thatKika
פונדקאי מהשורה
מכיל אלימות ותיאורים גרפיים
טיזר
לאחרונה עולה תחושה של מתח באויר, כמו חשמל סטטי בשדה כמה רגעים לפני שפוגע בו ברק. אלה דברים קטנים בהתחלה, כמו קול פיצוץ רחוק פעם בחודש. אולי דמות אנונימית או שתיים שרצות ליד הגדר לפני שהן נורות למוות בידי החיילים במשמרת הלילה. הם אפילו שמים כסף מי יפיל הכי הרבה חלאות כל שבוע. בשושו, כמובן. רק שלאט לאט התכיפות שבה הדברים קורים עולה. כבר לא מדובר בפיצוץ רחוק פעם בחודש, אלא בסדרת פיצוצים שנשמעת קרובה באופן מטריד וקורית כל שבוע. במרחק, ניתן להבחין באור מדורה שאינו כובה כבר שבועיים.
משהו עומד לקרות. משהו שהולך לשנות את החיים שלכם כפי שאתם מכירים אותם.
מבוסס על משחק הוידאו The Last of Us עם שינויים על מנת להתאים למשחק תפקידים מקוון. השיטה מתבססת בכבדות על Zombie Apocalypse ,The End of the World של Fantazy Flight Games.
האחרונים
לפני כשני עשורים התפרץ נגיף פטרייתי קטלני תחת השם קורדיספס, ומחק אחוזים בלתי נתפסים מאוכלוסיית העולם. תחילה התפשט הנגיף במדינות עניות וצפופות, אך עד מהרה סבלו מהתופעה כל מדינות העולם. אלה שקיבלו אזהרה נכנסו מיד למשטר צבאי, אלה שלא - ראו את סוף הציווילזציה בהן, פחות או יותר.
בסופו של דבר הגיע הנגיף גם לארצות הברית. תחילה ספגו את הנזק הערים הגדולות, אליהם הגיעו תיירים ואנשי עסקים נגועים. אחר כך נגועים מהעיר היו מגיעים לעיירות, לפרוורים ולכפרים - ועד מהרה לא נותרו מקומות בטוחים. מקומות שלא הושמדו על ידי הנגועים, הושמדו על ידי הצבא בנסיון להרוג כמה שיותר נגועים. פצצות אדירות הוטלו על ההרים הגדולות והותירו אותן עיי חורבות.
המשטר הצבאי שהשליטו רוב מדינות ארצות הברית דאג לאזורים מוגנים, בהם ישנה אספקת חשמל וניתן להתגורר בהם. המחיר הוא חופש - מי שגר בתוך החומות המוגנות של אותם אזורים מוגנים, חייב להישמע להוראות הצבא ולהתגייס במידת הצורך. ילדים אשר איבדו את הוריהם גדלים בפנימיות צבאיות והופכים בגיל 16 לחיילים לכל עניין.
עקב המשטר האבסולוטי של הצבא, קמה מיליצית מורדים קטנה אשר מבקשת להפיל את המשטר הצבאי ולהחזיר שלטון דמוקרטי, וחופש בחירה. אותה מיליציה קוראת לעצמה הפיירפלייס (גחליליות).
קורדיספס
קורדיספס הוא זן טפילי של פטריה. יש מעל לארבע מאות סוגים שלה. התכונה הייחודית במיוחד לפטריה קטלנית זו היא הדרך בה היא מפיצה את נבגיה. פטריה זו מצאה דרך להשתלט על מאות זנים של חרקים, לגרום להם לטפס למקום בו הפצת הנבגים תתבצע בצורה האפקטיבית ביותר, ולהיאחז אחיזת מוות באותו מקום בזמן שהפטריה צומחת מתוך גופם של החרקים.
היא פועלת על זנים רבים של חרקים, על פטריות אחרות, ועל יונקים וביניהם בני אדם*. הפטריה משתלטת על מערכת העצבים של הקורבן שלה ומזיזה אותו כמו בובה לצרכיה (שהם התרבות, בעיקר). יש הסוברים כי התודעה של הקורבן נשארת כפי שהיא, שהוא מודע לחלוטין אך אינו מסוגל לזוז מעצמו.
יש כאלה שיקראו להתפרצות הפטריה מגוף הקורבנות שלה אמנות. היא מתפרצת מבפנים, תחילה דרך העיניים והאזניים והאף, וממקומות בהם העור רך. היא צבעונית וססגונית. לפעמים היא משוויצה בגוונים סגולים עזים, לעתים בכתומים. כמו ענפים ועלים מעץ, היא מתפרצת ואופפת אט אט את קורבנותיה.
*בעולם המשחק.
מי אתם?
אתם אנשים (מגיל 14 ומעלה), שחיים בארצות הברית בבבוסטון (בלבד).
אתם חיים באחד מהאזורים המאובטחים על ידי הצבא. בתוך האזור הבטוח יש מגוון תפקידים אשר משרתים את המטרות של הצבא. בין אם מדובר במנקי רחוב, בטבחים, באחים ובאחיות ואף ברופאים, או מהנדסים שאחראיים על אספקת החשמל לאזור הבטוח. מדי פעם אפילו עולות הצגות כחלק מפרויקט 'סל התרבות' של הצבא. הן הצגות אינפורמטיביות בעיקר, ומלאות בפרופוגנדה, אבל הן מספקות עבודה לשחקנים ושחקניות. יש גם דילרים שעוסקים בסחר לא חוקי עם קבוצות מחוץ לאזור המוגן עם רדת הלילה, כשבמהלך היום מעמידים פני אזרחים למופת בעבודתם כשוטפי כלים במטבח.
