• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

FEAR RPG (שיטת פנטזיה חינמית, ריאליסטית ופשוטה)

TheMastermind

פונדקאי ותיק
http://www.fearrpg.net/home.htm

FEAR RPG (A Flexible, Easy And Realistic fantasy Role-Playing Game)
היא בערך השיטה שחיפשתי הרבה זמן. אני אתרגם עכשיו את ה"שיווק" שיש להם באתר:

יש משחקי תפקידים שהם כל כך פשוטים שהרילאיזם שלהם הולך לאיבוד:
- רק גנבים יכולים לפרוץ מנעולים?
- חרבות סייף גורמות לאותו סוג נזק כשל אלת עץ?
- כל משתתף בקרב יכול לעשות התקפה אחת כל 10 שניות וללבוש רק סוג אחד של שריון?

כמה משחקים הם כל כך מסובכים שהם נעשים בלתי אפשריים למשחק. אי פעם שיחקת במשחק בו:
- לכל דמות מאות מיומנויות שונות?
- כדי לשמור תיעוד של הנזק אתה צריך תואר בראיית חשבון?
- אתה צריך לקנות 20 ספרים בשביל לקבל כמות הגונה של חוקים?

FEAR RPG נולד מהתסכול שבמשחקים האלו ונבנה מאפס כדי להיות ריאליסטי וגמיש. את החוקים נתן להתאים לכל עולם פנטזיה, והוא נכתב בצורה כזאת שיספק שחקנים מנוסים ויסביר את הבסיס לשחקנים מתחילים.

FEAR RPG מכיל:
- 12 גזעי פנטזיה קלאסיים.
- 100 מפלצות עם תיאור מפורט.
- 320 לחשים מ-16 אסכולות שונות של קסם.
- מערכת פיתוח מיומנויות פשוטה וגמישה.
- מערכת קרב ריאליסטית של שניה אחרי שניה.
FEAR RPG ניתן להתאמה לכל עולם משחק. כל מה שצריך זה קוביות (ק20 בלבד) ודמיון!

(קובץ הPDF הוא באורך 540 עמוד, ואינו מכיל תמונות כלל)

ועכשיו כמה מילים ממני:

מקריאה ראשונית השיטה מאוד מספקת אותי. היא ריאליסטית ועדיין נוחה. הקרבות שניה אחרי שניה נראים כאילו הם עובדים מאוד יפה (הנפת גרזן אדיר יכולה להימשך 3 שניות בפני עצמה), התפתחות הדמויות היא הגיונית. המשחק אכן נורא גמיש, ואני כבר רואה מעט דברים שאני יכול לשנות בקלות בשביל להפוך את השיטה הזאת לאפילו יותר מהנה בשבילי. בנוסף, בקובץ יש לא מעט תוכן כמו ציוד, מפלצות והסברים בסיסיים לשה"מים מתחילים ושחקנים מתחילים וגם אם לעיתים רחוקות אתה חושב לעצמך "מה?! לא הבנתי!", מהר מאוד מגיעה דוגמה שמסדרת את הכל.
אני לא יודע למה הם כל הזמן חזרו ואמרו "שיטת פנטזיה לעולמות פנטזיה", כי לדעתי אפשר להתאים את השיטה בקלות גם לעולמות מודרנים, מד"בים ובעצם לכל דבר (למרות שהתוכן הקיים הוא אך ורק של פנטזיה).

עייפות בקרב, מערכת "מסירות" לאל, פגיעה באיזורים שונים של הגוף על ידי סוגים שונים של נזק בעוצמות שונות (מהתאדות מידית של רגל ימין על ידי חומצה עד לריסוק הראש על ידי פטיש והשפרצת המוח לכל מי שבטווח 1ק20 מטר), שריונות לחלקי גוף שונים, רשימה מגוחכת באורכה של לחשים, פחד ואיבוד שפיות. כל מיני דברים קטנים שגורמים לך להעריך את השיטה הגדולה הזאת.

