה בסלע.

אם זה לא מתבטא בשולחן המשחק, בכלליות אין לזה מקום בספר משחק מסחרי\מקצועי. מלחמות בין האלים רלוונטיות אם דמויות יכולות להיות מעורבות בהן או אם הן משפיעות על העולם כך שהדמויות ייתקלו בהשפעותיהן באופן ישיר.

חשוב לזכור שבעוד שיש מי שקורא ספרי משחק להנאתו, ויש מי שמתעניין ב-LORE, הרבה מאוד שחקנים - רובם? - לא יטרחו לקרוא 20 עמודי היסטוריה של העולם. מנחים אולי טיפה יותר, אבל יתעניינו בעיקר במה ששמיש בשולחן. "כוכבים אין-ספור" עושים את זה טוב, כי יש תיאור קצר (1-2 עמודים) של היקום הרלוונטי, שזה מה שהשחקן צריך לדעת בעיקרון, ויש פרק של כמה עמודים של היסטוריה ששימושית יחסית למנחה, אבל ממש לא קריטי שהשחקן יקרא אותה.
 
חזרה
Top