• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חדשות הכרוז שלוש עולמות מערכה קלאסיים מגיעים למבוכים ודרקונים חמש

במהלך הכנס הוירטואלי D&D celebration מכשפי החוף הודיעו שהתכנון שלהם הוא להוציא שלוש עולמות מערכה קלאסיים בשלוש השנים הקרובות.
https://www.belloflostsouls.net/2020/09/dd-three-classic-settings-coming-next-year.html

השנה צריך לציין כבר יצאו שני עולמות מערכה - Wildemount של קריטיקל רול ו Theros שהוא עולם מערכה של יוון הקלאסית. אז אם בתחילת הדרך היו יוצאים ארבעה ספרים בשנה שאחד מתוכם הוא עולם מערכה, כעת זה כבר השתנה.

בכל מקרה מה עולמות המערכה שאתם חושבים שיצאו? זו הרשימה של עולמות המערכה הקלאסיים שאין עדיין בחמש:
גרייהוק - עולם המערכה המקורי, אבל לא בטוח שמספיק ייחודי לעומת ממלכות נשכחות.
השמש השחורה - די בטוח שהוא יצא לאור לדעתי. בטח כשהפסיונים מגיעים בטאשה.
ספלג׳מר - מבוכים ודרקונים בחלל, אמממ, היו רמיזות עליו אבל קצת יאכזב אותי לראות אותו.
פליינסקייפ - עולם המערכה של במישורים, גם עליו אני מהמר שיצא לאור.
Birthright - הסוס השחור במרוץ, הוא לא מאוד פופולארי אבל יש לו שטיק ייחודי... אז מי יודע?
רומח הדרקון - לגמרי קלאסיקה. נכון שזה עוד עולם מערכה אבל אם רוצים נוסטלגיה, זה מועמד מוביל.

אז אלו עולמות מערכה אתם חושבים שמכשפי החוף יוציאו לאור מחדש?
ומעבר לכך, השאלה היא האם צריך עוד עולמות לחמש? כבר יש לנו חצי תריסר עולמות בשיטה...
 
מה שמשותף לכל עולמות המערכה הרשמיים שיצאו למהדורה 5 מלבד "ממלכות נשכחות", וזה עלה גם בראיון המדובר, זה שכל אחד מהם מותח את הז'אנר לכיוון פחות נוסחאתי ומוסיף גם מכאניקות חדשות שמתאימות את המשחק לאווירה.

ראבניקה מגרד את המדע הבדיוני עם קסם גבוה ואיגודי תעשיינים;
אברון הוסיף מקצוע מאגי-פאנק, פטרונים קבוצתיים וכלים להריץ משחקי פאלפ-נואר;
ווילדמאונט שייך פחות, כי הקטע שלו זה לגמרי למשוך צופים של הסדרה שלא שיחקו קודם, אבל גם הוא מוסיף אסכולה תשיעית של קסם מאגי ומרחיב מאוד על חפצי קסם שמתחזקים ככל שהדמות משתפת איתם פעולה;
תרוס מתמקד בדמויות שהן חצי אלים או שנולדו בדרך ניסית או שיש עליהן נבואות, כמו בסיפורי מלחמת טרויה או גיזת הזהב שם יש חבורה שלמה של גיבורים שנלחמים במפלצות.

אם אני מסתכל על עולמות המערכה הקלאסיים, למרות שגרייהוק מהודק פי אלף מהממלכות הנשכחות (וזה למרות שיש בו חייזרים עתיקים שהשאירו טכנולוגיה מתקדמת קבורה בביצות), הוא לא מציע ז'אנר שאין בממלכות הנשכחות. למעשה, כמעט כל ההרפתקאות הרשמיות של מהדורה 5 הן פשוט הרפתקאות קלאסיות של גרייהוק שעברו עיבוד לממלכות נשכחות (מתקפת הענקים, קבר האימה, מקדש הרוע היסודני...)

לעומת זאת השמש השחורה מוסיף הישרדות בעולם עם טכנולוגיה נחותה (כולם עם כלי נשק מעצמות) וספלג'אמר מוסיף חלליות קסומות, אז הם הימורים טובים יותר.

ההימור השלישי שלי הוא רומח הדרקון, שהוא כן מאוד נוסחתי, אבל הוא עדיין אייקון תרבותי בארצות הברית ויכול אולי למשוך שחקנים חדשים.
 
מצד שני, סאלטמארש מתואר די במובהק כחלק מגרייהוק (עם הצעות לשלב אותו בעולמות משחק אחרים)

השמש השחורה די מתבקש - יש הרבה זמזום מסביב לחזרה אפשרית שלו בשנים האחרונות.

