• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הטבעת האחת חדשות הכרוז פרויקט המימון למהדורה השנייה של "הטבעת האחת" עלה לאוויר

כזכור, The One Ring היא שיטת משחק תפקידים שעצבו פרנצ'סקו נפיטלו ומרקו מגי (שהם 2/3 מהיוצרים גם של משחק הלוח War of the Ring). המהדורה הראשונה יצאה לאור בהוצאת החברה הבריטית Cubicle 7 (שמוציאה גם את משחק התפקידים של דוקטור הו ומחזיקה כיום בזכויות על משחקי תפקידים של וורהאמר) בשנת 2011. בשנה שעברה עבר הרישיון במותג לחברה השבדית Fria Ligan (שהוציאה בין היתר את Mutant Year Zero ואת Tales from the Loop).

ממש לפני דקות, Fria Ligan הכריזה שמימון ההמון למהדורה השנייה יתחיל ביום חמישי הקרוב (ה-11.02.2021) ויש גם עמוד פרויקט:


דיונים קודמים שלנו על השיטה:
 
ויצא גם סרטון השקה לקמפיין, עם הרבה דוגמאות של האומנות הצפויה. זה מאוד בסגנון של הליגה החופשית, אם כי אישית אני לא מעדיף את זה על הסגנון הקודם של המהדורה השנייה וגם לא על זו של הראשונה.
מה שכן, הכריכה נראית מעולה.
 
האומנות יפה, אבל היא קצת "משופשפת" ודו-מימדית, ונראית לי מתאימה יותר למשחק אימה. הכריכה מהממת, אבל האומנות ביחד עם הבחירה בכריכה שחורה וצללית של מה שנראה כמו המלך-המכשף, גורמים לי להעריך שהאווירה של עולם המערכה תהיה קודרת יותר משל המהדורה הראשונה.

הטבעת האדומה על הכריכה מרפררת ככל הנראה לאיורי הכריכות שטולקין עצמו הציע לספרים - על הכריכה של "שני הצריחים", הספר השני, הוא אייר טבעת אדומה.
 
עריכה אחרונה:
נו, נו. בתוך 4 דקות הקמפיין הגיע ליעד, ובתוך חצי שעה הסתיימו כל יעדי ההמשך שלו, והחברה הודיעה שהי מכינה יעדי המשך נוספים שיפורסמו בקרוב.


מעיון בתמונות שהועלו לעמוד הפרויקט, נראה שההבדלים המכאניים ביחס למהדורה הראשונה לא מאוד גדולים.

  • גלגולים נעשים באותה דרך: קובית ק12 מיוחדת עם המספרים 1-10 וגם עין של סאורון וג' של גנדלף, לצידה מגלגלים 0 עד 6 קוביות ק6. אם הדמות עייפה, מתעלמים מתוצאות של 1-3 בקוביות ק6.
fd3a59319047238f3f12cf8c4c61a380_original.jpg


  • יצירת הדמות דומה מאוד. בוחרים תרבות, מאפיינים, שליחות, גבורה וחוכמה ומהן מעלות ומענקים, ולבסוף מחלקים נקודות ניסיון למיומנויות. הבדלים שכן שמתי לב אליהם: לא מצוינת בחירת רקע, אין אזכור לערכי תכונה מועדפים ובשלב של מעלות ומענקים כתוב: "בחירת מענק אחד ומעלה אחת" - במהדורה הראשונה לדמות מתחילה היו רק מעלה או מענק, ולא שניהם. אולי זו טעות?
b10e65d5dad515da60a57ddaf3c07874_original.jpg


  • הקרב עדיין מתנהל בלחימה בעמדות קרב. לכל עמדה יש פעולה מיוחדת שככל הנראה לא השתנתה. ההבדל הוא שבמקום לקבוע את דרוג הקושי לפגיעת התקפה, העמדה מוסיפה או מחסירה משהו מגלגול ההתקפה (כנראה מוסיפה או מחסירה קוביית ק6).
0aaf0f553a994c6fd359852e175e77ab_original.jpg


  • בדפי הדמות אפשר לראות שפישטו את כל מיומנויות הנשק לארבע קטגוריות כלליות בלבד - גרזנים, קשתות, חניתות וחרבות. מעבר לזה, לא זיהיתי שום הבדל מכאני בדף. לדמות המוכנה בתמונה יש פחות נקודות מיומנויות משיש לדמות מתחילה במהדורה הראשונה, אבל ייתכן שזה ככה רק בערכת ההתחלה המהירה.
437559765b1549bd689b5834f22fb502_original.jpg


  • ציינו שבנו מחדש את מכאניקת המסעות, אבל העקרון של חלוקה לתפקידי מסע נשאר זהה.
 
