• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאת'פיינדר 1 חדשות הכרוז פאת'פיינדר בעברית - אזל מלאי ספר החוקים הבסיסי

אפשר לאהוב או לא את פאת'פיינדר, אבל לדעתי זו בשורה עגומה לכל מי שאוהב משחקי תפקידים בישראל. מלאי ספר החוקים הבסיסי של פאת'פיינדר בעברית אצל המתרגם, מאנקיטיים. יש עוד מספר ספרים זמינים לרכישה בחנויות התחביב (פריק, הממלכה וכך הלאה) ואולי אפשר עוד בחנויות בספרים וצעצועים, אבל מה שיש בחנויות זה מה שנשאר. אז אם אתם עוד רוצים עותק, מומלץ לרכוש עכשיו.
אין כוונה של מאנקיטיים לתרגם את פאת'פיינדר 2 לעברית, ולהבנתי לא ניתן להדפיס עוד עותקים של ספר החוקים הבסיסי. מהיכרותי את השוק והשחקנים שפעילים בו, אין כרגע תרגום פעיל לאף שיטה אחרת של מבוכים ודרקונים או נגזרת שלה.

כך שלמעשה תמו הימים מאז 2003, כשתורגם ספר החוקים לשחקן של מבוכים ודרקונים 3, שבו יש ספר חוקים של מבוכים ודרקונים ב Mass Market זמין בעברית.
בהחלט יום עגום.
:cry:
 
באמת ידיעה מעציבה.
זה מצב קצת מוזר, שאין באופק אף שיטת משחק גדולה שנמצאת על כוונת התרגום בישראל. נראה איך השוק יסתגל. מעניין אותי במיוחד מה חברות החוגים יעשו לגבי זה, בהתחשב בהעדפה הברורה שלהן לשיטות שניתן לרכוש בעברית בחנויות.
 
ההסבר לדעתי הוא כפול גם בצד של העלויות וגם בצד של ההכנסות.
מבחינת עלויות, מבוכים ודרקונים 5 עלויות התרגום הן אסטרונומיות יחסית. ברוב משחקים שמתרגמים, המתרגם אחראי על התרגום ועל ההדפסה של הספר. במקרה של מו"ד 5, אתה משלם על התרגום לעברית, ואז הם מדפיסים עבורך את הספר ולמעשה אתה מקבל הנחת מפיץ. מה שזה אומר, שהרווח על ספר של מה' 5 באופן זה הוא נמוך יחסית ולכן צריך למכור או במחיר גבוה (נניח 300 ש"ח לספר) או למכור בכמויות מאוד גדולות.

מבחינת הכנסות, לפחות בשנים האחרונות המכירות של פאת'פיינדר היו כמה מאות ספרים בודדים בשנה (שזה עדיין הרבה יותר טוב מאשר שיטות עצמאיות ע"ע ואנור/מיזם אספמיה וכו' שבקושי מוכרים עשרות בשנה). לכן זה לא ממש סחורה לוהטת שיש הצדקה להיכנס לתרגום שלה, אלא אם אתה מכור לעניין.

אבל, דווקא שוק משחקי הלוח בעברית הוא בשגשוג, אז רוב הגיימרים שרוצים לתרגם, הרבה יותר כלכלי (וגם קל לתרגום) לתרגם משחק לוח לעברית מאשר להיכנס להרפתקה שנקראת משחק תפקידים - שדורשת תרגום ספרים עבי-כרס.

בקשר לחברות חוגים, שאלה מעניינת שאין לי תשובה טובה. מאידך, גם היום הם לא ממש דוחפים מכירת ספרים - הם בעיקר זקוקים למדריכים שיריצו, ומדריכים יודעים לקרוא אנגלית.
יש היום חוגים שמריצים מהדורה 5?
 
לפי מה שאני התרשמתי, בהרבה חוגים פשוט קוראים לזה מבוכים ודרקונים ומריצים בכל שיטה שעולה על דעתו של המנחה - יש חוגים כיום שעדיין רצים עם מו"ד בקופסאות או שחר האדמה.

הם לא יכולים מסיבה משפטית כלשהי להדפיס עוד ספרים או פשוט לא רוצים כלכלית?
 
