כמה מאות ציידים בני אדם התאספו ביער, שפופים, מביטים לעבר חמולת הניאנדרטלים שפשטה עורו של אייל מולם. בני האדם התאספו שם במעמד מיוחד, ולמטרה ברורה-להרוג ולגרש את הנינאדרטלים מהעמק. בראשם הלכו סואה, הכריזמטי והערמומי שבציידים מכל השבטים, והשאמאנים. בני האדם הביטו לעבר הניאנדרטלים בבוז-המכוערים הללו, שלא יכלו לדבר. בפקודת המנהיג, ירו בני האדם חצים לעבר הניאנדרטלים המופתעים, שמיהרו לתפוס בחניתות, ולהסתער, נקטלים בזה אחר זה. כשהגיעו כמה בודדים, הם כבר נשחטו בגרזינים וחניתות.
עוד צעד אחד נצעד בדרך להשתלטות האדם הנבון על העולם, ובדרך ליצירת התרבות והציוויליזציה.
שלום חברים, וברוכים הבאים למשחק ''בראשית האנושות''. במשחק הזה תשחקו שבטי אדם קדמון-חמולות קטנות, נודדות ומפוזרות של ציידים לקטים, ותתפתחו אט אט לכדי תרבות ראויה לשמה. יהיו 6 שחקנים-כל אחד מיבשת אחרת, למעט אנטארקטיקה.
בתחילת המשחק, העולם נמצא עדיין בעידן קמאי. חיות פרהיסטוריות שרירות ומהלכות, ושבטי ניאנדרטלים ובני אדם ננסיים (הומו פלורסיינסיס) עדיין חיים, ומאיימים על בני האדם... אך לא לאורך זמן. אנשי המערות הקדמונים הללו חסרים את היכולת של בני האדם לדבר או להאמין במיתוסים, ולכן הם לעולם לא יוכלו להתאחד כנגדכם...
במהלך המשחק, העם שלכם יחווה שינויים, עליות ומורדות. ייתכן מאוד שתקימו אימפריה בשלב מסוים, ושתיכבשו ותנחלו תבוסות בפעמים אחרות. אבל לעולם אל תכנעו! כל עוד התרבות שלכם שרירה וקיימת, ולא התערבבה בתרבויות הכובשים, אתם עדיין כאן.
במשחק, העם שלכם יעבור פירודים ופיצולים, ואתם תמיד יכולים לבחור עם מי ללכת. אם לשחק את המושבות המורדות שלכם מוצא חן בעיניכם יותר מלשחק את אימפריית האם שהקמתם-תעברו צד! תמרדו! אם השבטים שלכם שפלשו לאירופה הושמדו, תעברו לשחק את השבטים שפלשו לאפריקה!
תיאום ציפיות:
מכאניקה:
דף ההרשמה:
תודות:
המגדל הבודד ו-nautti שסייעו לי בגיבוש המכאניקה; Hell lord, Nextorl, ג'וני, yellow acid, העוג הברברי, dragonitzan, המפקד האלמוני, tkhag1, thewolf, Adran, פלאפי, TheKnightWhoSaidKnit, ות'ור, שהגיבו ועזרו לי בעצים שפתחתי כהכנה; ול-rui, המשגיח שאישר את פתיחת המשחק.
רשומים:
אירופה: ליזי
אסיה: Doctor Who
אמריקה הצפונית: (לא למשחק)
אמריקה הדרומית: (לא למשחק)
אוסטרליה: טסוקימארו
אפריקה: לא למשחק)
עוד צעד אחד נצעד בדרך להשתלטות האדם הנבון על העולם, ובדרך ליצירת התרבות והציוויליזציה.
שלום חברים, וברוכים הבאים למשחק ''בראשית האנושות''. במשחק הזה תשחקו שבטי אדם קדמון-חמולות קטנות, נודדות ומפוזרות של ציידים לקטים, ותתפתחו אט אט לכדי תרבות ראויה לשמה. יהיו 6 שחקנים-כל אחד מיבשת אחרת, למעט אנטארקטיקה.
