• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 פסיונים למהדורה 5 - עדכון חדש

למי שעוקב, נדמה לי שהפסיונים עברו הכי הרבה גלגולים וגרסאות במהלך השנים למבוכים ודרקונים 5 במסגרת הבטא-טסטינג ב Unearthed Arcana.
והנה עכשיו נחתה עוד גרסה לכוחות אלו, שאהובים על חלק אבל לדעתי הרוב אדישים אליו. הפעם לא מדובר במקצועות פסיונים, אלא למעשה בתתי-מקצועות למקצועות קיימים וגם בלחשים חדשים: https://media.wizards.com/2020/dnd/downloads/UA2020_PsionicOptions.pdf
 
הבעיה שלי עם פסיונים, שהם למעשה שכבה שניה בלתי-מוצדקת של קסם מאגי שאין בו שום דבר מיוחד. למקצועות הפסיוניים במבוכים ודרקונים מעולם לא הייתה זהות עצמאית שמרגישה שונה ממקצועות עם קסם מאגי. פסיונים עובדים אם הם מחליפים לחלוטין קסם מאגי, אבל לא כשהם קיימים לצד קסם מאגי כמשהו אחר. הדרך היחידה שהם יכולים להתקיים זה לצד זה היא אם ייקחו מהקסם המאגי את עיקר מסורת ההקסמה, ומהפסיונים ייקחו את כל הכוחות שמאפשרים שינוי צורה, יצירת חומרים או שימוש באנרגיה. אבל אני לא רואה אף אחד ברצינות מסיר את הלחשים הקסמת איש או שינה מרשימת הלחשים של אשף.

באופן אישי, אני מחבב את הביצוע הנוכחי של פסיונים כי קל יותר לבנות נתיבים למקצועות מאשר מקצוע חדש (על אחת כמה וכמה כשלמקצוע הזה אין זהות מוגדרת שהיא לא "קוסם... אבל הוא מדמם מהאף כשהוא מתאמץ!").
לטעמי המכאניקה של קוביות פסיוניות שקטנות וגדלות באקראי מסובכת מדי ומוסיפה Book-keeping מיותר... שפשוט יעשו קובית ק6 שמשתפרת מתישהו ל-ק8 או ק10 וזהו. מלבד זה, נראה די חמוד בסך הכל.

לגבי הנתיבים הספציפיים -
הלוחם הפסיוני מגניב. זה בדיוק מה שהייתי מצפה מלוחם פסיוני. הוא נראה כמו גרסת מבוכים ודרקונים של אביר ג'דיי, עם כל הכוחות החשובים מלבד חרב האור. תנו לו כלי נשק אופייני אחר ויש לכם מסדר אבירים על-טבעיים למערכה.
להב המחשבה חמוד. יכולת הלחישה מגניבה. זה כן מוזר לי שדווא הנתיב לנוכל מקבל להיות להב המחשבה. במהדורה 3 זה היה מקצוע יוקרה ללוחמים ובמהדורה 3.5 זה היה מקצוע בסיס שהוא בתכלס הגרסה הפסיונית ללוחם (והלוחם הפסיוני היה הגרסה הפסיונית של פלאדין, בלי המשקל המסורתי).
הנתיב לקוסם ממש מעניין. היכולת שלו ללמוד כוחות הקסמה וחיזוי היא משהו שלא ראינו, ועוקף את החסרון העיקרי של המקצוע. מעניין מה יעלה הפלייטסט. יתר היכולות שלו הן די ישירות ונראות אחלה, אבל היכולת של דרגה 14 די מעפנה לטעמי, מהסיבות שציינתי בפסקה הראשונה בהודעה.
 
כששיחקתי מוד"מ2, די חיבבתי את הפסיון שם, שהגיע בחוברת נפרדת משלו. היכולות שלו היו מספיק שונות מקסמים והמכניקה נראתה יותר כמו כשרונות ונקודות לחש מאשר כמו הלחשים של המקצועות האחרים.
מצד שני, בדיוק בגלל זה הוא הרגיש לפעמים כמו משהו מודבק משיטה אחרת ולא היה מאוזן עד הסוף - פוטנציאלית פסיון בסביבות דרגה 4-5 יכל לקחת כוחות שיאפשרו לו לשלוט מוחית במפלצות חזקות ממנו בהרבה, לפורר אותן, לעבור בין מימדים וכו', דברים שדמויות מטילות לחשים אחרות עוד לא יכלו לחלום עליהם אפילו.

