משחק התפקידים להבים באפלה מומן בקיקסטארטר לפני כמעט שנתיים. המשחק המלא יצא לאור אתמול, ואני ממליץ עליו בחום לכולם.
עבור מי שלא שמע על המשחק בזמנו כשהקמפיין עוד רץ, כמה מילות הקדמה - להבים באפלה הוא משחק חדש מפרי עטו של ג'ון הארפר, כותב שידוע בעיקר בזכות המשחק נושא הפרסים ליידי בלאקברד, ועוד כמה יצירות מוצלחות כמו לייזרים ורגשות. המשחקים של הרפר מתרכזים ביצירת סיפור וחוויות משחק מעניינות, והמכאניקה בהם קלה יחסית ומתגמלת שחקנים על משחק פרוע, מצחיק ומסוכן.
בלהבים באפלה משחקים חבורה של פושעים בעיר ויקטוריאנית רדופת רוחות מוקפת בחומות ברקים שפועלות על דם של שדים.
זה כנראה המשחק הכי טוב שאני מכיר.
חוץ מהעולם אפל ונהדר (כמה אפל ונהדר? תסתכלו בעמוד ההורדות של השיטה על הקובץ שנקרא Devils. יש שם טבלאות אקראיות לשדים, רוחות, אלים קת'ולואידים, וכתות, אתם יודעים - למקרה שהמנחה יצטרך אחת בשלוף)המשחק גם מציע שורה שיטה גדושה בעקרונות וחוקים שעבורי היו לא פחות ממהפכניים. כמה דוגמאות:
1. פלאשבקים. להבים באפלה לימד אותי שמה שלא רק לסרטים מגיע שיערכו את הסיפור בצורה יצירתית - העולם של הסיפור אולי מתקדם מעבר להווה, אבל כשאנחנו יושבים סביב שולחן המשחק, אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לשחק אירועים באיזה סדר שייראה לנו נכון. השיטה מיישמת את העיקרון הזה בצורה פשוטה ואלגנטית בעזרת פלאשבקים - לכל שחקן יש מאגר מוגבל של משאב שמאפשר לו להכריז על הכנות ופעולות שהוא ביצע בעבר.
השיטה לוקחת את אותו עיקרון צעד אחד קדימה עם אחד מהכללים היותר מבריקים שראיתי במשחק - מדובר במשחק פשע שבו לא מתכננים את הפשעים, או יותר נכון - מתכננים רק את החלקים שמעניין לתכנן. במקום לשבת ולתכנן כל פרט במעשי השוד (\הברחות\עסקאות אפלות\התנקשות\חטיפה\זימון שדים) השחקנים מחליטים על סוג הפשע, ומספקים למנחה פרט מרכזי אחד לגבי המבצע המתקרב - המקום ממנו יפרצו לאחוזה, איך הם השיגו הזמנה לנשף, מקור הכוח של הטקס האפל - ומשם קופצים ישר לאמצע האקשן. בכל פעם שהדמויות נקלעות למצב ביש במהלך המבצע הנועז, השחקן יכול להכריז על פלאשבק ולחשוף איך הוא התכונן בדיוק לסיטואציה המופרכת שהוא נמצא בה עכשיו - שיחד את השומר, הרטיב את אבק השריפה בחביות של המשמר, שכר גונדולה שתעבור מתחת לגשר בדיוק כשהשעון יורה על חצות...
וזה עובד, זה עובד כמו קסם. הרצתי לשחקנים וותיקים יותר ולאנשים שבחיים שלהם לא שיחקו במשחקי תפקידים, אבל מרגע שמטמיעים את הקונספט, שהסיפור יכול לשוט במעלה ובמורד זרם הזמן לפי הצורך, זה עושה דברים נהדרים. בין השאר - פלאשבקים חוסכים ממני כמנחה את החוויה המעייפת של לשבש את התוכניות הנהדרות של השחקנים. למה? כי אם השחקנים תכננו בפרטי פרטים תוכנית, ואז הם הולכים ועושים בדיוק את מה שהם תכננו, זה משעמם. אין הפתעות, אין תפניות בעלילה, זה כמו לראות אותו מחזה פעמיים. גם אלן מסכים איתי. להבים באפלה פותר את הבעיה הזאת באופן מבריק. אם תצאו מהעץ הזה עם רעיון אחד, קחו את הפלאשבקים כחומר למחשבה.
2. כשאני מנחה להבים באפלה, אני לא מגלגל כמעט אף פעם. הרוב המכריע של הגלגולים בשיטה נעשים על ידי השחקנים, ועל פי רוב גלגול אחד יכול לקבוע את התוצאה של פעולה, את התגובה של הדב"שים, השפעה, נזק, תופעות לוואי, השלכות לטווח ארוך ונקודות ניסיון.
איך?