ישנם אפילו בתי ספר באזור הבטוח! וילדים שאין להם משפחה נשלחים לפנימיה הצבאית. בגיל שש עשרה, הופכים היתומים לחיילים, ואלה עם המשפחות מקבלים עבודה כלשהי. תחילה מדובר בעבודות ברוטציה בעיקר, כמו נקיון הרחוב או עזרה במטבח, עד שנמצא 'מקצוע יציב', אם נמצא אחד כזה. ישנה אפילו מסבאה! עם בירה מקומית שהרוב מתארים כ'דוחה' ביום טוב.
ואתם? אתם תושבי האזור הבטוח. מכאן הכוח בידיים שלכם.
סוגי נגועים
ניתן לחלק את הנגועים לכמה קטגוריות, אשר להן יחס ישיר לכמות הזמן שעובר מאז ה'מגע' (כלומר, מאז שנדבקים). ישנן ארבע קטגוריות, והן מסודרות לפי מידת הסכנה שמהווים אותם נגועים. נגועים אלה הם הנגועים שאנשי הצבא נתקלו בהם בפטרולים שלהם סביב האזור הבטוח, ואינם מהווים רשימה מלאה ומייצגת של מלאי הזוועות שהטבע מציע מאז התפרצות פטריית הקורדיספס באופן פנדמי.
1. רצים: הם נקראים כך מכיוון שזהו השלב הכי 'אתלטי' של הנגועים. תחילה, כשמשתלטת פטריית הקורדיספס על קורבנותיה, היא גורמת לעוויתויות בשרירים ולתזוזה מהירה ולא מחושבת. הם יכולים לרוץ, עד מידה מסויימת הם גם יכולים לטפס, אבל הם לא חזקים במיוחד. ניתן לשרוד מפגש עם רצים במידה והכושר הגופני שלכם גבוה, או האתלטיות שלכם. הרצים יכולים לראות אתכם, לכן השתדלו להישאר מחוץ לשדה הראיה שלהם!
2. סטוקרים: השלב הבא בהשתלטות הקורדיספס על הקורבן מותירה אותו אטי יותר ותזזיתי פחות, אבל הסטוקרים הם יצורים שקטים שברגע שהם חשים בנוכחות של אדם חי, הם עורבים לו ולבסוף מסתערים. צריך לשים לב לסביבה ולוודא שאין סטוקר בקרבת מקום.
3. קליקרים: קליקרים לא יכולים לראות. הם נגועים כבר כל כך הרבה זמן, שהראיה שלהם נפגעה קשות. הפטריה (שמכה שורשים קודם כל במוח) מצאה את דרכה החוצה דרך ארובות העיניים שלהם. הם עוורים לחלוטין, כלומר לא משנה כמה קרוב תעמדו, הם לא יראו אתכם, אבל כדי לפצות על החוסר בראיה - קליקרים מתאפיינים בשמיעה מצויינת. צריך לשמור על דממת אלחוט בקרבתם, כי הם משתמשים בקולות דמויי 'קליק' שהם מפיצים כמו סונאר כדי להתמצא בסביבה שלהם, ואם תפיקו רעש - הם ימצאו אתכם. הקליקרים חזקים הרבה יותר מהרצים ומהסטוקרים, ולא ניתן לברוח מהם ברגע שהם אוחזים בך.
4. בלוטר: או בעברית, 'מתנפח', הם הנגועים זה זמן רב ביותר. הם גדולים, הם עצבניים, הם עוורים - אבל קטלניים. הם מסוגלים לזרוק מעין 'פצצות' שמכילות חומר מחניק וסמיך שמקשה על הראיה ומעכב את הטרף שלהם. הם לא מהירים במיוחד, אבל בטווח קרוב הם מהווים איום אסטרונומי עם ידיהם העוצמתיות ואחיזתם הבטוחה. שכבות הפטריה שצמחו על הגוף שלהם והספיקו להתקשות משמשות כשכבת מגן קשיחה שיש לעבור על מנת לפגוע בהם.
קבוצות במשחק
שימו לב כי הקבוצות היחידות בהן אתם מורשים להתחיל הן הצבא והמבריחים.
הצבא: הצבא הוא זה שיצר את האזורים הבטוחים. קבוצה זו דוגלת במבנה היררכי מאוד ברור, וחובה לציית להוראות הבכירים בצבא. חיילים מאובזרים בכלי נשק חמים וקרים במצב (די) טוב, במדים, בווסטים שמספקים מידה מסויימת של הגנה, ובמאגר (אם לא גדול במיוחד) של כדורים. לצבא יש גם רופאים שיכולים לטפל בפצעים ובמחלות כגון צינון, שפעת וכו'.
עם זאת, הצבא הוא ארגון מיליטריסטי ולכן המרות שלו הינה מרות מיליטריסטית. חופש ההתבטאות אינו תופס וחופש הבחירה אינו קיים. לצבא יש צרכים ועל החיים תחת כנפי הצבא לספק את אותם הצרכים. החוקים נוקשים וברורים ואין סטיה מהם. סדר העדיפות הוא כזה ששם הישרדות והגנה במקום הראשון, מעל לכל דבר אחר.
הצבא הוא הכוח המאורגן הגדול ביותר בבוסטון, אך הוא דובק לאזורים הבטוחים בעיקר, למעט הפטרולים המאורגנים בכלי הרכב המשורינים, שנעשים כדי לוודא שאין הצטברות גדולה של נגועים באזור מסוים, ושאין פורעי חוק שמנסים להתגנב לתוך האזור הבטוח.
כשגדלים באזור בטוח ללא הורים, מצטרפים אוטומטית לצבא בגיל 16.
פיירפלייס: קבוצה זו קמה במרי לקיומו של הצבא. היות ולאט לאט המשאבים של הצבא מדלדלים ולא מסתמן שום שינוי במצב של העולם, שואפת קבוצה זו להחזיר את הממשלה והמבנה הדמוקרטי.
