• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

עולמות פראיים קמפיין בעל אופי יהודי עבור עולמות פראיים

חשבתי לאחרונה (אחרי שלמדתי גמרא על רב פפא שנידה את שד כי הוא לא שילם חבית יין שהוא שבר) לכתוב קמפיין מוכן בעל אופי יהודי המסתמך על הגמרא בכל הנוגע למפלצות, שדים, מזיקים וכדומה. ואם לכתוב קמפיין, אז נכתוב בעברית - כי יש עניין ליצור דווקא תוכן בעברית למשחקי תפקידים ובכלל מדובר בקמפיין שפונה לקהל היהודי (זה בכלל לא קשור לזה שעברית זה השפה היחידה שאני יודע. ממש לא!). ואם כותבים בעברית, אז כותבים לשיטה בעברית - זה הרבה יותר נוח (זה בכלל לא קשור לזה שאני לא יכול לקרוא שיטות באנגלית. ממש לא!). ואיזה שיטה יש בעברית? עולמות פראיים, כמובן!
טוב, בגלל שעולמות פראיים עוד לא הגיעה אליי (ה PDF יגיעו בינואר) אני אכתוב בינתיים רק את הפלאף, ואת הקראנץ' אשאיר לאחרי שאני אקרא את הקבצים מקצה אחד לשני שלוש פעמים לפחות.
בכל מקרה, הרעיון המרכזי של הקמפיין זה לעשות קווסט שבו השחקנים צריכים לעבור בדרך מסוימת (מרוצפת אריחים בצבע תכלת - רפרנס לקוסם מארץ עוץ אבל בצבע יותר יהודי) כדי להזהיר עיירה יהודית מפני פולשים שעומדים לבזוז אותה. להתחלת השביל הם מגיעים בנס קפיצת הדרך, והם אמורים להגיע לעיירה ולעשות שם קריאת התורה עם אצבע עשויה כסף שהם מקבלים, שתעביר אותם ואת שאר היהודים בעיירה חזרה לעיר שממנה יצאו.
אם הם מאחרים, הפולשים הורגים חלק או את כל היהודים בעיירה (תלוי בכמה הם איחרו) והשחקנים צריכים לאסוף מניין (עשרה יהודים) וספר תורה כדי לעשות קריאת התורה, כי בלי זה הם לא יכולים לחזור הביתה...
עיקר הקמפיין הוא הדרך, הדרך מחולקת לקטעי דרך שאותם אפשר לעשות בכל סדר וגם לדלג על חלק מהם (אם רוצים לקצר את הקמפיין) ובכל קטע דרך יש לשחקנים אופציה להמשיך בשביל ולהיתקל במשהו מסוים, או לסטות מהמסלול "כדי לקצר את הדרך" ולהיפגש במשהו אחר - לרוב (אבל לא תמיד) גרוע יותר ממה שהיה יכול להיות אם הם היו ממשיכים בדרך המקורית.
השאיפה שלי היא שכל ההיתקלויות יהיו מבוססות על סיפורים בגמרא, אבל אני לא בטוח שאצליח לעשות את זה.

מה דעתכם?

נ.ב. אתם מתבקשים לצנזר את הקטע שבו אתם אומרים שזה רעיון רע מהתגובות שלכם, אם יש קטע כזה.
 
לא ממש הבנתי, עיקר הקמפיין הוא הדרך לעיירה ואז הם מגלים שהפולשים כבר הגיעו?
עיקר הקמפיין הוא הדרך לעיירה, ואם הם מאחרים הם מגלים שהפולשים כבר הגיעו.
זה תלוי בכמות הזמן שייקח להם להגיע לעיירה, ואני מתכנן לתת להם כמות זמן שתאפשר להם להגיע אם הם לא יתעכבו יותר מדי (אני אשים בסוף כל קטע דרך כמה זמן מומלץ לתת לדמויות אם קטע דרך זה נכלל בקמפיין, כך שיהיה אפשר לשחק עם איזה קטעי דרך שתרצו ופשוט לחבר את הזמן עבור כל קטע).
 
ומה חשבת שהם יפגשו בדרך?