ביקורת על השיטה: http://www.thefreerpgblog.com/2009/06/fear-roleplaying-game-yes-you-should.html
(בכללי הוא אומר שהשיטה היא אפית וכל אחד חייב לנסות אותה)

קראו ותדונו, אל תתנו לי להתלהב מזה לבד ושזה ישכח עוד שבועיים :p
 
איך שיטה שדורשת כמות כזו של עמודים כדי להסביר את עצמה יכולה להחשב כ"לא מסובכת"?
אגב, נורא שעשעה אותי העובדה שרק התוכן עניינים הוא 25 עמודים.

עריכה:
בקריאה מעט יותר מעמיקה אני חייב להתלונן על ההפליה הנוראית שנעשית כנגד בני האדם.
הם הרגילים והמשעממים, שאין להם תוספים לכלום או תכונות טובות. בתור אחד שבני אדם הם הגזע המועדף עליו במשחקים שכאלו אני נאלץ לדחות את השיטה על הסף ולו משום שאני "אדפק" רק כתוצאה מבחירת הגזע.
 
פסקי טייגר, אני אשמח לדעת על מה אתה מדבר, ואני אשמח עוד יותר אם תחליט להפסיק לשבור לאנשים את הביצים עם כל תגובה שלך.


וויזינט, הספר הוא בעל מספר רב של עמודים משום שהוא מסביר דברים בצורה כזאת שגם שחקני תפקידים מתחילים יבינו, בנוסף שם בו המון עמודים של לחשים, מפלצות ותוכן אחר.

ואתה לא מרגיש שלפסול את השיטה בגלל בני האדם זאת קצת שטות? אם זה מפריע לך במשחק שלך אתה יכול לשנות את זה.
 
לא יודע אם שטות או לא, אבל אם השיטה מעודדת למשחק בגזעים בידיוניים (על ידי כך שנותנת להם בונוסים) הדבר סותר על היותה ריאליסטית. מבחינתי שני הדברים נמצאים באותו מישור. אם אני כבר אשחק גמד או אלף, אז שיהיה משחק אפי וסטייל פנטזיה כבדה.
 
זה ששיטה מתיימרת להיות "ריאליסטית" לא אומר שהיא צריכה לתת לבני אדם עוצמה שווה, למעשה לתת להם להיות חלשים יכול להיות הגיוני לפעמים.

השיטה לא מתיימרת לעבוד עם עולמות של פנטזיה נמוכה, אלא פנטזיה רגילה, לכן יש את הגזעים הקלאסים, מלא מפלצים וערימות של לחשים.

בכל מקרה, אני מסתכל על השיטה כשיטה, אני לא מדבר על התוכן, כי אני באמת אוהב פנטזיה קלה. לכן לא תראה אותי משתמש בגזעים האלה, במפלצות,בלחשים. אם אני אי פעם אשחק בשיטה הזאת (בגלל שאין לי עם מי, ואני עוד שניה מתגייס) אני אשנה אותה קצת.
 
על מה אתה רוצה לדעת בדיוק?

Runequest? שיטה ותיקה למדי שנורא מזכירה (לפחות לי) את השיטה הזאת: רשימת מיומנויות דומה מאוד, כמה "סוגי נזק", פגיעות בכל מיני מקומות בגוף, השתפרות במיומנויות לפי כמו השימוש בהם וכולי.

למה "ריאליזם" במשחקים מצחיק אותי? כי אני מוצא אותו מצד אחד מיותר, ומצד שני לא מזכיר את החיים האמיתיים. מבחינתי זה אנשים שמתכווחים על איך משהו שהם לא עשו בחיים מתמדל למשחק שלא צריך את זה בכלל.

לא לשבור ביצים בתגובה? הייתי שמח לעזור לך אם הייתי יודע על מה אתה מדבר, אלא אם כן אתה רומז שדיון בשיטה הזו צריך להכיל תגובות חיוביות בלבד.
 
ב"שבירת ביצים" התכוונתי שההודעה שלך הייתה מאוד מזלזלת והיית יכול לכתוב את ההודעה הזאת במקום את הראשונה.

