• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הנשגבים הנשגבים-מה זה ואיך להתחיל?

כבר הרבה זמן שאני שומע על הנשגבים בפורום וזה התחיל לעניין אותי, מהמעט שאני יודע זה מזכיר קצת אנימה.
כמה גרסאות יש למשחק? אם איזו עדיף להתחיל? יש את ספר החוקים באינטרנט? (עדיף בעברית).
ומה בעצם הפלף של המשחק?
 
(להעביר לפורום הנשגבים)

אני די חדש בנושא, אבל בעיקרון הנשגבים מתחלקים לנשגבי שמש (סולארים), ירח (לונארים), כוכבים (sidereal), שאול (אביסאלים) ודמי דרקון, שמתחלקים לפי יסודות (אני לדוגמה משחק דם דרקון מיסוד האש, ולכן לדמות שלי יש אופי נלהט והיפראקטיבי וכוחות הקשורים באש). הנשגבים הם נבחרי אלים סופר חזקים שנלחמים ביצורים המוזרים והמרושעים שמעבר לבריאה (=העולם החומרי, בערך), מתעסקים בתככי קיסרות הארגמן, ועוד כהנה וכהנה.
 
התשובה שלך ננותנת הרבה מאוד מידע, אבל זה פשוט לא המידע הקריטי :)


"הנשגבים" היא שיטת משחק תפקידים ועולם מערכה של אקשן על-טבעי בסגנון אנימת אקשן-הרפתקאות (חרבות ענקיות, לחימה בעת עמידה על מוטות במבוק, הילות אנרגיה שמקיפות אנשים בזמן שהם נלחמים...)
הנשגבים הם אנשים עם רסיסים אלוהיים שנועדו להכווין את העולם החומרי ("הבריאה") בדרכים שונות, אבל סכסוכי עבר ובגידות פילגו אותם.
עולם המערכה בנוי במודל של "כולם על כולם" וממילא יש הבדלי עוצמה גדולים מאוד בין סוגי הנשגבים, כך שבמשחק בדרך כלל כל הדמויות יהיו מאותו סוג נשגבים אבל עם בחירת כישורים שונה.

המהדורה השניה (מתוך 3) של השיטה יצאה בעברית אבל היא זמינה רק ביד שניה, ומדובר רק בספר שממוקד בנשגבי השמש, שהם סוג אחד של נשגבים שהסיפור שלו הוא פחות או יותר "יש לנו את פוטנציאל הכוח הגדול ביותר אבל כל היצורים העל טבעיים האחרים שונאים אותנו אז נראה לי שנצטרך לשתף פעולה".

באופן אישי, לטעמי שיטת המשחק מסורבלת מדי (לפחות במהדורות 1-2) ואני ממליץ פשוט לקרוא על העולם באינטרנט ואז לשחק באמצעות שיטה אחרת (במקרה הזה: כנראה ש"גורל" המלאה תתאים ביותר), אבל זה טעם אישי.
 
מסכים עם נרוב לגבי הסרבול. אני חושב שיש לי בבית עוד את ספר המהדורה השנייה בעברית, שבזמנו קראתי אותו פעם אחת ואז מעולם לא נגעתי בו יותר. לא רק שהשיטה מסורבלת, הספר גם מוגש בצורה מאוד מבלבלת וקשה להתמצא בו. לא יודע אם זה השתפר במהדורה 3.
לגבי העולם, הוא גם עקרונית יכול להיות מגניב, אבל אני לא חושב שהוא מוגבל רק למשחק דמוי-אנימה. בתור לא חובב אנימה, כשקראתי אותו דמיינתי משהו הרבה יותר דומה למו"ד בדרגות גבוהות עד אפיות. וזה לדעתי גם המקבילה הכי טובה לאם אתה רוצה לשחק במשחק דמוי נשגבים - תשחק משחק מו"ד עם דרגות התחלתיות של 11-15, עולם מלא באתגרים על טבעיים וקונספטים אפיים, ותקבל בערך אותו הדבר.

