• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאת'פיינדר 1 פאת'פיינדר - כמה לא התגעגעתי למטילי לחשים בשיטה

או כמה זה כיף מבוכים ודרקונים 4.
עברתי על הטיוטה הסופית (האחרונה בהחלט, לעולמי עולמים, ולנצח נצחים) של אלופי האור, וקראתי את הסטאטבלוקים של כל מטילי הלחשים בהרפתקה, וזה פשוט עורר בי געגועים למו"ד 4, שמפלצות לא היו בנויות כמו דמויות שחקן. כל-כך פשוט, כל-כך טוב. לצערי במה' 5 חזרו לקטע של לחשים למפלצות, במקום "יכולות" וזה די מעיק.
איך אתם מתמודדים עם הרפתקה שבה יש מטילי לחשים עם לחשים, בפאת'פיינדר או בחמש?

השיטה היחידה שלי זה להשתמש בלחשים שאני מכיר ולאלתר.... וזה גם אומר שכל הלחשים ה"מאגניבים" שיש בספרי הרחבה, מגיעים רק לדמויות שחקן :flame:
 
לא מנחה פת'פיינדר/3.5 בלי SRD פתוח מולי בשביל הלחשים. לא משחק מטילי לחשים, גם אם אני אפקטיבי פחות. זה מסובך מדי בשבילי ודורש הרבה יותר מדי bookeeping. משתדל להשתמש בכישרונות פאסיביים כשאני משחק.

תרגיש חופשי לכתוב המרה למה' 4 :p

דרגונס - זה לא עובד ככה בפת'פיינדר/3.5. יכולות שם הן או מיוחדות למפלצת, או מחקות לחש (ואז אתה במילא חייב לעקוב אחריו להשפעה). אי אפשר להכניס למפלצת אפשרות ל"שיסוף קטלני" או משהו כזה. הדברים האלה מבוטאים דרך כישרונות או דרך לחשים, ושניהם דורשים המון ספרים פתוחים או שינון חוקים.
 
לא'דע, אם הדמויות נלחמות נגד מכשף מסוכן ומסתורי, דווקא בא לי שיהיה לו מגוון של לחשים כמו לכל קוסם בחבורה ויותר, לא שסתם יזרוק עליהן 4 כוחות או משהו.

ואני לא מבין למה צריך "לשחק עם ספרים פתוחים" - אם אתה לא עצלן או סתם מאלתר קרבות סתמיים, תשקיע חצי שעה (לא, זה לא בזבוז זמן, זה להשקיע זמן בתחביב) ותעשה נוהל קרב ארוך - תכתוב בגוף ההרפתקה שלך את כל הפרטים הרלוונטיים, כולל תקצירים שנוחים לך של הנתונים ללחשים שאתה רוצה שהקוסם/מכשף/ווטאבר יטיל, ותשתמש בזה. יותר מכך - תרשום לעצמך בשלב זה כבר מראש דפאו"ת - איזה לחשים הקוסם יטיל קודם כל, איזה לחשים הוא הטיל מראש (למשל -לחשי הגנה, זימון עוזרים או גילוי) וכו'. למשל:

לטריסטרם הקוסם יש את הלחשים קליע קסם, הגנה מרוע, חושך, כדור אש והקסמת איש. את הקרב הוא יפתח בנסיון להקסים את הלוחם של החבורה שיעזור לו, ואז יטיל עליהם כדור אש - או קליע קסם על מטיל לחשים אם הוא רואה אותו מתחיל להטיל לחש משלו. אם הנק"פ שלו יורד ל-10, הוא יטיל חושך ויברח דרך הדלת הסודית שהוא יודע למצוא גם בלי לראות אותה.
 
אז אין דרך להוסיף יכולת דמוית לחש בלי להשתמש בספר בשביל בלחש בכל מקרה? אולי זה משהו שאפשר להכין לו חוק בית?
אם לא, זה אכן מבאס וכנראה אכן דורש העתקה של הלחשים לדפים שנוח לך להשתמש בהם במקום לדפדף כל הזמן תוך כדי קרב.
 
הבעיה היא ששחקן צריך להכיר רק את הדמות שלו, ובוחר 2-3 לחשים בכל דרגה של הדמות - ואילו המנחה צריך להכיר את כל הלחשים של מפלצת מטילת לחשים והוא צריך להכיר אותם עבור 3-4 מפלצות כאלו במבוך.
יש לחשים מוכרים יותר כמו כדור אש או קליע קסם, אבל כשרשימת הלחשים של כל מפלצת כוללת גם 7-8 לחשים עלומים או חדשים ברמות שונות...
 
