• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עולם מערכה - "ניצוץ תקווה ואש" *חגים, מועדים ולוח השנה - 7.6.18

---


*קישור להורדת המפה המלאה והמקורית - http://www.upf.co.il/file/233502390.html ניתן לפתוח את הקובץ באמצעות תוכנת Autorealm לעריכת מפות.


תוכן עניינים:

1. פתיחה - מפה, פתיח והצגה כללית של עולם המערכה.
2. האמונה האלילית - הסבר בנושא הדת השלטת ביבשת, הכולל פירוט על חמשת האלילים הגדולים.
3. האמפריה:
- 3א. הצגה כללית והסטוריה - הצגה כללית, מפה ורקע היסטורי קצר על הממלכה הגדולה ביבשת.
- 3ב. הסדר הישן - הצגת המבנה החברתי הנוהג באמפריה.
- 3ג. מחוזות האמפריה - פירוט לגבי המחוזות השונים באמפריה, בדגש על גאוגרפיה ותרבות.
- 3ד. המבנה השלטוני באמפריה - הצגת גורמי הכוח באמפריה: הקיסר, האצולה, הצבא והתאגידים הגדולים.
4. ארצות הארורים:
- 4א. פתיחה ורקע כללי - כולל מפה והצגה כללית של ארצות הארורים.
- 4ב. דברי הימים - היסטוריה מקיפה של ארצות הארורים, מתחילת ההתיישבות ועד למצב בהווה.
- 4ג. אופיה של הארץ - סקירה של חיי השגרה והקשיים הכרוכים בהם.
- 4ד. הממלכות - הצגה מסודרת של כל הממלכות בהווה, בדגש על השלטון.
- 4ה. סיעות בארצות הארורים - הצגת הזרמים החברתיים הדומיננטים כיום.
- 4ו. הבלדה על ת'ורברין - למרות שבוודאי כבר שמעתם אותה בפונדקי האמפריה...
5. המהפכה - כולל תיאור מהלך העניינים שהוביל לפרוץ המהפכה, שגרת החיים בצילה והסדר השלטוני שנהג בה.
6.המלחמה הגדולה - תיאור מהלך העניינים במלחמה הגדולה. מסודר לפי שנים, וכולל את הסדרי השלום בסופה.
7. הפרא:
- 7א. מוטיב הפרא - מה רוצה הפרא? ומה קורה למי שיעז לחקור את מעמקיו?
- 7ב. הפרא הצפוני - פירוט על הנופים והאתרים במישורי הפרא.
- 7ג. הפרא התיכון - סיפור התעלומה של יערות הפרא התיכון, וחורבנה של מלכות העלה.
- 7ד. הישימון - מי שישלח לישימון, קרוב לוודאי שלא יחזור...
8. אגדות מהפרא:
- 8א. כרוז להרפתקן המתחיל - האם אתם מוכנים לצאת לפרא הקרוב??
- 8ב. אגרת לקפטן מארק, ממשמר הגבול שבמחוז הורדים - מפקד, קרא את התדריך והיכון לקרב!
- 8ג. הבלים של שיכור - אל תהיו תמימים, הוא סתם שיכור.
- 8ד. נפילת מצודת נוטר הצפון - רק ההריסות יספרו את סיפורה...
- 8ה. שלט מוצב מעל גולגולת, אי שם במרחבי הישימון - נראה שדרככם בישימון הגיעה לקיצה.
- 8ו. רשומות המלומד רפאלו בן דונילוס - הפילוסופים יעשו הרבה כדי להניח עליהן את ידם.
- 8ז. שיר ערש נפוץ במחוז הורדים - לילה טוב!
- 8ח. עלילות סר הארי והפעמון הקדוש - תתכנסו תתכנסו... כולם מקשיבים? יופי. אז מעשה שהיה כך היה--
9. קסם ביבשת סדן הזהב - הסבר לגבי מעמדו של הקסם ביבשת. האם אתם מכשפים נאמנים או מתריסים?
10. מנהגי המגדר והמין ביבשת - תמיד חלמתי להיות הרפתקנית!
11. לוח השנה בעולם המוכר:
- 11א. דרך ספירת הימים - הסבר על שני לוחות השנה בעולם. הקבוצה יכולה לבחור בזה שנוח לה.
- 11ב. מועדים מיוחדים בשנה - למשל, חג שהילדים מתחפשים לליקנתרופים מפחידים!




"ניצוץ תקווה ואש" - מפת היבשת "סדן הזהב"
2nsto46.jpg


למפה המלאה באיכות גבוהה -
2nsto46.jpg



היום ה-41 לעונת הטבע, שנה 1109 לייסודה של אמפרית הדרקון

רחובותיה של אטלס, הבירה הקיסרית, מלאים עד אפס מקום. ההמון צוהל, מריע, מזיל דמעות של אושר ואנחת רווחה - ובמרכזו צועדים לוחמיו הגאים ועטורי הנצחון של הצבא האימפריאלי. המלחמה הסתיימה.
שש שנים עברו מאז פרוץ המהפכה ועד לדיכויה. שש שנים בהן התחוללה מלחמה איומה, עקובה מדם, שלימים תקרא בפי כל, בפשטות, "המלחמה הגדולה", ואולי אף הייתה זו המלחמה הנוראה ביותר שידעה האמפריה מאז היווסדה.
אך כעת זהו זמן לחגיגות, השכול ושיקום ההרס יחכו ליום אחר. הקהל משליך פרחים אל עבר המצעד. רעיות והורים מנופפים לאהוביהם המשתתפים בו. החיילים הצועדים עצמם, לעומת זאת, נראים בעיקר יגעים מכל תלאותיהם.

לבסוף מגיע המצעד אל הכיכר המרכזית, שם ההתרגשות מגיעה לשיאה. הוד מעלתו, הקיסר הזמני הלמיר השלישי, מחכה שם. המצעד נעצר. אסופת גיבורי המלחמה האמיצים ביותר, שצעדו עד כה בראש, נגשים ברוב טקס אל הקיסר הזמני כדי להגיש באופן רשמי את צווי הכניעה של המהפכנים המובסים. הם מגישים את הצו, ואז מצדיעים - זקופים ונרגשים מגודל המעמד והכבוד.

ולפתע, שלא על פי כללי הטקס, מצדיע הקיסר הזמני בחזרה. אמנם הוא בכיר מהם, אך היום אין זה משנה, ולרגע חולף נדמה שלחלולחית דקה צצה על פניו חמורי הסבר של הוד מעלתו. בוודאי אומר הוא לעצמו בלב - תודה.
תודה על כל מה ששעשיתם. תודה על שהצלתם את האמפריה, את היבשת, ואולי אף את העולם כולו.

כשהקיסר הזמני מצדיע חזרה, התרגשות הקהל מגיעה לשיאה. זהו הרגע לו חיכו כולם, הרגע בו הנצחון שלם ונצחי.
יחי הקיסר, תחי האמפריה, יחי הדרקון הקדוש. יחי הסדר הישן, במלוא תפארתו.

מי יתן וימשול לעד.


הסבר כללי על עולם המערכה:
"ניצוץ תקווה ואש" הוא עולם מערכה שנבנה למשחק תפקידים בסגנון קלאסי (פנטזיה-גנרי). אני אישית משחק אותו עם חוקי בית שיצרנו בקבוצה, חוקים שמבוססים באופן מאוד עקיף על מו"ד 3.5, ובהמשך אני מתכנן לפרסם אותם. ביסודו של העולם קיים מתח תמידי בין "הסדר הישן", שהוא בגדול שיטה אלילית ומונרכית, לבין כוחות של שינוי - שעלולים להיות כוחות הפרא, כוחות של רפורמה, או פשוט כוחות הרס ודיכוי. ברקע תמיד קיים החשש מפני שובה של "המהפכה", המתיימרת לעקור את כל הסדר הישן מיסודו ולכונן שיטה שוויונית וצודקת יותר.

