• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

בניית נבלים מטילי אימה (עץ תגובות)

שימושי, למרות שאני לא כל כך מבין מהמאמר מה ההבדל בין נבל לבין סתם דב"ש חשוב.

בעיקר אני לא מבין את הרעיון של נבל פסיבי. אם הנבל לא עושה שום דבר שמפריע לדמויות, מה הופך אותו לנבל?
 
שימושי. אולי אפשר יהיה לעשות עם זה משהו כבר ברגעים הקרובים. אני לא ממש מתווה לעצמי נוסחאות ברורות כשאני יוצר דבר מה במ"ת, אבל זה נראה די דומה לדרך הפעולה שלי. אני חושב.

בכל מקרה, יישר כוח!
 
אה... לא עדיף קודם לחשוב על מה יהיה תפקידו של הנבל בעלילה וכיצד הוא ימלא אותו, ואז לאפיין אותו לפי זה? בכלליות, אפשר להשתמש במדריך הזה גם לכתיבת נבל לסיפור קצר וכבר זה רומז לי שהוא לא ספציפי מספיק.
 
לא ניסיתי את זה על חבורה שלמה אבל אני אוהב נבלים אם סתירות לדמויות-
אולי הרוזנת ה"מרושעת" היא בעצם שליטה טובה יותר מהמלך?
אולי הברון מזלזל בהרפתקנים ודפק אותם וזה הזמן להחליף צדדים?

וגם כדאי שבמקום דמויות שמנצלות חולשות של נבלים נשעה נבלים שמנצלים חולשות של דמויות. אולי הנבל תוקף מבוך של ההרפתקנים ולא ההרפתקנים תוקפים מבוך של נבל? אולי הדמויות הם בעצם הנבלים של קבוצת הרפתקנים/צבא/נבל?
נבל לא חייב להיות אישיות יחידה- הנבל יכול להיות קבוצת הרפתקנים אחרת או מיני-בוס שמלווה בהתקלות חזקה (נבל לדרגה 10 שהוא נוכל 3 ומלווה בהתקלות עם טקטיקה מבריקה או בארטילריה רצחנית.
בנושא כתבתי גם על המבוך מבצר- מבוכים מאתגרים מאד שנבל חכם שוחק איתם הרפתקנים.

כמובן שהנבלים הכי טובים הם ארכי-נבלים: נבלים עם תכניות-אב (כמו וולדמורט בהארי-פוטר שהוא הנמסיס של הארי).
תוכנית אב זדונית במיוחד עלולה לכלול שימוש בקמפיינים שלמים של הד"שים כדי לקדם את מטרותיו :twisted: :twisted: :twisted: .עוד רעיון זה שני נבלים יריבים שישיכים לאותו ארגון- אחד הוא זה שמעסיק את ההרפתקנים (בתחפושת) כדי לקדם את מטרותיו על חשבון השני ואז כשהוא מת הנבל הזה משתלט על הארגון ובמסווה הורס להרפתקנים ת'צורה.הנבל יכול לשלוח את כוחותיו לעזור להרפתקנים. הם חייבים לגלות שלבעל בריתם הנאמן הוא בעצם אויב! (כמובן שזו רק דרק אחת זדונית להפעיל דו-נבל כזה)
 
שתי הערות לגבי ארכי-נבל (או ארכי-אנטוגניסט, כפי שאני מעדיף לקרוא לו - כי במערכות היותר טובות, הדברים הם פחות שחור-לבן ויותר גוונים של אפור, קרי - גם לנבל יש קייס מסויים).

1. כדי שארכי-נבל יהיה באמת משכנע, הוא צריך להכאיב לדמויות, וחזק. כלומר - לא מספיקים סתם צחוקים מרושעים של "אני אשליט את הרשע על העולם", או איזה סיפור לא משכנע שפעם הוא עשה כך וכך, חיסל עיר וכיו"ב, אלא מתישהו, בד"כ בסיום הסיבוב הראשון בינו לבין הדמויות, הוא מנחית עליהן מהלומה שהיא באמת כואבת (למשל, אנשיו רוצחים את האנשים הקרובים להם ביותר, וגם יוצאים מזה נקי).
כדי שנבל יהיה מאיים, הדמויות (והשחקנים) חייבות להפנים שהוא לא רשע בתאוריה, לא סתם מתכנן את הנשק החזק ביותר בעולם וכיו"ב, אלא מסוגל להכות באורח מאד אפקטיבי ומאד כואב, ולא תמיד אפשר לעצור אותו.