א- ממתי "קרב מהיר" זה ערך? אני אישית אוהב את המשוואה של קרב אחד בלבד בסשן, אבל שיהיה משמעותי, ארוך או קצר, והכי חשוב - מעניין. לא בהכרח מעניין במובן של איזה יכולות הופעלו בו, אלא האם הוא קידם את העלילה, פיתח את הדמויות וכו'.

ב- לקוסם דב"ש יכולים להיות הרבה מאוד לחשים, אבל הוא לא בהכרח ישתמש בכולם - בין אם הוא לא יספיק, ובין אם יש לו העדפות מסוימות. שלא לדבר על זה שלא בהכרח כל הלחשים שיש לו מתאימים בכלל לקרב - הרי הוא עושה כל מיני דברים קסומים גם כשהוא לא נלחם, והוא בטח ישמח אם יהיו לו כל מיני לחשי ידיעה, יצירה וכו'.

ג- בסופו של דבר, רשימות מקוצרות לא יתפסו 4-5 עמודים, מקסימום רבע דף ולפעמים גם זה לא - הרי מה אני צריך בלחשי קרב? לדעת כמה נזק הם גורמים ומה הד"ק שלהם. מה אני צריך בלחש הקסמה? לדעת כמה קשה להתנגד לו (שוב ד"ק), מה אני צריך בלחש זימון? להחליט מה מזמנים איתו. וזהו בערך.

ד- מה רע בלשבת קצת ו"להכין שיעורי בית" על לחש איזוטרי ומוזר ולחשוב איך הקוסם הדב"ש ישתמש בו בצורה מעניינת או מסוכנת בקרב? זה חלק מהכיף בלהיות מנחה, ולכן להיות מנחה דורש יותר זמן והכנות מאשר רק לבוא ולשחק. הרי היתקלות מהירה, רנדומלית, מכנית ופשוטה אפשר לקבל בכל משחק מחשב שני בערך, בעוד שממנחה אנושי אני מצפה לעשות קצת יותר מזה.
 
זה מאוד תלוי מנחה, אני לדוגמא מתעב הכנות, אין לי זמן ואין לי כוח, אני אוהב להנחות ולשחק, מצד שני אין לי בעיה לשבת לקרוא את ההרפתקה מספר פעמים, משם כבר זורמים.
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
א- ממתי "קרב מהיר" זה ערך? אני אישית אוהב את המשוואה של קרב אחד בלבד בסשן, אבל שיהיה משמעותי, ארוך או קצר, והכי חשוב - מעניין. לא בהכרח מעניין במובן של איזה יכולות הופעלו בו, אלא האם הוא קידם את העלילה, פיתח את הדמויות וכו'.

ב- לקוסם דב"ש יכולים להיות הרבה מאוד לחשים, אבל הוא לא בהכרח ישתמש בכולם - בין אם הוא לא יספיק, ובין אם יש לו העדפות מסוימות. שלא לדבר על זה שלא בהכרח כל הלחשים שיש לו מתאימים בכלל לקרב - הרי הוא עושה כל מיני דברים קסומים גם כשהוא לא נלחם, והוא בטח ישמח אם יהיו לו כל מיני לחשי ידיעה, יצירה וכו'.

ג- בסופו של דבר, רשימות מקוצרות לא יתפסו 4-5 עמודים, מקסימום רבע דף ולפעמים גם זה לא - הרי מה אני צריך בלחשי קרב? לדעת כמה נזק הם גורמים ומה הד"ק שלהם. מה אני צריך בלחש הקסמה? לדעת כמה קשה להתנגד לו (שוב ד"ק), מה אני צריך בלחש זימון? להחליט מה מזמנים איתו. וזהו בערך.

ד- מה רע בלשבת קצת ו"להכין שיעורי בית" על לחש איזוטרי ומוזר ולחשוב איך הקוסם הדב"ש ישתמש בו בצורה מעניינת או מסוכנת בקרב? זה חלק מהכיף בלהיות מנחה, ולכן להיות מנחה דורש יותר זמן והכנות מאשר רק לבוא ולשחק. הרי היתקלות מהירה, רנדומלית, מכנית ופשוטה אפשר לקבל בכל משחק מחשב שני בערך, בעוד שממנחה אנושי אני מצפה לעשות קצת יותר מזה.

1) מאז שלאנשים שונים יש טעם שונה. לך אין בעיה עם קרב אחד ארוך מאוד, לי יש בעיה עם קרב שאורך שעתיים-שלוש שהולכות ברובן על עלעול בספרים ובחוקים.

2) ואיך תדע מה ההעדפות שלו אם לא תלך ותקרא את הלחשים? ואם יש מצב שונה בקרב שהוא לא צפה, ופתאום כדור האש שהוא תכנן להטיל לא יעיל יותר? חזרה לצלול לספרים.

