• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שאלות לגבי משחקים מקוונים בפורום

לכל מי שכבר שיחק/משחק, פעמים רבות אני חושש להתחייב למשחק כיוון שאני לא בטוח מה הזמינות און ליין המצופה (אם בכלל) או לחילופין מה תדירות ההודעות המצופה.
אני יודע שזה שונה ממשחק למשחק אבל מה בכל זאת מתרחש בדרך כלל מניסיונכם?
ואיך זה עובד כשעוברים לקרב? יש מפה? הקרב עובר לתוכנה אחרת או שהוא גם מורכבים מפוסטים בפורום?
 
קצב התגובות בהחלט שונה ממשחק למשחק, אבל אני חושב שהסטנדרט הוא לפחות 2-3 תגובות בשבוע, עם ניסיון להגיב בקצב מהיר יותר במקרה של קרב או סצנה שרוצים להריץ.

בנוגע למעבר לקרב, רובנו משתמשים בgoogle sheets בשביל מפות, אתה מוזמן להסתכל במוות עגום לדוגמה כדי לראות מפות נהדרות- עדיין לא ראיתי מפות טובות בפורמט הזה משל rui. אני יודע שיש כאלה שמעדיפים להשתמש ברול20 בשביל המפות, או בדרכים אחרות. אישית, לא מזמן שמעתי על אפליקציה בשם owlbear rodeo שמאפשרת ליצור מפות ולשתף אותן כך שניתן לשחק עליהן. היא נראית ממש טובה, אבל עוד לא הספקתי לנסות אותה.

והיי, בתיאוריה כל עוד המפה היא 10*10 משבצות, אפשר להשתמש בטבלאות בפורום :D
 
אני אתן דבר ראשון כתבה שמסכמת את רוב מה שיש לי לומר בנושא שכתב Nextorl Nextorl : טיפים להנחייה של משחק תפקידים באינטרנט
ועכשיו, על הכתבה הזו אוסיף את הדעות הלחלוטין אישיות מהניסיון שלי במשחקים מקוונים.

לקבוע קצב קבוע, כול יומיים תגובה נגיד, זה ממש יעיל. גם כול שלושה או ארבעה ימים שכול אחד מהשחקנים מחויב בתגובה זה לחלוטין סבבה, וימים בשבוע כמו שמצוין בכתבה זו שיטה ממש טובה. תמיד יהיו שחקנים שיגיבו בקצב שונה, וזה מאוד תלוי בסופו של דבר בשחקנים שגייסת על פי כמה זמן יש לכול אחד מהם. ובכול משחק יהיו אנשים עם קצב שונה, זה טבעי. חשוב רק לשים לב לעובדה שמגיבים. גם אם לאט, צריך לשים לב שהמשחק כן זז ולא מוצא את עצמו בנקודת תקיעה.

עכשיו, הכלי הראשון לעשות את זה הוא קבוצת וואטסאפ/דיסקורד/סקייפ. זה לא מחייב, אבל זה כלי מאוד יעיל. החל מלהזכיר לאנשים להגיב, סתם לדבר שם באאוט של המשחק, לתיאום טקטיקות ודיבורים רציניים גם. הדברים האלו משאירים את המשחק חי ואת השחקנים פעילים, ומאוד עוזרים. זה הכלי הכי יעיל בעיניי, ולמרות שיש משחקים שמאוד הצליחו גם מבלי זה, אישית שיחקתי רק במשחק אחד שהגיע לסיום מבלי זה, וזה היה לפני שנים, כשזה היה פחות נפוץ. היום אני מאוד בעד.