המפה שפרסמתי היא מפה של יבשת בשם סדן הזהב, והיא כל העולם שמוכר לדמויות. קנה המידה הוא מאוד גדול - חציית היבשת ממזרח למערב עורכת כשנה על גבי סוס. בנוסף קיימות יבשות אחרות שפשוט לא ידועות עדיין בעולם המוכר, ולכל אחת מהן מוטיב שונה: צפונית להרי החושך - יבשת בסגנון המזרח הרחוק, דרומית למפה (משנראה כמו צפון אפריקה) - יבשת בסגנון ערבי/סטימפאנק, ומעבר לים - יבשת חדשה במוטיב של גילוי אמריקה. כרגע היבשות הללו הן לא רלוונטיות, ואני מתכוון לבנות אותן רק כשהקבוצה תרצה לנסות משהו אחר לגמרי, או בהרפתקה מרחיקת לכת במיוחד (בסגנון מסעות מרקו פולו או קולומבוס). בקיצור, היבשות עם המוטיבים השונים הן פוטנציאל לפתח את העולם למקומות שונים, אבל כרגע טרם עשיתי בו שימוש.

אפשר לשחק את "ניצוץ תקווה ואש" בשיטות רבות, כולל גרסאות מו"ד בהן הדמויות הן גיבורות המשפיעות על הסדר העולמי. מצד שני, השיטה בה אני משחק מצמצמת בכוחן של הדמויות, כך שעלילת עולם המערכה היא רק רקע לפיתוח הרולפליי וההרפתקה. כמו כן, אפשר לשחק את עולם המערכה באזורים גאוגרפיים שונים ("האמפריה" בצפון, ממלכות הדרום הרחוקות וכו'), ובתקופות זמן שונות (למשל, לפני/אחרי/בזמן המלחמה הגדולה). ברירת המחדל שלי היא לפתוח באזור יחסית שקט של האמפריה, לאחר סיום המלחמה הגדולה.


התשתית האידיאולוגית: האמונה האלילית
רוב שוכני יבשת "סדן הזהב" חולקים אמונה משותפת בחמשת האלילים הגדולים, שבראו ברוב חסדם את העולם הצעיר וכעת הם שולטים יחדיו על כל תחומי הקיום שבו. קיומם של האלילים, השוכנים במישור העליון (מעין יבשת חמישית), הוא עובדה שרירה בעולם זה. האלילים אינם נוהגים להתערב בצרותיהם התפלות של בני התמותה. במקום זאת, הם מעדיפים לעסוק בעניינים החשובים של יושבי המרום, עניינים כמו טיפוח חלקתם השמימית, מערכות היחסים הסבוכות שלהם, וכמובן - כבודם ומעמדם האישי. היות והעולם הצעיר משמש כזירה נוספת בו יכולים האלילים להשוות את גדולתם, ששים הם לעודד את בני התמותה לבחור אליל ולעבוד אותו. בתמורה לנאמנותם, זוכים בני התמותה לטעום מכוחותיו של הפטרון באמצעות מעמד הכהונה.
זר מעולמנו, לו יכול היה לבקר ב"סדן הזהב", עשוי היה להשוות את אופיים של חמשת האלילים לאופי החומרי של אלילי המיתולוגיות העתיקות. ממש כמו זאוס מיוון או אמטראסו מיפן, גם אלילי "סדן הזהב" הם בעלי אופי ארצי ואינטרסים אישיים. לפעמים הם מונעים מיצרם, לעיתים הם אף גחמניים. כאשר מתלהטים היצרים האלילים עלולים להדרדר לעימות זה בזה - עניין שמחלחל גם לצאן מריעתם הנאמן שעל הארץ. לכן, רוב תושבי "סדן הזהב" מעידים על עצמם כעל משרתיו של אחד מחמשת האלילים, תוך כיבודם של השאר.
חמשת האלילים הם:

פאלה
אל המלכים והכבוד. פאלה מתגלם כדרקון זהב ענק, עטוי שריון ונושא את חרב המלכים. עוצמתו האגדית עולה אף על זו של רעיו האלילים, והוא שומרה ופטרונה של אמפריית הדרקון הגדולה, בה הוא מכונה גם "הדרקון הקדוש" (על האמפריה - יפורט בהמשך). כוחו האדיר מביא לכך שמאמיניו נפוצים הם, גם הרחק מבעד לגבולות האמפריה, ופולחנו מגיע ממש עד לממלכת אקסנדריה הרחוקה, השוכנת למרגלות החוף הדרומי.
ועם זאת, הכוח אינו מקור הסמכות היחיד של אליל זה. "הדרקון הקדוש" ונאמניו הם בעלי תודעה מוסרית חזקה וחוש צדק מפותח, ודרכיו הם דרכי המונרכיה הנאורה שמאפשרת את צמיחתם של הסדר והתרבות בעולם הצעיר. הוא מנחה את האצילים לנהוג בחמלה ובהגינות כלפי פשוטי העם - ומנחה את פשוטי העם לעבוד את אדוניהם במסירות. הפלאדין, אביר אצילי ונועז, קרוי על שמו של האליל - "נותן הדין של פאלה".
סמלו של פאלה הוא הכתר הגדול.

אינטרה
אלת הטבע והפרא המזדחל. אינטרה נתפסת כבת חסותו של פאלה, ולכן "הדרקון הקדוש" האציל בידיה את הסמכות על הטבע והפרא, שנוצרו בידי חמשת האלילים כולם כאשר בראו הם יחדיו את העולם הצעיר. בעיתות שגרה, הטבע נעים לעין ומשרת את בני התמותה. אך משחוטאים הם לאלילים - נקראת אינטרה להטיל עונש באמצעות הפרא המזדחל ומחלת הלינקוטרופיה הנוראה, ולכן החשש מחמתה הוא גדול. רוב מאמיניה של אלת הטבע הם תושבי הפרא הלא מיושב, או יושבי הפריפריה של הממלכות הגדולות. כמו כן, מספרים שבאדמות הדרום הרחוקות עובדים אותה העלפים, מתוך דוכסויות מסתוריות החבויות בעומק יערות העד המצויים שם.
סמלה של אנטרה הוא העלה.

לקליס
אל המוות והארורים. לקליס הוא הפטרון של ממלכות הארורים, השוכנות מדרום לאמפריה. ממלכותיו הן ארצות שממה, עניות ונחשלות, ובהן רודים המלכים האל-מתים בעבדיהם החיים בדלות רבה. כמו המוות שעליו הוא חולש, לקליס אינו טוב או רע אלא פשוט הינו. ועם זאת, רבים ממאמיניו נוהגים באכזריות ובדיכוי: משאזל מזלו עשוי ההרפתקן בעולמנו להתקל אף בכתות של נקרומנסרים, המקריבים את שבוייהם החיים בפולחן לכבודו של מלכם ופטרונם.
בעולם שבו הסדר החברתי הוא לא שוויוני ומחולק למעמדות רבים, מקבל לקליס אחראיות נוספת, ואף עיקרית: תוארו כ"אל הארורים", שהופך אותו למושא תפילתם של המעמדות הנחותים (המעמדות ה"ארורים"). בתוארו זה עובדים אותו רבים מהעניים והדלים ביבשת, ולקליס, משנאלץ לקבל את האחראיות על המסכנים הללו - גומל להם לפעמים בישועה.
סמלו של לקליס הוא העורב.

לושיה
אלת המזל והאהבה. לושיה היא החמקמקה והמסתורית מבין האלילים, אך האגדות מספרות על כוחה האדיר שכמעט שווה לזה של פאלה. מאמיניה של לושיה הם לרוב זוגות האוהבים הצעירים, להם היא מוכרת כמלכתה של אהבת אמת טהורה. גם בחתימת עסקאות נוהגים הבריות לברך את אלת האהבה, שכן היא משרה רוח של אמון הדדי בין הצדדים המתחייבים. ועם זאת, בהתקרא שמה, עשוי מבין עניין לנוע בסקרנות - שכן זוהי גם ה"ג'וקר" מבין מחמשת האלילים. בשולי החברה נוהגים נזירים מסתוריים, מפיצי סמי-קסם ומהמרים משופשפים - לעבוד דווקא את אלת האהבה והמזל. השמועות מספרות שלעיתים, זוכים הם אף לטעום מכוחה האדיר.
סמלה של לושיה הוא התלתן המרובע.

