• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

LEVEL UP 5e סקירה בהמשכים (הושלם)

הבטחתי סקירה/רשמים שלי תוך כדי קריאה אז הנה.

אתחיל בהערה כללית:
כן, מהשם של המוצר אפשר להבין שמדובר בשיפור/הרחבה של מו"ד 5 אבל אין שום אזכור של מהדורה 5 בספר ולמעשה הכותבים מדברים על המוצר כשיטה עצמאית ונפרדת לכל דבר ועניין.
אישית, זה נראה לי קצת מוזר כי בואו, זאת מהדורה 5 עם שיפצורים, אבל אולי בהמשך זה יראה לי שונה מספיק בשביל להגדיר את זה כמוצר נפרד.
בכל מקרה זה מעלה שאלה: אילו אלמנטים במו"ד 5 הם הבסיס ? איזה שינויים יכולים להצדיק לקרוא לזה שיטה עצמאית ונפרדת?

אוקי אז מתחילים עם הספר להרפתקן (שחקן):
קודם כל מבחינה כמותית, אנחנו מדברים על ספר בן 648 עמודים - כפול בגודלו מהספר לשחקן של מו"ד 5.
אנסה להתייחס לכל פרק ולציין את הדברים הבולטים / שונים ממו"ד 5.

פרק הקדמה:

מה זה משחק תפקידים, מה זה ק20 וכו' - די סטנדרטי אבל יש פה גם התייחסות לחשיבות של סשן 0 וסביבת משחק בטוחה / הסכמה.

בגזרת השינויים:

1 טבעי ו-20 טבעי רלוונטיים גם לגלגולים לא קרביים ויש רשימה מפורטת של השפעות לדוגמא של הצלחה וכישלון קריטי בגלגולי מיומנויות למיניהם, בניסיונות הפגת קסם וכו'. נחמד ומוסיף עניין לגלגולים.

בנוסף לבסיס הרגיל של יתרון / חיסרון התווספה גם קובית התמחות שזה משהו שמגיע מהרקע שלך או המקצוע שלך בד"כ ומאפשר לך להוסיף 1ק4 לגלגולים ספציפיים, כאשר התמחות ממספר מקורות מגדילה את הקוביה שלך צעד נוסף (עד מקסימום של 1ק8).
קטע מעניין הוא שבמידה ויש לך יתרון או חיסרון לגילגול אתה לא מוסיף את קובית ההתמחות שלך לגלגול הנוסף, כי בעוד שההתמחות מביאה לידי ביטוי את הכישורים והיכולות שלך, יתרון וחיסרון מבטאים נסיבות חיצוניות.לא יודע כמה אני מסכים לגבי זה אבל זה קצת מתחבר לי לעולמות פראיים כשקוביית הגורל מנותקת מהגלגול הרגיל - או שהצלחת בגלל שאתה טוב במשהו או בגלל שאתה שחקן ראשי בסיפור.

בסה"כ התחלה נחמדה, אם כי מכנית אני לא בטוח עד כמה צריך עוד קוביות התמחות וכו', מהדורה חמישית היא די קלילה גם ככה ברמת הקושי.
 
ננסק ננסק - אלוף!


פרק 1 - פרק יצירת הדמות:
  • בניית דמות חדשה צעד אחר צעד כאשר כאן כבר רואים את השינוי המשמעותי הראשון: במקום בחירת גזע יש לנו בחירה של מורשת, תרבות, רקע וייעוד.
    או כמו שהם מתארים את זה: מי היו ההורים שלך? באיזו סביבה גדלת? מה היה העיסוק שלך? מה הסיפור האישי שלך (המוטיבציה שלך, Why we fight) ?
  • בנוסף דמויות בדרגה ראשונה, מתחילות עם 2 התמקדויות מיומנות (Skill Specialities) או 3 לבעלי תבונה גבוהה, שלמעשה מאפשרות להוסיף קובית התמחות לתחום צר יותר של מיומנות - למשל ספציפית לגלגולי רפואה שקשורים לרעלים או גלגולי שכנוע שקשורים לניסיונות שוחד.
  • מעבר לכך, גלגולי תכונות, חישובי נקפ, דרגש, ציוד ווכו' נשארו זהים למו"ד 5 כאשר יש התייחסות לכמות המזון שאתה יכול לסחוב על עצמך לשם מסעות שזה דבר שאני מניח שיבוא לידי ביטוי בפרקים שמדברים על מסעות.

