• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

נבחרי האלים-שיטה חדשה ונחמדה-צריך עזרה דחוף!

הי כולם! אז השיטה הזו נכתבה בהשראת משחק שהיה לי פעם עם אחי הקטן, והוא ממש עזר לי לפתח את השיטה, אז מגיע לו הרבה קרדיט, גם אם אני זה ששבר את הראש על המכאניקה... :bang: בכל אופן, השיטה אינה מושלמת. אני מבקש מכל מי שמוכן לעבורעל השיטה ולהעיר ולהאיר על כל דבר הכי קטן שיש. אני יודע שהטבלאות לא עבדו טוב, אבל הקובץ גדול מידי בשביל להעלות אותו לפורום. מי שבכל זאת רוצה את הקובץ בצורתו המקורית שיכתוב לי את המייל שלו ואשלח לו. השיטה כאן מתחילה מהפתיח, אז קריאה נעימה ותודה מראש על כל העזרה! בנוסף לכך, זהו רק החלק לשחקן, ואשמח אם מישהו יוכל, בהשראת השיטה הזו, לעזור לי לפתח שיטה ליצירת מפלצות, דבשים, ודרך ליצג התקדמות דמות אם למישהו יש רעיון.

אז מה זה משחק תפקידים?
משחק תפקידים הוא משחק שהמרכיב העיקרי שלו הוא דמיון. במשחק הזה אתה יכול לשחק אביר אמיץ בשריון בוהק, מכשף תאב כוח עם סוד אפל, ברברית יהירה ממחוזות הפרא המרוחקים, או נווד שמיומנותו בקשת רק משתווה לזריזותו המדהימה.
שני מרכיבים עיקריים נוספים של המשחק הם השה"ם, כלומר שליט המבוך, והשחקנים. שליט המבוך הוא למעשה האלוהים של עולם המשחק. הוא קובע מול אילו אתגרים הדמויות יתמודדו, את מי הן יפגשו, איך נראה המקום שאליו הם הגיעו, ובפשטות, הוא עושה כל מה שהשחקנים לא עושים. השחקנים הם הדמויות המרכזיות בסיפור העלילה אותו מריץ שליט המבוך, והם יוצרים לעצמם דמות שאותה הם ישחקו במהלך העלילה, חוקי בניית הדמות יוסברו בהמשך.
מרכיבים חשובים נוספים הם קובץ החוקים הזה, שיאפשר לכם לשחק, דפי דמות, בהם ירשמו כל הנתונים של הדמויות, וקוביות בעלות 20 פאות, הנקראות גם ק20. מה עושה הקובייה? בכל פעם שיש משהו שהדמות שלך צריכה להתאמץ בשבילו, כלומר שהיא לא הייתה מצליחה בו באופן רגיל, אתה מגלגל את הקובייה. לאחר מכן, אתה מוסיף לתוצאה את התוספים המתאימים, שעליהם יוסבר בהמשך, ומחסיר מהתוצאה את המחסרים המתאימים, שגם עליהם יוסבר בהמשך. התוצאה הסופית קובעת אם הצלחת בפעולה שלך. הנה רשימת פעולות שבשבילן בדרך כלל צריך לגלגל קובייה-
-לתקוף שודד דרכים אכזר שאיים על עובר אורח תמים וחסר מזל
-להתחמק מכדור אש שנשלח על ידי מכשף מרושע
-להתגנב אל מחנה הצבא האויב כדי לשמוע מה תכניותיהם
-לנסות להרים סלע כדי לגלגל אותו על כוחות האויב המתקרבים
-לטפס על הר גבוה, שבראשו נמצאת מצודת המכשף המרושע
-לבנות חרב כדי להעניק אותה לנסיך, שיוכל לקטול בעזרתה מפלצות.
-לשבור דלת כדי לפרוץ לחדר ולהציל את הנסיכה השבויה
-לשכנע את הרוזן לעזור נגד מתקפת הגובלינים המתקרבת
-לגנוב את החנית המקודשת מתחת לאפם של השומרים