לא מכיר את רונקווסט, אולי אני אציץ בזה.

נכון, אני ואתה אף פעם לא ראינו דרקון נושף אש על אדם בשריון טבעות, אבל שנינו נסכים שאחרי דבר כזה האיש לא יכול להישאר עם 75% נק"פ ולרוץ חסר דאגות. זה דופק לי את החוויה. באותה מידה אתה יכול להגיד לי שחרב אמיתית לא יכולה לכרות לאדם יד. אבל לי נראה יותר הגיוני שחרב תכרות לאדם יד מאשר ששוב, הוא יחתך וימשיך לרוץ ולהילחם כאילו כלום לא קרה. בגלל זה "ריאליזם" זה חשוב.
 
אהא, סופסוף מצאת אנשים נוספים שמהללים משחקים כמו "דם ופלדה"?
אבוי לנו, מושון רוזנברג, אבוי. בעזרת האדון הקדוש מפוליצ'נקה ובעזרת האם הטובה מרוזוולט נענה לאתר על השיווק ה"מיוחד" שלו.

התנגדות.

קודם כל - זה לא ראליסטי כבר משום שזה מערב פנטזיה. אם זו "פנטזיה ראליסטית", יש פה סתירה. ורואים שהפיר הזה נכתב כנגד מבוכים ודרקונים. צורת הכתיבה הזו מזעזעת אותי.

ועכשיו...

יש משחקי תפקידים שהם כל כך פשוטים שהרילאיזם שלהם הולך לאיבוד:
- רק גנבים יכולים לפרוץ מנעולים?
- חרבות סייף גורמות לאותו סוג נזק כשל אלת עץ?
- כל משתתף בקרב יכול לעשות התקפה אחת כל 10 שניות וללבוש רק סוג אחד של שריון?
יש משחקי תפקידים כל כך פשוטים שבהם הראליזם לא הלך לשום מקום, ויש משחקי תפקידים מסובכים שהם לא ראליסטיים וכנראה שגם משעממים.
- רק גנבים יכולים לפרוץ מנעולים כי, למעשה, לוחם בד"כ לא מתמחה בפריצת מנעולים באמצע פטרול צבאי. אם הוא כן, הוא צריך סעיף מיוחד [כישרון, מיומנות או משהו].
- חרבות סייף גורמות כמעט אותו סוג כמו של אלת עץ כי, מה לעשות, אם תכה בבנאדם באלת עץ שלא יוצרה במפעל מיוחד, היא תפצע אותו יפה מאוד, וחרבות סייף יפצעו אותך באותו האופן כמעט. אולי אפשר להבדיל בין השניים בסוג הנזק, אבל אדם רגיל יחטוף מכות בכיף משני הדברים.
- כל משתתף בקרב יכול לעשות התקפה אחת כל עשר שניות זה בושליט. כולם תוקפים בערך באותו הזמן, רק שמהירות התגובה של כל אחד ואחד היא שונה. תבדוק באינטרנט. אני לא מהיר כמוך ואתה לא חזק כמוני, וזהו.

כמה משחקים הם כל כך מסובכים שהם נעשים בלתי אפשריים למשחק. אי פעם שיחקת במשחק בו:
- לכל דמות מאות מיומנויות שונות?
- כדי לשמור תיעוד של הנזק אתה צריך תואר בראיית חשבון?
- אתה צריך לקנות 20 ספרים בשביל לקבל כמות הגונה של חוקים?
כמה משחקים הם כל כך יומרניים, כל כך פלצניים וכל כך לא הוגנים עד שקשה נורא להשוות בין מה שכתוב בתעמולה לבין מה שיוצא במציאות.
- אף פעם לא שיחקתי במשחק שלכל דמות יש מאות מיומנויות שונות, וגם הכותבים לא, והם שקרנים או משוגעים. אם כן, הם סיזיפיים והם לא צריכים לכתוב לי את שטיפת המוח הזו כדי לדעת שזה משחק ארוך.
- כדי להיות ראליסטיים כמה שיותר, צריך לעשות דקויות בנוגע לנזק. אז אם אתה רוצה לדעת כמה נזק *ראליסטי* חטפת, מה, יהיו לך שלושה מצבים של [חולה], [גוסס] ו[מת]? לא נראה לי.
- אתה צריך לקנות כמות הגונה של ספרים כדי לקבל תפיסת עולם מלאה על המשחק שלך. מה, אתה רוצה שימכרו לך במחיר הפסד ספר בעובי של 900 עמוד? ואם החוקים יקוצצו, זה כבר לא יהיה *ראליסטי*, לא? מה, יהיו שלושה חוקים?