פרק 2 הוא 80 עמודים שמתארים את כל אפשרויות סיפור הרקע של הדמות:
  • מורשת (גזע) - משפיעה על אורך החיים הממוצע / גיל הבגרות, גודל, מהירות תנועה בסיסית. בנוסף לכל מורשת יש מספר יכולות מתוכן השחקן יכול לבחור אחת. לבסוף, בדרגה 10 הדמות זוכה ביכולת חדשה או משפרת את אחת מיכולות המורשת שלה.

    סה"כ ישנן 8 מורשות: דם דרקון, גמד, אלף, ננס, בן מחצית, בן אנוש, אורק, אאסימר וזד שיושבים תחת מורשת אחת בשם Planetouched (בני מישורים?? דם חוצנים?? דינוזאורים?? ). לא הולך להיכנס יותר מדי לנתונים שלהם אבל רק אציין בהקשר לדיוני התכונות לגזע, הנה כאן הוציאו את תוספי התכונות מהמורשת והכניסו אותם לרקע (העיסוק שלך עד כה).


  • תרבות - סה"כ ישנן 36 תרבויות לבחור מתוכן, חלקן נוטות לכיוון מורשת מסויימת כמו תרבות גמדי ההרים או אלפים רמים, חלקן מדברות על חיים תחת תנאי שלטון מסויימים כמו למשל Imperial או Tyrranized וחלקן כלליות יותר כמו תרבות נוודים או כפריים. בכל מקרה, המורשת שלך אינה מגבילה את הבחירה שלך - אתה יכול להיות גמד שגדל בתרבות של אלפים אפלים או אורק שגדל עם ננסי מחילות.

    התרבות קובעת אילו שפות הדמות יודעת, באילו מיומנויות או כלים היא מוכשרת ואף מעניקה יכולות הייחודיות רק לה.
    לדוגמא: דמויות שגדלו בכת שסוגדת לדרקונים (DragonCult Culture) ידעו לדבר דרקונית, מי שגדל בשבט מלחמה (Warhordling Culture) יהיה מוכשר במיומנות האיום ומי שגדל בקרב מתיישבים חלוציים (Settler Culture) יודע איך להקים מחסה ממוגן לקראת שנת הלילה.


  • רקע - סה"כ ישנם 22 רקעים לבחירה ופס צד שמנחה כיצד ליצור רקעים בעצמך. אז אם התרבות היא ההכשרה הלא פורמלית שלך הרקע הוא כבר ההכשרה הפורמלית.

    הרקע משפר את ערכי התכונות שלך; נותן לך הכשרה במיומנויות, כלים או שפות נוספות; מציע לך ציוד התחלתי רלוונטי ומעניק לך יכולת ייחודית. בנוסף, כל רקע מציע קשר (Connection) שיצרת שיכול להיות אויב או אוהב ופריט בעל ערך רגשי (Memento) שאפשר לגלגל באקראי מתוך רשימה או להמציא בעצמך.
    אז זה כבר יותר כמו הרקעים של מו"ד 5 עם דוגמאות כמו שרלטן, חבר גילדה או חייל, אבל כאמור הכניסו לכאן את תוספי התכונות ואגב התוספים הם +1 (ולא +2) לתכונה שקשורה לרקע ו +1 לתכונה נוספת לבחירה.


  • ייעוד - סה"כ ישנם 10 ייעודים מוכנים לבחור מתוכם ופס צד שמנחה כיצד ליצור ייעוד בעצמך.

    אז הייעוד הוא בעצם המוטיבציה שלך, הסיבה שאתה נמשך לחיי ההרפתקנות. הייעוד מתכתב עם מכניקת ההשראה וכאן היא למעשה מוצגת לראשונה, כאשר שחקן רשאי להשתמש בהשראה על פעולות שלו או של חבריו לקבוצה.
    מעבר להשראה שהמנחה בוחר להעניק לשחקנים מדי פעם, לכל ייעוד יש "מקור השראה" וכאשר השחקן פועל בהתאם הוא עשוי לקבל השראה (כפוף לאישור המנחה כמובן אבל השיטה מעודדת את העניין).
    בנוסף כל ייעוד מעניק גם יכולת מיוחדת בה ניתן להשתמש באמצעות ניצול ההשראה שלך.
    לבסוף, לכל ייעוד יש גם תנאי להשלמתו ובמידה והדמות עומדת בתנאי זה היא מקבלת יכולת נוספת, זה לא משהו שאמור להיות זמין בטווח הקצר אלא רק לאחר כברת דרך משמעותית בחייה של הדמות.

פרק מצויין לטעמי שנותן הרבה קוסטומיזציה לבניית הדמות וגם מסדר בראש יפה את ההיסטוריה של הדמות והשאיפות שלה (ושל השחקן שלה) לעתיד.
 