בתחילת המשחק, העולם נמצא עדיין בעידן קמאי. חיות פרהיסטוריות שרירות ומהלכות, ושבטי ניאנדרטלים ובני אדם ננסיים (הומו פלורסיינסיס) עדיין חיים, ומאיימים על בני האדם... אך לא לאורך זמן. אנשי המערות הקדמונים הללו חסרים את היכולת של בני האדם לדבר או להאמין במיתוסים, ולכן הם לעולם לא יוכלו להתאחד כנגדכם...
במהלך המשחק, העם שלכם יחווה שינויים, עליות ומורדות. ייתכן מאוד שתקימו אימפריה בשלב מסוים, ושתיכבשו ותנחלו תבוסות בפעמים אחרות. אבל לעולם אל תכנעו! כל עוד התרבות שלכם שרירה וקיימת, ולא התערבבה בתרבויות הכובשים, אתם עדיין כאן.
במשחק, העם שלכם יעבור פירודים ופיצולים, ואתם תמיד יכולים לבחור עם מי ללכת. אם לשחק את המושבות המורדות שלכם מוצא חן בעיניכם יותר מלשחק את אימפריית האם שהקמתם-תעברו צד! תמרדו! אם השבטים שלכם שפלשו לאירופה הושמדו, תעברו לשחק את השבטים שפלשו לאפריקה!
תיאום ציפיות:
משך המשחק וסופו: למשחק אין זמן מוגבל, ומצדי שיימשך לנצח. הסוף שלו יבוא כשכל השחקנים יגיעו למצב של אימפריות עולמיות ויתוודעו אלו לאלו, ואז המנצח יהיה מי שישיג את כל נקודות היוקרה שאפשר לצבור, לפי רף שאני אקבע לפי מצב המשחק. מהי ה''יוקרה"? בהמשך.
סוג המשחק: המשחק הוא לא משחק ניהול בדמות יחיד-לא יהיו לכם דפי דמות למנהיג וכדומה. עם זאת, אתם כן תשחקו את המנהיג, לא את העם, ובהחלט תוכלו לעבור מהפכות, הפיכות, מרידות ועוד שאר דברים אנארכיסטיים.
רמת האתגר: המשחק לא יהיה קל. האויבים שלכם יהיו ערמומיים כמוכם, לאו דווקא מתקדמים פחות, וגם להם יהיו בני ברית. אם תהיו חלשים, האויב יתקוף אתכם ללא רחמים. ייתכן מאוד שתבנו אימפריות, ובזמנים אחרים התרבות שלכם תיכבש-כל עוד תשמרו על התרבות שלכם איתן, לא תושמדו. תחכו להזדמנות... כי היא בהכרח תבוא, מתישהו.
משחק דמות: אתם תשחקו את התרבות, ולא היא אתכם. אתם לא תעשו מה שלדעתכם הכי משתלם, אלא את מה שהתרבות, בהתאם לערכים, לפילוסופיה ולדת, הייתה עושה. למען ההנאה של כולנו.
הגבה: אני מצפה מכל אחד לתגובה פעם ביום יומיים, בחופשות אולי לפעמיים ביום. מי שלא יגיב שבוע מבלי להודיע מראש, אני אשאל אותו בפרטי, ואם אין לזה הצדקה אז הוא יועף.
בקשות אישיות: תשקיעו בתגובות (זו למעשה דרישה, לא בקשה)! המשחק הזה לא יהיה רצף של גלגולי קוביה. אני מצפה לתגובות ארוכות ומושקעות, עם תיאורים ''סיפוריים'' קצרים.
אם אתם לא נהנים מאיך שהמשחק מתנהל-תגידו לי. אם אתם מרגישים שאני לא משקיע בתגובות-תגידו לי. אם אתם מרגישים שיש בעיה בהנחיה שלי-תגידו לי. אני תמיד מנסה להשתפר.
