• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

גזעי פנטזיה: למה, כמה ואיך

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
בהמשך לדיון הספרותי על האלפים.

בעולמות מערכה רבים משלבים גזעי פנטזיה פשוט כי זה מוכר ומגניב (גם אני ב''עידן המתכת'' חטאתי בזה :) ). אלא שהרבה פעמים כשמשלבים אותם לא ממש חושבים על ההשלכות שבשילוב בני אלמוות או גמדים בעולם, ופוטרים אותם בתכל'ס כ''בני אדם שונים'' מבחינת תפקוד.
והרבה פעמים כשמשלבים, די מעתיקים אותם מטולקין-אלפים הם טובים וקסומים ומתנגדים לרוע, גמדים חיים במערות והרים, אורקים רודפי קרבות וכו'.
אבל למה?
בעולם שלי, אלפים הם תרבות מפותחת, אבל לא מתקרבים ל''טוב''-הם בני אלמוות יהירים ומתנשאים ששלטונם העריץ על בני התמותה נפל בגלל יחסם הרע לנתיניהם, שהיו רבים מהם בהרבה.
יש לכם דעה בנושא?
 
בשורה התחתונה, מטרת השימוש בגזעי פנטזיה "סטנדרטיים" היא לנצל את העובדה שהם מוכרים. כמעט לכל שחקן תפקידים (או קורא ספרי פנטזיה) יש לפחות מושג כללי למה הכותב מתכוון ב-"אלף", "גמד", "אורק" וכו'. כשאתה משתמש בהם, הרבה יותר קל לך ליצור תמונה מנטלית משותפת אצל כל השחקנים.

גם כשאתה משנה את הגזעים האלו אתה מתבסס על אותה היכרות. כשאתה אומר "אצלי בעולם האלפים הם מרושעים" אז ברור לכולם מה יתר המאפיינים שלהם. לעומת זאת, אם היית אומר "אצלי בעולם אנשי הפיל הם מרושעים" אז היו עונים לך "אבל מה עוד?".

כמובן שלפעמים רצוי להיות מקוריים יותר, אבל במשחקי תפקידים (דמויי מו"ד) לרוב נוח להישען על מוסכמות הז'אנר.

ליאור - כמובן שהוא לא המציא אותם מאפס, אבל אני חושב שהדיון מתייחס לתפיסה הסטנדרטית שלהם במבוכים ודרקונים, שמתבססת במידה ניכרת על הצורה בה הם מוצגים אצל טולקין.
 
היצירות היותר-מקוריות של טולקין הם ההוביטים והאורקים.
את האלפים והגמדים הוא לקח מהמיתולוגיה הנורדית פחות-או-יותר. האלפים די נשארו אותו דבר, אבל הגמדים עברו אצלו כל מיני שינויים. ברעיונות המוקדמים שלו הם היו טיפוסים די שליליים ששכרו אורקים כשכירי חרב, אבל לאט לאט קיבלו צביון הרואי ואף השראה מ... העם היהודי - עם שפה סודית, פזורה בגלות שבניה עוזרים זה לזה ורצון לחזור למולדת אבודה.

לא בכל עולמות הפנטזיה יש גזעים טולקינאיים. בעולם של מורקוק למשל אין גמדים בכלל, ולמרות שבני מלינבונה הם הדבר הכי קרוב לאלפים (וגם מתוארים ככאלה) הם מאוד רחוקים מהדגם הטולקינאי ובמקרה הטוב מזכירים את אאול (הבחור מהסילמריליון שזכה לכינוי "האלף האפל") על קוקאין.
 
נראה גם שבעזרת גזעים גנריים קל להבין קבוצות וסכסוכים. השחקן הרגיל לא יתקשה להבין מי נגד מי (בדרך כלל) אם יש גובלינים, אורקים, אלפים ובני אדם בעולם המשחק, לעומת שמות של ממלכות וכוחות בעלי גזע אחיד.

מהמעט שיצא לי לכתוב לעולם מערכה, גיליתי שקשה לי להכניס אלמנטיים מאוד גנריים, פשוט בגלל שזה אף פעם לא מרגיש "באמת רעיון שלי". אז יוצא עולם עם מערכת קסם מוזרה, אמונה שלא מתבססת על פנתיאון אלים וללא גמדים או אלפים. אני מרוצה ממנו, אבל אין לי ספק שיהיה קשה לתפקד בו בתור שחקן לעומת עולם "רגיל".
 
