• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עולמות מערכה לשחקנים מתחילים. מה כדאי?

הי כולם! בקרוב אני עומד להתחיל להנחות למספר ילדים בכיתה ז'-ח', ואני צריך את עצתכם. אני מתכנן להנחות להם בשיטה של מו"ד ארבע, והשאלה שלי אליכם היא זאת-אלו שחקנים שמעולם לא שיחקו מבוכים ודרקונים קודם, או כל משחק תפקידים אחר כלשהו. האם כדאי לי להשתמש בעולם המערכה הסטנדרטי, או באחד מעלמות המערכה שיצרתי בעצמי? (ייתכן שאעלה כמה מהם לכאן בקרוב). עולם המערכה המדובר הוא עולם בסגנון הודי, שעוסק בגלגול נשמות ובמערכת קסם שקשורה לאותו גלגול, כשהגזעים השונים הם התפתחויות של בני קאסטות שונות, ובכללי האווירה די שונה ממו''ד סטנדרטי. אז מה לעשות?
 
עולם המערכה צריך להיות נגיש מספיק בכדי שהשחקנים ייקלטו אותו בהסבר של 10 דקות - עולם בסגנון הודי יכול לעבוד, קשה להגיד מבלי להכיר. ברור שכולם פנטזיה קלאסי יותר נגיש כי כולם מכירים את העקרונות - גמדים, אלפים וכך הלאה.
מצד שני, זה צריך להיות עולם שכיף לך להריץ בו, השחקנים יקלטו אם זה לא כיף. לי למשל סבבה להנחות למתחילים במלחמת הכוכבים או איי הסערה.
לבסוף, הדגש צריך להיות על המשחק טפחות העולם - העולם הוא רקע. אחרי 2-3 מפגשים אפשר לצלול לעומק, אבל בהתחלה לא צריך להעמיס לדעתי.

נ.ב. כיתות ז-ח זה אחלה גיל.
 
"מוסכמות הפנטזיה" עם אלפים וגמדים מוכר ונגיש רק למי שמכיר כבר פנטזיה - הוא לא ברור מאליו.
עולם הודי יכול להיות מעניין מאוד ולעבוד מצויין, אבל מצד שני הוא יהיה זר ומוכר פחות לתלמיד חטיבת הביניים הממוצע.

אם אתה רוצה לבסס עולם משחק על משהו שמוכר להם, אז זה בדיוק השלב בבית הספר בו לומדים על ימי הביניים, ואתה יכול להשתמש ב"מסע אל העבר" בתור ספר קמפיין. יש אותו אפילו באינטרנט מונגש בחינם:

http://www.school.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=94818232#1.0.6.default
 
למעשה, לפחות חצי מהקבוצה הם חובבי פנטזיה ומכירים ואוהבים את הארי פוטר, פרסי גקסון וכו'.ץ אני די בטוח שגם המחצית השנייה. הם יודעים מה זה פנטזיה, פשוט אף פעם לא שיחקו. מצטער אם לא הבהרתי את עצמי מספיק
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
אני דווקא מאוד בעד לוותר על הרפתקה ראשונה של "אתם גרים בכפר קטן והולכים למכרה להרביץ לגובלינים".

ראית פעם סרט הרפתקאות שמתחיל ככה? זה אקשן זה?
מקבל את הביקורת. מחקתי את הפוסט למעלה כי הוא שגוי.
 
golan2072 אמר/ה:
המפקד האלמוני אמר/ה:
אני דווקא מאוד בעד לוותר על הרפתקה ראשונה של "אתם גרים בכפר קטן והולכים למכרה להרביץ לגובלינים".

ראית פעם סרט הרפתקאות שמתחיל ככה? זה אקשן זה?
מקבל את הביקורת. מחקתי את הפוסט למעלה כי הוא שגוי.

אבל למה למחוק?

זה שמשהו הוא קלישאתי למדי, לא אומר ש"אסור" להשתמש בו. אפשר לקחת אותו ולעשות עליו טוויסט (ראש הכפר מנצל את הגובלינים!), או להשתמש בו ובשאר מוסכמות-הז'אנר בקטע מודע לעצמו.

כשאני חושב על התחלות למשחקים שהרצתי לאורך השנים, שחלקם היו צעד ראשון בקמפיינים ארוכים מאוד, אז היו לי כל מיני, חלק מוצלחות יותר וחלק פחות, ובקצב שונה. ואני לא סופר כמובן את ה3-4 פעמים שהתחלתי חבורה עם ההרפתקה של בארגל מהחוברת האדומה.