הקושי בלשלב פסיון במו"ד5, הוא שלא מדובר במערכת של כוחות קסומים שמובנית בתוך ספרי הבסיס ולכן בזמן שהוא לא היה קיים בחוקים כבר נוצרו חלופות שממלאות את הנישה שלו ועכשיו צריך לנסות לתרץ מאיפה הוא צץ פתאום. שולק המוחות והטרי-קרין למשל הם בעלי כוחות עם אופי פסיוני לגמרי (ולפחות אצל הטרי קרין זה גם מתואר במפורש ככוחות פסיוניים, נדמה לי שיש עוד מפלצות כאלה) אבל הכוחות האלה הם לחשים מוכרים מספר הכללים ועובדים לפי הכללים של לחשים. אז אם הוספת עכשיו פתאום פסיון, או שהוא סתם עוד סוג של קוסם שמטיל לחשים בלי מרכיבים, או שאתה צריך להתחיל לשכתב עכשיו כל מיני מפלצות, לפעמים אחרי שכבר השתמשת בהן לא מעט.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
כששיחקתי מוד"מ2, די חיבבתי את הפסיון שם, שהגיע בחוברת נפרדת משלו. היכולות שלו היו מספיק שונות מקסמים והמכניקה נראתה יותר כמו כשרונות ונקודות לחש מאשר כמו הלחשים של המקצועות האחרים.
מצד שני, בדיוק בגלל זה הוא הרגיש לפעמים כמו משהו מודבק משיטה אחרת ולא היה מאוזן עד הסוף - פוטנציאלית פסיון בסביבות דרגה 4-5 יכל לקחת כוחות שיאפשרו לו לשלוט מוחית במפלצות חזקות ממנו בהרבה, לפורר אותן, לעבור בין מימדים וכו', דברים שדמויות מטילות לחשים אחרות עוד לא יכלו לחלום עליהם אפילו.
גם במהדורות 3 ו-4 היה לפסיון סט משאבים משלו שמחליף יחידות לחש ליום: היו לו נקודות פסיוניות שאפשר להשקיע כדי לבטא כוחות או לשפר אותם. במהדורה 3.5 גם הייתה לו יכולת "להתמקד" אם נותרה לו לפחות נקודה פסיונית אחת זמינה. היו כשרונות שפעלו רק בזמן שהדמות ממוקדת.

אבל העובדה שיש לפסיונים ניהול משאבים שונה משל קוסם מאגי, לא גרמה לו להרגיש באמת כמו משהו אחר - כי הוא עושה בדיוק אותם דברים שקוסם היה עושה במשחק. הוא יורה קרני אש, הוא מקסים אנשים, הוא מעופף, הוא משתגר, הוא משנה צורה. הוא בעצם Sorcerer.

הדבר היחיד שהיה מיוחד בפסיון של מהדורה 3-3.5, הייתה שהוא לא יכול לזמן מפלצות כמו כוהן או אשף, אבל הוא כן יכול לזמן "בריאה אקטופלסמית" בגדלים שונים, שהיא פשוט גוש נתונים פיזי עם צורה לא מוגדרת, שהפסיון מצמיד לה אופני תנועה ונשקים טבעיים.

המפקד האלמוני אמר/ה:
הקושי בלשלב פסיון במו"ד5, הוא שלא מדובר במערכת של כוחות קסומים שמובנית בתוך ספרי הבסיס ולכן בזמן שהוא לא היה קיים בחוקים כבר נוצרו חלופות שממלאות את הנישה שלו ועכשיו צריך לנסות לתרץ מאיפה הוא צץ פתאום. שולק המוחות והטרי-קרין למשל הם בעלי כוחות עם אופי פסיוני לגמרי (ולפחות אצל הטרי קרין זה גם מתואר במפורש ככוחות פסיוניים, נדמה לי שיש עוד מפלצות כאלה) אבל הכוחות האלה הם לחשים מוכרים מספר הכללים ועובדים לפי הכללים של לחשים. אז אם הוספת עכשיו פתאום פסיון, או שהוא סתם עוד סוג של קוסם שמטיל לחשים בלי מרכיבים, או שאתה צריך להתחיל לשכתב עכשיו כל מיני מפלצות, לפעמים אחרי שכבר השתמשת בהן לא מעט.
במהדורה 3 וב-3.5, הספר לפסיונים כלל גם גרסאות חלופיות של אותן מפלצות, ואני חושב שעשה עבודה טובה. אבל אפילו אם לא עושים כזה דבר, אפשר להתייחס למפלצות כיצורים עם Innate Psionics שפועלת שונה מפסיונים של מקצועות, בדיוק כמו שחלק מהמפלצות מקבלות "לחש פנימי" שפועל אחרת מלחשים של אשף.
 
במוד"מ2, היו לפסיונים מעט מאוד כוחות התקפה רגילים. הספר לא לידי, אבל אני זוכר שהיה כוח טלקינטי שמעיף דברים, יכולת להוריד נק"פ ברדיוס מסויים בתמורה לזה שאתה מוריד נק"פ לעצמך, יכולות להצמיד נשק ליד שלך או להפוך את הידיים לכלי נשק והגוף לשריון, יכולת לגרום להתפוררות (כמו הלחש save or die מעוצמה 6 אבל נגיש לפסיונים בחצי מהדרגה בערך של קוסם עם הלחש הזה) נדמה לי שהיה גם משהו עם הפרשת חומצה מהיד וזהו בערך.