רבים מהפיירפלייס הינם אנשים בעלי מומים שגורשו מהאזורים המוגנים מכיוון שאינם 'פרודוקטיביים' מספיק בתור קטועי ידיים או רגליים. הודות למהנדסים מבריקים, נושאים אותם פיירפלייס בעלי מום אביזרים המתאימים למצבם. בין אם מדובר ברגליים מתכתיות או בידיים מאובזרות בתותח לשעת לחימה, על מה שחסר לפיירפלייס במשאבים ובכוח אש הם מפצים ביצירתיות ובתככנות.
קבוצה זו הוקמה תחת האידיולוגיה ללחום למען החופש של אנשים ולמען עתיד שבו ילדים יוכלו לבחור מה הם רוצים לעשות עם העתיד שלהם. היא מנוהלת כקבוצת מחתרת, וה'בסיסים' או ה'מקלטים' שלה נמצאים מחוץ לאזורים הבטוחים, אך לא רחוק מדי.
הפיירפלייס מצוידים גם הם בכלי נשק חמים וקרים, והם מנהלים מסחר עם קבוצות קטנות יותר מחוץ לאזורים הבטוחים.
הפיירפלייס מגייסים אנשים מגיל 16 לשורותיהם.
מבריחים: המבריחים פועלים בקבוצות קטנות יותר בדרך כלל, אך מרכיבים יחדיו עיר קטנה מחוץ לאזור הבטוח.
בעיר זו מתנהל סחר, וניתן לשרוד בביטחון יחסי לעומת העולם שבחוץ, אם כי אין הרבה אוכל וההישרדות נבנית על סחר חליפין ורפוטציה.
המבריחים מוצאים כלי נשק ותחמושת במהלך השיטוט שלהם בעולם, אך אלה לא כלי נשק מתקדמים.
הם מתאפיינים באופי מורלי אפור מאוד ונאמנים רק לאנשים באותה הקבוצה הקטנה שבה הם נמצאים, או למי שמשלם הכי הרבה.
שודדים: השודדים מנצלים אנשים חלשים יותר, בונים מלכודות, ולוכדים אותם. הם הורגים אותם (או מנטרלים אותם, לכל הפחות), ולוקחים את כל הציוד שלהם לעצמם.
הם קבוצות גדולות של אנשים, החל מעשר, והם נמצאים בדרך כלל רחוק כמה שניתן מהאזורים הבטוחים. עקב היתרון המספרי שלהם, עדיף להתרחק מהם, או למצוא דרך להימנע מקונפליקט אתם.
הם מסוכנים, יש להם כלי נשק שהם גונבים מקורבנותיהם (לא מתקדמים כמו של הצבא), והם לא מתאפיינים באופי רגיש. מטרתם העיקרית היא הישרדות תחת האמונה שאין מחיר גבוה מדי לגבות מקורבנותיהם. תחילה קבוצות אלה הוקמו מאסירים לשעבר ששרדו את התפרצות המגיפה, אך לאט לאט הצטרפו עוד ועוד אנשים שמצאו עצמם מחוץ לאזורים המוגנים.
חוקים
1. כל החוקים הגלובאליים תקפים גם כאן. אותו דבר לגבי חוקי פורום משחקי תפקידים.
2. במידה ואתם מרגישים שאתם צריכים עזרה - יותר ממוזמנים לפנות אלי בה"פ.
3. במידה ושלחתם טופס, הגבתי לכם עליו ואז ערכתם אותו - תודיעו לי על כך בה"פ.
4. שמרו נא על חוקי השליטה - אתם שולטים רק על הדמות שלכם, וכשאתם מבצעים משהו שתלוי במשהו או מישהו אחר, אתם בעצם מנסים לעשות משהו. אחוזי ההצלחה תלויים בכישוריכם ובמדית הצורך בתוצאות הטלת קוביה.
5. שימו לב לחוק הידע - לעיתים תדעו דברים שהדמות עצמה לא יודעת. הקפידו שלא להפוך את דמותכם לכל-יודעת.
6. קראו את הטופס כולו בעיון, שימו לב לפרטים ולהערות.
7.במידה ואתם יודעים שאתם הולכים להיעדר ליותר משבועיים, נא להודיע מראש. שחקן שיעדר למשך תקופת זמן גדולה מזו מבלי להודיע יאבד את מקומו במשחק.
8. תהנו, ואל תתביישו לדבר איתי בפרטי או להעיר לי לגבי דברים, אני תמיד שמחה ללמוד ולהתפתח כבת אדם וכשה"מית.
מערכת הכישורים
מערכת הכישורים קובעת מה הסיכוי של הדמות שלכם לבצע פעולות מסויימות שמערבות כישורים או משפיעות על דמויות אחרות במשחק. היא דרך נוספת בעזרתה אתם מתארים את הדמות שלכם.
העיקרון הוא כזה;
ישנם שלושה עצי אופי. הראשון פיזי, השני מנטלי, והשלישי חברתי. בכל עץ ישנה חלוקה לשתי קטגוריות; האחת אקטיבית והשניה 'פאסיבית'. העץ בנוי כלהלן:
עץ פיזי
מיומנות (אקטיבי)
המיומנות מייצגת את היכולות המוטוריות של הדמות שלכם, את שיווי המשקל שלה, המהירות והחינניות.
חיוניות (פאסיבי)
החיוניות מייצגת את חוסן הדמות שלכם ואת העוצמה שלה. הדבר מתבטא בכמות הפריטים שהיא יכולה לסחוב, ובמידת החסינות שלה לרעיל וכדומה לדוגמה.
עץ מנטלי
לוגיקה
היכולת לשים לב לסביבה ולאלתר. בין אם מדובר בלפרוץ למחשב או בעריכת מערב לאויב, לוגיקה היא האחראית על פעולות מסוג זה.