ורמיליון
אל האש והמלחמה. זהו האליל הרשע מבין החמישה, ונוהג לקרוא תיגר על מלכותו של פאלה. ורמיליון מתגלם כמפלצת מטילת אימה: גופו דמוי אדם שרירי, ראשו ראש אריה שחור רעמה, ועיניו בוערות. פרוותו של ורמיליון אדומה כדם ובידיו אלה כבדה ואימתנית - הנשק החביב עליו.
ורמיליון מקדש את הכוח, האלימות והמלחמה. תורתו האפלה מודה שאין כל פסול בלשדוד אדם זקן מאוצרותיו, בתנאי שזה האחרון היה מספיק חלש כדי להרוויח את סבלו ביושר. משדחו רוב אומות העולם את דרכיו הרעות, אימץ ורמיליון לפני דורות רבים את ממלכת תיאטיס בדרום הרחוק, בה הכוח מקודש ומשמש כערך עליון. ממלכת נבלים זו מערערת כבר דורות רבים את שלומן של ארצות הדרום הרחוקות, ולא אחת נדרשות שאר האומות באזור להתאחד על מנת לעצור את לוחמיה הנחושים, העשויים ללא חת. בשנים האחרונות נהנית תיאטיס מעדנה מחודשת, כוחותיה מתפשטים ונושאים את דבר האש והמלחמה של ורמיליון פטרונם. כוחה עולה, בעוד שאמפריית הדרקון בצפון ממשיכה לדעוך, וכיום נכונים כבר רבים ביבשת להכיר בתואר המחודש - "אמפריית תיאטיס".
סמלו של ורמיליון הוא הלהבה.

הפילוסופים
בעולם בו יש אמונה אלילית חזקה, לצד מחלוקת וניגודים רבים בין האלילים, מצאו עצמם המאמינים בעמדה שמצריכה מהם ליישב את הניגודים בין האלילים כדי להמנע מאנרכיה. לצורך זה הוקם ממסד ה"פילוסופים", גוף המורכב מחכמים ומומחים בדת שמטרתו היא ליישב את הניגודים בין האלילים וליצור חוק קוהרנטי ומוסכם בין המאמינים באלילים השונים. פילוסופים שוכנים בערים הגדולות בכל רחבי היבשת, אך מושבם המרכזי הוא ב"הר הפילוסופים" שבמחוז הדעת בצפון אמפרית הדרקון. לפילוסופים אין צורך בסולם דרגות רשמי, וההתקדמות בתוך הממסד נעשית על סמך שם ומוכרות, שקמים מתוך החוכמה והידענות של הפילוסוף (קצת כמו הממסד הרבני בהלכה).
בניגוד לתוקף הדתי החזק שמיוחס לפילוסופים, באופן מעשי לא מדובר בממסד בעל אופי דתי רגשני, אלא במוסד רציונלי, ציני ומדעי. יכולתם לשלב בין תורות האלילים השונים היא מעשה אומנות של ממש, הנעשית בכלים של הגיון בלבד. חשוב להבין שהפילוסופים מתקיימים לצד הממסדים הדתיים של שאר האלילים - ולא בהכרח מעליהם. לכן, יש שמתמרמרים ורואים בפילוסופים את אחד הממסדים הכי בלתי דתיים ביבשת, בעת שחלק מפשוטי העם מזהים בהם ריחוק ואף אטימות כלפי העוולות שהחוק ההגיוני והחכם שלהם יוצר.
סמל הפילוסופיה הוא המחומש.


האמפריה:


הצגה כללית והיסטוריה
10rphmp.jpg


קישור למפת האמפריה באיכות גבוהה - http://i62.tinypic.com/10rphmp.jpg

הסבר כללי
המעצמה הגדולה ביבשת היא "אמפרית הדרקון" שבצפון, אך בפי כל היא נקראת פשוט "האימפריה". האימפריה גדולה כל כך, עד כי הקרטוגרפים לא טורחים לציין את שמה במפות, אלא את שמות המחוזות המרכיבים אותה. האימפריה משתרעת לכל רוחבה של היבשת, מהים שבו זורחת השמש ועד הים שבו היא שוקעת, וממישורי הפרא בצפון עד לאגם השחור וההרים בדרום.
האימפריה מחולקת לתשעה מחוזות - מחוז הורדים, מחוז הזהב, מחוז הסְפָר, מחוז הברזל, מחוז הפסגות, מחוז השמש, מחוז הדעת, המחוז השחור - ובראשם מחוז המלך.

היסטוריה
האמפריה נוסדה לפני כאלף שנים בידי "המייסדים הקדמונים", זמן קצר לאחר שבראו חמשת האלילים את העולם, והיא כנראה הגוף העתיק ביותר בעולם הצעיר. האימפריה התרחבה במהרה. גבולותיה המקוריים נעשו לגבולות מחוז המלך, וכל ארץ שכרעה ברך בפני מלכות פאלה נעשתה למחוז חדש. לפני כארבע מאות שנה חצה הקיסר האגדי הורקנו הכובש את ההרים מדרום, ייסד את "המחוז השחור" והביא את האימפריה לשיא תפארתה: מגבולות הרי הפרא בצפון ועד לאגם השחור בדרום, השוכן מעבר לארצות הארורים.
אך הזמנים השתנו, והאימפריה נמצאת בדעיכה. במאתיים השנים האחרונות הפרא בלע בחזרה את השטחים שכיום מסומנים במפה כמישורי הפרא, וכך אבדו מחוזות הסתיו, הרוחות והשלג. עול ההיסטוריה הביא עמו רוח של עייפות באימפריה, כמו מסמן סופו של עידן. הקיסרים האחרונים היו מושחתים ומנוונים והזמנים קשים. למרות זאת, תחת שלטונו של הקיסר הזמני הלמיר החלה תחייה מחודשת, וכעת, האימפריה מביטה בתקווה זהירה במאמציו להשיבה לכוחה מקדם.

הסדר הישן
"הסדר הישן" הוא סדר נצחי, עתיק יומין ובלתי מעורער. אין זקן בא בימים או חכם הבקיא בכתובים ששמע על יום בו לא משל הסדר הישן בכל. היום, כמאז ומעולם, הוא מהווה את הבסיס בלב המבנה החברתי של האמפריה. השפעתו ניכרת בכל תחומי החיים - פולחן דתי המכיר תודה לאלילים אשר מושלים בעולם, נאמנות לקיסר השולט בשמו של פאלה מלך האלילים ועבודת האצולה והתאגידים הגדולים שמשרתים את הקיסר. הסדר הישן עוסק אפילו בהסדרת היחסים בין יושבי האמפריה הפשוטים, באמצעות חלוקתם למעמדות שנקבעו בידי האלילים ושלוחיהם. חשיבותו של הסדר הישן ברורה לכל: הוא שומר על החברה מאנרכיה, על האמפריה מפני כוחות האש והמלחמה שבדרום, ועל ההתיישבות מפני הפרא המזדחל, המעניש תרבויות חוטאות כפי שהעניש את ממלכת העלה החרבה.

הסדר הדתי
פאלה הוא הפטרון הרשמי של האמפריה ורוב מוחלט של אזרחי האימפריה משרתים אותו כראש לחמשת האלילים. מכאן גם דגלה הרשמי של האמפריה, ובו הכתר והדרקון הזהובים. שניים לפאלה הם הפילוסופים, שהשפעתם באמפריה רבה, ומושבם המרכזי נמצא בהר הפילוסופים שבמחוז הדעת. גם האלילים האחרים זוכים לכבוד הראוי, בהתאם למעמד החברתי או המיקום הגאוגרפי: המעמדות הנמוכים נושאים תפילה ללקליס אל הארורים. במחוז הסְפָר מקיימים את פולחן אינטרה כדי לסלק את הפרא המזדחל מצפון, ואילו במחוז הורדים השופע מכירים התושבים תודה גם לאלת האהבה. האליל היחיד שאינו רצוי בתחומי האימפריה הוא ורמיליון, המטיל ספק בעליונותו של פאלה, ומזה דורות רבים מנסה לערער את שלום העולם באמצעות נאמניו בדרום.