שכחת לציין את הדבר המגניב מהכל, ושזה שרוב האנשים תומכים בו - הספר האדום, מהדורת אספנים מיוחדת שייחודית לקיקסטרטר. לדעתי מהלך שיווקי גאוני שתרם די הרבה להצלחה. זה מסוג הספרים שדי הרבה אנשים רוצים בבית לאוסף, בייחוד שזה של שר הטבעות, ורוב האנשים שתמכו בפרויקט, תמכו בו.
גורם משמעותי להערכתי בהצלחה האדירה שלהם - גייסו כבר מעל לחצי מיליון דולר בפחות מ-12 שעות, שזה הישג ממש מרשים למשחק תפקידים, ומציב אותו במסלול בטוח לעבר ה-1 מיליון דולר - משחק התפקידים הרביעי שיגיע לסכום כזה, הכי גבוה זה הים השביעי (1.2 מיליון דולר)*.
* אני לא סופר את הספר של מט קוולויל, כי זה גם כלל דברים נוספים ולטעמי היה הרבה הייפ אישי שלו ופחות סביב המשחק.
3dbb16a802d41e7d447cc9466428fe20_original.jpg
ועוד דבר ששווה להדגיש, זו ערכת ההתחלה של המשחק שנראית מצוין - ממש המשחק בגרסה קטנה. הליגה החופשית אוהבת לעשות את זה, כשערכות ההתחלה שלהם אמנם יקרות יחסית, אבל מכילות הרבה תוכן והן הרבה יותר שלמות. זאת כוללת:
  • חוברת חוקים קצרה (מהמר שכל החוקים, בלי יצירת דמות)
  • ספר הרפתקאות (יותר מהרפתקה אחת)
  • דמויות מוכנות מראש - כולם הוביטים (לא חדש)
  • מפה מגניבה שבצד אחד יש את הפלך ובצד שני את Eriador.
  • סט קוביות
  • סט קלפים של ציוד
  • סט קלפי מצב קרבי, שנראים ממש שימושיים.
  • ואולי עוד דברים בעתיד?
היא עולה כ-50 דולר, אבל זה נשמע ממש אחלה.
onering-starter.jpg
אני מתפתה לתמוך בגרסת האספנים, כי זה מדליק - אבל אולי אשלח לאח שלי באנגליה. אמנם לשם שינוי מחיר השילוח שלהם לישראל ממש סביר, אבל זה יעבור את סף המע"מ ואז זה יקפוץ בעוד 17% כמו-גם הסיכון לפגיעה בשילוח...
 
האמת שהספר המהודר פחות מרשים בעיני מהספר הרגיל, אבל אין ספק שהביקוש שלו אצל אספנים יהיה משוגע ושהמחיר של ספר יד-2 הולך לזנק לרמה של כמה אלפי שקלים.

ערכת ההתחלה באמת נראית מגניבה יותר ממה שציפיתי. זה שיש שם יותר מהרפתקה אחת, וקלפי העמדות והציוד - זה ממש מגניב. לגבי הדמויות המוכנות - כנראה שהחוקים בערכת ההתחלה באמת לא יכללו חוקי יצירת דמות, אבל פרנצ'סקו אמר בראיון אתמול שיש גם דמויות מוכנות שהן *לא* הוביטים, אבל שהוא לא רוצה לציין מי הן כדי לא להרוס את ההפתעה. אולי באלין? גלורפינדל? הבנים התאומים של אלרונד?
 
הלילה שודר משחק הדגמה בטוויץ' של הליגה החופשית. לא צפיתי בו בעצמי, אבל הנה השינויים העיקריים שמדברים עליהם ביחס למהדורה הראדונה:

  • המנחה כבר לא קובע דירוגי קושי למיומנויות הכלליות. במקום, דירוג הקושי נקבע לפי ערכי התכונה של הדמות (כוח, נפש ושכל) ונרשם בדף הדמות לצד התכונות. המנחה יכול לקבוע תוסף או מחסר לדירוג הקושי הבסיסי. אם אתם קוראים הרפתקה כתובה, אז במקום שיהיה כתוב "ד"ק 18", יהיה כתוב "ד"ק 4+" או משהו כזה.
  • ביטלו את הקטע של "ערך תכונה מועדף", שזה הגיוני. מיומנויות מועדפות מקבלות לגלגל פעמיים את קוביית ההישג (ק12 מותאמת) ולקחת את התוצאה הטובה יותר. במהדורה הראשונה היו יכולות כאלה אבל הן דרשו מענק או מעלה.
  • אם מנצלים תקווה על גלגול, זה פשוט מוסיף עוד קובית ק6. יש מעלות מסוימות שמגדילות את מספר הקוביות (לדמות הגמד הייתה מעלה שנותנת לו 2 קוביות נוספות כאשר הוא מנצל תקווה מתחת לאדמה). בעקרון זה מחליש מאוד את ניצול תקווה - אבל ממילא תקווה מנצלים אחרי שרואים את התוצאה וכשהד"ק ידוע לכם.
  • כאשר שחקן מציין שלדמות שלו יש מאפיין מתאים לבדיקה, הוא מקבל ק6 נוספת לגלגול (במקום לקנות הצלחה אוטומטית).
  • חלק מיצירת הדמויות זה יצירת אינטרס משותף של החבורה.
  • חוכמה וגבורה מתחילים שניהם ברמה 1, במקום 1-2 או 2-1. מקבלים מענק ומעלה כבר ביצירת הדמות על הרמה הראשונה של חוכמה וגבורה, ולא רק מהשניה ואילך.
  • ההרפתקה שהריצו להם היא בעצם ההרפתקה המוכנה מספר הבסיס של המהדורה הראשונה ("פעמון הביצות") ורק החליפו שמות מקומות כי ההרפתקה מתחילה בברי ולא בדייל. מן הסתם זו לא תהיה ההרפתקה בספר או בערכת ההתחלה.
  • בקרב מקבלים עכשיו פעולה עיקרית ופעולה משנית בכל תור, במקום פעולה אחת בלבד.
  • הסיירת תפסה עמדה קדמית והשתמשה במהלך המיוחד של העמדה - איום על אויב - חיזקו קצת את המהלך.
  • הצלחות נהדרת ומסחררת בגלגול התקפה לא נותנות נזק נוסף, אלא אפשר לבחור לנצל אותן על אחד מכמה אפקטים לפגיעה.
נשמע שהשינויים למכאניקה לא מאוד גדולים, אבל כן מספיקים בשביל שיהיה צורך ברשימת מעלות ומענקים חדשה לתרבויות השונות.
 
מעניין, אכן לא נשמע כמו שינויים גדולים במיוחד. אשמח לקרוא / לשמוע מה הסיבה לשינויים...
אם זה שובר תאימות לאחור של תרבויות זה קצת מעצבן למען האמת. אם כי נשמע שיהיו די והותר תרבויות למהדורה השנייה בבסיס והערכת ההתחלה.
לזכרוני הם הצהירו שתוכן של ספרי הרחבה יהיה תואם בין המהדורה הראשונה לשנייה. מעניין לראות בעיקר אם ספרי מערכה והרפתקאות יעבדו בלי שינויים מהותיים או לא...
 
בגדול התוכן שצריך לכתוב מחדש בשביל ההמרה זה את המעלות והמענקים של התרבויות. נניח לבן ביאורן הייתה מעלה שנותנת לו לגלגל פעמיים את קובית ההישג בבדיקות ערנות. עכשיו כל דמות שערנות היא מיומנות מועדפת שלה מקבלת לגלגל פעמיים את הקוביה בבדיקה הזו, אז צריך לתת לבני ביאורן יכולת *אחרת* שתייצג את חושי הדוב שלהם. כנ"ל לגבי ראיית החושך של גמדים (הפתרון הוא שגמד עם ראיית חושך חדה מקבל קוביות נוספות כשהוא משקיע תקווה בחשכה, כנראה), הסתדרות של אלפים מיעראופל ביער או הכלב של אנשי יערות שעוזר בציד ובסיור.

הם אמרו שיהיה ספר הרחבה שדומה לספר העזר להרפתקן של המהדורה הראשונה (שריכז המון תרבויות וכמה חוקים חלופיים לעניין מכאני גדול יותר) ושהוא יוסיף תרבויות חדשות מהמהדורה הראשונה.
אבל - אחד מיעדי ההמשך של הקמפיין (שכבר הושג) זה מעין פרומו pdf של הספר, שיכלול את התרבויות של אנשי היערות, בני ביאורן והאלפים מיעראופל - בעצם כל תרבויות הבסיס של המהדורה הראשונה שלא מופיעות במהדורה השניה - מה שאמור לתת מספיק תוכן כדי להריץ את כל ההרפתקאות שיצאו למהדורה הראשונה, חוץ מאסופת ההרפתקאות של רוהאן, שבשבילה כדאי חוקים של רוהירים.
 
