• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 4 תהייה - האם מו"ד 4 הייתה מצליחה יותר בשם אחר?

בימים אלו ממש יוצאת המהדורה החמישית לאור, ששונה משמעותית ממה' 4, למעשה חוזרת לשורשים.
מו"ד 4 הייתה חריגה בנוף, בכך שבאמת ניסתה לעשות מהפכה במותג שנקרא מבוכים ודרקונים, ולקחת את המשחק למקום שונה משמעותית (מכאנית) לעומת המהדורות הקודמות.
לדעתי עדיין מדובר במשחק תפקידים מוצלח, אם החוויה שהוא נותן מעניינת אותכם. אחרי שאני קורא את התגובות כאן ובמקומות אחרים למהדורה החדשה, אני חושב לעצמי שייתכן שמה' 4 הייתה יותר ... פופלארית / פחות-אנטי אם לא היו קוראים לה מבוכים ודרקונים?

זה קצת מוזר להגיד, שדווקא המותג פגע במהדורה הרביעית, אבל במקום מסויים, נראה לי שזה בדיוק המצב עבור הרבה אנשים.
אם היו קוראים לזה "קוסמים ולוחמים" ולא "מבוכים ודרקונים", אנשים היו נתנו לזה צ'אנס, שככה לא נתנו, כי זה "דרס" את המהדורה האהובה עליהם.

אישית, מכל מה שראיתי ממו"ד 5 עד כה (לא הרבה בפועל), נראה שהיא יותר תחליף למהדורות הקודמות, אבל כתחליף למהדורה 4, לפחות בשלב זה ומבחינת סגנון המשחק, היא לא מציעה יותר מדי.
 
אני יכול להגיד שלגבי זה ההפך.
אני יודע 3.5, וסבבה יצאה שיטה חדשה שקוראים לה מו"ד 4. למה שאני אטרח ללמוד אותה? מה היא שונה מעשרות שיטות שאני לא מכיר ולא טורח ללמוד? אני חושב שאם לא היו קוראים לזה מו"ד, אפילו לא היתי שומע על השיטה הזאת.
 
אני לא חושב שזה העניין, העובדה היא שיש חובבי מו"ד 3 שמתנגדים למו"ד 5, אפילו שהיא דומה לה מכאנית. גם אני כשיצאה המהדורה השלישית התנגדתי אליה מטעמי שמרנות....
מו"ד 3 הצליחה משום שהיא נכנסה לנישה פנויה - עברו עשרות שנים מאז צאת המהדורה השנייה, השוק התמלא בכל הזבל העמוק והמיוסר של הזאב החיוור ומו"ד 3 מילא בדיוק את הנישה הפופולרית והריקה של להרביץ לאורקים. מו"ד 4 גם ניסה לדחוק את WOW בעוד שהרבה אנשים מעדיפים את הגרפיקה הממוחשבת וללחוץ על העכבר במקום על השה"ם וגם נתקל בקהילה נאמנה למו"ד 3.
 
ילוס אסיד, אני לא מבין את השאלה. במה כל שיטה בעולם שונה מכל שיטה אחרת בעולם?
השאלה של דניאל היתה האם המותג "מבוכים ודרקונים" פגע בהצלחתה של 4 כשיטה. לדעתי כן. אותו סט חוקים תחת שם אחר היה יכול להיחשב לכיוון מרענן ומשחק מוצלח.
 
אני מתכוון לומר שהמון אוהבי מו"ד 3.5 לא מכירים אף שיטה אחרת, לא מו"ד 4, לא שיטות של הזאב הלבן ולא את שיטת "עולם הפאנטזיה".
רוב מי שלא למד את המהודרה לדעתי פשוט לא למד אותה כי לא היה לו צורך, וכי הוא לא טורח ללמוד שיטות חדשות באופן כללי. למה אם השם היה משתנה זה היה גורם לי או לאחרים כן ללמוד את מו"ד 4? אני לא למדתי על מו"ד 4 ולא על מיליון שיטות אחרות שקיימות. גם אם היתה קורא למו"ד 4 "עולם הפאנטזיה" אני לא מבין מה זה היה שונה מעשרות שיטות אחרות שאינן מחזיקות בשם מו"ד שאני לא מכיר ולא טורח ללמוד.
במה עולם הפאנטזיה היתה שונה מכל שיטה אחרת שקיימת, שאני לא לומד, שאותה כן היתי לומד?
 