הסדר החברתי
הסדר הישן מכתיב כמובן גם את המבנה החברתי באמפריה. מקיומו של אל האחראי על "הארורים", הסיקו הפילוסופים בימי קדם כי "אין זה הגיוני שהברואים יחיו כשווים זה לזה", ומכאן נוצרה מערכת מעמדות נרחבת המאפיינת את רוב ממלכות היבשת ואת האמפריה במיוחד. בראש הסדר החברתי נמצאים דמי הדרקון, שהם גזעים כמעט קדושים מתוקף קרבתם לפאלה. אחריהם בני האדם, שהם הגזע הנפוץ והמרכזי באמפריה, וגם בתוכם יש חלוקה נרחבת למעמדות - מבני אצולה (כולל הקיסר) ועד איכרים בעלי מעמד נחות של "ארורים". אחרי בני האדם נמצאים שאר הגזעים - עלפים, גמדים, אורקים וגובלינים - שהם בעלי מעמד אוטומטי של "ארורים", ולעיתים אף מכונים בשם הגנאי "חיות" מפי חסרי ההשכלה ומשוטטי הרחוב. במעמד הנחות ביותר נמצאים חולי הלינקוטרופיה המעוותים - והם הנחותים שבארורים. מכאן שסוגית הגזענות והעדר השוויון היא חלק מרכזי מההווי באמפריה, והיא משליכה כמעט על כל תחומי החיים. עם זאת חשוב להבין שרוב אנשי האמפריה עדיין שואפים לטוב מבלי לראות קושי בשיטת המעמדות, גם אם לצופה מעולמנו נדמה הצדק האמפריאלי כמשונה. כמובן, הפאלדין האצילי יתן פת-לחם לקבצנים "הארורים". זוהי הרי חובתו, כבן המעמד השולט, לנהוג כראוי בנחותים ממנו: ממש כפי ששליט טוב דואג לנתיניו - או כפי שבעלים אוהב נוהג בכלבו...

ממון בסדר הישן
חשיבותו של הכסף רבה בסדר הישן, והוא מהווה אמצעי לרכישת שפע, כבוד ומעמד. זאת ועוד, תושבי האמפריה מבינים שאין דבר שאינו נקנה בכסף, ולכן הוא משמש ככלי חשוב בפתרון סכסוכים בין האזרחים לשלטון ובינם לבין עצמם. חוקי הפילוסופים מיטיבים להבהיר זאת: "אין עוולה שעושה אדם לחברו שאינה ניתנת לפיצוי בכסף", הם קובעים, ולכן אך טבעי הוא שבתשלום מספק ניתן לפצות (שזה כמובן לא לחמוק, חלילה)- על כל עבירה או חטא. זהו עם כן מקור לגאווה בקרב רבים ברחבי האמפריה: העובדה שכסף לא מיטיב רק עם האצולה והתאגידים הגדולים, אלא עם כל אסיר או נידון למוות העולה אל הגרדום. אכן, אף הגרוע שבעבריינים לא יסבול חלילה מעונש - לפני שמציעים לו תחילה סכום כסף נכבד שבמסירתו יכפר על עוונותיו ויפדה עצמו מהגורל המר.

שגרה בסדר הישן
שגרת החיים בסדר הישן היא על פי רוב צפויה ונוחה למדי. רוב תושבי האמפריה הם עובדי אדמה בשדה, או בעלי מלאכה בעריה הרבות. יום עבודתם הוא אמנם מפרך, אך בסופו ימצאו זמן לבלות עם משפחתם, לעבוד את אליליהם או להפגש עם חברים בפונדק המקומי. אמנם התושב המצוי באמפריה חי בצניעות, אבל יהיו לו מספיק אמצעים כדי להניח מזון על שולחן משפחתו ולצאת מדי פעם לבילוי. בעיניו, המשטר והסדר הישן הם על פי רוב אהודים, או לפחות, נלקחים כמובן מאליו. השלטון, מצידו, נוהג למשול בהגינות כלפי האזרחים, אף על פי שתמיד יהיו מקרים חריגים של שחיתות, אטימות או זלזול. הוא נוטה שלא להתערב בחיי האזרחים, כך שרוב המפגשים בין האזרח לשלטון יהיו בנושאי בטחון וסדר ציבורי, מיסים, ויישוב סכסוכים.
שיטת המעמדות מגבילה את הניידות בסולם החברתי ויוצרת מוקדים של עוני, הנפוצים יותר במחוזות מסוימים ובפאתי הערים הגדולות. במוקדים אלו ישנו מחסור רב וטינה כלפי השלטון, ולכן הוא נוהג שלא להתערב בהם כדי להמנע מחיכוך מיותר. כך עלולות להווצר שם מגמות שלא תמיד תואמות את רוחו של הסדר הישן, ולפרקים נאלצים כוחות האמפריה להכנס בכוח כדי לדכא מהומות ולשמור על הביטחון הציבורי.
 
"ניצוץ תקווה ואש" הוא עולם מערכה שאני עובד עליו ומשחק בו עם הקבוצה שלי מזה בערך שמונה חודשים (מאוגוסט האחרון). בעצתו של חגי (נרוביאן) בחרתי כעת לפרסם אותו. עדיין יש הרבה מה לפתח, בדגש על דרום מזרח היבשת שעוד לא עשוי כלל.

אשמח מאוד לתגובותיכם, נתתי הרבה השקעה בעולם הזה (ובפוסט :coffee: ). גם אם מישהו יוכל להפיק מזה הנאה או רעיונות כפי שאני הפקתי מהעולמות של גולן ומוזר - זה בהחלט יהיה מספק.

כמובן, ההודעה הראשונה היא רק קצה הקרחון, ובהמשך אפרסם קטעים נוספים על היבשת ותושביה.
 
אורי ט אמר/ה:
אשמח מאוד לתגובותיכם, נתתי הרבה השקעה בעולם הזה (ובפוסט :coffee: ). גם אם מישהו יוכל להפיק מזה הנאה או רעיונות כפי שאני הפקתי מהעולמות של גולן ומוזר - זה בהחלט יהיה מספק :mrgreen:
תודה רבה על המחמאה!

לגבי העולם שלך, אשמח לשמוע עוד על המערערים על הסדר הישן. יש בנמצא מורדים? מהפכנים\חתרנים\קושרים בעיר? כתות תוהו?
 
ננסק -
תודה על המחמאה. אני אכן לא מצפה שאנשים יקחו את העולם כמו שהוא וישחקו בו, ואם מישהו היה עושה זאת, הייתי שמח מאוד לשמוע על כך.
אני רוצה לחשוב שהצגתי רעיונות שאנשים כן יוכלו לשלב במשחקים שלהם, למשל מוטיב/אליל כלשהו/ארץ שמצאה חן או סכסוך מסוים. אני אישית אוהב את המתח המוסרי בעולם הזה, כולם מנסים להיות טובים אבל משהו "לא עובד" - ואולי גם זה יכול לתת השראה כלשהי.
אגב, מן הסתם שכל סוג של ביקורת או שאלות יתקבלו בברכה, גם ממי שלא מתכוון לעשות בעולם הזה שום שימוש. אני בוודאי אשמח להתייחסות על פרויקט שהשקעתי בו הרבה.

גולן-
המחמאה הייתה מתבקשת, העולם שלך נתן לי השראה להמשיך להעמיק ולפתח את העולם שלי, שלא לדבר על סגנון הכתיבה בהצגה שלו.

לגבי המערערים על הסדר הישן, זהו נושא לפוסטים שלמים שתכננתי לפרסם בהמשך. באופן כללי המשחק מתחיל בתקופה שקטה יחסית שלאחר המלחמה, ומשם דברים רק מסתבכים (ההקבלה כדי להבין את זה היא לועידת וינה שהתכנסה בעקבות תבוסתו של נפולאון).
ראשית, ישנם המהפכנים, אך כיום קולם כבר לא ממש נשמע עקב התבוסה המוחלטת במלחמה. מצד שני עדיין מדובר באיום מרכזי משום ש"הרעיון כבר בחוץ", וספק אם הסדר הישן יוכל לאורך זמן להשיב את הגלגל לאחור. אפשר לפתח זאת להרבה כיוונים - "המחתרת" האימתנית שהקימו תומכי המהפכה, מהפכה נוספת שעלולה לפרוץ, תסיסה חברתית, אגודות סתרים וכו'. כרגע השקט בעניין הזה הוא מאוד מתוח.
שנית, ישנם איומים חיצוניים על האמפריה - הפרא שגוזל שטחים מצפון, ממלכות הארורים מדרום לאמפריה שדורשות תגמול על הצטרפותן לטובת האמפריה במלחמה, וכמובן תיאטיס. כאן אציין שעד כה הצגתי את תיאטיס באופן די חד צדדי, אבל האמת היא שגם לה יש אג'נדה פילוסופית מקיפה ומבחינת המאמין האלילי המצוי יש משהו מעורר השראה ב"אמפריה החדשה" הזו מדרום. לתיאטיס דברים אשכרה מצליחים, וזה יוצר אצל אנשים תקווה.
לבסוף, צריך להבין שגם בתוך הסדר הישן יש הרבה כוחות שמושכים לכיוונים שונים, כמו המלך והאצולה, התאגידים הגדולים, הממסד הדתי וזרמים של רפורמה בתוך כל הגורמים האלה.
 