כוח רצון
מייצג חוסן נפשי וזיכרון. בין אם מדובר בזוועות שחוותה הדמות במהך חייה לבין אם מדובר ב'שליפת מידע' מהזיכרון - הדבר מסתמך על כוח הרצון.
עץ חברתי
כריזמה
הכריזמה מתארת נראות וכישורים חברתיים. מתאר את מידת הקושי (או הקלות) בה הדמות שלכם משכנעת דמויות אחרות; בין אם מדובר במשא ומתן או באיום (או בפיתוי).
אמפתיה
היכולת להבין אחרים וכיצד הם מרגישים. האמפתיה מאפשרת לאדם להבין אם זה שעומד מולו משקר, או לצפות את המהלך הבא של יריבך.
מתחילים עם נקודה אחת בכל קטגוריה (מיומנות\כריזמה\כוח רצון וכו'), ומקבלים עשר נקודות סך הכל,אותן אפשר לחלק בין הקטגוריות. בכל קטגוריה ניתן להשקיע עד 4 נקודות, כלומר שניתן להגיע עד 5 בכל קטגוריה אך לא מעבר. דוגמה:
3 מיומנות (+2)
1 חיוניות
3 לוגיקה (+2)
1 כוח רצון
4 כריזמה (+3)
4 אמפתיה (+3)
מעבר לכישורים, ישנן גם 'תכונות'. לכל קטגוריה ישנן תכונות חיוביות ותכונות שלילות. את התכונות הללו נכנה "פיצ'רים". בטופס ההרשמה, נבטא פיצ'ר חיובי עם '+' לפני הפיצ'ר עצמו, ופיצ'ר שלילי עם '-'. בתור התחלה, על כל שחקן לבחור פיצ'ר אחד שלילי ופיצ'ר אחד חיובי בכל עץ (פיזי, מנטלי, חברתי). רשימה לדוגמה להלן:
לכל שאלה - פנו אלי בהודעה פרטית!
שיטה
השיטה בה מתנהל המשחק והאירועים השונים בו לקוחה ממשחק Zombie Apocalypse, מסדרת The End of the World של חברת Fantasy Flight Games. היא שיטה שמתבססת על קוביה בת שש פאות.
בעת ביצוע פעולה מסויימת, סיכויי ההצלחה בביצוע אותה פעולה תלויים במספר גורמים. ראשית, נבין שישנה בריכת קוביות, כולן קוביות של 6 פאות. בתוך אותה בריכה, יש קוביות 'חיוביות' שמסמנות גורמים חיוביים התורמים להצלחת הפעולה, וקוביות 'שליליות' שמהוות גורמים שליליים המפריעים לביצוע מוצלח של הפעולה.
נגלגל קוביה ראשונה שמהווה ערך התחלתי שייחשב כקוביה חיובית. לאחר מכן, ניקח בחשבון את כל הפקטורים החיוביים שתורמים להצלחה - לדוגמה, עזרה משחקן או מדמות אחרים או מומחיות של הדמות בביצוע הפעולה הנתונה. כל גורם חיובי כזה מביא עוד קוביה חיובית לבריכת הקוביות. אחר כך ניקח בחשבון את כל הגורמים השליליים שפוגעים בהצלחת ביצוע המשימה כמו חושך או לחץ או טראומה של הדמות מביצוע הפעולה, ונגלגל עבור כל גורם שלילי כזה קוביה שתהווה קוביה שלילית בבריכת הקוביות.
לאחר שהטלנו את כל הקוביות, נשים לב לכפילויות בין קוביות שליליות לקוביות חיוביות בבריכה. אם יש לנו קוביה חיובית של 3 וקוביה שלילית של 3, הן יבטלו אחת את השניה. (סכומי קוביות, כמו 5 ו2 חיובי לעומת 4 ו3 שלילי לא יבטלו האחד את השני.)
נביט בקוביות שנותרו בבריכה. תחילה נתמקד בקוביות החיוביות. במידה ואחת מהקוביות החיוביות נושאת בערך שהינו קטן או שווה לקטגוריה האחראית על ביצוע הפעולה (כריזמה אם אנחנו מנסים לשכנע דמות אחר, מיומנות אם מנסים לתקוף דמות אחרת), אזי שביצוע הפעולה יצליח. במידה ומידת ההצלחה חשובה לסיפור, נספור את כמות הקוביות החיוביות הנותרות וככל שיש יותר מהן כך מידת ההצלחה גבוהה יותר.
לאחר מכן נתמקד בקוביות השליליות. כל פעולה בעולם פוסט אפוקליפטי עשויה לגרום לסטרס (לחץ), ולכן ישנה מערכת של סטרס וטראומה עליה ארחיב עוד מעט. במידה ולאחר הסרת הקוביות בעלות אותו הערך בשני הצדדים נותרות קוביות שליליות בבריכת הקוביות, משמע שהדמות תספוג סטרס. מידת החומרה שלו תיקבע לפי כמות הקוביות השליליות, ולא לפי ערכן. ככל שנותרות יותר קוביות שליליות כן ערך הטראומה שהדמות תספוג בקטגוריה האחראית על ביצוע הפעולה יהיה גדול יותר.
גם בעת ביצוע פעולות המערבות דמויות אחרות (בין אם מדובר במו"מ, תחרות כלשהי או אפילו הורדת ידיים), נעקוב אחר אותם השלבים, אלא שהצלחת הפעולה תהיה תלויה בזריקת הקוביה שתבוצע על ידי (השה"מית) בשם הדל"ש שמולה מתבצעת הפעולה. במידה והטלות הקוביה מראות על אותה התוצאה, אז הדמות בעלת הערך הגבוה ביותר בקטגוריה הרלוונטית תנצח. במידה ועדיין מדובר בתיקו, והכרזת זוכה הינה הכרחית ניתן יהיה לבצע הטלות קוביה חוזרות עד שיוכרז זוכה.