מה הסיפור של נבחרי האלים?
העולם עד כה
לכל עולם יש היסטוריה, גיאוגרפיה וכדומה. כעת אנחנו הולכים לספר את סיפורו של העולם הזה.
ההיסטוריה עד כה
אלפי שנים לפני הזמן אותו אנחנו מכנים עכשיו, היה אל כאוס אדיר כוח בשם סיריאון, שהיה כה עוצמתי, עד שיכול היה למחוק או ליצור עולם מבלי לשים לב לכך. ואז, יום אחד, הוא עשה טעות, טעות שתעלה לו בחייו. הוא יצר לעצמו ארבעה ילדים, שישלטו על העולם הגדול ביותר שיצר. ארבעת הילדים היו קאליאה, סנטנוס, דיליון, ודנתור. האחים שלטו להם בשלווה, אבל הציק להם מאוד שאביהם מסוגל למחות חיים ללא שביב של ייסורי מצפון, אך בגלל כוחו של אביהם, הם שמרו על שתיקה. ואז, יום אחד, הוא עבר את הגבול, הוא הודיע להם שהוא מתכנן למחוק כליל את כל העולם שעליו הם שלטו, וכאיש אחד, קמו ארבעת האחים והרגו אותו. לאחר מכן, הם השליכו את גופו מעבר לשולי היצירה, והעולם שלהם, העולם היחיד ששרד את הפיצוץ שנוצר כאשר נהרג סיריאון, החל להתפתח בקצב מסחרר, והארבעה לקחו לעצמם תפקידים. קאליאה הפכה לאלת האביב והקסם, סנטנוס הפך לאל הקיץ והמלחמה, דיליון הפך לאל הסתיו והשינוי, ודנתור הפך לאל החורף והמוות.
אך הפיצוץ השפיע גם על העולם שלהם, והפיח חיים ביצורים דוממים, יצר אותם מהריק, או העניק אותם בעוצמה מוגברת ליצורים אחרים, כך נוצרו הרוחות, שהן האלים הפחותים, אשר לכל אחת מהן יש תחום שבו היא שולטת, וכך נוצר המגוון הבלתי נתפס של יצורים שקיימים בעולם. בינתיים, העולם המשיך להתפתח ולהתרחב, ולאט לאט נוצרו ישובים, ערים, צבאות ומדינות, והכל לשביעות רצונם של האחים. אך האחים לא הבינו, שהם לא באמת יכלו להרוג ישות עוצמתית כמו סיריאון, וסיריאון חזר, והפך לאל המת. סיריאון פיתה את האחים למלכודת, ותכנן להרוג אותם, ולאחר מכן להשמיד את העולם, אך ברגע האחרון האחים הבינו את תכניתו של אביהם, והפכו את עצמם לחוצץ בין סיריאון לבין העולם, ובאותו הלילה, סופות של כאוס שטפו את היצירה. הדבר קרה לפני חמישים שנה. מאז. הכאוס ממשיך לאכול את העולם, כך שבעוד שישב ערים ענקיות שממשיכות כאילו לא קרה דבר, יש מקומות בהם נגע הכאוס מתפשט ומשפיע על המתגוררים במקום, פוגע בנפשם ובגופם, וישנם אפילו מקומות בהם יש רק חשכה וערפל מתערבל, איפה שבעבר היה ישוב פורח ומשגשג. האלים, שבעבר התהלכו בין היצורים החיים, בירכו את בני התמותה ועזרו להם, כעת מופיעים רק בהתגשמויות מטושטשות ולא מציאותיות, והרוחות העוצמתיות יותר התפתו אל הכאוס, וזורעות הרס ברחבי העולם. זהו המצב כיום.
הגיאוגרפיה עד כה
העולם כיום בנוי משלושה חלקים עיקריים-היצירה, הכאוס, וסיריאון. היצירה היא העולם בו השחקנים יתחילו, עולם מלא חורבות, יצורים מוזרים, יערות, מדבריות ואוקיינוסים שעדיין לא נחקרו או נבדקו. הכאוס הוא שם כולל לאזורים שבהם כוחו האכזר של סיריאון הספיק לגעת, והם באים בשלוש רמות שונות
הרמה הראשונה-אזור כאוס-באזור הכאוס הטבע יותר אפרפר וחולני, היצורים פחות ידידותיים, וחלקם אף מעוותים במוטציות משונות. בשלב הזה, כוהן מנוסה של אחד מהארבעה יכול להרחיק את הכאוס.
הרמה השניה-ארץ כאוס-בארץ הכאוס, הטבע כבר נראה כמו רקע בצבעי אפור ושחור, הצבעים עצמם נסחטים מהמקום הנגוע, ורוב היצורים מתים או נגועים במוטציות חמורות, לאט לאט מאבדים את צלם האל שלהם. בשלב זה, רק נבחר עליון של האלים, בדרך כלל של קאליאה, יוכל לטהר את הנגע
הרמה שלישית-כאוס טהור-בשלב הזה, אין יותר יצורים חיים רגילים באזור הזה, הכבידה וחוקי הטבע עצמם מתנהגים באופן משונה, ונשמות כל היצורים שמתו מסתובבות בערפל השחור, לוחשות על אובדנן ומייאשות את הצועדים בערפל זה, אך הן עדיפות על הנגועים שנותרו בחיים. על הנגע יורחב בהמשך. בשלב זה, רק התגשמות גולמית של אחד מהארבעה תרחיק את הכאוס מהמקום הזה.
סיריאון, בנוסף לשמו של האל המת, הוא גם שמה של ממלכת המתים, מאחר שאומרים שהיא בעצם גופו של סיריאון. אף אחד לא ירד לתוך סיריאון וחזר בחיים, אך המלומדים טוענים כי הכניסה היא דרך פיו הפעור של גופתו של סיריאון, ובית המשפט הקבוע על לשונו האם תלך לכלא הנצחי שבריאותיו, או תמשיך במורד קיבתו, עד שתצא אל הארצות הנצחיות של הארבעה.
כיום, לאחר שסיריאון התעורר, רוחות רפאים ואל מתים הם תופעה יותר ויותר נפוצה, מאחר שהם לא יכולים עוד להיות בתוך גופתו.
אז מי אתם?
כשהארבעה ראו שהמצב נואש, הם החלו להשקיע את כוחם בהתגלות לבני תמותה, מעודדים אותם לבצע מעשי גבורה ולהילחם בכאוס, מאחר שכל מעשה שנעשה בשם הסדר, מרחיק מעשים של הכאוס, ובכך מחליש את סיריאון ונותן ליצירה סיכוי לשרוד. כדי שהנבחרים לא ימותו, הארבעה נותנים להם עמידות לנגעי הכאוס, כוחות פיזיים משופרים, ויכולות קסומות טבעיות. האנשים האלו הם השחקנים, נבחרי האלים, גיבורי הסדר, הלוחמים בכאוס.

בניית דמויות-בפרק הזה נלמד כיצד להכין גיבורים אמיצים שיצאו להרפתקאות

כפי שהוסבר קודם, זהו עולם שבו יש מגוון בלתי נתפס של יצורים חיים, ולכן, כדי לחסוך מאמץ ביצירת כל יצור בנפרד, יש את התבניות. לכל דמות ארבע יכולות שקשורות בגזע, ותבנית מקצוע. שילוב התבניות והיכולות יצרו את הדמות. תוך כדי שנסביר על בניית הדמות שלב אחרי שלב, ניקח שחקן לדוגמה שבונה דמות, כדי לראות כיצד זה מתבצע.

