• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

איך אתם מרגישים לגבי מפלצות שהורסות ציוד?

טסוקימארו

פונדקאי ותיק
בתור שה"ם מתחיל אני קורא פה ושם על מפלצות שהורסות ציוד של השחקנים- זהב, כלי נשק ושריון, וכו, ולי זה מרגיש די נבזי להפיל על שחקנים לא מוכנים מפלצת שהורסת להם את השריון הקסום שלהם שעלה מאות או אלפי מ"ז. עם זאת, לשחקן שהסיפור חשוב לו משמעותית יותר מהנתונים של הדמות שלו זה יכול להיות קטע מעניין והוא יהנה מזה כחלק מהסיפור.
מה דעתכם?
 
יש סיבה שמפלצת חלודה נחשבה לאימת השחקנים באשר הם.
ציוד של הדמות זה ערך מקודש אצלי. הוא לא יילקח בקלות, קל וחומר יפגע ויהרס. בעיקר כי זה יוביל שחקן להרגיש פחות כיף במשחק.
כשאתה לוחם עם חרב, והחרב נהרסה בקרב באמצע מבוך ואתה עכשיו תקוע עם נשק משני במקרה הטוב או בלי נשק במקרה הרע. לדעתי זה תחושה נוראית (שהייתי בה, בכמה משחקים שונים)

באמרת אגב, אציין שיש שיטות שממש עובדת עם "חיים של נשק/שריון" ובהם חלק מהמשחק זה שהחרב נשברת וצריך ללכת לתקן אותה. במקרה כזה אני מרגיש פחות רע כשזה קורה, כי א' זה חלק מהפורמט, וב' בדרך כלל שחקן שיודע שזה דבר שכיח, כן יכין עצמו למצב בו הוא דואג ליום בו תישבר החרב.
 
אתה תמיד יכול להפיל את המפלצת על השחקנים ואז לפצות אותם באוצר, מה גם שלוחם צריך לסחוב נשק משני בדיוק למצבים כאלה (ולמצבים בהם לאויב יש עמידות לנזק) . וציוד של דמות הוא אכן דבר שהדמויות נקשרות אליו. אלא אם זה ציוד שצריכה להילק לצורך עלילתי (החרב הקסומה שהנבל רוצה כי רק היא יכולה להשמיד את הטבעת של המלך עמוק מתחת להר הגעש הרדום) לא רואה סיבה לקחת אותו לדמויות. לקחת לשחקן ציוד זה דבר שמרגיז אותו, בין אם גנבו אותו, שברו אותו, או שבו אותו ולקחו לו את כל הציוד. שחקנים שונאים את זה. ממש. לפעמים זה כן נחמד, אבל במשורה ובמצבים מיוחדים בלבד.
 
אני אוסיף שהריב הכי גדול שהיה בקבוצה המקורית שלי, התחיל אחרי ששחקן חדש הצטרף, ניסה לכייס את הדמות שלי, ולבסוף נצל את זה שהדמות לא הייתה בחדר שלה כדי לגנוב ממנה את כל הרכוש שלה. (לטענתו שיחק את הדמות כי היה שיכור מכור וראה שיש לי כסף) אני מצידי שיחקתי בזמנו סמוראי שכרגע כייסו לו את החרבות. מצחיק שהשה"מ לא רק שלא התערב, אלא יותר מפעם אחת סייע לשני (ברמה שכשהוא נעצר ונשלח לכלא, פתאום מישהו בא לשחרר אותו ולהרדים את השומרים). מיותר לציין שהוא עזב מהר מאוד את הקבוצה. אבל חלק גדול מהסשנים הפך להיות משחק חתול ועכבור בינינו.
 
בקצרה כי אני עייף, זה פשוט לא משהו שמעניין אותי להתעסק בו. זה נכון שזה יכול להוביל לסיפור משני חביב, אבל לא להרבה יותר, ולמען האמת זה פשוט סיפור שלא ממש מעניין אותי. אז סבבה, פעם הבאה שהדמות תגיע לעיר היא תשכור נפח שיתקן לה את השריון, וואו.
 
אני חושב שמרים כאלה טובים בשביל לתת לדמויות ציוד חדש.
למשל הדמויות נתקלו הגמד שנושאה מתכת ממש נדירה כאשר עדר של מפלצות חלודה רודפות אחריו, הדמויות הורגות את העדר אבל מעבדות את רוב הציוד שלהם, הגמד שאסיר תודה שהם הצילו את חייו וחשוב יותר את המתכת הייחודית שלו מתגלה כנפח רב אומן ויצר לדמויות ציוד חדש ואפילו טוב יותר מהקודם או בעל רמה כללית זהה.

דמויות שמאבדות את הציוד שלהן בגלל כשהם צריכות לקבל ציוד שווה ערך מהר יחסית בשביל לשמור על ההנאה מהמשחק.

