• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

גזעים ושטויות

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
התחיל דיון על הנושא בעץ אחר - עד כמה אמור להיות, לדעתכם, הבדל בין גזעים שונים בעולם המשחק?
(וכן, הכותרת לא מוצלחת).

אישית, אני אוהב תרבויות אנושיות, אבל גזעים זה כיף - כל עוד יש להם באמת ייחוד. אם הייתי רוצה סתם קשתים בלונדינים מהיער, הייתי יוצר איזה שבט ציידים אנושי. עלפים הם הרבה יותר מזה. הם בני אלמוות, קסומים, איטיים, הם הרבה מעבר ל''קשתים עם אוזניים מחודדות''. כנ''ל גמדים - הם לא סתם אנשים נמוכים עם זקנים, יש לגזע שלהם אופי ייחודי ופיולוסופיית חיים שלמה. קצת מעצבן אותי כשלוקחים גזעים ומרוקנים מהם את כל הייחוד שבגזע.

מה איתכם?
 
לא דיברתי רק על מכאניקה - אני לא אוהב גם פלאפית כשעלפים מתוארים כלא הרבה יותר מבני אנוש בלונדיניים שאוהבים קשתות.
 
בפועל, בכמעט כל העולמות גזעים הם לצורך העניין תרבויות שונות - והרבה פעמים בגזע ספציפי אין תרבויות אחרות, למעט בני-אנוש שלרוב נותנים להם מספר גדול של תרבויות.
אבל זה באמת חוזר לנקודה למה יש לך גזעים בעולם? בעולמות פנטזיה מסויימים זה פשוט מאפיין של עולם הפנטזיה, לא כי באמת צריך.

אם אתה הופך את הגזעים לייחודיים ולמוזרים, אז יותר קשה שהם יהיו גם דמויות שחקן. גם כי קשה לשחק גזעים "מוזרים" וגם כי גזעים כאלו לא בהכרח יהיו מאוזנים מבחינת העוצמה שלהם.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
אישית, אני אוהב תרבויות אנושיות, אבל גזעים זה כיף - כל עוד יש להם באמת ייחוד. אם הייתי רוצה סתם קשתים בלונדינים מהיער, הייתי יוצר איזה שבט ציידים אנושי. עלפים הם הרבה יותר מזה. הם בני אלמוות, קסומים, איטיים, הם הרבה מעבר ל''קשתים עם אוזניים מחודדות''. כנ''ל גמדים - הם לא סתם אנשים נמוכים עם זקנים, יש לגזע שלהם אופי ייחודי ופיולוסופיית חיים שלמה. קצת מעצבן אותי כשלוקחים גזעים ומרוקנים מהם את כל הייחוד שבגזע.
אישית, אני אוהב גזעים, אבל תרבויות אנושיות זה כיף - כל עוד יש להן באמת ייחוד. אם הייתי רוצה סתם קשתים בלונדינים מהיער, הייתי יוצר איזה שבט אלפים. ציידים אנושיים הם הרבה יותר מזה. הם שבטיים, מחוברים לטבע, מהירים, הם הרבה מעבר ל''קשתים עם אוזניים מחודדות''. כנ''ל שבט של אנשים נמוכים עם זקנים - הם לא סתם גמדים, יש לשבט שלהם אופי ייחודי ופיולוסופיית חיים שלמה. קצת מעצבן אותי כשלוקחים תרבויות אנושיות ומרוקנים מהן את כל הייחוד שלהן.

במילים אחרות, גם אתה נופל בפח שאתה טוען שכולם נופלים בו - לכל גזע מספר תרבויות מן הסתם, ולכל תרבות ייחוד משלה. אתה מצמצם פה את כל הגזעים לקלישיאות סטיריאוטיפיות ולא נותן להם ביטוי ראוי.
 