שלב 1-בחירת גזע
בשלב הזה מחולק לשלושה חלקים-היצירה, בחירת התכונות והבחירה של התבנית. בשלב היצירה השחקן בוחר מאיזה גזע הוא. הגזעים הסטנדרטיים כוללים אלף, גמד, חצי אורק, בן מחצית ואדם - דרקון. אולם, השחקן גם יכול להמציא גזע משלו, שיכול להיות כל דבר, החל מאנשי חרק מכונפים שגרים בג'ונגל, דרך יצורי מתכת דמויי איש כלב בעלי יכולת יריית ברקים ועד ליצורים בעלי תבונה קוסמית שנראים כמו שלולית מים מזדחלת. חשוב לזכור שלתיאור אין משמעות מבחינת החוקים כל עוד לא נבחרה התבנית, אך התיאורים והדמיון חשובים למשחק לא פחות מאשר היכולת להשליך כדורי אש
בחירת תכונות-
לאחר שנבחר הגזע, יש לבחור את התכונות, שמייצגות את היכולת של הדמות בכל מיני תחומים, מאחר שעל פיהן נקבעת תבנית הגזע. חשוב לזכור לבחור את התכונות המתאימות לגזע שאותו בחרת או יצרת. יש לך 15 נקודות לחלק בין חמשת התכונות, כאשר 1 נחשב ליכולת אנושית רגילה, 3 ליכולת מרשימה ביחס לבני התמותה, אך רגילה מבחינת הנבחר, וחמש ליכולת שרק יחידי סגולה מגיעים אליה. התכונות הן כדלהלן-
כוח-היכולת לשאת משא כבד, לרוץ, לקפוץ לטפס, וכל פעולה הדורשת אימוץ של השרירים. גזע לדוגמה שכוח תהיה תכונה חשובה לו יהיה חצי אורק.
זריזות-היכולת להתחמק מהתקפות, להגיב אליהן, להישאר מאוזנים על חבל, וכל פעולה הדורשת קוארדינציה ורפלקסים. גזע לדוגמה שזריזות תהיה תכונה חשובה לו יהיה בן מחצית.
סיבולת-היכולת לעמוד בלחץ פיזי כבד, בטמפרטורות קיצוניות, במחלות, וכל דבר הדורש כוח סבל או בפעלה של המערכת החיסונית. גזע לדוגמה שחוסן יהיה תכונה חשובה לו הוא הגמד.
תבונה-היכולת לדעת היסטוריה, מדע, לערוך חיפוש בספריה וכל דבר הדורש ידע כללי. גזע לדוגמה שתבונה חשובה לו הוא בן הפיה.
חוכמה-היכולת לשים לב למארב, להתמקח, לשכנע, וכל דבר הדורש יכולת של הבחנה בדקויות ושכל ישר. גזע לדוגמה שזריזות חשובה לו הוא האלף.
עכשיו, לאחר שנבחר הגזע ונבחרו התכונות שלו, בוחרים ארבע יכולות שיגדירו את הגזע הזה. הנה רשימת היכולות. בוחרים יכולת אחת בסיסית, אחת טבעית, פעלול ממוקד אחד, ופעלול מציאה אחד
רשימת פעלולים וכוחות לגזע
כוחות בסיס
+2 לבדיקות התקפה בנשקים מסוג ההתמחות שהשחקן בוחר (להבים, חובטים, בלי נשק)
+2 לבדיקות סיבולת נגד התמחות השחקן (חום, קור, מחלה, רעל, משא כבד, התקפה...)
+2 לבדיקות שקשורות בהישרדות, טבע, או חיות (לבחירת השחקן)
+2 לבדיקות ידע בתחום ההתמחות של השחקן
כוחות טבעיים-
התקפה טבעית-טפרים, ניבים, קוץ וכולי. אי אפשר להוציא או לפרוק מהנשק, אפשר נשק רגיל שניתן להסתיר (טפרים לדוגמה) +2 שלא ניתן להסתיר (זנב קוצני גדול)
עמידות טבעית-השחקן מקבל סוג של שריון טבעי. השריון יכול להיות לא נראה לעין, ואז הוא מגן מפני השפעות כמו טמפרטורה או מחלה, או שהוא נראה לעין ומגן מפני התקפה אחת מכל שתיים (מגן=מחליש נזק בחצי)

הישרדות טבעית-השחקן יכול להחליט בין איבר שניתן להסתרה ושנותן +2 לבדיקה מסוימת (אף לרחרוח, +2 למעקב), או אביזר הישרדותי לא ניתן להסתרה (כמו זנב אחיזה, +4 לאיזון) שנותן +4 לבדיקה מסוימת
ידע טבעי-השחקן מקבל ידע רב בתחום ההתמחות הספציפי מתוך תחום ההתמחות הכללי שלו (היסטוריה-היסטוריה של ממלכה מסוימת, זואולוגיה-חיות ג'ונגל כלשהו) ומקבלת +2 נוסף בתחום הזה.
פעלולים ממוקדים
פעלול התקפי- אם באמצע קרב השחקן נותן תיאור ייחודי או מגניב של התקפתו, הוא מקבל קוביית פעלול, שנותנת לו את האפשרות לבחור התקפה אחת במהלך הקרב אותה הוא יכול לגלגל פעמיים ולקבל את התוצאה השנייה.
פעלול הגנתי-אם השחקן מצליח בגלגול עמידות במשך שלוש פעמים רצופות, הוא יכול לנצל נקודת פעלול כדי להתעלם מגרימת נזק אחת לחלוטין.
פעלול הישרדות- אם השחקן מצליח בשלושה גלגולי4 הישרדות רצופים, הוא יכול לנצל נקודת פעלול כדי להצליח בגלגול ההישרדות הבא שלו.
פעלול ידע-אם השחקן הצליח לחשוף פיסת מידע חשובה במהלך ההרפתקה, אז הוא יכול לנצל נקודת פעלול כדי לגלגל מחדש גלגול ידע שלא הצליח בהתמחות הספציפית שלו
פעלולי מציאה-
פעלול מציאה-נשק-השחקן יכול לנצל נקודת פעלול אחת בכל קרב, כדי "למצוא" נשק רגיל מההתמחות שלו, הנשק בד"כ לא ישרוד את הקרב (להב יהיה רסיס אבן חד, אלה יהיה מוט עץ...)

