• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חדשות הכרוז Twilight 2000 3E - מלחמת העולם השלישית שלא הייתה

משחק התפקידים הקלאסי Twilight 2000 במהדורה השלישית שלו יצא היום לאור, מבית הליגה החופשית - החברה הנורדית שאחראית לכמה ממשחקי התפקידים המצליחים מהשנים מהאחרונות
למי שלא מכיר, הנה תיאור של המשחק:
Survive mankind’s most desperate hour. The World War III that never was has arrived. The new edition of the Twilight: 2000 roleplaying game was released today and the launch includes both a massive boxed set as well as a PDF version on DrivthruRPG and a Virtual Tabletop edition on Foundry VTT.

The new retro-apocalyptic edition of Twilight: 2000 goes back to the roots of the franchise with open-world roleplaying in the devastation of World War III. Just like the original 1984 edition, this new game is set in a year 2000 devastated by war – now in an alternate timeline where the Soviet Union never collapsed.
יש הרבה משחקים וותיקים שאני שמח לראות במהדורות מחודשות, למשל Runequest או כמובן Traveller. אבל משחק שבו מגלמים חיילים תמיד נשמע לי מוזר. עדיף לשחק את זה במשחקי לוח...
 
התעניינתי לאחרונה במשחק הזה ובמלחמה הקרה בכלל.
אחת הביקורות העיקריות על המהדורות הקודמות שלו הייתה שהן מאוד אמריקנוצנטריות - משחקים חיילים אמריקאים שתקועים במה שהיה פעם מזרח אירופה, בלי הרבה התייחסות או הבנה בתוך המשחק בכל הקשור לתרבות המקומית. מעניין אם עכשיו כשמדובר בחברה אירופית זה ישתנה.

יצא לי לדפדף פעם במהדורה השניה כמדומני ודי הצחיק אותי שבסקירה קצרה על שאר העולם מתייחסים שם לזה שישראל נכבשה על ידי סוריה - תרחיש שבשנות השמונים כבר היה מאוד לא סביר וגורם לך לתהות אם הכותבים עשו בכלל שיעורי בית כמו שצריך.
 
משחקים מהסגנון הזה לא צריכים, וגם לא יכולים מהסיבות שציינת, לנסות לייצג את המציאות.
הם צריכים להציע חוויה אלטרנטיבית, שתסמלץ את חומר המקור אך לא תשכפל אותו.

בכל מקרה, בזמנו בשנות השמונים-תשעים כשהמלחמה הקרה הייתה בשיאה ומיד אחרי שהסתיימה זה היה נושא להיט.
היום אני תוהה כמה מבני השלושים ומטה בכלל מודעים לה, ובטח שהם לא הרגישו אותה - אז אי אפשר פשוט לשכפל את המשחקים של אז.

מצד שני, המהדורה השלישית כן הצליחה מאוד יפה במימון המון - לכן לפחות בחו״ל יש אנשים שמשחקים בזה. זו הסיבה לתהייה המקומית שלי.
 
כן, אבל אם המשחק מנסה לפנות לקהל הרחב, כדאי שהוא לא יגרום לחלק מקהל היעד שלו שמכיר את המקומות והארצות המדוברות לדיסוננס תודעתי גדול מידי בין המציאות כפי שהיא ובין איך איזה אמריקאי שלא עשה שיעורי בית כמו שצריך מדמיין אותה. בהחלט שוקל לקנות את המהדורה החדשה (כדי לפחות לקרוא אותה, לא בהכרח לשחק) ופשוט מקווה שהצוות השבדי עשה עבודה טובה יותר בתחום.

טום קלנסי למשל לא שירת בכלל בצבא, אבל הוא כן עשה שיעורי בית והספרים שלו נחשבים לדי אמינים. אני אומר די אמינים, כי כשהוא מתייחס למשל לישראל ב"כל הפחדים כולם" זה מרגיש פחות אמין למי שחי כאן.

בשביל מי שנולד אחרי 1991, המלחמה הקרה היא איזה עבר ארכאי באותה מידה ששנות העשרים בקריאתו של קת'ולהו הן בשבילנו. השאלה היא רק עד כמה עשו עבודה טובה בשחזור של העבר הזה - כמו שבקריאתו של קת'ולהו אתה מקבל תחושה מאוד אמינה מתיאור של דברים קטנים כמו איך מתנהל מועדון ג'אז ואלכוהול בלתי חוקי, או זה שבסלי כדורסל אין עדיין פתחים למטה.

המצב הגיאופוליטי היום, שיש המתארים אותו כנמצא על סף מלחמה קרה חדשה, דווקא יכול לעורר עניין מחודש במלחמה הקרה הקודמת - קצת כמו שבתקופת הטרור הגלובלי של תחילת שנות האלפיים הייתה גאות משמעותית בתרבות הפופולארית בהתעניינות והתייחסות לפיראטים, שהיו כנראה ארגון הטרור הגלובלי הראשון.
 
חזרה
Top