כמעט בוודאות לא רוצים מבחינה כלכלית. את ההדפסה הזו לקח משהו כמו 6 שנים עד שאזל מהמלאי, זה פשוט לא מוכר מספיק.
מבחינה משפטית, לא באמת בקיא בהסכם בינם לבין פאיזו, אבל גם בספק שיש להם אישור - פאיזו הרי עברה לפאת'פיינדר 2, וגם לרוב יש דרישה לתמוך בקו על-ידי תרגום מוצרים נוספים... מה שמאנקיטיים לא עשתה למעשה בחמש השנים האחרונות.
 
אבל, דווקא שוק משחקי הלוח בעברית הוא בשגשוג, אז רוב הגיימרים שרוצים לתרגם, הרבה יותר כלכלי (וגם קל לתרגום) לתרגם משחק לוח לעברית מאשר להיכנס להרפתקה שנקראת משחק תפקידים - שדורשת תרגום ספרים עבי-כרס.
והשאלה הנשאלת היא: אז למה לא מתרגמים את ערכ(ו)ת ההתחלה של מו"ד ומפיצים אותה כמשחק קופסה? תכל'ס זה הדבר היחיד שצריך לתרגם ויענה כבר לכל שאלות ה"איך אני מכניס/מה אני קונה לילד בן 11?". האמת היא שאפילו התכוונתי להציע את זה לקודקוד, שבאופן נוח ביותר מפיצים את משחקי הסברו, אבל משום מה זנחתי את הרעיון.
 
לפי מה שאני התרשמתי, בהרבה חוגים פשוט קוראים לזה מבוכים ודרקונים ומריצים בכל שיטה שעולה על דעתו של המנחה - יש חוגים כיום שעדיין רצים עם מו"ד בקופסאות או שחר האדמה.
כן, כל החוגים כמעט קוראים לעצמם "מבוכים ודרקונים" אבל מריצים משהו אחר. למיטב ידיעתי, ברוב חברות החוגים בארץ מריצים פאת'פיינדר כי זה מה שקיים וזמין בעברית בחנויות.

אבל אם זה יחדל להיות קיים וזמין.


והשאלה הנשאלת היא: אז למה לא מתרגמים את ערכ(ו)ת ההתחלה של מו"ד ומפיצים אותה כמשחק קופסה? תכל'ס זה הדבר היחיד שצריך לתרגם ויענה כבר לכל שאלות ה"איך אני מכניס/מה אני קונה לילד בן 11?". האמת היא שאפילו התכוונתי להציע את זה לקודקוד, שבאופן נוח ביותר מפיצים את משחקי הסברו, אבל משום מה זנחתי את הרעיון.
ערכת ההתחלה היא מוצר של מו"ד 5, אז אני מניח שהיא נחשבת חלק מהליין של מו"ד 5. החוזה הסטנדרטי של מכשפי החוף אומר לתרגם את כל ספרי הבסיס ואת כל ספרי ההרחבה וההרפתקאות מעתה ואילך...
 
וואו, זה מצב נורא מוזר. והרי בסך הכל למיטב הבנתי יש היום הרבה יותר שחקני מוד צעירים מבעבר, אז מוזר שהשוק הפך כל כך קשוח.
למה שמאנקי טיים לא ידפיסו עוד הדפסה? הרי יש להם כבר הכל מוכן, ובטוח הספרים נמכרים.

אני אגיד שאני אישית אכן מריץ בחוגים שלי בעיקר ואנור, וגם מפנה את הילדים וההורים לרכוש לרוב ואנור, כי זה יותר זול יותרשוט וזה ספר אחד שעונה לילדים על רוב הצרכים ולא דןרש אלף הרחבות,
אבל רוב הילדים שהיו בחוג לפני זה שיחקו פתפיינדר ואף רכשו את הספר.

אולי צריך להרים את הכפפה כקהילה ולהרים קיקסטארטר?
 
