• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חדשות הכרוז Invisible sun קיקסטרטר למשחק חדש ושאפתני של מונטה קוק

היום הושק הקיקסטרטר של השמש הנסתרת, משחק תפקידים חדש מבית מונטה קוק. אם אתעלם לרגע מהמחיר של המשחק - 197$ - מדובר במשחק עם ערכי הפקה מאוד מרשימים ושמבטיח חוויה ייחודית.

לדברי מונטה המשחק הוא פנטזיה סוריאליסטית, שמנסה לשחזר את הפלא של הקסם. חלק מהמשחק הוא לא מסביב לשולחן אלא מעבר לו.
מהתיאור זה נשמע שהמנחה הוא לא כל-יכול כמו במרבית משחקי התפקידים אלא גם לשחקנים יש השפעה רבה. זה מזכיר קצת את משחקי ה legacy שהשיטה/עולם משתנים בהתאם לבחירת השחקנים.

אישית, אני לא בטוח אם זה משהו באמת פורץ דרך או פשוט שיווק גאוני... אם מישהו מבין טוב יותר - הוא מוזמן להרחיב. בעיניי השמש הנסתרת היא תעלומה ;)
https://www.kickstarter.com/projects/montecookgames/invisible-sun/description
 
כבר הבעתי בעבר את דעתי על מונטה קוק - כשהוא מוציא משהו אני יודע שמדובר בשיטה כבדה ובאיכויות הפקה גבוהות - לא בהכרח אומר שהמשחק מוצלח. בנוסף, מונטה קוק (ביחד עם "אוניקס פאת' ") עובד בראש רשימת מפתחי המשחקים שעושים פרוייקט קיקסטארט במקום שבו צריך היה לעשות הזמנה מוקדמת.

ספיציפית לגבי "שמש נסתרת" - אני מאוד חשדן, שלא לומר נגעל. הפרוייקט הזה נודף מחשיבות עצמית ואנחנו לא יודעים עליו כלום.

ההכרזה על משחק התפקידים ופרוייקט המימון שלו אשכרה כללה את הפסקה "Invisible Sun is deep. It’s smart. Just like you. Invisible Sun will change the way you play roleplaying games."

קמפיין המימון לא ממש מספר לנו איך המשחק עובד, אבל יש המון חלקים - קלפים, קוביות, לוח משחק, אפליקציה לטלפון (שצריך לדווח בה כשמתחילים קמפיין, ואז במשך שנה מקבלים בה מידע שרלוונטי לקמפיין שלך - בעצם החברה של מונטה קוק היא מנחה משני במערכה).
החבילה הבסיסית (197 דולר) אפילו לא מכילה את כל המשחק אלא טוקנים וקלפים אקראיים מתוך המבחר. כדי לקבל יעדי המשך בקמפיין צריך לשלם *יותר*... זו הזמנה מוקדמת פרופר. המדרגה הכי גבוהה במימון גם נותנת לך מכתב ממונטה קוק שבו יש... ידע סודי על עולם המערכה?
מה שאנחנו כן יודעים על המשחק עצמו זה שהוא מצריך טיפול שוטף במערכה כי המשחק נמשך גם מחוץ לפגישות - וזה לא כי אפשר לעשות פגישות אחד-על-אחד או כי "דמויות" יכולות להתכתב מחוץ למפגשים (זה כלי שראיתי כבר במשחקי מרוצללים), אלא כי חוקי המשחק מחייבים לעשות דברים מסוימים בימים או שעות מסוימים.


אני מתכוון לעקוב אחרי זה מהצד ולא לתמוך. כש"נומנרה" התברר כמשחק מוצלח, רכשתי אותו ב-10$ (!). אם "שמש נסתרת" יהיה משחק מוצלח, אני בטוח שיהיה איך ואיפה למצוא אותו הרבה יותר בזול מאשר בפרוייקט המימון ועם יכולת לשמוע ביקורות או להתנסות קצת לפני שמוציאים כזה סכום.
 
זה האיש.

אם כי מאז נראה שהוא התבגר - אין מלכודות נובים ב"נומנרה". מצב שני גם לנומנרה היה קיקסטארט יקר מאוד ובדיעבד אני שמח שקניתי אותו אחרי הקיקסטארט כי זה היה יותר זול. שזה הפוך ממה שאתה מצפה בפרוייקט מימון.
אז נראה לי שהגרידיות עוד קיימת, ושפרוייקט המימון של שמש נעלמת הוא בעצם טריק שיווקי.
 
