• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עולמות פראיים Darkwood, אשחורת -למה זה טוב?

אחד החומרים המיוחדים שניתן להשתמש בהם על מנת להכין נשק או שיריון/ מגן הוא DARKWOOD או בעברית אשחורת.
הוא שוקל חצי אבל קשה כמו עץ רגיל (אז... למה הוא מעניק פלוס 2 לחוזק החפץ?)
אבל ההבדל המשמעותי במשקל של נשק ממנו לא מורידה את הקוביה המינימלית בכח הנדרשת לשימוש
בהגדרה- הכנה ממנו הופכת את החפץ למלאכת מחשבת ואז יתרון המשקל (למשל, בשיריון) אם נדרש קורה ללא קשר למשקלו של העץ אלא מאופי ההכנה (שלא כמו במיתריל)
אז אשמח לדעות ותובנות בנושא. תודה!
 
התשובה הטובה ביותר
ראיתי כותרת: "אשחורת- למה זה טוב?" והמחשבה הראשונה שעברה לי בראש היא "אוי לא מישהו כועס ששינו את התרגום של 'עץ שחור' ל'אשחורת'!"
אז קודם כל – תודה על שאתה שואל על החוקים 🙂


לשאלתך – יש כאן שני שיקולים מכאניים ואפשר להצדיק את התוצר הסופי בצורה די משכנעת.

1. בפאת'פיינדר 1 ו-2, עץ אשחורת אינו קשה יותר או חזק יותר מעץ רגיל, אלא פשוט שוקל פחות – מה שיכול לעזור במיוחד לדמויות עם כוח נמוך שרוצות להסתובב עם מגן בינוני או כבד (השיקול הוא מגבלת נשיאה).
את ההיבט הזה של אשחורת המירו לפאת'פיינדר פראי כפי שהוא – העץ שוקל פחות, ולכן אפשר לסחוב יותר ממנו כשאתה עוקב אחרי משקל נשיאה.

2. בפ"פ 1, מגיני אשחורת גם גורמים למחסר שריון נמוך יותר מהרגיל (הם פחות מפריעים לך לטפס או להתגנב). זה באמת נשמע כמו השפעה הגיונית של מגן ששוקל פחות, ובעצם על זה אתה...
כמו שציינתי, אין סיבה שהוא יהיה חזק יותר- הרי כתוב במפורש שהוא קשה כמו עץ רגיל, מעבר לכך, כשמסתכלים על השימוש בחוזק חפץ, בהקשר של שבירת חפצים, ומגוון כלי הנשק שאפשר להכין מהעץ הזה- זה די זניח. ועדיין לא באה לידי ביטוי בשום מקום התכונה שמשקלו הוא מחצית.
 
אז קבל תיקון, צריך להיות כתוב "חזק יותר מעץ רגיל". "זניח" זה יחסי, דרואיד יכול להשתמש רק בכלי עץ ולכן ישמח מאוד לגרסאות אשחורת של כל הציוד שלו.
המשקל לא ממש רלוונטי בעיני, ולא רואה סיבה שתהיה לו השלכה על הנתונים המשחקיים.
האם מסתדר עכשיו?
 
אז קבל תיקון, צריך להיות כתוב "חזק יותר מעץ רגיל". "זניח" זה יחסי, דרואיד יכול להשתמש רק בכלי עץ ולכן ישמח מאוד לגרסאות אשחורת של כל הציוד שלו.
המשקל לא ממש רלוונטי בעיני, ולא רואה סיבה שתהיה לו השלכה על הנתונים המשחקיים.
האם מסתדר עכשיו?
בעולמות פראיים, המשקל מהווה גורם דרמטי ביכולת של דמות להשתמש בנשק או שיריון מסוימים והם מחולקים קטגורית על פי זה. גם אני די מתעלם ממשקלים ברוב שיטות המשחק אבל ספציפית בעו"פ זה לא עניין זניח. זו ההשלכה שהייתי מצפה שתהיה על הנתונים המשחקיים.
מחוץ לעו"פ? כן, פחות אכפת (לי).
 