נראה לי שאחד הדברים שהבליטו את השיטה וכן הפרידו אותה ממשחקים אחרים (וממו"ד בפרט), זה סגנון הכתיבה והרעיונות שהיא הציגה. זה מאוד התאים לסגנון של WW ומה שהיה פופולארי בקהילה באותם שנים, לחתור למשחקי High-Concept שמנסים להיות אובר-יצירתיים ולעורר כל מיני שאלות פילוסופיות, עם ספרי משחק שמעוצבים ומאיורים לעילה (ע"ע Nobilis). אבל כמו שלמדנו לאורך השנים, מה שכתוב בספר לא בהכרח מתורגם למה שקורה מסביב לשולחן, ותלוי ברובו בכשרון של המנחה לתרגם את כוונת הכותבים למשחק פרקטי.
 
מה זה הנשגבים? התמכרות, זה מה שזה. אל תתחיל ילד, או שתסיים כמוני, ממלא תת-פורום שלם בפונדק בעצים על דברים שמגניבים רק אותי...

*מושך באף ומנקה את אבקת הברקת והאוריכלקום שהרגע הסנפתי*

======

הנשגבים הוא משחק פנטזיה אפית כמו שתואר כאן לפני זה, המתמקד על אקשן, הרפתקאות, ועולם גדול מהחיים! נשגבי השמש, הדמויות הראשיות של עולם הנשגבים, הן גיבורים בעלי עוצמה מעבר לתיאור, שבעבר שלטו בעולם ונעלמו ממנו לפני אלפי שנים, וכעת חוזרים כאשר כול העולם פנה כנגדם להחזיר את הימים של העבר, כנגד איומים מכול צד ופינה של היקום האפל וחסר הרחמים של הנשגבים. יהיו אילו בני פיה מהפראא, אזור מחוץ לבריאה בו המציאות מתחילה להתפרק לחלקים של שיגעון וחוסר היגיון, ובני הפיה המושלמים והמטורפים רוצים לטרוף את רגשות בני האדם. או לחילופין, היוזי, בעבר הקדמונים שיצרו את הבריאה, כעת מעוותים מעבר להבנה וכלואים בגופו של מנהיגם- מלפיאס, ומחפשים נקמה על הנשגבים ולהשתחרר מהכלא הנורא שנוצר להם. או אולי דווקא זהו העולם התחתון שמאיים על הבריאה, ארץ שחורה ואפלה שמקבילה לעולמנו ובה חיים לעד הזיכרונות של אלו שלא יכולים לעבור הלאה, לצד הטירוף והאפלה של שרי המוות המרושעים, ואדוניהם העוצמתיים אף יותר, שבונים את צבאות המתים על מנת לכבוש את הבריאה יום אחד.

העולם של הנשגבים הוא מקום מסוכן, הוא מקום שדורש גיבורים. והנשגבים הם הגיבורים האלו, כאשר כול סוג של נשגב מתמקדים על סיפורים שונים. יהיו אלו נשגבי השמש הגדולים מהחיים, נשגבי הלבנה משני הצורה בקצוות המציאות, דמי הדרקון החלשים אך הרבים שעוסקים בפוליטיקות של אימפריה המתמוטטת, וסוגים נוספים, גם מהצדדים היותר אפלים של הבריאה (כמו נשגבי השאול, שאני מריץ כבר שנתיים קמפיין לנשגב שכזה, המשרתים של שרי המוות האפלים והנציגים של המוות וההשמדה).

הנשגבים הוא אחד מהעולמות האהובים עליי. הוא ענק, מציג מלא רעיונות נהדרים, גדול מהחיים ומאפשר לספר אינסוף סיפורים. כול מנחה לוקח את העולם של הנשגבים לכיוון שונה, בעוד אני ראיתי כיצד חלק מהמנחים מעודדים קרבות ופיצוצים מטורפים, חלק מעודדים הרפתקאות אפילו מעט מטופשות על ידי גיבורים רבי עוצמה, ובצד השני ראיתי קמפיינים רציניים עוסקים בפוליטיקות העדינות של הממלכה או במוסריות של נשגבי השמש שכול תזוזה שלהם מהלכת אימים על גורלן של ממלכות. ויותר מכול, ראיתי מנחים שלוקחים חבורת נשגבים ומעבירים אותם הרפתקאות אדירות בסגנון מבוכים ודרקונים, שזה גם לגמרי סגנון נהדר. הספר מציע כמה כיוונים לקחת אליהם את העולם, וזה אחד מהחלקים האהובים עליי בנשגבים. אני יכול גם לפרט על הסגנון האישי שלי אם יעניין אותך.