סוג המשחק: המשחק הוא לא משחק ניהול בדמות יחיד-לא יהיו לכם דפי דמות למנהיג וכדומה. עם זאת, אתם כן תשחקו את המנהיג, לא את העם, ובהחלט תוכלו לעבור מהפכות, הפיכות, מרידות ועוד שאר דברים אנארכיסטיים.
רמת האתגר: המשחק לא יהיה קל. האויבים שלכם יהיו ערמומיים כמוכם, לאו דווקא מתקדמים פחות, וגם להם יהיו בני ברית. אם תהיו חלשים, האויב יתקוף אתכם ללא רחמים. ייתכן מאוד שתבנו אימפריות, ובזמנים אחרים התרבות שלכם תיכבש-כל עוד תשמרו על התרבות שלכם איתן, לא תושמדו. תחכו להזדמנות... כי היא בהכרח תבוא, מתישהו.
משחק דמות: אתם תשחקו את התרבות, ולא היא אתכם. אתם לא תעשו מה שלדעתכם הכי משתלם, אלא את מה שהתרבות, בהתאם לערכים, לפילוסופיה ולדת, הייתה עושה. למען ההנאה של כולנו.
הגבה: אני מצפה מכל אחד לתגובה פעם ביום יומיים, בחופשות אולי לפעמיים ביום. מי שלא יגיב שבוע מבלי להודיע מראש, אני אשאל אותו בפרטי, ואם אין לזה הצדקה אז הוא יועף.
בקשות אישיות: תשקיעו בתגובות (זו למעשה דרישה, לא בקשה)! המשחק הזה לא יהיה רצף של גלגולי קוביה. אני מצפה לתגובות ארוכות ומושקעות, עם תיאורים ''סיפוריים'' קצרים.
אם אתם לא נהנים מאיך שהמשחק מתנהל-תגידו לי. אם אתם מרגישים שאני לא משקיע בתגובות-תגידו לי. אם אתם מרגישים שיש בעיה בהנחיה שלי-תגידו לי. אני תמיד מנסה להשתפר.
מכאניקה:
המשחק יתנהל בקוביות 2ק6, עם תוספים ומחסרים.
גיוס צבא: בהתחלה, אתם תשחקו ציידים לקטים. לא יהיה לכם צבא, אלא ציידים-סך כל האנשים מהשבט ברגע נתון שיוצאים לציד, או למלחמה, כשהשאר נשארים ב''בית''. גיוס ציידים לא יעלה לכם במאומה- נשק יש להם בהתחלה, ואם תרצו להכין עוד תלקטו עץ ואבן מהסביבה, או תשתמשו בעצם מחיות ציד.
קרבות: הדגש בקרבות יהיה על טקטיקה, ולא על התשה של המנחה והשחקנים עם גלגולי קוביה אינסופיים. בכל קרב קפא''פ המתקיף זורק ללוחמה של לוחמיו וללוחמה של האויב, ולפי הגלגולים הללו יקבע מי מנצח בהתנגשות הקפא''פ. בירי קשתים, המגן זורק להתגוננות מהקשתים.
ציד: הציד ינוהל כך שהשחקן אמור לפרט על שיטת הציד, ואז לזרוק להצלחה. פחות או יותר-4 ומטה פירושו כישלון רציני ומוות של ציידים, 4-7 הוא כישלון, ו-8 ומעלה פירושו הצלחה ברמה זו או אחרת.
משאבים: בתור ציידים לקטים, אין לכם יכולת וסיבה לאגור משאבים-המקסימום הוא לסחוב מעט עצם, עורות ושנהב. כשתתיישבו, תוכלו לאגור משאבים (בתנאי ויהיו לכם מחסנים לשם כך).