אבל השוס האמיתי היה הקרבות הפסיוניים. לפסיונים היו התקפות מוחיות עם שמות כמו "שוט אגו", "נגיחת מוח" וכיו"ב, והגנות עם שמות כמו "מבצר אינטלקט". חלק מההתקפות היו טובות יותר נגד הגנות מסוימות ולהיפך, מה שיצר סוג של אבן-נייר-מספריים מתוחכם.

אם אני זוכר נכון, לחלק מההתקפות הפסיוניות הייתה יכולת לגרימת נזק (לאחרות היו סתם השפעות שליליות כמו פחד, יאוש וכד'), אבל מה שמיוחד הוא שאם היית מצליח לפגוע פסיונית בפסיוניסט אחר מספר פעמים מסויים (שלוש?) היית מתחבר לו למוח ויכול להתחיל לשחק לו עם הראש, פשוטו כמשמעו, אם היו לך הכוחות המתאימים ממשמעת הטלפטיה. מה בנוגע ליצורים ללא יכולות פסיוניות? היית יכול פשוט להתחבר להם למוח בעזרת כשרון בסיסי ולהתחיל להתעמר בהם - טכנית פסיון (או ירוד מזה - כשרון פראי, דמות ממקצוע אחר עם כוח פסיוני אחד או יותר, היו חוקים גם לזה) עם יכולת כמו "שליטה במפלצת" היה יכול להפוך יצור הרבה יותר חזק ממנו מבחינת דרגות וכו' למריונטה שלו ולגרום לו להילחם בשבילו.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
אבל השוס האמיתי היה הקרבות הפסיוניים. לפסיונים היו התקפות מוחיות עם שמות כמו "שוט אגו", "נגיחת מוח" וכיו"ב, והגנות עם שמות כמו "מבצר אינטלקט". חלק מההתקפות היו טובות יותר נגד הגנות מסוימות ולהיפך, מה שיצר סוג של אבן-נייר-מספריים מתוחכם.
כן, זה אלמנט שהיה קיים גם במהדורה 3 עם יכולות אבן-נייר-מספריים-לטאה-ספוק של חמישה כוחות התקפה וחמישה כוחות הגנה (וגם כוח הגנה שישי גרוע שהוא מה שיש לדמויות לא פסיוניות). דמות פסיונית התחילה עם נדמה 2 או 3 כוחות כאלה בלבד וצברה עוד כשהיא התקדמה בדרגות. אבל בנוסף לכך היו כוחות פסיוניים שהם פשוט לחשים פרופר, רק שעולם נקודות כוח.

במהדורה 3.5 ביטלו את זה, והפכו את כוחות ההתקפה וההגנה לכוחות פסיוניים רגילים. אז לדוגמה Ego Whip היה פשוט "לחש" פסיוני שגורם נזק כריזמה.
 
הנה מישהו שמסכם היטב את הבעיות הסיפוריות של פסיונים: https://theangrygm.com/ask-angry-why-do-psionics-suck/

And when you think about it, it’s actually really weird that the world distinguishes between psionics and magic anyway. I mean, everyone in the world of D&D calls everything that wizards and priests and druids and warlocks and sorcerers do, they call it all magic. Arcane magic. Divine magic. Bardic magic. Wizard magic. Whatever. It’s all magic. But then you have this one weird thing that isn’t magic and somehow, everyone knows not to even call it magic. It’s not psychic magic or mind magic. It’s just psionics. Why? How did anyone arrive at the conclusion that THAT is the thing that is so different from every other form of magic that it isn’t even magic.

[...]

As different as clerics and wizards and bards and warlocks all are, the mechanics they all use are very very similar. Spells, slots, spell levels, and so on. And in most editions, their spells even break down into the same schools of magic. A cleric’s “hold person” is an enchantment spell just a wizard’s “charm person.” Even though one comes from the gods and one comes from mystical formulae, they are part of the same system.

[...]

But when you look at what psionics actually accomplishes in the game, it really doesn’t do anything much different from all the things magic already has covered. Basically, every psionic power already has some sort of analogous spell that SOMEONE can cast already using the preexisting rules. To the point where you start to wonder what the actual difference is between telekinesis and mage hand. From a practical perspective, psionics is just another system of magic that does pretty much exactly the same thing as all the other systems of magic. Psionics doesn’t add anything really new and different to the game.

But it does add a new rules system. And a whole long list of “things that are not spells” that duplicate the whole long list of “things that are spells.”
 
כשכוחות פסיוניים הם לא קסם, אז הגנות ולחשי גילוי לא בהכרח יעבדו עליהם.
אבל המקצוע, כקונספט, מוצדק גם אם אין הרבה הבדל בין כוחות פסיוניים לקסם. הרי מו"ד היא שיטת מקצועות, לא כשרונות מודולאריים. אם זה לא מקצוע, זה כנראה לא קיים.

ראה אגיס מאסטיקלס למשל, מהספרים של חמישיית הצבעים. הדמות מרגישה מאוד שונה מ"רה-סקינינג של קוסם/פייטן".
 
חזרה
Top