פליינסקייפ - מתחבר לי עם התכנים של ספר האויבים של מורדנקיינן. אישית אף פעם לא התחברתי לקונספט הזה וגם בשנות התשעים הוא נראה לי הזוי ומוזר. אולי בגלל ששנאתי את הפונטים שהשתמשו בהם במוצרים שלו.

רומח הדרקון - עושה רושם שהוא סוס מת. לא יצאו ספרים חדשים מזה עשור. אם הוא יצא, הוא יצא כמו אזור מערכה והרפתקה גדולה (סטייל רייבנלופט) לא כמו ספר עולם.

מייסטרה יכול להיות בחירה מעניינת. עולם גנרי לגמרי, אבל יש לו את השטיקים של "אין אלים, רק בני אלמוות" ואת העולם החלול.
 
שכחתי לחלוטין את מייסטרה, מסכים שהוא יכול להיות בחירה מעניינת וגם יש לו יתרון שהוא הרבה זמן לא יצא לאור באף מהדורה (לדעתי מאז ימי מו"ד קופסאות) אז מכשפי החוף יכולים בהחלט לשחק עם העולם.
למען האמת, רק מתוך נוסטלגיה, סבירות גבוהה שאקנה את זה - אם כי אני לא בטוח מה אחוז השחקנים של היום ששיחקו לפני 20 שנה - אני משער שבמקרה האופטימי זה אולי רבע מכלל השחקנים של מהדורה 5.

בנוגע לראבניקה, אני לא ממש מכיר אנשים שמשחקים בו באמת. גם Wildemount.
עם זאת, לדעתי נראה לפחות עוד ספר אחד שקשור למג'יק שיוצא למהדורה חמש בשנה-שנתיים הקרובות.
השאלה הגדולה אם המודל של ספר בודד לכל עולם מערכה (ואולי ספרי הרחבה ב DMGuild) הוא מספיק חזק כדי לא לגרום לפיצול של כלל השחקנים בין עולמות המערכה השונים כמו שקרה בתקופת מוד"מ.
 
ההימור שלי הוא ספלגאמר שכתוב כך שהוא חלק מפליינסקיפ שכולל בתוכו את כל עולמות המערכה והשמש השחורה.
הייתי שמח לראות את רייבנלופט מורחב בתור עולם נפרד מעבר לסטראהד, אבל אני לא מאמין שזה יקרה.
אבל בגדול אני שבע מעולמות מערכה, הייתי מעדיף ספרים כמו המדריך של וולו או מורדנקן או משהו שניתן להתאים ל(כמעט)כל עולם.
 
לפי גוגל, לשמש השחורה יצא ב2011 ספר בשם death mark:
https://www.amazon.com/Death-Mark-Novel-Abyssal-Plague-ebook/dp/B004ZZKU1A

שאיכשהו אמור להתחבר לקו עלילה חוצה עולמות עם התעוררתו של האל הדפוק תריזדון.

לא קראתי, אבל זה לא מרגיש לי נוח - כל הקטע של אתאס היה הניתוק שלה משאר העולמות של מו"ד, עם ה"אפור" שחוסם מסעות בין מישוריים וזה שאין בה אלים. פשוט אין.
 
אני מהמר על חמה קודרת, רומח הדרקון ומייסטרה.
לחמה קודרת יש הרבה מעריצים ומעט מאוד שחקנים. רומח הדרקון הוא קלאסיקה ומהדורה 5 יודעת לפרוט על קלאסיקות. מייסטרה היא פשוט אופציה מעניינת.
גרייהוק הוא עולם המערכה מתחת לפני השטח של רוב המהדורות ובמהדורה 5, כפי שציינו פה, ההרפתקאות עברו תרגום לממלכות נשכחות.
אני לא ממש רואה את פליינסקייף יוצא למהדורה 5. ספלג'אמר אפשרי בהחלט, מתחרה עם מייסטרה. זכות מלידה נשמע משעמם.
מעניין אם הם יוציאו כהרחבת עולם מערכה או כמערכת משחק. אני מקווה שכמערכת משחק, נשמע יותר מעניין.

אני ממש מקווה שלא יוציאו את חמה קודרת, מיציתי את מהדורה 5 ואם הם יוציאו ספר על אתאס אהיה חייב לרכוש אותו (ועוד עם דמי המשלוח הנוראיים).
 
השמש השחורה / חמה קודרת זה די Given.
אני גם ממש אופתע אם או פליינסקייפ או ספלג'אמר לא יהיו ספר מערכה.
השאלה הגדולה לדעתי זה מה השלישי.