הייתי רוצה לראות יותר גיוון בגזעים בין עולם לעולם. נראה שכל עולם הוא או רק בני אדם או גזעים טולקיניים, בתוספת דמי-דרקון וזדים מדי פעם. הדבר הכי מעניין שאפשר למצוא זה עולמות שנותנים אופי חדש לגזע מוכר, כמו השמש השחורה או נמיות הים של איי הסערה. הייתי רוצה לראות יותר עולמות נפרדים לגמרי מהגזעים המוכרים ועושים משהו אחר.
 
ת'ור - העניין הוא, שאם אתה רוצה לשחק עם חומר רשמי, בסופו של דבר לא משנה כמה מעניין העולם שלך יהיו בו את הגזעים הבסיסיים, בצורה זו או אחרת

אולי תוך שימוש מרובה בהרחבות/גזעים מפלצתיים במהדורות שונות, יהיה אפשרי לייצר עולם מערכה מעניין שלא נוגע ביצורים טולקיניים+ למיניהם


חא'ן - לדעתי, ההבדלים בתוך הגזע וההבדלים בין הגזעים צריכים להתקיים ביחד. כלומר, כל האלפים מושפעים מכך שהם חיים הרבה יותר מבני אדם...רק שקבוצה אחת היא תרבות של טקטיקנים/אסטרטגים מצטיינים שעובדים עם לוחות שנה ולו''זים אלפי שנים קדימה, והקבוצה השניה היא קבוצת הprocrastinators הכי גדולה שאי פעם הייתה.

מה שמעניין הוא לקחת את ההבדלים בין הגזעים, ובתוך תתי קבוצות של הגזע לחקור את הדרכים בהן הייחוד הזה ישפיע
 
yds: למה? זה סה"כ גזעים. זה לא שהגזעים הקלאסיים הם חלק חשוב ביסודות השיטה. יוצרים 6-8 גזעים חדשים עם 5 שורות מכאניקה ופלאף שבכל מקרה כותבים בשפע, והרי.

אפשר לשחק דרקונים, פיות ושדים. אפשר ליצור גזעים שעשויים מאבני חן או מחלומות. אפשר לזרוק את כל מערכת הגזעים מהחלון ולחלק יכולות ובונוסים על בסיס הפסוקים מהם נבראת. זה לא יהיה מה שאני מדבר עליו, אבל זו דוגמא לכמה קל לשנות את הקיים. מכאניקה היא רק מכאניקה, אפשר לפרש אותה בכל מיני דרכים, אבל חוץ משיטות שמשחקים בהן חיות ואולי אלה של הזאב הלבן זה תמיד "בני אדם" או "בני אדם ובני אדם שמתחו חלק מהם".
 
לפי דעתי אמורים להיות הבדלים בין הגזעים שנובעים מיכולות מולדות ומהתרבות, למשל אלפים נוטים להוולד טובים יותר בקשת- יכולת שהתרבויות של רוב האלפים מעודדות ומתפחות ולכן רובם טובים יותר בקשת. גם אם אחד מהם טוב יותר בחרב ככישרון מולד כניראה שהוא לא ילמד להשתמש בה או שלא יתנו לו את ההזדמנות לנסות להילחם בה.
זאת דעתי.
 
האמת שזה מעניין. אולי לא נולדים טובים בקשת, אבל היות וברוב העולמות לעלפים יש ראייה חדה ושמיעה טובה טבעי שהם יעדיפו קשתות. כמו שגמדים חזקים יותר ולכן מעדיפים כלי נשק שדורשים כוח פיזי, כמו פטישים וגרזנים.
 
ת'ור אמר/ה:
הייתי רוצה לראות יותר גיוון בגזעים בין עולם לעולם. נראה שכל עולם הוא או רק בני אדם או גזעים טולקיניים, בתוספת דמי-דרקון וזדים מדי פעם. הדבר הכי מעניין שאפשר למצוא זה עולמות שנותנים אופי חדש לגזע מוכר, כמו השמש השחורה או נמיות הים של איי הסערה. הייתי רוצה לראות יותר עולמות נפרדים לגמרי מהגזעים המוכרים ועושים משהו אחר.
דווקא אני חושב שכאן פאיזו עשו עבודה טובה עם האזורים שלהם בעולם שרחוקים מהים הפנימי (כמו טיאן-שיה או הארצות האפלות) וגם עם המערכה של סטארפיינדר.