איזה פתיחות זכורות לי שאולי אפשר להשתמש בהן? למשל:

1) טוויסט על בארגל - מועצת העיירה מציעה פרס למי שיתפוס או יהרוג את הקוסם הרשע בארגל שרצח את הכוהנת הטובה אלינה, אבל מה שהחבורה לא יודעת שאלינה ביימה את מותה, שהיא משתפת פעולה עם בארגל, ושהם רוצים שיבואו הרפתקנים למבוך שלהם כדי לגנוב את זהותם, ליצור פסלי גביש בדמותם ולשלוח אותם לשדוד את המטבעה של העיירה וככה גם לרמות את שותפם לפשעים של אלינה ובארגל, הכומר ממועצת העיירה המוכר בכינויו "שארלי המניאק".

2) ההרפתקנים בחבורה בכלל לא מכירים אחד את השני עד עכשיו - הם נתפסו בידי גרסת פנטזיה אלימה של אצטקים רעים שמתכוונים להקריב אותם לשדים. יש להם הזדמנות לברוח, אבל אין להם ציוד, וגם אם יצליחו להימלט מעיר האצטקים, היא מוקפת ביער מסוכן, בו הם יאלצו לשרוד בעזרת אבנים ומקלות, פשוטו כמשמעו.

3) ליצן שטני מסתובב בעיירה ורוצח אנשים. כוהן כושי מספר לחבורה שלפני 27 שנה הוא וחברים שלו הביסו אותו, ועכשיו זה תורם לרדת לביוב ולחסל אותו סופית. אחת ההרפתקאות הראשונות שכתבתי, שהייתה גרסת מו"ד גרועה וחובבנית לספר האימה "זה" של סטפן קינג. אני בטוח שאפשר לעשות עם זה משהו מוצלח יותר, גם אם בסוף זה עדיין יגמר בקרב נגד עכביש ענק שעושה קסמים שלא עובדים.

4) כל אחת מהדמויות פשעה (לכאורה) איזה פשע אחר נגד המלך או מקורביו, אבל לכולם היו מספיק קשרים כדי להמנע מהוצאה להורג. במקום זה מגרשים אותם לגלות מעבר לחומה הגדולה, לארץ של מנודים ומפלצות עליה ידוע מעט מאוד מאגדות ושמועות ואיש ממנה חי עוד לא חזר.

5) צבא האויב תוקף, ויש להם גם מצודת-עץ ענקית על גלגלים שרתומה לדינוזאורים. עליכם הפילו את המשימה לנסות ולהשתלט עליה ולחסל את מפקדי האויב שבתוכה וככה לנצח בקרב וגם במלחמה.

6) הברון שהדמויות עובדות אצלו שולח אותן לאסוף מידע בטירתו של מלך השודדים המקומי. הן גם מפלילות את אחד השומרים שלו בגניבה של תכשיט, והוא נאלץ לשתף איתן פעולה.

7) שכרו אתכם למשימה פשוטה - להגיע לעיר שנמצאת במרחק של שלושה ימי רכיבה, לאסוף מסוחר א' פסל זהב קטן בצורת אביר, ולהביא אותו לסוחר ב' בתור תשלום חוב. הבעיה - בכל הפעמים הקודמות, הפסל נעלם באמצע הדרך ומופיע מחדש אצל סוחר א', שטוען שאין לו מושג איך ולמה זה קורה. זה דווקא לא מקורי שלי, אלא הרפתקת היכרות בשיטה שהרצתי בה פעם, והיה נחמד.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
אבל למה למחוק?

זה שמשהו הוא קלישאתי למדי, לא אומר ש"אסור" להשתמש בו. אפשר לקחת אותו ולעשות עליו טוויסט (ראש הכפר מנצל את הגובלינים!), או להשתמש בו ובשאר מוסכמות-הז'אנר בקטע מודע לעצמו.
כי נתתי עצות גרועות לשחקנים מתחילים, אז חששתי שאפגע בהנאתם הראשונית מהמשחק.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
נתת עצה למנחה שלהם, שיכול לקרוא עוד כל מיני דברים מסביב ולהחליט בעצמו, או שהם דווקא יהנו מהקלישאה כי להם זה חדש. החשש מיותר.
מצטער על כל הסיפור.
 
אני חושב שכשהתחלה עדיף משהו גאנרי... לטעמי.
אחר כך, הם יותר יהנו ממקוריות ושונות של עולמות.

ובכנות? אין כמעט דבר כזה רעיונות חדשים.
אז פשוט תגיש מעניין ועם טוויסט.
אם אתה רוצה יש לי כמה רעיונות משלי
 
חזרה
Top