• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

"שעת נעילה" - פרק ראשון מבטיח, נראית סדרה חזקה.

אז כאן 11, הערוץ היחיד שאני רואה כשאני כבר רואה טלויזיה, עשו זאת שוב.
סידרה על מלחמת יום כיפור שנראית כמו הפקה איכותית ויוקרתית. אפקטים מעולים וסצנות ריאליסטיות ועוצמתית.
מצד שני, מכירים את המושג "אזהרת טריגר"? אז כאן זה פסנתר שלם של טריגרים והסידרה לוחצת על כולם בבת אחת. הפגזות, מסדרונות ה"צוללת" התת קרקעיים של מוצבים, מכשירי קשר מטרטרים, הצווחה המתכתית של זחלי טנקים... בהחלט חוויה לא קלה שמזמינה פלאשבקים למי שיש לאן.

ושני דברים מעצבנים:
1) הפאה של ליאור אשכנזי. בשני מליון ש"ח לפרק יכלו להשיג אחת טובה יותר.
2) הפגז שבו משתמשים צוותי הצנטוריון לא היה קיים בשנות השבעים.
 
בסך הכל נהניתי מהפרק הראשון למרות שזה נראה לי מעט הזוי איך הם מצליחים לשלב את הבלגנים האישיים שלהם בתוך הבלגן הגדול יותר. גם למדתי מעט היסטוריה - לפני הפרק לא שמעתי מעולם על תנועה בשם "מצפן". מסדרונות הצוללת של המוצב הזכירו לי לפחות כמה סצנות מ-1917 (המשעמם להחריד.) למרות שהפרק היה הרבה יותר טוב מהסרט.
 
למרות שזה נראה לי מעט הזוי איך הם מצליחים לשלב את הבלגנים האישיים שלהם בתוך הבלגן הגדול יותר.

זה דווקא מציאותי לגמרי

מסדרונות הצוללת של המוצב

אלה המסדרונות הסטנדרטיים של כל מוצב שראיתי כמעט, חוץ מאחד או שניים ממש מושקעים שהיו להם מסדרונות בטון מזויין מרווחים יחסית.

קו העלילה של הפנתרים השחורים מסקרן. לא יודע עד כמה הוא מדוייק היסטורית, אבל זה שאף אחד מותיקי הקרבות שרואיינו לעיתונות לגבי דעתו על הסדירה לא זוכר פנתרים שחורים בצבא, עדיין לא מבטל את ההיתכנות ההיסטורית של זה.

סיפור אמיתי הוא לא בהכרח סיפור שקרה, אלא סיפור שיכל לקרות.
 
אני מאוד התלהבתי מהסדרה. אני מחכה לפרויקט הזה כבר בערך שנה וחצי, וזה מאוד ריגש אותי לראות הפקה ישראלית ברמה כזו. העלילות נראות מבטיחות, המשחק מעולה, וכמובן האפקטים ששואפים להוליווד. מאוד הזכיר לי את הסצנות של Fury, עם כמה הבדלים כמובן. המשחק מעולה, וכשניסיתי לצפות באחת הסצנות הקשות של הפרק שוב, מודה שהיה לי קשה ולא הצלחתי. אין ספק שיש שם הרבה טריגרים, זה בכל זאת נושא מאוד טעון.
קו העלילה של הפנתרים השחורים דווקא מעניין. כאן 11 מכניסים נושא שרלוונטי גם אז וגם היום לתוך הסדרה, וזה עדיין לא נוגד את השעיית הספק (לגולדה מאיר והפנתרים יש היסטוריה מורכבת הרי).
ושני דברים מעצבנים:
1) הפאה של ליאור אשכנזי. בשני מליון ש"ח לפרק יכלו להשיג אחת טובה יותר.
2) הפגז שבו משתמשים צוותי הצנטוריון לא היה קיים בשנות השבעים.
לגבי 1, מסכים לגמרי. זה נראה די מגוחך. אבל יכול להיות שהם עשו את זה בכוונה כדי לחזק אצל הדמות שלו את האתנחתא הקומית (אני עוד לא סגור על התפקיד של הדמות שלו, אבל עד כה הוא היה די משעשע).
לגבי 2, אני חושב שכן הייתה להם תחמושת ח"ש (חודר שריון, שהיום נקראת "חץ"), אלא אם פספסתי סוג אחר של תחמושת שהוזכר שם.