דבר ראשון קבל ח"ח על הכתיבה הרהוטה, המעניינת והיפה שלך - כיף לקרוא את שכתבת.
אהבתי את הקישור שעשית בין הסדר הישן, המונרכיה, האלילות, הצדק והפערים המעמדיים. אלו מוטיבים שבדרך כלל אינם עומדים בקנה אחד עבורנו ויפה ששילבתם אותם ביחד, בעיקר עקב העובדה שפעם הם דווקא כן נתפסו כך ועולמות הפנטזיה הגנריים נוטים להתעלם מכך מתוך אנכרוניזם-אידיאולוגי מעצבן. אפילו השימוש במילה "אלילים" ולא "אלים" תורמת להדגשת האופי של העולם (על אף שהניחוש שלי הוא שהשיקול שלך בשימוש במילה זו הוא אישי ולא דווקא מקצועי, אבל זה לא מה שחשוב פה).
מה הייתה המהפכה האחרונה? מי מרד? מה היו הדרישות של המורדים?
למה הקיסר הנוכחי הוא זמני - מה קרה לשושלת הקיסרית הקודמת ולמה הוא לא ימשיך למשול?
 
פלדריק אמר/ה:
נראה עולם רציני ומושקע,מחכה לקרוא את ההמשך.
דרך אגב,המפה מצוינת ומעניינת,אשמח לראות גם מפה שתקיף את ממלכות הדרום ותיאטיס
תודה רבה.
בעניין המפה, שים לב שמתחת למפת העולם בתחילת ההודעה יש קישור לצפייה יותר מפורטת, ושם אפשר להגדיל קצת. אם מגוללים למטה, רואים את מפת הממלכות הדרומיות ותיאטיס ברמת פירוט סבירה.
עוד הערה בעניין המפה: לא הצלחתי לעתיק את הקובץ לתמונה כך שכל הפרטים ישמרו. במפה שאצלי על המחשב יש דקויות נוספות, אטרקציות ברמה של מצודות/ערים/מקדשים/אגמים וכו', שמות לתתי-אזורים ועוד. אם יהיה ביקוש, אוכל להעלות את קובץ הautorealm להורדה. כמו כן אם מישהו יודע איך להעתיק את המפה בקובץ הautorealm לתמונה באיכות יותר גבוהה - אשמח אם יוכל להסביר לי.

SandChicken אמר/ה:
דבר ראשון קבל ח"ח על הכתיבה הרהוטה, המעניינת והיפה שלך - כיף לקרוא את שכתבת.
תודה, לקח לי הרבה זמן לנסח את ההודעה הזו...
SandChicken אמר/ה:
אהבתי את הקישור שעשית בין הסדר הישן, המונרכיה, האלילות, הצדק והפערים המעמדיים. אלו מוטיבים שבדרך כלל אינם עומדים בקנה אחד עבורנו ויפה ששילבתם אותם ביחד, בעיקר עקב העובדה שפעם הם דווקא כן נתפסו כך ועולמות הפנטזיה הגנריים נוטים להתעלם מכך מתוך אנכרוניזם-אידיאולוגי מעצבן. אפילו השימוש במילה "אלילים" ולא "אלים" תורמת להדגשת האופי של העולם (על אף שהניחוש שלי הוא שהשיקול שלך בשימוש במילה זו הוא אישי ולא דווקא מקצועי, אבל זה לא מה שחשוב פה).
אכן היה חשוב לי לתת לעולם אופי יותר ריאליסטי, על אף שהוא פנטזיה. אבל בעיני זה לא העיקר, אלא המורכבות הפילוסופית-מוסרית. היופי בשבילי הוא שכולם באמת מנסים להיות בסדר, אבל המציאות מורכבת יותר, וזה מה שהשחקן והמנחה צריכים להפנים בכזה עולם. פאלדין באמפריה הוא דמות שמשחקים עם אהבה. הוא לא מושחת או פארודיה - הוא פאלדין במובן הכי אמיתי שיש. הוא נלחם בלהט לטובת מלכו ואמונותיו, ואפילו מגן על העניים חסרי הזכויות כי זה הדבר הנכון לעשות. הוא מנסה להיות אדם ישר בעולם מורכב ולא גנרי, וזה אתגר גדול. כן, צריך להבין שמנקודת מבטו - מורדים נגד הסדר הישן זה פשוט הדבר הכי נורא ומסוכן שיש. כנ"ל לגבי משחק של לוחם תיאטיס, של פילוסוף, או מורד מהפכן.

SandChicken אמר/ה:
מה הייתה המהפכה האחרונה? מי מרד? מה היו הדרישות של המורדים?
למה הקיסר הנוכחי הוא זמני - מה קרה לשושלת הקיסרית הקודמת ולמה הוא לא ימשיך למשול?
בגדול, המהפכה היא שילוב בין אמונה מונותאיסטית מבחינה דתית, ושויונית מבחינה חברתית. כלומר, אל מונותאיסטי שרוצה שיוויון. לא אכנס כעת לפרטים כי זה נושא שלם ואני רוצה להוסיף קצת מידע על האמפריה לפני זה, כך שכשאגיע למהפכה זה יהיה בהקשר. כנ"ל לגבי זמניות הכהונה של הלמיר השלישי - אתייחס לזה בפוסט מפורט שאפרסם בקרוב, על השיטה השלטונית באמפריה (קיסר, אצולה ותאגידים מונופוליסטיים גדולים).
 
שאלה לגבי הפוסט הראשי: אני רואה עכשיו שהוא קצת ארוך וכבד בשביל הודעה ראשונה שמציגה עולם מערכה. אם למישהו יש הצעה איך להנגיש אותו אשמח לשמוע (או ששימוש בספויילרים ותוכן עניינים יספיקו? כנראה שזה מה שאעשה...).
 
דבר ראשון, כל הכבוד על ההשקעה ! המפה מדהימה ואני ממש מעריכה את העובדה שחלקת איתנו אותה !
השאלות הבאות מיועדות להיות שאלות מנחות יותר מאשר מתקרצצות, אם תוכל לענות לנו בהשקעה, אם אין לך זמן אתה מוזמן להתעלם, המטרה שלי היא לעזור לפתח את מה שכתבת כדי שנוכל להמשיך ולראות את מה שיצרת :

1. העולם שלך מאוד מבוסס על סדר ועל שליט יחיד בחסד האל, אבל מצד שני, הוא ענק - האם השליט היחיד שולט ברובו? אם כן, איך?
האם אלו מלכים מקומיים שכורעים ברך וכפופים להחלטה של הקיסר, אבל בינם לבין עצמם מסוכסכים קשות ( ע"ע ששאו"ק), או שיש מערכה שלמה של פקידים שעובדים לפי מערכת חוקים מסודרת מצד אחד, אבל זרים לפעמים לחלוטין לערכים המקומיים?
או שאני מסתמכת מדי על דוגמאות מקומיות ומה שיש לנו זה אלפי דרקונים קטנים שיושבים בכל מקום שבו סוגדים לאל פאלה והם אלו שמדברים בשם הקיסר/אל ?

2. אתה מתאר את העולם במאקרו, אבל הדמויות עובדות בינתיים ברמת המיקרו - מאיפה הם הגיעו? איך התת תרבות ? יש לך את מחוז המלך שאמור להיות מישור לדוגמא, האם התרבות השלטת בו היא כמו הדורתקים מששאו"ק? או שאלו האינדאנים שצדים את הבאפלו? או שמודבר במשורי ענק של תבואה? מחוז מיוער יכול להיות עיר שמוקפת בשדות שמוקפים ביער שממנו המקומיים חוששים, זה יכול להיות מחוז שסוחר בעצים כרותים וזה יכול להיות ג'ונגל מדהים עם עצים שבנויים על העצים עצמם , עיר בהרים יכולה להיות ערים בשוויץ, וינטרפל או מוריהמה הם?
 
