אני מנסה להגות משחק תפקידים יהודי (במובן הדתי). דבר ראשון בואו ננסה לברר מה זה בכלל:
1) הכנסת אלמנטים יהודיים לתוך משחק רגיל. למשל להכניס רבי למו"ד, כפי שהוזכר ב"על כתפי גמדים", או בכתבה ב"מכשף האחרון". זה נחמד וקומי, אבל זה לא הופך את המשחק ליהודי.
2) משחק בסטינג תנכ"י, כמו למשל TESTAMENT של PATHFINDER. גם זה לדעתי לא הופך את המשחק ליהודי מאחר ורק משתמשים בחומר תנכ"י במשקפיים של מו"ד ולא בקריאה מסורתית.
3) שימוש במיתולוגיה הקבלית ובאלמנטים הלכתיים. כך למשל המלחמה האפית ברוע תהיה בעצם מלחמה ב"קליפות" וניסיון לתקן עולם, הגיבורים יהיו כפופים לקוד האתי של ההלכה. גם את זה עשו כבר בארס מאג'יקה (הוציאו ספר עזר על קבלה למהדורה הרביעית). הבעייה שלי עם הרעיון הזה הוא שבעוד שהוא מגניב וניתן לפיתוח, הוא מתמקד בעיקר בקבלה בעוד שהיהדות מכילה עוד תחומים רבים נוספים.
4) אני חושב שהיהדות, או המסרים היהודיים של "תרבות הפנאי היהודית" מתבטאים בעיקר בשני מישורים: למדנות והשגחה.
למדנות: הכוונה לפלפול בתורה שבעל פה. השגחה: הכוונה היא גם להתנהגות אתית, וגם לאמונה שאלוהים מנהיג את העולם - משלם שכר ועונש, בוחן את הצדיקים וכו'. יש לשים לב שההשגחה אינה סתם השקפת עולם נייטרלית, היא מחייבת את השחקן להעמיד את דמותו (ואת עצמו) כל הזמן מול האלוהים.
אם כן, משחק יהודי צריך לשלב בתוכו, כעיקר המשחק, את שני האספקטים הללו.
השאלות הגדולות שלי: איך עושים את זה? ומה עושים עם זה?
אני חושב להשתמש ב-FATE בשביל משחק כזה, מהניסיון המועט שיש לי איתה אני חושב שהיא יכולה להביא לידי ביטוי את אספקט הלמדנות, הדמויות באמת ימציאו, ישנו וישתמשו באספקטים - או במילים אחרות "ידרשו מדרשים".
לא ממש ברור לי איך יתנהל המשחק, בואו ננסה לסרוק קצת מערכות קיימות לראות איך הן יתאימו:
פנטזיה טולקינית - נראה לי קצת מוזר להכניס חבורה לפאב כדי שיחפשו הרפתקאות ואז פתאום הם בעצם צריכים לברר עם הבשר שמגישים הוא "חלק" ואם האורקים במטבח לא ניסכו את היין לגרומש או משהו כזה... זה יכול אולי לעבוד אם משחקים את תקופת ההתנחלות כאשר מתברר שעמי כנען הם בעצם כל מיני גובלינים ואורקים למיניהם.
מערכה היסטורית - יכול לעבוד מצויין, מסיבות ברורות.
פנטזיה אורבנית - יכול לעבוד, אבל עומד על חבית נפץ פוליטית.
אימה קתוליאנית - עומד בניגוד גמור לרעיון ההשגחה. אפשר להשתמש במפלצות המיתוס כארכי-נבלים במערכה, אבל הרעיון הבסיסי של האדם העומד חסר אונים מול כוחות מרושעים ומשוגעים עומד בסתירה משוועת לאתיקה היהודית (יש אומנם תקדימים כמו "מעשה נורא ברבי יוסי" אבל אלו היוצאים מן הכלל וגם להם יש בסופו של דבר מטרה חינוכית).
מד"ב - יש מצב שזה יעבוד אבל אין לי שום רעיון איך.
אני חושב שהבעייה היא שאין לי פה חזון - יש לי שתי מילים בתור קונספט ושום רעיון ברור למה אני רוצה לשחק. אני מניח שמשחקים שמדגישים למדנות והשגחה יהיו יותר נרטיביים באופיים, אבל מהו הסיפור? ומה יהיו הדמויות?