עריכה אחרונה:
וואו, מגניב! מה חלקך בכוח?
נשמע שהוא כתב כמה מחלות על-טבעיות שנכנסו לספר למנחה!

אתחיל בהערה כללית:
כן, מהשם של המוצר אפשר להבין שמדובר בשיפור/הרחבה של מו"ד 5 אבל אין שום אזכור של מהדורה 5 בספר ולמעשה הכותבים מדברים על המוצר כשיטה עצמאית ונפרדת לכל דבר ועניין.
אישית, זה נראה לי קצת מוזר כי בואו, זאת מהדורה 5 עם שיפצורים, אבל אולי בהמשך זה יראה לי שונה מספיק בשביל להגדיר את זה כמוצר נפרד.
בכל מקרה זה מעלה שאלה: אילו אלמנטים במו"ד 5 הם הבסיס ? איזה שינויים יכולים להצדיק לקרוא לזה שיטה עצמאית ונפרדת?
בקמפיין המימון, חלק מה-selling point היה שהמשחק תואם אחורה למהדורה 5 ואפשר לשחק עם לוחם מו"ד5 ועם לוחם עודרגה באותה הקבוצה בלי בעיה. אני מבין שבגוף הספר עצמו אין הפניות ל"שיטות אחרות" והספר מוצג כספר בסיס עצמאי לחלוטין? כי זה גם מה שאני הייתי עושה במקומם.

קודם כל מבחינה כמותית, אנחנו מדברים על ספר בן 648 עמודים - כפול בגודלו מהספר לשחקן של מו"ד 5.
זה עצום. גדול כמו ספר הבסיס של פאת'פיינדר 2 (שהוא ספר לשחקן *וגם* למנחה!). איך הספר גדול כל כך? אני מנחש שיש להם יותר תוכן בפרק המקצועות כי כל מקצוע מקבל יותר יכולות בחירה.

בנוסף לבסיס הרגיל של יתרון / חיסרון התווספה גם קובית התמחות שזה משהו שמגיע מהרקע שלך או המקצוע שלך בד"כ ומאפשר לך להוסיף 1ק4 לגלגולים ספציפיים, כאשר התמחות ממספר מקורות מגדילה את הקוביה שלך צעד נוסף (עד מקסימום של 1ק8).
קטע מעניין הוא שבמידה ויש לך יתרון או חיסרון לגילגול אתה לא מוסיף את קובית ההתמחות שלך לגלגול הנוסף, כי בעוד שההתמחות מביאה לידי ביטוי את הכישורים והיכולות שלך, יתרון וחיסרון מבטאים נסיבות חיצוניות.לא יודע כמה אני מסכים לגבי זה אבל זה קצת מתחבר לי לעולמות פראיים כשקוביית הגורל מנותקת מהגלגול הרגיל - או שהצלחת בגלל שאתה טוב במשהו או בגלל שאתה שחקן ראשי בסיפור.
אחת הבעיות של מו"ד 5 היא שדרוגי הקושי של מיומנויות לא בנויים להתמודד עם יכולות התמחות כמו שיש לנוכל, לפייטן ולחרש האמן. הפייטן והנוכל הכי גרועים, כי יש להם גישה גם ליכולות שמאפשרות לקבל תוצאה טובה בקוביה אוטומטית.
אני חושב שהמצב ששחקן צריך לבחור בין יתרון ובין תוסף התמחות זו בחירה טובה מאוד מבחינה משחקית שמונעת מהחשבון להישבר ככה, גם אם מבחינה ריאליסטית זה לא מאוד משכנע.

  • בניית דמות חדשה צעד אחר צעד כאשר כאן כבר רואים את השינוי המשמעותי הראשון: במקום בחירת גזע יש לנו בחירה של מורשת, תרבות, רקע וייעוד.
    או כמו שהם מתארים את זה: מי היו ההורים שלך? באיזו סביבה גדלת? מה היה העיסוק שלך? מה הסיפור האישי שלך (המוטיבציה שלך, Why we fight) ?
מה הקטע של ייעוד? זה כמו השליחויות של הטבעת האחת ("למה אתה הרפתקן?") או כמו הייעוד האגדי של מו"ד 4 ("מה אלות הגורל טוו עבורך?").
 