התקפה במשחק מבוססת על מיומנות ועל הנשק בו אתם מצוידים. במקום הטלת קוביה התחלתית שתיחשב כאחת מהקוביות החיוביות, הערך החיובי ההתחלתי נקבע על ידי סוג הנשק וסוג ההטלה שהוא דורש (כל נשק שונה ו'מתנהג' אחרת, ועל כן ידרוש הטלות אחרות).
גם בעת התקפה נגלגל קוביות חיוביות וקוביות שליליות בהתבסס על פיצ'רים ועל נסיבות, והנזק שנעשה לאויב נקבע לפי כמות הקוביות החיוביות שנותרות לאחר ביטול הכפילויות עם השליליות. הנשק מתבטא כסטרס פיזי. גם הדמות התוקפת עשויה לספוג סטרס פיזי במידה ונותרות קוביות שליליות בבריכת הקוביות.
קונפליקט
קונפליקטים מתרחשים בשפע בבוסטון שורצת הנגועים. בעת קונפליקט, יהיה לכל דמות את התור שלה. במידה ומדובר בקבוצה על קבוצה, אז הקבוצה בעלת יתרון ההפתעה תפעל ראשונה, כלומר שההחלטה על הקבוצה הראשונה שתוכל לבצע את מהלכיה תלויה בנסיבות המפגש. לאחר שנקבע, לפי הנסיבות, איזו קבוצה מתחילה, חברי הקבוצה יכולים להחליט בינם לבין עצמם מי פועל קודם (אך במידה והנסיבות מכתיבות סדר מסוים, אותו הסדר הוא הקובע). לכל אחד בקבוצה יהיה את תורו, ואז יגיע תורה של הקבוצה השניה.
כל תור של כל דמות אורך בערך 10 שניות. בזמן זה ניתן לזוז (להתקרב לדמות אויבת מסוימת או למצוא מחסה) ולבצע פעולה אחת שדורשת הטלת קוביות (התקפה\ניסיון מו"מ וכדומה). בכל אופן, לא תתבצע בכל תור יותר מפעולה אחת אשר דורשת הטלת קוביות. במידה ואתם מעוניינים בביצוע פעולה שתיקח כמה תורות, ניתן יהיה לפרק אותה לחלקים ולבצע חלק ממנה בכל תור של הדמות.
לעיתים יווצר מצב שהדמות תצטרך לבצע פעולה שהיא תנועה (שלכאורה מאפשרת עוד מהלך שדורש הטלת קוביה אחריה), אך אותה פעולה תהיה ספרינט לדוגמה. אם הדמות תצטרך לבצע ספרינט כדי לברוח מהאיום עליה, אז יהיה עליה לרכז את כל כוחותיה באותו הספרינט ובכך לא תתאפשר פעולה נוספת באותו התור.
סטרס
בעת ההסבר על השיטה לפיה מתנהל המשחק, הזכרתי סטרס וטראומה. סטרס וטראומה הם מדדים במשחק אשר נוצרו על מנת להוסיף לריאליסטיות ולסיכון במשחק. יש לפעולות ולחוויות קשות השפעה על הדמות שתתבטא גם בעת ביצוע פעולות עתידיות. לכל עץ יש מד סטרס משלו;
סטרס פיזי יתבטא בדברים כמו שריטות, חבורות, נקעים וכדומה. סטרס מנטלי יתבטא בשוק, במתח פסיכולוגי ובקושי בריכוז וירידה ברמת החדות. סטרס חברתי יתבטא בחרדה, פגיעה באמון באחרים, וגישה מרירה כלפי העולם באופן כללי.
ככל שסופגים יותר סטרס בעץ מסויים, העמידות לאותו סוג של סטרס גוברת, אך במידה ומד הסטרס בעץ מסויים יתמלא לחלוטין, הדמות תחת סיכון של טראומה קיצונית או אפילו מוות.
בכל עץ יש שלושה חללים של סטרס, כשכל אחד מהם מחולק לשלושה חללים קטנים יותר. כל נקודת סטרס שהדמות סופגת במהלך המשחק תיוצג באחד החללים הקטנים יותר. מעבר לנקודות הסטרס שהדמות סופגת בהטלות כפי שהוסבר בסעיף השיטה, הדמות עשויה לספוג סטרס כשדמות אחרת תוקפת אותה, כשהיא חוזה במשהו מטריד במיוחד, או כשדמות קרובה בוגדת באמונה.
חללי סטרס מלאים (כלומר, שלושה חללים קטנים יותר שמייצגים שלוש נקודות של סטרס) מבטיחים חסינות בעץ שלהם. אדם שנחשף הרבה פעמים למוות ולגופות לא יושפע מהמחזה בקיצוניות כמו מישהו שחוזה בדברים פעם ראשונה. החסינות מתבטאת בצורה כזו שכל חלל סטרס מלא מבטיח נקודה אחת של חסינות (כלומר ניתן להגיע עד לשתי נקודות חסינות בכל עץ, מכיוון ששלוש חללי סטרס מלאים בעץ מסויים נגמרים או במוות או בטראומה קיצונית).
לדוגמה, כשאדם בעל שש נקודות סטרס בעץ הפיזי סופג נזק של שלוש נקודות סטרס מנפילה מגובה, הוא יכול לבטל שתי נקודות של נזק בגלל מדי הסטרס המלאים ולהוסיף רק עוד נקדות סטרס אחת.