א. השחקן אומר מה הוא עושה, בוחר אחת מ-12 פעולות שקיימות בשיטה, ולוקח מספר ק6 ששווה לדירוג שלו בפעולה (לרוב - בין אחת לארבע). הפעולה פתוחה לדיון, אבל ההחלטה הסופית היא של השחקן.
ב. המנחה אומר לו מה העמדה של הפעולה - בשליטה, מסוכנת או נואשת. איך קובעים? לפי מה שנראה הגיוני באותו הרגע: אם אתה מנסה ללכת מכות עם קרוקודיל מתחת למים, זה כנראה נואש. לחפש בספרייה כתב יד נדיר? זה נשמע די בטוח, לאיים על חבורה של בריונים להסתלק לך מהשכונה? נשמע מסוכן. העמדה פתוחה לדיון, אבל ההחלטה הסופית היא של המנחה. רוב הפעולות יהיו מסוכנות, כי כשמשחקים פושעים נועזים בעיר מקוללת שבה המוות שבור, רוב הדברים שאתה עושה מסוכנים.
ג. המנחה מחליט מה ההשפעה הצפויה של הפעולה - חלקית, סטנדרטית או גדולה. איך מחליטים? שוב, לפי הסיטואציה - לעקם סורגי ברזל בידיים חשופות עלול להוביל להשפעה חלקית (אם בכלל!), לאיים על פחדן יוביל להשפעה גדולה.
ד. השחקן מגלגל את הקוביות, בודק מה התוצאה הכי גבוהה מביניהן, ואז:
אם יצא שש - הוא הצליח!
אם יצא ארבע או חמש - הוא הצליח! אבל המנחה גם מתאר השלכות לא רצויות - פציעות, תשומת לב מהמשמר, הבטחות שנדחקת להבטיח, אמיתות לא נעימות שנחשפות ושאר סיבוכים שהופכים את המשחק למעניין. ככל שהעמדה של הפעולה הייתה מסוכנת יותר, כך ההשלכות קיצוניות יותר - השלכה של פעולה בטוחה תהיה עיקוב לא צפוי, או השפעה חלקית. מסוכנת - פציעות ותפניות מאיימות בעלילה. נואשת - כאן המנחה באמת יכול לזרוק על הדמויות את התסבוכות הכי יצירתיות וזדוניות שהוא בודה בדמיונו הקודח.
אם יצא שלוש או פחות - הוא נכשל! וכל ההשלכות של 4-5 מתרחשות בנוסף.
ה. השחקן מתנגד להשלכות לא רצויות של הגלגול שלו, ומשלם את המחיר עבור כל השלכה שהוא מנע או הפך לחמורה פחות.
3. שעונים. כל פעם שעומד מול הדמויות מכשול שהמנחה מחליט שאי אפשר לפתור בגלגול אחד, הוא מצייר עיגול ומחלק אותו לבין ארבעה לעשרה חלקים. כל גלגול מקרב את השעון בין צעד אחד לחמישה, וכשהשעון מתמלא המטרה הושגה. כמו נקודות פגיעה, אבל גנרי - אפשר לתאר עם שעון את כמות השומרים שעוד עומדים על הרגליים, כמה אנשי העיר שונאים את הדוכס, חוזק ההגנות הקסומות על האחוזה, או כמה קרוב הבית לעלות באש. כלי פשוט ונהדר.
וזה הבסיס של השיטה. יש הרבה סיבוכים מעניינים נוספים שאפשר להשתמש בהם אם רוצים, אבל כבר הרצתי משחקים שלמים אם לא הרבה יותר מזה. אין חוקים מיוחדים לקרב - דו קרב עד המוות משוחק עם אותם חוקים של זימון שדים, פריצת מנעולים, או שכנוע.
הרצתי בשיטה חמישה משחקים חד פעמיים וקמפיין מלאים בשחקנים חדשים לתחום משחקי התפקידים, וכרגע אני מריץ קמפיין נוסף לקבוצה וותיקה יותר בהצלחה מרובה. השיטה גמישה, פרועה, ומהנה נורא. מעולם לא היה לי קל יותר לאלתר משחקים שלמים עם חופן קוביות וכמה חברים. אני ממליץ לכולם בחום על השיטה, ומי שרוצה לטעום ממנה בעצמו מוזמן למשחקי להבים באפלה שירוצו בביגור.
בשבועות הקרובים אני אנסה להשלים תרגום של חלק מהחוקים הבסיסיים ודפי הדמות שיעלה לאתר הפונדק. בינתיים אתם מוזמנים להסתכל על הספר עצמו, עמוד ההורדות של השיטה, QNzpg-qdZ0g[/MEDIA]]משחקים שג'ון הרפר הריץ בעצמו או בקהילת המשחק בגוגל+.
