• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

טיפים להרפתקאת מלחים ופירטים

Sayeg

פונדקאי מהשורה
שלום לכל החמודים

בקרוב, אני מתחיל להריץ הרפתקת נושא: הדמויות ישחקו מלחים ופירטים (כל אחד עם הקוד המוסרי שלו, אבל לא כולם לאו דווקא רוצחים). חלק גדול מההרפתקה יתחיל בפרק השני או השלישי, בה לידי השחקנים תגיע ספינה אותה יצתרכו לנהל ולהפליג בעצמם.
הבעיה היא שאני לא יודע כ ל ו ם לגבי ספנות והים. מה הם התפקידים שיש באוניה, חוץ מתצפיתן וקפטן? (כמובן שלא כולל טבחים, שוטפים וכו') כמו תותחים יש על ספינת פירטים, וכמה זמן לוקח לטעון ולשגר אותם? כל כמה זמן ספינה עוגנת?

אני לא מחפש תשובות ספציפית לשאלות הללו, אני רק הייתי שמח לקבל טיפים ממישהו שכבר שיחק במשחק עם נושא דומה, יודע משהו על ספנות או סתם יש לו רעיונות וטיפים

תודה תודה
 
תפקידים: ובכן, יש קפטן ונערי סיפון (שוטפים רצפה, עוזרים למלחים, שוטפים כלים ומה לא) אותם הזכרת. יש קצין תותחים אחד או שניים, שמפקדים על סוללת התותחים (בספינה קטנה וזריזה יש 10 ובספינה גדולה, כנראה כזו שנלכדה מצי כלשהו, יכולים להיות אפילו 60); חובל ראשון שמשמש כסגן של הקפטן או משהו כזה, וגם מפקד על המלחים בזמן השיט, ולפעמים גם חובל שני; יש גם נווט וצופה, הראשון בחור מלומד ויודע קרוא-וכתוב שאחראי על הניווט, המצפן והמפות, והשני משמש כ''טלסקופ אנושי''. המלחים הם גם הלוחמים.

טעינה ושיגור לוקחים לא פחות מ-5 דקות. צריך לדחוס פנימה אבק שריפה, נייר הצתה, עוד אבק שריפה ולבסוף כדור במשקל 40-50 קילו. אני לא סגור על זמן, אבל לא פחות מחמש דקות, אולי אפילו 10.

ספינה עוגנת כל כמה חודשים בערך, תלוי איפה בדיוק היא שטה. בעיקרון היא עוגנת בכל נמל סביר כדי להעמיס מזון, רום ומי שתייה, וכדי שהמלחים יוכלו להירגע להם באיזה פאב. ספינת סוחר פורקת את המטען שלה בנמל-שוק חשוב ומעמיסה מטען חדש, ושבה הביתה. ספינת פיראטים כנראה תשוט מפשיטה לפשיטה ובין לבין תנוח בנמל פיראטים נסתר ובלתי חוקי מלא בפונדקים מטונפים, בתי זונות, שווקי עבדים ודירי חזירים - אתה מוזמן לוותר על האיכסה כמובן.

ספינות קרב מתחלקות לדירוג לפי 6 רמות:
דרגה 1 - מפלצות עץ עם שלושה או ארבעה תרנים, יותר מ-100 תותחים (ולפעמים 120), וכמעט 900 מלחים. תמצא אותן רק כספינות דגל של ציים קיסריים חזקים, לא אצל פיראטים.
דרגה 2 - קצת יותר קטנות, יש להן 90-98 תותחים ולא יותר מ-750 מלחים. גם אותן לא תמצא אצל פיראטים.
דרגה 3 - ספינות קרב סטנדרטיות בציים מלכותיים (לא בצי פיראטי), יש בהן 64-74 תותחים ו-500-650 אנשי צוות.
דרגה 4 - ספינות סטנדרטיות בציים עם קצת פחות תקציב, וייתכן שתמצא כאלו אצל פיראטים מוצלחים במיוחד שלכדו אותן מצי הגון כלשהו. יש בהן 50-60 תותחים ו-300-400 אנשי צוות.
דרגה 5 - ספינה קלה המשמשת לסיור, אך חמושה מספיק להגן על עצמה. סיכוי טוב שתמצא כאלו אצל פיראטים מוצלחים. יש בה 32-44 תותחים, ו-200-300 אנשי צוות.
דרגה 6 - ספינת פיראטים סטנדרטית, קלה, מהירה וחמושה. יש בה 20-28 תותחים ו-150-200 אנשי צוות.
מתחת לסולם יש ספינות קלות וחסרות דרגה, שסיכוי טוב שתמצא אצל פיראטים שמחפשים ניידות. יש בהן 4-18 תותחים ו-20-90 אנשי צוות.
 