הכלי השני הוא תגובות מפרפלות, אם אשתמש במונח של הגמדים. בין תגובה לתגובה במשחק פורום יש זמן, בין אם זו תגובה ארוכה שמכניסה את השחקנים לסצנה חדשה ופונה לכולם או פשוט תגובה קצרצרה של "הדמות שלי מנסה רגע לשים לב לפרט קטן לפני שהיא תגיב" למנחה. במשחק רגיל זה הרבה פחות עניין מאשר במשחק פורום. שאלות קטנות אולי עדיף להעלות בקבוצה פרטית במקום בקבוצה, כדי למנוע מצב שמחכים לאדם יחיד על שטות קטנה ומעכבים את כולם מתגובה.
אגב, המקום שהכי חשוב לעשות את זה הוא שיחות בקבוצה. בניגוד למשחק פיזי, במשחק פורום אתה לא יכול לראות את השחקנים, ולכן קשה להבהיר מי אין לו פשוט מה להגיב למה שנאמר ומי פשוט לא מצא עדיין את הזמן לשבת על המחשב ולהגיב. אני מציע לתת סימן מוסכם לכך שפשוט אין לך כשחקן מה לומר (הסימן שאני לרוב לוקח זה לשלוח # או . בצ'אט האאוט). זה דבר קטן, אבל זה מהדברים שכן עוזרים לשים לב למה קורה כרגע והאם צריך לקדם יותר או פחות כמנחה את הסיטואציה.

ולסיום, אל תדחוק את עצמך לפינות. שים לב ללו"ז של השחקנים, ותנסה להימנע מלהגיע לסיטואציה ארוכה בה אתה תלוי בתגובות של שחקן שמגיב יחסית לאט, לדוגמה (אם יש לו שיחה חשובה עם המלך שעשויה להשפיע על גורל הקבוצה, נגיד). זה נראה פשוט על הנייר, כי בפורום פשוט מאי פעם לפצל את הקבוצה וככה לשמור על כולם משחקים (ספוילרים הם כלי מדהים), אבל חשוב לשים לב שאם יש 2 קבוצות בקצב שונה אתה לא מוצא את עצמך עוצר ליותר מידי זמן קבוצה אחת כדי שהשנייה תעמוד בקצב (כי הקבוצה האחת כבר מול חדר הבוס והשנייה באמצע). זה במיוחד מסוכן בקרבות אם קבוצה אחת מסיימת את הקרב ממש מהר והשנייה נתקעת באחד. זה קצת מסובך, להבין את הקצב בו כול שחקן מגיב ומשחק, אבל זו מיומנות ששווה לתרגל דווקא במשחק פורום בשביל להימנע מהתקיעה.

ועכשיו שסיימתי לגבי תקיעה של המשחק, שזה לדעתי הנקודה הכי מסוכנת למשחקי פורום וזה למה חפרתי עליה (רוב המשחקים בפורום לרוב מסתיימים פשוט כי בשלב מסוים מפסיקים להגיב), אפנה לשאלות האחרות בהודעה.

ואיך זה עובד כשעוברים לקרב? יש מפה? הקרב עובר לתוכנה אחרת או שהוא גם מורכבים מפוסטים בפורום?
במשחקים שדורשים מפה, ראיתי גם את הניסיון של תיאטרון המחשבה (שפחות עובד בעיניי לטווח ארוך) וגם את הניסיון של מפה בגוגל sheets או רול20. לרוב מפה ב-google sheets מספיקה, ברול20 היא יפה יותר אבל בעבר העדפתי להימנע ממנה כי היא לא עובדת עם טלפונים וזה מגביל מאיפה שחקנים יכולים להגיב. הבנתי שהתוכנה עודכנה ועובדת גם למשתמשים חינמיים על טלפון עכשיו, אבל עוד לא ראיתי אותה בשימוש ככה.

הרבה פעמים בקרבות, בעיקר גדולים, ראיתי תיאומים של הרצות, זו שיטה מאוד טובה לעשות את זה. הקרב כמובן מתרחש גם הוא כחלק מפוסטים בפורום, למרות שיצא לי כבר לראות קטעים שהעדיפו לקחת קטעים במשחק החוצה ממנו ואז פשוט לסכם אותם בפורום ואין שום סיבה שזה לא יעבוד עם קרב (במשחק ממלכות שבורות עשינו את זה עם שיחות בין דמות שחקן אחת ודב"ש, פשוט דיברנו כשיחת סקייפ ואז עשינו לשיחה ארוכה ומהירה העתק הדבק לפורום). ואפשר גם להריץ אותו ברגיל, בפורום, בקצב המשחק, ככה מרבית המשחקים עושים. קרב אבל הוא עם פוטנציאל די גדול לתקיעה בגלל עניין היוזמה והפעולה לפי סדר, והמכאניקות של קרב, ולכן אתן רגע את השני סנט שלי על איך לא להיתקע במשחק בגלל קרבות:

תבחר בשיטה מתאימה מראש, או שתשחק את השיטה המתאימה בצורה הנכונה. שיטה מתאימה היא שיטה שבה פעולות מסתכמות מהר, ואפשר להתקדם קדימה מבלי להיתקע על הפעולה של כול שחקן. שיטה לא מתאימה היא שיטה שדורשת דו שיח בין המנחה לשחקן בזמן שהשחקן פועל.
במשחק שולחני, זה לחלוטין הגיוני לגלגל התקפה, "23 פוגע?" שואל השחקן, והמנחה מסתכל ועונה "כן" והשחקן ממשיך לגלגול הנזק. במשחק פורום, זו אינטרקציה שתיקח עוד 2 תגובות. לכן, ששחקן מגלגל התקפה, אני מצפה ממנו גם לגלגל את הנזק ולומר "אם פוגע, ככה נזק" כבר בהודעה. אם הקבוצה של המשחק פעילה מספיק בשביל שבזמן שליחת התגובה הוא יכול לשאול את המנחה את זה, מה טוב, אבל גם אם לא אז אני מצפה מהשחקן להגיב. בשלבים הראשונים של הקרב, זה הגיוני לחלוטין שהשחקנים עוד לא ידעו את הדרג"ש וההגנות של היריב, אבל משלב מסוים בקרב זה הגיוני שהמנחה יגיד "אם גלגלתם 21 ומעלה אתם פוגעים ותתארו את זה", בשביל לחסוך את האינטרקציה ולאפשר לשחקנים להגיב בלי הצורך בדו שיח.
עכשיו, הצלות הן עניין בעייתי. בהרבה שיטות מו"ד, האויב מגלגל הצלה, ואתה חייב לדעת מה יצא לו בהצלה בשביל להמשיך את התור שלך כשחקן. במקרים כאלו, זה בלתי נמנע, ואם כבר זה מחייב עדיף לעשות את הגלגול הזה בקבוצת האאוט אם אפשר. זה למה אני חושב שמהדורה 4 מושלמת למשחקי פורום, כי אין בה את העניין הזה. מה שכן, אמליץ להפחית ביכולות בסגנון הזה עד כמה שניתן.
עניין נוסף הוא תגובות והפרעות מידיות. אם בכול פעם המנחה יצטרך לשאול "האם מישהו מפריע או עושה משהו?" המשחק ירוץ ממש לאט, לכן כדאי לדבר מראש על יכולות שבעצם פועלות מחוץ לתור ומפריעות לדמויות אחרות. ברוב המשחקים ששיחקתי, פשוט מסכימים לחזק יכולות כאלו ולאפשר אותן רטרואקטיבית. זה מחזק את היכולת, כי אם לדוגמה יש לך יכולת שמוסיפה למישהו לדרג"ש כשהוא מותקף אתה יודע אם זה יחסום את ההתקפה או לא, או כמה נזק תימנע, וכו', אבל זה עדיף לשם זרימת המשחק.
לסיום- כול דבר שיחסוך את האינטרקציה הנוספת בזמן סיבובים של אחרים. אם יש שחקן מרפא שחשוב לו לדעת כמה נק"פ יש לשאר השחקנים במקום שהוא יצטרך לשאול אותם בכול פעם שכול שחקן יגיב ספוילר בסוף ההודעה שלו עם הנק"פ של הדמות שלו, ועם הדרג"ש אם למנחה גם חשוב לדעת אם הוא פגע בו. אם מישהו נותן באפים רבים וקשה לעקוב אחרי המשך שלהם, שיוסיף ספוילר בסוף כול תגובה שלו עם משך הבאפים בתורו, שיהיה זמין לכלל השחקנים.
האידיאל הוא ששחקן שזהו תורו יוכל להגיב את כול התור מהתחלה לסיום ולהעביר לתור הבא בתגובה אחת בעיניי, וככול שאתה עובד עם זה יותר טוב המשחק ירוץ יותר.

