• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

על מערכת הקסם בחותם

הייתי כותב הודעה פרטית, אבל ידועים לי מספיק מתעניינים כדי להפוך אותה לעץ. כמובן שזה למטרת ביקורת (וסתם סקרנות), ת׳ור.

חותם, בשלבו הנוכחי, הוא עולם מסקרן ומבולגן עבורי. הוא עניין אותי מאוד בהתחלה שלו, ועם הזמן הבנתי שקשה לי להבין אותו או להתחבר אליו. אני חושב שזה בעיקר בגלל "מערכת הקסם" הייחודית. בתור קורא מהצד, אין לי מושג איך לשחק בחותם. מה אמור להיות נורמלי בשביל הדמות שלי ומה לא? מאיזה קסמים אני אמור להתפעל? מה כבר מפתיע אותי אם חיות עם כוחות על זה דבר שבשגרה?

רציתי לשאול ת׳ור, האם שמת לך הגבלות כלשהן בכתיבה, או שאתה מפתח כל רעיון שנראה לך מגניב?

אני מפתח עולם כמעט במקביל למשך החיים של חותם. לא אגדירו כגנרי, אבל הוא גם לא מרגיש מאוד זר אם מותר לי להעיד על עיסתי. גיליתי שמהרגע שיצרתי הגבלות ברורות לקסם הרגשתי הרבה יותר טוב איתו.
 
קודם כל, אני שמח לראות שאנשים עדיין חושבים על חותם למרות שאני בקושי כותב :)

אני מודה שאין לי כללים ברורים למה קסם בחותם יכול לעשות, בעיקר כי אני לא רוצה להגביל אפשרויות. אני יודע בערך איזו תחושה אני רוצה ומכוון לשם. אולי כלל אחד, בעצם: מנצ'קינים לא יצליחו כאן. קסם הוא קשה ומסוכן - אם אתה רוצה כוח במהירות, עדיף לך לחפש במקום אחר.
איך שאני חושב על זה כוח מובע בשתי רמות: היכולת לגרום לשינוי, והיכולת לשלוט בשינוי הזה. חותם מלאה בחוקים מוזרים שמאפשרים שינויים פרועים, אבל קשה מאוד לצפות ולשלוט בשינויים האלה. זה אחד ההבדלים המהותיים מעולמות פנטזיה טיפוסיים - בהם רוב האתגר הוא לגרום לשינוי, אבל אם יש לך את הכוח לשנות הוא לרוב בא עם היכולת לשלוט. אם אתה חזק מספיק להטיל כדור אש, אתה יכול לשלוט במיקום שלו. אם אתה חכם מספיק לשנות צורה, אתה בוחר בצורה אליה אתה משתנה. אם אתה מתעל את כוח האל שלך אתה עושה את זה בדרכים קבועות. מה שמרשים, אם ככה, הוא כשאתה יכול לגרום לשינוי משמעותי במיוחד (להשתנות לדרקון, או ליצור כדור אש *ממש* גדול).
חותם עובדת אחרת. יותר קל לגרום לשינויים (למרות שזה עדיין לא טריוויאלי), אבל שליטה בהם מורכבת הרבה יותר. האתגר של רקדני רעפים הוא לא לעוף אלא לא להתרסק לתוך קיר; האתגר של להטוטנים הוא לא להעלים חפצים אלא לא לאבד גם את האצבעות שלהם; האתגר של מכשפי בוץ הוא לא להרוג את עצמם וכל מי שסביבם. נכון, כל אחד יכול בטעות להרוס כמה רחובות עם עתק דגול, אבל הוא כנראה ימות מעט לפני או אחרי. אבל רק אדם מיומן וחכם יכול להרוס בדיוק את הרחוב שהוא רוצה, בדיוק בדרך שהוא רוצה, ובלי לחשוש לבטחונו האישי. אז אם אתה שואל מה אמור להרשים דמות בחותם, הייתי אומר ששינויים גדולים אבל יותר מזה שינויים גדולים תחת שליטה.

