אז, לפני שסוקלים אותי בעגבניות, השיטה הזו היא כרגע יצירה גולמית שזקוקה לעיבוד. נכון לעכשיו החלטתי שלא לכלול בה יכולות רציניות יותר מהיכולות הבסיסיות. ואף על פי כן, אני מאמין שהוורסטליות והמגוון שהשיטה מעניקה לשחקן ולמנחה (אם כי צורתה הגולמית כרגע לא מרשימה במיוחד) מעמיקה את החוויה של השחקן הממוצע ממו"ד 5. את השיטה יצרתי בגלל המקרים הרבים בהם נתקלתי של חד-גוניות ביצירת דמויות עבור השיטה, כשכולם מבוססים על אותם מקצועות בסיס.
אציין מראש שהטקסט נכתב בכמה פרקי זמן שונים, ולא עבר יותר מדי עריכה, אז אם יש סתירות בטקסט, מוזמנים להעיר לי.
למה להשתמש בשיטה הזו?
השיטה הזו מביאה יחד איתה קלות ופשטות הן ביצירת הדמות והן בהרצת המשחק. נוסיף על כך ונאמר, שהשיטה מאפשרת לכם להרכיב דמויות רב גוניות, מעבר למגבלות שהספר הבסיסי מציב עליכם.
ולמרות זאת, השיטה פחות מתאימה לנובים מוחלטים במהדורה, ועל כן אני ממליץ לבעלי ניסיון בלבד במהדורה להשתמש בשיטה ככללותה.
כיצד השיטה עובדת
השיטה פועלת לחלוטין כמו מו"ד 5, עם כמה שינויים קטנים. השינוי הראשון והמשמעותי ביותר הוא מכאניקת הנקודות. כל שחקן מתחיל עם מספר נקודות לבחירת המנחה, בהתאם למשחק. המספר יכול לבוא כמספר קוביות (האהוב עלי), לבחירת המנחה, או מספר נקודות קבועות (על מנת לתת אמת מידה לערך הנקודות, ניתן להשוות דמות בדרגה 1 לדמות עם 5ק12 נקודות). הנקודות משמשות לקניית הגזע והיכולות של הדמות, כמתואר למטה. בנוסף אליהם, ישנם כמה שינויים מינוריים נוספים.
היוזמה – בשיטה הזו, היוזמה נחשבת למיומנות לכל דבר, אליה ניתן להשיג תוספים באותה דרך כמו כל מיומנות, כמוסבר בעמודת השליטה.
השליטה – השליטה בשיטה הזו עובדת בצורה אחרת. במקום שליטה, ביכולתה של דמות לקבל תוסף של +1 לכל הגלגולים של מיומנות מסוימת,הצלה מסוימת,כלי מסוים או נשק מסוים. כל תוסף כזה של +1 עולה נקודה אחת, כאשר שדרוג התוסף עולה מספר נקודות השווה למספר אליו התוסף עולה (לדוגמא, שדרוג לתוסף +2 עולה 2 נקודות,שדרוג לתוסף +3 עולה 3 נקודות, וכן הלאה). את תוספי התכונה מוסיפים כרגיל לכל אחת מהבדיקות, לפי התכונה המתאימה לה.
שליטות שמקבלים מהגזע – במידה וקיבלת שליטה במיומנות או בכלי מסוים מהגזע, רכישת התוסף השני (נניח, התוסף ל+2) עולה 1, התוסף השלישי עולה 2,וכן הלאה.
נשקים – התוסף לגלגולים של נשקים מתווסף רק לגלגולי ההתקפה ולא לגלגולי הנזק.
שריונות – דמות אשר שולטת בשריון מסוים או במגן יכולה לקבל את התוספים הנגזרים מאותו השריון, בדיוק כמו שליטה במו"ד 5. דמות אשר מנסה להשתמש בשריון או במגן שאינה שולטת בו מקטינה בחצי את התוסף לדרג"ש שהיא מקבלת ממנו (וכך, דמות אשר חובשת שריון לוחות תתהדר בדרג"ש השווה ל14, במקום 18).
זהב – הזהב ההתחלתי נקנה גם הוא על ידי נקודות, ובמחיר של נקודה 1 ניתן לקנות 3ק4 מ"ז עבור הדמות, איתה היא יכולה לרכוש מוצרים שונים. כרגיל, כל קנייה נוספת מעלה את המחיר של ה3ק4 מ"ז בנקודה נוספת.
שפות – פועלות באותה צורה, כאשר שליטה מלאה בשפה עולה נקודה 1, שליטה מלאה בשפה שנייה עולה 2 נקודות, וכן הלאה.