בילדי הקיסרות לא נתת כמת תותחים כזו לספינת הפירטים שלי. אני מוחה על כך בתוקף.
בנוסף ראה את כל דברי הח'אן לעיל כהמלצות בלתי מחייבות, שים כמה אנשים שבא לך, ובמיוחד במיוחד אל תנסה להסתבך עם מספרים, אם אנשי הצוות מסבכים אותך בקרב תמצא מקום אחר לשים אותם.
 
עוד דמויות משמעותיות בספינה ממוצעת הן:
ההגאי, שצריך להיות איש די חזק - אין בספינה "הגה כוח" ובזמן מזג אוויר סוער צריכים לפעמים שלושה ארבעה אנשים כדי להשתלט על ההגה.
רב-מלחים. הוא לא קצין אלא מלח ותיק עם מעמד וסמכות שאחראי על המשמעת, חלוקת משמרות, עונשים וכו' - סוג של רס"ר.

עוד פיקנטריות של ספינות מפרשים:

ספינה עובדת 24 שעות ובמשמרות. בהפלגה בים הפתוח היא אף פעם לא עוצרת - חצי מהצוות עובד והחצי השני ישן לפי התור. זה אומר שלא חייבים ערסלי-שינה/מיטות לכולם וישנים בשיטת "המיטה החמה".

ספינת מפרשים מפליגה כשהרוח מאחוריה (או בזווית לרוח עם סיבובים או זיגזגים כדי להתקדם "נגד הרוח") זה אומר שכל מה שמסריח צריך להיות בחרטום - המטבח נמצא שם, וגם השירותים ("בול-קליעה" ממש בחרטום הספינה) ככה שהרוח מעיפה את הריחות הרחק מהספינה.

לעמדת התצפית בראש התורן קוראים "קן העורב", ולמגורים של הקצינים הזוטרים קוראים "כלוב התרנגולים" - המונח הזה (קוקפיט) משמש היום כדי לתאר את תא הטייס. ב"קן העורב" יש לפעמים לא רק משקפת אלא גם רובה למטרות צליפה במפקדי ספינת האויב אם היא קרובה מספיק.

פיראטים הם קהילה אנארכיסטית - הם בוחרים את הקפטן שלהם ויכולים להדיח אותו אם הוא מעצבן אותם. אין להם שלטון מרכזי או חוקים מעבר למה שהם קובעים לעצמם. זה מה שמבדיל אותם מפרייבטירים (שמקבלים רשיון מהשלטון כדי לתקוף ספינות אויב) - הם נלחמים נגד כל הדגלים ובסופו של דבר הוגדרו כ"אויבי האנושות" - במידה מסויימת הפיראטים הם גרסא קדומה של ארגון טרור גלובלי.
 
תתמקד בדברים המיוחדים שקורים - ולא בתפעול השגרתי של ספינה. זה לא באמת מעניין לרוב לטפל בניווט הספינה או בדאגה לצידה למסע הבא. מה שכן מעניין זה אירועים שקורים, וכדאי שתכין לעצמך מעין טבלה, עם כל מיני אירועים מגניבים שיכולים לקרות בלב-ים ובנמל.
בנוסף, אם הם הולכים להיות בספינה לאורך זמן, רצוי שיהיה צוות דב"שים מוכר וידוע שפועל לצד הדמויות.
לבסוף, להשראה אתה יכול לראות/לקרוא את הספרים / סדרות טלויזיה של Hornblower, Master and Commander. זה אמנם תקופת זמן מודרנית יותר, אבל השראה טובה.
 
הספר הרביעי בסדרת fabled lands (סדרת ספרי משחק של "אתה הגיבור" שכל ספר התמקד באיזור אחר בעולם כך שהיה אפשר לעבור בין ספרים בחופשיות) התמקד בספינות ובים, והיו בו דברים ממש מגניבים. הוא אפילו תורגם לעברית בתור "ים הדם האפל", ואפשר להשיג אותו באופן חוקי בחינם באינטרנט. שווה להציץ בו בשביל אירועים מגניבים וכאלה.
 
קוד:
http://flapp.sourceforge.net/
כאן אפשר להוריד אפליקציית ג'אווה שמאפשרת לך לשחק ב6 הספרים הראשונים (באנגלית). לצערי, לא הצלחתי למצוא את הספר בנפרד, אבל יש כמה עותקים שמסתובבים בספריות ברחבי הארץ, וכמובן אפשר לקנות אותו במחיר די זול (5 דולר בערך באמאזון)
אגב, תיקון של טעות מקודם- הספר הוא השלישי בסדרה, לא הרביעי.
 
lonewolf אמר/ה:
יהול יומן ספינה- אדם שאחראי לנהל את היומן שמתאר את המיקום היומי ואת כיוון הרוחות ודברים מסוג הזה. וכן, יש את זה בספינות פיראטים
זה אחד מתפקידי רב החובל.
 