ולסיום, מומלץ שלאויבים תהיה יוזמה קרובה, ולאפשר לשחקנים עם יוזמה צמודה לפעול ביחד. עדיף כמנחה להימנע מסדר יוזמה של "יוסי, שלד, אמנון, מומיה, משה, ליץ'" כי זה אומר שבכול פעם מחכים לשחקן או למנחה אחד בלבד להגיב, וכול מפלצת לוקחת תגובה שלמה עם תורה. לעומת זאת "יוסי, אמנון, משה, מומיה, שלד, ליץ'" בכול פעם יש קטע בו כלל השחקנים מגיבים (וכמו שאמרתי, מומלץ להתעלם מהסדר ביניהם, בכול מקרה רוב מהדורות המו"ד מאפשרות השהיית פעולה כחלק מהחוקים), ואז תגובה אחת בה המנחה מגיב לכול המפלצות במכה. הקרב עם היוזמה השנייה יזרום הרבה הרבה יותר טוב.

משחק שעושה את זה טוב: מו"ד 4, והנה דוגמה לתגובה שלי במשחק מוות עגום כול מה שרשמתי- ספוילר לגבי מצב הדמות עם ההגנות שלה בסיום התגובה וכול המצבים שמשפיעים עליי. הפרעה מידית מתבצעת בתור כי הסכמנו שזו שיטה שתעבוד מהר יותר למרות שזה מחזק אותה רטרואקטיבית. זו תגובה ארוכה, כי אנחנו דמויות בדרגה 20 עם שלל כוחות מצבים וחפצים קסומים, אבל כול תגובה שהגבנו קידמה את הקרב.
ובנוסף, השהיית פעולה היא מכאניקה מאוד טובה ולכן לא צריך לחשוב יותר מידי כאשר מאפשרים לשחקנים עם יוזמה צמודה לפעול יחד.
משחק שעושה את זה גרוע: הנשגבים מהדורה שנייה. לנשגבים יש 10 שלבים להתקפה, וגם אם לרוב מחצית מהם לא רלוונטיים, עדיין בכול התקפה במשחק יש את הקטע של "בכמה זה עבר את ההגנה שלך? מה הספיגה שלך?" כאשר התכונות ההגנתיות של דמויות משתנות פר התקפה. כאשר בשביל לבצע התקפה יש כול כך הרבה שלבים וכול כך הרבה דו שיח, והתקפה לוקחת במינימום 4 תגובות, המשחק הזה גרוע לפורום. [אגב, כהערת אגב, אפשר לתקן את הנשגבים, אם אתה מוכן לעוות לחלוטין את מכאניקת הקרב, שזה מה שאני עושה בקמפיין הביתי שלי כדי שזה לא יהיה כזה מעצבן לגלגל התקפה, אבל זה עבודה, הרבה יותר מפשוט "לחזק הפרעות מידיות" כמו שזה במהדורה 4.
בנוסף, שיטת היוזמה דורשת לפעול לפי הסדר ולא מאפשרת לשחקנים עם יוזמה צמודה לפעול ביחד כמעט בכלל אלא אם הם פועלים בדיוק באותו הטיק, והיא בכללי די גרועה למשחק פורום כי כמעט תמיד מחכים לבנאדם אחד להגיב.
=========


לסיכום פשוט על כול החפירה המוגזמת שלי: הדבר שהכי צריך למנוע במשחק פורום הוא תקיעה. לא תמיד המשחק ירוץ במרץ רב, אבל הוא תמיד צריך לזוז. בגדול איך עושים את זה? נמנעים מלהיות תלויים בתגובות של מישהו יחיד, מקדמים את המשחק כמה שיותר עם כול תגובה, משתמשים בקבוצת אאוט גם כדי להשאיר את המשחק חי וגם כדי לייעל את התגובות (עם שאלות קטנות שלא מצדיקות להתעכב בשתי תגובות שלמות בעבורן).
 
עריכה אחרונה:
אני אשמח לשמוע כמה אתם חושבים שמפות קרב זה חשוב למשחקים בפורום (הכוונה לשיטות כבדות יחסית כמובן). אני מניח שאם אין מפה ובכל פעם שואלים את המנחה אם אני יכול להגיע אליהם בתנועה אחת או שלא יכול לתקוע את המשחק אבל גם להשתמש במפה נראה מאוד מסובך. כמה אתם חושבים שזה הכרחי?

הבהרה: אני לא מתכוון לדברים כמו מו"ד 4 או פת'פינדר שחייבים מפה אלא למשחקים שבהם היא יותר אופציונאלית.
 
כמו שעוג אמר לפני, משחקים בפורום יכולים להתקע מאוד מאוד בקלות, ומפות קרב בהחלט מקדמות את המשחק וחוסכות את הback and forth הזה בין השחקנים למנחה כל הזמן.
זה לא אומר שהן חובה, ואתה יכול להסתדר עם מפה בסיסית יותר. לעידן ה13 לדוגמה יש שיטת קרב עם טווחים פשטניים יותר (אתה או בקפאפ, או בטווח קרוב, או בטווח רחוק. כשטווח קרוב זו פעולת תנועה אחת ורחוק זה לפחות שתיים). אתה יכול גם לאגד את הדמויות לאיזורים בקרב (נגיד: [טרקלין הפונדק: משה, יוסי, גורי] [מרתף היינות: אבי, ישעיהו, נתי] [חדר 420: יונתן, ברק]) ולא להכנס לקרבות טקטיים של ממש.
 
בתור שחקן נוסף באחד ממשחקי העידן ה13 שהיו בפורום וכרגע משתתף בקרב ללא מפה במו"ד 5 אני יכול להסכים עם נקסטרול שמפות זה לא באמת חיוני, אבל מסייע.
בעידן ה13 (שהמשחק הגיע להיכל התהילה גם בלי קבוצת OUT) כמעט כל תגובה של המנחה במהלך קרב הייתה צריכה להחיל את הטווחים. כלומר: (משה בקפא"פ עם אויב א', יוסי בקפא"פ עם אויבים ב' ו-ג'. בטווח רחוק: אריה. בטווח קרוב: כל השאר).
בקרב הנוכחי במו"ד 5 הסיטואציה תלת ממדית מדי למפה נורמלית (כרגע יש 3 דמויות בקומה הראשונה שתוקפות מטווח אויב שנמצא במרתף ודמות רביעית שקפצה בין הקומות ועל האויב), לכן אנחנו נעזרים בקבוצת האאוט של המשחק לגבי שאלות (למשל: שאלתי אם יתרון הגובה מספק מחסה ואיזה).
בקרב אחר במו"ד 5 ועם מנחה אחר הוא אמר שבגלל שיש רק אויב 1 אין צורך במפה והיו עוד מקרים שבהם קרב ללא מפה בהחלט מספיק ולא דורש מעקב אחרי כל ההודעות כדי לדעת מי נמצא איפה ועושה מה כדי שהשחקנים ידעו כיצד לפעול.

בנוגע למשפט האחרון, העוג הברברי נתן הסבר טוב בנוגע ללמה קרבות תוקעים משחק כשגם אם משתמשים בכל הטיפים שהוא נתן, לפי הניסיון שלי קרבות של כמה סיבובים שמתנהלים בפורום בד"כ נמדדים בימים-שבועות ולא בשעות/דקות כמו במשחקים שולחניים (הקרב הזה לקח שבוע וחצי לעומת הקרב הזה נגמר בחצי-שעה).
בקרבות שנמדדים בימים אי-אפשר לצפות מהשחקנים כל הזמן לזכור מה כל אחת מהדמויות עושה ולמרות שאפשר לקרוא כל פעם את כל ההודעות מתחילת הקרב זה לוקח זמן ורצוי לפשט את המידע כמה שיותר. בין אם מדובר בלהכין מפה/לרשום מי נמצא בקפא"פ עם מי כמנחה ובין אם מדובר בלשמור את הנתונים של הדמות שלך כל הודעה כשחקן (גם כדי שהשחקנים האחרים יוכלו לראות את זה).


בנוגע לקבוצות OUT: כמו שכבר כתבתי משחק העידן ה13 שהשתתפתי בו הגיע להיכל התהילה גם בלי קבוצת out, אבל עם 2 שחקנים מתוך ה-6 שהתחילו אותו (אני ארחיב על עזיבת שחקנים עוד מעט). למעשה, זה המשחק היחיד שהשתתפתי בו והגיע לשם.
במשחק מו"ד 5 שהזכרתי מקודם קבוצת האאוט של המשחק היא למעשה הודעות פרטיות קבוצתיות פה בפורום (יש עוד משחק שאני משתתף בו שיש לו גם את זה וגם WhatsApp).
במשחקים אחרים יש/היו קבוצות דיסקורד (עם אפשרות לבוט לגלגול קוביות) ו/או קבוצות WhatsApp בלבד כאשר בחלק מהן מצאתי את עצמי בתקופות עמוסות שלי מבקש כמעט כל יום בשעות הערב-לילה אמל"ק על ההודעות שנכתבו בקבוצה כשפעם אחת אחד השחקנים האחרים לא אהב את זה במיוחד וכתב על זה משהו (מניח שהיו עוד כמה פעמים שלא כתבו לי כלום).
אני כותב את זה כי חשוב להבין שכמו שיש יתרונות בקבוצות האאוט השונות יש להן גם חסרונות, כמו סנכרון בשעות הפעילות (שזה זה די מתנגש עם החופש להגיב בשעות שנוח לך שקיים במשחקי פורום) וצורך במעקב אחרי מקום נוסף.
אל תבינו אותי לא נכון, אני חושב שהיתרונות גוברים על החסרונות בקבוצות האאוט (כשאצל כל סוג קבוצה זה יכול להיות חסרון שונה), אבל חושב שרצוי להכיר גם את זה כשמגיעים להחלטה איזה סוג קבוצה לפתוח ואם לפתוח (מה גם שזה לא מחייב כי תמיד אפשר להחליף באמצע או להשתמש בכמה אפשרויות).


גם ההרפתקאות הפשוטות ביותר לוקחות בדרך כלל לפחות שנה להשלמה (בשביל להבין את משך הזמן מספיק להסתכל על היכל התהילה, אבל מניסיון אישי אני אכתוב שקריאת העורב הוא כרגע המשחק הפעיל הוותיק בפורום, קצת מעל ל3 שנים ואנחנו עדיין בארק הראשון...). משך הזמן הזה גורר תקופות עמוסות אצל שחקנים, תקיעות ואיבוד עניין - אין באמת הרבה דברים שאפשר לעשות כדי למנוע את זה מאחר וזה תלוי בחיים האישיים שלנו. כלומר, כמעט כל משחק מאבד שחקנים מסיבות שלא בהכרח קשורות בו וחשוב להכיר את זה. חלק מהמנחים מגייסים שחקנים מחליפים וחלק לא. זה תלוי בשה"מ עצמו, במספר השחקנים שנשארו, בכמה קדימה השה"מ תכנן את העלילה, כמה האיזון למה שתכנן משתבש, בקרבה לסיום או תחילת המשחק ועוד כל מיני משתנים שרובם קיימים גם במשחק שולחני.
מה שאני מנסה לומר זה ש"ההתחייבות" לא צריכה להדאיג עד כדי שקילה לוויתור על משחק שמעניין לשחק. תמיד חשוב לדבר עם השה"מ לפני המשחק/תקופה עמוסה ואני בטוח שהוא יבין את המצב ויכניס את זה לשיקולים שלו, אחרי הכול גם לו זה בטוח קרה/יקרה מתישהו. במידה ואתה הוא מי שפותח משחק בפורום אתה צריך לצפות לבעיות מסוג זה באיזשהו שלב.
 
חזרה
Top