לא יודע אם טריק שיווקי, אבל בהחלט הקיקסטרטרים של מונטה קוק מציעים לרוב תמורה לא טובה לכסף - אין באמת יעדי הרחבה חינמיים, והמחיר הוא לרוב המחיר המלא של המוצר.
לפחות בקיקסטרטרים אחרים יש הרבה פעמים ספרי הרחבה שאפשר לקבל אותם במתנה כ pdf או הנחה על מחיר המחירון.
 
מלכודות נובים הם דברים כמו כישרונות ויכולות שנראים טובים בהתחלה אבל מתגלים כגרועים ברגע שאתה מתחיל להבין בשיטה. למשל הכישרון Toughness (איתנות במה' 4, אבל אני לא יודע איך תרגמו את זה ב3.5) שמוסיף חיים אבל מחוויר ליד כישרונות אחרים. מונטה קוק האמין בזמנו (ואולי עד היום, אין לי מושג לגביו) ששיטה צריכה להכיל מלכודות כאלו כדי להעניש נובים על הטעויות שלהם.

נומנרה היא שיטה (ואולי עולם מערכה?) שהוא יצר לפני זמן לא רב, שנה-שנתיים. היא זכתה להצלחה די גדולה יחסית לשיטה שלא מבוססת על מו"ד.
 
מלכודת נובים זה גרוע בערך כמו הצורך של משחקים אסיפים להכיל קלפים גרועים בהגדרה כדי לפני את הסט. מונטה הוא כותב טוב אבל עם אגו של יחיד בדורו, שזו בעיה. הדבר הכי טוב שהוא היה שותף לו הוא planescape מאז לדעתי הוא לא שיחזר את ההישג.
 
מונטה קוק הוא כותב מאוד מוכשר. הוא יודע לעשות גם מכאניקה מוצלחת וגם פלאפ מוצלח (לדוגמה ספרי ההרחבה Arcane Unearthed ו-Arcane Evolved של מו"ד 3, השיטה Numenera, העולם Planescape).

הבעיה שהוא רואה את עצמו כגאון הדור ועל רקע זה הוא עוזב חברות בגלל "סכסוכים עסקיים" בעשור האחרון (עזב את "מכשפי החוף" אחרי מו"ד 3 ולפי 3.5, כעבור שנתיים עזב את "זאב לבן", הקים חברה משלו, הצטרף לפאיזו ועזב לפני שהוציאו ספר הרחבה ביחד ולאחרונה הצטרף כמעצב הראשי של מו"ד 5 ב-2014 ועזב בתוך פחות מחצי שנה כמעט בלי להשפיע על המוצר הסופי).
מדי פעם הוא מביא מכאניקה "חדשה" שהוא מתאר כרעיון שלו - ואתה לא בטוח אם הוא משקר (כי זה רעיון שכבר קיים במקום אחר ואפילו לא מקום נידח) או שהוא באמת חשב על רעיון גאוני אבל זה די מביך שהוא צריך היה לחשוב עליו כי הרעיון כבר קיים.

הדוגמה החזקה ביותר היא כאשר מונטה קוק חזר לעבוד אצל "מכשפי החוף" על המהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים. הוא פרסם טור באתר של מכשפי החוף, על מצבים שהמנחה רוצה לבדוק אם הדמויות הצליחו בבדיקת מיומנות אבל לא רוצה לומר לשחקנים לגלגל (כי אז הם יידעו שיש משהו שקורה).
בשביל לפתור את הבעיה, מונטה קוק המציא רעיון חדש וגאוני - חוק חלופי למו"ד 4 (שהייתה אז המהדורה הרצה) - "ערך מיומנות קבוע"! ערך המיומנות הקבוע מחושב לפי תוספי המיומנות של דמות + 10. אם הערך הקבוע נמוך מהד"ק הדרוש, השה"ם יודע שהדמות נכשלה בבדיקה בלי שיחשיד את השחקן אם יבקש ממנו לגלגל בדיקת תפיסה! מונטה קוק התכוון לשלב את הרעיון החדש והמקורי במהדורה החדשה של מבוכים ודרקונים.

