• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

איך בונים עולם מערכה טוב

thewolf

פונדקאי ותיק
אחרי הרבה מעוד פעמים של הרצות של הרפתקאות מוכנות או שמתרחשות במקום קטן יחסית. הקבוצה שלי יצאה להפסקה ואני החלטתי שעכשיו אני אבנה עולם מערכה בשביל הסשנים הבאים שלנו, ותהיתי אם יש לכם עצות האם צריך רק לכתוב כמה מקומות חשובים ויחסים בין עמים, האם להעמיק על כל דבר, או איך להציג את העולם, אשמח מאוד לעזרה.
 
הממ...
אני עכשיו בונה עולם מערכה. אני בונה אותו בצורה הבאה.
1) חושב על אילו רעיונות מגניבים יש לי בשבילו, ומה בעצם מניע אותי לכתוב אותו. עיר מגניבה? תרבות מעניינת?
2) מכין מפה כללית (או לא כללית). אם באים לי רעיונות טובים תוך כדי-מה טוב.
3) מציג אותו כדי לקבל פידבק-זה יבוא אצלי בקרוב, כשאגמור לעבוד על מפת העולם ב-inkarnate, אחרי שיש לי אותה כתובה בעט-עיפרון.
 
הגישה שלי זה שעולם מערכה זה לא חשוב. מה שחשוב זה הסיפור שהדמויות חוות. כמובן שהסיפור הזה צריך להיות מלא בנפסים ומקומות מעניינים, אבל כדי לבנות כאלו בצורה מוצלחת צריך לחשוב מלמטה למעלה, ולא מלמעלה למטה. הכוונה זה שקודם כל צריך לראות מי הדמויות, מי השחקנים, ובאיזה עולם הם רוצים לשחק. העולם צריך להתאים את עצמו לדמויות, ולא להיפך. אני מעודד את השחקנים שלי להמציא בעצמם את הרקע של הדמויות שלהם בלי שאני נותן להם עולם מוכן מראש, ובהתבסס על הסיפורים שלהם אני בונה עולם שקשור אליהם (במקום מה שלפעמים עושים, שזה לתת לשחקנים עולם נתון ואז שיימצאו בתוכו למה הם מתחברים). והעולם הזה הולך ומתפתח בהתאם למה שהשחקנים עושים ולאיפה שהדמויות הולכות. בגדול, אם כתבת משהו על העולם ולא השתמשת בו במשחק בשום צורה, סתם בזבזת לעצמך את הזמן. עדיף להשקיע אותו בדברים שהולכים להשפיע על הדמויות בצורה ישירה.
ובאופן כללי אני לא מת על מפות מפורטות של מקומות. זה סתם מגביל אותי יצירתית בהמשך אם אני רוצה פתאום להמציא מקום חדש שמתקשר לי לאיזה משהו שהסיפור דורש, או לשחק קצת עם המרחקים בין מקום למקום לפי דרישות ההרפתקה.
 
תתחיל מקונספט ואל תמלא הרבה פרטים מעבר למה שצריך להרפתקה הקרובה.
למשל, חשבתי באופן די אקראי על קמפיין של "דרואידים נגד אצטקים" ואחת השחקניות אמרה "אז אני הולכת לשחק נינג'ה".

מהרעיון הזה התחלתי עם עיר אצטקית ביער וכמה שורות נתונים של לוחמים וכוהנים אצטקים וכל מיני דברים שאפשר לפגוש ביער. אחרי שהחבר'ה בנו דמויות, מהרקע שלהן היה אפשר להוסיף עוד פרטים לעולם המשחק - למשל, עיר של הדרואידים שצריך לנסות להגיע אליה.

ואז זרקתי את הדמויות לכלא בעיר האצטקים בזמן שהן מחכות שיקריבו אותן לשדים שהאצטקים סוגדים להם ונתתי להם לנסות לברוח בלי ציוד ובלי היכרות עם האזור. מההתחלה הצנועה הזו העולם התפתח יותר ויותר לעולם מערכה שלם. כשהייתי חושב על רעיון, הייתי פשוט זורק אותו פנימה. מה שתרצה - שבט של אנשים שחיים מתחת לאדמה ומפחדים מהשמש? יש. כנופיה של משוגעים שקוראים לעצמם "צרצרי הירח"? יש. אנשי גבעות פראיים ואלימים שנראים כמו הכלאה בין סקוטי וגילי ארגוב מסתובב מסומם ומבקש כסף (נתקלתי בו באייקון האחרון אגב)? יש. ערי מדינה עם מלכות יפות ושרים מושחתים? יש. מכיוון שלא התחייבתי על מפה מראש, יכלתי לזרוק לתוכה כל דבר שרציתי.

ועוד מילה בקשר למפה - אנשים בעולם דמוי ימי הביניים לא ממש ידעו מה נמצא מעבר למרחק של שלושה ימי הליכה והיה להם מושג מאוד כללי על איך נראית הארץ שהם גרים בה. מפות היו לא מדוייקות במיוחד ונגישות רק למלומדים ולסוחרים - עד שהדמויות שלך לא יתחילו ממש להסתובב בעולם, תרגיש בנוח לא לתת לו בכלל מפה, אלא רק הגדרות כלליות כמו "בצפון נמצאת ארץ הברברים והממותות, במזרח זו ממלכת מוריסטן העויינת".
 
חזרה
Top