הדעות די חלוקות בסוגיה
אני אישית מאד בעד בניה מסודרת של עולמות מערכה עשירים בפרטים ובקרסי עלילה, ומעדיף אותם ב-100% על יצירה משותפת של העולם אד-הוק במהלך הסשנים (למרות שאני מאד בעד הרחבה של העולם בשיתוף פעולה שחקן-מנחה, בעיקר הרחבה שנובעת מבניית הרקע של הדמויות).
טיפ ראשון: תחשוב/תחשבי על איזו שהיא תמה מעניינת שתהיה תמת בסיס של העולם שלך, ותאפשר לך לתת תשובה לשאלה - מה מייחד את העולם שלך מעולמות מערכה אחרים והופך אותו מעניין בשבילי בתור קורא/עוקב אפשרי. זו יכולה להיות תמה אחת או שילוב בין תמות.
צריך להשקיע הרבה מחשבה כאן, ולדעתי גם להמנע מנסיון לעקוף את הקושי הזה על-ידי בחירת תמות 'מאגנביות' ומוקצנות מדי ("זה עולם של שמונה-מאות אלים רדיואקטיבים שאוכלים את העולם בסוף כל שנה, שהוא בעצם מדליון קסום שתלוי מעל הריק ומתנדנד כמו מטוטלת!"), שאחר-כך יהיה קשה להשתמש בהן באורח קוהרנטי במשחק בפועל בעולם.
טיפ שני: כדאי אמנם לבנות עקרונות יסוד גדולים לעולם המערכה וליישם אותם לתוך מה שתכתוב/תכתבי אחר-כך, אבל כדאי לא להתאהב בהם יותר מדי ולא להתמכר לזה.
הרבה קוראים נוטים להשתעמם מהר מאד מ-20 עמודים מפורטים על אלים מאלים שונים, קוסמולוגיות ועוד.
לפעמים, אחרי שבונים את הקונספטים הגדולים, כדאי לרדת במעבר חד לאיזה איזור התחלתי ולהתחיל ליישם אותם שם בזהירות, באופן שמתאים לעלילה שאפשר יהיה להריץ לדמויות מתחילות, עדיף בלי להפוך אותן ל"אחים הקטנים של האלים, שמתקשרים כל יום לבדוק מה שלומם" (לדעתי, כמובן - אלא אם כן העולם בתמה של בני-אלים או משהו כזה). באיזור הזה לנסות לבנות מערכה התחלתית עם סיפורים ודמויות מעניינות, עם הסיפור הגדול מהדהד ברקע, אבל לא נדחף פנימה יותר מדי.
טיפ שלישי: כאשר תעשה/תעשי מה שנכתב למעלה, יצוצו לך לא פעם סיפורים ורעיונות נוספים שירחיבו את הסיפור הראשון הקטן, ולפעמים הם יזרקו את עצמם למעלה, ישפיעו ויהפכו את הסיפור הגדול הראשוני ליותר מפורט, מעניין ועם רבדים שונים שכמעט לא היה סיכוי לעלות עליהם בכתיבה הראשונית מלמעלה.
טיפ רביעי: כאשר מגיעים ליצירת קבוצה, לעודד שחקנים לקרוא ולעשות אינטרפרציה של הרקע, עם יד חופשית יחסית (בגבולות הסביר ואיזון המשחק) בלהרחיב את העולם אגב הרקע והסיפורים שקשורים לרקע. מנסיון - לקחת דברים ששחקנים טובים שקראו את העולם כתבו, ולשלב אותם בעולם, מאד מעשיר ומאד מעלה את הרמה, ולפעמים חלקים מזה נשארים גם אחרי סוף המערכה של אותה קבוצה/דמות.
נ.ב: אם בניית עולמות מפורטים מעניינת אותך, אני מזמין אותך כמובן לבדוק את עולם המערכה מלסטרה (תת-הפורום השני של משחקי תפקידים כללי, כאשר העולם עצמו נמצא בלינק הבא:
עולם המערכה מלסטרה).
--------------------
נוסף בעריכה:
טיפ חמישי, וחשוב מאד לדעתי: כאשר מתחילים ליצור את המפות (כלומר, להתחיל לפרוט לפרוטות את התמות הבסיסיות שלך לתוך העולם), בשום פנים ואופן על תכריח/תכריכי את עצמך למלא את כל העולם "כי צריך", ולנסות לאלץ את עצמך ליצור עשרות או מאות מקומות שאין לך עדיין מושג אמיתי לגביהם, רק כדי למלא את המפה.
זה כמעט מתכון בטוח ליצירת תוכן פחות טוב, לשיטתי.
אין שום בעיה, בטח לא בשלבים הראשונים של בניית עולם, להשאיר חלקים רבים, ואפילו את רוב המפה כשטחים ריקים, או לפעמים בכלל לוותר על מפה כללית של העולם ולהסתפק רק במפה של האיזור ההתחלתי. הרבה יותר טוב, לדעתי, לשמור מקום לרעיונות מאוחרים שאולי יעלו לך מהאיזור ההתחלתי ומהמשחקים הראשונים בעולם.