בגדול, אני מעדיף בדרך כלל עולמות שאין בהם גזעים דמויי אדם בכלל וגזעים טולקינאיים בפרט. לא זוכר שנתקלתי בבעיות בגלל זה עם שחקנים.

כמו כן, גם בהרבה עולמות רשמיים של מו"ד לא נצמדו להגדרות של ספר הכללים הבסיסי בנושא, ולא משנה מאיזה מהדורה. למשל:

רומח הדרקון: אין אורקים בכלל. אין זוטונים ובמקומם יש איזה ילד קלפטומן ומכעיס. הננסים הם כבר לא וריאנט שמן ומחומצן של גמדים שחיים ביער ונוגעים בכל מיני סנאים אלא הייטקיסטים כושלים עם הפרעות נפשיות.

אל-קאדים: כולם יכולים לקבל את ההארה של "נותנת החוק" שהיא כמו מוחמד רק בת ועם אישיות נעימה יותר. אורק, אלף, גמד, אדם וכו' יכולים כולם להיות מוסלמים טובים ולהתאחד תחת אמונת האמת. די רחוק מהמציאות אגב - האסלאם הסוני הקדום הבדיל די בבוטות בין ערבים-אוריגינל לפרסים, כושים וכיו"ב, גם אם כולם היו מוסלמים.

אתאס: פה בכוונה לקחו את כל הסטריאוטיפים הטולקינאיים ועיוותו אותם. האלפים גבוהים וחיים חיי פשע ונוכלות שמזכירים את סטריאוטיפ הצועני המלוכלך, לגמדים אין שיער בשום מקום על הגוף והם סובלים מהפרעה טורדנית-כפייתית. הזוטונים? אוי, הזוטונים - הם אמנם קטנים, אבל הם מלוכלכים מאוד, יש להם שיער פרוע או ראסטות והם רואים בכל שאר הגזעים ארוחה סבירה בהחלט. יש גם גזעים לא טולקינאיים בכלל כמו צרצרים אנושיים, ענקים למחצה ושאר בריות משונות.
 
אני חושב שכיום באמת יותר פופולרי להוסיף גזעים וזה גם הגיוני מכיוון שזה מוסיף לקטע שזה עולם שונה שלא רק בני אדם כמו בעולם האמתי אלא משהו מיוחד ושונה.
אני באמת חושב שזה בסדר להשתמש בסטיגמות של הגזעים כי גם לפי המראה של אתם יכולים להבין איך הם מתנהגים לדוגמא- אלפים הם גבוהים ויפים מה שאומר שהם כנראה באמת מרוחקים ואליטיסטים, תנסו לדמיין אלף כפי שהוא נראה רק מלוכלך מגעיל. זה לא נראה הגיוני לכן אני מעדיף להשתמש בסטיגמות למרות שגם בין הגזעים תמיד יש דמויות יוצאת מן כלל הגזע התנהגויות בולטות
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]685911[/post] אאול (הבחור מהסילמריליון שזכה לכינוי "האלף האפל")
הבחור שפיתה את אשתו התעלל בה וגם בבנם, וגמר בהוצאה להורג על זה שרצח את אשתו בטעות כשזרק חנית מורעלת על הבן שלו... גם הבן שלו היה דפוק כמוהו (בוגד וקנאי שהתאהב בבת-דודה שלו).

ולנושא-
בבקשה, בבקשה אל תזכירו את כל הגזעים החייזריים המעצבנים האלה, דמי דרקון ושות'. אני כבן אדם אוהב גזעים... אנושיים פחות או יותר. אורקים הם הגבול השלי.
המפקד האלמוני אמר/ה:
[post]685911[/post] אבל הגמדים עברו אצלו כל מיני שינויים. ברעיונות המוקדמים שלו הם היו טיפוסים די שליליים ששכרו אורקים כשכירי חרב, אבל לאט לאט קיבלו צביון הרואי ואף השראה מ... העם היהודי - עם שפה סודית, פזורה בגלות שבניה עוזרים זה לזה ורצון לחזור למולדת אבודה.
השפה שלהם גם גרונית ומוזרה ובקושי אפשר להגות אותה... דמיינו אירופאי אומר ''קהאזאד דום'' (כלומר, ח'אזאד דום).
אני לא דיברתי על ''למה לשלב טולקינאיים ולא מקוריים וחייזריים'', אלא על ''למה לא פשוט להשתמש בבני אדם במקום לדחוף גזעי פנטזיה רק בשביל הקטע''. אם מצליחים לשלב אלפים בצורה שמתחשבת בהיותם בני אלמוות קסומים (וזה אומר רביה נמוכה שאומרת מעט אוכלוסיה שאומרת מעט מלחמות וכו') אז אין לי בעיה.
 
