• הצטרפו לפורום הפונדק

    שלום וברוכים הבאים לפונדק, האתר המוביל בעברית על משחקי תפקידים, משחקי לוח, מיניאטורות, מדע-בידיוני ועוד.
    אחרי ההרשמה תוכלו לפרסם הודעות, לשלוח ולקבל הודעות פרטיות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה / התחברות
  • נפתחה הגשת המשחקים לדרקוניקון 2021!

    כנס המשחקים של הקיץ חוזר ב-26-27 באוגוסט, במלון דן פנורמה בתל-אביב. פתחנו כעת את הגשת המשחקים לכנס, אז בואו להריץ משחק - עמוד הגשת המשחקים לכנס

תגובות [תגובות] שעת הכישוף: הדרקון הנעלה

the Nerubian

פונדקאי ותיק
צוות הפורום
בכתבה זו אציג פטרון חדש למכשף של מבוכים ודרקונים 5: הדרקון הנעלה, דרקון מסתורי ועתיק כל כך, עד שחמדנותו גדלה אל מעבר למה שעושר חומרי יוכל לספק. כרגיל בכתיבת פטרון, כדאי לחשוב מהו סט הנתונים ההולם ארכיטיפ של הדרקון הנעלה. סוג הדרקון המדויק, וסוג נשק הנשיפה שלו, נראו לי חשובים פחות (למעט יוצא דופן קטן). הדברים שנראו לי חשובים בכל הנוגע לדרקון עתיק הם החמדנות של דרקון, הקשר המיוחד של דרקון למאורה שלו - שמשתנה באופן פעיל כדי להגן עליו - והקשר המוזר של דרקונים למקצוע ה-Sorcerer (להלן: "כושף").

כתבה זו היא ההמשך הרביעי של פרויקט שעת הכישוף עבור מבוכים ודרקונים 5. התוכן פתוח לחוות הדעת, לביקורות ולהצעות שלכם, הקוראים, שכן בסופו של דבר אאגד את סדרת הכתבות כולה לקובץ אחד, שיהיה זמין להורדה באתר. יש לכם הזדמנות להשפיע על התוכן!

קרא את הכתבה...
 

פלאפי

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
מרגיש לי קצת גונב את הברק מכושפים עם מורשת דרקונית. מצד אחד זה נותן אופציה לאנשים שרוצים לשחק "מג שקשור לדרקונים", אבל לא אוהבים את המכניקה\פלאף של הכושף. מצד שני, אני כן חושב שזה טוב שיש דברים שהם ייחודיים לכל מקצוע. למשל, לעשות כושף ששואב אנרגיה מצ'י אומר לבאס את מי שמשחק נזיר, או לשחק ברברי שמשנה צורה לדוב גונב את התפקיד של הדרואיד.
זה קצת מזכיר לי את מה שקרה בספרי ההרחבה של מהדורה 3, שבמקום להמציא מקצועות חדשים, הם פשוט עשו מקצועות שהם שילוב של שני מקצועות אחרים, או מקצוע יוקרה שנותן לך יכולות של מקצוע בסיס אחר. לדעתי זה פוגע בייחודיות של מקצועות והופך את הבחירה במקצוע מסויים לפחות משמעותית.
 

גרגויל

פונדקאי ותיק
הייתי מוסיף גם דרקוליץ' בתור דרקון נעלה כפטרון עם פרופישנסי במאגיה ונזק נקרוטי. (למרות שזו קצת פלישה לתחום הפטרון האל- מת)
חוץ מזה ההשבעה מרגישה מאוד חלשה, וורלוק בדרגה הרבה יותר נמוכה יכול להטיל שריון מאגי לפי רצון
 

המפקד האלמוני

פונדקאי ותיק
ממש מגניב!

זה מזכיר לי שבמו"ד בקופסאות היו "שליטי דרקונים" - פנינה דרקון הירח שליט דרקוני הרשע (ליתר דיוק - התוהו), לשם דרקון השמש שליט הדרקונים הנייטרלים, יהלום דרקון הכוכב שליט דרקוני הצדק (ליתר דיוק - הסדר), וגם את הדרקון הדגול, מלך מלכי הדרקונים, שהנטייה שלו איננה ידועה. אף פעם לא עשיתי בהם שימוש, אבל יש בהם משהו נורא "גונזו" בהשוואה לצמד-חמד תיאמת (טקיזיס!) ובהאמוט שהמשיכו איתנו ממוד"מ1 עד מו"ד5.

בהחלט אפשרי אולי שבמקום לשרת דרקון "רגיל" אבל עתיק וחזק במיוחד, המכשף משרת את אחד משליטי הדרקונים הללו, אבל זה כבר דורש התרחקות מהפלאף של מרבית עולמות מו"ד.
 

the Nerubian

פונדקאי ותיק
צוות הפורום
פלאפי אמר/ה:
מרגיש לי קצת גונב את הברק מכושפים עם מורשת דרקונית. מצד אחד זה נותן אופציה לאנשים שרוצים לשחק "מג שקשור לדרקונים", אבל לא אוהבים את המכניקה\פלאף של הכושף. מצד שני, אני כן חושב שזה טוב שיש דברים שהם ייחודיים לכל מקצוע. למשל, לעשות כושף ששואב אנרגיה מצ'י אומר לבאס את מי שמשחק נזיר, או לשחק ברברי שמשנה צורה לדוב גונב את התפקיד של הדרואיד.
זה קצת מזכיר לי את מה שקרה בספרי ההרחבה של מהדורה 3, שבמקום להמציא מקצועות חדשים, הם פשוט עשו מקצועות שהם שילוב של שני מקצועות אחרים, או מקצוע יוקרה שנותן לך יכולות של מקצוע בסיס אחר. לדעתי זה פוגע בייחודיות של מקצועות והופך את הבחירה במקצוע מסויים לפחות משמעותית.
אוקיי, אז יש כמה רבדים בהודעה שלך, ואני חושב שמגיעה לכולם התייחסות :)
דבר ראשון, כמו שציינתי בחלק הראשון של סדרת הכתבות, המכשף יכול לעבוד כחלופה מכאנית למקצועות מטילי לחשים אחרים, במקרה שאנחנו לא רוצים הטלת לחשים ונסיאנית במערכה שלנו. אז בעקרון אפשר לכתוב למכשף "פטרון" שהוא בעצם לא פטרון אלא משהו אחר, כמו מסורת אשף, ולומר שהמכשף למד לחשים בעצמו מספרים.
עם זאת, למרות שהמכשף יכול להיות חלופה טובה למקצועות האשף, הכוהן או הדרואיד אם נחליט להעיף אותם מהמערכה שלנו, אני חושב שדווקא לשים אותו במקום הכושף\ה-Sorcerer ידרוש קצת יותר עבודת התאמה. רוב יכולות הבסיס של המכשף הולכות טוב עם מטילי הלחשים הקלאסיים, בלי הרבה עבודת התאמה. לדוגמה, יציר סוד\חיה מלווה קטנה\מלאך מלווה קטן הולכים טוב עם האשף, עם הכוהן ועם הדרואיד. גם ספר לחשים סודי\ספר קבלה קדוש הולכים טוב עם המקצועות האלו.
אבל Sorcerer? חלק מהקטע שלו זה קסם מתפרץ וצבעוני, שמגיע מתוכו ושהוא לומד לעצב אותו בדרכים מוזרות וחדשות. מדובר בכוח מולד, ולכן ה-Sorcerer גם הרבה פחות "משכיל" בתחומי הקסם ויכול בכלל להיות נער חווה ששולט בטיפול בחיות וגם יורה כדורי אש. למה שיהיה לו ספר טקסים? למה שתהיה לו חרב קסומה? מדוע שליטה במיומנויות כמו דת ומאגיה?
כדי שהמכשף ידרוך ל-Sorcerer על האצבעות, הוא צריך יותר מאשר קשר לדרקונים או קשר לכוחות התוהו: הוא צריך עדכון מסיבי ברשימת הלחשים שלו, ברשימת המיומנויות שלו ובמכאניקה של נקודות קסם ושל על-קסם שמאפשרים לו לעצב את הלחשים שלו, על פני כל עניין מתת הברית.

דבר שני, אפשר באותו טיעון שהעלית לומר: "למה יש כוהן של טבע וכוהן של סופה, הרי יש גם מקצוע דרואיד וגם מכשף סופה וזה דורך להם על האצבעות".

שלישית, שים לב שבכוונה לא בחרתי מאפייני פטרון שמתאימים כיכולות של מישהו שהוא בן לדרקונים, כמו כנפיים או עור קשקשים או יכולת נשק נשיפה, אלא יכולות שמתאימות לסוכן של דרקון - מישהו שצריך לפרוץ אל המאורות של דרקונים אחרים ולהרוס להם את היום.

רביעית, וזה עניין חשוב יותר לטעמי, הוא שהמהדורה החמישית לא *באמת* מקדישה עניין לריבוי מקצועות. זו אופציה שקיימת בגלל ביקוש מהקהל, אבל די ברור שזה מן חוק חלופי כזה שהשיטה מאוד מעדיפה שתימנע ממנו אם הוא לא תומך לגמרי בדמות שאתה רוצה (זה בניגוד לתקופה המאוחרת של מו"ד 3.5 ולפאת'פיינדר 1, שם היו מלא מקצועות יוקרה וכשרונות שדורשים ממך לשלב כמה מקצועות בסיס, והיה די ברור שמלא דמויות עושות את זה).
לכן, אני חושב שבמובן מסוים נתיבי מקצוע מהווים תחליף לריבוי מקצועות. מה, התחלת לשחק כלוחם אבל אתה רוצה להיות סוג של מג משוריין? קח את הנתיב של אביר מאגי - הוא בתכלס סוג של ריבוי מקצועות בין לוחם ובין אשף. כל עוד המכשף לא עושה בדיוק את מה שעושה ה-Sorcerer אבל טוב יותר, הוא בהחלט יכול לקבל טעימה של כוח הדרקונים.

גרגויל אמר/ה:
הייתי מוסיף גם דרקוליץ' בתור דרקון נעלה כפטרון עם פרופישנסי במאגיה ונזק נקרוטי. (למרות שזו קצת פלישה לתחום הפטרון האל- מת)
חוץ מזה ההשבעה מרגישה מאוד חלשה, וורלוק בדרגה הרבה יותר נמוכה יכול להטיל שריון מאגי לפי רצון
לגבי דרקוליץ' - לפי מגדיר המפלצות, דרקוליץ' הוא סוג של כלי שמשרת אחרים, ולכן הוא לא ממש מתאים כפטרון. אני גם חושב שבמקרה של דרקון אל-מת תבוני עם אישיות, יש חשיבות לסוג הדרקון המקורי ולכן העדפתי ללכת לפיו. הפטרון דרקון-הצל יוצא דופן, כי מישור הצללים באמת עושה "Override" להרבה מהתכונות של הדרקון.
לגבי ההשבעה - היא לגמרי ולחלוטין חלופה להשבעה שנותנת שריון מאגי, אם כי היא מקנה הגנה מעט חזקה יותר ויש לך ערך מוסף, שלא ניתן להפיג אותה. היא גם משתלבת טוב עם מאפיין הפטרון של דרגה 14.

המפקד האלמוני אמר/ה:
זה מזכיר לי שבמו"ד בקופסאות היו "שליטי דרקונים" - פנינה דרקון הירח שליט דרקוני הרשע (ליתר דיוק - התוהו), לשם דרקון השמש שליט הדרקונים הנייטרלים, יהלום דרקון הכוכב שליט דרקוני הצדק (ליתר דיוק - הסדר), וגם את הדרקון הדגול, מלך מלכי הדרקונים, שהנטייה שלו איננה ידועה. אף פעם לא עשיתי בהם שימוש, אבל יש בהם משהו נורא "גונזו" בהשוואה לצמד-חמד תיאמת (טקיזיס!) ובהאמוט שהמשיכו איתנו ממוד"מ1 עד מו"ד5.

בהחלט אפשרי אולי שבמקום לשרת דרקון "רגיל" אבל עתיק וחזק במיוחד, המכשף משרת את אחד משליטי הדרקונים הללו, אבל זה כבר דורש התרחקות מהפלאף של מרבית עולמות מו"ד.
בעקרון, התשובה חיובית - הפטרון הזה עובד הכי טוב כשבאמת לא מדובר בדרקון עתיק רגיל אלא ממש בדרקון אגדי שכזה.
 

פלאפי

פונדקאי ותיק
משגיח/ה בדימוס
the Nerubian אמר/ה:
כדי שהמכשף ידרוך ל-Sorcerer על האצבעות, הוא צריך יותר מאשר קשר לדרקונים או קשר לכוחות התוהו: הוא צריך עדכון מסיבי ברשימת הלחשים שלו, ברשימת המיומנויות שלו ובמכאניקה של נקודות קסם ושל על-קסם שמאפשרים לו לעצב את הלחשים שלו, על פני כל עניין מתת הברית.
לא דיברתי ברמה המכנית (אפילו אמרתי שזה אופציה טובה לאנשים שרוצים לשחק מג דרקון אבל לא אוהבים מכניקה של כושף). אמרתי את זה מהבחינה הסיפורית - יש מקצוע בספר שמוגדר כקשור לדרקונים, וזה הכושף שהוא עם דם דרקון. אני חושב שראוי להשאיר אותו כייחודי בנושא הזה. אם מציגים למשחק את הפטרון הדרקוני, זה משהו שצריך להעביר דרך השחקנים קודם, וספציפית לשאול לפני כן אם אין מישהו שרוצה לשחק כושף דם דרקון.

the Nerubian אמר/ה:
דבר שני, אפשר באותו טיעון שהעלית לומר: "למה יש כוהן של טבע וכוהן של סופה, הרי יש גם מקצוע דרואיד וגם מכשף סופה וזה דורך להם על האצבעות".
בדיוק. צריך לבטל הדומיין של טבע לכוהנים. זה משהו שאמרתי כשקראתי עליו פעם ראשונה.

the Nerubian אמר/ה:
לכן, אני חושב שבמובן מסוים נתיבי מקצוע מהווים תחליף לריבוי מקצועות. מה, התחלת לשחק כלוחם אבל אתה רוצה להיות סוג של מג משוריין? קח את הנתיב של אביר מאגי - הוא בתכלס סוג של ריבוי מקצועות בין לוחם ובין אשף.
זה פחות קשור לנושא, אבל אביר מאגי במהדורה הזאת זה אחד הצורות הכי מעפנות לשילוב בין לוחם לקוסם שראיתי - וזה כולל מלא שילובים מאוד גרועים ממהדורה 3.5. בהשוואה לbattle master הוא גרוע בלחימה, ובהשוואה לכל מטיל לחשים אחר הוא מביך בהטלת לחשים. יוצא בעצם שהוא פשוט גרוע בכל מה שהוא עושה, במקום להיות סבבה בפוקוס העיקרי, ולהשלים אותו עם יכולת נוספת. עם כמה שהמהדורה הזאת פחות תומכת בזה, כבר עדיף להיות fighter/wizard.
 

the Nerubian

פונדקאי ותיק
צוות הפורום
זה באמת פחות קשור לנושא אבל לדעתי האביר המאגי ממש אחלה, ואני אומר את זה כי גם שחקתי אחד בדרגה 8, והוא ממש ממש סבבה. כן יש לו בעיה מסוימת של MAD - כלומר, אי אפשר לבנות אותו כדמות מינמאקסית עם מליון כוח ו-8-10 לכל שאר התכונות, כי הוא צריך לפחות שתי תכונות טובות (גם כוח וגם תבונה) וכנראה ירצה גם חוסן סביר. מצד שני, היכולת שלו הטיל לחשון וגם לתקוף הולכת לא רק עם לחשוני התקפה - אז אפשר לדוגמה להטיל Blade Ward וגם לתקוף, שזה די מגניב.

כן קשור לנושא - מובן שפטרון דרקוני זה דבר שצריך להעביר דרך יתר השחקנים. אגדיל ואטען שצריך להעביר דרך השחקנים והמנחה את קונספט הדמות שלך בכל מקרה. אבל אני לא חושב שזה מיוחד לדמות שיש לה קטע עם דרקונים, בטח לא כשיש גזע שלם עם קטע של דרקונים. שוב, זה טיעון די חלש שדווקא הדרקונים יוצאי דופן ופטרון הפיה, לצורך העניין - לא (יש הרי גם פלאדין של פיות, וננסי יער הם פיות ממש).
 
Top Bottom