• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

אבירי קודש רעים

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
חשבתי על זה לא מעט - לרוב אנחנו תופסים אבירי קודש כטובים מיסודם, הגיבורים בשריון כסוף נוצץ שמגינים על הכפריים מהדרקונים ועוזרים לכל אדם באשר הוא אדם/הכל חוץ מאורק, דרו או גובלין. הדיון לא הולך להיות על מקור התפיסה הזו - אגדות רומנטיות על מסעי הצלב, כשגם אבירי הקודש ההיסטוריים לא היו גרועים כמו שאוהבים לתאר אותם (הטמפלרים לדוגמה הגנו על עולי רגל, וההוספיטלרים הפעילו בתי חולים).

מה שרציתי לומר, הוא שאבירי קודש הם לאו דווקא טובים. בהגדרה, הם לוחמים שמשרתים אל כלשהו וחיים לפי קוד נוקשה - גם אלי רוע ושדים יכולים להיות מאסטרים של מסדרי אבירי-קודש שנשבעו להם, ואני מדמיין גם מסדר פלדינים נייטרלים שמטרתם להביא איזון לעולם ולשמור שהטוב והרע לא ישתלטו.

ומה אתם אומרים?
 
אבירי קודש הפסיקו להיות טובים בלבד מאז מהודרה 3.5 של מו"ד (ואולי לפני, מניח שהמפקד האלמוני ירחיב על זה) כאשר הוצגו ארקטייפים של אביר של שחיטה, אביר של חופש ואביר של עריצות. (הראשון והאחרון היו לא טובים). ב4 אביר קודש מקבל את הכוח שלו מאל- לא משנה אם הוא טוב או רע, וב5 הוא יותר מבוסס שבועה מאשר קשר לאל טוב שנותן לו כוח.

בהיבט איזון, האמת שברומח הדרקון קיים ליגיון הפלדה (מסדר פלד בתרגום הנורא), שהוקם מעוזבי מסדרים של אבירים טובים ואבירים רעים, אשר משתפים פעולה יחד בשביל סוג של איזון.

בקיצור, אביר קודש הוא כבר לא בדיוק הבחור הטוב שכולם זוכרים, ולמעשה ניתן לראות את זה בדעיכה של מקצועות כמו אביר טמאה (מקצוע יוקרה ב3.5 שהיה ההפך מאביר קודש, ולמעשה גם היה לו מערכת חוקים מיוחדות אם אביר קודש היה משחק אותו)
 
Hell lord אמר/ה:
במהדורה 4 יש ספר לדמויות רעות ששם בין השאר יש את הblackguard, שזה אביר קודש מרושע
heroes of shadow הוא בהחלט לא ספר לדמויות רעות. אם כבר, יש את book of vile darkness לדמויות רעות (שיש לו גם גרסא למו"ד 4).
אבל כן, אביר קודש הוא לאו דווקא "סדר טוב" יותר. למרות שהוא בדרך כלל יותר סדר מתוהני. הנחתי כבר משחק לאביר קודש של אל תוהני מרושע, ואני מנחה עכשיו משחק לאבירת קודש של אל נייטרלי. עם זאת, תמיד אהבתי את אבירי הקודש ה"קלאסיים", הם די כיפיים למשחק. האביר על הסוס הלבן, משואה של צדק ותקווה... כיף לראות אותם מתפתחים.
 
4 הכניסה את "חסר נטייה". אני מניח שלזה בדיוק מדובר. בייחוד שמתנקש יכול להיות נטרלי, ואף טוב (גרסת אקסטריים של רובין הוד או זורו) ולא חסר ערפדים טובים.
ואביר מוות הוא מישהו שמתעל את החטאים שלו בשביל כוח. לא כל חוטא הוא חסר לב מרושע ורוצח.
 