היה על זה כבר דיון בפורום מד"ב ופנטזיה- https://www.pundak.co.il/forums/threads/38968
אני לא חושב שיש הבדל של ממש בין הנושא בספרות ובין הנושא במשחקי תפקידים, חוץ מדבר אחד.

במקרים רבים, משחקי תפקידים מאפשרים לאנשים לשחק דברים שונים מהם. לכן, הרבה מאוד שחקני תפקידים מנצלים את ההזדמנות כדי לשחק דמויות ששונות מהם לחלוטין- אני יודע שאני הרבה פעמים משחק דמות כריזמטית ודברנית, או טנק, אע"פ שזה כמעט ההפך ממני במציאות- לכן, גזעים פנטסטיים יוצרים "זרות", שמרחיקה יותר את המשחק מהעולם האמיתי ונותנת לשחקנים יותר חופש בבחירת הדמויות שלהם.

הח׳אן הטטרי אמר/ה:
בבקשה, בבקשה אל תזכירו את כל הגזעים החייזריים המעצבנים האלה, דמי דרקון ושות'. אני כבן אדם אוהב גזעים... אנושיים פחות או יותר. אורקים הם הגבול השלי.
אני לא מבין את המשפט הזה. סבבה, אתה לא אוהב אותם. אבל זה לא אומר שהם לא קיימים. הקיום שלהם חשוב לדיון ברמה מסוימת, לבקש לא להזכיר אותם כי אתה לא מתחבר אליהם? נו באמת.
דמי דרקון (dragonborn) וזדים (tiefling) הם גזעים מאוד נפוצים אצל שחקנים, כי מי לא רוצה לשחק דרקון? או שד אדג'י? שני הגזעים האלה הם בעצם דבר מסוים ו"מגניב", שעבר הקצנה מסוימת ונכנס לסטריאוטיפ גזעי. אתה משחק דם דרקון? מגניב, אז אתה איש דרקון נושף אש עם כבוד. אתה זד? אז אתה אימו עם עבר בעייתי שאתה מנסה לכפר עליו. כמובן, יש יוצאי דופן, והרבה מהם. אבל זה הסטריאוטיפ, או ה"קלישאה", ואנשים אוהבים את זה.
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
והרבה פעמים כשמשלבים, די מעתיקים אותם מטולקין-אלפים הם טובים וקסומים ומתנגדים לרוע, גמדים חיים במערות והרים, אורקים רודפי קרבות וכו'.
אבל למה?
כיוון שקלישאות עובדות. קלישאה היא נוסחא שמשתמשים בה שוב ושוב. אבל למה משתמשים באותו הדבר שוב ושוב? כי הוא עובד. קלישאות זו דרך נוספת להגיד "נוסחה מנצחת", ואין שום בושה בלהשתמש בהן. השאלה היא איך להשתמש בהן. ולפעמים, דווקא לשבור אותן נותן את האפקט הרצוי, וגם זו דרך להשתמש בהן.

אם אני אנחה משחק מבוכים ודרקונים (או עידן המבוך, או פת'פיינדר, או נומרנה, או כל משחק פנטזיה אחר), גם אם לא אתן לשחקנים שום מידע על העולם, הם ידעו מיהם האלפים, הגמדים, וההוביטים/זוטונים/בני מחצית/נו-הח'ברה-הנמוכים-והמעצבנים-האלה. כשהם יגיעו אל מתחת לפני הקרקע, ויפגשו שם אלפים שחורים, הם כנראה ילחמו בהם, כי הם יידעו שהם ח'ברה רעים, סוגדי שדים, וסוחרי עבדים.
וזה טוב. זה חוסך כל כך הרבה הסברים, ומאפשר לשחקנים חדשים "לצלול" לעולם כמעט בלי שום הכנה מוקדמת.
 