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
דבר ראשון, כל הכבוד על ההשקעה ! המפה מדהימה ואני ממש מעריכה את העובדה שחלקת איתנו אותה !
תודה רבה. אנסה להעלות בסופ"ש קישור להורדת המפה בautorealm, כך שמי שמעוניין יוכל לראות גם פרטים דקים יותר ממה שהיה עד כה.
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
1. העולם שלך מאוד מבוסס על סדר ועל שליט יחיד בחסד האל, אבל מצד שני, הוא ענק - האם השליט היחיד שולט ברובו? אם כן, איך?
האם אלו מלכים מקומיים שכורעים ברך וכפופים להחלטה של הקיסר, אבל בינם לבין עצמם מסוכסכים קשות ( ע"ע ששאו"ק), או שיש מערכה שלמה של פקידים שעובדים לפי מערכת חוקים מסודרת מצד אחד, אבל זרים לפעמים לחלוטין לערכים המקומיים?
או שאני מסתמכת מדי על דוגמאות מקומיות ומה שיש לנו זה אלפי דרקונים קטנים שיושבים בכל מקום שבו סוגדים לאל פאלה והם אלו שמדברים בשם הקיסר/אל ?
אנסה לעשות קצת סדר.
היבשת מחולקת לארבעה אזורים מרכזיים:
האמפריה בצפון - מתחת למישורי הפרא ועד לרצועת ההרים. כל המקומות שרשום בהם "מחוז ה-xxx" - הם שטחי האמפריה. עד כה תיארתי רק את השיטה הנוהגת באזור זה (הסדר הישן, המהפכה וכו').
אזורי הפרא - בצפון, הכוונה היא ל"מישורי הפרא", "הרי הפרא" ו"הרי החושך". במרכז המפה מדובר ב"יער הערפילים", "יערות זאריה" ו"הריסות ממלכת העלה". באזורים הללו אין שלטון ואנשים מגיעים אליהם לעיתים נדירות. טרם הצגתי עליהם הסבר עד כה.
ממלכות הדרום - מדרום ליערות זאריה ועד לחוף הדרומי. כוללות את "הפדרציה המסחרית", "ממלכת אקסנדריה", דוכסויות העלפים, "רפובליקת זונין" ואמפרית תיאטיס. מתוך הממלכות האלו הצגתי רק הסבר כללי מאוד על תיאטיס.
אזורי המזרח - זה החלק הלבן בצד ימין של המפה, פשוט כי עוד לא בניתי אותו (ואשמח לרעיונות). כנראה שיהיה שם מוטיב יווני, וגרסה קצת שונה לאמונה האלילית בשאר היבשת, אבל זה עוד פתוח.

השיטה האלילית קיימת בכל שלושת האזורים הראשונים. השיטה השלטונית והמבנה החברתי משתנים מממלכה לממלכה. כאמור, כל ההסברים עד כה היו רק על האמפריה (בה השלטון הוא פיאודלי בגדול, אפרט עליו בהמשך) וממש קצת על תיאטיס.

TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
2. אתה מתאר את העולם במאקרו, אבל הדמויות עובדות בינתיים ברמת המיקרו - מאיפה הם הגיעו? איך התת תרבות ? יש לך את מחוז המלך שאמור להיות מישור לדוגמא, האם התרבות השלטת בו היא כמו הדורתקים מששאו"ק? או שאלו האינדאנים שצדים את הבאפלו? או שמודבר במשורי ענק של תבואה? מחוז מיוער יכול להיות עיר שמוקפת בשדות שמוקפים ביער שממנו המקומיים חוששים, זה יכול להיות מחוז שסוחר בעצים כרותים וזה יכול להיות ג'ונגל מדהים עם עצים שבנויים על העצים עצמם , עיר בהרים יכולה להיות ערים בשוויץ, וינטרפל או מוריהמה הם?
הפוסט הבא יהיה פירוט בדיוק על זה - אופי המחוזות והגאוגרפיה באמפריה. בפוסט שאחריו אסביר על השיטה השלטונית הנוהגת בה (ואז על המהפכה).
בינתיים, שימי לב למקרא בצד שמאל למעלה, ושיש תכסית לכל מקום במפה (הרים, ג'ונגלים וכו'). אם זה לא מספיק ברור, כנראה שבאמת אצטרך למצוא דרך להעלות תמונה באיכות גבוהה יותר... בינתיים כל מה שאני יכול לעשות זה להמליץ על הקישור בתחילת הפוסט לתמונה מפורטת יותר, ולהעלות את המפה בautorealm.


***אני מקבל את הרושם שההסברים בהודעה הזו לא יצאו ברורים במיוחד, אז תרגישו חופשי להמשיך לשאול ואנסה להבהיר עוד.
 
אורי ט אמר/ה:
שאלה לגבי הפוסט הראשי: אני רואה עכשיו שהוא קצת ארוך וכבד בשביל הודעה ראשונה שמציגה עולם מערכה. אם למישהו יש הצעה איך להנגיש אותו אשמח לשמוע (או ששימוש בספויילרים ותוכן עניינים יספיקו? כנראה שזה מה שאעשה...).
מה שאני עושה זה לשיום בפוסט הראשון רק סקירה כללית על העולם ולאחר מכן לינקים לפוסטים המעניינים בתחומים השונים בהמשך השרשור (אתה מוזמן להיכנס ללינק בחתימתי לדוגמה לכך).
 
אחת הבעיה כשאתה מנסה לתת תשובות לשאלות היא שאתה לא מפרט - תרגיש חופשי לענות לי גם עוד חצי שנה, אם זה יקח אותך לרמה של פירוט מתאים :)

הייתי ממליצה להעלות את זה כפוסטים בבלוג כלשהו, האם ניסת לפנות לדניאל ולראות האם אתה יכול להעלות את זה כחלק מהכתבות אצלו? ואם לא, אולי שווה לפתוח בלוג ( אפילו בתפוז)? בשביל לרכז את זה ?
 
golan2072 אמר/ה:
מה שאני עושה זה לשיום בפוסט הראשון רק סקירה כללית על העולם ולאחר מכן לינקים לפוסטים המעניינים בתחומים השונים בהמשך השרשור (אתה מוזמן להיכנס ללינק בחתימתי לדוגמה לכך).
ערכתי את הפוסט הראשי לצורך הנגשה, מקווה שזה יותר נוח עכשיו (נוספו ספויילרים ותוכן עניינים). את ההודעות הבאות אפרסם בהמשך השרשור ואוסיף לינק, כמו שהצעת.

TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
אחת הבעיה כשאתה מנסה לתת תשובות לשאלות היא שאתה לא מפרט - תרגיש חופשי לענות לי גם עוד חצי שנה, אם זה יקח אותך לרמה של פירוט מתאים :)

הייתי ממליצה להעלות את זה כפוסטים בבלוג כלשהו, האם ניסת לפנות לדניאל ולראות האם אתה יכול להעלות את זה כחלק מהכתבות אצלו? ואם לא, אולי שווה לפתוח בלוג ( אפילו בתפוז)? בשביל לרכז את זה ?
אני מנסה לתת מענה ראשוני לשאלות, כדי שיהיה משהו עד שאפרסם את ההרחבות המסודרות. לכתוב תשובה כזו לוקח זמן קצר, וזה רק עד שאספיק לפרסם הודעה מפורטת. מצד שני אני גם מרגיש שאני לא מפרט מספיק, אז אנסה לפרסם הרחבה מסודרת בקרוב...

בעניין ההצעה לפרסם בבלוג - בפורום יש צופים ותנועה ולכן חשבתי שאתחיל מפרסום כאן, כדי שאראה אם זה מעורר עניין. אני מניח שהשלב הבא הוא לפרסם בפורטל, ואולי אפילו בכנס, בהתאם לביקוש.
 
אורי ט אמר/ה:
בעניין ההצעה לפרסם בבלוג - בפורום יש צופים ותנועה ולכן חשבתי שאתחיל מפרסום כאן, כדי שאראה אם זה מעורר עניין. אני מניח שהשלב הבא הוא לפרסם בפורטל, ואולי אפילו בכנס, בהתאם לביקוש.