יש למישהו הארות בינתיים?
1) הכנסת אלמנטים יהודיים לתוך משחק רגיל. למשל להכניס רבי למו"ד, כפי שהוזכר ב"על כתפי גמדים", או בכתבה ב"מכשף האחרון". זה נחמד וקומי, אבל זה לא הופך את המשחק ליהודי.
2) משחק בסטינג תנכ"י, כמו למשל TESTAMENT של PATHFINDER. גם זה לדעתי לא הופך את המשחק ליהודי מאחר ורק משתמשים בחומר תנכ"י במשקפיים של מו"ד ולא בקריאה מסורתית.
3) שימוש במיתולוגיה הקבלית ובאלמנטים הלכתיים. כך למשל המלחמה האפית ברוע תהיה בעצם מלחמה ב"קליפות" וניסיון לתקן עולם, הגיבורים יהיו כפופים לקוד האתי של ההלכה. גם את זה עשו כבר בארס מאג'יקה (הוציאו ספר עזר על קבלה למהדורה הרביעית). הבעייה שלי עם הרעיון הזה הוא שבעוד שהוא מגניב וניתן לפיתוח, הוא מתמקד בעיקר בקבלה בעוד שהיהדות מכילה עוד תחומים רבים נוספים.
4) אני חושב שהיהדות, או המסרים היהודיים של "תרבות הפנאי היהודית" מתבטאים בעיקר בשני מישורים: למדנות והשגחה.
למדנות: הכוונה לפלפול בתורה שבעל פה. השגחה: הכוונה היא גם להתנהגות אתית, וגם לאמונה שאלוהים מנהיג את העולם - משלם שכר ועונש, בוחן את הצדיקים וכו'. יש לשים לב שההשגחה אינה סתם השקפת עולם נייטרלית, היא מחייבת את השחקן להעמיד את דמותו (ואת עצמו) כל הזמן מול האלוהים.
אם כן, משחק יהודי צריך לשלב בתוכו, כעיקר המשחק, את שני האספקטים הללו.
השאלות הגדולות שלי: איך עושים את זה? ומה עושים עם זה?
אני חושב להשתמש ב-FATE בשביל משחק כזה, מהניסיון המועט שיש לי איתה אני חושב שהיא יכולה להביא לידי ביטוי את אספקט הלמדנות, הדמויות באמת ימציאו, ישנו וישתמשו באספקטים - או במילים אחרות "ידרשו מדרשים".
לא ממש ברור לי איך יתנהל המשחק, בואו ננסה לסרוק קצת מערכות קיימות לראות איך הן יתאימו:
פנטזיה טולקינית - נראה לי קצת מוזר להכניס חבורה לפאב כדי שיחפשו הרפתקאות ואז פתאום הם בעצם צריכים לברר עם הבשר שמגישים הוא "חלק" ואם האורקים במטבח לא ניסכו את היין לגרומש או משהו כזה... זה יכול אולי לעבוד אם משחקים את תקופת ההתנחלות כאשר מתברר שעמי כנען הם בעצם כל מיני גובלינים ואורקים למיניהם.
מערכה היסטורית - יכול לעבוד מצויין, מסיבות ברורות.
פנטזיה אורבנית - יכול לעבוד, אבל עומד על חבית נפץ פוליטית.
אימה קתוליאנית - עומד בניגוד גמור לרעיון ההשגחה. אפשר להשתמש במפלצות המיתוס כארכי-נבלים במערכה, אבל הרעיון הבסיסי של האדם העומד חסר אונים מול כוחות מרושעים ומשוגעים עומד בסתירה משוועת לאתיקה היהודית (יש אומנם תקדימים כמו "מעשה נורא ברבי יוסי" אבל אלו היוצאים מן הכלל וגם להם יש בסופו של דבר מטרה חינוכית).
מד"ב - יש מצב שזה יעבוד אבל אין לי שום רעיון איך.
אני חושב שהבעייה היא שאין לי פה חזון - יש לי שתי מילים בתור קונספט ושום רעיון ברור למה אני רוצה לשחק. אני מניח שמשחקים שמדגישים למדנות והשגחה יהיו יותר נרטיביים באופיים, אבל מהו הסיפור? ומה יהיו הדמויות?
יש למישהו הארות בינתיים?