Nextorl אמר/ה:
[post]685926[/post] אני לא מבין את המשפט הזה. סבבה, אתה לא אוהב אותם. אבל זה לא אומר שהם לא קיימים. הקיום שלהם חשוב לדיון ברמה מסוימת, לבקש לא להזכיר אותם כי אתה לא מתחבר אליהם? נו באמת.
לא באמת התכוונתי ללא לדבר עליהם...
Nextorl אמר/ה:
[post]685926[/post] אם אני אנחה משחק מבוכים ודרקונים (או עידן המבוך, או פת'פיינדר, או נומרנה, או כל משחק פנטזיה אחר), גם אם לא אתן לשחקנים שום מידע על העולם, הם ידעו מיהם האלפים, הגמדים, וההוביטים/זוטונים/בני מחצית/נו-הח'ברה-הנמוכים-והמעצבנים-האלה. כשהם יגיעו אל מתחת לפני הקרקע, ויפגשו שם אלפים שחורים, הם כנראה ילחמו בהם, כי הם יידעו שהם ח'ברה רעים, סוגדי שדים, וסוחרי עבדים.
וזה טוב. זה חוסך כל כך הרבה הסברים, ומאפשר לשחקנים חדשים "לצלול" לעולם כמעט בלי שום הכנה מוקדמת.
אתה מפספס את הכוונה שלי. אין לי בעיה עם שילוב גזעי פנטזיה, יש לי בעיה עם לשלב אותם רק בשביל הקטע-קיסרות האלפים היא יכולה להיות גם קיסרות אנושית, אבל זה הרי פנטזיה אז בוא נדחוף לשם גזע פנטזיה. שימוש בגזעי פנטזיה הוא מעולה, כשהוא מבוצע נכון, ולא כלאחר יד ''סתם כי זה פנטזיה'' או כשזה נטו העתק-הדבק מטולקין. כשהוא מתייחס לכל ההשלכות של שילוב גזעים שונים בעולם.
 
שוב, "העתק הדבק מטולקין" מחרפן אותי, טולקין אולי הביא את הזאנר לתקופה המודרנית, אבל הוא לא המציא שום דבר בדרך בה הוא הביא את העולם שלו (שחצי ממנו נורדי, חצי העתק הדבק מהברית החדשה/נצרות)

ואני חושב שאתה מפספס את המילה פנטזיה בכיוון שלך, כי משחק שבו יש רק בני אנוש, בעולם ללא קסם, שהם חיים חיים רגילים ולא עושים כלום, את זה אפשר לעשות גם בלי קוביות....

כמו שנקסט אמר, הגזעים האלה הם הקרקע המוכרת של הז'אנר, הם עוזרים לכל שחקן למצוא את המקום הנוח שלו, והם נועדו לכך, הם מוסיפים צבע לעולם כי אלף הוא לא בן אנוש, אז קיסרות אלפית היא לא קיסרות אנושית, וממלכה גמדית שונה אלפי שנות אור ממלכה אנושית.
 
ח'אן- אתה אומר שיש לך בעיה כשזה "העתק הדבק מטולקין", אבל… למה? מה הבעיה בהעתקה? בחיקוי? מישהו אמר פעם שחיקוי הוא הצורה הנעלה ביותר של הערצה. עצם העובדה שמישהו מחקה משהו שלך, אומר שעשית אותו טוב. אז מה הבעיה?

טולקין הניח את אבן הפינה לפנטזיה המודרנית, וכשאנשים יוצרים פנטזיה- הם מתבססים עליו ועל מה שעשה. מה רע בזה? מה הופך את זה לבעייתי? כמו בדוגמה הקודמת שלי, אם תזרוק שחקנים חדשים לעולם פנטזיה, הם ישר ידעו מה הם אלפים, גמדים, אורקים, ודרקונים. וזה מעולה. התפיסה הטולקינאית הבסיסית של הגזעים האלה השתרשה בתרבות. מה רע בזה? מה פוגם בהנאה של המשחק?
 