אני חושב שאני מבין את מקור הבלבול - אתה מניח שהדרישה לכוח מינימלי שקולה באופן ישיר למשקל של החפץ. אני צודק?
טכנית, ההגדרה של כוח מינימלי היא סוג של מגבלה שמטרתה לעזור לארכטיפים מסוימים על גבי אחרים (נוכל אוהב זריזות יותר מכוח, ולכן יותר קשה לו להסתובב בשריונות כבדים, ולכן הוא מעדיף למצוא פתרונות אחרים להמנעות מנזק; לעומת לוחם שאוהב כוח, ולכן הולך ישר על השריונות הכבדים). אם תשים לב לניסוח של ההגדרה של "כוח מינימלי", בשום מקום לא מתייחסים למשקל.
מבחינה פנים-עולמית, אפשר להסביר את זה בכך שלא מדובר רק ביכולת פשוט להרים דבר מה, אלא גם באופן שבו הוא בנוי והיכולת להניף אותו בשעת הצורך. מבחינת אשחורת ספציפית, אפשר למשל לטעון שמגן אשחורת יכול אולי להיות דק יותר, אבל הוא עדיין רחב ומגושם, והיכולת להניף אותו כדי להשתמש בו כמו שצריך דורשת מידה מסוימת של כוח שלא יורדת ממידת הכוח שצריך כדי להניף מגן אחר.
 
ואחרי שכל זה נאמר, אוסיף שאם אתה רוצה שאשחורת יהיה כמו מיתריל, אז בכיף. אבל אז הייתי שוקל להגדיל את המחיר של אשחורת, כי אתה פותח את הפתח לכך שחצי מציוד העץ בעולם יהיה עשוי מאשחורת בגלל שעכשיו טווח רחב בהרבה של אנשים יכולים להשתמש בו.
 
ואחרי שכל זה נאמר, אוסיף שאם אתה רוצה שאשחורת יהיה כמו מיתריל, אז בכיף. אבל אז הייתי שוקל להגדיל את המחיר של אשחורת, כי אתה פותח את הפתח לכך שחצי מציוד העץ בעולם יהיה עשוי מאשחורת בגלל שעכשיו טווח רחב בהרבה של אנשים יכולים להשתמש בו.
אתייחס לשני הטיעונים יחד-
לגבי אשחורת כמו מיתריל, לא הייתי רוצה להשוות בין שני החומרים האלו ואני מסכים שזה ייצור עיוות מוזר ולא רצוי.
לגבי דרישות הכח המינימלי- אם אני אבחר בעו"פ פלדין ותהיה לי קוביית כח של Strength d6 (דרישת הסף) לא אוכל להשתמש בשיריון בינוני או כבד, לא אוכל להשתמש בחרב ארוכה או בקשת ארוכה ללא מינוסים דרמטיים. וזה ללא קשר לארכיטיפ.
בנוסף, כפי שציינת ואני מסכים בהחלט- באופן בלתי תלוי, ישנם אריכיטיפים שמגבילים את השחקן.
לכן, גנב עם כח של ק10 יכול להניף ולעשות התקפת פתע עם קורנס (אבל לא עם שיריון שרשראות) והפלדין עם כח של ק6 לא יכול להראות כמו האביר בשיריון הנוצץ.
מה אני הייתי מציע לעשות עם עץ האשחורת?
לאפשר להכין ממנו סוג של שיריון, עם נתונים מוגדרים שמתחשבים במשקל ובחוזק של חומר הגלם (אני בטוח שהדרואיד היה שמח... :) .
 
אתייחס לשני הטיעונים יחד-
לגבי אשחורת כמו מיתריל, לא הייתי רוצה להשוות בין שני החומרים האלו ואני מסכים שזה ייצור עיוות מוזר ולא רצוי.
לגבי דרישות הכח המינימלי- אם אני אבחר בעו"פ פלדין ותהיה לי קוביית כח של Strength d6 (דרישת הסף) לא אוכל להשתמש בשיריון בינוני או כבד, לא אוכל להשתמש בחרב ארוכה או בקשת ארוכה ללא מינוסים דרמטיים. וזה ללא קשר לארכיטיפ.
בנוסף, כפי שציינת ואני מסכים בהחלט- באופן בלתי תלוי, ישנם אריכיטיפים שמגבילים את השחקן.
לכן, גנב עם כח של ק10 יכול להניף ולעשות התקפת פתע עם קורנס (אבל לא עם שיריון שרשראות) והפלדין עם כח של ק6 לא יכול להראות כמו האביר בשיריון הנוצץ.
מה אני הייתי מציע לעשות עם עץ האשחורת?
לאפשר להכין ממנו סוג של שיריון, עם נתונים מוגדרים שמתחשבים במשקל ובחוזק של חומר הגלם (אני בטוח שהדרואיד היה שמח... :) .
רק אוסיף- אני מסכים בהחלט שכח מינימלי ממש לא זהה ל"כמה זה שוקל?"
והדוגמא הכי מוכרת לי אישית היא קשת ארוכה והכח שנדרש על מנת למתוח אותה.
 