בזמנו פתחתי את השרשור הזה:
 
ומה חשבת שהם יפגשו בדרך?
בגדול "כל הדרכים בחזקת סכנה" (ציטוט מהגמרא) ומדובר ככל הנראה בשדים, מזיקים, וגם קבוצות שודדים שמסתובבות שם - וכשאני אומר מזיקים ושדים אני מתכוון לאלו שהגמרא מדברת עליהם, ולא על אלו מהמיתולוגיות של מו"ד.
 
(אחרי שלמדתי גמרא על רב פפא שנידה את שד כי הוא לא שילם חבית יין שהוא שבר)
אתה יכול להפנות למקור?
לעצם העניין הרעיון מגניב, אם כי נראה לי שהשדים של הש"ס לא יעילים לקרבות קלאסיים, אז המשחק יהיה צריך יותר להיות בנוי על מחלות ופגעים למיניהם שהשדים יגרמו למי שלא ידע איך להיזהר.
מהתיאור שלך זה נראה שמה שהשחקנים צריכים לעשות מאוד מוגדר, ולכן יכול להיות שכדי ליצור את זה כמשחק לוח ולא כמשחק תפקידים.
 
עריכה אחרונה:
אתה יכול להפנות למקור?
לא למדתי את הגמרא מבפנים, דנתי עליה עם בן דוד שלי - אני אנסה למצוא את המקור המדויק בימים הקרובים ולכתוב.
עריכה: הגמרא נמצאת במסכת חולין, דף קה:, ומוזכרת בתוספות במסכת תענית דף ח:.
לעצם העניין הרעיון מגניב, אם כי נראה לי שהשדים של הש"ס לא יעילים לקרבות קלאסיים, אז המשחק יהיה צריך יותר להיות בנוי על מחלות ופגעים למיניהם שהשדים יגרמו למי שלא ידע איך להיזהר.
אתה צודק, אבל קצת יצירתיות תאפשר גם קרבות קלאסיים - ככל הנראה אחרי שהדמויות עשו שטויות מסוג כזה או אחר, למרות שהם לא ידעו שזה שטויות.
מהתיאור שלך זה נראה שמה שהשחקנים צריכים לעשות מאוד מוגדר, ולכן יכול להיות שכדי ליצור את זה כמשחק לוח ולא כמשחק תפקידים.
לא נראה לי. אני רוצה את היתרון של המנחה (מוח בלתי מוגבל במקום משהו מוגבל של קלפים או דברים דומים) ולכן אני מעדיף ליצור את זה כמשחק תפקידים.
 
עריכה אחרונה:
הי! לי יצא להתמקד לא מעט בחודשים האחרונים בכתיבה פיקטיבית, עם נגיעה קלה במ''ת, שקשורה בצורה מאוד כבדה בעולם האגדה היהודי. אשמח להציע כמה הערות והארות בנושא, אם תהיה מוכן לקבל אותן.
לדעתי, הקונספט עצמו מאוד מסקרן, אבל יש איתו בעיה אחת מרכזית שאני יכול לחשוב עליה - בחירת השיטה. אני מאוד אוהב את עולמות פראיים, ואני חושב שהיא כלל וכלל לא תתאים לכאן - ואני אסביר למה.
עולם האגדה היהודי הוא לא סתם טמפלייט יבש שאתה יכול להלביש עליו איזה משחק שאתה רוצה. לעולם הזה יש קונטקסט סיפורי משלו, סוגי סיפורים ומסעות שעובדים בו, סוגי קונפליקטים שמאפיינים אותו - והם לא ממש עובדים טוב עם סוג האקשן והמשחק הפרוע שמאפיין את עולמות פראיים.

אם תסתכל על הרבה אגדות 'מפגש' בתלמוד ובמדרש, תראה שרבות מהן הן כלל לא אלימות, ובכל מקרה לא כוללות את סוג המשחק שתקבל מעולמות פראיים. עכשיו, האם זה אומר שאי אפשר לעשות 'הוליוודיזציה' לאגדות חז''ל? בטח שאפשר. אני לא חושב שזה כדאי, כי...באותה מידה אתה יכול להמציא שדים ומפלצות גנריים, והמשחק יראה אותו דבר בדיוק. אם אתה רוצה לבסס משחק ועולם פיקטיבי על תרבות קיימת, אתה תקבל חוויה הרבה יותר מתגמלת ויחודית מאשר משחק אקשן גנרי.