liorgonen3 אמר/ה:
[post]685931[/post] ואני חושב שאתה מפספס את המילה פנטזיה בכיוון שלך, כי משחק שבו יש רק בני אנוש, בעולם ללא קסם, שהם חיים חיים רגילים ולא עושים כלום, את זה אפשר לעשות גם בלי קוביות....
אתה מפספס את הכיוון שלי לחלוטין...
אין לי בעיה עם שילוב גזעי פנטזיה, אבל לא כשהם תחלופה ״פנטסטית״ לבני אדם ותו לא. כשהם באמת גזעי פנטזיה, ששונים מבני אדם ושיש התייחסות לשוני המהותי הזה.
liorgonen3 אמר/ה:
[post]685931[/post] קיסרות אלפית היא לא קיסרות אנושית, וממלכה גמדית שונה אלפי שנות אור ממלכה אנושית.
שינוי הגזע של הממלכה ושום דבר מעבר לכך לא הופך אותה לשונה. התייחסות אמיתית לשוני בין הגזעים האלה לבני אדם והבאה שלו לידי ביטוי הופכת את הקיסרות הזו לשונה מקיסרות אנושית.
Nextorl אמר/ה:
[post]685933[/post] אם תזרוק שחקנים חדשים לעולם פנטזיה, הם ישר ידעו מה הם אלפים, גמדים, אורקים, ודרקונים. וזה מעולה. התפיסה הטולקינאית הבסיסית של הגזעים האלה השתרשה בתרבות. מה רע בזה? מה פוגם בהנאה של המשחק?
נא לא להכניס לי מילים לפה. לא אמרתי שלהכניס אותם למשחק זה רע או שזה פוגע בהנאה, אלא שדחיפה שלהם לכל מיני מקומות ״רק כי זה פנטזיה״ בלי התייחסות אמיתית לשוני בין הגזעים והאם במקום לעשות את X מדינה אלפית לעשות אותה כמדינה אנושית היה באמת משנה אותה, או שהמהות שחה כמדינה אלפית שונה ממדינה אנושית מעבר לכיתוב ״כאן גרים בכיף אלפים״.
 
אתה באמת צריך שאני אסביר לך את ההבדל בין הקסרויות? בין ממלכה אנושית עם מלך בר חלוף לבין אימפריה ששולט עליה קיסר אלפי בן אלמוות, אשר חי כבר 5000 שנה? את בני הממלכה האלפית, אשר חיים להם בהיסגר מבני התמותה, ואשר מרכז חייהם זה שירה ופילוספיה, בעוד הקיסרות האנשות השכנה חוגגת את שנת המאה שלה בעוד מצעד מלוכלך?

או לדבר על מכרות הגמדים? אומני המלאכה שלהם יתנו את חייהם כדי ליצור יצורת אומנות שיד אדם לא מסגת, יחפרו לעומק שבו נפש האדם יאבד את דעתו, כשהם מקדשים מלאכות אדירות שגם אם בני האדם בעיר יבנו במשך עשר דורות, לא יתקרבו לרסיס מזה?


אלפים/גמדים בעולם פנטזיה מגיעים עם "ספר חוקים" אתה יודע איך הם יתנהגו, למה הם מצפים, אם כשאתה שומע את המילים "ממלכה אלפית" כל מה שאתה שומע זה ממלכה אנושית עם תושבים בעלי אוזניים מחודדות, אז אין בכלל טעם להמשיך בדיון הזה.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
האם במקום לעשות את X מדינה אלפית לעשות אותה כמדינה אנושית היה באמת משנה אותה, או שהמהות שחה כמדינה אלפית שונה ממדינה אנושית מעבר לכיתוב ״כאן גרים בכיף אלפים״.

אבל בטח שיש הבדל. ברגע שאתה אומר "קיסרות אנושית", אנשים יחשבו על ממלכה אוריינטלית. ברגע שתגיד "קיסרות אלפית", אנשים יחשבו על ממלכה של אלפים קסומים שחיים לנצח, או לפחות הרבה זמן, ועם פוליטיקה מסובכת. אתה מתעלם לחלוטין המטען התרבותי שהמילה נושאת.
ממלכה גמדית שונה בתכלית מממלכה אנושית, וממלכה אנושית שונה בתכלית מממלכה אלפית. ושוב, להשתמש בגזעים במקום בתרבויות יוצר ריחוק שמאפשר לך לדבר על נושאים חברתיים בקלות רבה יותר.
 
liorgonen3 אמר/ה:
[post]685935[/post] אם כשאתה שומע את המילים "ממלכה אלפית" כל מה שאתה שומע זה ממלכה אנושית עם תושבים בעלי אוזניים מחודדות, אז אין בכלל טעם להמשיך בדיון הזה.
מאיפה הגיעה המסקנה ה... מוטעת לכל הפחות הזו, אין לי שמץ של מושג.

