• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

קוסמים לובשי שמלות - הסיפור האמיתי?

כשמדפדפים בספר כללים מאויר של משחקי תפקידים, לא תמיד אפשר לדעת אם הבחור עם שריון העור הוא גנב או לוחם זריז, והאם הגברת עם שריון הלוחות והאלה הגדולה היא לוחמת, כוהנת או פלדינית, אבל את הקוסם תמיד אפשר לזהות בקלות - גם אם אין לו מטה ארוך ביד או שמציירים אותו באמצע הטלת לחש, ברוב המקרים הוא ילבש מין חלוק רחצה ארוך, שמכונה "גלימות" אבל בתכלס נראה כמו שמלה.

מאיפה הגיע הרעיון הזה שקוסם לא יכול להסתובב עם מכנסיים כמו הרפתקן נורמלי וחייב ללבוש שמלה דמויית שק? כנראה שגם כאן, כמו בהרבה מושגים מודרניים אחרים, אשמים הרומאים והתפיסה שלהם לגבי קסם, או ליתר דיוק פולחנים לאלת הכשפים האפלה הקאטה.

לפני התפתחות ספרות הפנטזיה המודרנית, קסם נתפס כאקט דתי-פולחני, אפילו המילים "מג" ו"מאגיה" מקורן במאגוסים (אמגושים!) שהיו אנשי דת פרסיים. אז כשהרומאים דיברו על קסמים ומכשפות, הם דיברו בעצם על גברים ונשים שמתעסקים בכל מיני פולחנים מוזרים לאלים מוזרים כדי להטיל קללות ועין הרע על הבריות. אז איך זה מתקשר למכשפים לובשי שמלות?

הרומאים האמינו שהפולחנים הקסומים להקאטה לא יעבדו כמו שצריך אם המבצע אותם ילבש קשרים על גופו - חגורות, שרוכים וכיו"ב היו משבשים את הקסם. כך, שכדי להצליח בכישוף על הקוסמת או המכשף לא ללבוש שום דבר עם קשרים - לבצע את טקס הקסם בעירום מלא (רעיון שמצא חן בעיני חלק מהאנשים), או במין חלוק רפוי ללא קשרים וחגורה אם מעדיפים להקפיד על צניעות.

אז בפעם הבאה שאתם רואים את רייסטלין לבוש בשמלה, תחשבו שזה עדיף על פני לראות אותו מתפתל בעירום מול פסל של הקאטה.
 
בהתחשב בזה שמכשפים ומכשפות בבריטניה נפגשים ערומים עד היום...
בכל אופן אפשר לראות גם בגמרא קשרים של כישוף וקשרים - למרות ששם היה צריך להתיר את הקשר כדי לבטל את הכישוף. (מן הסתם לפי הסיפור זה בסך הכל משל או משהו, אבל עדיין)
 
בעיקרון, מאותה הסיבה שרוב הצבאות בהיסטןריה לא טרחו לשריין קשתים - הוא עומד מרחוק ויורה כדורי אש, לא נלחם פנים אל פנים.
 
tkhag1 אמר/ה:
כאשר אתה מחזיק בקסמים אתה מזניח את הגוף שלך לטובת הקסם שלך.
מה???
קוסמים לא שולטים בשריון כי לא יוצא להם, כמו שדרגוניין אמר. עיין ערך כל קוסם ששם בחוסן כמה שיותר בשביל נק"פ הצלת קשיחות ובדיקות ריכוז, זריזות בשביל דרג"ש והצלת תגובה, יציר סוד קרפדה וכו'.
 
אתה צריך לפתח עמידות די רצינית בשביל ללבוש שריון ולהתאמן איתו במשך הרבה זמן.
הדבר הראשון שעשו פעם זה לתת למגויסים ללבוש את השריון שלהם 24/7 בשביל שהם לא יגרסו מתשישות בשדה הקרב.
ואני לא מדבר על קוסמי מבוכים ודרקונים בפרט, אני מדבר באופן כללי.
 