2. זה גם מתקשר לעניין העוצמה - חייב להיות פער עוצמה מהותי בין הנבל לדמויות, באורח שלא פעם הופך אותו חסין דה-פקטו מפניהם למשך רוב הקמפיין. זה לא חייב להיות בהכרח פער בעוצמה פיזית או בקסמים. הרצתי פעם קמפיין עם ארכי-נבל שכל אחת מהדמויות היתה יכולה למעוך אותו בקרב פנים אל-פנים בלי למצמץ, אבל מעמד חברתי, עורמה וקשרים הפכו אותו חסין דה-פקטו, אפילו אחרי שארגן את הרצח של החברה הטובה ביותר של אחת הדמויות, באכרזיות מזעזעת, ועוד חגג את זה כמעט בפומבי (מאחורי כסות שהספיקה כדי ש"לא יהיו הוכחות") - ועוד הדמויות צריכות לפגוש אותו בנשף כשהוא מחליף איתן דברי נימוסים, מתוך ידיעה שאם יגעו בו זה יהיה הסוף שלהן...
 
מסכים עם 1 לחלוטין, נבל לא הופך למשמעותי אם הוא תפאורה.
אבל בקשר ל-2 ועוצמה, השאלה איך אתה מודד עוצמה ? הנבל לא חייב להיות מסוגל להביס את הדמויות בשלב זה או אחר.
 
יש אינספור דרכים למדוד עוצמה, ולכל נבל יכולה להיות עוצמה מסוג אחר.
כמו בדוגמה שהבאתי קודם - זו לא חייבת להיות עוצמה פיזית, גם אדם חסר דרגות עם 10 נק"פ יכול להיות רב-עוצמה במקום בו הקשרים/משפחה/עוצמה כלכלית שיש לו הופכים אותו לבלתי פגיע מעשית עבור הדמויות (למשל, כאשר הן יודעות יפה שכל נסיון לפגוע בו, לפחות בשלבים הראשונים של המערכה, יביא אותן מיד אל הגרדום).
מה שחשוב הוא, וזה גם קשור קשר הדוק ליכולת של הנבל להזיק ולהיות אתגר, הוא שנקודת המוצא היא שהדמויות לא יכולות פשוט להסתער עליו ולגמור אותו - ולא רק משום שהוא מסתתר במעמקי איזשהו מבוך, כי אחרת זה יהיה פשוט ציד, לא התמודדות מול נבל מסוכן.
אין דבר שמתסכל יותר דמויות ושחקנים מכזה חוסר-איזון לרעתם, מכך שהנבל יכול לפגוע בהן אבל הן חסרות אונים בשלב הראשון מולו -
לעניין זה, לא משנה אם מדובר אכן באיזה אלוף אפל שיכול לקרוע כל בן-תמותה שיצא נגדו לגזרים בלי למצמץ או שמא המלך המרושע, שדואג לזה שהדמויות יהיו במנוסה כל העת מפני החיילים שלו (גם אם הוא עריץ שמנמן בן 16, שאפשר היה לפרק אותו בבוקס אחד), ובין אם זה פרופסור מוריארטי, שלכאורה פותר תרגילים בשלווה על הלוח באוניברסיטה, ולמעשה מנהל רשת שלמה של פשע אכזרי.

הדבר החשוב זה יחסי כוחות שנוטים - בדרך כזו או אחרת, לטובת הנבל ומעצימים את האיום שנשקף ממנו.
 
אני לא לגמרי מסכים אם הנקודה השנייה-ללא ספק,נבל שהדמויות לא מסוגלות לגעת בו בהתחלה אלא יכולות רק לארגן קרבות בלימה נגדו בהתחלה הוא סוג מעניין של נבל,ונבל שרק בסוף הקמפיין אפשר באמת לפגוע בו זה גם מעניין,אבל גם נבל שיש לו למעשה 'תחרות איגרוף' אם הדמויות באותה הליגה הוא מעניין לא פחות,בדרכו-אמנם הדמויות יכולות לרסק את התוכנית שלו במכה,והוא יותר קרוב,אבל למעשה שני היריבים מנחיטים מכות שוות אחד על השני מידי פעם:פעם שר הצבא המקומי מאלץ את הדמויות לנטוש את העיירה כשהשלטונות בעיקבותיהם,ופעם הן מצליחות להחדיר אספקה לעייירה הנצורה ולהדוף את המתקפה שלו.פעם הוא מצליח להשתלט על השיירה מלאת הכל טוב בעזרתה הדמויות תכננו לתמוך במועמד שלהן לברונות,ופעם הדמויות פורצות למבצר שלו,מביסות אותו ומאלצות אותו לברוח אם שרידי אנשיו מהעיירה ולרדת למחטרת על למכה הבאה.זה בעצם דו קרב בין שחקנים די שווים,שאין בו מגמה מוחלטת.