בקמפיין המימון, חלק מה-selling point היה שהמשחק תואם אחורה למהדורה 5 ואפשר לשחק עם לוחם מו"ד5 ועם לוחם עודרגה באותה הקבוצה בלי בעיה. אני מבין שבגוף הספר עצמו אין הפניות ל"שיטות אחרות" והספר מוצג כספר בסיס עצמאי לחלוטין? כי זה גם מה שאני הייתי עושה במקומם.
כן, אני עדיין לא סגור על עד כמה חבורה משולבת מו"ד 5 ועודרגה תעבוד כמו שצריך יחד, אני חושד שיהיה פאוור קריפ או פשוט שדמויות עודרגה יאפילו על הרגילות כי יש להן יותר יכולות / אפשרויות, אבל נראה לאורך הקריאה.
אני מסכים שלהפנות לשיטה אחרת זה לא מאוד סביר (וכנראה גם משהו שהם לא יכולים לעשות ממילא מבחינה חוקית) אבל זה סתם מוזר בעין לקרוא את חוקים של מהדורה 5 בגדול תחת הפרמיס שזאת שיטה חדשה שהם יצרו.

זה עצום. גדול כמו ספר הבסיס של פאת'פיינדר 2 (שהוא ספר לשחקן *וגם* למנחה!). איך הספר גדול כל כך? אני מנחש שיש להם יותר תוכן בפרק המקצועות כי כל מקצוע מקבל יותר יכולות בחירה.
כן רק החלקים של יצירת הדמות (כולל מקצועות) זה משהו כמו 300 עמודים., ציוד וכשרונות זה עוד איזה 100 עמודים ולחשים עוד 120 עמודים בערך.
מצד שני בשלב הזה של חיי המהדורה החמישית זה כנראה אמור להיות יותר מקביל לספר השחקן של מו"ד 5 פלוס חומר מספרי הרחבות.

לגביי ייעוד, יותר דומה לשליחות של הטבעת האחת אבל בכל מקרה עדכנתי יותר בפירוט בפוסט המקורי.
 
מגניב! מצחיק שרוב מה שציינת כבר נכנס לי למשחק לפחות פעם אחת כחוק בית...
שאלה: נראה שזו שיטה עמוסה. זה דומה לרמת הקושי של מו''ד 5 או שזה יותר Hardmode? אני מתלבט מה להוסיף לרשימת הדברים הבאים שאחסוך להם, זה או עולמות פראיים בלי פאת'פיינדר (אבל עם המדריך למד''ב בנוסף). ואני אוהב Hardmode.
 
קודם כל מבחינה כמותית, אנחנו מדברים על ספר בן 648 עמודים
יכולתי לכתוב כל כך הרבה על הדבר הזה, אבל לפעמים less is more (כותבי השיטה לא מכירים את המשפט הזה? הוא בשפת אמם…), ולכן אגיד פשוט: ״מוגזם״.
 
א אני רק תשובה - אין ספק שזה המון חומר, אבל שוב, אם אנחנו באמת מסתכלים על השיטה כעומדת בפני עצמה, אז זה לא באמת יותר ממו"ד וספרי ההרחבות הלא ממוקדי מערכה שלה (טאשה, זאנתר וכו') - בסה"כ האורך של הספר לא פוסל אותו בעיני אם כי בהחלט הדבר משפיע על הקושי לעיכול של הספר. טיב החומר הכתוב הוא הרבה יותר משמעותי מהאורך.

עריכה 2:
יכולתי לכתוב כל כך הרבה על הדבר הזה, אבל לפעמים less is more (כותבי השיטה לא מכירים את המשפט הזה? הוא בשפת אמם…)
היי! דווקא הוא לא בשפת אמם - כל המוסיף גורע. אבל הנה הוכחתי בעריכה נוספת שכנראה שגם אני לא מכיר את המשפט הזה או לפחות לא פועל לפיו ;)



I Am A Druid I Am A Druid -לדעתי מדובר ברמת קושי די דומה לזו של מו"ד 5, אבל אני לא יכול לומר בוודאות לפני שאעבור על הכל, יש כל מיני תוספות שיכולות להערים קשיים במספר מישורים - החל מאויבים קשוחים יותר מסוג עילית ובכלל שינויים בנתוני המפלצות/יריבים, דרך ניהול משאבים וחוקי מסעות מפורטים יותר וכלה בחוקי תשישות (Fatigue שמחליף את Exhaustion) שמשפיעים הרבה יותר.
בכלל Hardmode זה משהו מאוד אינדיווידואלי ותלוי מה הקבוצה שלך אוהבת, יש מי שנהנה מאוד ממעקב אחרי חיצים ומזון (מי אתה???) ויש מי שמוצא את זה מעיק, כנ"ל לגבי פציעות, תשישות וכו'.