זה מביך, כי "ערך תפיסה קבוע" ו"ערך הבחנה קבוע" הם מושגים קיימים שמופיעים במפורש במקום משלהם על דף הדמות ומתוארים בספר החוקים לשחקן של מו"ד 4.
(האתר הישן של מכשפי החוף ירד מהאינטרנט כך שאין לי קישור ישיר לטור של קוק, אבל בחיפוש Monte Cook Passive Preception בגוגל תמצאו אנשים שמתייחסים לטור שלו בימים אחרי שפורסם - לדוגמה כאן: http://forum.rpg.net/showthread.php?594650-4e-Monte-Cook-s-First-Legends-amp-Lore-Article )


מלכודות נובים הם בחירות מכאניות של השחקן שנועדו "להפיל נובים בפח" ולהפוך את הדמות לחלשה יותר מבחינה מכאנית. הקיום של מלכודות נובים למעשה מעודד את השחקן ל-Power-Gaming מהסוג של תכנון לטווח ארוך של בחירת הכשרונות והציוד של הדמות וחישוב הסתברות וערכים של גלגולים שונים במשחק. מי שלא עושה את החישובים האלו - נענש בכך שהדמות שלו פחות אפקטיבית באתגרים הרגילים בשיטה (במקרה של מו"ד 3 - הדמות פחות טובה בקרב, בסיטואציות חברתיות ובמשימות התגנבות והתמודדות עם מלכודות).
לדוגמה - הכשרון "עמידות" ממו"ד 3 (הוסיף 3 נק"פ וזהו), הכשרון "מומחיות בנשק" (מוסיף 2+ לגלגול הנזק עם כלי נשק אחד), והשיא - מקצוע הסייר כולו במו"ד 3 היה מלכודת לנובים.
מייד אחרי שמונטה קוק עזב את "מכשפי החוף" הוא פרסם גרסה עדכנית לסייר וניצל את ההזדמנות כדי להתלונן על הסייר החלש של ספר החוקים הרשמי (שאותו הוא עצמו כתב). בינתיים ב"מכשפי החוף" יצרו את מהדורה 3.5. בין השאר היא כללה נסיונות לעקור את מלכודות הנובים שמונטה קוק השאיר. את מקצוע הסייר שינו לחלוטין, ואילו כשרונות העמידות והמומחיות בנשק נשארו ללא שינוי אבל קיבלו "כשרונות המשך" חזקים שהמטרה שלהם היא לחזק בחזרה דמויות שלקחו את מלכודות הנובים ולהשיב אותן לרמות העוצמה המתוכננות לדרגתן.
 
the Nerubian אמר/ה:
זה מביך, כי "ערך תפיסה קבוע" ו"ערך הבחנה קבוע" הם מושגים קיימים שמופיעים במפורש במקום משלהם על דף הדמות ומתוארים בספר החוקים לשחקן של מו"ד 4.
(האתר הישן של מכשפי החוף ירד מהאינטרנט כך שאין לי קישור ישיר לטור של קוק, אבל בחיפוש Monte Cook Passive Preception בגוגל תמצאו אנשים שמתייחסים לטור שלו בימים אחרי שפורסם - לדוגמה כאן: http://forum.rpg.net/showthread.php?594650-4e-Monte-Cook-s-First-Legends-amp-Lore-Article )
זה נהדר :lol:

אם יש משהו אחד שעניין אותי בקיקסטארטר הזה, זה כמה אני באמת לא יודע מה יהיה בו. הם מספרים על המשחק, אבל אני לא בטוח מה הם באמת כול ה"דברים החדשניים" האלו שהם מדברים עליהם- שחלקם נשמעים דווקא די מעניינים (לדוגמה- המשחק מתגמל אותך על לחשוב עליו מחוץ לסשנים, או כול הכוח לשחקנים שקצת מוריד מה'שליטה' של המנחה על המערכה שהם מזכירים). מונטה קוק הוא לא בדיוק האדם הכי נחמד, אבל הוא לא האדם הכי נחמד עם המון ניסיון ביצירת שיטות משחק תפקידים, ואני כן יכול להעריך את זה שהוא כנראה יודע מה הוא עושה. וכול ה'מסתורין' הזה זו דווקא שיטת שיווק לא כזו רעה.

אז אני מתעניין. לא מתעניין ברמת "קח 197 דולר", אבל מספיק בשביל להמשיך לעקוב.
 
גם אני מתעניין, אבל הבעיה היא עם הבטחות גרנדיוזיות שבסוף זה לא בהכרח מתממש - ההר מוליד עכבר.
לגבי הקטע של תגמול שחקנים על משחק מחוץ לסשן, עשיתי את זה גם לפני עשרים שנה במבוכים ודרקונים, כשהייתי עושה משחק 1על1 עם המנחה.
גם כששיחקתי בלארפ עולם האפלה, היה הרבה משחק מחוץ לסשנים, בין אם מול שחקנים אחרים או מול המנחה. האתגר בדברים הללו זה איך עדיין לשמור על איזון בין השחקנים, ולא להגיע למצב שבסשן יש שחקן אחד או שניים שהיה להם הרבה זמן פנים עם המנחה והם יותר "קדימה". זה לא באמת חדשני, למרות שיהיה מסקרן לראות איך הוא עושה זאת, ואופתע לראות אם הוא מוצא פתרון יסודי לבעיה.

