• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שנה חדשה של ערכות התחלה - Warhammer FRP 4e

בצירוף מקרים כיפי, אני פותח את השנה העברית החדשה כשיש לי שתי ערכות התחלה חדשות בבית ועוד אחת בדרך - אז זה ממש כיף לחובב ערכות התחלה כמוני.
אני רואה בהן את הדרך המושלמת להכיר משחק שמעניין אותי, אבל לא מעניין אותי מספיק כדי לקרוא ולהכיר את ספר החוקים המלא ;)
ערכת ההתחלה הראשונה היא של Warhammer Fantasy Roleplaying 4e, משחק שאהבתי את המהדורה השנייה שלו ושיחקתי בשלישית - אבל המה' ה-4 לא מספיק עניינה אותי כדי לקנות את ספר החוקים המלא.
הערכה השניה שהגיעה בתחילת השבוע היא של קריאתו של קתולהו - זה משחק שמסקרן אותי, אבל הוא BRP וזה מכאניקה קצת כבדה לי בימים אלו, וגם לא מספיק מסקרן אותי כדי להריץ מערכה. ערכת ההתחלה זכתה לשבחים ומכילה שלוש הרפתקאות שאפשר להריץ גם כחד"פ. נשמע מושלם.
לבסוף, הערכה של חרבות וכשפים היא האחרונה - אמנם יש לי אוגדן הכללים כדי לספק את צרכי הנוסטלגיה שלי, אבל תמכתי כי זה בעברית ואני מחזיק אצבעות שזה יקסים את הילדים שלי.

לשלושת ערכות ההתחלה הללו יש תחרות קשה על המדף - ערכת ההתחלה של פאת'פיינדר 2 היא בעיניי ערכת ההתחלה המגניבה ביותר, עם טונות של אביזרים, הרפתקאה חמודה וגם חוקים ליצירת דמות. ערכת ההתחלה של מו"ד 5 מכילה הרפתקאה מצוינת ויש עוד ערכות משובחות, כדוגמת זו של מסע בין-כוכבים.

בימים הקרובים אתחיל לצלול לכל אחת מהערכות, בעיקר רשמים מהירים בפורום (ממש מבאס שאין לי זמן לכתוב סקירות כמו שצריך).
הראשונה היא Warhammer, והנה תמונת השער של הערכה:
IMG_4761.jpg
רשמים מפורטים בהמשך,
אבל אני כבר יכול לקבוע עכשיו באופן מוחלט ונחרץ מאיכות ההפקה, העריכה, והכתיבה של השער של הערכה, שהיא באיכות מתקדמת בשנות אור לעומת כל יתר משחקי התפקידים בשוק, ומשאירה אותם לאכול חצץ. היא יכולה ללמד את כולם איך יוצרים משחק תפקידים מושקע ואיכותי, ביחוד שיטות שראשי התיבות שלהן כוללות רק שלוש אותיות כמו DND ו OSE.
(אבל זו לא תחרות הוגנת, ברור ששיטות עם חמש אותיות כמו WHFRP אוטומטית איכותיות מאשר שיטות עם שלוש אותיות :p)
 
בוודאי, התכנון הוא לפתוח נושא ייעודי לכל ערכה - קריאתו של קתולהו זה משחק שסיקרן אותי הרבה זמן וערכת ההתחלה היה תירוץ מצוין לקנות.
 
ופתחתי את הקופסה, אבל לפני שפתחתי הסתכלתי על הכריכה האחורית שלה:
IMG_4771.jpg
ניתן לראות מהרשימה ומהאיור שהקופסה עמוסה בכל טוב - יש בה הרבה דברים, בטח שיותר ממה שנדרש רק כדי להריץ משחק חד"פ בשיטה. עם זאת, עמוסה זה קצת מוגזם, בערך שליש מהקופסה זה אוויר.
יש לנו בפנים שתי חוברות, שש דמויות מוכנות, דפי עזר, סמנים, מפות ועוד! בשביל שלושים דולר, לא רע בכלל.

אז שפותחים את הקופסה, הדבר הראשון שבולט לעין זה שהצד הפנימי של כל אחד מהקופסאות מודפס - אחד הוא מסך למנחה, בהחלט שימושי והשני הוא מפה של Reikland. מגניב!

IMG_4773.jpg

יש גם סמנים חמודים, ו-2 קוביות של Q-workshop. אלו הן בהחלט קוביות איכותיות מאוד ומגניבות במראה. אישית הן יקרות מדי בשבילי, אבל התמורה בולטת לעין למי שרוצה להשקיע בקוביות.

הדבר הראשון שנתקלים הוא כמובן עלון של "קרא אותי ראשון". הוא מסביר קצת על המשחק, על שליט המשחק ועל השחקנים וגם מה יש בערכה. הוא בנוי ממש חמוד כשפותחים אותו ובצד האחורי יש קטע פלאף על וורהאמר.
IMG_4774.jpg
ברגע שקוראים, מבינים מהר מאוד שלמעשה כל הערכה מיועדת לשליטי משחק, ולא לשחקנים. למעט דפי הדמות, הסמנים וכמה עזרים - אין להם בכלל תוכן. שתי החוברות בערכה מיועדות למנחה, הראשונה היא הרפתקה והשני היא מדריך ל Uberreik, עיר בממלכה ועוד רעיונות להרפתקאות המשך (לפחות כך מופיע, נקרא בהמשך מה בדיוק יש שם).
העלון באיכות הדפסה גבוהה - לא פלאייר שמקבלים כדבר פרסום בדואר.