לעבד את החרב +5 העורפת שלך ולקבל חרב +5 התפרצות אש וחשמלית מרגישה בסדר ואפילו טוב יותר בהתאם לשחקן.
לעבד גרזן +4 התפרצות כפור ולעבוד קשה במשך הרפתקה שלמה רק כדי לקנות גרזן +2 נבזי מרגיש... נבזי.

כמובן שאם השחקן איבד את נשקו עקב טיפשות גמורה זה מקרה אחר לגמרי.
 
נקסטורל - כאמור תלוי מה הציוד שנלקח/הושמד. אם זה ציוד ממש מעניין או חיוני, (או חפץ נדיר בפאת'פיינדר 2) אז המטרה של הנבלים יכולה להיות לגנוב או להשמיד אותו.
אלישע - אם אתה רוצה לתת לדמות ציוד חדש תן לה. אל תסבך את זה. זה בדיוק מסוג הסיפורים של מעניינים את נקסטורל ואותי והרבה אנשים. לא כל דבר צריך להיות בתוך הסיפור ולהיאמר ב"אין גיים".
ואיך שחקן יכול לאבד את הנשק מתוך טיפשות? אם אתה לא זורק אותו אז צריך לפרוק אותך ממנו או לשבור אותו או להביא מפלצת חלודה. זו אשמת השה"ם.

*נ.ב. למה לאבד את הציוד מול מםלצות חלודה אם אפשר להילחם בהן עם קלע ומקל? מתפזרים ותוקפים בטווח. אתה לא הולך לאבד את השריון לוחות 1+ שלך עליהן. למעשה אם אתה יודע שיש במבוך מפלצת חלודה אתה שומר את השריון שלך במקום בטיחותי, או לחילופין הטקטיקה המומלצת - מפלצות חלודה יכולות להריח מתכת על מרחק 27 מטר. אתה זורק למפלצת חתיכת מתכת אקראית שלא שווה הרבה, למשל הקסדה משריון הלוחות שלך, שלא מוסיפה לדרג"ש בעצמה אבל היא שם, או את כפפות השריון שכתוב בחוקים במפורש שלא מוסיפות דרג"ש, וכשהיא אוכלת את זה אתה רץ 27 מטר ממנה ובא לציון גואל. (האסטרטגיה לקוחה מהמגד"מ עצמו).
 
אביעד אמר/ה:
נקסטורל - כאמור תלוי מה הציוד שנלקח/הושמד. אם זה ציוד ממש מעניין או חיוני, (או חפץ נדיר בפאת'פיינדר 2) אז המטרה של הנבלים יכולה להיות לגנוב או להשמיד אותו.
וזה לא הדיבור כאן. הרפתקה שסובבת סביב חפץ יכולה להיות מעניינת. למעשה, זה trope של ממש, ראה ערך מקגאפין.
עם זאת, הדיבור כאן הוא על מפלצות שהורסות ציוד, או הרס של ציוד בכללי. לא כשההרפתקה סובבת סביבו.

tkhag1 אמר/ה:
אני חושב שמקרים כאלה טובים בשביל לתת לדמויות ציוד חדש.
אתה חצי צודק. מקרים כאלה הם הזדמנות טובה למנחה להפטר מחפץ שהוא לא אוהב (נגיד, חפץ קסום חזק מדי) ולהביא חפץ אחר (נגיד, חפץ קסום לא שבור) במקום. עם זאת, זה לא פתרון אידיאלי- הפתרון האידיאלי הוא תמיד לדבר על זה.
 
התכוונתי יותר לכיוון של "עיצוב מחדש", מה עוד שלעיטים קרובות השחקנים פחות מרוצים מהציוד שהם מצאו עקב אי התאמה לסגנון שלהם, מקרים כאלה יכולים להיות הזדמנו טובה להיפטר מחפץ לא מספק לטובת חפץ שהשחקן יאהב יותר.

גם זה יכול להיות דרך טובה "לעבור לשלב הבאה" מבחינת ציוד כאשר הדמויות עולות ברמת הכוח, זה מונע ממך את כאב הראש של חישוב רמת האוצר של החפצים הישנים שלהם והקטע של מכירה בחצי מחיר של החפצים הישנים.
 
אני אגיד שבעיני הבעיה המהותית היא התלות הקיצונית ברוב שיטות מוד של הדמויות החא קוסמות בציוד. בשיטות כמו ואנור שהנשק הקסום הוא יותר כלי מגניב או גימיק מעניין ו ףלא חזות הכל, זה הרבה יותר סבבה מבחינתי
 
ניהול משאבים הוא חלק מחווית המשחק של מו"ד (ושיטות אחרות) - משאבים יכולים להיות לחשים ונקודות פגיעה, אבל גם ציוד. וסכנה לציוד, כמו סכנה לחיי הדמות, זה חלק מהחוויה של אתגר.