לגבי הנורמה, היא באמת מוזרה יותר מברוב העולמות האחרים, ואתה צודק, זה באמת בעייתי. אני צריך לחשוב איך לעזור לאנשים לכייל את מדד הנורמליות שלהם כך שיתאים לחותם. ונכון, קשה לדעת ממה להיות מופתע כשעכברושים שרצים דרך קירות זה נורמלי. אז גם כאן, לפחות ככלל אצבע, הייתי אומר לשפוט לפי התוצאה. השמש לא זרחה היום? נו שוין, החיים ממשיכים. אבל אם מים מציפים את הרחובות ואז את הבתים, זה משמעותי להרבה אנשים. וכשכל האנשים ברחוב עומדים בלי לזוז ובוהים בשמיים... משהו באמת רציני קרה.
(למרות שכדאי לזכור שלמרות שכולם ראו משהו מוזר, אף אחד לא ראה את כל הדברים המוזרים. גם מי שמכיר את הדוכנים המהפנטים של עיר הצבעים יופתע כשיבקר לראשונה בשוק השעווה)

בשורה התחתונה, אני בעיקר מפתח רעיונות מגניבים. אבל אני משתדל שיתאימו לאופי של חותם, אני משתדל שיתאימו לעקומת הכוח של חותם, ואני משתדל שיעשירו את חותם בדברים שכיף לראות. אני לא יודע אם היא כבר מתאימה שישחקו בה, אבל אני מרוצה מהדרך בה היא מתקדמת. וביקורות כמו זו בהחלט עוזרות לי.



*רק עוד הערה קטנה על קסם בחותם: הרבה מהדברים שאנחנו מחשיבים "קסם" הוא טבעי לגמרי בחותם. חיות הן לא קסומות, הן חיות - אז הן יכולות לעשות דברים מסוימים. כשהירחים מתחלפים בין לילה ללילה זה נורמלי, וגם אם הם עושים משהו לא נורמלי זה נורמלי. אני משתמש במילה "קסמים" לתיאור כל הדברים המיוחדים שאנשים יכולים ללמוד כמו כישוף בוץ או ריקוד רעפים, אבל רובם פשוט מנצלים חוק מסוים של העולם; "קסמים" יוכל לתאר באותה מידה נפחות או מתמטיקה (באנגלית הייתי משתמש במילה "arts"). זה לא עולם+קסם, זה עולם קסום. זה לא בדיוק אותו דבר.
 
מעניין. זה מקל על ההבנה, תודה.

אם הייתי בנעליים שלך, הייתי שוקל מחדש כמה דברים "מוזרים באופן טבעי" אני רוצה לשמור בעולם. אקזוטיות זה מוטיב בחותם, אז כמובן שיש לשמור עליה בדרך כלשהי. לדעתי היא עדיפה להתבטא בעיקר ב"קסם".
שחקנים יכולים למתוח גבולות של סטנדרטים עד גבול מסוים. כשיש יותר מידי פרטים ששונים לגמרי מהנורמה אבל חלק מהנורמה בעולם מסוים, הם מקשים על הקבוצה להתנהל באופן טבעי.
 
אני באופן אישי חושב שהשימוש במונך "קסם" נעשה קצת מעצבן, זה הפך לתירוץ זול לכול תופעה לא טבעית לעולם שלנו. למשל מישור האש נחשב למישור "קסום" בעוד אפשר פשוט להגיד שהוא פועל על חוקים אחרים.
דברים שנוגדים את הפיזיקה לא חייבים להיות "קסומים" אם אפשר להגיד שהפזיקה לא קיימת באותה צורה בעולם אחר.
 
זה לא מה שקסם מיצג, זה איך שאנשים נבערים תופסים את הקסם (למשל איכרים חשבו ששדונים מחמיצים את החלב עם קסמים וכדומה), מושג המתאים יותר ל"קסם" לפי ספרות הפנטזיה הוא לרוב "קפיאת הרצון שלך על היקום בעזרת אנרגיה קוסמית/פנימית"
 
tkhag1 אמר/ה:
[post]690724[/post] למשל איכרים חשבו ששדונים מחמיצים את החלב עם קסמים וכדומה
ובעולם שלי לדוגמה, שדונים באמת עושים את זה. אחד הדברים שלא אהבתי ב״הירושה״ הוא עיסוק היתר במדע על חשבון הפנטזיה. למה אכפת לי שמיקרואורגניזמים (אשכרה המילה הזו) מחמיצים את החלב? זה פנטזיה! בא לי שדונים, בא לי קסם! לא בא לי אלפים כמדענים אתאיסטים שעוקפים את שאר העולם עם תיאוריות מדעיסטיות משעממות!
 
tkhag1 אמר/ה:
[post]690724[/post] מושג המתאים יותר ל"קסם" לפי ספרות הפנטזיה הוא לרוב "קפיאת הרצון שלך על היקום בעזרת אנרגיה קוסמית/פנימית"
אבל אני לא דן כרגע בתיאוריות קסם באיזה מגדל אשפים או הוגוורטס, אלא בביקורת על עולם מערכה בהשקפה רחבה יותר.

