• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חדשות הכרוז משחק תפקידים חדש יתבסס על המערכה של משחק הלוח Root

והפעם, חדשות גם על משחקי תפקידים וגם על משחק לוח.

http://www.magpiegames.com/2018/10/26/leder-games-awards-root-magpie-games/

אז מה קרה: "לדר גיימס" העניקה את הזכויות על הוצאה לאור של משחק תפקיד שמבוסס על משחק הלוח Root, לחברת המשחקים "מאגפי גיימס".

Leder Games היא חברת משחקי לוח קטנה שמתמקדמת בעיקר במשחקי אסטרטגיה א-סימטריים. הכותרים שלה כוללים כרגע את Vast ואת Root. בעל החברה והמנהל שלה, פטריק לדר, ידוע כשחקן תפקידים והצהיר בעבר כי המקצוע המעדף עליו במבוכים ודרקונים הוא אשף.
במשחק Root, השחקנים נאבקים על שליטה ביער הגדול, בו מתגוררות חיות מואנשות שונות. שליטת החתולים, המרקיזה דה קאט, מניעה את כוחותיה כדי לתעש את היער. נגדה זוממים שרידי האצולה של עופות הטרף, שליטי היער המנושלים; כת דתית של לטאות; איגוד סוחרים בונים; והתארגנות של ארנבים, שועלים ועכברים שתכננים לבצע הפיכה קומוניסטית. בין כולם פועלים כמה הרפתקנים אופורטוניסטים, שמבצעים משימות וחוקרים חורבות עתיקות עבור מי שישלם יותר, ובאופן כללי מנסים לבחור בצד המנצח. המשחק יצא ממש לאחרונה לאחר פרויקט מימון מוצלח ביותר והביקורות עליו טובות - אבל הוא בולט במיוחד בזכות האומנות שלו.
https://www.kickstarter.com/projects/2074786394/root-a-game-of-woodland-might-and-right

Magpie Games היא חברת משחקי תפקידים קטנה שמתמקדת במשחקים מבוססי מנוע-האפוקליפסה. בין הכותרים שלה "עולמות התוהו", ששחקנים ישראלים אולי זכו לשחק באחד מהם בביגור ("ימיה האחרונים של אנגלקייט"), "כלתו של כחול הזקן" ועוד. בשנה האחרונה התמקדה החברה בעיקר בליין מוצרים של המשחק Masks: A New Generation, משחק גיבורי על שהגרסה הישראלית שלו - "פלאים: גיבורי המחר" - מומנה בהצלחה במימון המון רק לפני שבוע וצפוי לצאת לאור בתחילת 2019.
https://www.pundak.co.il/forums/threads/40556

על פי ההודעה, במשחק התפקידים ייקחו השחקנים את תפקידם של ההרפתקנים ממשחק הלוח. ניתן לשער כי המשחק יהיה דומה במידה מסוימת ל"עולם המבוך"/"ואנור".
 
מעולה! שמעתי על Root וגם על Vast, משחק אסימטרי לא מושך אותי במיוחד אבל העולם והמבנה שלו נשמעים מגניבים ממש מבחינת סיפור. בכלל Root היום זה אחד מהמותגים הלוהטים במשחקי הלוח.
העולם/קונספט של Root רק כמשחק תפקידים נשמע ממש מגניב - מאוד ממוקד, אבל זה טוב. נקודת הזמן הספציפית היא אחלה. לא זקוק לעוד עולם מערכה גנרי, אבל מערכה של קרב בין ארבע סיעות ביער כשהדמויות מתמרנות בניהן נשמע אחלה.
מה שכן שימוש במנוע האפוקליפסה/עולם המבוך, יאכזב אותי אישית - באופן כללי לא התחברתי למנוע האפוקליפסה/עולם המבוך. הייתי שמח לראות משהו אחר, אם כי אופתע אם זה לא יהיה מנוע האפוקליפסה, לזכרוני זה הדבר היחידי ש Magpie עובדים איתו...
 