לגבי ההתלבטות שלך, כיוון ששאלת אותי ולמרות שכמובן שיש לי ריגוש (חולף או שלא) מהספרים כרגע, אז אני הייתי ממליץ ללכת דווקא על עולמות פראיים משתי סיבות עיקריות:
  1. כי לפתוח את הראש שלך לדברים שונים לגמרי ממה שאתה מכיר כרגע נראה לי הרבה יותר נכון.
  2. בהתחשב בכך שציינת את עניין הכסף והצורך לחסוך, אז העלות של הספרים היא גבוהה למדי בשביל PDFים, בהשוואה לעולמות פראיים שספר הבסיס שלה הוא 10 דולר.
    בנוסף, לפחות ככל הידוע לי, כל החומר של הספר להרפתקן (לא יודע אם גם האחרים) אמור להיות זמין בהמשך כ- SRD חינמי - כן זה יקח קצת זמן, אבל זה יקרה, וסביר שגם עד יכנסו כמה תיקונים (שכבר ראיתי שמתוכננים), והיי גם תוכל כנראה לקרוא קצת יותר ביקורות מעבר לסקירה השטחית שלי ולהחליט אם זה באמת בשבילך.
    בכל מקרה, אני אמשיך לפרט כאן ואענה לשאלות בכיף.
עריכה: אני כן אוסיף כאן נקודה 3 למרות שציינת שאתה חושב לקנות עולמות פראיים ללא פתפיינדר, המשמעות של קהל בעברית שאתה יכול להתדיין אתו בקלות על השיטה או בכלל למצוא שחקנים זה דבר מאוד משמעותי, ואני חושב שבמקומך הייתי דווקא כן שוקל (ואכן גם עשיתי זאת) לתמוך ולקנות את עולמות פראיים לפתפיינדר גם כי זה יעזור למעבר חלק יותר לשיטה שהיא חדשה לגמרי (זה יכול להיות קשה לעבור משיטת מקצועות לשיטה כללית מאוד) וממנה תוכל בקלות להתאים לכל עולם מערכה אחר שתרצה. אבל זו כמובן רק דעתי.
 
עריכה אחרונה:
פרק 3 הוא פרק המקצועות שהוא גם הפרק הארוך ביותר, כ-200 עמודים.
  • הפרק מכיל 13 מקצועות - 12 הם למעשה שכתובים של המקצועות של מהדורה 5 (מלבד הארטיפיסר), ומקצוע חדש של מצביא (Marshal).
    אני הולך לחזור לפרק הזה אחר כך, כי לפי מה שאני רואה יהיה צריך הרבה יותר קונטקסט בשביל לשפוט אותו כמו שצריך.


פרק 4 הוא פרק הציוד
  • מעבר לציוד הבסיסי, נשקים, שריונות, ועלויות של שירותים מסוימים שמופיעים כאן יש גם חלק שמדבר על דברים נוספים שאפשר לעשות עם הממון של הדמויות - למשל תרומות לצורך הקמת מבנים שונים או שיפור התשתיות בעיר, דבר שמקנה יתרונות קטנים וחביבים באינטראקציה מול התושבים וכו'.
  • עוד דבר שאפשר לעשות עם הכסף ומפורט כאן בהרחבה הוא הקמת מאחזים מסוגים שונים שעוזרים לפאר את שמך (יש מכניקה ל Prestige) ולזכות ביתרונות מיוחדים.
    לא כוס התה שלי להתעסק בסים סיטי במשחק תפקידים אבל זה קיים למי שנהנה מכך ואם מישהו ירצה שאפרט על כך שיבקש.
  • לבסוף יש קטע שמדבר גם על תומכים/מלווים ששמך הטוב מושך ושניתן לשכור את שירותיהם.
  • לנשקים יש כמה תגיות מעניינות בנוסף לאלו הרגילות, למשל: הדיפה שמאפשרת למי שאוחז בנשק עם תגית זו ללא מגן להוסיף קובית התמחות לדירוג השריון שלו כנגד התקפה אחת בכל סיבוב, או הגנתי שמאפשרת למי שאוחז במגן מהסוג המתאים (קל, בינוני או כבד) לבצע התקפה נוספת עם המגן שלו כפעולת בונוס או לקבל +1 לדירוג השריון שלו.
  • מגנים - מעבר לתוסף לדירוג השריון, מגנים יכולים להקנות יתרונות נוספים למשל: מגן קל ניתן להשליך כנשק מאולתר ומגן כבד מאפשר להוסיף קוביית התמחות להצלות זריזות או לדירוג השריון שלך בהינתן תנאים מסוימים אבל גם מקשה על התנועה שלך (אקרובטיקה והסתתרות).בנוסף לכל המגנים יש יכולת משותפת שמאפשרת לך להפוך פגיעה חמורה לפגיעה רגילה במחיר של שבירת המגן (או במקרה של מגן קסום אובדן ההקסמה לזמן מה).
  • קסדות מעניקות הגנה נוספת ממצבים מסוימים (כמו הלום) אבל גם פוגעות ביכולת ההבחנה שלך.
  • שריונות ונשקים רגילים יכולים להיהרס ודורשים תחזוקה.
  • מגנים ונשקים אפשר "לשפצר" ולהוסיף להם כל מיני תוספים כמו תאי אחסון, הסוואה או קוצים.
  • יש רשימה של נשקים מיוחדים שאפשר ללמוד להשתמש בהם רק ע"י פעולת דאונטיים של אימון או דרך יכולת ספציפית.