פעלול מציאה-הגנה-השחקן יכול לנצל נקודת פעלול אחת בכל קרב, כדי "למצוא" אמצעי הגנה נגד התקפה אחת, והשחקן יגלגל את הקובייה. בתוצאה שגבוהה מגלגול ההתקפה, הוא מתעלם מהנזק. בתוצאה שווה או נמוכה, הוא מקבל חצי מהנזק. האמצעי ההגנתי נהרס אחרי שימוש אחד
פעלול מציאה-אביזר טבעי-השחקן יכול לנצל נקודת פעלול אחת בכל יום, כדי "למצוא" חומר מהטבע שיאפשר לו לבצע פעולה הישרדותית כמו הדלקת מדורה, מציאת מזון או ריפוי בצמחים
פעלול מציאה-פיסת מידע-השחקן יכול לנצל נקודת פעלול אחת כדי "להיזכר" בפיסת ידע לא מרכזית, אבל כזו שיכולה לעזור, מתחום הידע הכללי שלו.
אפשרות נוספת-עיוות מציאות- בעולם של נבחרי האלים, יש אנשים הנקראים מגים, או מעוותי מציאות. השחקן יכול לוותר על שתי יכולות כדי לקבל עיוות מציאות ייחודי בתחום אחד (שקול לכוח אחד-טלקינזיס, תעופה, כדורי אש...).


שלב 2-בחירת תבנית מקצוע
בשלב השני השחקן בוחר תבנית אחת מתוך 3 תבניות אפשריות-המתמחה, הלוחם והמג. כל תבנית מעניקה התמחויות ויכולות שונות.
תבנית 1-המתמחה
המתמחים הם אנשים נועזים, בעלי תושייה וזריזי מחשבה. הם מנסים להתמחות בכמה שיותר כלים, סוגי ידע ומיומנויות אפשריים. בין המתמחים ניתן למצוא גנבים, נוודים, זמרים נודדים, וסיירים. היכולות שהמתמחים מקבלים הן-
התמחויות ידע-ארבע נוספות
התמחויות נשק-אחת נוספת
התמחויות כלים(כלי נגינה, כלי מלאכה)-שתיים נוספות
כמות נקודות החיים של המתמחה שווה ל14+ערך החוסן שלו
תבנית 2-הלוחם
הלוחמים הם נועזים וקשוחים, מתמחים במגוון כלי נשק, בעמידה בקשיים, ובקרב. בין הלוחמים ניתן למצוא אבירים, שכירי חרב, לוחמי צדק, ולעיתים גם פיראטים. ללוחמים יש מגוון של התמחויות קרביות (נשק, שריון/מגן, טקטיקה) והם רשאים להוסיף נקודה נוספת לאחת מהן.
התמחויות ידע-אחת נוספת
התמחויות נשק-שתיים נוספות
התמחות שריון/מגן(שריון קשקשים, שרשראות, לוחות, מגן קל, מגן צריח, צינה)-אחת-התמחות בשריון או במגן מעניקה לך את האפשרות להשתמש בהם ללא מחסר לתנועה.
התמחות טקטית(טקטיקה של צבאות גדולים, באזור מסוים, הגנה, מצור...)-אחת-התמחות טקטיקה מאפשרת לך להתייעץ בניסיון העבר שלך ושל אחרים ולקבל רעיונות ועצות בנוגע לקרב.
התמחויות כלים(כלי נגינה, כלי מלאכה)-אחת נוספת
כמות נקודות החיים של הלוחם שווה ל18+ערך החוסן שלו
תבנית 3-המג
המגים הם אנשים ייחודיים, שממקדים את כוחם בעיוות ושינוי המציאות, ומוותרים תוך כדי כך על התמחויות רבות בשאר התחומים. בין המגים ניתן למצוא כושפי חרב, כוהנים של הארבעה, בני פיה ובני רוח, ונגועי כאוס מסוימים. היכולות שהמגים מקבלים הן-
עיוות מציאות-לעיוות יש שלוש רמות-
1-רמה כללית-המג יכול להשפיע על המציאות בכל דרך שירצה, כשכל רמה של שינוי (יוסבר בהמשך) עולה עוד תור אחד או נקודת פעלול אחת. ברמה הזו ניתן למצוא אשפים ומכשפים כלליים.
2-רמה ממוקדת-המג בוחר תחום מסוים של עיוות (יסוד כלשהו, סופה, ריפוי, צמחים...), שאותו הוא יודע להפעיל, וכאשר הוא מפעיל את כוחותיו, כל רמת שינוי בתחום שווה לחצי רמת שינוי של מעוות כללי (כלומר שמעוות ממוקד ישלם תור אחד או נקודת פעלול אחת על כל שתי רמות של שינוי)
ברמה זו ניתן למצוא מעוותי אש/אדמה/מים/אוויר(יסודות), מוכרי קמעות (השפעה על מזל)ומרפאים (ריפוי) רוב כוהני הארבעה שייכים לרמה הזו.
3-רמה ייחודית-ברמה הייחודית, המעוות מתמקצע בכוח אחד בלבד, ולכן הוא אינו צריך לשלם תורות או נקודות פעלול על השימוש בכוח. ברמה זו ניתן למצוא אדוני שחקים (תעופה), אורקלים (חיזוי), וכושפי ארטילריה (חזיזי אנרגיה)
רמה נוספת היא רמת ההעצמה-הרמה מאפשרת לך לקבל באופן זמני את אחת מהשפעות הגזע הבאות-נשק טבעי, הישרדות טבעית, ועמידות טבעית. כל העיוותים הללו לוקחים שני תורות ביצירה קטנה (שניתנת להסתרה), וארבע תורות ביצירה גדולה (שאינה ניתנת להסתרה)
התמחויות-המג יכול לתת התמחות אחת לאחד מהבאים-
התמחות בנשק
התמחות בכלים
בנוסף לכך, הוא מקבל
התמחות ידע-שתיים נוספות.
כמות נקודות החיים שלו שווה ל12+ערך החוסן שלו
רמות השינוי ושימוש בהן
כל פעם שמג מעוות את המציאות, הדבר דורש ממנו ריכוז, ולכן גם תורות של הכנה מראש. ראשית, נציג את רמות השינוי-
1-השלכת כדור אש, הבערת חפץ דליק, אידוי מים וקרח
2-יצירת טבעת מגוננת מאש לטווח ארוך, הבערה מרחוק של יצור חי
3-נשיפת אש משמידה.
4-יצירת עמוד אש מחמם ומאיר למשך שעה
5- השלכת מפולת של אש על צבא האויב.
מרגע שהמעוות הכריז על הלחש, מתחילים לספור תורות (לא רק שלו, אלא של כלל השחקנים בקבוצה) מרגע שנגמרו התורות, שמספרם שווה לרמות השינוי, המעוות יכול להטיל את העיוות. המעוות יכול להחזיק רק בעיוות אחד מוכן בכל זמן. המעוות יכול לנצל נקודת פעלול כדי לדלג על אחד התורות הללו דילוג אחד בכל עיוות. כאשר רמת השינוי שווה לאחד, ניתן להטיל את הלחש באופן מידיי.



