• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

תגובות [תגובות] עיר בערפל, משחק ישראלי של גיבורים ופלאים

PeskyTiger

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
עיר בערפל הוא משחק תפקידים סיפורי, המבוסס במקור על מנוע האפוקליפסה (Powered by the Apocalypse), שבו השחקנים משחקים "קרעים" – אנשים שהם בחלקם התממשות של מיתוסים על טבעיים מהעולם האמתי, שחוקרים ונלחמים בפשע.

המשחק נכתב בידי עמית משה, כותב ישראלי, ויצא לדרך במסגרת מימון המונים מוצלח מאוד, המוצלח ביותר למשחק ישראלי עד היום.
קרא את הכתבה...
 
בסך הכל ביקורת מקיפה שמאוד נהניתי לקרוא.

באופן אישי אני חושב שחלק מהפגמים שמצאת הם בגדר "לא באג אלא פיצ'ר".
(גילוי נאות, לא עשיתי מפגש יצירת דמויות בשיטה אבל כן הרצתי אותו כמה פעמים באמצעות הדמויות המוכנות)

לגבי האיזון בין סופר גיבורים ובין פייבלז, לדעתי המשחק נוטה יותר לכיוון סופר גיבורים משום שלא מדובר סתם בעולם שבו האגדות חיות בינינו, אלא בעולם שבו אנשים עם אג'נדות משלהם מקבלים כוחות אגדיים. כל אחת מהדמויות המוכנות לשחקן ומהדבש"ים המוצגים בספר יכולה לקדם את האג'נדות האנושיות שלה באמצעות הכוחות האגדיים (לדוגמה: הדמות המוכנה "אקסקליבר"). ככזה, המשחק עובד ממש אחלה.
באחת מההרפתקאות המוכנות של צוות המשחק הנבל העיקרי הוא קרע של מיתוס הווינדיגו שמבצע בעצם קניבליזציה של השכונה העתיקה בעיר. הוא קונה ממנה חלקים ופועל מאחורי הקלעים כדי למנוע תוכנית שימור. זה לטעמי ביצוע הרבה יותר מעניין של נבל גיבורי על בסיפור בלשי.
במקומות שבהם המשחק נוטה יותר לפייבלז, הוא באמת נחלש. ספציפית ארבע ההתגלמויות שמוצגות כנבלי-על בספר נוטות יותר לפייבלז (זהות המיתוס שולטת בהן לחלוטין והזהות האנושית היא "הצגה") ולדעתי זה דווקא חסרון. ייתכן שהיה מעניין יותר ליצור לכל אחד מהם סינטזה בין אג'נדה של ראש ארגון פשע אנושי ובין תחביבים מוזרים שנועדו לרצות את המיתוס שלו. יש בעיה דומה גם עם הדמויות שמבוססות על סיפור מודרני כמו פיטר פן ונוטות להיות יותר חד מימדיות.

לגבי התגיות והסטאטוסים, זו באמת נקודה שאפשר היה לשייף טוב יותר. מסכים עם ההערה שזה היה עובד טוב יותר כמו אספקטים של פייט שאפשר לעשות להם קומפל, במקום רק פלוס 1 או מינוס 1 לגלגול שבו זה נעשה רלוונטי.

רוטינה ואימון - מסכים שעדיף היה לצמצם ל"מקצוע", גם אם זה אומר שיש פחות מגוון של לוגוי מאשר מגוון של מיתוי.

ארבע תמות זה לא יותר מדי, כי חלק מהעניין הוא שהדמויות מאזנות בין הלוגוי והמיתוי שלהן ובוחרות כמה הן משקיעות בכל דבר, כאשר לכל אחד מהם יש השלכה על הזהות שלהן. זה אלמנט די בסיסי בזאנר של גיבורי על והוא מסתדר גם בפילם נואר (כמה אתה משקיע בעבודה לעומת במשפחה, לדוגמה).
מסכים שאם היו רק שתי תמות לכל דמות, תמות המיתוס צריכות היו להיות דברים כמו "תעלולן" או "מפלצת". מאחר ויש ארבע תמות ולדמות יש 1-3 תמות מיתוס, הגיוני לפצל אותן למרכיבים שונים בזהות של המיתוס.