3) לא הכל מסתכם לנזק ודק"ים. יש כל כך הרבה סוגים שונים של לחשים ב3.5 ופת'פיינדר, רובם המוחלט לא עושה בכלל נזק ולא קשור לכך. אי אפשר לצמצם רשימת לחשים לרבע דף, בעיקר כשמגיעים למטילי לחשים מדרגים גבוהים עם חמש ושש דרגות לחשים.

4) עכשיו תכפיל בעשרים-שלושים לחשים איזוטריים לדרג, ועוד יותר אם אתה משתמש בספרי הרחבה. אני לא רוצה לשבת על כל קרב עם מטילי לחשים שלוש שעות ולעיין בספרים לחפש את הלחשים שלו. אני מחזיק מעצמי מנחה משקיע, ואין לי בעיה לשבת שעות על הרפתקאות, נתונים וכו (רק היום ישבתי 3 שעות ותרגמתי+ערכתי מסמך PDF בשביל להריץ אותו), אבל לקרוא עוד ועוד לחשים? זה פשוט טירוף.
 
ההשוואה כל כך לא נכונה שקשה לי להתחיל לתאר את מידת הפספוס של השאלה. אם אני אוכל מנה אחת, זה אומר שאני צריך לבחור שני לחשים לעבוד איתם כל הקרב? כשאתה משחק דמות, אתה אוהב להשתמש בכל היכולות שלה בקרבות, או רק בשתיים כי לא נוח לך לעבוד עם הכל?
 
רד נא מאדן החלון.

האם החלופה ל"יש לך 30 אפשרויות אבל אתה בוחר להשתמש רק ב-4" היא "יש לך רק 4 אפשרויות מראש"?

בסופו של דבר, אם כבר התקלתי את הדמויות שלי בקוסם אגדי ורב עוצמה, מעניין לי שיהיו לו מגוון של אפשרויות שאני יכול לבחור מתוכן. בכמה אפשרויות אני אשתמש בפועל? זה כבר תלוי בסיטואציה, במה אני מנסה להראות או אם יש איזה לחש שממש בא לי להשתמש בו כי אהבתי את התיאור שלו או את מה שהוא מעולל.

הרי דף הדמות של הקוסם היריב לא פתוח מול הדמויות. לא כתוב לו מעל הראש כמה נק"פ יש לו, באיזה דרגה הוא או איזה לחשים יש לו. הדמויות גם לא יכולות לדעת אם במקרה הקוסם "ביזבז" קודם לכן כמה לחשים, או אם יש לו לחשים מועדפים (למרות שאם הוא לובש גלימות אדומות וכתומות עם ציור של להבה מקדימה, וקוראים לו "קרמורו איש האש" זה כנראה רמז מטרים).

למדתי לשחק במהדורה השניה. שיטה הרבה יותר כבדה ומסורבלת מהחמישית או מאלו שהיו בין לבין. ועדיין, אני לא זוכר שהיו יותר מידי בעיות מיוחדות במעקב אחרי נתוני הלחש של קוסם בדרגה 11, או ברשימה מקוצרת של כמה שורות של הנתונים שהם לא ברורים מאליהם (באמת יש סיבה להחזיק מול העיניים את כל התיאור של "הקסמת איש"?)
 
אני לא מכיר את מהדורה שנייה, והשיח פה הוא לא על מהדורה שנייה. הוא על פת'פיינדר, שזה כמעט כמו 3.5. מהדורות 3 והלאה הפכו להיות קרביות יותר ובעל ארסנל רחב של פעולות טקטיות שדמות יכולה לעשות.

ברגע שיש קוסם עם 6 דרגי קסם, סביר להניח שבמהלך הקרב, אם יש לו שמירה מתאימה, הוא ישתמש בהכל עד לפחות דרג 4. זה כבר ~12 לחשים שאתה צריך להשתמש בהם, וזה רק אם אנחנו עושים הנחות על הדרך - אין לו מגילות או שיקויים אחרים, אין לו חפצי קסם שמדמים לחשים, יש לו לחשים מועדפים שהוא ישתמש רק בהם והמצב לא ידרוש ממנו להתגמש.