!Oh, finally
זה בדיוק מה שרציתי. התיחסות לעצם שילוב גזעי הפנטזיה בעולם, ולא סתם תקיעה שלהם כפנטזיה לשם פנטזיה. תודה רבה, אפשר להפסיק את הדיון, קיבלתי את מה שרציתי.
 
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]685934[/post] אין לי בעיה עם שילוב גזעי פנטזיה, אבל לא כשהם תחלופה ״פנטסטית״ לבני אדם ותו לא. כשהם באמת גזעי פנטזיה, ששונים מבני אדם ושיש התייחסות לשוני המהותי הזה.
הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]685934[/post] שינוי הגזע של הממלכה ושום דבר מעבר לכך לא הופך אותה לשונה. התייחסות אמיתית לשוני בין הגזעים האלה לבני אדם והבאה שלו לידי ביטוי הופכת את הקיסרות הזו לשונה מקיסרות אנושית.

הח׳אן הטטרי אמר/ה:
[post]685934[/post] האם במקום לעשות את X מדינה אלפית לעשות אותה כמדינה אנושית היה באמת משנה אותה, או שהמהות שחה כמדינה אלפית שונה ממדינה אנושית מעבר לכיתוב ״כאן גרים בכיף אלפים״.

אתה אומר את זה בצורה ברורה בכל אחד מהמשפטים האלה, אתה שואל בעצם "מה מייחד את הממלכות האלה, ולמה שלא נקרא להם פשוט ממלכות אנושיות?" אם זו לא הכוונה שלך, אז אני מצטער, אבל זה עולה מהכתוב שלך בצורה די ישירה.


אני לא מכיר אף אחד שיוצר עיר/ממלכה של גזע אחר "סתם לכיף" או רק כדי שיהיה צבע, בכללי, גזעים נותנים לך תירוץ להתנהגות לא אנושית (או התנהגות שבני אדם לא יראו כמוסרית/טאבו) מבלי להצדיק את זה בדרכים עקלקלות.
 
liorgonen3 אמר/ה:
[post]685970[/post] אתה אומר את זה בצורה ברורה בכל אחד מהמשפטים האלה, אתה שואל בעצם "מה מייחד את הממלכות האלה, ולמה שלא נקרא להם פשוט ממלכות אנושיות?" אם זו לא הכוונה שלך, אז אני מצטער, אבל זה עולה מהכתוב שלך בצורה די ישירה.
אתה צודק אבל גם לא. זו כן הכוונה שלי, אבל אני לא אומר שאלפים הם בני אדם עם אוזניים מחודדות, אלא שואל במה הממלכה ה״אלפית״ הזו מיוחדת ככה שאי אפשר לקרוא לה פשוט ממלכה אנושית. אם היא כן שונה אז היא כן אלפית ומיוחדת, אם לא זה מקרה מעצבן של פנטזיה לשם פנטזיה.
 
אוקי, אבל זה בדיוק מה שאני אומר... הצגתי לך הבדלים בסיסים בין ממלכות אנושיות לאלפיות/גמדים... (תסלח לי שאני לא מצוטט) וגם הצגתי עכשיו למה לעשות את זה.
אף אחד לא יוצר ממלכה של גזע אחר, שהם פשוט בני אנוש אבל נראים אחרת, זה כמעט תמיד יביא איתו עוד שינויים.
 
לאחרונה (ממש לאחרונה, שבוע שעבר), ראיתי אנימה מאוד כיפית בשם Drifters. אם נשים בצד את הנחת הבסיס שלה, שהיא מאוד מאוד מוזרה, גם אם היא יוצרת עולם אדיר, אפשר לראות שם ממש טוב איך גזעים אחרים- גם כששמים אותם "במקום של בני אנוש", בסופו של דבר הם שונים מבני אדם ויש להם את הייחוד הגזעי שלהם. אישית מאוד אהבתי את איך שהתייחסו לנושא שם, ואני ממליץ לצפות.
 
חזרה
Top