שלב 3-בחירת המתנה
כשהארבעה בחרו אותך, הם גם הביאו לך מתנה. המתנה היא מאפיין קסום שמייחד אותך מבני התמותה הרגילים, מתת אלוהי שמראה שאתה ראוי להילחם בכאוס. המתת מתחלק לפי מי מה ארבעה שבחר אותך, והוא זה שקובע מהו ומה האופי שלו (של המתת).
המתת של קאליאה
אתה אחד מנבחריה של קאליאה, שבחרה בך בגלל החיבור הטבעי שלך לקסם, לטבע, למוזיקה, או בגלל הרצון שלך לעזור ולרפא אנשים. המתת שלה יכול להיות אחד מהבאים-
1-עיוות מציאות ייחודי בתחום הריפוי או הטבע (ריפוי פצעי קרב, דיבור עם חיות, יצירת צמחי מאכל...)
2-+4 לכל בדיקות ההישרדות (מציאת מזון, מים, מחסה, חיזוי מזג האוויר, ניווט)
3- פעלול-החן של קאליאה-אתה יכול לבזבז שתי נקודות פעלול, פעם אחת במהלך הקרב, כדי לזכות בחן ובקלילות של גבירת האביב. עד לסוף הקרב, אתה מקבל +2 לכל הבדיקות הדורשות זריזות כתכונת מפתח, ובנוסף לכך מקבל +2 לגלגולי חמיקה מהתקפה.
המתת של סנטנוס
אתה אחד מנבחריו של סנטנוס, שבחר בך בגלל יכולות הקרב הטבעיות שלך, החיבור שלך לאש, או הנחישות המתמדת שלך. המתת שלו יכול להיות אחד מהבאים-
1-עיוות מציאות ייחודי בתחום האש או קסמי הקרב (השלכת כדורי אש, שדרוגים פיזיים כגון עור משוריין, נשק טבעי נוסף)
2-+2 לכל בדיקות ההתקפה בנשק, +4 אם מדובר בנשק שאתה מומחה בו. אם יש בונוסים נוספים בתחום הזה, החזק מבניהם נחשב
3- פעלול-העוז של סנטנוס-אתה יכול לבזבז שתי נקודות פעלול, פעם אחת במהלך הקרב, כדי לזכות בגוף הלהבה הבוהק של מלך הקיץ. עד לסוף הקרב, אתה מקבל כנשק טבעי נוסף את גוף הלהבה. אתה יכול לבצע התקפה בלי נשק, וההתקפה נחשבת כנשק טבעי שמעניק +2 להתקפה ומדליק חפצים דליקים, ומפיץ אור.
המתת של דיליון
אתה אחד מנבחריו של דיליון, שבחר בך בגלל ערמומיותך, יצירתיותך, או נטייתך לשינוי מתמיד. המתת שלך יכול להיות אחד מהבאים:
-עיוות מציאות ייחודי בתחום השינוי (שינוי צורה לחיה מסוימת, לאדם מסוים-חוקי שינוי יוסברו בפרקים הבאים)
2-+1 לכל הבדיקות שאינך מומחה בהן, ו+2 נוסף לשתי בדיקות שאתה מומחה בהן
3- פעלול-השינוי של דיליון-אתה יכול לבזבז שתי נקודות פעלול, פעם אחת במהלך הקרב, כדי לזכות בטבע המשתנה של אדון הסתיו. עד לסוף הקרב, מופעלת עליך אחת מההשפעות הבאות, שנבחרת בגלגול קובייה של 4 פאות
1-את השפעת הנשק הטבעי
2-את השפעת ההישרדות הטבעית
3-את השפעת העמידות הטבעית
4-שינוי צורה לחיה כלשהי בגודלך ומטה, עד שאתה רוצה להשתנות חזרה. כאשר אתה משתנה, תכונותיך קובעות את תכונות החיה, אך איברים מיוחדים בחיה וחושים מיוחדים שלה (חוש רדאר, כנפיים וכדו') משפיעים בהתאם לדרך שבה הם משפיעים על החיה עצמה. אינך יכול לעוות מציאות בעודך בצורה זו.
המתת של דנתור
אתה אחד מנבחריו של דנתור, שבחר בך בגלל עוצמתך הגלומה, המיתות הרבות שהבאת, או המשיכה העזה שלך לסיומיהם של כל הדברים-שנים, מזל, וחיים.
המתת שלך יכול להיות אחד מהבאים
-עיוות מציאות ייחודי בתחום מזג האוויר (השלכת ברקים, יצירת מים, רכיבה על סופות וכדומה)
2-+2 לכל בדיקות ההתקפה בנשק, +4 אם מדובר במתקפה שעשויה להביא למותו של היריב (כלומר שהיא יכולה לגרום מספיק נזק כדי להרוג את האויב במהלך התור)
3- פעלול-הבאת הקץ של דנתור-אתה יכול לבזבז שתי נקודות פעלול, פעם אחת במהלך הקרב, כדי לזכות ביכולת הקטלנית של דנתור, להביא לסיומו של כל דבר. אתה בוחר את אחד משלושת המתתים הבאים. כאשר אתה בוחר את המתת הזה, ולא ניתן לשנות את הבחירה.
1-הטמפרטורות מסביבך צונחות, גלידי קרח מתגבשים ושלג מכסה את האדמה. כל יצור ששוהה סמוך אליך יותר מתור אחד רצוף, מתחיל לגלגל כל סיבוב גלגול הגנה נגד הכפור, ובכל פעם שהוא מפסיד בגלגול, דירוג הקושי עולה בנקודה אחת. ההצטברות מפסיקה כאשר המתנגד מצליח בגלגול.
2-המוראל הכללי של אויבך יורדים, והם שוקעים במחשבות מייאשות על חייהם ועל מה שעשו בהם. יש להם -2 להתקפה, לגלגולי תכונה, ולגלגולי מומחיות מכל סוג שהוא.
3-אתה מרכז את כל כוחך, כדי להביא מכת מוות על יריבך ולשאוב ממנו כוחות. אתה מתמקד ביריב אחד, ומרכז בו את כוחו הממית והקפוא של דנתור. בהתקפתך הבאה נגד יריב זה, אתה מקבל +4. אם היריב מת מהתקפה זו, אתה מתמלא באנרגיה מחודשת, ומחזיר לעצמך 4 נקודות חיים. אם לא, אתה מתמלא בעצבותו של דנתור על כך שלא הבאת לסופו של האויב, ובסיבוב הבא, כל גלגול שתעשה יהיה במחסר של -2.