אני מצטער, אני באמת עדיין לא מבין את השאלה.
נראה לי שאתה שואל "למה שמישהו יטרח ללמוד שיטה X". זו שאלה כללית לגמרי, ולא נוגעת לעולם הפנטזיה או מו"ד.
בכל מקרה, איש לא טוען (כי תהיה זו טעות לטעון) שעולם הפנטזיה היתה יכולה להיות *פופולרית כמו מו"ד*. השאלה של האיש הזקן, ויתקן אותי אם אני טועה, היתה "האם סט החוקים של מו"ד 4 היתה זוכה לפחות אנטי אם לא היו קוראים לה מו"ד 4". התשובה לדעתי היא בבירור כן. האם היא היתה זוכה לאותה מידת פופולריות כמו מו"ד 4? בבירור לא, כי לא רשום עליה "מבוכים ודרקונים", והמותג הוא אחד הדברים הבולטים שמוכרים. אבל היא היתה זוכה *להערכה* רבה יותר כמשחק.
 
האמת היא שהוא שאל שתי שאלות די שונות:
"מה' 4 הייתה יותר ... פופלארית / פחות-אנטי אם לא היו קוראים לה מבוכים ודרקונים?"
"האם מו"ד 4 הייתה מצליחה יותר בשם אחר?"
הראשונה מדברת על יחס, השנייה מדברת על הצלחה (שאני מודד ברווחים). אז כן לראשונה ולא לשנייה.
 
גם אני חשבתי על זה - סימני "מלחמת המהדורות" של 5 כמעט בלתי נראים ביחס למה שהלך סביב ההשקה של מהדורה 4 וזה לחלוטין משום שהיא מעוררת הרבה פחות אנטגוניזם מצד שחקני מהדורות שקדמו לרביעית.
האנטגוניזם הזה נבע לא משום שהשיטה הייתה שונה באופי שלה ממהדורות קודמות של מבוכים ודרקונים אלא בגלל שהיא הייתה שונה באופי שלה *אבל נקראה מבוכים ודרקונים* ולכן גרמה למי שהאופי החדש לא התאים לו לחוש שהמשחק הזה בא על חשבון המשחק שהוא אוהב (מהדורה 4 היא לא "התקדמות של המהדורות הקודמות" אלא משחק אחר תחת אותו מותג).

ייתכן שאם היו משיקים את המשחק כ"ק20 אגדי" היא לא הייתה מעוררת את האנטגוניזם הזה בקרב שחקני מו"ד 3. אתם יודעים, כמו שאף אחד לא כעס על ההשקעה של Star Wars SAGA Edition או "ק20 עתיד".

בעצם, סביר להניח ששחקני מו"ד 3 היו קוראים אותה ושואבים ממנה רעיונות אל המשחק שלהם על דעת עצמם, כמו ששחקי מו"ד 3 רבים היו שואבים רעיונות כמו נקודות הגורל של פייט או הפעלולים של הנשגבים אל השיטה שלהם - אני חושב שזה היה קורה אפילו אם הייתה מפסיקה התמיכה במהדורה 3.5 במקביל להשקת "ק20 אגדי". אתם יודעים, מו"ד 4 היא אחלה שיטה.


האם השיטה הייתה נמכרת כמו שנמכרה תחת המותג "מבוכים ודרקונים"? סביר להניח שלא.

עכשיו שאלה שמעניינת אותי יותר זה האם השיטה הייתה מתקבלת טוב יותר אם היא הייתה נראית כבר בהתחלה כמו D&D Essentials, שהציעה מקצועות עם מערך כוחות שונה, הפרידה את הגזעים החדשים כמו דם-דרקון לסיווג של "גזעים יוצאי דופן" בספר השחקן החלופי שלה (Forgotten Kingdoms) והתבטאה בדגש גדול יותר על פלאפ.
 