זה רעיון קיים שכל עולמות המערכה מחוברים - זה הבסיס של Spelljammer, אם הוא יחזור - כנראה שזה יהיה הכיוון של ההרפתקאה, מעיין Grand tour של כל העולמות של מבוכים ודרקונים.

נ.ב. אני מקווה מאוד שעד שהספר יצא לאור (לכל המוקדם שנה הבאה) הקורונה תהיה מאחורינו ומשלוח מוזל יחזור לאפשרויות מאמזון - אם כי גם הזמנה מוקדמת מהממלכה זה לא נורא.
 
בספר של אברון כתוב בפירוש שהוא וכל המישורים שלו הם חלק מthe great wheel, מוסתר וחסום משאר היקום, אבל קיים בתוכו, יש אפילו הערות כיצד לשלב אותו ביקום הרחב. כך שנראה שכל עולמות המערכה נכתבים בהנחה שהם חלק מאותו יקום, אני בספק אם עולם השמש השחורה יהיה יוצא דופן.

יחד עם עולמות המערכה של MtG שהוכנסו רשמית למו"ד וויש בהם דמויות מפורסמות שקופצות בין עולמות, ספרי הרחבה שנכתבים מנקודת מבטם של דמויות שקופצים בין עולמות והכנת ממלכות נשכחות לMtG זה נראה כמו עניין של זמן עד שיצא ספר שידבר בהרחבה על מעבר בין העולמות השונים, ואני סקרן לראות אם יהיה מדובר בספר "עולם" (ספלגאמר) או בספר הרפתקאה שיעסקו בנושא.
 
מרתוס אמר/ה:
בספר של אברון כתוב בפירוש שהוא וכל המישורים שלו הם חלק מthe great wheel, מוסתר וחסום משאר היקום, אבל קיים בתוכו, יש אפילו הערות כיצד לשלב אותו ביקום הרחב. כך שנראה שכל עולמות המערכה נכתבים בהנחה שהם חלק מאותו יקום, אני בספק אם עולם השמש השחורה יהיה יוצא דופן.
לאאאא... זה סתם מס שפתיים שכתוב בגרסה של מהדורה 5 וגם זה בצורה של חיוך וקריצה למי שרוצה לשלב את העולמות.
העולם as intended הוא קוסמולוגיה משלו ובלי קשר לגלגל הגדול.
 
הייתי מאוד רוצה רומח הדרקון, אבל זה כנראה "לא שונה מספיק"
למרות שאני חושב שיש הרבה מה להמיר שם ל5. האמת, חלקמהסיבה שכנראה אוותר על הרעיון שלי להנחות את זה במו"ד 5.

להרחיב לחלל נשמע כמו כיוון שילכו אליו
ספלג'אמר
אבל גם פליינסקייפ, הם הרי הוציאו את הקמפיין הזה.. על הגהנום?
 
אני חושב שזה קצת יותר ממס שפתיים. לדעתי ההכנסה של אברון ליקום הרחב מבחינה "קאנונית" מהווה דוגמה לאחד העקרונות הבסיסיים בכתיבה של מהדורה 5-כל העולמות קיימים באותו יקום ומעבר בניהם אפשרי RAW.
(או במילים אחרות-לא צריך להמציא את המקור לכל מפלצת בכל עולם בנפרד, ותפסיקו להתלונן שאותו אל שמופיע בכמה עולמות רשמיים שונים)
.be
החל מ17:30 הם מדברים על מעבר בין עולמות מו"ד. (ואומרים בפירוש שספלג׳מר ופליינסקייפ הם חלק בסיסי בכתיבה של מהדורה 5, גם אם אין ספר ספציפי שמדבר רק עליהם)
אברון מתחיל ב-24:25 והתשובה ממש ב27:30
אגב, יש שם גם אזכור לשמש השחורה ולכך שהיא חלק מהיקום הרחב.
 
אני לא זוכר בדיוק את הדקויות, אבל מהזכרון המעומעם שלי וחיפוש של שלוש דקות בגוגל, השמש השחורה חסומה מהמישורים על-ידי מישור שנקרא The Gray.
יכול להיות בהחלט שזה משהו שהיה קיים בימי מוד"מ ואז השתנה במה' 3 או מה' 4, אבל לפחות פעם זה היה עולם "חסום" שעומד בפני עצמו.
 
ב4 הgray עדיין היה קיים. גם עכשיו, עדיין לא אמרו שהוא לא קיים- ככה שבהחלט ייתכן שזו הוצאה מההקשר, ושהיוצרים התכוונו שדארקסאן היא חלק מהמולטיוורס גם אם אי אפשר להגיע אליה.
כן שווה להגיד שבתיאוריה לא בלתי אפשרי לעבור דרך האפור, בהתחשב בכך שהגית' עשו את זה לפני מאות שנים (והתנוונו קשות).