עוד יומיים וקצת הקמפיין נגמר, והם עברו כבר את המיליון וחצי דולר!
מעניין לראות שכבר עוד יותר יעדי הרחבה חדשים, לכרגע, כי הם מעדיפים להתמקד בסיום המוצר הבסיסיים ולא להתחייב יתר על המידע.

ובמקביל, חנות הממלכה מאפשרת גם לתמוך דרכה - קנה בממלכה: The One Ring (2nd Edition) RPG - Fellowship of the Ring Pledge
 
חוקי הסולו נשמעים מאוד מעניינים - אישית לא שיחקתי סולו קודם לכם במשחק תפקידים, אבל מעניין לראות איך זה מכאנית.
אני רואה שהמעצב של החוקים הוא מי שכתב את שבועת הברזל ש אלעד הן אלעד הן מדבר עליו הרבה - אז המתכונת תהיה דומה? ושאלה מעניינת האם זה גם יאפשר משחק נטול מנחה...
 
בשבועת הברזל בהחלט אפשרי גם משחק מונחה וגם משחק לא מונחה. משחק סולו או קואופ דורש סוויץ' מחשבתי משמעותי, כי המשחק מעלה שאלות וגירויים שמי שמשחקים צריכים להתייחס אליהם ולתת להם פרשנות. המשחק יותר נותן כיוונים וגירויים שצריך לפרש יחד. ממליץ בחום להעיף מבט על הסדרה הזאת של טרבור דוואל, שבה מודגם משחק סולו:

 
זה נשמע מגניב ממש - ועושה רושם שהם גם לוקחים ברצינות את ההתאמה של זה לטבעת האחת: בעדכון האחרון הם מציינים שהמטרה היא לאפשר גם משחק סולו בזמן שהחבורה מתפצלת בחורף (למי שלא מכיר: "הטבעת האחת" ממליצה על לו"ז של שתי הרפתקאות בשנה in-game, במהלך האביב והקיץ, ובזמן החורף כולם חוזרים הביתה ועושים פעילויות downtime לקראת שנת ההרפתקה הבאה).

נראה לי שיגיעו ליעד הזה, כי חסרים קצת פחות מ-1,000,000 SEK, או 400,000 ש"ח או כ-100,000 דולר ואנחנו בדיוק נכנסים ליממה וחצי האחרונות של הקמפיין.
 
בסוף תמכתי דרך הממלכה - השקט הנפשי בזה שלא צריך להתעסק במשלוח שווה את זה, וויתרתי על מהדורת האספנים.
רק באסה שזה לא ממש מוסיף לקמפיין עצמו...

עם זאת הם הצליחו להגיע לכל יעדי ההרחבה, כולל מצב צעדן, והוציאו עדכון מיוחד שמפרט עליו.
 
מהדורת אספנים זה נחמד אבל אני חושב שהכריכה הרגילה יפה יותר ובשביל למנף רכישה ולהרוויח ממכירה של מהדורת האספנים אני צריך להוציא עכשיו כסף על שתי הכריכות - לא משהו שמסגרת האשראי שלי מאפשרת יחד עם ההוצאות השוטפות האחרות בחיים... אם כריכת האספנים הייתה יפה יותר (כמו עם הכריכות של רוב ספרי מבוכים ודרקונים 5) אולי הייתי תמך בה ומוותר על הכריכה הרגילה.

אני גם תומך דרך הממלכה. לפי החישוב שלי מדובר בחיסכון של כ-200-300 שקלים עבורי בהינתן דמי משלוח והסיכון של מכס, וגם פחות סכנה לקבל מוצר שנפגם במשלוח או בדואר ישראל. מאחר שהממלכה הצליחו להשיג גם את ה-PDFs של הכל (ולא תמיד מצליחים להשיג) זה לגמרי סגר את הגולל על ההתלבטות אם לתמוך בקמפיין עצמו. אז תמכתי בסכום של שני דולר בשביל לעזור קצת ליעדי ההרחבה ולקבל גישה לתגובות בקמפיין.