ובסוף נשלח אותך לכבשן, בהצלחה, אני מחכה כבר לעדכון הבא :D
 
3.ג מחוזות האמפריה:

האמפריה משתרעת על רוב השטחים שבצפון היבשת, מהשיפולים הדרומיים של מישורי הפרא ועד לחגורת ההרים הגדולה, ומהים בו השמש עולה לים שבו היא שוקעת. שטחה העצום הצריך חלוקה למחוזות מנהליים, ובחלוף השנים נבדלו המחוזות זה מזה באופי ובמנהגים.
כיום, המחוזות השונים אוצרים בתוכם פסיפס מיוחד של נופים ותרבויות: חייל לשעבר, שעם סיום המלחמה עושה את דרכו הארוכה חזרה הביתה, יצפה בפליאה במגוון הזה...
הוא יתקשה להאמין שהכל חוסה תחת שלטונה של ארצו, וכמה מעט ידעו הוא וקרוביו על בני עמם שלהם. דרכו עוברת במחוז השמש העני והיבש, ואז תחת צוקיו האדירים של מחוז הפסגות. הוא חוצה את הנהרות הגדולים וחולף על פני מישוריו האין סופיים של מחוז הזהב, מרים את ראשו ורואה רק את צבעם הזהוב של שדות החיטה, מהם קיבל המחוז את שמו. שם מארחות אותו גם משפחות חוואים, אסירות תודה על שהקריב למען הצלתן, למרות שהוא עצמו - מכיר אותן רק כעת. בסוף המסע ישוב לביתו במחוז הורדים השופע, ויזכה בחגיגה לרגל שובו. החגיגה תהיה מלאה בכל טוב - כיאה למסורת שבמחוז ביתו האוהב.

בשובו הביתה יזכר פתאום בחבריו לשירות, ויתהה האם יזכה לראות אותם שוב.
הנה חיוכו השקט של סאם, קשת החוליה, בחור כחול עיניים ובעל שיער מטולטל. סאם היה בנו של איכר ממחוז הזהב, ותמיד כאב את עריקתו של אחיו לטובת כוחות המורדים.
בהנפת גרזן, לא היה במחלקה מי שישווה לכוחו של אוסוולד. אוסוולד היה אדם אדיר מימדים, בעל צחוק רועם. מחוז הבית שלו הוא הסְפָר, שם היה זה תחביבו לנדוד אל תוך מישורי הפרא כדי לצוד מחיות הבר. אוסוולד נהג להכריז - "אחרי המלחמה כולם מוזמנים אלי לערב שתייה!!".
מפקד הגדוד היה תומאס, פילוסוף קטן מימדים ממחוז הדעת. תחילה לא הבינו החיילים כיצד איש צנום זה עשוי להובילם לקרב, אך משהחלה התופת התגלה כמפקד אמיץ, ובעל כוחות גדולים בכישוף.

'אכן, לולא כל התלאות שעברתי' - כך ודאי יהרהר החייל שלנו - 'לא הייתי זוכה להכיר את כל האנשים הנפלאים והמשונים שעושים אותנו לעם אחד!'


מחוז המלך
מחוז המלך מצוי בלב האמפריה, וזהו מחוז שמתאפיין בפלאי בנייה המנציחים את תפארתה, לצד פשוטי עם היושבים בו מזה דורות. במרכז המחוז מצויה אטלס, הבירה האגדית של האמפריה כולה. עיר זו מאופיינת בבניינים גדולי מימדים ומצויים בה ארמונותיהם של ראשי השלטון, אך היא עדיין מכילה מעמד בינוני נרחב ושווקים תוססים. ממזרח לעיר מצויים פלאי הבנייה הגדולים, ובראשם מקדש בני הדרקון הקדוש והאוניברסיטה הקיסרית הגדולה. מצפון ומדרום לאלו פרוסות שמורות ציד ענקיות, ששטחן לא היה מבייש את זה של מדינות קטנות, ובעומקן חבויות אחוזות מסתוריות השייכות לבעלי האמצעים. בדרום המחוז מצוי יער המלך, המהווה סמל לברית בין פאלה ואינטרה, וזהו יער טהור המשמש כמוקד עליה לרגל. במערב המחוז, ישנן בעיקר עיירות קטנות ושטחים חקלאיים המיושבים על ידי משפחות גאות השוכנות שם מזה דורות רבים. מתוך שטחים אלו ראוי לציין את אגם האבלים, אגם יפייפה שמימיו שקופים, המשמש יחד עם השטחים המקיפים אותו כשמורה נוספת בבעלות הקיסר. עם הדורות, אפשרו הקיסרים למשפחות החללים של צבא האמפריה לבוא ולעבד את האדמה הפוריה שמסביב לאגם, וכך זכה הוא לשמו.

מחוז הדעת
מחוז הדעת מצוי בצפון מזרח האמפריה, וזהו מחוז הבית של מוסד הפילוסופיה. הר הפילוסופים מצוי בתוככי ההרים המושלגים המקיפים את גבולו הצפון מזרחי של המחוז, ועל כן השפעתם במחוז הדעת גדולה. רוב האצולה המקומית קשורה במוסד הפילוסופיה ובקיאה בנבכי הכישוף, ולכן המחוז ידוע בקדמתו בכל שקשור למדע והשכלה. פשוטי עם מיישבים אותו באופן יחסית דליל, ולרוב ימצאו בעיירות וכפרים קטנים המקיפים מצודה של אציל-מכשף מקומי. בצפון המחוז נמתחת החומה הגדולה, היוצרת חיץ ברור בין אזור מתורבת זה למישורי הפרא המזדחלים מצפון. סדרה של נסיגות מפני הפרא, שהתרחשו בעשורים האחרונים, הסיגה את קו המצודות הקדמי שהיה בעבר בתוך מישורי הפרא - חזרה אל צדה הדרומי של החומה הגדולה (במפה, רואים את הריסות מצודת "נוטר הצפון" ואת מצודת "הנוטר החדש" שהוקמה במקומה). מבחינה גאוגרפית, זהו מחוז של מישורים וגבעות סלעיות ובעל מזג אוויר קר ויבש. בצפון, המישורים הופכים לטונדרה מושלגת ואז לרצועת הרים, המכוסים גם הם בשלג.

מחוז הברזל
מחוז הברזל מצוי ממערב למחוז הדעת. החומה הגדולה ממשיכה גם לאורך גבולו הצפוני של מחוז זה, אלא שמצודות המשמר של מחוז הברזל עדיין ניצבות בתוככי מישורי הפרא, הודות לעקשנותם של יושביו ("הזקיף" ו"מבצר הברזל").
מחוז הברזל הוא התעשייתי ביותר מבין מחוזות האמפריה. הוא ידוע בנפחיות, כורי המצרף ומפעלי הברזל הגדולים שלו, עובדה שמשכה אליו גמדים רבים ועודדה את התאגידים הגדולים לבסס בו תשתית נרחבת. יושביו של המחוז הם על פי רוב תושבי ערים ובעלי מלאכה קשי יום, והוא נשען יותר על יבוא תוצרת חקלאית באמצעות מערכת דרכים מפותחת, מגידול מזון בעבודת אדמה.
בצפון המחוז מצויה רצועת הרים, ובליבה - 'עיר המכרות' המשמשת כמעין בירה מקומית. בדרום ישנן בעיקר גבעות ושטחי מישורים, אך מלבד התנועה הערה בדרכים האזור הדרומי מיושב בדלילות יחסית.

מחוז הפסגות
מחוז הפסגות שוכן מדרום לברזל. בדרום המחוז מצויה רצועה של הרים אדירי מימדים, האוצרים בתוכם מוקדים רוחניים כמו פסגת הנשרים והר רוחות הדרקונים. הרים טרשיים אלו הם שנתנו למחוז את שמו, והם מיושבים ב'גרעין הקשה' מבין תושביו, אנשים קשוחים הנודדים בהם דורות רבים, שם רועים הם עדרי צאן. במעמקי רצועת ההרים מצוי גם הגבול הדרומי של האמפריה, אך קו הגבול באזור זה אינו ברור, ורק בהגעה למושבות הגמדים הגדולות יתחוור שאנו כבר לא בגבולות האמפריה.
בצפון המחוז ישנם מישורים פוריים ונהרות גועשים, המתפתלים למרגלות ההרים. כאן התושבים הם ותיקים פחות ומסבירי פנים לעוברי אורח, ועוסקים לרוב ברעיית צאן, מסחר ועבודת האדמה.