בכל מקרה, בתור חובב חיל שריון וסרטי מלחמה, אני מאוד מרוצה מההתחלה הזאת, ומאוד מחכה לפרקים הבאים.
 
ההחלטה להכניס את הפנתרים השחורים לעלילה היא לגמרי מכוונת - להראות שם לא רק את "יפי הבלורית והתואר" אלא גם את "הלא נחמדים" משכונות העוני. זה לגמרי מתכתב עם האקטואליה העדתית של ימינו. אבל המציאות ההיסטורית גם מחליקה תזכורת חתרנית במונחים בני זמננו - שבשנות השבעים פעילים פוליטיים מזרחיים לא היו אומרי-הן של הליכוד אלא דווקא פלירטטו עם הצדדים היותר רדיקליים בשמאל של אז (מצפן) ואפילו דיברו עם אש"ף לפני שזה היה באופנה.

השחקנים אכן טובים, אבל פה ושם קצת מוזר לי שבני 30+ משחקים את מי שאמורים להיות חיילים בסדיר. הקטע עם השיער שבמונחי צה"ל של היום נראה לגמרי לא תקני דווקא די אותנטי, אם להתרשם מתמונות של פעם.

, אני חושב שכן הייתה להם תחמושת ח"ש (חודר שריון, שהיום נקראת "חץ"), אלא אם פספסתי סוג אחר של תחמושת שהוזכר שם.

ח"ש-חץ, או בשמו המלא "חודר-שריון-מנעל-מיוצב-סנפירים" שרואים בסדרה הוא לגמרי ממלחמת לבנון הראשונה והלאה. במלחמת יום כיפור השתמשו בתחמושת חודרת שריון, אבל כזו שמיוצבת-סחרור ולא מיוצבת סנפירים. פגזים כמו L28 או L52 שבשנות התשעים עדיין השתמשו בו באימונים כדי לגמור מלאים פגי תוקף.

מה שמשתמשים בו בסדרה זה מה שמסומן בתמונה כAPDSFS-T בעוד שמה שהיה בשנות השבעים הוא מה שמסומן כAPDS-T:

1603430439091.png
 
אתמול היה הפרק השני. קצת ירידת מתח מהפרק הראשון אבל עדיין מוצלח.

התחושה היא שהיוצרים החליטו החלטה מעניינת - לקחת את הרקע ההיסטורי של המלחמה, אבל להשתמש בו כדי לספר סיפור מקורי משלהם. הקרבות והאירועים מרגישים מוכרים ומבוססים על אירועים אמיתיים, אבל אתה עדיין במתח מה יקרה אחר כך.

עושה רושם שדפנה (הדמות שמשחקת ג'וי ריגר) מתפקדת בעיקר כEye-Candy - במיוחד הקטע שפתאום בלי שום נימוק מיוחד היא מורידה את חולצה המדים ומאותו רגע מסתובבת בגופיה לבנה חסרת שרוולים וחצאית מיני צה"לית. אין לזה הסבר רציני חוץ מ"ציצים!", אפילו לא מזג אוויר - הדמויות הגבריות שלצידה מסתובבות בחולצות ארוכות שרוולים מבלי לחשוב להיפטר מהן.
 
זה די נראה ככה בפרק, אבל עדיין נועד בעיקר למשוך את עין הצופה ותו לא.
הייתי גם אומר ש"הייתי מצפה קצת יותר מקצינה בצה"ל" אבל אחרי שפעם תרגיל שלם הייתי צריך להעיר למילואימניקית "תסגרי את הכפתור, את לא בים ואת סרן" אז זה לא אומר כלום.
 