כמובן, שכדי שזה יהיה אתגר, לדמויות צריכה להיות הזדמנות סבירה להגן על רכושן או להשיג אותו בחזרה. סצנה כמו "האורקים לוקחים אתכם בשבי, לוקחים לכם את כל הנשק ושורפים לקוסם את ספר הלחשים" לא צריכה לנחות על הדמויות באופן שרירותי אלא אם כן זו נקודת פתיחה של המשחק והדברים קרו בזמן של "לפני שהתחלנו". היתקלות במפלצת חלודה לעומת זאת היא תרחיש לגיטימי לגמרי (והגיוני לפי האקולוגיה של מו"ד) - הדמויות לא היו מוכנות ואיבדו כלי נשק ושריון בשווי אלפי פ"ז? נו, זה ילמד אותם להיות מוכנים בפעם הבאה, יכניס אותם לפרופורציות ויראה להם שחיי הרפתקנות זה דבר מסוכן ומאתגר.

אביעד אמר/ה:
וציוד של דמות הוא אכן דבר שהדמויות נקשרות אליו.

אני חושד שסוג השחקנים שיתבכיין ויתעצבן על אובדן ציוד פחות נקשר לציוד ויותר אוהב את התוספים שהציוד הזה מספק - לא תהיה להם בעיה להיפטר מהחרב שהם "כל כך קשורים אליה" ברגע שהם ימצאו אחת עם 2+ במקום 1+. בדיוק זה סוג האנשים שצריך מידי פעם להשמיד או לקחת את חפצי הקסם שלהם כאקט חינוכי ומבגר.

liorgonen3 אמר/ה:
התחיל אחרי ששחקן חדש הצטרף, ניסה לכייס את הדמות שלי, ולבסוף נצל את זה שהדמות לא הייתה בחדר שלה כדי לגנוב ממנה את כל הרכוש שלה. (לטענתו שיחק את הדמות כי היה שיכור מכור וראה שיש לי כסף)... מצחיק שהשה"מ לא רק שלא התערב, אלא יותר מפעם אחת סייע לשני...

זה פשוט משחק גרוע. אתה היית מסתובב עם נרקומן שגונב לך דברים? למה שהדמות שלך תעשה את זה? וההתנהלות של השה"מ נשמעת מטופשת למדי. זה פחות קשור לציוד ואובדן ציוד ויותר קשור לאנשים שחווית המשחק שלהם היא לעשות דברים מטומטמים סתם על חשבונם של חברים בקבוצה.

tkhag1 אמר/ה:
התכוונתי יותר לכיוון של "עיצוב מחדש", מה עוד שלעיטים קרובות השחקנים פחות מרוצים מהציוד שהם מצאו עקב אי התאמה לסגנון שלהם, מקרים כאלה יכולים להיות הזדמנו טובה להיפטר מחפץ לא מספק לטובת חפץ שהשחקן יאהב יותר.

למעשה, עוד במהדורות ישנות של מו"ד המליצו מידי פעם "לדלל" את המשאבים של הדמויות אם המנחה מרגיש שהוא נתן (לפעמים באשמת הטבלאות) ציוד שמבטל אתגרים או מנוצל יותר מידי לרעה. נתת לדמויות שטיח מעופף והן פתחו שירות מוניות ונמאס לך מזה? הנה ציפור רוק שפלשתם לשטח שלה ואחרי שהיא דרסה אתכם עם השטיח מהשמיים ארצה היא קורעת אותו ולוקחת אותו כדי לבנות קן לגוזלים שלה. כבר אז הזהירו שזה לא מומלץ לביצוע יותר מידי פעמים.

tkhag1 אמר/ה:
גם זה יכול להיות דרך טובה "לעבור לשלב הבאה" מבחינת ציוד כאשר הדמויות עולות ברמת הכוח, זה מונע ממך את כאב הראש של חישוב רמת האוצר של החפצים הישנים שלהם והקטע של מכירה בחצי מחיר של החפצים הישנים.

קניה ומכירה של חפצי קסם תמיד נראתה לי קצת מבעסת. למה לטפס לראש הר הקטסטרופה ולהילחם נגד גרמנשק הרשע ועוזרו איגור כדי להשיג את רובה הקשת המכושף שלו אם אתה יכול פשוט לקנות רובה קשת עם תוסף גדול יותר במכולת?

חוץ מזה, למה להניח מראש שעליה ברמת הכוח (גם מבחינת ציוד) היא ליניארית ובלתי נמנעת? דמות בהחלט יכולה לאבד לנצח חרב 3+ ו"להסתפק" בחרב 2+ מעכשיו ועד סוף הקריירה שלה. אם במשחק שלך אתה תמיד רק מנצח, מצליח זוכה ומרוויח, זה פחות דומה לסיפור הרפתקאות אלא לאכילת גלידה בפארק - כי להרפתקנים יש גם תלאות ותבוסות והפסדים.