בדיוק התחדשתי ב-Root ואנסה לכתוב עליו ביקורת אחרי שאצליח לשחק כמה פעמים עם הסיעות השונות. הביקורות על המשחק משבחות והתלונה העיקרית היא שהחוקים מורכבים מאוד וקשה לשחק בו בפעם הראשונה, שזה דווקא משהו שאני לא מסכים איתו. מעיון בחוברת החוקים ובלוחות המשחק של כל סיעה זה נראה כמו easy to learn hard to master.
אני מסכים שהעולם נראה חמוד לאללה וש"סיעת" ההרפתקן היא המתאימה ביותר למשחק תפקידים שולחני. במשחק הלוח אפילו יש כמה סוגים של הרפתקנים שאפשר לבחור מהם, כל אחד עם יכולת מיוחדת שאין לאחרים.

לגבי השיטה, מאגפי עשו עד כה רק מנוע האפוקליפסה כך שקשה לי להאמין שהמשחק לא יהיה מבוסס על עולם המבוך - אבל יש לי כמה דברים לומר בנושא.
א. משחקי מנוע האפוקליפסה אפשר לעשות טוב או רע. עולם האפוקליסה המקורי הוא לא משחק טוב כל כך, אבל הוא הניח יסוד. יש האקים שעולים בהרבה על המשחק המקורי.
ב. באופן כללי מאגפי הם מאלו שיודעים לעשות דברים טובים עם מנוע האפוקליפסה. בעבודה על "פלאים", במקור התוכנית הייתה לעבוד עם שיטה אחרת, ואז נתקלנו ב-Masks שבדיוק יצא לאור כמוצר דיגיטלי והוא ממש הגניב אותנו וגם עבד נהדר בכל הפלייטסטים.
ג. כרגע המשחק היחיד למיטב ידיעתי שיש בו חיות יער מואנשות שנלחמות זה משמר העכברים (ראו https://www.pundak.co.il/site-news/236-mouse-guard-hebrew ) שהוא לא בדיוק ברוח הסיפור של Root.
 
חדשות!

חברת מאגפי פתחה עמוד-דמה לפרויקט הקיקסטארט, לטובת ביקורות עליו ועל הגרסה הראשונית של המשחק, לפני שהפרויקט ייפתח לתמיכה כספית.
במקביל, החברה העלתה את קובץ החוקים המקוצר (כ-40 עמודים) לאתר DriveThruRPG.

https://www.kickstarter.com/projects/magpiegames/root-the-tabletop-roleplaying-game/

כצפוי, המשחק מבוסס על חוקי המשחק של "עולם המבוך", אבל זו אחת הגרסאות הכבדות יותר שראיתי בשיטה. במקום שיהיו מהלך אחד או שניים שקשורים לקרב, כמו בעולם המבוך או בפלאים, יש סט שלם של מהלכי לחימה שהדמות מקבלת אם יש לה את כל הנשק המתאים ואם היא שולטת בו, כך שנראה שמבחינה מכאנית יש יותר לאן להשתפר בלחימה.


*עריכה* - ובהרחבה:

מבחינת הפלאפ שמתואר בקובץ החוקים המקוצר, יש תרגום ברור מאוד של עולם משחק הלוח אל תצוגה של משחק תפקידים. ההבדל היחיד בפלאפ הוא שהשחקנים משחקים כמה הרפתקנים שפועלים ביחד, כאשר במשחק הלוח יכולים להיות כמה הרפתקנים שכל אחד מהם פועל לבד (כולל נגד ההרפתקן הנוסף).

השיטה היא כצפוי מבוססת מנוע האפוקליפסה, אבל זו אחת הגרסאות הכבדות ביותר שראיתי למנוע, מלבד עיר בערפל.

אני חושב שהיא דומה ביותר ל"עולם המבוך"\ ואנור, עם סיפור שמתמקד בהרפתקנים שמסתובבים בעולם דינאמי, אבל יש פחות מפלצות ואיסוף שלל, והרבה יותר חיילים נאמנים לסיעות כלשהן ואינטריגה פוליטית.

דפי הדמות - Playbooks - כמו ב"עולם המבוך"\ואנור, כל שחקן בוחר סוג דמות אחד שמבוסס על "מקצוע" של הרפתקן, כמו הסייר והגנב. גם במשחק הלוח, כל הרפתקן במשחק משתייך למקצוע עם יכולת מיוחדת משלו ועם ציוד התחלתי משלו, ונראה שפשוט לקחו את אותם מקצועות (כולל האיור על הקלף) ותרגמו אותם לסוגי דמויות במשחק.
מהלכי השחקן באים כולם מתוך הדמות - לשחקנים אין שליטה על עולם מלבד המעשים שהם בוחרים לעשות בזמן המשחק (או בזמן יצירת הדמות).