בחלק מספינות הפיראטים, רב החובל היה נבחר לתפקידו בבחירות דמוקרטיות - ויכלו להדיח אותו אם התנהל גרוע או עיצבן. גם היו חוקי חלוקת שלל בהתאם לתפקיד. היו סופרים את ערך השלל הכולל ואז סופרים את הפיראטים, כשרב-חובל נחשב כשניים וחצי פיראטים, רופא הספינה כשני פיראטים, הנווט כפיראט וחצי וכו'. ואז, היו מחלקים את השלל במספר הפיראטים, מה שאומר שרב החובל היה מקבל פי 2.5 מכל אחד אחר.

עוד נקודה - בדרך כלל כשאנחנו מדברים על פיראטים אנחנו מתכוונים למשהו בסגנון "שודדי הקריביים" - פיראטים שפועלים במרחב הימי של יבשת אמריקה מול ספנות באוקיינוס האטלנטי. אבל יש גם ספרים על פיראטים במקומות אחרים. למשל הספר "פרחיה בין שודדי הים" של דן צלקה מתאר את הרפתקאותיו של נער ירושלמי שהתגלגל אל בין שודדי הים של מרוקו, או סדרת "שודדי הים של מלזיה" של הסופר האיטלקי אמיליו סלגרי שעוסקת בפיראטים בדרום מזרח אסיה תחת הנהגתו של אחד סנדוקאן, וכוללת תיאורי אלימות ועינויים לרוב. יש גם גרסא מרוככת שלה בתור סדרה מצויירת, בה סנדוקאן המכונה "הנמר מממופרסאם" מוצג כטיגריס הולך על שתיים הלבוש כמוסלמי אינדונזי:

Sandokan_BBSseries.gif
 
בעבר (וגם היום) תקשרו עם ספינות אחרות באמצעות דגלים שונים - ''הדגל הימי'' מתנוסס בראש התורן ובחרטום והוא מסמן את שיוך הספינה. לפעמים מדובר בדגל המדינה (נניח דגל בריטניה הרגיל), ולפעמים בדגל מיוחד שמעיד גם על תפקיד הספינה. לדוגמה, ספינת סוחר בריטית תניף את הדגל שלמעלה, וספינת מלחמה את זה שלמטה.
%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:Civil_Ensign_of_the_United_Kingdom.svg

%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:Naval_Ensign_of_the_United_Kingdom.svg


נס הוא דגל צר וארוך שמשמש לאיתותים שונים. ''נס השירות הפעיל'' מעיד שספינת הקרב בשימוש ושיש לה מפקד. ''נס הדת'' מעיד שהספינה עסוקה באירוע דתי, נניח מיסה, ולכן אסור לתקוף אותה. ''נס הרום'' מעיד שהמפקד מזמין קפטנים אחרים לכוסית - כן, דבר כזה קיים. דגלים כאלה כנראה לא תמצא על ספינת פיראטים, אולי חוץ מנס הרום.

דגל דרגה מעיד על דרגת מפקד הספינה, ומשמש בציים כדי לדעת ממי מגיעה הפקודה. דגלים כאלה לא תמצא אצל פיראטים, מן הסתם.

דגלי איתות הם שלל דגלונים קטנים שמייצגים אותות שונים ומונפים ביחידים או בקבוצות. לדוגמה, דגל צהוב מעיד שהספינה בריאה והיא מבקשת רשות להכנס לנמל. לפירוט: https://he.wikipedia.org/wiki/דגלי_הקוד_הבינלאומי

אחראי התקשורת זה רב החובל, מן הסתם, כי הוא נותן פקודות (המלחים מבצעים אותן ומניפים את הדגלים). מישהו שמעיר את כולם - המפקד כבר נתן פה את התפקיד הזה, רב המלחים. ספינה היא לא בירוקרטיה כושלת, אין בה תפקידים נפרדים לכל פעולה קטנה.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
אין בה תפקידים נפרדים לכל פעולה קטנה.

יש תפקידים שהם מספיק קטנים כדי שיהיה אפשר לעשות אותם בנוסף על התפקיד העיקרי שלך. למשל, הנגר של הספינה היה בדרך כלל גם מגיש עזרה ראשונה - הוא פשוט השתמש באותו ציוד נגרות כדי לקטוע גפיים פגועות.
יש דברים שפשוט אפשר לעשות בתור תורנות - תצפית ב"קן העורב" למשל יכולה להיות תורנות בין המלחים, לא תפקיד בפני עצמו.
 
חזרה
Top