באמת :confused:
אם תסביר לי למה אני טועה, אולי אני אטרח לקרוא את הכתב המעולה ההוא שמצאת.

יחי הראליזם!
 
Ashardalon אמר/ה:
אהא, סופסוף מצאת אנשים נוספים שמהללים משחקים כמו "דם ופלדה"?
אבוי לנו, מושון רוזנברג, אבוי. בעזרת האדון הקדוש מפוליצ'נקה ובעזרת האם הטובה מרוזוולט נענה לאתר על השיווק ה"מיוחד" שלו.

התנגדות.

קודם כל - זה לא ראליסטי כבר משום שזה מערב פנטזיה. אם זו "פנטזיה ראליסטית", יש פה סתירה. ורואים שהפיר הזה נכתב כנגד מבוכים ודרקונים. צורת הכתיבה הזו מזעזעת אותי.

אני חושב שאתה יודע שמדובר פה על היגיון פנים עולמי. ואתה גם יודע שאני לא מת על מבוכים ודרקונים :p

ועכשיו...

יש משחקי תפקידים שהם כל כך פשוטים שהרילאיזם שלהם הולך לאיבוד:
- רק גנבים יכולים לפרוץ מנעולים?
- חרבות סייף גורמות לאותו סוג נזק כשל אלת עץ?
- כל משתתף בקרב יכול לעשות התקפה אחת כל 10 שניות וללבוש רק סוג אחד של שריון?
יש משחקי תפקידים כל כך פשוטים שבהם הראליזם לא הלך לשום מקום, ויש משחקי תפקידים מסובכים שהם לא ראליסטיים וכנראה שגם משעממים.
- רק גנבים יכולים לפרוץ מנעולים כי, למעשה, לוחם בד"כ לא מתמחה בפריצת מנעולים באמצע פטרול צבאי. אם הוא כן, הוא צריך סעיף מיוחד [כישרון, מיומנות או משהו].
הבעיה היא כשאתה נועל מישהו בהגדרה כמו "נוכל" או "לוחם". יתכן אדם שיודע גם להילחם וגם לפרוץ מנועלים, ולא כל המשחקים מכירים בזה.
- חרבות סייף גורמות כמעט אותו סוג כמו של אלת עץ כי, מה לעשות, אם תכה בבנאדם באלת עץ שלא יוצרה במפעל מיוחד, היא תפצע אותו יפה מאוד, וחרבות סייף יפצעו אותך באותו האופן כמעט. אולי אפשר להבדיל בין השניים בסוג הנזק, אבל אדם רגיל יחטוף מכות בכיף משני הדברים.
חרב סייף היא דוקרת ויכולה לנקב לך ריאה או להוציא לך עין. אלת עץ יכולה לשבור לך עצם או לגרום לך לאבד את ההכרה. יש הבדל.
- כל משתתף בקרב יכול לעשות התקפה אחת כל עשר שניות זה בושליט. כולם תוקפים בערך באותו הזמן, רק שמהירות התגובה של כל אחד ואחד היא שונה. תבדוק באינטרנט. אני לא מהיר כמוך ואתה לא חזק כמוני, וזהו.
אפשר להניף סכין יותר מהר משמניפים גרזן ענקי. ואם במשחק מגדירים "תור הוא 10 שניות" זה אומר שמשתתף בקרב מכה פעם אחת ב-10 שניות וזה דבילי.