אם יש למישהו שאלות על השיטה, אשמח לענות עליהן, והקבוצה שלי בגבעתיים אם מישהו ירצה לקפוץ למשחק ניסיון.
עבור מי שלא שמע על המשחק בזמנו כשהקמפיין עוד רץ, כמה מילות הקדמה - להבים באפלה הוא משחק חדש מפרי עטו של ג'ון הארפר, כותב שידוע בעיקר בזכות המשחק נושא הפרסים ליידי בלאקברד, ועוד כמה יצירות מוצלחות כמו לייזרים ורגשות. המשחקים של הרפר מתרכזים ביצירת סיפור וחוויות משחק מעניינות, והמכאניקה בהם קלה יחסית ומתגמלת שחקנים על משחק פרוע, מצחיק ומסוכן.
בלהבים באפלה משחקים חבורה של פושעים בעיר ויקטוריאנית רדופת רוחות מוקפת בחומות ברקים שפועלות על דם של שדים.
זה כנראה המשחק הכי טוב שאני מכיר.
חוץ מהעולם אפל ונהדר (כמה אפל ונהדר? תסתכלו בעמוד ההורדות של השיטה על הקובץ שנקרא Devils. יש שם טבלאות אקראיות לשדים, רוחות, אלים קת'ולואידים, וכתות, אתם יודעים - למקרה שהמנחה יצטרך אחת בשלוף)המשחק גם מציע שורה שיטה גדושה בעקרונות וחוקים שעבורי היו לא פחות ממהפכניים. כמה דוגמאות:
1. פלאשבקים. להבים באפלה לימד אותי שמה שלא רק לסרטים מגיע שיערכו את הסיפור בצורה יצירתית - העולם של הסיפור אולי מתקדם מעבר להווה, אבל כשאנחנו יושבים סביב שולחן המשחק, אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לשחק אירועים באיזה סדר שייראה לנו נכון. השיטה מיישמת את העיקרון הזה בצורה פשוטה ואלגנטית בעזרת פלאשבקים - לכל שחקן יש מאגר מוגבל של משאב שמאפשר לו להכריז על הכנות ופעולות שהוא ביצע בעבר.
השיטה לוקחת את אותו עיקרון צעד אחד קדימה עם אחד מהכללים היותר מבריקים שראיתי במשחק - מדובר במשחק פשע שבו לא מתכננים את הפשעים, או יותר נכון - מתכננים רק את החלקים שמעניין לתכנן. במקום לשבת ולתכנן כל פרט במעשי השוד (\הברחות\עסקאות אפלות\התנקשות\חטיפה\זימון שדים) השחקנים מחליטים על סוג הפשע, ומספקים למנחה פרט מרכזי אחד לגבי המבצע המתקרב - המקום ממנו יפרצו לאחוזה, איך הם השיגו הזמנה לנשף, מקור הכוח של הטקס האפל - ומשם קופצים ישר לאמצע האקשן. בכל פעם שהדמויות נקלעות למצב ביש במהלך המבצע הנועז, השחקן יכול להכריז על פלאשבק ולחשוף איך הוא התכונן בדיוק לסיטואציה המופרכת שהוא נמצא בה עכשיו - שיחד את השומר, הרטיב את אבק השריפה בחביות של המשמר, שכר גונדולה שתעבור מתחת לגשר בדיוק כשהשעון יורה על חצות...
וזה עובד, זה עובד כמו קסם. הרצתי לשחקנים וותיקים יותר ולאנשים שבחיים שלהם לא שיחקו במשחקי תפקידים, אבל מרגע שמטמיעים את הקונספט, שהסיפור יכול לשוט במעלה ובמורד זרם הזמן לפי הצורך, זה עושה דברים נהדרים. בין השאר - פלאשבקים חוסכים ממני כמנחה את החוויה המעייפת של לשבש את התוכניות הנהדרות של השחקנים. למה? כי אם השחקנים תכננו בפרטי פרטים תוכנית, ואז הם הולכים ועושים בדיוק את מה שהם תכננו, זה משעמם. אין הפתעות, אין תפניות בעלילה, זה כמו לראות אותו מחזה פעמיים. גם אלן מסכים איתי. להבים באפלה פותר את הבעיה הזאת באופן מבריק. אם תצאו מהעץ הזה עם רעיון אחד, קחו את הפלאשבקים כחומר למחשבה.
2. כשאני מנחה להבים באפלה, אני לא מגלגל כמעט אף פעם. הרוב המכריע של הגלגולים בשיטה נעשים על ידי השחקנים, ועל פי רוב גלגול אחד יכול לקבוע את התוצאה של פעולה, את התגובה של הדב"שים, השפעה, נזק, תופעות לוואי, השלכות לטווח ארוך ונקודות ניסיון.
איך?