    אוקי, אז יש פה לא מעט דברים שיכולים להוסיף מורכבות למי שמעוניין בכך, אבל כמובן שלא חייבים להשתמש בכל.

פרק 5 - ריבוי מקצועות וכשרונות.
  • לא נראה שיש משהו חדש בנושא של ריבוי מקצועות.
  • לגבי כשרונות, הם לא מוגדרים כחוק אופציונלי (למרות שלא פגשתי אף אחד שלא מאפשר אותם), אלא כסטנדרט שאפשר לקחת במקום שדרוג תכונות.
  • בנוסף לכשרונות חדשים, כשרונות מוכרים עברו שכתוב, חלקם רק שינו שם וחלקם השתנו לגמרי.
  • ישנם כשרונות ספציפיים לדמויות עם ריבוי מקצועות (Synergy feats) וכמה ענפי כשרונות עם דרישות קדם של כשרונות אחרים.
 
עריכה אחרונה:
Marshal הייתי מתרגם לשריף.
יש דרגה כזו במשטרה האמריקאית ולכן שריף בסרטי מערבון יכול להיות בדרגת מרשל - אבל זה תרגום די עקום.
מהפרסומים שראינו, מקצוע המרשל הוא סוג של איש קרבות עם הילה פיקודית. נשמע כמו מצביא.
 
אז פקד. מפקד. משהו כזה. ''מצביא'' צריך לשמור למושג הסיפורי (''בצבא העיר יש שני מצביאים ושלושה... מצביאים דרגה 4. המצביא לאונרד אומר למצביא משמו: 'לך תקרא למצביאים האחרים'. משמו קורא למצביא [תפקיד בצבא] השני, ולאונרד אומר 'לא המצביא הזה! המצביאים!'"). מבין?
 
אכן זה לא שריף/מרשל פדראלי מהתוכנית להגנת עדים ;) זה מרשל צבאי.

ובעוד שאני מסכים שמפקד יותר מתאים במובן הזה שהוא יותר "צנוע" כמושג מאשר מצביא, שישר זורק אותך לקונוטציה של המפקד העליון של הצבא, יש כמה סיבות למה לא הייתי מתרגם למפקד:
  1. כי הקונוטציה למפקד עליון היא משהו שקיים גם במקור באנגלית, הם בחרו במילה מרשל ולא קומנדר.
  2. כי Commander היא מילה הרבה יותר שגורה בשפה ואפשר להתקל בה בהרבה יותר מקומות: כשרונות, ארכיטיפים ויכולות ואתה רוצה להשאיר את המילה מפקד בשבילה.
  3. שם המקצוע שלך לא צריך להיות הדרך שבה אנשים קוראים לדמות שלך, הוא אמור להיות שם תיאורי וייחודי עבור השחקנים (ולא הדמויות).
    וזה מתקשר לדוגמא שנתת - אין שום סיבה שבעולם המשחק מישהו יאמר קראו למצביא, אלא קראו לאראגורן. אם במקרה הדמויות הן בעלות דרגה רשמית/תואר (בעולם המשחק) אז יבקשו לקרוא לגנרל אראגורן או לסיסרא שר צבאות.
בכל מקרה, זה לא שאני מתרגם את השיטה =) זה רק לצרכי הסקירה.
 
פרק 6 - תכונות ומיומנויות

אני בטח אגע בזה גם בהמשך, אבל אני אוהב את הפסי צד בספר. למשל פס צד של איך לקדם את המשחק גם בכישלון בגלגול מיומנות (Failing Forward) או מתי רצוי לווותר על גלגולי קוביות בכלל לצורך פעולה מסויימת.

  • לגבי תכונות אין ממש חדש, התכונות המוכרות. דמויות בעלות תבונה גבוהה מקבלות יותר תחומי התמקדות למיומנויות שלהם שזה נחמד בעיני ומייצג יפה את הידע האקדמי הרחב יותר שיש להם.
    שכחתי לציין בפרק הציוד אבל הכניסו מושג של חפצים מגושמים (Bulky Items) וכל דמות יכולה לשאת מספר מוגבל של חפצים כאלה (1+מתאם הכוח שלה).

