• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מנוע האפוקליפסה ואנור - איך משחקים?

אור חיים

פונדקאי מהשורה
בקיץ אני אעביר מו״ד לילדים בכיתות ב׳ עד ו׳.
הציעו לי את שיטת המישחק ואנור, אבל בכנות, אני לא כל כך יודע איך משחקים.
אני אשמח אם תוכלו לסכם לי את החוקים (עדיף על קישורים)

תודה מראש לעוזרים
 
ואנור, או ליתר דיוק שיטת עולם המבוך, היא מאוד מאוד פשוטה.
אתה מגלגל 2ק6 ומוסיף את המתאם של התכונה, 10 ומעלה זו הצלחה, 7-9 זו הצלחה "במחיר" (הצלחת, אבל משהו השתבש), ו6 ומטה זה כשלון.
כל כשלון, אתה מקבל נקודת ניסיון, כיש לך נק"ן של 7+דרגתך, אתה יכול לעלות דרגה בזמן מנוחה וללמוד עוד מהלכים חדשים, כלומר דברים נוספים שאתה יכול לעשות.
אני מאמין שזה הבסיס של החוקים.

עריכה: הנה הSRD באנגלית, עם כל החוקים.
http://www.dungeonworldsrd.com/playing-the-game
 
החלק שקשה לי בעולם ה-X (מבוך, אפוקליפסה, וכו') כשחקן תפקידים ותיק הוא השינוי המהותי בתפקיד המנחה ובכך שהמפלצות לא מתקיימות מכאנית מעבר לרקע לפעולות הדמות (גלגלת גבוה? הרגת את המפלצת; גלגלת נמוך? חטפת נזק). או לפחות ככה הבנתי מקריאה של עולם המבוך. כל העסק ממוקד מאוד בשחקנים ובפעולות\סיפור שלהם.
 
ואנור הוא אחלה משחק, שהיתרון שלו שהחוקים שלו פשוטים, הוא מדגיש את הסיפור ומעביר את החוויה של מבוכים ודרקונים.
אבל, אם אתה מעביר חוג (ובייחוד אם בתשלום) עדיף שתצמד לשיטה שאתה מכיר ונוח לך איתה. לא מחליפים שיטה כי מישהו הציע...
 
golan2072 אמר/ה:
החלק שקשה לי בעולם ה-X (מבוך, אפוקליפסה, וכו') כשחקן תפקידים ותיק הוא השינוי המהותי בתפקיד המנחה ובכך שהמפלצות לא מתקיימות מכאנית מעבר לרקע לפעולות הדמות (גלגלת גבוה? הרגת את המפלצת; גלגלת נמוך? חטפת נזק). או לפחות ככה הבנתי מקריאה של עולם המבוך. כל העסק ממוקד מאוד בשחקנים ובפעולות\סיפור שלהם.
ראשית, גלגול נמוך (החטאה, או הצלחה חלקית) או רק אחד המקרים בהם המנחה יכולה להפעיל מהלך - כלומר להשתמש במפלצת. הוא כנראה הכי ברורה מכאנית, כי כשדמות הולכת מכות מצויין בפירוש שנגרם לה נזק. אבל בעקרונות ההנחייה מוגדרים מתי יש מקום למנחה להפעיל מהלכים קלים, או מהלכים קשים (שגם גורמים נזק, או חולשות שמפחיתות גלגולים עתידיים).
בפועל, עקרונות ההנחייה של עולם המבוך לא שונים במיוחד מכל משחק אחר, הם פשוט מקודדים בצורה שמכילה את רוב צורות הפעולה שהמנחה תעשה גם ככה. זאת אחת הסיבות שאני כל כך אוהב את עולם המבוך ובחרתי בה לואנור- היא לוקחת דברים שהייתי עושה מעצמי, ומקדדת אותם לתוך השיטה.

אפרופו הסברים על עולם המבוך, 20 טבעי בדיוק העלו פרק הסבר שבוע שעבר:
 
אם הבנתי נכון, המעבר למהלכים עושה קונקרטיזציה למשחק, כלומר הרבה פעולות שבעבר היית מאלתר או מגלם בבדיקת תכונה או מיומנות, כאן זה מהלך קונקרטי, וכך גם פעולות רבות של המנחה. האם אני צודק?
 
אני לא בטוח שהבנתי למה הכוונה, אבל כל דבר שבמשחק אחר היה בדיקת מיומנות או תכונה הוא מהלך וכן פעולות של קרב ויכולות מיוחדות של מקצוע. זאת היחידה המכאנית הבסיסית של המשחק.
אבל איך זה קשור לאלתור?
 
ברוב המקרים כן. אם כי אני לא ממש רואה ב"גלגל הבחנה" אלתור ואין ממש הבדל בין לזה לבין "גלגל בחינה (מהלך)" בואנור. באחד המהלך אומר "כאשר אתה בוחן מקרוב אדם או סיטואציה מסויימת" ובשני אני בטוח שיש הסבר בחוקים מתי משתמשים במיומנות ההבחנה. אותו הדבר לגבי גלגול התקפה וגלגול "ללכת מכות" או צליפה.

יש מקום לייצירת custom moves המתאימים לסיטואציה, לאויב, להרפתקה וכו' ואפשר לאלתר אותם במקום.

וגם ככה כל המהלכים הם בפועל גלגול תכונה. אני יכול לבקש משחקן לגלגל עם +תכונה כלשהי בלי להצהיר על מהלך, ואז זה בפועל מהלך מותאם. אני מחליט איזה תכונה ומה ההשלכות במקרה של הצלחה, הצלחה חלקית או החטאה.

ותמיד אם יש סיטואציה דרמטית שלא מתאימה לשום מהלך אחר, ברירת המחדל היא התגרות בגורל- שגם היא פשוט בחירת תכונה רלוונטית: בלדין זורק גרב מסריחה הצידה כדי להסיח את דעתו של הגריפון. גלגל התגרות בגורל +תבונה (כי אתה מתמודד עם הסכנה באמצעות חשיבה מהירה).

כמובן שאם הסיטואציה אינה דרמטית, אין סיבה לגלגל מראש.
 
חזרה
Top