• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

איך לעצור התפתחות? (שחקני ''הפולשים מהמזרח'' לא להיכנס)

הח׳אן הטטרי

פונדקאי ותיק
פונדקאי מפגשים חבר.ה בהיכל התהילה פונדקאי החודש
אני מנחה משחק בפורום, משחק ניהול היסטורי שמתרחש בימי הביניים (המאה ה-13) בפרס, סין ורוסיה. אחד השחקנים שלי עכשיו ממציא כדור פורח על בסיס פנס סיני מסורתי. אני יודע שאני לא יכול לתת לו יתרון לא הוגן כמו כלי תעופה, בנוסף לזיקוקים שכבר יש לו... איך אני יכול למנוע מהכדורים לעבוד, בצורה הגיונית?
 
אני אציע לך לראות את הסרט "החומה הגדולה" שיצא לפני כמה חודשים יש שם בדיוק סצנה זהה (ואני אהמר שמשם השחקן שלך לקח את הרעיון) ובדיוק שם יש את כל הבעיות האפשריות.

מעבר לעובדה שאנשים מפחדים לעוף מהרבה אמונות תפלות, כל נושא האווירודינאוטיקה לא נחקר עדיין, משמע שהם לא יודעים איך לנווט (נסחפים ברוח ולא רואים אותם יותר) הם לא יודעים שבגובה מסויים אין חמצן מספק (אנשים עולים גבוה מידי ולא חוזרים) איכות החומרים לא תהיה מספיק טובה (דלפיות של אוויר מהכדור והוא מתרסק/עולה באש כליל) וזה רק חלק מהאופציות. אתה מומזון גם להגיד לו שהמשחק ברוח התקופה, והוא לא יכול להמציא בעצמו משהו שלא הומצא בתקופות האלה. כמו שהוא לא יכול למצוא מנגט ולהשתמש בו כדי להכין מנוע שממנו הוא יבנה רובטריק. זה כמו שהוא ישתמש בידע שלו כדי להורות לאנשים לבצע הליכים רפואיים פולשנים ומודרנים, בתקופה שבה הקזת דם היה הטיפול הרפואי היעיל והמוכר ביותר.

ברור שזה יתרון לא הוגן, כי מעבר לעובדה שאותו שחקן מקבל ח"א, הוא משתמש בידע שלא אמור להיות לו. ויש להבהיר לו (ולכל השחקנים) להפריד בין מה שהדמות יודעת למה שהשחקן עצמו יודע.

בסופו של דבר, כדי להבין איך כל הדברים האלה עובדים, צריך באמת מישהו שמצליח לארגן את החישבוים ולהבין את זה. אתה תמיד יוכל להגיד לו שלא משנה מה הוא יעשה, אין לו בצבא אדם שמתעסק בזה בצורה שהוא מסוגל ללמוד איך להכין כדור פורח ככה. ולהזכיר לשחקן שלך שהוא מצביא מונגולי ולא סטודנט שנה שנייה לתואר שניי בהנדסת אוויר בקיימברייג'.

אני בהחלט חושב שכדי שתעשה שיחת "יחיסנו לאן" עם השחקנים ותבהיר להם, שהעולם במצב טכנולוגי X, ואלא אם כן אתה אומר אחרת, הוא לא יכול להתקדם. באותה צורה שחקן יכול להחליט שהוא חופר באדמה עד שהוא מוצא נוזל שחור וסמיך, ומשתמש בו כדי להצית כפרים שלמים. או שהוא פתאום יזכר שבייון (ממלכה שהוא אולי שמע עליה) העתיקה, אנשים בנו "מנועים" על קיטור. והוא יהפוך את הצבא שלו לsteampunk....
 
אחת הטעויות ששחקנים שמנסים ליצור יתרונות אנאכרוניסטיים עושים ומנחים לא מנצלים מספיק, זה שגם אם אתה יודע איך נראה משהו, לא אומר שאתה יודע איך לבנות אותו. רוצה לנצל את ידע השחקן שלך כדי לתת לדמות שלך אבק שריפה, ספינת אוויר או צוללת? תסביר בבקשה בדיוק איך זה אמור לעבוד.

מעצם זה שהשחקן מתייחס לזה שהכדור הפורח עשוי מעור לפי הציטוט שלך, כבר מרמז שאין לו הרבה מושג בנושא - כדור פורח מעור בקושי יתנפח שלא לדבר על להמריא. גם סתם בד לא יעשה את העבודה - צריך להכין אריג מיוחד מבד ונייר בשיטות חצי-תעשייתיות שלא היו קיימות עד המאה ה-17 כנראה. הצלחת להרים את הכדור הפורח לאוויר? יש לך מושג איך לנווט אותו? כנראה שלא.