בלאקגארדס לאו דווקא מתפללים לאל מרושע, למעשה הפלאף שמופיע בספר מתאר אותם כ"משתמשים בכוחות אפלים שמנסים לפתות אותם לנטוש את שביל הצדק" אם הם לא נבלים. ובהחלט נאמר שלמרות שרובם נבלים, יש גם גיבורים כאלה.
במילים אחרות, הספר מיועד לedgy emo teenagers. ובהתחשב בכך שקניתי וממש אהבתי את הספר הזה כשהייתי בן 16... אני חושב שזו די הצלחה.

לעומת זאת, book of vile darkness כולל ת'מות, נתיבי מופת ויעוד אגדי שמאפשרים לשחקנים להקריב משהו על מנת לזכות בתוספים, וכשרונות שמאפשרים להם לפגוע בבני ברית שלהם בשביל לקבל תוספים. ספר שבהחלט צריך להזהר עם מה לאשר ממנו ומה לא, אבל כן יש לו כמה דברים מגניבים.
 
הפלדין (אביר קודש זה תרגום דפוק. אבל ממש דפוק. וגם לא מוצדק) המקורי היה צדיק מאוד - ברמה שאסור לו להשתמש ברעל והוא יימנע מהתגנבויות אלא במצבים קיצוניים. תוסיפו לזה שעד מו"ד 3 הוא יכל להיות רק מגזע בני האדם ודרש כריזמה 17 ומעלה, ותבינו למה הוא היה נדיר בטירוף.

במו"ד 5 מאוד עימעמו את הקטע של נטיות - הן עדיין שם כי זה מאוד מו"ד, אבל השיטה כמעט מתעלמת מהן מכנית או עלילתית . לא מוזכר שפלדינים חייבים להיות טובים, אבל דווקא כן מוזכר שפלדינים משבועת הנקם עשויים להיות לא-טובים כי הם נוקטים בשיטות די חסרות עכבות במלחמתם ברשע הגדול יותר. בספר השה"מ מוזכר מקצוע פוטנציאלי של נבלים, אבל זה לא פלדין עם שבועה מרושעת אלא פלדין ששבר והפר את השבועה שלו.

בנוגע ל"אנטי-פלדין" - לפי חיפוש וגיגול, לראשונה הוא הופיע באיזה מאמר של דרגון ב-1980, אבל זה היה אחד מסוגי הדמות הכי נפוצים כחוק בית - פשוט לוקחים את הכוחות של הפלדין והופכים אותם - משתלט על אלמתים במקום לגרש אותם, גורם לנזק במקום לרפא במגע, מגלה טוב במקום רוע וכן הלאה.

במו"ד בקופסאות היה וריאנט רשמי של פלדין רשע - הנוקם. מצד שני, במו"ד בקופסאות גם הפלדין וגם הנוקם לא היו בדיוק סוג דמות בפני עצמו - הם היו לוחמים בדרגה 9 ומעלה, שנשבעו אמונים לכנסיה בהתאם לנטייה שלהם (צדק או רשע) ומתוך כך יכולים להטיל לחשים ולגרש אלמתים (נדמה לי שהנוקם יכל להתשלט במקום לגרש) כאילו הם כוהנים בשליש מהדרגה שלהם כלוחם אם החוכמה שלהם גבוהה מספיק. אגב, ללוחמים נייטרלים לא הייתה אופציה כזו (אבל הם יכלו להפוך לאבירים, וכך גם לוחמים צדיקים או רשעים, אבל לא היה לאבירים קסמים או משהו).

