• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

חדשות הכרוז קמפין מימון ההמון לערכת ההתחלה "חרבות וכשפים" (בעברית!) יצא לדרך!

אני כבר תמכתי - חרבות וכשפים - הערכה למתחיל

"חרבות וכשפים" - הערכה למתחיל היא שער הכניסה לתחביב משחקי התפקידים, מיועדת ומותאמת לגילאי 8 ומעלה, ומכילה את כל מה שצריך כדי ללמוד ולהתחיל לשחק. התומכים יוכלו לקבל לידיהם את הערכה ולהתחיל לשחק בתחביב הטוב בעולם.


מה יש בערכה למתחיל​

הקופסה מכילה את כל מה שצריך כדי ללמוד ולשחק משחקי תפקידים:

החוברת לשחקן המתחיל - מכילה את חוקי המשחק, כל סוגי דמויות הפנטזיה שאפשר לשחק, וחוקים שיאפשרו להמשיך לשחק ולפתח את הדמות. החוברת נפתחת בהרפתקת יחיד, אותה ניתן לשחק לבד, בלי לקרוא את שאר החוקים, והיא מלמדת את עקרונות המשחק הבסיסיים.

1f2cdf56-dc88-c49b-f41c-6df6aa4c2d46.jpg

החוברת למנחה המתחילה - אחד או אחת המשתתפים לוקחים על עצמם את תפקיד מנחה המשחק. החוברת הזו מכילה משאבים, תוכן, עצות ואת כל מה שצריך כדי לאסוף קבוצת חברים ולהתחיל להנחות להם משחקי תפקידים. החוברת מכילה הרפתקה ראשונה למנחה המתחילה, שמתאימה למשחק ראשון ובנויה ככה כדי ללמד את עקרונות תפקיד המנחה.

סט קוביות - הערכה למתחיל מגיעה ביחד עם קוביות המשחק המיוחדות המשמשות גם למשחק זה וגם למשחקי תפקידים אחרים רבים נוספים!
 
מגניב!

אני חושב שיש בישראל צורך רציני במשחק תפקידים למתחילים ש"עובר כמשחק קופסה" כמו הקופסה האדומה הקלאסית. קצת חבל לי שהשיטה למתחילים מבוססת דווקא על גרסת רטרו של המהדורה הראשונה של מוד"מ, אבל יש אומנות חדשה ואיכות ההפקה נראית מעולה!
 
מגניב!

אני חושב שיש בישראל צורך רציני במשחק תפקידים למתחילים ש"עובר כמשחק קופסה" כמו הקופסה האדומה הקלאסית. קצת חבל לי שהשיטה למתחילים מבוססת דווקא על גרסת רטרו של המהדורה הראשונה של מוד"מ, אבל יש אומנות חדשה ואיכות ההפקה נראית מעולה!
מסכים לגמרי! זה ממש מרגש שיש "קופסה ישראלית" שבתקווה תעביר לדור הבא את התחושה שהייתה לרבים מאתנו אי שם לפני הרבה שנים כשפותחים את הקופסה האדומה וחושפים את הקסם.
יש שם עריכה והנגשה של המשחק לילדים, בעברית, הרפתקה, קוביות - כל מה שצריך כדי להכנס לעולם הזה.
 
קצת חבל לי שהשיטה למתחילים מבוססת דווקא על גרסת רטרו של המהדורה הראשונה של מוד"מ
כן, בכל זאת קרו דבר או שניים בטכנולוגיית הנגשת משחקים מאז, אבל אני מבין שהחומר מסביב לחוקים הוא מקורי וחדש.

אני בכל מקרה תמכתי. נראה לי חיובי.
 
איזה כיף לראות ואיזה כיף שזה מצליח, אני כבר תמכתי בבוקר.

למי שמעוניין יש את החוקים המלאים של השיטה כאן:
הערכה היא גרסה מונגשת לילדים, עם תוספת תוכן חדש כמו הרפתקאות הסולו וכך הלאה.
לזכרוני החוקים המלאים זה תרגום של החוקים של mythmere games:
מעניין שבניגוד למשחקי OSR רבים שמבוססים על חמש, זה מבוסס על 3.5.

נ.ב. מישהו רוצה לראיין אותם (במייל) עבור כתבה לפונדק? פנו אליי בפרטי 😉
 
מעניין שבניגוד למשחקי OSR רבים שמבוססים על חמש, זה מבוסס על 3.5.
זה לא נכון - משחקי OSR לרוב מבוססים על Basic/Expert Sets (לעיתים קרוי B/X) או שאר גרסאות עתיקות של חוקי המשחק כמו AD&D שיצאה במקביל לכל הערכות Basic/Expert/Companion /Master/Immortal (לא לבלבל עם AD&D 2nd Edition שמוכר בארץ בתור מהדורה 2 - זה יצא בסוף שנות ה-80). רובן ככולן יצאו בשלהי שנות ה-70 עד תחילת שנות ה-80 וגם "חרבות וכשפים" מבוסס על אותן מהדורות מוקדמות (עם שינויים רבים).

משחקי OSR (תחיית האסכולה הישנה) כמו "חרבות וכשפים" דווקא ידועים כפורצי דרך מבחינת "טכנולוגיה משחקית", בייחוד בתחומי העיצוב הגרפי, הנגשת המידע, סיפוק כלים מעשיים להקלת ההרצה למנחה במהלך המשחק (רשימות ציוד אופייני למצוא במהלך חיפוש במבוך, טבלאות היתקלויות גמישות שיוצרות מפגשים מעניינים, תיאורי סביבה קצרים ולעניין שקל למצוא בהם את המידע החשוב בלי ללכת לאיבוד בתוך קיר עצום של טקסט, שלל חוקים יצירתיים שנועדו לשים את הדגש על חוויות משחקיות מסויימות כמו הישרדות או חשיבה על איך עוקפים מכשולים במקום איך לגבור עליהם בכוח הזרוע) ועוד. זאת מבלי לגרוע מכל המשחקים הנפלאים שיצאו במהלך 50 השנים שהתחביב קיים - משחקי "אולד סקול" באים במוצהר לספק את "החוויה הקלאסית" שהיתה לנו כשהתחביב היה חדש (או לפחות פירוש מודרני ומזוקק של אותה החווייה). אני שמח שבחרו לתרגם את "חרבות וכשפים" כשער הכניסה לעולם משחקי התפקידים, כי מדובר במערכת משחק גמישה שיודעת בדיוק מה היא מנסה לעשות: משחק מספיק מורכב כדי לשאת קמפיינים ארוכים, מספיק פשוט כדי של קבוצת שחקנים ושחקניות תפרש את המשחק לפי ראות עיניה, וממוקד לספק חווייה חזקה וטובה שהוכיחה את עצמה כמהנה במרוצת השנים.
 
שחר, אני מכיר את חרבות וכשפים. הוא לא מצטיין באף אחד מהפיתוחים המעניינים שבהחלט קיימים ב־OSR. בתור משחק שמבוסס על od&d הוא בהחלט יותר נגיש מהחוברות המקוריות (ויותר יודע מה הוא. כשמעיינים בחוברות המקוריות זה מאוד מעניין לראות שהקונספט של הכותבים לגבי מה זה המשחק הזה עוד לא לגמרי סגור), אבל לעומת משהו כמו Old School Essentials ההנגשה שלו ממוצעת לכל היותר (ובוודאי שאין בו חידושים מכניים חכמים מהסוג של בלאק האק, וייט האק, הרפתקנים חסרי כבוד, או בכיוון אחר – כוכבים אין־ספור).

נוסטלגיה היא לא משהו לנסוע בו למרחקים ארוכים מנסיוני, ו"החוויה הקלאסית" היא דבר פחות ממוקד ממה שלפעמים מציירים ב־OSR (מה גם שב־OSR אין הסכמה על שום דבר).

אני מניח שהשאלה העיקרית תהיה כמה הכתיבה המקורית בערכה תהיה טובה.
 
הגרסאות המקוריות של מבוכים ודרקונים ושל מוד״מ הן לא ממש שחיקות היום. יש לי בבית גם את הקופסאות וגם את מוד״מ מהדורה ראשונה.
בקופסאות אני אצליח לשחק - ויש סיכוי טוב שגם אהנה אבל זה ירגיש barebones. מוד״מ זה יותר אוסף של חוקים ולא סט קוהרנטי.
חוקי OSR מנסים לקחת את חווית המשחק של שנות השבעים והשמונים כולל כל מיני מאפיינים איזוטריים ולמזג את זה עם מערכות חוקים מודרניות כבסיס.

מהדורה חמש בעיניי היא הניסיון ה״רשמי״ והמאוד מוצלח של לחזור לשורשים של מבוכים ודרקונים עם מערכת חוקים פשוטה יחסית.
עם זאת, היא בהחלט לא מנסה לשמר מכאניקות כמו בדיקות אחוזים לנוכל וכך הלאה, ולכן יש נישה מכובדת גם ל OSR.
 
חוקי OSR מנסים לקחת את חווית המשחק של שנות השבעים והשמונים כולל כל מיני מאפיינים איזוטריים ולמזג את זה עם מערכות חוקים מודרניות כבסיס.
אין דבר אחד שמשחקי OSR מנסים לעשות. השוואה בין OSE, Black Hack, Troika, כוכבים אין־ספור, הרפתקנים חסרי כבוד והעולם המוטרף של GLOG לא משאיר תמונה כ"כ קוהרנטית. זה נשמע לי כמו התבוננות על ה־OSR כפי שהוא נראה לפני עשור או יותר.
 
ויקיפדיה פחות או יותר מסכימה איתי, רק מונח יותר יפה tonal fidelity
Broadly, OSR games encourage a tonal fidelity to Dungeons & Dragons as it was played in the first decade of the game's existence—less emphasis on linear adventure plots and overarching metaplots and a greater emphasis on player agency. Frequently they are built around older rules systems made available by the Open Gaming License (OGL).
ברור שלכל מוציא לאור זכות להגדרה עצמית ולקרוא למשחק שלו OSR

ואם כבר עסקנו בנושא אז נזכרתי במדריך שתרגם golan2072 golan2072
 
ואם כבר עסקנו בנושא אז נזכרתי במדריך שתרגם
נראה לי שזה צילום מושלם של איך שה־OSR נראה לפני עשור. באמת טקסט מאוד חשוב, אבל אנחנו מדברים על זרם יצירתי חי, גם אם לא מוגדר היטב. קורים שם דברים, וזה טקסט מ־2008 (וממי שגם היום מייצג את הקצה השמרני ביותר של התחום), חלק מהזרמים הכי יצירתיים בתחום (נניח GLOG) נולדו רק אחרי המוות של גוגל + והתפוצצות הקהילה בצורתה הקודמת.
 
הקמפיין חצה את ה20K! כלומר כל מי שרכש ערכה יקבל גם הרפתקת המשך בpdf (יש אפשרות גם לרכוש אותה מודפסת).
בקרוב מגיעים לmilestone נוסף 23,666 שבו הובטח משהו נוסף שקשור למספר (משהו דמוני יש להניח 666... נחכה ונראה).
 
נראה חמוד, אבל אני לא רואה את עצמי משלם כסף על קאט ופייסט של מוד"מ1.
אני חושב שהם מנסים לעשות פה הרבה יותר מרק העתק-הדבק, חלק משמעותי מהרעיון של המוצר החדש הזה זה להוסיף פרקים וטקסט שעוזר להבין איך לשחק ולהנגיש את המשחק לילדים וחדשים בכלל (ואולי להוסיף גם לותיקים).
למי שממש ותיק ושולט בכל החוקים זה אולי לא יתרום הרבה.
לי למשל שמכניס בימים אלה את הילדים שלי לתחביב זה בא בדיוק בזמן.
 
חזרה
Top