מטרת המשחק - השחקנים הם קבוצה של הרפתקנים שמסתובבים ביער ביחד ומנסים לשרוד את התהפוכות שהוא עובר. הטוויסט שדוחף את העלילה הוא שיש ביער את הסיעות שמנסות לשלוט בו, והן מכירות את ההרפתקנים ומתייחסות אליהם ביחס שעשוי להיות חיובי או שלילי, ואין מקום בטוח משום שכפר שעד אתמול הוחזק על ידי נאמניה של המרקיזה, יכול מחר להצטרף לתנועת המחתרת המהפכנית. הנאמנויות של כולם דינאמיות מאוד.
בהתאם, יש לכל שחקן דירוגי מוניטין נפרדים, שמייצגים את היחס שהוא מקבל אצל כל אחת מהסיעות. הדירוג צפוי לעלות ולרדת מהלך המשחק.

היער הוא ארגז חול עם גבולות ברורים. אנחנו יודעים תמיד מה גודל היער וכמה יישובים נמצאים בו. אבל טריטוריות ביער מחליפות ידיים כל הזמן, ומדי פעם מופיעות ביישובים בעיות שמצריכות טיפול של הרפתקן. ברור לחלוטין שהם ניסו לכתוב כאן משחק שאפשר לשחק בו תוך שימוש בחלקים ממשחק הלוח בתור עזרי משחק.

מהלכים. יש לכל דמות 5 תכונות, ויש כמה מהלכים בסיסיים שקשורים אליהן. המהלכים מאוד דומים לאלו של "עולם המבוך"\ואנור, אבל כאן הקטע המעניין - העיפו את המהלכים הקרביים (ללכת מכות ולצלוף) מהרשימה, והשאירו רק פעולות הרפתקניות שאינן קרביות. חוץ מזה יש מהלך מיוחד לבקש סיוע מהסיעות ביער - שסיכוי ההצלחה בו מושפע מרמת המוניטין של הדמויות בסיעה זו.

הנה הסיבוך המכאני הגדול - העיפו את המהלכים הקרביים מרשימת המהלכים הבסיסיים, אבל המשחק נראה מאוד ממוקד קרב. כי יש עמוד שלם של מהלכי קרב. כולם דורשים מהדמות ללמוד את המהלך ולהחזיק בנשק מתאים שהיא יודעת להשתמש בו, וזה מתחיל קצת להיראות כמו כשרונות של מבוכים ודרקונים 3.5, ואני לא בטוח כמה זה עובד במשחק מבוסס מנוע האפוקליפסה.

פה ושם יש דברים שנראים לי קצת לא ברורים באווירה שהמשחק מכוון אליה, ולי אישית זה מפריע מאוד:
א. מצד אחד כולם חיות מואנשות חמודות, אבל מצד שני המכאניקה של מצב היישובים וחילופי הטריטוריות מתייחסת לנזקי המלחמה החמורים שעוברים על היער.
ב. אחד ממהלכי הקרב הוא "לרצוח", שזה אומר שהדמות מתגנבת אל מישהו ודוקרת אותו עם סכין בגב כדי להרוג אותו מייד, וזה אומר שקצת קשה לשחק את המשחק בסגנון של "אלימות סדרות טלויזיה" שבה אף אחד לא נפצע ומי שמפסיד בורח - למרות שמשחק הלוח כן מתאים "לכל המשפחה" (עד כמה שמשחק מורכב וכבד יחסית מתאים).
ג. ההרפתקנים בנויים כולם ככה שיש חשיבות לרקע שלהם ולקשרים שלהם ביער, ואכפת להם אחד מהשני ומיישובים שונים על המפה, שזה נהדר ליצירת קבוצה - אבל לסוג הדמות "הסייר" יש אפשרות לבחור ביצירת הדמות קשר שלילי עם הדמות של שחקן אחר ("נבגדתי בעבר על ידי _____ וקשה לרכוש את אמוני בשנית") שזה קשר שמקדם עוינות בתוך הקבוצה ודוחף לפירוק שלה. לשם ההשוואה, ראו את הקשר "___ הוא היריב שלי" מארכיטיפ הסער במשחק פלאים: גיבורי המחר, שם המכאניקה של הקשר מגדירה שהדמות בעצם צריכה את היריב ורוצה אותו תמיד בסביבה: כדי לגרום לו לקנא.
 
