• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מה הייתם שמחים לראות בדמות מוכנה

אני בונה כרגע משחק בהשראת מרוצללים, ספק חד פעמי ספק כמה מפגשים, וכחלק מזה אני גם מכין דמויות מוכנות לשחקנים. זה גרם לי לחשוב כמה פלאף וקישור לעולם כדאי שיהיו קיימים כבר בדף הדמות.

בהתחלה חשבתי להכניס כמה משפטים, כמו "אני בורח מ..", "אני מוכן לסכן את חיי בשביל להשיג.." וכו'. תמציתי, נותן נקודת פתיחה לשחקן לגבי האופי של הדמות ויכול להכניס קונפליקטים שבתקווה לשחקנים יהיה אכפת מהם, כי הם מופיעים כבר בדף הדמות (זאת נקודת הנחה טובה בכלל?).

מנגד, אני זוכר שבאייקון השתתפתי במשחק קריאתו של קת'ולהו שבו כל שחקן קיבל דף מפורט למדי על הרקע של הדמות שלו, מניעים ואופי ההתנהגות שלה. לא ברמזים ומשפט או שניים, קיבלנו תמונה די ברורה של מי הדמות שאנחנו משחקים - ומה דעתה על שאר הדמויות בחבורה. אישית נהנתי מלהכנס לנעליים של דמות כתובה כבר, וזה אפשר יצירה של דמויות מורכבות יחסית. מצד שני הדפים האלו היו במקום דפי הדמות הסטנדרטיים עם מכאניקה, ובמשחק עם מכאניקה הסיבוך הנוסף של ללמוד את החוקים יכול לגרום לכל זה להרגיש כמו טרחה עבור השחקנים.

אפשרות שלישית שנתקלתי בה היא לזרוק את השחקנים למים, אין רקע\אופי כתובים בכלל, הנה דף הדמות שלכם ותחשבו על רקע לפי ראות עיניכם. אני חושב שהתוצאה הסופית של זה היא דמויות פחות מורכבות, במיוחד אם מדובר במשחק חד פעמי ולשחקנים לא יהיה זמן לחשוב על זה בין מפגשים. שזה לא בהכרח רע. זה גם אומר שהדמויות לא יהיו מחוברות לשאר העולם כל כך, כלומר קשה לשחקן להגיד שהדמות שלו חייבת כסף למאפיה אם הוא לא יודע שתופיע מאפיה במשחק.

מה דעתכם? אחת מהאופציות האלו (או אחת אחרת) מהנה עבורכם יותר, בתור שחקנים? אחת מהם הצליחה יותר בתור מנחים?
 