כמה משחקים הם כל כך מסובכים שהם נעשים בלתי אפשריים למשחק. אי פעם שיחקת במשחק בו:
- לכל דמות מאות מיומנויות שונות?
- כדי לשמור תיעוד של הנזק אתה צריך תואר בראיית חשבון?
- אתה צריך לקנות 20 ספרים בשביל לקבל כמות הגונה של חוקים?
כמה משחקים הם כל כך יומרניים, כל כך פלצניים וכל כך לא הוגנים עד שקשה נורא להשוות בין מה שכתוב בתעמולה לבין מה שיוצא במציאות.
אני קראתי את השיטה והיא מצאה חן בעיניי, אני לא סתם בא לפה אחרי שראיתי את הפרסום באתר.
- אף פעם לא שיחקתי במשחק שלכל דמות יש מאות מיומנויות שונות, וגם הכותבים לא, והם שקרנים או משוגעים. אם כן, הם סיזיפיים והם לא צריכים לכתוב לי את שטיפת המוח הזו כדי לדעת שזה משחק ארוך.
גם אני לא. והטיעון הזה מבקר את השיווק המפגר שלהם ולא את השיטה, אז הוא לא באמת שייך.
- כדי להיות ראליסטיים כמה שיותר, צריך לעשות דקויות בנוגע לנזק. אז אם אתה רוצה לדעת כמה נזק *ראליסטי* חטפת, מה, יהיו לך שלושה מצבים של [חולה], [גוסס] ו[מת]? לא נראה לי.
נזק ריאליסטי זה לבדוק את עוצמת המכה באיבר, ובהתאם לסוג הנזק והשריון לקבוע את התוצאה (שבירת היד, חתיכת לגמרי של היד, גרימה לדימום).
- אתה צריך לקנות כמות הגונה של ספרים כדי לקבל תפיסת עולם מלאה על המשחק שלך. מה, אתה רוצה שימכרו לך במחיר הפסד ספר בעובי של 900 עמוד? ואם החוקים יקוצצו, זה כבר לא יהיה *ראליסטי*, לא? מה, יהיו שלושה חוקים?
אהא? שמע הם עשו ב-500 עמודים מה ששיטות אחרות עשו ב-1000.

באמת :confused:
אם תסביר לי למה אני טועה, אולי אני אטרח לקרוא את הכתב המעולה ההוא שמצאת.

יחי הראליזם!

באמת שהתגובה שלך הפתיעה אותי לרעה 0.ם
 
@מאסטרמיינד:
קודם כל, ההודעה שלי אולי היתה מזלזלת, אבל במפתחי המשחק, לא בך. אלא אם אתה אחד מהמפתחים.
דבר שני, אתה יכול לתת את כל הדוגמאות שאתה רוצה ואיך זה לא "ריאליסטי", אבל 1. לי אין דיסוננס עם גיבורים שממשיכים לתפקד עם פציעות, ראיתי מספיק סרטי\סדרות אקשן וב. אני לא רואה למה לקבוע מספרים ארביטררים בצורה אחת זה יותר או פחות ריאליסטי ממספרים ארביטררים אחרים.
אתה אוהב גיבורים פגיעים? סבבה, בכיף. אבל ריאליזם זה לא ממש פקטור פה.
 
אה, להוריד אותם? :)
אתה רוצה לשחק בימי הביניים בעולם שלנו?
דווקא נראה לי הכי מעניין העת העתיקה :p

מסטרמיינד, אישית אני לא מבין מה מפריע לך בחוסר ריאליזם. אתה משחק גיבור, לא סתם איש. אז הוא ימשיך להלחם גם כשהוא פצוע, זה כל הרעיון. שהוא לא מאבד את כל היכולת שלו בגלל מכה אחת מדויקת שהופכת אותו לנכה לכל החיים שלו.
ברור שאם זה מפריע לך, תשחק בשיטה הזאת במקום במו"ד אם אהבת, אבל אין פה הרבה שזה מפריע להם כמוך.
 