ראיתי כותרת: "אשחורת- למה זה טוב?" והמחשבה הראשונה שעברה לי בראש היא "אוי לא מישהו כועס ששינו את התרגום של 'עץ שחור' ל'אשחורת'!"
אז קודם כל – תודה על שאתה שואל על החוקים 🙂


לשאלתך – יש כאן שני שיקולים מכאניים ואפשר להצדיק את התוצר הסופי בצורה די משכנעת.

1. בפאת'פיינדר 1 ו-2, עץ אשחורת אינו קשה יותר או חזק יותר מעץ רגיל, אלא פשוט שוקל פחות – מה שיכול לעזור במיוחד לדמויות עם כוח נמוך שרוצות להסתובב עם מגן בינוני או כבד (השיקול הוא מגבלת נשיאה).
את ההיבט הזה של אשחורת המירו לפאת'פיינדר פראי כפי שהוא – העץ שוקל פחות, ולכן אפשר לסחוב יותר ממנו כשאתה עוקב אחרי משקל נשיאה.

2. בפ"פ 1, מגיני אשחורת גם גורמים למחסר שריון נמוך יותר מהרגיל (הם פחות מפריעים לך לטפס או להתגנב). זה באמת נשמע כמו השפעה הגיונית של מגן ששוקל פחות, ובעצם על זה אתה שואל.
אבל בעולמות פראיים, להקטין את קובית הכוח הנדרשת זה חזק מאוד. זה שווה ליתרון! והעץ לא יקר עד כדי כך (בטח לא כמו מית'ריל, שהקטע שלו זה להקטין כוח מינימלי).
בבחירה בין השפעה נאמנה למקור ובין עלות יצירה נאמנה למקור, פינאקל הלכו על נאמנות במחיר הזול יחסית (בכל זאת יש יערות שלמים של אשחורת באנדורן!) במקום על נאמנות מכאנית שתתבטא כנראה בהקטנת כוח נדרש למגיני עץ אשחורת.

3. אז אם החפץ לא מקטין קובית כוח, פינאקל חיפשו יתרון מעניין נוסף לתת, והלכו על יותר חוזק. בעיני זה פתרון משכנע, ואני מצדיק אותו ככה – בחפצים מעץ אשחורת אפשר היה להשתמש ביותר עץ דחוס, וככה לקבל חפץ עם חוזק גבוה בקצת, אבל בלי שהמשקל יעלה יותר מדי.
החפץ עדיין שוקל חצי מהרגיל וזה אכן כך גם במית'ריל, אבל מית'ריל בכל זאת מקטינה כוח נדרש ועץ אשחורת לא, משום שהמית'ריל גם רכה ומאוזנת יותר מעץ (אפילו עץ קל) ולכן קל יותר לנוע כשלובשים אותה. בנוסף, מית'ריל מחליפה ברזל ופלדה בחפצים, כך שההבדל של "חצי משקל" הוא למעשה יותר משמעותי בחפצים הרלוונטיים.
 
התשובה הטובה ביותר
ראיתי כותרת: "אשחורת- למה זה טוב?" והמחשבה הראשונה שעברה לי בראש היא "אוי לא מישהו כועס ששינו את התרגום של 'עץ שחור' ל'אשחורת'!"
אז קודם כל – תודה על שאתה שואל על החוקים 🙂


לשאלתך – יש כאן שני שיקולים מכאניים ואפשר להצדיק את התוצר הסופי בצורה די משכנעת.

1. בפאת'פיינדר 1 ו-2, עץ אשחורת אינו קשה יותר או חזק יותר מעץ רגיל, אלא פשוט שוקל פחות – מה שיכול לעזור במיוחד לדמויות עם כוח נמוך שרוצות להסתובב עם מגן בינוני או כבד (השיקול הוא מגבלת נשיאה).
את ההיבט הזה של אשחורת המירו לפאת'פיינדר פראי כפי שהוא – העץ שוקל פחות, ולכן אפשר לסחוב יותר ממנו כשאתה עוקב אחרי משקל נשיאה.

2. בפ"פ 1, מגיני אשחורת גם גורמים למחסר שריון נמוך יותר מהרגיל (הם פחות מפריעים לך לטפס או להתגנב). זה באמת נשמע כמו השפעה הגיונית של מגן ששוקל פחות, ובעצם על זה אתה שואל.
אבל בעולמות פראיים, להקטין את קובית הכוח הנדרשת זה חזק מאוד. זה שווה ליתרון! והעץ לא יקר עד כדי כך (בטח לא כמו מית'ריל, שהקטע שלו זה להקטין כוח מינימלי).
בבחירה בין השפעה נאמנה למקור ובין עלות יצירה נאמנה למקור, פינאקל הלכו על נאמנות במחיר הזול יחסית (בכל זאת יש יערות שלמים של אשחורת באנדורן!) במקום על נאמנות מכאנית שתתבטא כנראה בהקטנת כוח נדרש למגיני עץ אשחורת.