דפי הדמות בנויים גם כעלונים, ויש שישה מהם:
IMG_4776.jpg
בצד האחורי שלהם אפשר למצוא את האיור של הדמות, והצד הקדמי של העלון מתאר את האופי של הדמות, ומדוע "שווה" לשחק אותה. הוא גם מזהיר שבתוך דף הדמות מסתתרים סודות של אותה הדמות, אז מומלץ שרק מי שיבחר לשחק אותה, יקרא את מה שכתוב בפנים.

כשפותחים את דף הדמות, הבחירה של קיוביקל-7 שלא להוסיף לערכה חוקים ליצירת דמויות מתבהרת ואני מסכים איתה לחלוטין - למרות שלרוב אני כאן מעדיף ערכות שמציעות גם אופציה לבניית דמויות:
IMG_4777.jpg
השיטה של WHFRP 4e, כמו המהדורה השנייה והראשונה היא שיטת אחוזים, עם שילוב של תכונות באחוזים ביחד עם מיומנויות באחוזים. יש די הרבה תכונות שכולן מקוצרות לשתי אותיות (למשל WS זה Weapon Skill) וגם רשימת מיומנויות לא קצרה. רוב המיומנויות זהות, אבל חלק ייחודיות לאותה דמות.
בנוסף, אפשר למצוא נתונים נוספים, מה הסגנון המגניב של הדמות, ואת השיריון של הדמות - זו שיטה עם אזורי פגיעה.
בסך-הכל זה לא נראה מאוד מורכב, אבל זה בהחלט אופי מכאני שונה מבית הספר של מבוכים ודרקונים וגם מרוב השיטות המודרניות היום.
בצד שמאל של העלון אפשר למצוא הסבר על הדברים העיקריים, ובצד ימין אפשר למצוא מידע על הדמות - גם הרקע שלה אבל גם דברים מגניבים כמו היחס שלה לדמויות האחרות, הסיבה שהיא יצאה להרפתקאות וסודות!
הסיבה שציינתי מדוע אני מבין שלא הוסיפו חוקים ליצירת דמות, היא בגלל שזה לא מאוד פשוט, ובספק שאפשר לתמצת את זה ל-20/30 עמודים בודדים. הרבה יותר קל לקחת שיטה כמו פאת'פיינדר 2, לבחור שלוש מורשות וארבע מקצועות מאשר לחתוך את WHFRP.

אז סיימתי לעבור בינתיים על החלק לשחקן. בסופ"ש נעבור לחלקים של המנחה.
ושאלה קשורה אם כי לא לערכה עצמה - האם סגנון כתיבה כמו כאן מתאים בעיניכם גם לסקירה? בהתחלה חשבתי לכתוב את זה רק בפורום, אבל תוך כדי כתיבה אני שוקל בשנית וחושב שאולי בסוף גם אפרסם כסקירה באתר (עם כל התמונות :) )
 
הסגנון בהחלט מתאים לסקירה לדעתי. למעשה, רוב ה"סקירות" באתר הן יותר ביקורות מסקירות, והפורמט הזה מרגיש יותר כאילו אתה סוקר את המוצר מאשר מבקר אותו- שזה מצוין.

אני מאוד אוהב את הכיוון המודרני של ערכות התחלה לבוא עם "עלונים" לדמויות, זה ממש מגניב ונוח ומאפשר להכניס אמנות יפה של הדמות שמכניסה אותך למשחק.
אני כבר יכול לקבוע עכשיו באופן מוחלט ונחרץ מאיכות ההפקה, העריכה, והכתיבה של השער של הערכה, שהיא באיכות מתקדמת בשנות אור לעומת כל יתר משחקי התפקידים בשוק, ומשאירה אותם לאכול חצץ
אשמח מאוד לפירוט על זה.

חוץ מזה, הערכה נראית באמת ממש טוב- אם כי שיטת אחוזים עם איזורי פגיעה היא בהחלט דבר מיושן ומסורבל, לא שזה רע, אבל בהחלט משהו שאני מתרחק ממנו. מעט חבל במקרה הזה, כי זה הדבר היחיד שאני לא אוהב בשיטה ממה שציינת בינתיים.
 
שיטת האחוזים היא אכן מכאניקה מיושנת, לא שזה בהכרח גרוע, אבל בעידן המודרני זה קצת חורק.
זה גם Roll under, שאני יודע שלחלק מהאנשים זה גורם להם לפיצוץ מוח ספונטני.
אבל, העלונים ודפי ההסבר ממש מקלים על להבין את השיטה על-אף שהיא באחוזים ופחות מיינסטרימית.

העלונים בהחלט מגניבים, בכלל איכות ההפקה של הערכה היא מדהימה, כמו רוב הערכות המודרניות - למעשה הערכה של מהדורה חמש נראית יחסית פשוטה אליהם, אפילו שגם היא באיכות הפקה טובה מאוד.
לעומת זאת, קיבלתי אתמול את הערכה של חרבות וכשפים, והיא נראית ממש מוצר חובבני לעומת הערכות של היום. לדעתי היא באיכות הפקה פחות טובה מהערכה האדומה של שנות השמונים, וזה מבאס טילים לראות מוצר חובבני כזה שהיה צריך (לדעתי) להביא בשורה לשוק הישראלי.

אשמח מאוד לפירוט על זה.
זה רפרנס לכל ההתלהבויות המוגזמות לחלוטין (לדעתי) מהאיכות של OSE בהשוואה לשיטות האחרות. ראה נושאים אחרים כאן ;)
 
חזרה
Top