אוכל: כציידים לקטים נודדים, אתם לא יכולים לאגור אוכל. תצטרכו לצוד וללקט כל הזמן, כשאין עודפי מזון-המזון ה''מיותר'' מאכיל את המנהיג והשאמאנים. האוכל יתחלק לסוגים, כשככל שהמזון מגוון יותר (והעם זוכה לטעום מהגיוון הזה, ולא חי על לחם צר ומים לחץ) העם שמח יותר.
גידול אוכלוסין: כציידים לקטים, אתם לא יכולים לנדוד עם הרבה ילדים, וכל אישה יולדת בכל 4 שנים בערך-פחות או יותר רמת התמותה, ולכן לא יהיה גידול אוכלוסין כל עוד אתם ציידים לקטים, אלא אם תאבדו ציידים ואז ילדו יותר כדי לפצות על כך.
המצאות: אתם לא תמציאו דברים במשחק, לא במובן הרגיל של משחקי ניהול. אנשים מהעם ימציאו כל מני דברים, כמו גבינה, חמאה וכתב. אתם תוכלו ליצור נשקים פרי דמיונכם, וכן לבצע ניסויים ולפיהם להכין דברים.
תוספים ומחסרים: אתם תקבלו הרבה, והאויב יקבל הרבה. הם יבואו מגובה, חוסן, איכות תזונה, מיגון, איכות נשק וכו'.
מעבר זמן: כל שבוע יחשב ל-25 שנים במשחק, ובתוך השבוע יהיה אפשר לקמט את הזמן. ככל שהמשחק יתקדם משך הזמן ששווה שבוע יתקצר ל-20 שנים, 15, 10 ואולי בשלבים מאוד מתקדמים גם 5 שנים ואפילו שנה.
גיוס צבא: בהתחלה, אתם תשחקו ציידים לקטים. לא יהיה לכם צבא, אלא ציידים-סך כל האנשים מהשבט ברגע נתון שיוצאים לציד, או למלחמה, כשהשאר נשארים ב''בית''. גיוס ציידים לא יעלה לכם במאומה- נשק יש להם בהתחלה, ואם תרצו להכין עוד תלקטו עץ ואבן מהסביבה, או תשתמשו בעצם מחיות ציד.
קרבות: הדגש בקרבות יהיה על טקטיקה, ולא על התשה של המנחה והשחקנים עם גלגולי קוביה אינסופיים. בכל קרב קפא''פ המתקיף זורק ללוחמה של לוחמיו וללוחמה של האויב, ולפי הגלגולים הללו יקבע מי מנצח בהתנגשות הקפא''פ. בירי קשתים, המגן זורק להתגוננות מהקשתים.
ציד: הציד ינוהל כך שהשחקן אמור לפרט על שיטת הציד, ואז לזרוק להצלחה. פחות או יותר-4 ומטה פירושו כישלון רציני ומוות של ציידים, 4-7 הוא כישלון, ו-8 ומעלה פירושו הצלחה ברמה זו או אחרת.
משאבים: בתור ציידים לקטים, אין לכם יכולת וסיבה לאגור משאבים-המקסימום הוא לסחוב מעט עצם, עורות ושנהב. כשתתיישבו, תוכלו לאגור משאבים (בתנאי ויהיו לכם מחסנים לשם כך).
אוכל: כציידים לקטים נודדים, אתם לא יכולים לאגור אוכל. תצטרכו לצוד וללקט כל הזמן, כשאין עודפי מזון-המזון ה''מיותר'' מאכיל את המנהיג והשאמאנים. האוכל יתחלק לסוגים, כשככל שהמזון מגוון יותר (והעם זוכה לטעום מהגיוון הזה, ולא חי על לחם צר ומים לחץ) העם שמח יותר.
גידול אוכלוסין: כציידים לקטים, אתם לא יכולים לנדוד עם הרבה ילדים, וכל אישה יולדת בכל 4 שנים בערך-פחות או יותר רמת התמותה, ולכן לא יהיה גידול אוכלוסין כל עוד אתם ציידים לקטים, אלא אם תאבדו ציידים ואז ילדו יותר כדי לפצות על כך.
