• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מכאניקת מסע

היי,

נרוביאן ואני עובדים על התאמות לשיטת DW כדי להתאים אותה לעולם המערכה שיצרתי ("ניצוץ תקווה ואש" שפורסם כאן).

עמ;לק - אחת השאלות שאנחנו מתלבטים בה היא איך להתמודד, מבחינה מכאנית, עם מצב שהקבוצה נדרשת לעבור מרחקים ארוכים מבלי להקדיש לכך יותר מדי זמן משחק.

קצת יותר בפירוט: המרחקים ביבשת המרכזית גדולים מאוד, ומצריכים עשרות ימי רכיבה ע"ג סוס עד שהסביבה משתנה דרמטית. מצד אחד אני רוצה שהשחקנים יחוו מגוון רחב של סביבות בלי יותר מדי עיכובים ומריחות באמצע; מצד שני, אם נעשה פאסט פורוורד ונגיד שעברו תשעים יום מאז ההרפתקה הקודמת - יש לכך כל מיני השלכות לא רצויות כי מדובר בהרבה זמן. מה קרה בינתיים לדב"שים? למצב הפוליטי? למתחים בין הדמויות שהתגלו בסשן הקודם? אפשר לחשוב על אמצעים לקיצורי דרך, למשל שערי מעבר קסומים, אבל כיצד הם משתלבים בעולם? האם לכולם יש גישה לאמצעים האלו, ואם כן יש גם לכך השלכות לא רצויות - למשל, האם תנועות גדולות של הצבא יכולות להתבצע דרך השערים הללו?
אשמח לשמוע על שיטות שמתמודדות עם הקושי הזה, בדגש על יצירת תחושה אצל השחקנים שהדמויות שלהם עברו מסע, מבלי לבזבז זמן משחק עליו.
 
אפשר לשלב שערי מעבר ליחידים שהם זולים יותר,ושערי מעבר המוניים שהם יקרים בהרבה,בשביל צבאות,כמו שאדראן אמר.
אפשר גם לשלב חיות רכיבה מכונפות ולהפוך אותן ליותר נפוצות,כך שהזמן יכול לעבור מהר יותר(אם כי זה די מוריד מהערך של הסביבה).
 
במחשק ששיחקתי פעם הייתה לנו, השחקנים, בעיה דומה - היינו צריכים להגיע לעיר רחוקה מהר ככל האפשר, ודרך המלך הייתה איטית מדי בשבילנו. אז המנחה נתן לנו כמה אופציות, ממעבר סוחרים סודי, מסלול קצר במיוחד - אך נתון תחת שליטת אורקים, ומעגל פיות שיכול לשגר אותנו לשם.
אז הלכנו למעגל הפיות, ואחרי הרפתקאות רבות השתגרנו - אבל זה לא משהו שצבא יכול לעשות. אז אתה יכול להפוך את המסע המקוצר להרפתקה - איך להגיע מהר למקום מרוחק מאוד.

ובנוגע לשערי המעבר - אם תעשה שלוקח כמה דקות להעביר בן אדם יחיד, שלא לדבר על סחורה, ציוד, חיות משק, נשק וכו', אז קבוצות קטנות יוכלו לעבור בקלות (כמה דקות ושוגרתם) בעוד לצבא יקח ימים להעביר את כל הצבא והציוד שלו, ויעלה לו המון - עדיף לו כבר ללכת ברגל, ולבזוז כפרים בדרך.
 
המגדל הבודד אמר/ה:
אפשר גם לשלב חיות רכיבה מכונפות ולהפוך אותן ליותר נפוצות,כך שהזמן יכול לעבור מהר יותר(אם כי זה די מוריד מהערך של הסביבה).
חיות רכיבה מכונפות לאו דווקא מהירות יותר, הן פשוט עפות.
 
ככל שהמטרה היא להעביר היטב את עולם המערכה של "ניצוץ תקווה ואש", שינויים בפלאפ של העולם (כמו שערי-מעבר או בהמות רכיבה מעופפות כדבר שבשגרה) הם פתרון גרוע מאוד משום שהם משנים באופן מהותי את האווירה של העולם. חלק מהעניין הוא המרחק הרב בין המחוזות השונים של האימפריה. חיילים חזרו מהמלחמה הגדולה לאחר חודשים ואף שנים שלא ראו את ביתם.