נק"פ – יש לך נק"פ התחלתי השווה למספר הנקודות בהם השתמשת על מנת לבנות את דמותך, ועוד תוסף החוסן שלך וכל תוספים אחרים מיכולות מסוימות. בנוסף, ביכולתך לרכוש נק"פ עבור נקודות. יחד עם כל נק"פ שאתה רוכש, אתה מקבל גם את הקב"פ המתאים, ומוסיף לגלגול הקובייה את תוסף החוסן וכל תוסף אחר.
1ק4 נק"פ – 2
1ק6 נק"פ – 3
1ק8 נק"פ – 4
1ק10 נק"פ – 5
1ק12 נק"פ – 6
1ק20 נק"פ – 10
1ק100 נק"פ - 50
העלאת ערך תכונה – ביכולתה של כל דמות להעלות את ערך התכונה שלה ב1, במחיר של 2 נקודות, עד למקסימום של 20. בשונה מהשליטות השונות, העלאת ערך תכונה פעמים מרובות לא עולה נקודות נוספות, והמחיר ההתחלתי נותר קבוע.
מפלצות וחפצי קסם - כמו היכולות, המנחה יכול לאשר לשחקן לרכוש מפלצות וחפצי קסם. המחיר שלהם מחושב בדרך דומה ליכולות, שהרי הם לרוב נבנים אחד על גבי השני. במידה והשחקן בוחר לרכוש מפלצת או יריב כלשהו, היריב כנראה יבוא כבן ברית של השחקן, ויסייע לו בצורה חופשית, לפי הנחייתו של המנחה. חפצי הקסם פועלים כרגיל.
ד"ק להצלה מלחשים:עבור כל לחש, יש לך ד"ק להצלת לחשים/תוסף להתקפות לחשים שונה. הד"ק להצלת לחשים הבסיסי הוא 9 + תוסף תכונת הטלת הלחשים שלך, בעוד התוסף הבסיסי הוא 1 + תוסף תכונת הטלת הלחשים שלך. המחיר להגדלת הד"ק/תוסף ההתקפה דומה למחיר להגדלת תוסף המיומנות, ופועל באותה הצורה.
לחשים:ביכולתך לרכוש את היכולת להטיל לחשים, אחת למנוחה ארוכה או למנוחה קצרה, לפי המחירון הבא. ביכולתך לרכוש את היכולת להטיל את הלחש פעם נוספת בין המנוחות, עבור אותו מחיר.
לחשונים, כמובן, אתה מסוגל להטיל לפי רצון.
טוב, אז זהו. אני כרגע עובד על הרחבה לנושא, שתכלול גם נתונים מכאניים משמעותיים. מה אתם חושבים על השיטה, נכון לעכשיו? מעבירה נכונה את הרעיון? רעיונות ניסוח אחרים?
אציין מראש שהטקסט נכתב בכמה פרקי זמן שונים, ולא עבר יותר מדי עריכה, אז אם יש סתירות בטקסט, מוזמנים להעיר לי.
למה להשתמש בשיטה הזו?
השיטה הזו מביאה יחד איתה קלות ופשטות הן ביצירת הדמות והן בהרצת המשחק. נוסיף על כך ונאמר, שהשיטה מאפשרת לכם להרכיב דמויות רב גוניות, מעבר למגבלות שהספר הבסיסי מציב עליכם.
ולמרות זאת, השיטה פחות מתאימה לנובים מוחלטים במהדורה, ועל כן אני ממליץ לבעלי ניסיון בלבד במהדורה להשתמש בשיטה ככללותה.
כיצד השיטה עובדת
השיטה פועלת לחלוטין כמו מו"ד 5, עם כמה שינויים קטנים. השינוי הראשון והמשמעותי ביותר הוא מכאניקת הנקודות. כל שחקן מתחיל עם מספר נקודות לבחירת המנחה, בהתאם למשחק. המספר יכול לבוא כמספר קוביות (האהוב עלי), לבחירת המנחה, או מספר נקודות קבועות (על מנת לתת אמת מידה לערך הנקודות, ניתן להשוות דמות בדרגה 1 לדמות עם 5ק12 נקודות). הנקודות משמשות לקניית הגזע והיכולות של הדמות, כמתואר למטה. בנוסף אליהם, ישנם כמה שינויים מינוריים נוספים.
היוזמה – בשיטה הזו, היוזמה נחשבת למיומנות לכל דבר, אליה ניתן להשיג תוספים באותה דרך כמו כל מיומנות, כמוסבר בעמודת השליטה.
השליטה – השליטה בשיטה הזו עובדת בצורה אחרת. במקום שליטה, ביכולתה של דמות לקבל תוסף של +1 לכל הגלגולים של מיומנות מסוימת,הצלה מסוימת,כלי מסוים או נשק מסוים. כל תוסף כזה של +1 עולה נקודה אחת, כאשר שדרוג התוסף עולה מספר נקודות השווה למספר אליו התוסף עולה (לדוגמא, שדרוג לתוסף +2 עולה 2 נקודות,שדרוג לתוסף +3 עולה 3 נקודות, וכן הלאה). את תוספי התכונה מוסיפים כרגיל לכל אחת מהבדיקות, לפי התכונה המתאימה לה.