א. השחקן אומר מה הוא עושה, בוחר אחת מ-12 פעולות שקיימות בשיטה, ולוקח מספר ק6 ששווה לדירוג שלו בפעולה (לרוב - בין אחת לארבע). הפעולה פתוחה לדיון, אבל ההחלטה הסופית היא של השחקן.
ב. המנחה אומר לו מה העמדה של הפעולה - בשליטה, מסוכנת או נואשת. איך קובעים? לפי מה שנראה הגיוני באותו הרגע: אם אתה מנסה ללכת מכות עם קרוקודיל מתחת למים, זה כנראה נואש. לחפש בספרייה כתב יד נדיר? זה נשמע די בטוח, לאיים על חבורה של בריונים להסתלק לך מהשכונה? נשמע מסוכן. העמדה פתוחה לדיון, אבל ההחלטה הסופית היא של המנחה. רוב הפעולות יהיו מסוכנות, כי כשמשחקים פושעים נועזים בעיר מקוללת שבה המוות שבור, רוב הדברים שאתה עושה מסוכנים.
ג. המנחה מחליט מה ההשפעה הצפויה של הפעולה - חלקית, סטנדרטית או גדולה. איך מחליטים? שוב, לפי הסיטואציה - לעקם סורגי ברזל בידיים חשופות עלול להוביל להשפעה חלקית (אם בכלל!), לאיים על פחדן יוביל להשפעה גדולה.
ד. השחקן מגלגל את הקוביות, בודק מה התוצאה הכי גבוהה מביניהן, ואז:
אם יצא שש - הוא הצליח!
אם יצא ארבע או חמש - הוא הצליח! אבל המנחה גם מתאר השלכות לא רצויות - פציעות, תשומת לב מהמשמר, הבטחות שנדחקת להבטיח, אמיתות לא נעימות שנחשפות ושאר סיבוכים שהופכים את המשחק למעניין. ככל שהעמדה של הפעולה הייתה מסוכנת יותר, כך ההשלכות קיצוניות יותר - השלכה של פעולה בטוחה תהיה עיקוב לא צפוי, או השפעה חלקית. מסוכנת - פציעות ותפניות מאיימות בעלילה. נואשת - כאן המנחה באמת יכול לזרוק על הדמויות את התסבוכות הכי יצירתיות וזדוניות שהוא בודה בדמיונו הקודח.
אם יצא שלוש או פחות - הוא נכשל! וכל ההשלכות של 4-5 מתרחשות בנוסף.
ה. השחקן מתנגד להשלכות לא רצויות של הגלגול שלו, ומשלם את המחיר עבור כל השלכה שהוא מנע או הפך לחמורה פחות.
3. שעונים. כל פעם שעומד מול הדמויות מכשול שהמנחה מחליט שאי אפשר לפתור בגלגול אחד, הוא מצייר עיגול ומחלק אותו לבין ארבעה לעשרה חלקים. כל גלגול מקרב את השעון בין צעד אחד לחמישה, וכשהשעון מתמלא המטרה הושגה. כמו נקודות פגיעה, אבל גנרי - אפשר לתאר עם שעון את כמות השומרים שעוד עומדים על הרגליים, כמה אנשי העיר שונאים את הדוכס, חוזק ההגנות הקסומות על האחוזה, או כמה קרוב הבית לעלות באש. כלי פשוט ונהדר.
וזה הבסיס של השיטה. יש הרבה סיבוכים מעניינים נוספים שאפשר להשתמש בהם אם רוצים, אבל כבר הרצתי משחקים שלמים אם לא הרבה יותר מזה. אין חוקים מיוחדים לקרב - דו קרב עד המוות משוחק עם אותם חוקים של זימון שדים, פריצת מנעולים, או שכנוע.
הרצתי בשיטה חמישה משחקים חד פעמיים וקמפיין מלאים בשחקנים חדשים לתחום משחקי התפקידים, וכרגע אני מריץ קמפיין נוסף לקבוצה וותיקה יותר בהצלחה מרובה. השיטה גמישה, פרועה, ומהנה נורא. מעולם לא היה לי קל יותר לאלתר משחקים שלמים עם חופן קוביות וכמה חברים. אני ממליץ לכולם בחום על השיטה, ומי שרוצה לטעום ממנה בעצמו מוזמן למשחקי להבים באפלה שירוצו בביגור.
בשבועות הקרובים אני אנסה להשלים תרגום של חלק מהחוקים הבסיסיים ודפי הדמות שיעלה לאתר הפונדק. בינתיים אתם מוזמנים להסתכל על הספר עצמו, עמוד ההורדות של השיטה, QNzpg-qdZ0g[/MEDIA]]משחקים שג'ון הרפר הריץ בעצמו או בקהילת המשחק בגוגל+.
אם יש למישהו שאלות על השיטה, אשמח לענות עליהן, והקבוצה שלי בגבעתיים אם מישהו ירצה לקפוץ למשחק ניסיון.