זה נושא די מורכב. השאלה החשובה אם זה משחק לכנס או סתם חד"פ (או אפילו מיני משחק של כמה מפגשים) לקבוצה?
במשחקי כנס לתת דפי תיאור ארוכים לדמויות יכול להיות מעיק, למרות שאם הם כתובים קצר וקולע זה יכול להיות מעניין. נראה לי שלאלץ שחקנים לשחק עם דמויות מוכנות צריך לבוא מסיבה טובה, והסיבה העיקרית שאני יכול לחשוב עליה זה שהמנחה רוצה להתחיל את המשחק עם מערכת יחסית מסוימת בין הדמויות. לתת לשחקנים דמויות מוכנות זו הדרך הכי קצרה לעשות את זה. אם אופי הדמויות והיחסים ביניהם זה חלק אינטגרלי מעלילת משחק מסוימת שתכננת, אז לתת לשחקנים דמויות מוכנות זה חשוב כדי לתת למשחק את הפוש בכיוון הנכון.
מזה נגזר גם היחס למכניקה - במשחק עם מכניקה בינונית-כבדה בכנסים, צריך דפי דמות מוכנים כדי לחסוך את הזמן שייקח להכין דמויות במקום (וכמובן זה בתנאי והשחקנים כבר מכירים את השיטה או שאפשר להסביר אותה במהירות). אם אתה לא לחוץ בזמן, אז לא בטוח שצריך להכין גם מכניקה. מצד שני, אם יש חשיבות לכך שהמכניקה של הדמויות תהיה קשורה לאופי שלהן ולמקום שלהן בסיפור, אז כנראה כן כדאי לתת להם גם מכניקה.
לתת לשחקנים דף דמות שמכיל רק נתונים יכול להיות מאתגר אבל גם מעניין. זה תלוי כמה השחקנים יצירתיים בלפרש את הנתונים האלה למשחק דמות. אבל בכל מקרה אני חושב שקודם כל דמויות מוכנות נחוצות בגלל הקשר הסיפורי שלהן למשחק, ולא המכני. כך שמצב שבו יש נתונים מוכנים מראש אבל לא תיאור דמות הוא פחות רצוי.
סיכום דמות בצורת משפטים קצרים זה מסוכן, כי השחקן יכול לא להבין איך המשפט משליך על הדמות שלו ברמה הכללית ולקחת אותו רק על בסיס מילולי וספציפי. כדאי לתת סיכומי דמות קצרים כאלה רק כאשר הם ממש מתקשרים לעלילת המשחק. נגיד, אם אתה שם "אני מוכן לסכן את חיי כדי להשיג X", אז כדאי שתהיה סצנה מרכזית בעלילה שתכלול את X. אחרת, אם המשפט הזה ניתן רק כדוגמא ואין באמת X במשחק, השחקן יכול לקחת את זה קשה ולרצות לנסות להשיג X גם אם זה לא קשור לסיטואציה בה הוא נמצא.

אם אתה מנחה לקבוצה שאתה כבר מכיר טוב, אז כדאי להתאים את הדמויות והמשחק לשחקנים הספציפיים. וכהערה כללית טובה לכל סוג של החלטה הנחייתית, שים את עצמך בנעלי השחקנים - אם הייתי מקבל דף דמות כזה בחד"פ, מה הייתי חושב?
 
אם אלה דמויות מוכנות שאמורות להיות חלק מקבוצה, אמור לדעתי להיות בכל דף דמות חלק שמתאר מה הדמות חושבת על כל אחת מהאחרות. אלה יכולים להיות גם דברים שמציגים פערים בתפיסה ההדדית שיכול להיות מעניין לשחק. למשל:

בוריס מפצח העצמות חושב שקרלוס התן מאוהב בו קצת, וזה נראה לו די מטריד אז הוא משתדל לנהוג כלפיו בריחוק כדי לא לתת לו רעיונות.

קרלוס התן חושב שבוריס מפצח העצמות הוא חולה נפש אלים ומסוכן ולכן הוא מנסה להתחנף אליו כדי שלא יפוצץ אותו במכות.
 
עוד נקודה קריטית היא עד כמה הרקע של הדמויות חשוב להרפתקה - יש משחקים בהם מרבית העלילה נסובה מסביב לדמויות ולרקע שלהן. במקרה כזה האופציה השנייה היא לרוב הכרחית, אם אתה רוצה שהשחקנים יהנו מהמשחק. אחרת, הייתי נמנע ממנה.
האופציה השלישית טובה בעיניי בעיקר אם זה משחק שעיקרו התנסות מכאנית בשיטה או לחילופין הנחת היסוד היא שהשחקן יוצר לעצמו את הרקע. אחרת זה פשוט מעודד עצלנות וחוסר השקעה בעלילה ובמשחק תפקידים.

לכן כברירת מחדל האופציה הראשונה שהצגת היא המועדפת עליי כשאני יוצר דמויות מוכנות. לא להעמיס בעמודים של סיפור, אבל כן לתת כמה נקודות מידע מעניינות על הדמות - התנהגות/אופי, מראה, מטרות, אישים שהיא מכירה וכך הלאה.
 
חזרה
Top