שליטות שמקבלים מהגזע – במידה וקיבלת שליטה במיומנות או בכלי מסוים מהגזע, רכישת התוסף השני (נניח, התוסף ל+2) עולה 1, התוסף השלישי עולה 2,וכן הלאה.
נשקים – התוסף לגלגולים של נשקים מתווסף רק לגלגולי ההתקפה ולא לגלגולי הנזק.
שריונות – דמות אשר שולטת בשריון מסוים או במגן יכולה לקבל את התוספים הנגזרים מאותו השריון, בדיוק כמו שליטה במו"ד 5. דמות אשר מנסה להשתמש בשריון או במגן שאינה שולטת בו מקטינה בחצי את התוסף לדרג"ש שהיא מקבלת ממנו (וכך, דמות אשר חובשת שריון לוחות תתהדר בדרג"ש השווה ל14, במקום 18).
זהב – הזהב ההתחלתי נקנה גם הוא על ידי נקודות, ובמחיר של נקודה 1 ניתן לקנות 3ק4 מ"ז עבור הדמות, איתה היא יכולה לרכוש מוצרים שונים. כרגיל, כל קנייה נוספת מעלה את המחיר של ה3ק4 מ"ז בנקודה נוספת.
שפות – פועלות באותה צורה, כאשר שליטה מלאה בשפה עולה נקודה 1, שליטה מלאה בשפה שנייה עולה 2 נקודות, וכן הלאה.
נק"פ – יש לך נק"פ התחלתי השווה למספר הנקודות בהם השתמשת על מנת לבנות את דמותך, ועוד תוסף החוסן שלך וכל תוספים אחרים מיכולות מסוימות. בנוסף, ביכולתך לרכוש נק"פ עבור נקודות. יחד עם כל נק"פ שאתה רוכש, אתה מקבל גם את הקב"פ המתאים, ומוסיף לגלגול הקובייה את תוסף החוסן וכל תוסף אחר.
1ק4 נק"פ – 2
1ק6 נק"פ – 3
1ק8 נק"פ – 4
1ק10 נק"פ – 5
1ק12 נק"פ – 6
1ק20 נק"פ – 10
1ק100 נק"פ - 50
העלאת ערך תכונה – ביכולתה של כל דמות להעלות את ערך התכונה שלה ב1, במחיר של 2 נקודות, עד למקסימום של 20. בשונה מהשליטות השונות, העלאת ערך תכונה פעמים מרובות לא עולה נקודות נוספות, והמחיר ההתחלתי נותר קבוע.
מפלצות וחפצי קסם - כמו היכולות, המנחה יכול לאשר לשחקן לרכוש מפלצות וחפצי קסם. המחיר שלהם מחושב בדרך דומה ליכולות, שהרי הם לרוב נבנים אחד על גבי השני. במידה והשחקן בוחר לרכוש מפלצת או יריב כלשהו, היריב כנראה יבוא כבן ברית של השחקן, ויסייע לו בצורה חופשית, לפי הנחייתו של המנחה. חפצי הקסם פועלים כרגיל.
ד"ק להצלה מלחשים:עבור כל לחש, יש לך ד"ק להצלת לחשים/תוסף להתקפות לחשים שונה. הד"ק להצלת לחשים הבסיסי הוא 9 + תוסף תכונת הטלת הלחשים שלך, בעוד התוסף הבסיסי הוא 1 + תוסף תכונת הטלת הלחשים שלך. המחיר להגדלת הד"ק/תוסף ההתקפה דומה למחיר להגדלת תוסף המיומנות, ופועל באותה הצורה.
לחשים:ביכולתך לרכוש את היכולת להטיל לחשים, אחת למנוחה ארוכה או למנוחה קצרה, לפי המחירון הבא. ביכולתך לרכוש את היכולת להטיל את הלחש פעם נוספת בין המנוחות, עבור אותו מחיר.
לחשונים, כמובן, אתה מסוגל להטיל לפי רצון.
מחיר למנוחה ארוכה | מחיר למנוחה קצרה | דרג הלחש |
1 | 1 | לחשון |
2 | 6 | 1 |
3 | 9 | 2 |
4 | 12 | 3 |
5 | 15 | 4 |
6 | 18 | 5 |
7 | 21 | 6 |
8 | 24 | 7 |
9 | 27 | 8 |
10 | 30 | 9 |
טוב, אז זהו. אני כרגע עובד על הרחבה לנושא, שתכלול גם נתונים מכאניים משמעותיים. מה אתם חושבים על השיטה, נכון לעכשיו? מעבירה נכונה את הרעיון? רעיונות ניסוח אחרים?