  • ברירת המחדל היא שניתן לגלגל מיומנות בצירוף כל תכונה בהתאם לסיטואציה - למשל לגלגל תרמית עם תבונה בכדי לחבר צופן או לגלגל הבחנה עם חוסן לצורך תצפית ארוכה ומתישה.

  • התווספו המיומנויות הנדסה ו-תרבות (שמכסה כל מה שקשור לאתיקה, מנהגים וכו').
  • לכל מיומנות יש רשימה קצרה של תחומי מיקוד הרלוונטיים לה. למשל למיומנות שכנוע: חנופה, שוחד, מנהיגות, משא ומתן וכו'.

  • ישנן טבלאות עם דירוגי קושי לדוגמא לכל מיומנות, ובנוסף רשימות לפי תחומי מיומנות עם דוגמאות להצלחות וכישלונות קריטיים.

פרק 7 - הרפתקנות
  • פירוט של חוקי התנועה ואינטראקציה סביבתית וחברתית.
  • חוקי המנוחה השתנו, ומנוחה ארוכה דורשת אספקה (Supply) בכדי לא לסבול מתשישות גופנית ונפשית.
    מנוחה ארוכה משיבה מספר מוגבל של קוביות פגיעה (עד מחצית ממספרן המקסימלי, כלומר דמות בדרגה 10 עם 2 קוביות פגיעה תוכל להשיב עוד 5 קוביות כך שתתחיל את היום עם 7).
    ניתן ליהנות מהיתרונות של מנוחה ארוכה רק פעם אחת בכל 24 שעות.

  • פירוט פעילויות זמן חופשי - יצירת חפצים, איסוף מידע, החלמה, פולחן, עבודה, אימון, לימוד ומחקר.
    מחקר לחשים זה משהו שאגע בו בהמשך והוא די מגניב, כי ללחשים יש גרסאות נדירות שאפשר ללמוד רק באמצעות מחקר שכזה.
    רכישת שפות והכשרה בנשקים זה משהו שאפשר לעשות ע"י השקעת זמן וכסף ולא רק דרך כישרונות ויכולות מקצוע. מעבר לכך יש חוקים ל Retraining.

  • לכל דמות גם ערך הכרה/יוקרה Prestige שמשתפר עם הזמן ומשפיע על האינטראקציה שלה עם החברה מסביב כמו גם מערכת אופציונלית של טובות (Favors) שאפשר לבקש בהתאם
 
עריכה אחרונה:
השינוי המרכזי הוא שהפרידו בין התכונות למיומנויות כך שכל מיומנות משתמשת בתכונה אחרת בהתאם לסיטואציה - למשל לגלגל תרמית עם תבונה בכדי לחבר צופן או לגלגל הבחנה עם חוסן לצורך תצפית ארוכה ומתישה.
חושב שכדאי לציין שזה ככה גם בחוקים הרשמיים, פשוט לכל מיומנות יש תכונה "ברירת מחדל".
 
Nextorl Nextorl -אתה צודק, האמת שלא זכרתי את זה. הצצתי שוב וזה אכן וריאנט קיים.

האיש הצעיר האיש הצעיר- כן, כתבתי על זה קצת בהקדמה, במהלך יצירת הדמות או דרך לימוד בדאונטיים אתה יכול להתמקד במיומנות וזה מעניק לך קובית התמחות (Expertise Dice) של 1ק4 בד"כ כתוספת לגלגול הק20 הרגיל שלך במידה וההתמקדות שלך באה לידי ביטוי.
 
פרק 8 - קרב ופעילות מבוססת תורות.

  • הפרק מתחיל בתיאור מסודר של איך נראית פעילות תורות ברמת המאקרו - תיאור הסצנה, קביעת הפתעה וגלגול יוזמה בשלב הראשון, ואז איך נראה סיבוב יוזמה בשלב השני עם ודגשים לשחקן לגבי כל שלב. נכנס כאן גם אלמנט של "פעולות עולם" שזה השפעות סביבתיות שעשויות להתרחש בתחילת כל סיבוב.

  • יוזמה היא בדרך כלל גלגול זריזות אבל זה נתון לשינוי בהתאם לסיטואציה - למשל ע"י הבחנה או זיהוי מניע.
  • הוסיפו עוד קטגוריית גודל של טיטאני אחרי גרגנטואן (לא בטוח למה זה נחוץ אבל בסדר).

  • חוקי תנועה, חוקי קרב רכוב, ופס צד קצר שמדבר על האפשרות לנהל הכל באופן מופשט, עם גריד משבצות או לגמרי בדימיון.