מגוון זה אחלה וזה באמת דבר חשוב, אבל גם ממנו אפשר להגזים. הרי המערכת מצפה שתעשה שימוש מושכל בלחשים שאתה מחזיק, אז אם יש לך 100 לחשים, כמה פרקטי זה הולך להיות לצמצם את כולם? והחלק העצוב הוא שאני לא מגזים פה - בהנחה שזה הולך להיות קרב בוס עם כל המשתמע מכך, סביר להניח שיהיו לו מגילות מכאן ועד הודעה חדשה, שהוא ישפר את עצמו עם שיקויים, שהוא ידאג לבני ברית שגם להם יש לחשים, שיהיו לו חפצי קסם מגוונים, בכדי להוות אוצר ראוי להרפתקנים האמיצים. כשהמגוון עוצר את הקרב מלזרום, לי אישית זה מפריע.

יש כאלו שזה מפריע להם פחות, ואני מכבד את זה. אותם לא תמצא מתלוננים על הלחשים של מה' 3.5/פת'פיינדר. אבל לי זה מפריע. הבעיה היא שאתה יוצא מנקודות הנחה של מה' 2, שלא תקפות למהדורות המאוחרות.
 
ברור שקרב מול קוסם עוצמתי, במיוחד בשיטה יחסית כבדה ועמוסת רכבות-תוספים כמו מו"ד 3 ונגזרותיה, הוא לא עניין של מה בכך, ולא משהו שבאמת כדאי לאלתר מעכשיו לעכשיו.

אבל מצד שני, זה לא חייב להיות המצב שתואר כאן - של "להחזיק ספרים פתוחים ולעצור לעשות חישובים כל הזמן" - יש דרכים להמנע מכך, כמו רישום מקוצר או ויתור על דברים שלא בהכרח תשתמש בהם. המגוון הוא לפני הקרב - בקרב עצמו אתה משתמש רק במה שאתה רוצה לראות שם. 100 לחשים? יהיה לו מזל אם הוא יספיק להשתמש בעשרה.
 
rui אמר/ה:
ואיך זה מקצר את הקרב? להכין טקטיקה זאת לא הבעיה. או שהתכוונת לסיכום של כל הלחשים, ואז אתה מגיע עם דף דמות של 4-5 עמודים... שזה בדיוק כמו לפתוח ספר.

לקוסם רציני יהיו הרבה מאוד תורות להטיל את הלחשים שלו, אני מבטיח לך. יש סיבה מצויינת שאשפים ודומיהם נחשבים למקצועות הכי חזקים בשיטה.
 
וקוסם ממש ממש רציני יכול גם להמנע מקרב במשך כל המערכה, אז מה בכך?

בעצם, מה שאתה אומר זה שאם אני רוצה קרב-מכשפים אפי מהסרטים, אני צריך לנסות שיטה אחרת? (בתכל'ס זה בדיוק מה שעשיתי במשך שנים אחרי שהבנתי שמו"ד3 לגרסאותיה זה יותר מידי חישובי תוספים מעצבנים לטעמי).
כי מה שהוצג כאן בתור פתרון מהדורה 4 גם כן לא נשמע לי משביע רצון במיוחד - זה כמו לומר לך ש"זה משחק פנטזיה שבו אתה יכול להלחם נגד קוסם כמו רייסטלין ופיסטנדנטילוס" ואז כשהקוסם מגיע זה בעצם מין קובולד-התקפות עם הרבה נק"פ וכמה כוחות נזק ולא דומה בשיט לדמות הקוסם המושקעת שלך ושציפית למצוא לה יריב ראוי.

או שפיספסתי לגמרי את הדרך שבה מו"ד4 מציבה מולך קוסם יריב שיהיה גם מהיר לתפעול וגם.. אה.. קסום?
 
הכל תלוי באיזה יצור אתה מביא כנגד החבורה. לדברים פשוטים יותר, כמו גובלין שמחזיק חנית, יש התקפה או שתיים, אולי שלוש אם הוא חזק מאוד. לבוסים רציניים יש הרבה יותר, אבל לא כאלו שדורשים ממך לפתוח ספר. לדוגמה, אני מריץ כרגע קרב בוס במשחק פורום במה' 4. לבוס יש יותר מ10 יכולות שונות, אבל הכל כתוב שם כי השיטה עצמה לא דורשת ממך לפתוח ספר ולשנן חוקים ולחשים.

עריכה: חשוב לי להדגיש שיש הרבה מאוד הבדלים בין היצורים השונים. יסודן אש זה לא יסודן מים רק עם אש, וזה לא גובלין רק עם כדורי אש במקום חנית.
 
מפקד, אני משחק במשחק הפורום שרוי דיבר עליו ואנחנו עכשיו במהלך קרב הבוס, והבוס הזה ממש חזק ובהחלט קסום (וOP ובולשיט אבל זה משהו אחר :p ) ולדעתי הוא יותר קסום מאשר בוס שצריך כל חמש דק' לנבור באינטרנט\בספר כדי לדעת מה הוא עושה.
 
חזרה
Top