בעוד שנקודות סטרס לא מהוות השפעה שלילית על הטלות, הן מהוות סיכון היות ותשעה מדי סטרס מלאים יכולים להוביל למותה של הדמות. על מנת למנוע סיטואציה זו, ניתן להמיר סטרס לטראומה. אמנם לטראומה כן יש השפעה שלילית על הטלות קוביה, אך המרה זו הינה הכרחית להמשך המשחק ולזמן החיות של הדמות, וחלק מהטראומות עוברות לאחר זמן מה. על מנת להמיר סטרס לטראומה, על הדמות לנתח את מה שקרה לה בקטגורית סטרס מסויימת (כשאחד מהחללים הגדולים מתמלא), להבין מה מקור הסטרס שלה וכיצד זה השפיע עליה וכך ניתן להמיר את אותו הסטרס לטראומה.
טראומה
ישנן שתי דרכים לרכוש טראומה. האחת, והנפוצה יותר, היא המרת חללי סטרס לטראומה, שמאפשרת החלמה מהנזק שנגרם מהסטרס. הדרך השניה היא מפגש עם יצור שאוטומטית מותיר טראומה ספציפית בנתקלים בו.
על מנת להמיר סטרס לטראומה יש, כפי שצוין מקודם, לנתח את מקור הסטרס ולטפל בו. הדבר יכול להתבטא בחיפוש אחר פצעים כדי למקם את מקור הכאב בגוף, ביצוע מדיטציה במחשבה על אירועי אותו היום במידה והיו מלחיצים, או אולי התעמתות עם האנשים שגרמו לבעיות אמון אצל הדמות. ניתן לעשות פעולות אלה בכל זמן, כל עוד יש לדמות מסגרת זמן הגיונית לביצוע הפעולות (לא בזמן מרדף לדוגמה, ולא בזמן קרב.)
הבחירה בין המרת סטרס לטראומה לעתים תכופות כשהמחיר הוא קוביות שליליות בהטלות וקושי בביצוע משימות (שמחלים די מהר כי לא יהיה מדובר בטראומה רצינית), או בין אגירת הסטרס כדי לחסוך השפעות שליליות על הטלות ואז המרת הסטרס בלית ברירה מדי פעם (תוך ספיגת טראומות קשות יותר שיחלימו לאט) בידייכם.
אחרי ביצוע ההמרה, יעלמו כל חללי הסטרס בעץ הרלוונטי ותתווסף טראומה אחת שדרגת החומרה שלה תלויה בכמות חללי הסטרס המלאים בזמן ההמרה. עליכם יהיה לקבוע את טבע הטראומה והשפעתה על הדמות שלכם. יש לקחת בחשבון את חומרת הטראומה ואופן קבלת נקודות הסטרס שהובילו לקבלת הטראומה בסופו של דבר. לדוגמה, נפילה מגובה רב תגרור טראומה של רגל שבורה, בעוד שאם הדמות חוזה בחברה הטוב ביותר מת לנגד עיניה אולי היא לא תצליח לרכוש חברים חדשים לאחר מכן.
היתרון בטראומות לעומת סטרס הוא שטראומות מחלימות לאחר זמן מה. צורת ההחלמה ומשך ההחלמה המדויק תלוי בסוג הטראומה ובמאמצים שנעשו על מנת לטפל בה. במידה ונספגה טראומה פיזית תידרש מנוחה ואולי עזרה ראשונה. במידה ונספגה טראומה חברתית תידרש עזרה מאנשים קרובים. עליכם לומר לי בתור השה"מית מה הם אותם המאמצים שהדמות שלכם מבצעת על מנת לטפל בטראומה שהיא ספגה. כמות הזמן הנדרשת לטיפול בטראומה תלויה בדרגת הקושי שלה, כשטראומה בדרגה 1 דורשת טיפול של יום אחד, טראומה בדרגה 2 דורשת שבוע, וטראומה בדרגה 3 דורשת חודש.
לדוגמאות המייצגות חומרות וסוגי טראומה שונים הביטו בספויילר;
היות והטיפול בטראומה לוקח זמן, אין חובה על הדמות להתעסק אך ורק בטיפול בטראומה, אך עליה להימנע מפעולות שנוגדות את אופן הטיפול המומלץ בטראומה או מפעולות שעשויות להחמיר את מצב הטראומה. לדוגמה, דמות עם רגל שבורה תטפל ברגל השבורה עם גבס מאולתר ומנוחה, אך זה לא אומר שהיא לא יכולה כלל ללכת ולבצע פעולות בסיסיות הנחוצות ליומיום. עם זאת, אם הדמות תרוץ או תפעיל משקל רב על הרגל הפצועה אז הדבר יפריע לתהליך ההחלמה.
עם סיום תקופת הטיפול בטראומה, יש לבצע הטלת קוביות שתהווה בדיקה למידת ההצלחה של תהליך ההחלמה. הבדיקה תתבצע לפי הקטגוריה הפסיבית של העץ הרלוונטי לטראומה. בעת הבדיקה, כל הגורמים שתרמו לתהליך ההחלמה כמו עזרה מדמויות אחרות וציוד מתאים יחשבו כקוביות חיוביות, וכל הגורמים שהפריעו לתהליך כמו זיהום או סיבוך או הפסקות חמורות בטיפול בטראומה יחשבו כקוביות שליליות.
במידה והבדיקה מוצלחת, רמת הטראומה תרד לרמה מתחתיה. במידה ומדובר בטראומה מרמה 1, היא תיעלם לגמרי והשפעותיה יעלמו. במידה ומדובר בטראומה מרמה 2 היא תהפוך לרמה 1 וכן הלאה. במידה והבדיקה לא מוצלחת או שהטראומה לא מספיק נמוכה כדי להיעלם לגמרי, ניתן להמשיך בתהליך הטיפול בטראומה עד שהיא תחלים. כדי להפוך את תהליך ההחלמה לריאליסטי, בטראומה כמו רגל שבורה ניתן לסכם שבהורדת רמת החומרה של הטראומה היא תהפוך ל'רגל חלשה' וכן הלאה עד להחלמה מלאה מהטראומה.