אני דווקא לא חושב שרומח הדרקון ייצא כספר מערכה, הפאנדום לא מספיק חזק כרגע והוא לא באמת יוסיף דברים חדשים. כן הגיוני לי שדארקסאן תצא, אולי ספלג'אמר (בשביל הפסדו-מד"ב) ומייסטרה, שתתאים לחידושים של ההרפתקאות הישנות ולנסיון המשיכה של אנשים ששיחקו בעבר והפסיקו.
 
הקוסמולוגיה של חמה קודרת הייתה שונה משל יתר עולמות מוד"מ. היו את מישורי היסודות הפנימיים שהיו בעלי השפעה רבה ושימשו מקור ללחשי הכוהנים (בספרי הרחבה הופיעו גם מישורי פארא-יסודות אבל בואו נתעלם מהם), המישורים החיצוניים נעדרו או למצער - ללא קשר עם אתאס. במקום המישור האתרי והאסטרלי היו האפור ששימש כמישור האל מתים וחוצץ בין אתאס לשאר היקום והשחור שהיה מישור צל.

במהדורה הרביעית איחדו את האפור והשחור באופן טבעי לצלמוות ואת מישור הפיות הפכו ל"ארץ שברוח" שנכחדת כתוצאה משימוש בקסם.

מעניין מה יהיה במהדורה החמישית, אחרי שהם נסוגו קצת מהקוסמולוגיה של המהדורה הרביעית.
אני מקווה שהם יישמו את הקסם הטמאי בצורה מושכלת, לא כל כך אהבתי את היישום במהדורה הרביעית (האמת שהיישום שלו אף פעם לא היה מוצלח במיוחד, הוא היה יותר מעניין בסיפורים מאשר במכניקה).

בנוגע לגית, כיוון שלא מזדקנים במישור האסטרלי, הגיתיאנקי מטילים ביצים במישור החומר הראשוני. כנראה שפעם אחת הם הצליחו איכשהו להגיע לאתאס אבל לא לצאת וכך נוצרו הגיתים של אתאס - תינוקות גיתיאנקי מגודלים - פראיים ובעלי כוח פסיוני (ובלי חרבות כסף ודרקונים אדומים כמובן).
 
רומח הדרקון - עושה רושם שהוא סוס מת. לא יצאו ספרים חדשים מזה עשור. אם הוא יצא, הוא יצא כמו אזור מערכה והרפתקה גדולה (סטייל רייבנלופט) לא כמו ספר עולם.
נראה שלא כל כך סוס מת.

אתמול מרגרט וייס וטרייסי היקמן הגישו תביעה נגד מכשפי החוף, שלטענתם מונעים מהם להוציא טרילוגיה חדשה של ספרים בעולם, עליה הוסכם שיעבדו ב-2017. לפי כתב התביעה, שני הספרים הראשונים בטרילוגיה ("דרקונים של תרמית" ו"דרקונים של גורל") כבר בשלבי עריכה מתקדמים, והמדפיס הוא חברת-בת של פינגווין הוצאה לאור.

לדעתי, לולא הסכסוך המשפטי שפרץ עכשיו, זה קלאסי להוציא ספר עולם מערכה של רומח הדרקון במקביל לטרילוגיה חדשה של ספרי קריאה.

מעדכן שאני פותח לזה שרשור חדש בנושא, בדקות הקרובות.
 
פספסתי את השרשור הזה, רק רוצה להוסיף שהתייאשתי שנה אחר שנה לקוות שיצא ספר רשמי של 5E עבור "חמה קודרת", בנוסף, הייתי ממש שמח אם מייסטרה תחזור, גם אני מטעמי נוסטלגיה וגם כי דברים השתנו במשך 20-30 שנה בגישה של ספרי מערכה (בחוברות של אז זה נראה יותר כמו סקירה הסיטורית-גיאוגרפית).
עד כאן מה שהייתי רוצה, בפועל (לצערי), זה לא ההימור שלי.
אני מהמר על פליינסקייפ אבל גם בזה אני לא ממש בטוח.
 
טוב, כנראה שהסכסוך הזה מוציא את רומח הדרקון מהמשוואה - נכון שמכשפי החוף כנראה לא חייבים את טרייסי והיקמן, אבל זה לא סביר שיוציאו עולם מערכה בלי פוש משולב עם מוצרים תומכים.
באסה
 
חזרה
Top