זה לא אומר שכל הרפתקה צריכה להתחיל בזה שהדמויות איבדו את כל או חלק הארי של רכושן מההרפתקה הקודמת, אבל שהסיכון שזה יקרה הוא קיים ומעשי - וככה גם האפשרות להתמודד עם הסיכון הזה או לתקן אותו.
 
רק שלפעמים השיטה בונה את האתגר בהתאם לרמת הכוח שלך, שמשתקפת לפעמים מהציוד. לא סתם במו"ד יש התאמה של כמה כסף יש לדמות שלך בכל דרגה . לרוב זה כדי לשקף את הנשקים הקסומים שיש לה, חפצי פלא וכו'.

אגב, אני לרוב נוהג שלא לפעול בשיטת "באסטת הנשקים הקסומים של חזי". אם זה מטרופולין גדול, אולי ימכרו שם חפצקים, אבל קבוצה שרוצה לעשות קניות, ורוצה חפצקים. בדרך כלל תצטרך לעשות משימה חדשה בסגנון "נושאים לעיר הבירה כדי להשתתף בבאזר הקסמים של גילדת המכשפים של אזארת'" או משהו בסגנון
 
למעשה הד"א של מפלצת חלודה נוסע אך ורק מהנזק שהיא עושה לציוד. היא לא באמת יכולה להרוג חבורת הרפתקנים בדרגה 3 או להוות סיכון.
נקסטורל - מסכים עם כל מילה.
אלישע - מה העניין של לחשב רמת אוצר של חפצים ישנים? אתה מוכר אותם בחצי מחיר, זה חלק מהכלכלה של מו"ד ומובנה בשיטה. מי שרוצה להיפטר מחפץ שימכור אותו וזהו. לא צריך להשמיד את זה ולהביא חפץ חדש באותו המחיר.
פלדריק - אם אתה רוצה להשמיד חפצים קסומים לשחקנים שלך זו אכן בעיה. כבר היו פעמים ששיחקנו המון זמן ולא קיבלנו חפץ קסם אחד מתחילת ההרפתקה ועד לסופה. (למעשה קיבלנו 2 חפצים - אחד פגיון קסום שמשפר את השמיעה ואחד כתר מקולל שהרג את כולנו.) אבל תמיד אפשר להוריד את הד"א של המפלצות כדי שהאתגרים יהיו מספקים ולא קשים מדי.
המבוגר האחראי - מה הבעיה עם קנייה ומכירה של חפצי קסם? זה חלק מהשיטה. העולם מלא בקסם ואם יש לך בעיה עם זה לך תתאים את השיטה. אתה תמיד יכול כשה"ם לא לאשר חפצים שבורים מדי. פאת'פיינדר 2 באה ופשוט הגדירה חפצים שאליהם כולם יכולים לגשת, חלק יכולים לגשת באישור שה"ם או כישרון מיוחד, תשיג במצבים נדירים מאוד (כמו לחש אזור אל קסם למשל, או אבן חכמים) ויחידים במינם.
ליאור - אז איך אתה מחלק את האוצר לפי זה? באקראי או מותאם לדמויות?
 
אקראי שמותאם לדמות. לא פעם גלגלתי מחדש ציוד אחרי שראיתי שיצא לירה לבארד, בקבוצה שאין בה בארד. או שיצאו 2 שריונות לוחות בקבוצה עם לוחם אחד, אז גלגלתי מחדש את הפחות טוב.
אם נכנסים לדיון על חלוקת ציוד, אני חושב שזו צריכה להיות הוגנות וחכמה, אבל לא דורשת ממך לעבוד שבוע על להחליט איזה ציוד הדמויות צריכות. אין שום בעייה עם רנדומליות, כל עוד אתה שם לב שלא חילקת לקבוצה של קאפאיסטים, חפץ של +12 לבדיקות מטיל של כוהן.

אגב, לגבי מכירת חפצקים, אני (והשיטה) די נגד זה, (לא סתם יש חוק שאומר שלרוב חפצקים נמכרים בחזרה במחיר נמוך יותר) כשהקבוצה משיגה LOOT, אחד הדברים שמחרפן אותי זה בארד שיקבל קשת שמתאימה לבארדים, והוא ירוץ למכור אותה כדי לקנות שרביט כדורי אש. אין לי מה לעשות נגד זה ברמת העיקרון. אבל זה כמו שאראגון היה אומר לאלרונד "סבבה, חרב מגניבה והכל, אבל למה אי אפשר טבעת כוח במקום?"
 
חזרה
Top