מחוז השמש
מחוז השמש מצוי מדרום למחוז המלך, וזהו חבל ארץ עני, דל ויבש. שטחו המערבי מישורי ברובו, אך במרכזו מתחילות לצוץ גבעות, ההופכות להרים בקצהו המזרחי של המחוז. מזג האוויר בו חם ביחס לאמפריה הקרירה, כך שבעונות החמות הופכת האדמה לקשיחה וקשה לעיבוד. במרכז המחוז הקרקע מכוסה בזרדים ועשבים יבשים, ומכונית בשם - 'המישורים המצהיבים'. במישורים אלו מצויות גם שלושת הערים הגדולות, המכונות גם 'הערים התאומות', בהן משתכנים בצפיפות עניים רבים.
מחוז השמש הוא אחד המחוזות הותיקים ביותר באמפריה. קיסרי העבר אף הקימו בו אתרים שונים לכבוד תפארתם, כגון מצודת השמש השוכנת בקצה המיצוקים שבמזרח. גם כיום מדובר במחוז פעיל ויצרני, אך הוא נעשה לעני בעקבות עודף אוכלוסייה והגירה של חסרי כל מארצות הארורים שמדרום לאמפריה.

המחוז השחור
המחוז השחור נקבע מדרום למחוז השמש, והוא בעל צורת משולש: בגבולו הצפוני מחוז השמש, ובשני צידיו מצויות ארצות הארורים שאינן חלק מהאמפריה. מחוז זה עומד בסימן הניגוד בין שטחו הקשה ליושביו המצויינים.
לא סתם הייתה זו בעבר חלק מארצו של אל המוות, לפני שהשטח נכבש בידי האמפריה. אדמתו טרשית וקשה, וכמעט דבר אינו גדל בה. פני השטח רצופים בנהרות של נוזל שחור, סמיך ורעיל, היוצא מהלוע של הרי געש וזורם עד לאגם השחור השוכן מחוץ לגבולות האמפריה. בדרום (לקראת קודקוד המשולש), הופכת האדמה לגרועה אפילו יותר, ורוחות המתים נוטות לרדוף אותה - בשטח המכונה 'האדמות המתות'. גם מיקומו בין ארצות הארורים נוטה לרעת המחוז, כך שבנוסף לכל הצרות נתונים תושביו לפשיטות מצד אל-מתים וכנופיות ארורים המצויות מעבר לגבול.
ניתן היה לצפות שבנסיבות אלו יתיישבו במחוז רק המסכנים והעניים ביותר, אך למעשה הדברים הם הפוכים בתכלית. החלוצים שיישבו את המחוז עם כיבושו היו מהטובים בבני האמפריה, ועד היום צאצאיהם הם אנשים אציליים וחדורי שליחות. אהבתם לחלקת ארצם הקשה היא ללא גבול, וזרים מביטים בתמיהה כששרים יושבי המחוז השחור על 'האשה הנכספת, שדמעותיה שחורות, ורק אוהביה רואים ביופייה'.

מחוז הזהב
מחוז הזהב מצוי ממערב למחוזות הפסגות והברזל. זהו אחד המחוזות הגדולים ביותר באמפריה, והוא ידוע כ'אסם התבואה' שלה. רוב שטחו מישורי, ומכוסה בשדות חיטה שצבען העניק למחוז את שמו. שלושה נהרות גדולים, הרצופים בכפרים של חוואים ועובדי אדמה מסבירי פנים, חוצים את המחוז ממזרח למערב. שניים מהם נובעים מאגם דמעת הדרקון בצפון המחוז, אגם מוגבה בעל סגולות מיוחדות, הנמצא בלב טבעת הרים המקיפים את שיפוליו. בדרום המחוז ממשיכה רצועת ההרים ממחוז הפסגות, אך כאן הם מסמנים את גבולה הדרומי של האמפריה.

מחוז הסְפָר
מחוז הסְפָר נמצא מצפון למחוז הזהב, והוא נפרס לאורך חלק נכבד מגבולה הצפוני של האמפריה. מחוז זה מופרד משאר האמפריה בשל מכשולים גאוגרפים שונים, כמו רצועות הרים וביצות, והנופים שבו זהים לסוואנות הקרירות והיבשות שבמישורי הפרא.
מיקומו המבודד של מחוז הסְפָר העמיד אותו תחת לחץ בלתי פוסק מצד הפרא, והפך אותו למחוז בעל אופי ייחודי. החומה הגדולה לא ממשיכה לאורך גבולו הצפוני, הוא כולל מצודה אחת בלבד, וכך הגבול נעשה מטושטש.
יושבי מחוז הסְפָר הם גדולי מימדים ונאמנים לאמפריה. לרוב הם מתגוררים בכפרים ועיירות קטנות, ומתפרנסים מרעיית צאן. הגבול המטושטש עם מישורי הפרא הוביל לכך שהם אמצו מנהגים הרווחים בקרב הברברים השוכנים שם, והם נוהגים לחצות את הגבול כעניין שבשגרה, לטובת ציד או הרפתקה טובה.
בצפון המחוז מצוי הר הקדמונים, המשמש כאתר עלייה לרגל וכלל בעבר סגולות מיוחדות.

מחוז הורדים
מחוז הורדים הוא המחוז המערבי ביותר באמפריה, וגובל במחוזות הזהב והסְפָר. שמו ניתן לו בשל הורדים ופרחי הבר השונים, הגדלים מעצמם בחבל ארץ זה, ומסמלים את פוריותו הרבה. רוב שטח המחוז מורכב ממישורים וגבעות, המכוסים בעשב גבוה ובריא, וביניהם עושים נחלים רבים את דרכם מההרים שבגבול עם הסְפָר אל הים שבמערב. בצפון המחוז ישנו גבול עם מישורי הפרא, אך כאן חוזרת החומה הגדולה ומבהירה היכן עובר קו הגבול, לאחר מקטע ארוך בסְפָר בו היא נחסרה.
תושבי המחוז חיים בכפרים קטנים לצד ערי נמל גדולות. ארצם העשירה לא נלקחת כמובן מאליו, ועל כן הם נוטים לנאמנות גבוהה כלפי פאלה, ורבים אף מוסיפים ומוכירים תודה ללושיה אלת המזל והאהבה. אמנם קיימים בו כיסים של עוני (לרוב מדובר במהגרים שהגיעו מאזורי המלחמה בדרום הרחוק), אך בסיכומו של עניין זהו אחד המחוזות המבוססים והשלווים ביותר באמפריה.
 
תודה.
השלטון באמפריה עובד במנגנון פיאודלי. לכל מחוז יש מושל, ותחת המושלים ישנה מערכת אצולה קטנה יותר, ממש עד לרמת מושל הכפר. עם זאת בראש הפרמידה עומד הממסד הקיסרי, ויש לקיסר כוח ממשי על פני מושלי המחוזות. לכן אפשר לומר שמדובר בשיטה אבסולוטיסטית יותר מפיאודלית.
בעניין התקשורת - אצלנו במשחק הנושא לא היווה חלק משמעותי (פשוט מניחים שהיא קיימת, באופן כללי). אנחנו בעיקר עושים שימוש במערכת דרכים יעילה וכרזות המוסרות ידיעות בתחומים שונים. אני מניח שאפשר גם להוסיף פונקציה של תקשורת באמצעות קסם/תפילות כוהנים.
זה לא אומר שאי אפשר לפתח את הסוגיה, כך שבעיית העברת המסרים על פני מרחקים גדולים כל כך תהיה מורגשת, ותשפיע על ההרפתקה והפוליטיקה מסביב.
 
אמ, וזה אומר שגם יש משטרה סודית, צבא וכיו"ב שדואגים שהמושלים לא מורדים?
הרי כולם אוהבים כוח, הקיסר צריך להחזיק אותם קצר - אולי השיטה הקומניסטית / סינית של שלטון מקביל לשלטון האזרחי? משהו קסום מדליק?

בנוגע לתקשורת, גם מרטין לא מתייחס לזה בווסטרוז :)

עוד מחשבה שצצה לי בראש, העולם שלך הוא עולם ענק עם קיסרות עוצמתית, היה מגניב לראות מה שונה בעולם פנטזיה כזה, מעולם פנטזיה רגיל, שלרוב במימדים יותר קטנים.
 
חזרה
Top