אני לא חושב כמוך לגבי מסתורין כשיטת שיווק - זה טוב לשלב הראשון ליצור באזז, לאורך זמן זה מעייף ולא מועיל. למשל כרגע העדכונים שלהם לא עושים לי חשק לקרוא, כי הם כתובים ב"שפת המשחק" ואני צריך ל"תרגם". טוב למי שכבר מכיר, גרוע למי שלא.
מונטה מגיע לסכומים הגבוהים מאוד שלו, כי יש לו הרבה מעריצים שאוהבים את המוצרים שלו. אם הוא היה מסביר כמו שצריך על השיטה/משחק, ייתכן שהוא היה יכול לגייס יותר כסף.
 
the Nerubian אמר/ה:
[post]648485[/post] לדוגמה - הכשרון "עמידות" ממו"ד 3 (הוסיף 3 נק"פ וזהו), הכשרון "מומחיות בנשק" (מוסיף 2+ לגלגול הנזק עם כלי נשק אחד), והשיא - מקצוע הסייר כולו במו"ד 3 היה מלכודת לנובים.
מומחיות בנשק? מאוד מוזר. לוחם עם מומחיות בנשק ומיקוד נשק משופר בעצם מסוגל לחקות את רוב היתרונות של הזעם הברברי, בלי החסרונות, ובשימוש בלתי מוגבל. גם לפני שהיה מומחיות משופר בנשק (עוד 2+ לנזק, שהופך את זה ל4+), זה היה אחד הכשרונות היותר מועילים וורסטליים שהיו בשיטה. הרי כל דמות שנלחמת עם נשקים משתמשת בנשק עיקרי אחד, ומלבד כוח גדול ונשקים קסומים, אין באמת דרך להגביר את הנזק שאתה עושה עם הנשק. אז כשרון שמוסיף 2+ לנזק באופן קבוע בכל מכה מצטבר על פני זמן לשיפור משמעותי ביעילות של הדמות. פחות בדרגות נמוכות, בהן קרב יכול להסתיים תוך 4-5 התקפות (כך שהכשרון בסה"כ הוסיף עוד 10 נקודות נזק סה"F בקרב), והרבה הרבה יותר בדרגות גבוהות, שמערבות המון המון התקפות (ובגלל שהנזק הזה מוכפל בפגיעה חמורה, שיחסית סבירה יותר בדרגות גבוהות, זה אומר שבסה"כ הכשרון הזה יכול להוסיף ללוחם בדרגה גבוהה לפחות 30-40 נקודות נזק נוספות במהלך קרב).
ואם כבר מקצועות שהם מלכודות נובים, הפלאדין היה מלכודת נובים ב-3, ונשאר כזאת גם ב3.5. הסייר הפך עוד לאיכשהו סוג של מגניב, אבל הפלאדין נשאר חסר תועלת לחלוטין.
 
@פלאפי -
תשווה את מומחיות בנשק להתקפת עוצמה. עד דרגה 6 בערך מומחיות לנשק כנראה תהיה עדיפה (אבל אפשר לקחת מומחיות בנשק רק החל מדרגה 4, אז בעצם זה לא הרבה זמן בכלל), אבל ברגע שבו תוסף ההתקפה הוא כבר לא מצרך נדיר כל כך התקפת עוצמה משאירה את מומחיות בנשק בקלות מאחור. וזה רק לכשרון עם מטרה זהה - כשרונות אחרים, כמו יוזמה משופרת או רצון ברזל, כל כך הרבה יותר מועילים ללוחם בדרגה בינונית-גבוהה לעומת מומחיות בנשק. אולי הכשרון יעיל יותר בידיים של לוחם עם שני נשקים, אבל נוכלים וסיירים שניהם לוחמים טובים יותר בשני כלי נשק, וקצת מוגזם לבקש מהם לקחת 4 דרגות בתור לוחם בשביל 2+ לנזק (במיוחד כשיש את הברברי האטרקטיבי במחיר של דרגה אחת בלבד, או בדרגות גבוהות יותר מקצועות יוקרה כמו מהלך מישורים)

ולא יודע למה אתה מתלונן על פאלאדין. יש לו 5 דרגות ראשונות מעולות (יחסית למקצוע קפא"פיסט), ורק אז הוא חייב לקחת ריבוי מקצועות. בהשוואה ל2 של הלוחם..
 
חזרה
Top