היום ציפיתי בשני הפרקים ואני חייב להגיד שהתרשמתי המשחק והאפקטים מעולים והסדרה ממש מכניסה אותך לתוך הבלגן והלחץ של המלחמה.
וגם כבן גולן היה קצת מצחיק לראות חברה שאני מכיר מהתיכון לבושי מדים ומשופמים בתור ניצבים...;)
 
הפרק השלישי היה כבר עם יותר אקשן, הרואי במידה ועם הבלחה סטייל החייל האמיץ שוויק בשיחה של אבינועם עם הסורי - רק שכאן שש וחצי אחרי המלחמה לא יהיה.

לכל מי שצופה בסדרה ומכיר את פרשת "הקב"ר המזמר" די ברור שאבינועם הוא בהשראת עמוס לונברג, מה שכל פעם מייצר את המתח של "האם עכשיו הוא יפול בשבי?" או שמא היוצרים של הסדרה הולכים להשתמש רק בהשראה אבל לספר סיפור אחר עם דמות אחרת.

נקודה מעניינת ששמתי לב אליה - די לא רואים "פלאפלים" בסדרה - הקצין הכי בכיר (הקמב"ץ עם הזקן המעצבן) הוא סרן, בעוד שבמכלול מבצעים של אוגדה אמורים להתרוצץ לפחות כמה רס"נים וסא"ל או שניים. דרגים בכירים יותר לא ממש נראים על המסך - לי זה מרגיש כמו החלטה אומנותית מכוונת להראות איך זו הייתה "מלחמת החפ"שים".
 
אמת, היה יותר עניין מהפרק הקודם (אם כי השיא היה לטעמי בפרק הראשון). קצת חבל לי שלא ראינו יותר ממלאכי ומני בן-דרור, אבל אני מניח שאי אפשר הכל.
לגבי ההשראה לדמות של אבינועם, אני לא מכיר את עמוס לונברג, אבל שמעתי שהדמות שלו מערבבת כמה סיפורים של חיילי מודיעין, אז הטוב עוד לפנינו. מה גם שנראה בינתיים שהתסריטאים לא ממהרים להרוג דמויות ראשיות (בינתיים), אז קשה לדעת.
הנקודה של "מלחמת החפ"שים" גם חדשה לי. מצד אחד, זה באמת מראה שהאוגדה לבד מול הסורים. מצד שני, קשה באמת להאמין שמפקד האוגדה עדיין לא נמצא במקום החם שאליו הוא נדרש. ונכון שבמקומות הגבוהים האלה אני פחות מבין, קמב"צ של אוגדה שלמה צריך להיות גבוה יותר מסרן, לא?
 
אבינועם - יצא לי לראות כמה אנשים כאלה במציאות בכל מיני מקומות באמ"ן. בינתיים כבר ראיתי איזה ביקורת שמאשימה את הסדרה בהומופוביה בכך שהיא מלעיגה אותו כדמות של חייל נשי וחלש שהוא גם מוזר שמסתובב עם קיפוד.

הנקודה של "מלחמת החפ"שים" גם חדשה לי

זה מוטיב די מוכר בהיסטוריוגרפיה של המלחמה. על איך שהפיקוד הבכיר לא הבין כלום והחיילים בשטח הצילו את המצב, לפעמים גם אחרי שאיבדו את הדרג הפיקודי הטקטי שלהם. חטיבה 188 למשל המשיכה להילחם ככוח אורגני למרות שהמח"ט, הסמח"ט וקצין האג"ם שלה נהרגו די על ההתחלה.


קמב"צ של אוגדה שלמה צריך להיות גבוה יותר מסרן, לא?