ולצד כול זה... מגיעה המכאניקה.

המכאניקה של הנשגבים במהדורה השנייה (שפורסמה בעברית) היא מסובכת, מסורבלת, בעייתית. בעיקר בעיקר המהדורה השנייה. היא מציגה רעיונות נהדרים והבסיס שלה מעולה, אבל בפועל היא פשוט לא עושה טוב את מה שהיא רוצה לעשות. קרבות הם חד צדדיים בה, ומסתכמים בקרב "מי מבזבז יותר מאנות", בתקווה שליריב יגמרו המאנות לפני שנגמרות לך. הקיום של הגנות מושלמות שמבטלות כול התקפה, בעיקר לפני הארטה, היה מאוד בעייתי ומאוד מאתגר בגלל זה לעשות קרב טוב בנשגבים. השיטה נותנת מערכות נהדרות אם תשאל אותי לנק"נ, לפעולות מחוץ לקרב, אפילו לקרבות המוניים וחברתיים (למרות שגם במכאניקות האלו יש בעיות שונות) אבל לשיטה שהקרב הוא אספקט מרכזי בה, היא די נכשלת, והסיבוך שלה הופך אותה לשיטה ממש כבדה.

אני בוחר להשתמש בה בגלל שאני אוהב אותה, למרות הפגמים האלו, ואני משנה אותה כך שהיא תעבוד בשבילי. אך אני חושב שהמהדורה השלישית תיקנה הרבה מאוד מהבעיות של המהדורה השנייה. בין אם זה לתקן את הדמויות הקרביות, או את הקרבות (שכעת דורשים מכול דמות לבנות מומנטום להתקפה והופכים קרבות לדרמטיים ואדירים), ובין אם זה מכאניקות אחרות שהשיטה עושה בגאוניות (עתקים לדוגמה נעשו הרבה יותר טוב במהדורה השלישית ממה שראיתי).

מה הבעיה של המהדורה השלישית? אם אצטט את המעריצים של החברה: "הבעיה היא שקו המוצרים של Onyx Path לנשגבים מנוהל בידי בן פיה שחסר את הקונספט של זמן או פרופורציות".

אני חושב שהמהדורה השלישית היא אובייקטיבית פשוט טובה יותר, אולי אני לא אוהב את כול השינויים שלה לעולם אבל היא תיקנה הרבה בעיות מהותיות בשיטה של הנשגבים והשאירה את הקסם למרות זאת. אבל הקטע שלמרות שעברו שנים מאז שהמהדורה השלישית יצאה, אנחנו עדיין מחכים להמון המון ספרים, שרק עלמת הסודות יודעת מתי הם יגיעו אלינו. זו אחת מהסיבות גם שאני לא משתמש בה, כמנחה- החוסר במשאבים כמו סוגים נוספים של נשגבים שאני משתמש בהם ביום יום זה דבר מאוד בעייתי, ואני לא הולך עכשיו להמיר מערכות שלמות של נשגבים בשביל לעבור מהדורה.
 
ממש מפתיע אותי לשמוע שעדיין לא יצאו ספרים לסוגים אחרים של הנשגבים מהדורה שלישית...

במקביל, אני אציין שלמרות שהשיטה אכן מסורבלת ואפשר לבנות בה דמויות משעממוצ/שבורות, אם החבורה שלך לא מורכבת מפאואר גיימרז ולא בנק״ן גבוה, היא ממש כיפית. אני מאוד אהבתי לשחק בה ויש לי בעיקר זכרונות טובים, רובם מהמהדורה הראשונה אבל חלקם גם מהשנייה.
דווקא כשניסיתי את השלישית הרגשתי כבר שמיציתי את הנשגבים...
 
הספר של Dragon-Blooded אוטוטו יוצא, אני יש לי כבר את ה PDF הראשוני שיצא בקיקסטרטר, והם עובדים על ה Lunars.

הם מראש אמרו שהם הולכים להוציא לא יותר משני נשגבים בשנה, כדי לתת זמן לבדוק את המכניקה.
 
חזרה
Top