השאלה הקריטית היא איך משלבים מכאניקה שמאפשרת מסע ממושך שמצד אחד מקדם את העלילה ומצד שני אינו משעמם את הקבוצה. בעקרון לסקאלה יש שני קצוות - בקצה האחד מודל של "המסע הוא חלק מההרפתקה", שדורש לשחק את המסע כולו, בקפיצות של מספר ימים בין התרחשות להתרחשות. בקצה השני, מודל של "פאסט-פורוורד" שבו המנחה פשוט תגיד לשחקנים "כעבור שלושה חודשים הגעתם ליעד", אבל אז צריך להכניס איכשהו מכאניקה שתראה מה השתנה בעולם ובדמויות עד שהגיעו ליעד.

עניין נוסף הוא ההבדל בין מסע באזורי הפרא (כמו המהלך "מסע בדרך חתחתים" של עולם המבוך) ובין מסע על דרך המלך. שני הדברים צריכים לייצר חוויה שונה מאוד גם ברמת הבטחון הכללי של הדמויות וגם ברמת הבטחון בזמן שתיקח הדרך עד ההגעה ליעד.
 
האם לא כדאי לשנות קצת את הגיאוגרפיה של האימפריה ולהוסיף יותר נהרות (או, לחילופין, שהאימפריה תחפור תעלות)?
ספינות הרבה יותר מהירות מסוסים ובעיקר ספינות מפרשים.
אם לא, אולי תעשה את הסוס בעולם שלך מהיר יותר - אם ללכת על הדרך היבשה, האימפריה גילתה גזע של סוסים שמסוגלים להתמיד במהירותה של הצ'יטה על פני מרחקים עצומים (והשמידה את חיית הטרף שהייתה הסיבה להתפתחות חיה כזו.) ואם ללכת על הדרך הפנטסטית יותר, אחרי שהקיסרים מצאו שכבשו אימפריה גדולה מדי, הם פנו לקוסמים כדי שירביעו עבורם סוסים שיהלמו יותר את המרחבים העצומים שהם שולטים עליהם.
 
ואם אתה רוצה, תהפוך את זמן המסע לחלק חשוב - בזמן המסע מX לY, העולם משתנה, המלחמה מתקדמת, דברים קורים - זה חלק מהשיקולים שעליהם לקחת כשהם עוברים בין אזורים.
 
אני לא יכול לחשוב על מכאניקה שתהפוך את זה למאוד מעניין, אבל אני אישית יותר בעד לתאר אירועים שקורים פעם בכמה ימים. סתם לדוגמא, "ביום החמישי למסע אתם עוברים דרך גיא שנמצא בין שני הרים מושלגים. לקראת הצהריים אתם רואים כפר שהושמד במלחמה" ואז אולי לעשות התקלות כלשהיא בכפר הזה. זה יכול להיות גם סתם דברים קטנים כדי להעביר את הזמן, כמו חיילים ששרים שירי מלחמה בזמן הצעדה או נאום שהמפקד נותן בערב ליד המדורה. אפילו קטעים מצחיקים יכולים לעבוד, ניסיון של הדמויות לפלרטט עם המין השני ושאר שטויות.
 
הניסיון היחיד שלי הוא עם מו"ד בקטע הזה, בקמפיין הנוכחי שפלאפי מריץ, שבה אנחנו חוקרים יבשת ואני מרגיש די מרוצה מהדרך שהוא מעביר את זה.
בגדול, הגישה שלו זה לתאר את ימי המסע הראשונים, ולהכניס התקלות או 2 שמכניסה לאווירה של האזור החדש, ומעבר לזה לא צריך להתעסק בזה כל פעם מחדש. ברגע שהמסר עבר אפשר לעשות הרצה קדימה כל פעם שעוברים שם.
יש גם את הקטע הזה שאם לא יהיה מישהו עם מיומנות מתאימה נלך לאיבוד אז פשוט צריך למצוא אחד כזה כל פעם.
אני דווקא חושב שזה מוסיף מאד, העובדה שאתה יודע שאין לך את הזמן לעשות מסעות הלוך ושוב ממקום למקום כי האויבים שלך עושים גם דברים בזמן הזה, אני לא חושב שזה משהו שצריך לטפל בו בדווקא. זה פשוט מוסיף נופח נוסף של ניהול משאבים, כשהפעם מנהלים את המשאב הכי חשוב שיש. זמן.
בשלב מסוים אפשר להכניס עתק קסום ונדיר שמדמה את הלחש שיגור ממו"ד 3.5 לפי צורך.
 