חוץ מזה, הפלדין של מו"ד היה מאוד מבוסס על הדמות של האביר המושלם מסיפורי ימי הביניים - לא צלבן או משהו, אלא דמות הרואית כמו רולאן (שהיה כנראה הראשון שהוגדר רשמית כפלדין) או טהורה ומושלמת כמו סר גלהד מאבירי השולחן העגול (שהיה לוחם מעולה, צדיק מאוד וגם בתול בניגוד לאביו לנסלוט המשתרלל). כמובן שעל התבנית הזו בנו במו"ד לדורותיה גם כל מיני מקצועות עם כוחות דומים אבל רקע שונה - למשל ה"פאריס" של אל-קאדים שהוא לוחם צדיק ואצילי בסגנון ערבי, ואף מילה על ג'האד.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
למשל ה"פאריס" של אל-קאדים שהוא לוחם צדיק ואצילי בסגנון ערבי, ואף מילה על ג'האד.
צלאח א-דין?
liorgonen3 אמר/ה:
ואביר מוות הוא מישהו שמתעל את החטאים שלו בשביל כוח. לא כל חוטא הוא חסר לב מרושע ורוצח.
לא לגמרי הבנתי את המשפט השני, אבל זה לא דיון פילוסופי אז לא משנה.
מה הכוונה ב''מתעל את החטאים בשביל עוד כוח''? גונב, שונא או רואה פורנו ומקבל מזה כוח?...
 
עד כמה שזכור לי אביר מוות זה אדם שנחבל בגלל החטאים שלו לגופו ואינו יכול לעזוב ולהמשיך הלאה. זה סוג של קללת על מוות.
אל פי הבנתי כתופעת לווי הוא יכול להשתמש בכוחות על מוות. זה לא שהוא הופך את החטאים שלו לכוח.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
המפקד האלמוני כתב: ↑
ד' מאי 30, 2018 7:51 pm
למשל ה"פאריס" של אל-קאדים שהוא לוחם צדיק ואצילי בסגנון ערבי, ואף מילה על ג'האד.

צלאח א-דין?

לא דווקא. הם פשוט עברו על כל המקצועות של מוד"מ2 ובנו להם גרסאות "ערביות" בגרסא רכה ורומנטית של אלף לילה ולילה וסרטי אלאדין והגנב מבגדד. היו שם גם כמה הברקות מצחיקות כמו תת-מקצוע לגנבים של... ספר. הוא מגלח אנשים ובדרך אוסף ומפיץ רכילויות!

tkhag1 אמר/ה:
עד כמה שזכור לי אביר מוות זה אדם שנחבל בגלל החטאים שלו לגופו ואינו יכול לעזוב ולהמשיך הלאה. זה סוג של קללת על מוות.
אל פי הבנתי כתופעת לווי הוא יכול להשתמש בכוחות על מוות. זה לא שהוא הופך את החטאים שלו לכוח.

אם אתה מתכוון למפלצת אביר מוות, אז היא הופיעה לראשונה עוד במוד"מ1 בתור אל-מת שהוא פלדין שפיקשש את התפקיד שלו ממש ממש גרוע. ברמה של "האלים ביקשו ממך להציל את העולם אבל במקום זה חזרת הבייתה להרביץ לאשתך כי נכנסת לסרט שהיא בוגדת בך ובינתיים מסביב העולם נשרף".
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
לא לגמרי הבנתי את המשפט השני, אבל זה לא דיון פילוסופי אז לא משנה.
מה הכוונה ב''מתעל את החטאים בשביל עוד כוח''? גונב, שונא או רואה פורנו ומקבל מזה כוח?...

תרגום גרוע שלי של המילה VICE
הרעיון הוא שאם אביר קודש מקבל כוח מהמעלות הטובות שלו, אז אביר טומאה מהמעלות הרעות (מגרעות/איך שלא תקרא לזה). עקרונית לא מוצא את זה כמשהו שמכריח אותך להיות רע (אתה יכול להשתמש בזעם שלך כדי להגן על חלשים, או בשנאה שלך כדי להילחם ברוע) אבל זה לא דיון בנושא הזה.
 
באטמן למשל מתואר כ"אביר אפל" - הוא נלחם למען הצדק והגנת הקהילה, אבל משתמש בשיטות אלימות ואף אכזריות.
פלדין אפל בהחלט יכול להיות מישהו שכורת לגנבים את הידיים ומסרס אנסים בשיטה בה הלאפים מסרסים איילי צפון (נשיכה) - אפשר לפקפק עד כמה מגיע לכייס להפוך לנכה, אבל הנה הרחובות נהיו בטוחים יותר בלילות...
 