אני אוהב ריאליזים כי כשחרב יכולה להוריד לך את היד וכדור מרובה יכול להרוג אותך, אז כשאתה לא נהרג מדברים כאלה ובכל זאת יוצא "גיבור" זה הרבה יותר מספק ו... "גיבורי". להיות גיבור זה לא מובן מאליו. סיכון ותחושת סיפוק של "הייתי יכול למות, אבל ניצחתי" עושים דברים הרבה יותר מספקים.
ואני אוהב משחק תפקידים, וכשמשהו הוא לא מסתדר לי בראש ולא נראה לי הגיוני זה ישר מונע ממני את ה immersion.
 
@מאסטרמינד: כל עוד שאתה מבין שמה שלא מסתדר לך בהחלט יכול לקרות במציאות לפעמים, ומה שכן מסתדר לך לא בהכרח נאמן לחיים האמתיים. וכמו שחשבתי, מה שמושך אותך הוא יותר הסכנה לדמות, לא בהכרח נאמנות למציאות.

@ויזינט: אמנם אני לא רואה הרבה הבדל בין ציד מפלצות לציד פושעים ובין מלחמת אלים וסתם מלחמה, אבל אני אחפש מחר משהו - אני לא מכיר דבר כזה.
 
לי אישית חשוב ראליזם, אבל ראליזם שנבנה בצורה הזו של מסטרמיינד, שרוצה פשוט "לחסל את השיטה" כמו הקומוניסטים, הוא לא ראליזם אלא שיטה חדשה.

אם אתה רוצה ראליזם, תביא דוקטור למטא פיזיקה או לאסטרונומיה או לרפואה. אני בטוח שזה לא כזה קשה, אז למה להמציא הכל לבד?
 
אשאר, לא הבנתי מה בדיוק אתה רוצה לעשות עם הדוקטורים האלה. מה שמסטרמיינד עשה זה למצוא שיטה מסויימת שעושה משהו מסויים. את מי לחסל איפה?
ואהבתי את "דוקטור למטא-פיזיקה". אני מאמין שאפשר למצוא אחד (אייזק בונוויטס קיבל תואר בקסם, אחרי הכל), אבל אני לא סגור מה תעשה איתו, ואיזה "ריאליזם" תקבל ממנו. אגב בונוויטס, הוא באמת כתב איזה ספר על "איך קסם ריאליסטי צריך לעבוד". אבל סוג של אפשר לסלוח לו, כי הוא באמת מאמין בזה שהוא עובד.

מה שכן, אני לא באמת רוצה צורך בעוד שיטה. יש הרבה שיטות שמנסות להיות "ריאליסטיות", ובלי קשר לנכונות של המושג הספציפי, מדובר בסגנון משחק יחסית ברור (לאו דווקא קשור למציאות, אבל ברור יחסית). הייתי הולך על The Riddle of Steel בשביל זה.

נ.ב. אגב, "המח שלך מתפזר על 1ק20 האנשים הקרובים אליך" מזכיר לי בצורה מאוד מדאיגה את FATAL.
 
ODDin אמר/ה:
אשאר, לא הבנתי מה בדיוק אתה רוצה לעשות עם הדוקטורים האלה. מה שמסטרמיינד עשה זה למצוא שיטה מסויימת שעושה משהו מסויים. את מי לחסל איפה?
1. "לחסל את השיטה" זו סיסמת בחירות קומוניסטית שעיקרה הוא "מהפכה". מי כמוך יודע :p
2. הדוקטורים האלו יספרו לו מה קורה לפצע פתוח, האם זיהום יכול להפוך למחלה אחרת, ומה בדיוק יקרה אם יהיו אלפים לידך באוטובוס. אתה לא יכול לומר "אני ראליסט" בלי לדעת איך עושים את זה.
3. מה שמסטרמיינד עשה היה לנסות ולחפש שיטה שמאוששת את התפיסה שלו: מו"ד לא ראליסטי=גרוע.
 
חזרה
Top