קסם ששונה באופן קיצוני מהנורמה משפיע על הקלות שבה אפשר לשחק אותו. אני מגדיר כאן "קסם" כדברים או יכולות שאפשריים באותו עולם, אבל לא נפוצים יותר מידי. בגלל זה המרכאות. אם יכולת אקזוטית כלשהי היא דבר שבשגרה, היא מקשה אפילו יותר על ההשתלבות בעולם. העצה היא לא משהו נגד חותם או ניסיון לשנות את האופי שלה - היא ביקורת.
 
למה לא, בואו נהפוך את זה לAMA :) כל מי שמעוניין לשאול אותי משהו מוזמן ואני אנסה לענות. אני לא מבטיח לענות על הכל (בייחוד לא על שאלות תוכן), אבל אני חושב שיהיה נחמד.

אז קודם כל, אדראן: אני לא רוצה ליצור הפרדה ברורה בין "קסם" ל"לא קסם", אני אוהב את הערבוב, אבל זו באמת בעיה מורכבת שאני אצטרך לחשוב עליה. בכל מקרה תודה על העצות, הן עזרו להבהיר לעצמי כמה דברים.

דרגוניאן: אני לא יודע על איזו שיטה הייתי ממליץ, אני לכל היותר יודע אלו לא יתאימו. מצד אחד אני כן רוצה שיפור הדרגתי לאורך זמן, עם הבדל מאוד גדול בין מתחילים ומנוסים (אז לא בלי לעצום עין, למרות שהאופי יחסית קרוב). מצד שני, מערכות מבוססות דרגות כמו ק20 או עולם המבוך גם לא יעבדו - שיפורים צריכים להגיע ממאמץ ממוקד להשיג אותם, הם לא פשוט מפותחים אוטומטית כשצוברים ניסיון; הם חיצוניים, לא פנימיים. יכול להיות שעולם האפלה יהיה בסיס טוב, למרות שכנראה שיהיה צורך בהרבה מאוד עבודת התאמה וכנראה שינוי מהותי באיך ניסיון עובד. זה מה שעולה לי מהשיטות שאני מכיר, אבל יכול להיות שיש שיטות אחרות שיתאימו יותר.

אני בהחלט מתכנן לאסוף ולסדר את כל החומר על חותם בצורה ברורה, כנראה בפורמט ויקי שכזה... מתישהו. אני פשוט לא יודע מתי. אני מאוד עמוס כרגע, אבל יותר מזה, אני עדיין צריך להחליט כמה דברים לגבי חותם. יכול להיות שאם אני כבר מארגן את הכל אני ארצה להכניס כמה שינויים מהותיים באיך שהעיר עובדת, ואני עדיין לא יודע אם חותם אפילו מתאימה למשחק של קבוצה או אם היא עדיפה יותר לפורמט של אחד על אחד.
 
אולי שיטה סיפורית כמו גורל מואץ?
ואולי באמת משהו בסגנון ואייט וולף.
ובכן זה עולם, אני מניח שאפשר לספר הרבה סיפורים.
קבוצה, למשל יכולה להיות משפחה?
אגב... הבנתי שאין ממש משהו כמו משמר. נכון?
 
ת'ור אמר/ה:
[post]690822[/post]
מצד אחד אני כן רוצה שיפור הדרגתי לאורך זמן, עם הבדל מאוד גדול בין מתחילים ומנוסים (אז לא בלי לעצום עין, למרות שהאופי יחסית קרוב). מצד שני, מערכות מבוססות דרגות כמו ק20 או עולם המבוך גם לא יעבדו - שיפורים צריכים להגיע ממאמץ ממוקד להשיג אותם, הם לא פשוט מפותחים אוטומטית כשצוברים ניסיון; הם חיצוניים, לא פנימיים.
אני אעלה מהאוב דיון ישן שיכול להציע פתרון. https://www.pundak.co.il/forums/threads/38766
אם תבסס את כל צבירת הניסיון על הישגים אישיים (עם שינויים מינימליים), אז כל ק20 יכולה לעבוד (לא באמת משנה שהמכניקה הזאת מגיעה ממשחק מד"ב).
בתכלס אפשר לומר שאפשר לבסס ק20 סטנדרטית על זה כשהמטרות קבועות מראש (הרוג מפלצות, מצא אוצר, השלם הרפתקה).
 
חזרה
Top