ליאור - אהה, הבנתי. קצת כמו אבירי הג'דיי ה''מאוזנים'' במלחמת הכוכבים.
מפקד - אשמח אם תערוך את הקטע על שיטות סירוס האיילים, זה עוד יעשה לי (ולא נראה לי שרק לי) סיוטים בלילה. אבל אני מסכים עם דבריך.
 
בcomplete scoundrel מופיע מקצוע בדיוק כזה - האביר האפור. הוא אביר קודש שלמים מטרות הטוב יכול רשאי וצריך לבצע פעולות שאינן טובות בהכרח, כמו תקיפת יצורים טובים, למען השגת מטרותיו הנעלות. הגירה הרוע שלו אפילו משפיעה עליהם! עם זאת, הגבולות הגמישים (הוא יכול לקבל מחילה ללא עלות נק''נ על פעולות מרושעות לדוגמא) באים עם חוסר פשרות מוחלט. אביר אפור שביצע פעולה מרושעת לצורך מטרה מרושעת בכוונה תחילה מאבד לנצח את כל יכולות הפלדין ואת יכולותיו כאביר אפור לנצח ולא ניתן להחזירו בשום דרך. אבל הוא יכול להפוך להעביר טומאה וכל רמה כאביר אפור נחשבת כרמת פלדין לצורך זה.
 
אני מניח שאתה מדבר על ג'די אפור. אבל זה לא בדיוק אותו דבר, זה לא מישהו שפועל בשם האיזון. זה כנראה מישהו שאומר "אני שונא את כולם, כולל את השבט הארוקי שרוצח את הכפר, אז בניגוד לאביר הקודש שילך לחסל אותם בשם הכבוד שלו והצדק, אני הולך לחסל אותם כי אני אדם שונא ועדיף שאני לפחות אוציא את הבעיות שלי על מישהו שמגיע לו." בערך.
 
הוא דיבר אליי.
liorgonen3 אמר/ה:
אני הולך לחסל אותם כי אני אדם שונא ועדיף שאני לפחות אוציא את הבעיות שלי על מישהו שמגיע לו.
זה לא יותר בכיוון של ''אני אחסל אותם בשם הנקמה, הכבוד וכל הצער שהם הסבו לי? זה גם לא דרכו של ג'דיי/פלדין, אבל זה אנושי ולא סתם ''אני מר שנאני''.
 
בגלל שמודבר על מישהו שממוקד מגרעות וכאלה. אני חושב שזה משהו יותר "צמוד" ולא רגעי, זה לא ברברי שכועס עכשיו ועד כמה דקות זה יעבור לו, זה מישהו עם בעיות, והוא מתעל את זה.

למעשה ב4 (שם זה מוצג) יש 2 סוגים, אחד של שלטון (שמנסה להביא סדר לעולם בכל דרך אפשרית, ובישבילו טוב ורע הם אמצעים ולא מטרה.) ואחד של חרון. (fury) שאין צורך להסביר
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
מפקד - אשמח אם תערוך את הקטע על שיטות סירוס האיילים, זה עוד יעשה לי (ולא נראה לי שרק לי) סיוטים בלילה. אבל אני מסכים עם דבריך.

הבאתי את זה כדוגמא לפעילות של "פלדין אפל" כי בזמנו גם האצ"ל וגם הפלמ"ח ביצעו כמה פעולות של סירוס אנסים שהטילו את אימתם על נשות היישוב העברי. ההבדל העיקרי היה שבאצ"ל הם הפעילו רופאים או לפחות חובשים שהשתמשו בציוד תקני, חיטוי ומשכך כאבים, בעוד שבפלמ"ח היו אלה אנשי קיבוצים שהשתמשו בכלים ובידע שהיה להם מטיפול בחיות משק, מה שלא פעם הביא למוות וסיבוכים רפואיים של ה"מטופל". מיותר לציין שלשתי המחתרות יש הילה הרואית למדי בתולדות עמנו, למרות מעשים לא-יפים אלה.
 
חזרה
Top