המצאות: אתם לא תמציאו דברים במשחק, לא במובן הרגיל של משחקי ניהול. אנשים מהעם ימציאו כל מני דברים, כמו גבינה, חמאה וכתב. אתם תוכלו ליצור נשקים פרי דמיונכם, וכן לבצע ניסויים ולפיהם להכין דברים.
תוספים ומחסרים: אתם תקבלו הרבה, והאויב יקבל הרבה. הם יבואו מגובה, חוסן, איכות תזונה, מיגון, איכות נשק וכו'.
מעבר זמן: כל שבוע יחשב ל-25 שנים במשחק, ובתוך השבוע יהיה אפשר לקמט את הזמן. ככל שהמשחק יתקדם משך הזמן ששווה שבוע יתקצר ל-20 שנים, 15, 10 ואולי בשלבים מאוד מתקדמים גם 5 שנים ואפילו שנה.
דף ההרשמה:
שם השבט: מה שמו של השבט? רצוי שלא יהיה ג'יבריש מוחלט, אלא משהו באווירה של המקום-שבט מהמזרח התיכון יהיה בעל שם עם צלצול שמי, ושבט מצפון אירופה עם צלצול גרמאני.
איזור מחייה: באיזו יבשת חי השבט? באיזה מקום? מה האקלים בו, המראה בו? את בעלי החיים אני אפרט לכם-ייתכן ויהיה להם מקום כטוטמים בדת השבט שלכם. אל תכתבו ''אירופה'' או ''ארץ ישראל'', אלא ''שפך האמזונס'' או ''עמק יזרעאל''.
רמה התפתחותית: כרגע, רמת ההתפתחות שלכם היא חבורת ציידים לקטים. בהמשך, תתפתחו לאיחוד שבטים, עיר מדינה ואימפריה. כמו כן, כאן תציינו את רמת הטכנולוגיה-כרגע, תקופת האבן.
יוקרה: היוקרה מתחלקת לארבעה תחומים: יוקרה צבאית מושפעת מעוצמתה הצבאית של התרבות שלכם ומפרסומם של לוחמיה. יוקרה תרבותית מושפעת מאיכות האומנות של התרבות, המחזות שלה, הפילוסופיה שלוה. יוקרה כלכלית מושפעת משגשוגה של התרבות, מעושרה ומהיקף המסחר שלה, וכן מהסחורות האקזוטיות שהיא מחזיקה. יוקרה שלטונית מושפעת ממידת הפופולריות של השלטון בתרבות, וממידת הנחשבות והיוקרה שלו בעיני שליטים אחרים-יגואר מחמד, לדוגמה, בהחלט יכול להועיל פה למלך.
בתור ציידים לקטים, המדדים הללו שונים. היוקרה המלחמתית מושפעת מתעוזת ציידי השבט ומהטרף שהם מעיזים לצוד, התרבותית מאיכות האומנות השבטית, הכלכלית ממידת השגשוג של השבט, והשלטונית כלל לא קיימת. אתם עדיין שבטי ציידים לקטים רגילים, ואתם מתחילים עם יוקרה ממוצעת: 4 בכל אחת מהיוקרות, עם נקודת בונוס לבחירתכם שצריכה להיות מעוגנת ברקע ובתרבות.
מראה: מה מראם של בני השבט? נמוכים וכהי עור, או גבוהים ובלונדינים?
תוספים ומחסרים: כיוון שהציידים הלקטים הם בעלי תזונה מעולה והם חיים את חייהם על ציד ומרדף, הם חסונים וחזקים. אי לכך, אתם מתחילים עם תוסף 5+ לקפא''פ וירי חצים.
אוכלוסיה: בין 20 ל-50 איש.