נשמע מעניין, אבל לא מספיק בשבילי כדי לרכוש.
פשוט העלילה מאוד ממוקדת על סוג ספציפי של משחק... וגם מה שציינת בנוגע לניגוד בין משחק חיות חמוד לבין משחק אכזרי על מלחמה ושליטה.
אני משער שהגזעים הם סוגי החיות השונות? האם קבוצה היא מעורבת?
 
הגזעים זה קטע לגמרי סמנטי. הדמויות מובחנות לפי המקצוע שלהן, והשחקנים בוחרים חיה כמו שבמבוכים ודרקונים בוחרים צבע שיער.

מבחינת הפלאפ, יש הבדל בין הגזעים. זאבים וגיריות הם גדולים וחזקים יותר, ולוטרות טובות יותר בשחייה... יש גם קורלציה גבוהה בהשתייכות לסיעות: כמעט כל החתולים נאמנים למרקיזה וכמעט כל הלוטרות נאמנות לחברת הסחר, אבל לא כולם. ייתכן גם חצול הרפתקן או חתול בכת הלטאות.

רוב הגזעים די נדירים ולכן כל הסיעות מסתמכות על שיתוף פעולה של ארבעת הגזעים הנפוצים ביער: העכברים, השועלים, הארנבים והציפורים. במשחק הלוח, השחקנים צוברים קלפים שמייצגים תומכים משמעותיים מבין תושבי היער, והקלפים מתחלקים לארבעה סטים בהתאם לחיות: הסט האדום מייצג תומכים שועלים, הסט הצהוב מייצג תומכים ארנבים וכן הלאה.
 
ברנדן קונווי, אחד מהכותבים העיקריים של מאגפי (וגם שותף בכתיבת FATE Core) התראיין בפודקאסט ודיבר על השיטה, ניתן להאזין כאן:
http://thestorytold.libsyn.com/bonus-episode-13-root-the-rpg-interview-with-brendan-conway

מהראיון עולה שהניגוד בין החיות החמודות ובין אווירת משחקי הכס מכוונת לגמרי. ברנדן מתייחס לכך שכל הסיעות כוללות חיות שונות, כלומר החיילים של המרקיזה הם לא רק חתולים, והחיילים של האצולה הם לא רק עופות, ובתכלס יכול להיות ששוכרים את הקבוצה להרוג פלוגה של חיילי המרקיזה ואז מסתבר שכולם שועלים ואחד מהם בכלל אחיך הקטן. ומה תעשה עכשיו?
הוא מדבר גם קצת על גרסאות הפלייטסט שקדמו לגרסה הנוכחית, ואיך הוא פעל למנוע משחק של morder hobos באמצעות השלכות על העולם, על ההבדלים בין סוגי החיות במשחק, וגם על החשיבות המוגברת של ציוד ביחס למשחקי אפוקליפסה אחרים.

איכות ההקלטה של המארח לא משהו, אבל של ברנדן דווקא כן וההאזנה די מעניינת.
 
אז נראה שמאגפי קראו ברצינות את הביקורת שלי (וכנראה גם של אחרים :) ) על המהלך הקרבי "לרצוח" ועל הקשר השלילי של דמות הסייר, והם בדיוק פרסמו קובץ פלייטסט חדש של דפי הדמות ששינה את שני הדברים הללו.

מהלך הרציחה הוחלף ב"לזנק לקרב בסערה" (זה אומר שאתה קופץ בצרחות והנפת חרבות לתוך קבוצה של יריבים, ובעיקר גורם להם לנזק מוראלי).
הקשר השלילי של הסייר - "נבגדתי בעבר על ידי ____ וקשה לרכוש את אמוני בשנית" הוחלף ב"____ רימה אותי או שיקר לי פעם, אבל חזרתי לתת בו אמון. מדוע?"

השינוי הנוסף העיקרי הוא במהלך "לעשות מעשה נכלולי", שהרחיבו אותו קצת כי כל הדמויות הן דמויות נכלוליות.
 
חזרה
Top