יותר מדי מהלכים שאפשר היה לאחד \ קשה להנחות - אלו בעצם פתרון ובעיה. אני מסכים שאפשר היה לאחד חלק מהמהלכים הבסיסיים, אבל פירוש הדבר היה שצריך יותר יכולת אילתור. אם יש מהלך אחד שמכסה גם ללכת מכות, גם קרב יריות, גם התגנבות וגם להפציץ עם כל הכוחות המיתולוגיים שלך, אז התוצאות וההשלכות שמנוסחות עבור המהלך צריכות היו להיות יותר כלליות ולכן גם היו דורשות יכולת אלתור גבוהה יותר מהמנחה. במצב הנוכחי שהמהלכים מפוצלים, הם דורשים פחות יכולת אלתור כי התוצאות וההשלכות שלהם הן ספציפיות יותר. עדיין אני לא מרגיש שיש *יותר מדי* מהם. יש מספיק מהלכים בסיסיים לעמוד וחצי בערך, שזה סביר לחלוטין למשחק במנוע האפוקליפסה.

באופן אישי הייתי מדרג את המשחק 4/5 ועיקר הנפילה היא בגלל האיזון בין פייבלז ובין סופר גיבורים, כולל ההשלכות המכאניות של חוסר ההחלטה.
 
the Nerubian אמר/ה:
[post]695450[/post] לדעתי המשחק נוטה יותר לכיוון סופר גיבורים משום שלא מדובר סתם בעולם שבו האגדות חיות בינינו, אלא בעולם שבו אנשים עם אג'נדות משלהם מקבלים כוחות אגדיים
הבעיה העיקרית בעיני שהדמויות נוטות לדבר אחד, ועולם המערכה שמוצג מוטה לדבר אחר.

the Nerubian אמר/ה:
[post]695450[/post] י חלק מהעניין הוא שהדמויות מאזנות בין הלוגוי והמיתוי שלהן ובוחרות כמה הן משקיעות בכל דבר
אני לא רואה את היתרון בלפצל את זה ל4. מה רע בלוגוס ומיתוס שעולה ויורד? נקודות שעוברות מאחת לשניה, אולי.

the Nerubian אמר/ה:
[post]695450[/post] לדמות יש 1-3 תמות מיתוס, הגיוני לפצל אותן למרכיבים שונים בזהות של המיתוס
קשה מאוד למצוא תמה אחת למיתוס שמתאים למה שהמשחק *אומר* שהוא עושה (פייבלז), שלא לדבר על שלוש. אולי עם תמות מתאימות זה היה עובד טוב יותר.

the Nerubian אמר/ה:
[post]695450[/post] יש מספיק מהלכים בסיסיים לעמוד וחצי בערך, שזה סביר לחלוטין למשחק במנוע האפוקליפסה.
אולי. אבל אצלי השחקנים לא כל כך מבינים את ההבדל בין face danger ל take the risk ל sneak ולפעמים גם ל convince, כי קונספטואלית זה עושה אותו הדבר, עם 7-9 די מעורפל.
אותו דבר עם hit them with all you've got, go toe to toe ו change the game, ששמים סטטוס (גם פגוע זה סטטוס!) או מוסיפים\מורידים סטורי טאג בשלוש דרכים שונות.

כמו כן, מה הסיפור עם ה gateway keeper? זה לא מסתדר עם שום דבר אחר וכאילו הם חלק מארגון שלא מוזכר בשום נקודה.
 
אז סיימתי עכשיו סשן של בניית דמויות לעיר בערפל עם הקבוצה הביתית, ולמרות שלא הספקנו לעשות את "דוגמת המשחק" (השלב השלישי בסשן האקספוזיציה לפי מה שרשום בספר), ולמרות שלקח לנו בערך חצי שעה יותר מהסשן הרגיל, עדיין היה אחלה.

מהקריאה שלי בספר, אני מסכים שהשיטה מכוונת יותר למשחק של street level heroes בסגנון הדפנדרז של נטפליקס (ולא סתם היוצרים בנו את דרדוויל ואת ג'סיקה ג'ונס כדמויות בשיטה ברשתות החברתיות) ולא לפייבלז סגנון וואנס אפון א טיים (שלא ראיתי האמת).

חוץ מזה, אני לא אוהב את הרעיון של מנוע האפוקליפסה להכניס דברים שלא אמורים להיות בחוקים, לתוך החוקים. spotlight הוא הדוגמה הטובה ביותר. אני ממש לא חושב שצריך להתייחס לזה בחוקים, ולמען האמת זה רק מבלבל אותי.

עם שאר הדברים אני סבבה, למרות שעדיין לא הספקתי לקרוא את כל הספר.
 
חזרה
Top