ושינויים קצת יותר רציניים:
  • התווסף מגוון של אפשרויות טקטיות, החל ממיקום (Positioning) טקטי כמו לחימה גב אל גב, איגוף, משיכת בני ברית למיקום חדש וכו', דרך ירידה למצב שרוע כפעולת תגובה לירי טווח, וכלה בפעולות אפשריות חדשות כמו Press the attack והקאונטר שלו Fall Back.
  • התוספת הכי גדולה שמפורטת בפרק הבא היא מגוון של *עשרות* תמרונים/מהלכים קרביים חדשים שלחלק מהמקצועות יש גישה אליהם.


  • חוקי הנזק גם הם שונים (שינויים שחלקם מפחידים אותי) - למשל פגיעה חמורה מכפילה את כל הנזק הנגרם (כולל תוספים סטטיים), אבל מצד שני יש מספר דרכים (שלכולם מתלווה מחיר) להפוך פגיעה חמורה לרגילה שזה נחמד.
  • החוקים של נזק מאסיבי ומוות מיידי גם הם הוחמרו, ותשישות היא אלמנט שבא לידי ביטוי באופן מאוד משמעותי. נראה גם שיש יותר השפעות שגורמות לנזק מתמשך.

  • החלק הבא מדבר על השפעות סביבתיות כמו מחסה, תוואי שטח קשה או סביבה מסוכנת ונותן דוגמאות למספר סביבות כאלה והמאפיינים שלהם כולל "פעולות עולם" שהן עלולות ליצור בתחילת כל סיבוב.
  • ולבסוף חלק שמדבר על תרחישים לא קרביים שיכולים להתנהל במסגרת תורות.
 
פרק 9 - תמרונים קרביים.

אוקי, אז אחת הסיבות שדילגתי על פרק המקצועות היא שכאן יש הרבה מה"בשר" שנוסף, לפחות לדמויות הקרביות (Martial).

  • ראשית, הבסיס לכל תמרוני הקרב השתנה ולכולם יש ד"ק קבוע כמו ללחשים ( 8 + מתאם כוח או זריזות + תוסף ההכשרה).
    וואו תודה לאל! לא עוד התעסקות בגלגולי אתלטיקה מנוגדים והאופטימיזציות שלהם, הכל אחיד.

  • תמרון בא במקום ההתקפה, או מחליף את אחת ההתקפות שלך (ואחת בלבד למיטב הבנתי) במידה ויש לך מספר התקפות.

  • ישנם התמרונים הבסיסיים שאנחנו מכירים - פריקה מנשק, אחיזה והאבקות, הכשלה, דחיפה ודריסה. כאשר כל תמרון מוצלח גורם לנזק בסיסי של 1+מתאם הכוח.

  • מעבר לכך ישנם תמרונים מיוחדים שמחולקים למסורות (מאוד מזכיר את Tome of Battle של מוד 3.5 למי שמכיר אם כי לא מדובר על תמרונים על טבעיים בעוצמה כזאת). מקצועות שונים מקבלים גישה למסורות שונות.

  • בכדי להפעיל את התמרונים האלה צריך לנצל נקודות מאמץ (Exertion), שזה משאב חדש. בבסיס לכל דמות יש מספר נקודות מאמץ בגובה תוסף ההכשרה שלה * 2, וניתן להשיב את הנקודות הללו במנוחה. בנוסף ניתן להשיב אותן ללא מנוחה ע"י מדיטציה או תרגול קצר במחיר ניצול קוביות פגיעה.

  • ישנן 11 מסורות ומעל 150 תמרונים מעוצמות שונות, לכל מסורת יש גם תמרונים מסוג עמידה (Stance) שאפשר להפעיל כפעולת בונוס ומחזיקים לזמן ממושך (או עד אובדן הכרה).

    אתן כדוגמא את מסורת ההר האיתן (Adamant Mountain) שמילות התיאור שלה הן קשיחות כוח ועוצמה:
    אחד התמרונים הראשונים שלה הוא הנפה מבקעת (Cleaving Swing) שדורשת ניצול 2 נקודות מאמץ ומאפשרת בפגיעה,התקפה נוספת על יצור סמוך, כל עוד אתה משתמש בנשק כבד.
    אחת העמידות שלה היא עמידה כבדה (Heavy Stance) שדורשת ניצול נקודת מאמץ ומעניקה קוביית התמחות לגלגולי אתלטיקה או הצלות כנגד תמרונים ונותנת לך להתעלם ב-3 המטרים הראשונים שלך בכל סיבוב מהשפעות תוואי שטח קשה.
זה מוסיף המון קוסטומיזציה לדמויות קרביות.
 
חזרה
Top