כמובן - אל יעד ההרחבה השלושים הם הגיעו כמעט בלי עזרתי. :)
 
והקמפיין הסתיים באופן מרשים ביותר - גיוס של מעל ל-2 מיליון דולר! (משעשע שעכשיו זה מוצג רק בקרונות שוודיות ולא בדולרים...)
קצת מבאס שהם לא עקפו את מט קולוויל, הרבה יותר מגיע להם - כי זו שיטה אמיתית ולא ספר הרחבה שמגייס הרבה כסף בגלל פיצ'פקעס מסביב.
כמובן שפתחו את מצב סטריידר וגם היה שידור חי בשעה האחרונה ש the Nerubian the Nerubian ינסה לתמצת :)
הספרים עצמו צפויים עד סוף השנה (יאי!) כשספר דיגיטלי יגיע בשאיפה בקיץ.
 
אז כן, הם סיימו על מעל 2 מליון דולר אבל למרבה הצער מתחת לשיא הנוכחי - 2.12 מליון דולר של הפרויקט "מצודות ושידורים" מאת מתיו קולביל. זה ממצב אותם כמקום השני הרווחי ביותר במימון משחק תפקידים או כמקום הראשון במימון משחק תפקידים שהוא לא למהדורה 5 של מבוכים ודרקונים.

מספר התומכים משמעותית קטן יותר - עם 16.5 אלף תומכים לעומת 28 אלף תומכים שהיו לקולביל.

והנה הרגע בשעה האחרונה של הקמפיין כאשר הוא חצה את רף 2 המליון:
Screenshot_20210304-211233_YouTube.jpg


בשידור החי הופיעו פרנצ'סקו שעובד על השיטה (הוא תמיד מזכיר גם את מרקו מגי, אבל מרקו לא מופיע הרבה בעיקר כי האנגלית שלו פחות טובה) וגם דאג ואנה ומצוות המדיה של פריה ליגן. דאג בריטי ודובר אנגלית כשפת-אם, ולכן הוא הפעיל העיקרי בעמוד הקיקסטארט. אנה הגיעה לאירוע עם אזני אלף.
בהמשך הצטרף אליהם מרטין טקאיצ'י מנכ"ל פריה ליגן. בצ'ט של האירוע נצפו גם גארת' הנרהאן-ריידר שכתב את "החשכת יעראופל" וכן דיוויד רא וג'ייקוב רוג'רס שעבדו עבור קיוביקל 7 על "הרפתקאת בארץ התיכונה".


בסך הכל לא קרו הרבה דברים מעניינים בסרטון. התוכן העיקרי זה שפרנצ'סקו סיפר על העבודה על "מלחמת הטבעת" (משחק הלוח), ועל המהדורות הראשונה והשנייה של הטבעת האחת. בין השאר הוא ציין שהמהדורה הראשונה של המשחק הייתה Slow-burner שבהתחלה לא מכרה טוב והתחילה לצבור תאוצה בהדרגה, ושבזכות זה הגיעו לקמפיין המימון של המהדורה השניה עם מסה קריטית של חובבי השיטה שעזרו לקמפיין להצליח.
פרנצ'סקו ניצל את ההזדמנות כדי להודות לשחקנים של השיטה שכתבו ביקורות רציניות וחוקי בית להם לאורך עשור בפורומים של קיוביקל 7, של פריה ליגן, ביו-טיוב ובפייסבוק, ושהביקורות שלהם עזרו לשפר את השיטה במהדורה השנייה.

ההערכה של פריה ליגן הייתה שהקמפיין יהיה מעט יותר מוצלח מהקמפיין של Twilight 2000. הם לא ציפו להצלחה כזו.

הנה כמה דברים מעניינים שכן נאמרו לגבי ההמשך:

  • פרנצ'סקו ומרטין ענו לשאלות מהקהל שהספר בגדול מוכן למעט עריכה, הגהה ואומנות נוספת, אבל שהם ממשיכים לעשות פלייטסטינג ושיפוצים אחרונים במכאניקה.
  • שוב ציינו שהשינוי העיקרי במכאניקה מהמהדורה הקודמת זה חוקי המסעות.
  • מתוכננים בתור התחלה ספרי הרחבה והרפתקאות של אריאדור ומוריה, אבל אין עדיין החלטה רשמית לגבי הכיוון הבא שהשיטה תלך אליו (רוהאן\יעראופל\גונדור).
  • חלק מיעדי ההמשך של הקמפיין, כמו החוקים לעינו של האויב, תוכננו להכנס לספרי הרחבה בהמשך אבל הועברו לספר הבסיס בשביל הקמפיין. יעדי המשך אחרים - ספציפית החוקים של "דברים חסרי-שם" ו"משחק צעדן (סולו)" נכתבים במיוחד בעקבות ההצלחה של הקמפיין.
  • לא יהיו דרקונים בספר הבסיס. לטעמי זו החלטה נכונה - גם במהדורה הראשונה היו שני סוגי יריבים - דרקונים והנאזגול - שתמיד השתמשו בהם בקמצנות כדי לשמור על האפקט הסיפורי שלהם.
  • כמו בתקופה של קיוביקל 7, יהיו ספרי מו"ד 5 שייצאו כמוצר עוקב לספרי הטבעת האחת. אישרו שג'ייקוב רוג'רס יעבוד על ההתאמה למהדורה 5. כזכור, גייקוב רוג'רס היה מעצב עיקרי של הרפתקאות בארץ התיכונה עבור קיוביקל 7 ולאחרונה היה אחד משלושת המעצבים העיקריים של "ביוולף: עידן הגבורה".
  • ג'ון הודגסון לא אחראי על האומנות במהדורה השנייה, אבל אישרו שהוא כן כותב משהו. אני מהמר על מעורבות באנתולוגיית הרפתקאות וגם על מעורבות בהמרה למהדורה 5 עבור הרפתקאו תבארץ התיכונה.
  • גארת' הנרהאן-ריידר עובד על קמפיין מוריה אבל גם על ספר האזור Ruins of a Lost Realm.
 
לא הייתי בכל השידור, אבל שני דברים שבלטו לי:
  • פרנצ'סקו שיבח שוב ושוב את Sophisticated Games שהם בעלי הזכויות למשחקי שר הטבעות, והזכיר שהם זכיין נהדר שגם נותן הרבה זמן לעבוד על המשחקים - מה שהופך אותם לטובים יותר.
    בין השורות ניתן להבין מדבריו שהוא חושב שמי שאשם בסכסוך בין קיוביקל 7 ל SG הם קיוביקל 7...
  • בין היתר, פרנצ׳סקו רמז לכך שלעתים משחקים ברישיון יוצאים גרועים לא בגלל המפתחים, אלא בגלל שהזיכיון לזמן מוגבל מה שמקצר את תהליכי הכתיבה, פיתוח ובדיקה של משחקים ולכן התוצר פחות טוב. זו אמירה כללית שלו על התעשייה והוא הדגיש שהזכיין של שר הטבעות הוא נהדר במובן הזה.
  • בקטע שמרטין (לא ידעתי שהוא המנהל) הצטרף לשיחה היה דו-שיח שמאוד התחברתי אליו:
    "היי, ברוך הבא מרטין"
    "אהלן"
    "ראיתי שהגענו ל-2 מיליון דולר!!?!?! ואווואואוו"
    "לא - ילדים, צריך להרדים אותם..."
בנוגע להרפתקאות בארץ התיכונה, זה כנראה דיון אחר - אבל אישית יש לי את הספרים של השיטה, ואני ממש לא מרגיש צורך בלקנות אותם שוב. הם גם יצאו יותר מאוחר (לפני 4-5 שנים לזכרוני). ברור לי שהם חייבים לחדש בגלל שהם לא יכולים למכור את הקיימים, אבל אני אוותר על זה מראש.
 
עריכה אחרונה:
הדברים שפרנצסקו אמר לגבי משחקים שיוצאים לא-אפויים לא הרגיש לי כמו ביקורת על קיוביקל 7 - בל נשכח שכל הספרים של המהדורה הראשונה מלבד Erebor ו-The Laughter of Dragons יצאו באיחור משמעותי - אלא כמו ביקורת כללית על המחזיקים בזכויות למשחקי לוח או תפקידים של מותגים רציניים אחרים.

אם אתה מחפש ביקורת של פרנצ'סקו על קיוביקל 7 - הוא אמר (בראיונות קודמים) שהוא לא מעוניין בספר בסיס שסוקר את הארץ התיכונה "באופן אנציקלופדי" וחשוב לו למקד את השחקנים במקום ובתקופה ובאווירה מסוימים ולהציע דמויות שקשורות לשם.
קיוביקל 7 התכוונו במהדורה הגנוזה שלהם להתמקד בשנים (2965 לעידן השלישי) אבל לא במקום. ספר הבסיס שלהם אמור היה לכלול גם אנשי-גונדור ורוהירים, גם ביאורנים ואנשי היערות, וגם הוביטים וסיירי הצפון.
 
חזרה
Top