שביעות רצון: אתם ציידים לקטים בעלי חיים פשוטים. אין לכם הרבה דאגות, החיים מעניינים והתזונה מגוונת, בריאה וטובה, וההיגיינה מעולה-כל אחד יתחיל עם 80% שביעות רצון מתוך 100%. בהמשך, כשהשבט יתפתח לתרבות ויופיעו אצולה ופשוטי עם, לכל אחד מהמעמדות תהיה דרגת שביעות רצון שונה, שתושפע מתזונה מגוונת וטעימה, איכות חיים טובה וכו'.
תרבות: מה המנטליות של השבט-הוא לוחמני או רודף שלום? פטריארכלי או מטריארכלי (סתם אנקדוטה-הרוב המכריע של התרבויות היו פטריארכליות)? מה התרבות שלו-אומנות, סיפורי עם, מסורות... כל דבר שיוצר תרבות ומייחד אותה מהשאר. התרבות תשתנה כשהשבט יתפתח. התרבות היא הגחלת שלכם-אם תאבדו אותה, תושמדו... התרבות משותפת לכם ולשכניכם הקרובים (השבטים האחרים באותו העמק, למשל).
דת: במה אנשי השבט מאמינים? הדת חייבת להיות אנימיסטית, אך זה לא מגביל כלל. השבט מאמין ברחות הטבע? בפיות? בטוטמים? באבות הקדמונים? ניתן להתמקח עם הרוחות, או שחובה היא לסגוד להן? הדת תתפתח במהלך המשחק לכדי אלים גדולים, כשהשבט יתפתח לציוויליזציה.
משטר וסדר חברתי: לציידים הלקטים השיוויוניים למדי עוד אין מעמדות ומקצועות-אלו יגיעו כשתיווצר התרבות. אבל, יש מנהיג-מיהו? ראש השאמאנים או הכריזמטי בציידים? מה יחס השאר אליו-אדון עליון? אלוהי? סחבק אחד משלנו, שאחראי כרגע עלינו? כיצד נקבע מי המנהיג?
ציידים: כמה ציידים (וציידות) יש בשבט? עד 2 שלישים מהאוכלוסיה בכל רגע נתון. אתם תקבעו את חימוש הציידים, ואני את החומר (עצם או אבן).
משאבים: כפי שנאמר, אינכם יכולים לצבור משאבים. יש לכם 20 נקודות לחלוקה-עצם, עור וקרן.
איזור מחייה: באיזו יבשת חי השבט? באיזה מקום? מה האקלים בו, המראה בו? את בעלי החיים אני אפרט לכם-ייתכן ויהיה להם מקום כטוטמים בדת השבט שלכם. אל תכתבו ''אירופה'' או ''ארץ ישראל'', אלא ''שפך האמזונס'' או ''עמק יזרעאל''.
רמה התפתחותית: כרגע, רמת ההתפתחות שלכם היא חבורת ציידים לקטים. בהמשך, תתפתחו לאיחוד שבטים, עיר מדינה ואימפריה. כמו כן, כאן תציינו את רמת הטכנולוגיה-כרגע, תקופת האבן.
יוקרה: היוקרה מתחלקת לארבעה תחומים: יוקרה צבאית מושפעת מעוצמתה הצבאית של התרבות שלכם ומפרסומם של לוחמיה. יוקרה תרבותית מושפעת מאיכות האומנות של התרבות, המחזות שלה, הפילוסופיה שלוה. יוקרה כלכלית מושפעת משגשוגה של התרבות, מעושרה ומהיקף המסחר שלה, וכן מהסחורות האקזוטיות שהיא מחזיקה. יוקרה שלטונית מושפעת ממידת הפופולריות של השלטון בתרבות, וממידת הנחשבות והיוקרה שלו בעיני שליטים אחרים-יגואר מחמד, לדוגמה, בהחלט יכול להועיל פה למלך.