קמב"צ של אוגדה הוא בדרך כלל רב-סרן, אבל גם סרן יכול לאייש את התקן. אבל הדמות הרלוונטית למלחמה היא קצין האג"ם שהוא סא"ל, כמו כל שאר המטה של האוגדה עצמה - וגם אם הם בדיוק באיזה דיון או משהו, מוזר שעד כה לא רואים אותם בכלל. מצד שני, זו סידרת דרמה, לא דוקומנטרית - בגלל זה גם כל הזמן תראה את הדמות של תום אבני משרטט על מפות או עונה לטלפונים ברוב-לחץ ולא מנסה לא להירדם בהערכת מצב.
 
עכשיו אני בעצם מבין שהפרק הראשון היה כפול, ככה שהפרק הרביעי עכשיו הוא בעצם פרק חמישי.

המסר של "מלחמת החפ"שים" נהיה בולט יותר. הפרק הנוכחי גם יותר הרואי. המתח הבין-עדתי דווקא מנוצל כדי להעביר מסר חזק של אחווה - "רוצה סולידריות? זה כאן" כמו שאומר אחד הפנתרים השחורים.
 
היה ברור שאיך שיואב ידבר על זה ששניהם צריכים "לקפוץ למים" הוא ימות, וראיתי את זה בא מקילומטרים. מה שהיה אמור להיות רגע ששובר את הצופה, הפך לצופה שחובט במצחו בכעס על הקלישאה הפשוטה הזאת, שבמקרה הזה פשוט לא עובדת.
 
אני דווקא חושב שזה יהיה אחרת.
נכון יש את הקטע בפרק הקודם שאבינועם מתלונן שהרגליים שלו חלשות? ואת מוטיב הרגליים בשדה המוקשים?
אז עכשיו, כמו שנראה, יואב איבד רגל. אבינועם יגלה שהרגליים שלו מספיק חזקות בשביל שניהם ויסחב אותו על הגב עד דפנה.

יש לי עוד כמה חשדות לגבי מה שיהיה בפרקים הבאים:

מני בן-דרור זרק למלאכי משהו על זה שהוא נסע עם שרמנים בדיונות של סיני. יש לי תחושה שהוא הולך להשלים ציוותים באיזה תגבורת. אגב, ביוה"כ שרמנים (משופרים להחריד עם תותחים צרפתיים חדשים יחסית) נלחמו בהצלחה נגד טי-62, שהיו בין הטנקים הכי מתקדמים באותן שנים, ככה שזה לא קו עלילה תלוש.

האוגדה בנפח הותקפה במהלך המלחמה ע"י סורים והיו שם קרבות. יש לי תחושה שהקמב"ץ עם הזקן הדביק הולך למות, אבל נראה את דפנה (שסוף סוף עלתה על ב' ונראית ומתנהגת כמו קצינה נורמלית) יורה בסורים.
 
אז עכשיו היה את הפרק השישי.
סוף כל סוף רואים קצין בכיר בשטח - אל"מ. בעיקרון באוגדה יש בדיוק אל"מ אחד בקבע (סגן המפקד) אבל לא אומרים לנו מה התפקיד של אותו אדון שבהחלט יכול להיות גם מנל"ח (מנהל לחימה) שהוא איש מילואים. מצד שני, לא אומרים את התפקיד של אף אחד אחר.

נראה שבינתיים דפנה מקימה במו ידיה את מערך הנפגעים ואת חיל השלישות, ששניהם נוצרו אחרי מלחמת יוה"כ בדיוק מהסיבות שמתוארות בסדרה.

הקטע שכספי מתחרש מההפגזה מאוד דומה לתיאור הקרב על תל סאקי שקישרתי לערך הויקיפדיה עליו.

כששודר הפרק הראשון, המקהלה הקבועה באינטרנט של אתם-יודעים-מי-הם התחילה לילל על כמה שזו הולכת להיות סדרה תבוסתנית, אנטי-ציונית וכו' וכו' וכו'. בינתיים הסדרה עושה רושם מאוד פטריוטי והרואי בלי ליפול יותר מידי למלכודות הקיטש.
 
חזרה
Top