מה זה הנשגבים? התמכרות, זה מה שזה. אל תתחיל ילד, או שתסיים כמוני, ממלא תת-פורום שלם בפונדק בעצים על דברים שמגניבים רק אותי...
*מושך באף ומנקה את אבקת הברקת והאוריכלקום שהרגע הסנפתי*
======
הנשגבים הוא משחק פנטזיה אפית כמו שתואר כאן לפני זה, המתמקד על אקשן, הרפתקאות, ועולם גדול מהחיים! נשגבי השמש, הדמויות הראשיות של עולם הנשגבים, הן גיבורים בעלי עוצמה מעבר לתיאור, שבעבר שלטו בעולם ונעלמו ממנו לפני אלפי שנים, וכעת חוזרים כאשר כול העולם פנה כנגדם להחזיר את הימים של העבר, כנגד איומים מכול צד ופינה של היקום האפל וחסר הרחמים של הנשגבים. יהיו אילו בני פיה מהפראא, אזור מחוץ לבריאה בו המציאות מתחילה להתפרק לחלקים של שיגעון וחוסר היגיון, ובני הפיה המושלמים והמטורפים רוצים לטרוף את רגשות בני האדם. או לחילופין, היוזי, בעבר הקדמונים שיצרו את הבריאה, כעת מעוותים מעבר להבנה וכלואים בגופו של מנהיגם- מלפיאס, ומחפשים נקמה על הנשגבים ולהשתחרר מהכלא הנורא שנוצר להם. או אולי דווקא זהו העולם התחתון שמאיים על הבריאה, ארץ שחורה ואפלה שמקבילה לעולמנו ובה חיים לעד הזיכרונות של אלו שלא יכולים לעבור הלאה, לצד הטירוף והאפלה של שרי המוות המרושעים, ואדוניהם העוצמתיים אף יותר, שבונים את צבאות המתים על מנת לכבוש את הבריאה יום אחד.
העולם של הנשגבים הוא מקום מסוכן, הוא מקום שדורש גיבורים. והנשגבים הם הגיבורים האלו, כאשר כול סוג של נשגב מתמקדים על סיפורים שונים. יהיו אלו נשגבי השמש הגדולים מהחיים, נשגבי הלבנה משני הצורה בקצוות המציאות, דמי הדרקון החלשים אך הרבים שעוסקים בפוליטיקות של אימפריה המתמוטטת, וסוגים נוספים, גם מהצדדים היותר אפלים של הבריאה (כמו נשגבי השאול, שאני מריץ כבר שנתיים קמפיין לנשגב שכזה, המשרתים של שרי המוות האפלים והנציגים של המוות וההשמדה).
הנשגבים הוא אחד מהעולמות האהובים עליי. הוא ענק, מציג מלא רעיונות נהדרים, גדול מהחיים ומאפשר לספר אינסוף סיפורים. כול מנחה לוקח את העולם של הנשגבים לכיוון שונה, בעוד אני ראיתי כיצד חלק מהמנחים מעודדים קרבות ופיצוצים מטורפים, חלק מעודדים הרפתקאות אפילו מעט מטופשות על ידי גיבורים רבי עוצמה, ובצד השני ראיתי קמפיינים רציניים עוסקים בפוליטיקות העדינות של הממלכה או במוסריות של נשגבי השמש שכול תזוזה שלהם מהלכת אימים על גורלן של ממלכות. ויותר מכול, ראיתי מנחים שלוקחים חבורת נשגבים ומעבירים אותם הרפתקאות אדירות בסגנון מבוכים ודרקונים, שזה גם לגמרי סגנון נהדר. הספר מציע כמה כיוונים לקחת אליהם את העולם, וזה אחד מהחלקים האהובים עליי בנשגבים. אני יכול גם לפרט על הסגנון האישי שלי אם יעניין אותך.
ולצד כול זה... מגיעה המכאניקה.
המכאניקה של הנשגבים במהדורה השנייה (שפורסמה בעברית) היא מסובכת, מסורבלת, בעייתית. בעיקר בעיקר המהדורה השנייה. היא מציגה רעיונות נהדרים והבסיס שלה מעולה, אבל בפועל היא פשוט לא עושה טוב את מה שהיא רוצה לעשות. קרבות הם חד צדדיים בה, ומסתכמים בקרב "מי מבזבז יותר מאנות", בתקווה שליריב יגמרו המאנות לפני שנגמרות לך. הקיום של הגנות מושלמות שמבטלות כול התקפה, בעיקר לפני הארטה, היה מאוד בעייתי ומאוד מאתגר בגלל זה לעשות קרב טוב בנשגבים. השיטה נותנת מערכות נהדרות אם תשאל אותי לנק"נ, לפעולות מחוץ לקרב, אפילו לקרבות המוניים וחברתיים (למרות שגם במכאניקות האלו יש בעיות שונות) אבל לשיטה שהקרב הוא אספקט מרכזי בה, היא די נכשלת, והסיבוך שלה הופך אותה לשיטה ממש כבדה.
אני בוחר להשתמש בה בגלל שאני אוהב אותה, למרות הפגמים האלו, ואני משנה אותה כך שהיא תעבוד בשבילי. אך אני חושב שהמהדורה השלישית תיקנה הרבה מאוד מהבעיות של המהדורה השנייה. בין אם זה לתקן את הדמויות הקרביות, או את הקרבות (שכעת דורשים מכול דמות לבנות מומנטום להתקפה והופכים קרבות לדרמטיים ואדירים), ובין אם זה מכאניקות אחרות שהשיטה עושה בגאוניות (עתקים לדוגמה נעשו הרבה יותר טוב במהדורה השלישית ממה שראיתי).
מה הבעיה של המהדורה השלישית? אם אצטט את המעריצים של החברה: "הבעיה היא שקו המוצרים של Onyx Path לנשגבים מנוהל בידי בן פיה שחסר את הקונספט של זמן או פרופורציות".
אני חושב שהמהדורה השלישית היא אובייקטיבית פשוט טובה יותר, אולי אני לא אוהב את כול השינויים שלה לעולם אבל היא תיקנה הרבה בעיות מהותיות בשיטה של הנשגבים והשאירה את הקסם למרות זאת. אבל הקטע שלמרות שעברו שנים מאז שהמהדורה השלישית יצאה, אנחנו עדיין מחכים להמון המון ספרים, שרק עלמת הסודות יודעת מתי הם יגיעו אלינו. זו אחת מהסיבות גם שאני לא משתמש בה, כמנחה- החוסר במשאבים כמו סוגים נוספים של נשגבים שאני משתמש בהם ביום יום זה דבר מאוד בעייתי, ואני לא הולך עכשיו להמיר מערכות שלמות של נשגבים בשביל לעבור מהדורה.