אז מה אני כן מציע? לדעתי, יש פה שני כיווני חשיבה אפשריים.
1. להתחיל מהשיטה, ולהמשיך אל העולם. אם אתה סגור על לקחת את עולמות פראיים (בחירה מצוינת לדעתי), לא חסרות תקופות ואירועים 'יהודיים' באופיים שישמשו בתור פלטפורמה ממש טובה למשחק אקשן מהיר בסגנון הזה.
משהו על רקע של תקופת השופטים/מלכים ראשונים, כשהשחקנים משחקים שומרי חוק ב'מערב פרוע' מזרח תיכוני בתקופת הברונזה, נאבקים בפולשים מבחוץ, מלחמות ירושה, בעלות אוב ושרי צבא שאפתנים? נשמע כמו חתיכת משחק מטורף! במיוחד אם אתה משלב חלק מהחיות המיתיות שמופיעות במדרשי חז''ל לרקע של התקופה, אבל זו בחירה שלך.
2. להתחיל מהעולם, לבנות פנימה את השיטה. הבעיה המרכזית כאן היא מחסום העברית שציינת, אבל אני בטוח שתוכל למצוא שיטה מתאימה אחרת.
אם אתה בונה על עולם האגדה היהודי, שווה לשים לב למוטיבים המאפיינים שלו. רעיון ה'הליכה בדרך' יכול להיות אחלה בסיס לקמפיין שכזה, וגם הרעיון של מפגשים עם דבשי''ם, דמויות, ואויבים מיסטיים מעולם המדרש התלמודי. עם זאת, אני חושב שהשיטה צריכה להיות יותר ממוקדת התפתחות דמות וסיפור אישי.
למה הכוונה? אם תשים לב, בין אם אתה קורא אגדות חז''ל כמטאפורה/אלגוריה ישירה או את השדים כדמויות עצמאיות, הרי שיש קשר מאוד חזק ביניהם לבין העולם הפנימי של מי שפוגש אותם. דוגמאות קלאסיות הן אשמדאי, שמלמד את שלמה שיעור בענווה, והתנין בעל שבעת הראשים, שמופיע במסכת קידושין ונותן שיעור דומה לאחד האמוראים. שיטות משחק יותר מונעות דמות, ששמות יותר דגש על קונפליקטים שקטים ופנימיים, כנראה יצרו סיפור שיותר מכוון לאווירה הכללית של אגדות חז''ל - מלנכוליה מיסטית שכזו, הרבה פעמים מלאה רבדים מטאפוריים שכיף לחשוב עליהם ופחות כיף לרוץ דרכם כמו סרט אקשן. גם כשיש קרבות או מאבקים או וויכוחים באגדות חז''ל, לעיתים נדירות הם 'כיפיים' או מעוררי התרגשות, ולעיתים הם אף יתקרבו לגבול הטרגדיה.

בהתייחס להצעה של המפקד - אחד הדברים היפים העולם האגדה היהודי הוא הריבוד ההיסטורי שלו. איך שעולם המדרש עובד, דורות של לומדים שמוסיפים רבדי פרשנות משלהם לסמלים ודמויות ישנות בעיקר מעמיקים וממצקים את הדמויות האילו. דווקא למקם את הסיפור בתקופה יחסית מאוחרת (מזרח אירופה של המאה ה-18 זה די קלאסי לקמפיין 'סיפור חסידים') יכול לאפשר לך להפגיש את הדמויות עם ליטרציות שונות של אותה דמות, עם אגדות 'ישנות' ו'חדשות', ואולי אפילו לשים דגש על הקונפליקט בין תקופות וסיפורים שונים כחלק מהמתח הכללי בין 'ישן' ל'חדש' שמלווה את היהדות, בעיקר מאז התקופה הזו.