בתור ציידים לקטים, המדדים הללו שונים. היוקרה המלחמתית מושפעת מתעוזת ציידי השבט ומהטרף שהם מעיזים לצוד, התרבותית מאיכות האומנות השבטית, הכלכלית ממידת השגשוג של השבט, והשלטונית כלל לא קיימת. אתם עדיין שבטי ציידים לקטים רגילים, ואתם מתחילים עם יוקרה ממוצעת: 4 בכל אחת מהיוקרות, עם נקודת בונוס לבחירתכם שצריכה להיות מעוגנת ברקע ובתרבות.
מראה: מה מראם של בני השבט? נמוכים וכהי עור, או גבוהים ובלונדינים?
תוספים ומחסרים: כיוון שהציידים הלקטים הם בעלי תזונה מעולה והם חיים את חייהם על ציד ומרדף, הם חסונים וחזקים. אי לכך, אתם מתחילים עם תוסף 5+ לקפא''פ וירי חצים.
אוכלוסיה: בין 20 ל-50 איש.
שביעות רצון: אתם ציידים לקטים בעלי חיים פשוטים. אין לכם הרבה דאגות, החיים מעניינים והתזונה מגוונת, בריאה וטובה, וההיגיינה מעולה-כל אחד יתחיל עם 80% שביעות רצון מתוך 100%. בהמשך, כשהשבט יתפתח לתרבות ויופיעו אצולה ופשוטי עם, לכל אחד מהמעמדות תהיה דרגת שביעות רצון שונה, שתושפע מתזונה מגוונת וטעימה, איכות חיים טובה וכו'.
תרבות: מה המנטליות של השבט-הוא לוחמני או רודף שלום? פטריארכלי או מטריארכלי (סתם אנקדוטה-הרוב המכריע של התרבויות היו פטריארכליות)? מה התרבות שלו-אומנות, סיפורי עם, מסורות... כל דבר שיוצר תרבות ומייחד אותה מהשאר. התרבות תשתנה כשהשבט יתפתח. התרבות היא הגחלת שלכם-אם תאבדו אותה, תושמדו... התרבות משותפת לכם ולשכניכם הקרובים (השבטים האחרים באותו העמק, למשל).
דת: במה אנשי השבט מאמינים? הדת חייבת להיות אנימיסטית, אך זה לא מגביל כלל. השבט מאמין ברחות הטבע? בפיות? בטוטמים? באבות הקדמונים? ניתן להתמקח עם הרוחות, או שחובה היא לסגוד להן? הדת תתפתח במהלך המשחק לכדי אלים גדולים, כשהשבט יתפתח לציוויליזציה.
משטר וסדר חברתי: לציידים הלקטים השיוויוניים למדי עוד אין מעמדות ומקצועות-אלו יגיעו כשתיווצר התרבות. אבל, יש מנהיג-מיהו? ראש השאמאנים או הכריזמטי בציידים? מה יחס השאר אליו-אדון עליון? אלוהי? סחבק אחד משלנו, שאחראי כרגע עלינו? כיצד נקבע מי המנהיג?
ציידים: כמה ציידים (וציידות) יש בשבט? עד 2 שלישים מהאוכלוסיה בכל רגע נתון. אתם תקבעו את חימוש הציידים, ואני את החומר (עצם או אבן).
משאבים: כפי שנאמר, אינכם יכולים לצבור משאבים. יש לכם 20 נקודות לחלוקה-עצם, עור וקרן.
תודות:
המגדל הבודד ו-nautti שסייעו לי בגיבוש המכאניקה; Hell lord, Nextorl, ג'וני, yellow acid, העוג הברברי, dragonitzan, המפקד האלמוני, tkhag1, thewolf, Adran, פלאפי, TheKnightWhoSaidKnit, ות'ור, שהגיבו ועזרו לי בעצים שפתחתי כהכנה; ול-rui, המשגיח שאישר את פתיחת המשחק.
רשומים:
אירופה: ליזי
אסיה: Doctor Who
אמריקה הצפונית: (לא למשחק)
אמריקה הדרומית: (לא למשחק)
אוסטרליה: טסוקימארו
אפריקה: לא למשחק)