3. אז אם החפץ לא מקטין קובית כוח, פינאקל חיפשו יתרון מעניין נוסף לתת, והלכו על יותר חוזק. בעיני זה פתרון משכנע, ואני מצדיק אותו ככה – בחפצים מעץ אשחורת אפשר היה להשתמש ביותר עץ דחוס, וככה לקבל חפץ עם חוזק גבוה בקצת, אבל בלי שהמשקל יעלה יותר מדי.
החפץ עדיין שוקל חצי מהרגיל וזה אכן כך גם במית'ריל, אבל מית'ריל בכל זאת מקטינה כוח נדרש ועץ אשחורת לא, משום שהמית'ריל גם רכה ומאוזנת יותר מעץ (אפילו עץ קל) ולכן קל יותר לנוע כשלובשים אותה. בנוסף, מית'ריל מחליפה ברזל ופלדה בחפצים, כך שההבדל של "חצי משקל" הוא למעשה יותר משמעותי בחפצים הרלוונטיים.
תודה על ההסבר הממצא!
אני מסכים לגמרי עם השיקולים לא לתת הפחתה של קוביית כח, וזה אכן מוגזם.
נראה לי שאם שחקן היה מניח את ידו על נבוט או מטה עשויים מהעץ הזה, הייתי שוקל להוסיף לו פלוס 1 לנזק, חיצים שעשויים ממנו יפחיתו מחסרים לטווח, או משהו כזה.
ושוב- תודה על ההסבר המפורט.
 
בעיקרון הנושא סגור, אבל אני רוצה להתייחס לנקודה חשובה -
לגבי דרישות הכח המינימלי- אם אני אבחר בעו"פ פלדין ותהיה לי קוביית כח של Strength d6 (דרישת הסף) לא אוכל להשתמש בשיריון בינוני או כבד, לא אוכל להשתמש בחרב ארוכה או בקשת ארוכה ללא מינוסים דרמטיים. וזה ללא קשר לארכיטיפ.
אלוף שלא לוקח כוח ק8 לפחות הוא אלוף חריג מאוד. בהחלט ייתכנו כאלה, אבל לא כברירת מחדל - הארכטיפ הקלאסי של האלוף הוא בחור שנלחם בקפא"פ על בסיס תכונת הכוח, כמו שהארכטיפ של אשף הוא של מישהו שאין לו שריון (כדי שאפשר יהיה לפגוע בו בקלות). דרך אחת של החוקים לעודד מצב כזה היא להגיד "רק מישהו עם כוח גבוה יכול להשתמש בשריון רציני", או "כל נשקי הקפא"פ בנויים כך שרק מישהו עם כוח גבוה יכול לעשות הרבה איתם הרבה נזק". כשאני מדבר על ארכטיפ, אני מתכוון להתפתחות הקלאסית של המקצוע (לצורך העניין, הדמויות האייקוניות). זה נכון אפשר לבחור ביתרון "אלוף" ולעשות מלא בחירות אחרות, אבל כשבאים לבדוק מהי ברירת המחדל ומדוע היא קיימת, אין טעם להתייחס למצבים שהם, בהגדרה, מתרחקים מברירת המחדל.
(באותה מידה, נדיר למצוא נוכל שהכי חשוב לו זה כוח גבוה - הרבה יותר חשוב לו למצוא דרכים ליישם את התקפת הפתע, שזה אומר למצוא דרך להפוך את האויב לפגיע. הקלאסי זה כשאתה מתגנב, אבל אפשר גם לעשות עימות מול תכונה נמוכה שלו, שאת זה בדרך כלל כדאי לעשות עם מיומנות שאינה מיומנות הלחימה. כלומר יש מלא דברים אחרים שעדיף לנוכל הקלאסי להשקיע בהם, יותר מאשר להגדיל את קובית הכוח. )

לטעמי יש בחוקים כפילות מיותרת - ההגבלה בשריון מנסה להשיג בערך את אותו דבר כמו הגבלת הכוח המינימלי, וכנראה עדיף היה לאחד את שתיהן לכדי מכאניקה אחת.
 
חזרה
Top