אבל לרוב באמת עולמות נמנעים מזה, שזה ממש חבל. יש הרבה גזעים מגניבים שהוצגו לאורך השנים של מו"ד וגם גזעים חדשים שראויים מאוד למערכה שלא משאירה אותם בצד כ"מפלצת אקזוטית להתקלות אקראית". פורמיאנים הם גזע חביב עליי במיוחד בעניין הזה, כמובן שאפשר להשתמש בכול גזע פחות שחוק.
 
א - אני לא אוהב כל כך גזעים דמויי אדם, בדגש על גזעים "חייזריים" כמו אנשי לטאה וכיו"ב. למה? כי אנחנו בני אדם. אנחנו בקושי יכולים להיכנס לראש של אדם שחי בעולם טרום-תעשייתי דמוי ימי הביניים או מישהו מתרבות לא מערבית או לא מהמגדר שלנו, אז אנחנו לא באמת יכולים לשחק בצורה אמינה איך זוחל, חרק או אפילו אלף שחי חמש מאות שנה מתנהגים וחושבים.

אם הגזע האנושי מגוון מספיק גם ככה, ודמויי אדם הם ממילא "בני אדם עם תחפושות" אז אפשר לדעתי להחזיק מערכה שלמה בלי דמויי אדם בכלל. למעשה, כבר עשיתי את זה כמה וכמה פעמים ולאורך זמן.

ב - גם אם יש גזעים דמויי אדם, זה לא אומר שהתכונות שלהם מולדות. אלפים לא נולדים טובים בקשתות - פשוט זה הנשק שסביר שהרפתקן ממוצא אלפי למד להתשמש בו ממש טוב. התכונות המולדות-במובהק היחידות בוודאות שיש לגזעים דמויי אדם הן מאפיינים פיזיים, כמו למשל ראיית חושך או עמידות לסוגי נזק מסויימים - גמד מתמודד טוב עם רעל בדיוק כמו שחלק מהכורדים יכולים למות מאכילת פול.

מכנית, אפשר להעביר יכולות תרבותיות בין גזעים שונים. למשל, ליצור חצי אלף שגדל כאלף לכל דבר (ויש לו תכונות של אלף, לא של חצי אלף מספרי הכללים) או קהילה של ננסים וזוטונים שחיים כבר אלפי שנים באינטגרציה עם שבט של גמדים ולכן יש להם את כל כשרונות חוכמת האבן ומיומנות הנשק וכיו"ב של הגמדים ולא כשרונות מקבילים של ננסים וזוטונים.

ג - וכמובן, חשוב להימנע מהטעות שכל בני אותו גזע חייבים להיות עם אותם מאפייני אישיות. את זה כבר כתבו בספרי שחקן של מהדורות ישנות משנות השבעים-שמונים: זה שגמדים הם פרקטיים וקודרים לא אומר שאתה לא יכול לשחק גמד עליז וחולמני.
 
אני חולק עליך, למשל הדוגמא שלך על הזוטונים והננסים- הגמדים נוטים להיות חזקים יותר פיזית, ולכן רובם מעדיפים נשקים כבדים. אם זוטון או ננס ינסו להילחם בהם הם יתאימו להם פחות, זה לא בילתי אפשרי אבל יס סיבה שלכל גזע יש נשק מועדף.
 