מוות
מוות הוא דבר שכיח בעולם פוסט אפוקליפטי שורץ זומבים. במשחק, ישנן כמה דרכים בהן הדמות יכולה למות. מוות מתרחש כאשר, לפחות באחד מן העצים (פיזי, מנטלי, חברתי), מתמלאים שלושת חללי הסטרס של אותו העץ. צורת המוות משתנה מעץ לעץ.
בעץ הפיזי מדובר במוות 'מסורתי' בו הלב מפסיק לפעום והדמות מתה. בעץ המנטלי מדובר באבדון הדעת, בהשתגעות. בעץ החברתי מדובר באבדן תקווה סופי בבני אדם, במצב קטטוני תמידי.
כאשר דמות מתה, זה צריך להיות אירוע משמעותי. התאימו את המאורע לדמות שלכם, היות והמוות לא יתרחש בבת אחת. אמנם בסופו של דבר הדמות תוסר מן המשחק, הדרך בה היא תעשה את המסע שלה לעבר הקץ תלויה בכם. המוות הוא חלק מהעלילה הכוללת של הסיפור שנבנה במהלך המשחק.
עם זאת, ניתן לנסות למנוע את המוות של הדמות שלכם, לגרום לה להיאחז בחיים גם כשהכל נראה אבוד. ניתן לעשות בדיקת קטגוריה פסיבית בעץ שספג את הנזק בחלל הסטרס (לדוגמה, אם מדובר בעץ הפיזי אז הקטגוריה הפסיבית היא חיוניות). במידה והבדיקה צולחת, הדמות שלכם עדיין תשתגע\תתעלף\לא תגיב למשך המפגש הנוכחי שהקבוצה מתעסקת בו, אך בתום המפגש הדמות תחזור כשרק אחד מחללי הסטרס בעץ הרלוונטי מלא. המחיר הוא טראומה ברמה 3 בעץ המתאים.
במידה ולדמות שלכם כבר יש 3 טראומות באותו העץ באותו זמן נתון, מכל רמת קושי, אין מקום לטראומה רביעית ולכן אין הזדמנות לנסות להציל את הדמות באופן שתואר (או בכלל). טראומה רביעית באותו העץ תביא למותה של הדמות.
הסבר טופס הרשמה:
*טופס ההרשמה עצמו יופיע בסוף ההודעה.
שימו לב שכל הסעיפים תואמים למערכת הכישורים שבניתם לדמות!
שם\פניה: השם הפרטי שלכם, או איך שאתם רוצים שאני אקרא לכם מחוץ לדמות.
שמה של הדמות: אתם צריכים לזכור שאתם חיים בארצות הברית. (במידה והמשפחה של הדמות עלתה מארץ אחרת, לשים לב שהשם יתאים). שם ושם משפחה\כינוי בו משמשת הדמות כזהות.
מגדר: פניה מועדפת לדמות שלכם מבחינת מגדר. (היא\הוא\הם וכו')
גיל: מעל גיל 14 בלבד!
מראה: אני רוצה שתהיה לי תמונה ברורה, עד כמה שאפשר, של הדמות שלכם, במילים! בלי תמונות. האם הדמות שלכם מתלבשת בהתאם לסטנדרטים מגדריים וחברתיים? האם היא מתאפרת? האם היא מרימה משקולות? האם יש לה משקל עודף?
בקיצור, אני רוצה תיאור מעמיק. אני רוצה שאתם בעצמכם תהיו בטוחים מי הדמות שלכם. ציינו גם גובה ומשקל.
אופי: אני רוצה תיאור מעמיק כמו המראה לגבי האופי. האם היא אחת מהדמויות שלא מסוגלות לשקר? או שאולי הדמות שלכם צינית מכאן ועד להודעה חדשה? אולי יש לה מבטא מיוחד משלה? אולי יש לה צורת מחשבה מאוד מסוגננת? האם היא בטוחה בעצמה, או אולי מרגישה תמיד שיכלה להיות טובה יותר? הדמות שלכם היא לא בול עץ. אתם יכולים להיעזר בטבלת הנטיה (תוהו טוב, סדר ניטרלי וכן הלאה).
רקע: יש סיבה לזה שהדמות נראית איך שהיא נראית, ומתנהגת איך שהיא מתנהגת, ואני רוצה לדעת אותה. אני רוצה שאתם תדעו בדיוק מי הדמות שלכם ומאיפה היא באה. האם יש לה משפחה? אולי ילדים? אחים ואחיות? האם ההורים שלה היו חיילים בדרגות גבוהות? או אוליי פיירפלייס? האם היא טיילה נהגה להתגנב מחוץ לשטח האזור המוגן בצעירותה? האם הדמות שלכם חוותה סיטואציות מלחיצות, או לא? תתחשבו בגיל שלה. אולי הדמות שלכם מתעסקת ברפואה? הדמות שלכם דינאמית בדיוק כמוכם. שימו לב: ילדים יתומים אוטומטית נשלחים לפנימיה צבאית ואוטומטית הופכים לחיילים בגיל 16. במידה והדמות שלכם לא יתומה ואתם\ן צריכים\ות מידע לגבי העבודות האפשריות באזורים הבטוחים כדי להחליט על רקע לדמות שלכם או להחליט במה עוסקים הוריה במידה והם בחיים, יש מידע מסודר שאוכל לשלוח לכם בפרטי (מפאת חוסר הרצון שלי להעמיס על נושא ההרשמה. בקצרה, העבודות האפשריות הן במטבח, באספקה, בנקיון הרחובות, תחנת הכוח של האזור הבטוח, או הוראה כאזרח בפנימיה הצבאית. התפקיד\הדרגה של הדמות שלכם בעבודתה תלויה בכם (כלומר, מפקח חשוב באספקה או שף במטבח - או אולי עובד מטבח זוטר ועובד משני בתחנת הכוח) אבל יש לשים לב שהיא מתאימה לגיל הדמות ולרקע והאופי שלה באופן כללי. תפקידים ברמה גבוהה יאלצו אתכם להשקיע את מירב הנקודות האפשריות בקטגוריה מסויימת עקב המומחיות של הדמות שלכם באותו עניין (לדוגמה, רופא ישקיע את מירב הנקודות (כך שיהיו חמש שהוא המספר המקסימלי) בלוגיקה. שחקן תיאטרון ראשי יאלץ להשקיע בכריזמה וכן הלאה).