אני אסיים בהערה על כך שראיתי בזמנו פוסט מצוין בפייסבוק שטוען שפנטזיה יהודית צריכה להיות הרבה יותר דומה ל'סיפורי פיות' מאשר 'סיפורי גיבורים', אבל אני לא מוצא אותו כרגע.


בכל מקרה, סקרן לשמוע מה תבחר לעשות מכאן ואשמח לקרוא את התוצרים בהמשך הדרך - זה נושא ממש מעניין לחשוב עליו, אז המון בהצלחה!
 
קודם כל, התגובה שלך ממש טובה. תודה לך, Y yds!
דבר שני: אני די סגור על עולמות פראיים, בעיקר כי אני לא חושב שיש שיטה אחרת בעברית שתעשה את זה יותר טוב - יש בעברית את וואנור, פלאים, קוסמים קטנים, הנשגבים מהדורה 2, ומהדורה 4 של מו"ד - כל השיטות האלו מתאימות הרבה פחות, שלא לדבר על זה שאין לי אותן - בעוד את עולמות פראיים כבר קניתי בכל מקרה.
דבר שלישי: הקמפיין שאתה מציע הוא רעיון מעולה, ואני אשקול לכתוב גם אותו. רעיון אחד טוב לא פוסל רעיון אחר. כשיש לך הרבה זמן לכתוב - אפשר לכתוב אחד ואחר כך את השני.
דבר רביעי: אני מבין את הטענה שלך שיש אווירה שונה מהאקשן של עולמות פראיים, אבל לדעתי זה גם מאוד תלוי מנחה. אם הקרבות הם רק כשכלו כל הקיצין (תאמין לי שגם בעולמות פראיים אפשר ליצור אויבים שהרבה יותר חזקים מהדמויות) וגם אז אתה מתפלל מאוד שלא נתת כוח לשד בכל מיני שטויות קודמות (כמו לשתות כוסות בזוגות) התוצאה תהיה אולי שהקרבות הם אקשן מהיר (הגיוני מאוד, כי קרב ריאלסטי אורך מעט מאוד זמן - וגם יגרום לקרב לקחת פחות זמן מהסשן) אבל כל השאר יהיה הרבה יותר באווירה של חז"ל.
 
אני ממליץ שתדפדף בספר האגדה של נחמן ביאליק.
יש לך קישור או משהו?
איפה אפשר להשיג את זה?
וגם. אם כבר מסע, אני חושב שת'מה של מסע רוחני הוא משהו מתבקש.
נכון, אבל מכיוון שאני מניח שרוב השחקנים שישחקו בקמפיין לא יהיו מורגלים לקמפיין מסוג כזה, אז הלכתי על משהו יותר מחייב - הדמויות בעצם חייבות ללכת בשביל, כי אם הם רוצות לחזור הביתה אי פעם הם יצטרכו להגיע לעיירת היעד, ולעשות שם קריאת התורה (זה הכנה לקווסט נוסף במקרה של כשלון), וזה גם אם נניח שהם איבדו את החשק להציל את העיירה מסיבה כלשהי.
 
או שתעשה מה שסי. אס. לואיס עשה.

הוא התחיל מנקודת מוצא של "מה היה קורה אם ישו היה מקריב את עצמו למען האנושות וקם לתחייה בעולם מקביל והיה עושה את זה בצורת אריה מדבר"? יצא לו מזה סדרת נרניה הנוצרית-מאוד למרות שבקריאה ראשונה אין בה שום דבר נוצרי מעולמנו.

מה היה קורה אם משה היה קיים גם במציאות מו"ד ונותן שם את התורה? מה אם עשרת השבטים גורשו לא מעבר לסמבטיון אלא לעולם של מו"ד? מה אם הרב'ה אמר למויישלה "אתה תהיה השליח שלי בחוף החרב"? זה יכול להיות בסיס למשחק רציני מאוד, לא דווקא קומי.
 
באתי להגיד לך לחפש בספריות, אבל יש את האתר
------------------------------------
 
באתי להגיד לך לחפש בספריות, אבל יש את האתר
------------------------------------
הוא לא עובד לי, אולי זה קשור להגנה של רימון על המחשב שלי...
 
חזרה
Top