פטיש או גרזן לא באמת כבדים יותר מחרב - פשוט האיזון שלהם שונה.
גם אם נניח שגמדים בממוצע יותר חזקים (לא נכון לפי הנתונים המספריים בחלק גדול משיטות המשחק) זה לא בהכרח אומר שהם יעדיפו כלי נשק יותר כבדים. למעשה, גמד עם חרב דו-ידנית או קשת ארוכה כנראה יהיה מגושם מאוד בגלל הגובה שלו (זה דווקא משהו ששיטות לא נכנסות אליו עם המכניקה, אבל תנסה לדמיין גמד בגובה מטר עשרים עם קשת באורך מטר שמונים).

אם גמדים, כמתואר ברוב ספרי הפנטזיה ושיטות המשחק, גרים באזורים עם הרבה חלקים בנויים מתחת לאדמה או מערות טבעיות, הגיוני שהם יעדיפו כלי נשק שלא צריך הרבה מרחב להניף אותם - חרבות קצרות או מעוקלות למשל. עוד אופציה סבירה לחימוש של גמדים היא כלי נשק שדומים לכלי עבודה בכרייה - מכושים ופטישים. למה תמיד יש גמד עם גרזן דווקא? כי ככה גימלי תואר בשר הטבעות וממנו זה נדבק.

ננסים וזוטונים שחיים באותה סביבה עם גמדים, בהחלט יכולים לאמץ את המיומנויות שלהם וגם את כלי הנשק שלהם. אפילו עם נידבק לאקסיומה של "גמד חזק עם נשק כבד" אז הננסים והזוטונים יכולים פשוט לייצר לעצמם פטישים ומכושים שמתאימים יותר לגודל שלהם.
 
אוקיי, מצאתי כוח ורצון להגיב תגובה ארוכה לכולם.

The oldman אמר/ה:
אם אתה הופך את הגזעים לייחודיים ולמוזרים, אז יותר קשה שהם יהיו גם דמויות שחקן. גם כי קשה לשחק גזעים "מוזרים" וגם כי גזעים כאלו לא בהכרח יהיו מאוזנים מבחינת העוצמה שלהם.
קשה, אבל אני מניח שזה חלק מהאתגר. זה הרעיון מאחורי גזעים, שהם יהיו שונים מבני אדם, לא? בכל מקרה איזון הוא פחות בעייתי. סתם דוגמה - בעולם שבו הנחתי (משח'ק ניהול, אבל עדיין) לאלדרינים היו חיי נצח והם היו מעולים בקסם ובעל-חושיות. החיסרון, הם היו חיוורים, רזים וחלשלושים, כמו גם מפונקים ויהירים אבל זה לא תכונות מולדות. אז אם הייתי יוצר אותם כגזע, הייתי מביא להם בונוס רציני לחוכמה / תבונה, אבל מחסר רציני לכוח וחוסן.

אביעד אמר/ה:
במילים אחרות, גם אתה נופל בפח שאתה טוען שכולם נופלים בו - לכל גזע מספר תרבויות מן הסתם, ולכל תרבות ייחוד משלה. אתה מצמצם פה את כל הגזעים לקלישיאות סטיריאוטיפיות ולא נותן להם ביטוי ראוי.
יש בזה משהו. תודה על הביקורת.

yds אמר/ה:
מה שמעניין הוא לקחת את ההבדלים בין הגזעים, ובתוך תתי קבוצות של הגזע לחקור את הדרכים בהן הייחוד הזה ישפיע
נקודה מעניינת. נניח גמדים הם חזקים, אז יכולים להיות גמדי הרים שמתעסקים בכרייה ונפחות וגמדי גבעות שמתעסקים בחקלאות (לחרוש שדה זו בהחלט לא מלאכה קלה). ואם להעתיק מהרעיון לעולם שהיה לי, יכולים להיות גמדים-סוחרים חמדנים וקפטליסטים, וגמדים קומוניסטים שמאמינים בעבודה קשה ובחלוקת הרכוש.

ת'ור אמר/ה:
אפשר לשחק דרקונים, פיות ושדים. אפשר ליצור גזעים שעשויים מאבני חן או מחלומות. אפשר לזרוק את כל מערכת הגזעים מהחלון ולחלק יכולות ובונוסים על בסיס הפסוקים מהם נבראת. זה לא יהיה מה שאני מדבר עליו, אבל זו דוגמא לכמה קל לשנות את הקיים.
זה נשמע מעניין, למרות שקצת חייזרי ומוזר מדי לטעמי. מסכים עם הנקודה שמכאניקה לא באמת מגבילה אותך מהבחינה הזו.

העוג הברברי אמר/ה:
אבל לרוב באמת עולמות נמנעים מזה, שזה ממש חבל. יש הרבה גזעים מגניבים שהוצגו לאורך השנים של מו"ד וגם גזעים חדשים שראויים מאוד למערכה שלא משאירה אותם בצד כ"מפלצת אקזוטית להתקלות אקראית". פורמיאנים הם גזע חביב עליי במיוחד בעניין הזה, כמובן שאפשר להשתמש בכול גזע פחות שחוק.
שוב, לדעתי האישית, אני לא אוהב לשחק גזעים חייזריים כאלו. להיכנס לראש שלהם באמת יהיה אתגר, אולי קצת יותר מדי, ועדיין זה מעניין.

המפקד האלמוני אמר/ה:
א - אני לא אוהב כל כך גזעים דמויי אדם, בדגש על גזעים "חייזריים" כמו אנשי לטאה וכיו"ב. למה? כי אנחנו בני אדם. אנחנו בקושי יכולים להיכנס לראש של אדם שחי בעולם טרום-תעשייתי דמוי ימי הביניים או מישהו מתרבות לא מערבית או לא מהמגדר שלנו, אז אנחנו לא באמת יכולים לשחק בצורה אמינה איך זוחל, חרק או אפילו אלף שחי חמש מאות שנה מתנהגים וחושבים.

אם הגזע האנושי מגוון מספיק גם ככה, ודמויי אדם הם ממילא "בני אדם עם תחפושות" אז אפשר לדעתי להחזיק מערכה שלמה בלי דמויי אדם בכלל. למעשה, כבר עשיתי את זה כמה וכמה פעמים ולאורך זמן.
יש בזה משהו - בדרך כלל כשצץ לי רעיון לתרבות אני מעדיף ליישם אותו על בני אדם. אישית אני מריץ את ילדי הקיסרות בלי גזעי פנטזיה (טוב, בני האדם של שר הדרקונים עמידים לחלוטין לחום ולאש, אבל זו סתם יכולת רקע). בנוגע לכניסה לראש - זה יכול להיות אתגר מעניין. אישית, כמעט שום דמות שלי לא מגיעה מתרבות מערבית (למרות שגם הראש שלי לא כזה מערבי אז אולי זה מקרה אחר). וזו שאלה מעניינת... מה איתכם?

המפקד האלמוני אמר/ה:
פטיש או גרזן לא באמת כבדים יותר מחרב - פשוט האיזון שלהם שונה.
בשביל להניף גרזן או פטיש כבדים (=יעילים) לאורך זמן צריך הרבה מאוד כוח פיזי, פחות מלחרב קצרה או מעוקלת נניח.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
האמת שזה מעניין. אולי לא נולדים טובים בקשת, אבל היות וברוב העולמות לעלפים יש ראייה חדה ושמיעה טובה טבעי שהם יעדיפו קשתות. כמו שגמדים חזקים יותר ולכן מעדיפים כלי נשק שדורשים כוח פיזי, כמו פטישים וגרזנים.

מצטער שאני כותב דבר שלא קשור באופן ישיר לנושא אבל אני חייב לשאול למה אתה כותב אלפים עם ע'
 
כי זה נשמע קסום יותר. לא יודע למה. אלפים באל''ף מזכירים לי את הגמדונים ההם מהסדרה ''הממלכה הקטנה של בן והולי''.
 
חזרה
Top