מצב התחלתי:אני רוצה תקציר של המצב בו הדמות שלכם נמצאת בו בתחילת המשחק. אני רוצה לדעת עם מי הדמות גרה ובמה היא עוסקת, כל זה בקצרה.
כישורים: הסבר על מערכת הכישורים למעלה, לפני ההסבר על הטופס.
חפצים: רשימה של חפצים בספוילר למטה. זוהי רשימה לדוגמה, אבל אתם יכולים לבחור פריטים שאינם ברשימה במידה והם מתאימים לדמות שלכם ולרקע שלה, ואינם overpowered. ברמת החיוניות המינימלית (1) ניתן לבחור ארבעה פריטים. עם 3 בקטגורית החיוניות, ניתן לבחור פריט נוסף, ועם 5 ניתן לבחור שני פריטים נוספים. שימו לב שכמות פריטים גדולה תאט את השחקן. נשק לא בוחרים בשלב זה של המשחק, רק כלים.
הערות\הארות\בקשות נוספות: תחלקו אתי את מה שעולה בדעתכם. אולי לדמות שלכם יש העדפות מסוימות? אולי הייתם רוצים שיקרה משהו? אולי יש לכם רעיון לחלוק איתי? אולי אתם סתם רוצים לדבר? זה המקום. אין הגבלה. יכול להיות גם צבע מועדף במידה וההמשכים יסומנו בצבע בכדי להבדיל בין שחקנים.
דברי השה"מית
זה הוא משחק תפקידים תחת הז'אנרה של הישרדות ואימה, שנשען על העקרונות של מבוכים ודרקונים. ספציפית, הוא נשען על סדרת 'סוף העולם' (מהדורת הזומבים) כפי שצויין בתחילת הנושא, מתחת ל'טיזר'. הוא נערך באפוקליפסת זומבים ומבוסס על משחק הוידאו The Last of Us. אני חייבת להזהיר אתכם לגבי תוכנו של המשחק לפני שאני ממשיכה. זה יהיה אלים, ואני לא אחשוש לתאר דברים בצורה הכי ברורה שאני מסוגלת לה, זאת אומרת ראשים מרוצצים ונוטפי דם, ריחות של דברים מרקיבים, נהמות מקפיאות דם - וכל זה נועד לעזור לכם, כמובן, כי ככל שתשימו לב לדברים הקטנים, ככה הסיכוי שלכם לשרוד יגדל.
בנימה אישית, השקעתי מחשבה רבה בתפקוד המשחק כמשחק תפקידים בפורום ומה ניתן לעשות כדי להפוך אותו לייחודי ומעניין כמה שיותר. אני אשמח אם תביאו גם אתם רעיונות שעולים במוחכם ושמעבר לתפקידי השחקן-שה"מ, יהיה שיח פתוח גם ביני לבין השחקנים\ות וגם בין השחקנים\ות עצמם.
בגלל שזו פעם ראשונה שאני אפתח משחק תפקידים בקהילה זו, אני לא יודעת למה לצפות מבחינת היענות ועניין. אני אלך על 4 שחקנים בתור התחלה, אם אראה שיש בכך צורך אוריד\אעלה את המספר בהתאם.
אני רוצה לציין שיתכן ואני לא אוכל להגיב כל יום, אבל אשתדל לשמור על גרף יציב של לפחות תגובה אחת כמו שצריך בשבוע.
אל תהססו אם לא הבנתם לגמרי איך דברים עובדים. אני כאן כדי לענות על השאלות. אני אסביר כל דבר גם חמש פעמים אם אצטרך, ומבטיחה שזה לא מסובך.
אני רוצה גם לציין שעוד לא שיה"מתי משחק שהוא לא חופשיטה בקהילות אחרות, לכן זה יהיה גם תהליך למידה בשבילי וייתכן ויקח לי זמן לקלוט דברים ולזכור אותם ויתכן ושחקנים מנוסים יותר יאלצו לתקן ולהסביר.
אני מקווה שקראתם את הכל עד עכשיו, שהפנמתם הכל, ואני מקווה שהבנתם שאתם יכולים לפנות אלי בהקשר לכל נושא.
שוב, אני כאן בשבילכם, אל תהססו לפנות אלי. תהנו, ובהצלחה!
טופס הרשמה
קוד:
[b]שם\פניה[/b]:
[B]שמה של הדמות[/B]:
[B]מגדר[/B]:
[B]גיל[/B]:
[B]מראה[/B]:
[B]אופ[/B]י:
[B]רקע[/B]:
[B]כישורים[/B]:
[spoiler][u]פיזי[/u]
מיומנות
חיוניות
[i]פיצ'ר חיובי, פיצ'ר שלילי[/i]
[u]מנטלי[/u]
לוגיקה
כוח רצון
[i]פיצ'ר חיובי, פיצ'ר שלילי[/i]
[u]חברתי[/u]
כריזמה
אמפתיה
[i]פיצ'ר חיובי, פיצ'ר שלילי[/i][/spoiler]
[b]חפצים:[/b]
[b]טראומות:[/b]
[b]מצב התחלתי:[/b]
[B]הערות\הארות\בקשות נוספות[/B]: