• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שתי טעויות נפוצות בנוגע למו"ד בקופסאות

המפגש הראשון של שחקני תפקידים בישראל עם מבוכים ודרקונים בעברית, היה בשנת 1989 כאשר מו"ד בקופסאות תורגמה והגיעה לחנויות.
עבור השחקן העברי, זו הייתה הגרסא הראשונה של המשחק - אבל בשנת 1989 מו"ד היה משחק תפקידים די ותיק ומבוסס שקיים כבר 15 שנה במהלכן יצאו כמה גרסאות של ספרי הכללים הבסיסיים, ספרי הרחבה והרפתקאות.

פער המידע הזה, מביע לשתי טעויות נפוצות, ששווה לתקן:

1) "מבוכים ודרקונים מהדורה ראשונה" הוא מהדורת הקופסאות
לא, לא, לא. הקופסאות הצבעוניות (מתחיל, מתקדם, מומחה, אשף ובני האלמוות - שהאחרונה מעולם לא תורגמה לעברית) הן ממש לא המהדורה הראשונה של מו"ד. למעשה הן אפילו לא המהדורה השנייה. הן המהדורה הרביעית.
איך זה יכול להיות שהן המהדורה הרביעית בשנות השמונים בזמן שבשנות האלפיים הייתה לנו מהדורה שלוש וחצי? כי הן המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים בעוד שמה שאנחנו מכירים כ"מהדורות 3/3.5/4/5" הם בעצם המהדורות השלישית ואילך של מבוכים ודרקונים מורחב שחזרו לשם הקצר והקליט יותר.

בין 1977 ועד סוף שנות התשעים, בעצם היו שני קווי מוצרים נפרדים - מבוכים ודרקונים מורחב שהיה בעצם איסוף וסידור של החוקים מחוברות הבסיס וכל ספרי ההרחבה של מבוכים ודרקונים שיצאו בין 1974 ל-1977 ולצידו מבוכים ודרקונים ששמר על שם המותג הקצר והמקורי וכלל חוברת למתחילים (המהדורה השנייה, כשהראשונה היא החוברות הלבנות המקוריות) שממנה היו אמורים לעבור לשחק במבוכים ודרקונים מורחב, חוברת למתחילים וחוברת למתקדמים שהיו כבר משחק נפרד שעומד בפני עצמו (המהדורה השלישית) והקופסאות הצבעוניות שאנחנו מכירים גם בעברית שהן כבר מהדורה רביעית.

2) במבוכים ודרקונים בהתחלה גזע היה גם מקצוע והפיצול נוסף רק במבוכים ודרקונים מורחב
בכלל לא. השימוש בגזע כמקצוע, עם טבלאות נק"נ והתקדמות משלו, שמוכר מהקופסאות, הוא בעצם רעיון די מאוחר כרונולוגית שהחל במהדורה השלישית מ-1981 (של מבוכים ודרקונים, לא המורחב) ועבר לקופסאות ולא היה במקור.

במו"ד המקורית והישנה (החוברות הלבנות מ-1974) גזע ומקצוע היו נפרדים לגמרי. מצד שני, היו רק שלושה מקצועות - לוחם, קוסם וכוהן. גמדים וזוטונים יכלו להיות רק לוחמים (הגזע היה נפרד מהמקצוע אבל לא היו אופציות אחרות) בעוד שאלף יכל להיות גם קוסם וגם לוחם, אבל... היה צריך בכל הרפתקה לבחור אם הוא משחק הפעם כקוסם או לוחם!

לגמדים, זוטונים ואלפים היו מגבלות דרגה בעוד שלבני אדם לא, אבל ממילא המשחק המקורי לא ממש כלל חוקים לדרגות מעל 10-11 - דמות בדרגה 4 הייתה כבר גיבור ובדרגה 8 - גיבור על, כמורשת ממשחקי המלחמה במיניאטורות בהן מפקדים יכלו להילחם כמו 4 או 8 יחידות פשוטות, בהתאמה.
קצת מאוחר יותר, בספר ההרחבה הראשון "גרייהוק" נוסף מקצוע הגנב שכל הגזעים יכלו לקחת (משום מה ללא הגבלת דרגה) וכל אלה ותוספות מחוברות הרחבה נוספות ופרסומים במגזינים הרשמיים (דרגון, וקודמו שהוקדש למשחקי מיניאטורות בעיקר) נערכו ביחד לתוך מה שהפך מבוכים ודרקונים מורחב (מהדורה ראשונה).

הקטע שאלף, זוטון וגמד הם מקצוע בפני עצמם, הוא המצאה מאוחרת יותר שהייתה אמורה לפשט דברים עבור מתחילים במו"ד שהתפתחה כמשחק מקביל לילדים ונוער (בעוד שמוד"מ פנה לתלמידי קולג' וגברים מבוגרים) אבל עם הזמן הפכה למסובכת יותר עם כללי התקדמות מיוחדים בערכה למומחה ולאשף וגרסאות שונות של הגזעים (כמו גמד כוהן) בגאזאטירים וספרי הרחבה.

אז אם מישהו אומר לכם "במבוכים ודרקונים מהדורה ראשונה אלף וגמד היו מקצועות" תפנו אותו להודעה הזו.
 
סירבתי להאמין בהתחלה ואז בדקתי בקופסא הלבנה, ואכן - האלף פשוט הזוי...

מנגד, רפרפתי על הקופסא הלבנה שוב, וזה פשוט מדהים - לא פחות - כמה מהדברים שגייגקס כתב לפני כמעט 50 שנה עדיין איתנו, במיוחד הלחשים שנותרו כמעט אחד לאחד. אפשר להגיד הרבה על האיש, על הכתיבה שלו (מסעות מסוכנים - אני מסתכל עליכם) ועל הסרבול שבכתיבת 4000 טבלאות - אבל ההספק האדיר של האיש הזה ללא ספק פשוט הותיר חותם שלא יימחק.
 
חזרה
Top