אגב הארכי נבלים שהזכרת,זה עוד סוג של רעיון לארכי נבלים-למי שראה פעם את הסדרה '24',יש שם מוטיב של נבלים שבסופו של דבר יש להם מפעיל גבוהה,והדמויות צריכות להיאבק לחשוף אותו מדרגה אחרי מדרגה בשרשרת,ולבסוף להתמודד אם האנשים המוברגיים היטב שבעצם עבדו מאחורי הקלעים.
 
פלדריק, הנבל שתיארת אינו נבל מטיל אימה אלא יריב - הדמויות, בתרחיש כזה, יתעבו אותו ,אבל כל עוד הן חושבות שיש איזשהו סיכוי להביסו, הן לא יפחדו ממנו. הדמויות ואויבן הן חלק מאותה המערכת. נבל מזרה אימים הוא בדרך כלל מישהו שמשתמש באמצעים שלא נגישים לגיבור באותו הרגע וזה מה שעושה בלתי פגיע. יש הבדל בין אם מלך רשע יחליט לרדוף אנשים פשוטים לבין אותו מלך רשע מחליט לרדוף אציל שיכול להשיב לו כגמולו אם יתארגן נכון. היות ואנשים מעדיפים את
'האנדר-דוג', הגיבור בספרות הפנטסיה אינו מתחיל מנקודה בה הוא והנבל חלק מאותה מערכת אלא מתחיל מחוץ לאותה מערכת ומארגן אותה באיטיות ו/או במהירות תלוי בצורכי המחבר לטובתו. וכמובן שאנחנו מדברים על הארכי-נבל; דמויות יכולות לבלות ספרים שלמים כשהן נאבקות בהשלכות מעשיו של אותו רשע מבלי להיתקל בו ממש אם בדמות נבלי-משנה ואם בהשלכות של החלטות שהוא קיבל והתגלגלותם מנקודה זו לא תלויה בו והרעה את רמת החיים של אותם אנשים שהחלטה זו פגעה בהם.
 
הלדין, לא כ"כ ברור לי - בפסקה הראשונה אתה מדבר על נבל כעל מישהו עוצמתי שמסוגל להביס את הדמויות, אבל בפסקה השנייה אתה מתאר שהנבל כלל לא צריך להלחם בדמויות..

לדעתי הנבל לא צריך להיות יותר חזק "פיזית" מהדמויות, הוא פשוט צריך להיות יריב בעל משאבים ועוצמות - שזה גם יכול להתבטא בכך שיש לו צבא.
 
בכן, מה שאמרתי הוא שלפעמים הנבל כה חזק עד שהדמויות ייתקלו הרבה ,לפני שהם יתעמתו איתו, במעשי ידיו לתפארת - וייקח להן זמן עד שיגיעו אל האשם בכל מה שקרה, הנבל עצמו. ברור שבסוף הן יתעמתו עם הנבל הגדול.
 
הלדין אמר/ה:
בכן, מה שאמרתי הוא שלפעמים הנבל כה חזק עד שהדמויות ייתקלו הרבה ,לפני שהם יתעמתו איתו, במעשי ידיו לתפארת - וייקח להן זמן עד שיגיעו אל האשם בכל מה שקרה, הנבל עצמו. ברור שבסוף הן יתעמתו עם הנבל הגדול.
או ימותו בדרך
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

נבל טוב יכול לסדר את הדמויות. אף אחד לא ישכח נבל שגרם להם לעשות קמפיין (רצועה של הרפתקאות שהן חלק מעלילה אחת) שלם שבעצם הוא מפעיל אותם לצורכיו. והם עוד חושבים שהוא יושב וקוסס ציפורנים :lol: ושהם מתקדמים לעברו.
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
יכול להיות גם נבל והשה"ם מציג אותו לפניהם וההרפתקנים לא יכולים לגעת בו. :twisted: :twisted: :twisted:
הכי טוב זה "נבל" שהוא בעצם ה"טוב"....

לסיכום, נבל טוב גורם להרפתקנים :lol: :lol: ואז נותן להם :twisted: :twisted: :twisted: בפנים ובסוף ההרפתקנים הורגים אותו :cry: :cry: :cry:

סליחה אם הספמתי סמיילים או משהוא... זה מדגיש את הנקודה!
 
לא, זה לא מדגיש את הנקודה.
זה גורם לך להראות כמו אדיוט, ועובר על חוקי הפורום.
כדי להדגיש את הנקודה מספיק סמיילי אחד מתוך ה-30. אולי שניים.
 
חזרה
Top