הקרב ומבנהו- הגנה, התקפה, ופעלולים

אחד החלקים החשובים ביותר במסעם של נבחרי הארבעה הוא קרב. בפרק זה נסקור את ההתקפות, ההגנות, והנזק שגורמות התקפותיהם, בנוסף לפעלולים ולתחום הנקרא יתרונות וחסרונות.

מבנה הקרב
הקרב הבסיסי מורכב ממספר חלקים-ההתקפה, עימותה עם ההגנה, גרימת הנזק וחישוב ההשפעות הנוספות. כעת נסקור כל אחד מהדברים בנפרד.
התקפה
ההתקפה היא החלק הראשון והבסיסי ביותר בקרב, והיא מורכבת מגלגול ק20, הוספת תוספים מתאימים והורדת מחסרים מתאימים, והוספת תכונות והתמחויות, אם יש.
ובקיצור, ניתן לסכם זאת כך- ק20+תכונה מתאימה (תבונה או חוכמה לעיוות מציאות, כוח לטווח קרוב וזריזות לטווח קרוב)+יתרונות-חסרונות=התקפה.
לכל התקפה והתקפה יש מתאמים משלה, ולמען הנוחות נחלק את ההתקפה לשלושה חלקים-עיוות, קרוב ורחוק. התקפות עיוות כוללות כדורי אש, חזיזי ברק, התקפות מנטליות וטלקינזיס שמשליך אבנים. התכונה המתאימה היא או חוכמה או תבונה, היא תיבחר לפי המעוות בעת יצירת הדמות, ולא ניתנת לשינוי. התקפות טווח רחוק כוללות חיצים וקשתות, רובי קשת, ורובי מוסקט פרימיטיביים. התכונה המתאימה היא זריזות. התקפות טווח קרוב כוללות חרבות, חניתות, סכינים, אלות, גרזנים ואגרופים, והתכונה לשימוש בהם היא כוח.
כעת נסקור בשלוש טבלאות נפרדות את היתרונות והחסרונות של כל אחת מסוגי ההתקפות. יש לזכור שבמקים מסוימים, היתרונות והחסרונות מתהפכים בין התקפות שונות
טווח קרוב-יתרונות וחסרונות-תקיפה
יתרונות חסרונות
התקפה מגובה נמוך +2 התקפה מגובה גבוה -2
התקפה בשטח פתוח +2 התקפה מאחורי מחסה -2
התקפה עם נשק מלאכת מחשבת-+2 התקפה עם נשק מאולתר--2
התקפת יריב חסר אונים-+6 התקפת יריב כשאתה חסר אונים -6
התקפה בהפתעה-+2 התקפה כשאתה מופתע-
-2
התקפה מול יריב גדול ממך +2 התקפה מול יריב קטן ממך-2

חשוב לזכור כי כאן כתובים הדברים הבסיסיים, וכל דבר שנראה כמו יתרון/חסרון הגיוני יכול להתאים לכך, בהתאם לדעת השה"ם.
לאחר שעסקנו בנושא ההתקפה, נעסוק בנושא ההגנה.