ננסק אמר/ה:
אני מצטער, אני באמת עדיין לא מבין את השאלה.
נראה לי שאתה שואל "למה שמישהו יטרח ללמוד שיטה X". זו שאלה כללית לגמרי, ולא נוגעת לעולם הפנטזיה או מו"ד.
בכל מקרה, איש לא טוען (כי תהיה זו טעות לטעון) שעולם הפנטזיה היתה יכולה להיות *פופולרית כמו מו"ד*. השאלה של האיש הזקן, ויתקן אותי אם אני טועה, היתה "האם סט החוקים של מו"ד 4 היתה זוכה לפחות אנטי אם לא היו קוראים לה מו"ד 4". התשובה לדעתי היא בבירור כן. האם היא היתה זוכה לאותה מידת פופולריות כמו מו"ד 4? בבירור לא, כי לא רשום עליה "מבוכים ודרקונים", והמותג הוא אחד הדברים הבולטים שמוכרים. אבל היא היתה זוכה *להערכה* רבה יותר כמשחק.
דיברתי מבחינת הפופולאריות ואתה מבחינת האנטי. אני מסכים עם מה שאתה אומר לגבי שניהם.
 
נרוביאן, אני די מסכים איתך - למעט האסנשילז.
אצלנו בקבוצה הם אף פעם לא התקבלו בברכה, יכול להיות שגם בגלל הפורמט הפיזי ה"מוזר". אבל גם כי הם ניסו לקרוץ יותר לכיוון ה"קודם".
אז אולי זה היה מוריד את הלהבות של מלחמת המהדורות (וכן, בחמש כמעט ולא מרגישים אותם - לא רק בגלל שהמשחק יותר דומה לקודמים, אלא גם כי השוק התבגר בזכות פת'פיינדר וכל החיקויים של מוד"מ). אבל עדיין, לא חושב שזה כזה הבדל מהותי.
 
התחושה שלי היא שהרבה מאלו שלא עברו למהדורה 4 הם אנשים שהשקיעו הרבה במהדורה 3, שכבר מאוד מכירים את החוקים, רכשו הרבה ספרים, רגילים כבר לשיטה, ואז לעבור לשיטה מאוד שונה שקשה מאוד להשתמש בספרים הקיימים שלהם איתה זה מאוד לא נוח. מהדורה 5 דומה יותר וקל יותר לעבור אליה, ולמיטב הבנתי יהיה קל יותר להמיר אליה ספרים של מהדורה 3. הרבה מחובבי מהדורה 3 המשובעים שאני מכיר מעדיפים לשחק מו"ד 3 או 3.5 יותר מאשר משחקים שאינם מו"ד.

כך שלדעתי שחקני מהדורה 3 שהשקיעו בה הרבה היו נשדרים לשחק בה ולא עוברים ל4 גם אם מהדורה 4 הייתה יוצאת כמותג נפרד.

אגב אישית 5 יותר קרובה לטעם שלי מ3 או 4 ודומה מבחינת מורכבות למשחקי רטרו שאני אוהב (BFRPG, ACKS). אם כי אני משחק מהדורה 3.5 פעם בשבועיים כבר כשנתיים וחצי.
 
אולי אני חריג, אבל פעם היו לי משהו כמו 25 ספרים של מבוכים ודרקונים 3.5.
עברנו למה' 4, ומכרתי את מרבית ספרי החוקים שלי... השארתי סל"ש אחד למזכרת. מה שכן שרד את המכירה, זה כל ספרי הפלאף ואיזה שתי הרפתקאות שאני יכול להמיר אם אני רוצה להשתמש בהן.

מי שנשאר לשחק 3.5 - אתה צודק. מצד שני יש הרבה שחקנים שעברו / ניסו שיטות אחרות, כמו העידן ה-13, נומנרה, עולם המבוך וכך הלאה. אני מסתכל על מו"ד 4 באותו סגנון של השיטות הללו, רק הרבה יותר גיימסטית. לכל אחת משלושת השיטות שציינתי לעיל יש קהל מעריצים די גדול (אני חושב שהעידן ה-13 הכי פופולארית כיום, אבל אני לא בטוח)
 
מצד אחד, אני שמח על מה שאולדמן מכר לי חלק. יש שם דברים מעניינים.
מצד שני, אני לא מאוד שמח על זה שהוא נפטר מספרים. בעיקר בגלל שמה' 4 שונה באופן משמעותי, ולכן אפשר לראות בהם משחקים נפרדים ולא המשך והתקדמות.
 
חזרה
Top