הלדין-לדעתי לא צריך סוסים מהירים כמו צ׳יטה, אלא סוסים עם סיבולת גבוהה מאוד. נכון שסוס א׳ וסוס ב׳ רוכבים באותה המהירות-סוס א׳ יכול לרכב שבוע על ארוחה אחת ושתי הפסקות שתיה, סוס ב׳ לא.
 
האמת היא שיש לי בעיה רצינית עם חורים כאלו, כי תשעים יום של מסע "משעמם " זה לפחות תשע עצירות נפרדות להצטיידות במזון, מים, וכל דבר אחר, וזה לגמרי לא נשמע סביר.
אבל עד כמה זה ישים להחליף את הסוסים בנהרות / ים ? הם יכולים לספק קצב תנועה גדול בהרבה לקבוצה קטנה ועדיין להיות בעייתים לצבאות גדולים להשתמש בהם.
 
רעיון שעלה לי עכשיו:
מה אם להתייחס לזה כמו מכאניקת דאונטיים? משהו בסגנון ״אז ספרו לי מה אתם עושים במהלך המסע״ עם מספר אפשרויות קבוע מראש- כמו לאסוף מזון ואספקה, לספר על המעללים שלך לעוברי האורח. כול אחת מהפעולות האלו תדרוש גלגול ויהיה לה מדד של כמה הצלחת, ואפשר לתת מקום לרעיונות מקוריים או שיהיו לאזורים מסויימים דברים מיוחדים שאפשר לעשות בהם (בהריסות של האימפריה העתיקה אפשר לנסות להתחקות אחר שרידים שאתה מוצא בדרך מאלו שחיו כאן בעבר). זה לא אמור לקחת הרב זמן, אפשר לתאר את זה בנוסף להתקלויות אם יש צורך, והמעשה של השחקן והתגובה של המנחה אמורים להעביר את תחושת המסע.
 
דרך טובה לשדרג את זה יהיה גם השיטה של עוג וגם מידי פעם לשחק אירועים בלייב-נגיד אירועים משמעותיים במסע, פעם אחת שקורה משהו מיוחד בשמירת ליחה ודברים יוצאי דופן. יכול להיות שבשיטה הזאת יקח יותר זמן להעביר את המסע אבל בסופו של דבר מה הכיף הקמפיין עם מסעות ארוכים שמדלגים על המסע?
 
העוג הברברי אמר/ה:
רעיון שעלה לי עכשיו:
מה אם להתייחס לזה כמו מכאניקת דאונטיים? משהו בסגנון ״אז ספרו לי מה אתם עושים במהלך המסע״ עם מספר אפשרויות קבוע מראש- כמו לאסוף מזון ואספקה, לספר על המעללים שלך לעוברי האורח. כול אחת מהפעולות האלו תדרוש גלגול ויהיה לה מדד של כמה הצלחת, ואפשר לתת מקום לרעיונות מקוריים או שיהיו לאזורים מסויימים דברים מיוחדים שאפשר לעשות בהם (בהריסות של האימפריה העתיקה אפשר לנסות להתחקות אחר שרידים שאתה מוצא בדרך מאלו שחיו כאן בעבר). זה לא אמור לקחת הרב זמן, אפשר לתאר את זה בנוסף להתקלויות אם יש צורך, והמעשה של השחקן והתגובה של המנחה אמורים להעביר את תחושת המסע.
זה גם היה הכיוון שלי לגבי מסע בדרך המלך (בניגוד למסע בארצות הפרא).
 
חזרה
Top