הגנה
לכל יצור יש הגנה כלשהי כנגד התקפות, בין אם אלו בגדים, שריון, קשקשים או כל דבר אחר. ההגנה בנויה משלושה דברים-תכונה + תוספי ציוד + גלגול ק20 להתקפה נגדית/התחמקות/הדיפה.
נעבור על המרכיבים אחד אחד-
1-אם אתה מתגונן כנגד התקפת טווח קרוב, אתה משתמש בכוח.
2-אם אתה מתגונן כנגד התקפת טווח רחוק, אתה משתמש בזריזות.
3-אם אתה מתגונן נגד התקפה מנטלית, אתה משתמש בתכונה שבה משתמש היריב שלך לביצוע התקפה זו.
על תוספי ציוד נדבר בפרק העוסק בשריונות, כלי נשק וחפצים קסומים. גלגול הק20 מייצג את תגובתך למתקפה, ולכן הוא לא פעיל כאשר אין ביכולתך להגיב להתקפה (למשל כאשר אתה מחוסר הכרה). ישנן מספר תגובות אפשריות להתקפה-
1-התקפת נגד- התקפת נגד אפשרית רק נגד התקפות טווח קרוב. כאשר אתה מגלגל את הגלגול הזה, אתה מוסיף את תוסף הכוח שלך. אם עברת את התוצאה שלו, אז חסמת. אם לא הצלחת, אז אתה מתקיף אותו באופן מידי לאחר החסימה עם מחסר של 2, ונפגע מההתקפה (על נזק נדבר מאוחר יותר)

2-הדיפה-אתה מגלגל ק20 ומוסיף את ערך הכוח שלך. אם עברת את הגלגול של יריבך, אז הצלחת. אם לא, אז ההתקפה פועלת ופוגעת, ובנוסף אתה סובל מנפילה על הקרקע (במקרה של התקפה חובטת) או מחתך מדמם (שמוריד עוד נזק כל תור עד שהוא נעצר) במקרה שזה היה נשק חד
3-התחמקות-פועל כמו הדיפה, רק עם תוסף זריזות, ובמקרה שנכשלת אתה נופל על הרצפה/מתנגש במשהו (לבחירת השה"ם)

פעלולים
הפעלולים הם אחד החלקים הקריטיים במשחק. אלו הקטעים שבהם השחקנים יזנקו על מעל גשרי עץ בוערים, ינצחו חמישה אויבים בו זמנית או יבצעו מהלך כישופי מבריק שישנה את פני הקרב. כאשר שחקן מבצע מהלך גאוני, מתאר ביצוע כלשהו באופן מדהים או מקבל תוצאה של 20 בגלגול קובייה ללא בונוסים או מחסרים, הוא מקבל נקודת פעלול אחת. נתינת נקודות פעלול היא על פי שיקול דעתו של השה"ם בלבד, ועל פי ה"מגניבות" של המהלך או ההשפעה שלו על המשחק.
ניתן להשתמש בנקודת פעלול לצורך הדברים הבאים-
1-+2 לפעולה אחת
2-גלגול מחדש של ק20 ושימוש בתוצאה השנייה, גם אם היא נמוכה יותר.
3-שימוש בפעלול של אחד מהארבעה/בפעלול הנובע מהגזע שלך.
תנועה
כל דמות מסוגלת לנוע בממוצע9 מטרים בתור, כאשר כל שלוש נקודות כוח מוסיפות עוד מטר אחד.

ציוד-
את הציוד הבסיסי ניתן לחלק לארבעה חלקים-טובין, קרבי, אחר, וקסום.
טובין
מטבעות מאפשרים לך לקנות, למכור ולסחור ציוד, מזון, וכל דבר אחר שאתה רוצה. המטבעות בעולמם של נבחרי האלים הם פיסות אבן חן צבעוניות, שהמערכת שלהן עובדת כך-
רסיס(אודם)=10*פיסה(אזמרגד)= 10*שבר(ספיר)
כל שחקן מתחיל עם שלושים רסיסים
קרבי-
בחלק הזה נמצאות טבלאות, שמציגות את סוגי הנשק והשריון, וכמה כל אחד עולה

נזק טווח קרוב טווח רחוק
נשק פשוט 1ק6- 1ק4 1ק4- 1ק8
נשק משובח1ק12- 1ק8 1ק6- 1ק10

מחיר- טווח קרוב טווח רחוק
נשק פשוט שבר-פיסה פיסה-רסיס
נשק משובח-5 פיסות-10 רסיסים 6 פיסות-6 רסיסים

התקפה טווח קרוב טווח רחוק
נשק פשוט +1 +1
נשק משובח +2 +2




הגנה-הדיפה -שריון פשוט -שריון יקר
שריון קל +1 +2
שריון בינוני +3 +4
שריון כבד +5 +6-8




מחיר שריון פשוט שריון יקר
שריון קל פיסה אחת-רסיס אחד 4 רסיסים-6 רסיסים
שריון בינוני 8 פיסות-4 רסיסים 8 רסיסים-12 רסיסים
שריון כבד 8 רסיסים-10 רסיסים 16 רסיסים-30 רסיסים

ציוד נוסף
ציוד נוסף כולל ערכות וצידה, אותן ניתן לחלק ל3 סוגים. עני, שעולה שבר אחד, ממוצע, שעולה פיסה אחת, ואיכותי, שעולה רסיס אחד. ערכה מעניקה תוסף לבדיקה מסוימת (כלי פורץ לפריצה, ערכת איפור להתחזות וכדומה), כשערכה ענייה מוסיפה +1 (למשל ערכת איפור תאטרון), ערכה ממוצעת מוסיפה +2 (כלי גנב מקצועיים) וערכה איכותית מוסיפה +3 (סדן וכבשן לצורך חרשות מתכת).
חפצים קסומים
חפצים קסומים הם חפצים שלתוכם הוחדר עיוות מציאות קבוע כלשהו. מחירו של חפץ קסום שווה ל2*דרגת העיוות+10 *100 רסיסים
 
אהלן
קודם כל - למה דחוף? שיטה זה לא משהו שכותבים ביום (אלא אם זה אתגר 24 שעות :) )

ולעניין עצמו:
הייתי מתחיל בלהסביר מה אתה רוצה שהשיטה תעשה? זו שיטה גנרית? פנטזיה?
האם היא אמור לתאר גיבורים מופלאים או אנשים מהשורה? דמויות עם כוח אלוהי שאף אחד כמעט לא יכול לעצור?
מומלץ לקרוא את הכתבה של חס"א ולהבין איזה סגנון משחק אתה רוצה ליצור באמצעות השיטה.