כדרגוניין דיבר על האימונים ללבישת שריון (שימוש בשריון מושג מלבישתו, השאלה היא כמה מחסרים לדברים אחרים תספוג בדרך) כבר מיצינו.
כשאתה באת והחלטת שהקוסם גם מזניח את הגוף שלו כדי ללמוד קסמים התנגדתי.
כשהתנגדתי אמרתי שוב את מה שדרגוניין אמר לגבי אימוני לבישת שריון
 
לאורך המהדורות של מו"ד תמיד היו הסברים שונים למה קוסמים לא לובשים שריון - הם לא למדו את זה, השריון מפריע להם בתנועות של הלחש או שהמתכת חוסמת את הקסם, אין להם כושר...
אבל תמיד היו גם סתירות לכך. למשל - מהדורות שבהן לוחם/קוסם יכל להטיל לחשים בשריון או הקטע במו"ד3 שגם אם למדת כל החיים שלך להיות קוסם, אתה יוצא להרפתקה של יום אחד, עולה בדרגה והופ - לוקח דרגה של לוחם ויודע את כל מה שהלוחם בדרגה 1 למד כל החיים שלו.

במו"ד5, בכל אופן, קוסם שאיכשהו רכש מיומנות בשריון (יש לחלק מהגזעים, אפשר לקחת כשרונות) יכול להטיל לחשים בשריון ללא מגבלות כלשהן.

בגדול, המגבלה של קוסם על לבישת שריון היא בעיקר שריד היסטורי ממו"ד הישנה, בה לא היו כשרונות וכו' וזה נועד (יחד עם הנק"פ הנמוך) לאזן את הקוסם שיש לו פוטנציאל נזק גבוה (לחשים שמבוססים על חוקי התקפות של תותחים וקטפולטות ממשחקי מלחמה במיניאטורות!) אבל מקבל בתמורה יכולת הגנתית נמוכה מאוד.

אבל גם אם נניח שקוסם לא יכול ללבוש שריון, אין בכללים איזה חיוב לכך שהוא ילבש שמלה. הוא יכול להטיל לחשים גם בחולצה ומכנסיים כמו אדם נורמלי. למה בכל זאת כמעט כל האיורים של קוסמים מתארים אותם לובשים שמלות? כנראה שזה מגיע עוד מרומא העתיקה, בה מכשף שחגר חגורה לא היה אמור להצליח להטיל לחשים.
 
1. אני לא יודעת אם זה נזקף לזכות הפורום הזה או לרעתו, אבל אף אחד כאן עוד לא קישור לשיר הזה ... אבל קחו :


2.אפשר די עם זה ? קוסמים לובשים גלימות , לא שמלות, זה פתוח מקדימה ? אתה יכול, פיזית, ללבוש מתחת לזה מכנסיים ? זו גלימה, לא שמלה.
 
וההבדל בין גלימה לשמלה? הוא לא קיים. כי יש גלימות שהן בדיוק כמו שמלות. בכלל, כשאומרים גלימה מתכוונים למגוון די רחב של בגדים.
גם מתחת לשמלה אפשר ללבוש מכנסיים לכאורה, בכל אופן הגלימות של הקוסמים לא פתוחות מקדימה כי הם לא לובשים מתחתן מכנסיים כי המכנסיים יפלו להם כי הם לא יכולים ללבוש חגורה כי יש בה קשרים שהורסים להם את הכשפים. אז גלימה היא סוג של שמלה.
 
זו פשוט בעיית תרגום. יש cape שזה על הגב, ויש robe שמתורגם כחלוק או גלימה. קוסמים לובשים robes. למה? יש הרבה סיבות בתוך העולם. בין אם זה בגלל שהם מזניחים את הגוף שלהם ולכן שריון רק יקשה עליהם להלחם, אם הם לא יכולים להשתמש בבגדים עם קשרים, אם בגדי עור וצמר ודברים מהחי מחלישים את הכישוף שלהם או שברזל פוגע בקסם כמו שהוא פוגע בפיות.
המפקד סקר טוב את השורשים ההיסטוריים של המראה הזה, אבל זו הבחירה שלכם להחליט אם זה אכן ככה או לא.
מה שכן, הייתי אומר שזה מושפע גם קצת מהמנהג של אנשי הכנסייה ללכת בגלימות מהודרות או בשקי תפוחי אדמה (בתלות במעמד שלהם כמובן), ומהווה שילוב של כמה השפעות, לא רק אחת.
 
אני תוהה למה כולכם משוכנעים שקוסמים מזניחים את הגוף שלהם. בחור שמזניח את הגוף שלו זה שחיף חיוור או שמן חלשלוש. קוסמים הם לא לוחמים, אבל הם בהחלט בכושר סביר - מספיק כדי ללכת כמה וכמה קילומטרים ביום ולזחול במערות לא מאווררות שלכמה אנשים בכושר מעולה יגרמו להתקף אסתמה.
 
חזרה
Top