זה שהשחקן יודע איך משהו נראה, לא אומר שהדמות תדע איך לבנות את זה או להשתמש בזה. ואם הוא מנסה, זה תמיד יכול להיגמר בתאונה מעניינת והגיונית להפליא.

זה לא אומר שאי אפשר לשחק ב"ינקי בחצר המלך ארתור", אבל כדאי לזכור שהינקי שם היה תעשיין ומהנדס מהמאה ה-19 שבאמת ידע לייצר אבק שריפה ולבנות טלגרפים ואופניים.
 
אדראן: אבל הוא יודע את השיטה וכנראה יכול לאסוף יבולים, סתם מתעצל... בכדור פורח הוא אמור להסביר בדיוק איך זה עובד. איך מגדלים? חורשים, זורעים, קוצרים...
אבירה: כנראה שאכיר לו על ידע שחקן דמות, כי אין סיבה הגיונית שגנרל יחליט לשלוח שליח לסין הרחוקה בשביל פנסי קונגמינג...
מפקד: הכדור עשוי מבד.

עריכה: טיפלתי בשחקן באמצעות שאמאן זקן ומוערך שטען בפני כל החיילים שהגנרל הוא מאגלומאן שלא קולט את סימני האלים (הכדור תמיד מתרסק), והמוסלמים סתם פחדו לעוף-מסיבה מוצדקת.
 
Adran אמר/ה:
השחקן גם (כנראה) לא יודע איך לצוד או לגדל יבולים, זה לא אומר שהממלכה שלו אמורה לגווע ברעב. כנ"ל לגבי ניהול מלחמות או הנהגת העם.

את מה שהדמויות יודעות או לא, בדרך כלל מובנה בשיטה - או בצורה מפורשת דרך מיומנויות (אם אתה לא מיומן בנפחות כנראה שלא תצליח לייצר חרב או סיר פויקה) או באמירה מופשטת יותר שדמויות של הרפתקנים בעולם דמוי ימי הביניים הן כברירת מחדל בעלות הכרה בסיסית לכל הפחות בהישרדות בשממה, פשיטת עור של ציד והכנת הבשר לבישול, רכיבה על סוסים וחמורים ותחזוקה של כלי נשקן ובגדיהן.

אם זה ידע שאין סיכוי שיהיה לדמות אבל יש לשחקן, כמו איך לייצר אבק שריפה (אפשר למצוא את הנוסחא באינטרנט) או שיש דברים כמו כדורים פורחים, דאונים ומנועי קיטור - חובת ההוכחה היא על השחקן על היישום שלהם במציאות של המשחק.

ברירת המחדל ההגיונית היא הפרדה בין ידע שחקן וידע דמות - בין היתר כי הכנסה של ציוד מודרני משנה מאוד את האופי והאווירה של עולם המשחק. מצד שני, יש משחקים שבהם מראש מחליטים שזה הקו של עולם המערכה - זה עניין לתיאום ציפיות. אפשר אפילו לשחק דמויות של אנשים מהעולם המודרני שמגיעים לעולם פנטזיה (או שחקני תפקידים שהופכים להיות הדמויות שלהם) ולתת להמצאות להתפרע.

עולם פנטזיה דמוי ימי הביניים הוא לא ימי הביניים, ובהחלט אפשר לומר שאם אפשר לבנות את זה בטכנולוגיה הקיימת - אפשר לצרף את זה לעולם המשחק. זה לא בהכרח אנאכרוניסטי לגמרי - הנה למשל איור מהמאה ה-15 של ספינה עם גלגלי משוטה שתוארה בספר הנדסה רומאי, שממונעת על ידי שוורים שמסובבים צירים:

220px-De_Rebus_Bellicis%2C_XVth_Century_Miniature.JPG
 
מדובר במשחק ניהול היסטורי, לא משחק תפקידים בעולם פנטזיה. ודווקא הגנרל הזה כנראה שלא מומחה בהישרדות: בן מפונק למשפחת אצולה סינית שבזכות הבגידה של משפחתו מונה לגנרל... מול ראשי שבטים מונגוליים קשוחים שעברו את החיים הקשים והאכזריים ב״סטפה״.
השחקן כנראה לא יודע להילחם, אבל בהחלט יודע לנהל קרבות דמיוניים מהכורסא שלו.
 
חזרה
Top