כרגע זה נראה שקודם כל העלתם על הכתב שיטה, שזה מגניב, אבל פחות חשבתם מה אתם רוצים שהיא תעשה. לכן קצת קשה לתת עצות יותר פרקטיות לפני שתיתן קריאת כיוון.
 
מה שהאיש הזקן אמר, בגדול.
למעשה, הייתי מתחיל עם שלוש השאלות הגדולות של עיצוב משחק:
1) על מה המשחק?
2) מה הדמויות עושות?
3) מה השחקנים עושים?

וכחלק מזה - מה השיטה שלך עושה שלא עושות שיטות אחרות? כי מה שאתה מתאר מרגיש לי כמו מו"ד עם שינויים מינוריים.
 
אז ככה, הרעיון הכללי של השיטה הוא שיטה שבה השחקנים יכולים להיות כל דבר שהם רוצים, בכך שאני בעצם נותן לשחקנים ליצור את הגזע לבד, במקום להגיד"אתה בעצם x שנראה כמו y" דורש פחות עבודת שה"ם ובאופן כללי מפשט הרבה. לקחתי השראה ממספר שיטות, וכמובן שממו"ד שהיא השיטה הראשונה שלי. המטרה היא ליצור משחק שיהיה באווירת פנטזיה גנרית, אבל נותן לשחקנים להתפרע עם הדמיון שלהם בלי מגבלות מכניות מידי.
 
אוקיי, אז אתה אומר שהגזעים הם לא משהו סטטי אלא כל שחקן יוצר לעצמו גזע. סבבה
אבל זה עדיין לא עונה לשאלות שלנו - זו מכניקה, לא שיטה. אני יכול ליצור גזע עם תריסר יכולות מכאניות שנותנות תוספות לבדיקות מיומנויות או ליצור גזע שמתבטא בכך שלכל גזע יש שלוש דברים שהוא מצטיין בהם וכשהדמות עושה זאת הוא מקבל הצלחה אוטומטית...

וכהערה כללית מומלץ להכיר כמה שיותר שיטות אחרות להבין מה אתה אוהב... אפשר להתחיל בשיטות החינמיות בפונדק אבל יש עוד הרבה.
 
אתה אומר "שיטה שבה השחקנים יכולים להיות כל דבר שהם רוצים", אבל הדבר המיוחד היחיד שאתה עושה זה להוריד גזעים. עדיין יש לך מקצועות, לא כמו במו"ד אבל כמו בהרבה משחקי אולד-סקול אחרים. אתה פשוט הורדת גזעים - הם לא עושים שום דבר, אין להם שום ביטוי, הם רק תיאור. באותה המידה בדיוק אפשר להגיד שכל הדמויות מתנהגות מכנית כמו בני אדם והגזע הספציפי הוא ברמת התיאור בלבד.
צר לי, אבל זה לא מביא משהו חדש לשולחן.

נ.ב. ככה, סתם כהערה - אני אמנם לא סייף, אבל אני די בטוח שלהיות בגובה זה יתרון בקרב, לא חסרון.
 
טוב, יש מצב שאתם צודקים.... אבל גם אם זה לא מביא חידשו ממשי, אני לא חושב שכל שיטה צריכה לעשות את זה. השחקנים שלי למשל לא מסתדרים עם כל שיטה שדורשת מאגי קוביות, אבל הם עדיין רוצים חופש התיאורים ובבניית הדמות שלהם. אז אם למישהו יש שיטה, מתאימה לכל התנאים אז אין לי בעיה עם זה, ואז אולי אפתח את זה סתם בשביל הכיף, אבל אם אין משהו שעונה על הדרישות זה באמת נראה לי האופציה הסבירה היחידה.
 
זה פחות עניין של חידוש, לא רשמתי את זה. פשוט השיטה לא ברורה.
אולי זה עובד לך במשחק, כי אתה היוצר, אבל לי כקורא אני לא מבין על מה השיטה ואיך היא עובדת.
בקשר לשיטה אחרת, אם אתה רוצה גזעים גמישים אפשר לעשות את זה בכל שיטה כמעט פשוט עם כישרונות / תכונות. מבלי להמציא את הגלגל (שיטה) מחדש.
 
yds אמר/ה:
טוב, יש מצב שאתם צודקים.... אבל גם אם זה לא מביא חידשו ממשי, אני לא חושב שכל שיטה צריכה לעשות את זה. השחקנים שלי למשל לא מסתדרים עם כל שיטה שדורשת מאגי קוביות, אבל הם עדיין רוצים חופש התיאורים ובבניית הדמות שלהם. אז אם למישהו יש שיטה, מתאימה לכל התנאים אז אין לי בעיה עם זה, ואז אולי אפתח את זה סתם בשביל הכיף, אבל אם אין משהו שעונה על הדרישות זה באמת נראה לי האופציה הסבירה היחידה.
אני עדיין לא בטוח מהם "כל התנאים", כי מה שאתה מתאר זה לא איזה פישוט רדיקלי, זה בסך הכל להפטר מגזעים. זהו. אז אתה יכול לקחת מו"ד ולהגיד שכולם מכנית בני אדם ושהגזע הוא פלאף בלבד, וזה בערך מה שקיבלת.
אתה יכול גם להעיף מבט על True20, שזאת פחות או יותר גרסא מפושטת של מו"ד 3. (בפונדק אפילו יש תרגום של חוקי ההתחלה המהירה שלה: http://www.pundak.co.il/downloads/systems/systems/True20_heb.pdf/detail)
 
חזרה
Top