אולי צריך להרים את הכפפה כקהילה ולהרים קיקסטארטר?
קיקסטארטר של מה? לא הבנתי...
השאלה היא האם באמת קונים קצת או שזה בכל מקרה שוק קשה בכל העולם, והמספרים קטנים נטו כי אנחנו במדינה קטנה. בתור קהילה אולי צריך להעלות מודעות ולתמוך במוצרי אינדי וככה לעודד הוצאות להמשיך להוציא יצירה ישראלית. יכול להיות שדווקא משם אפשר לארגן משהו, כי המחירים של הספרים האלו אמורים להיות קטנים יותר להוצאה לאור ביחס לספרים מכל העולם.
 
בקשר לערכות ההתחלה, הבעיה היא שהן נכנסות (לזכרוני) לקטגוריה של משחקי קופסה ולכן התמחור שלהן הוא עוד יותר אגריסיבי (כלומר גרוע) - מעבר לך, אולי לתרגם את ערכת ההתחלה זה צעד הגיוני אם אתה מתרגם את כל קו המוצרים, אבל במבוכים ודרקונים אי אפשר לבנות איתה דמות. אז זה לא ממש הגיוני.
למרות שאישית, אני מאוד אוהב ערכות התחלה ולדעתי זה אחד הכשלים לאורך השנים של התרגום לעברית מאז תחילת שנות ה-2000, שלא תרגמו אחת.

פלדריק פלדריק הרישיון הוא לרוב מתגלגל, ואם לא מחדשים אותו אז אי אפשר להדפיס. להבנתי מאנקיטיים לא חידשו את הרישיון כי זה היה דורש מהם להוציא ספרים חדשים לאור, מה שהם לא עשו למעשה מאז 2016 או 2017 בערך. המחויבות הייתה ספר אחד לשנה.
לגבי ואנור, המהדורה המחודשת אזלה מהמלא לדעתי לפני שנה - והמכירות היו מאוד דלות, משהו כמו 10-20 עותקים בשנה של הספר אחרי שנגמר מימון ההמון וההייפ הראשוני ממה שאני זוכר מחנות גיבורים ומהכנסים. זה רחוק מלהיות הצלחה באף קנה מידה.

kosem10 kosem10 הבעיה עם מוצרי אינדי, שהקהל שלהם הוא קהל ההרד קור הקיים, זה לא באמת מגיע לאנשים חדשים לתחביב. ראה מה שכתבתי למעלה על ואנור בתור דוגמא. מעבר לכך, המחירים של מוצרי אינדי הוא יותר זול לרוב כי:
א) מדובר במוצרים הרבה יותר זולים להפקה מאשר מוצרים מתורגמים - זה לא ספרים של 300 עמודים בצבע מלא, עם כריכה קשה ועם אומנות מהממת.
ב) הרבה פעמים זה מכירה ישירה לצרכן, לפחות במקרה של העמותה - ולכן אפשר לתמחר בפחות כי אין חנות שלוקחת חלק מההכנסה. מצד שני, זה מגיע לקהל הרבה יותר מצומצם.
 
זה רחוק מלהיות הצלחה באף קנה מידה.
מתוך סקרנות, כמה עותקים צריך כדי שתיחשב הצלחה בספר משחק תפקידים שהוא לא אחד מהענקים בתחום? (ביחס לישראל וגם בעולם)
הבעיה עם מוצרי אינדי, שהקהל שלהם הוא קהל ההרד קור הקיים, זה לא באמת מגיע לאנשים חדשים לתחביב. ראה מה שכתבתי למעלה על ואנור בתור דוגמא.
זה בדיוק מה שאני אומר. אם דיברו על קהילה, אפשר בכנסים לתמוך יותר במשחקי אינדי, בחוגים למי שמריץ שיריץ ואנור לדוגמה. ככה נוכל להתחיל להיות שוק ישראלי, אם המוצרים הגדולים לא עובדים, ונוכל לגרום לאנשים חדשים להיכנס גם למשחקי אינדי. הרי אם מישהו חדש נכנס לתחביב, הוא לא רוצה דווקא את מבוכים ודרקונים, מבחינתו הוא רק רוצה לחוות את זה, ואם יביאו לו משחק אינדי הוא לא יתנגד. (למרות שאני לא יודע כמה אנשים חדשים בתחום הולכים לכנסים.)
עריכה: אני שם לב עכשיו שאני לא בטוח אם השיחה הזאת כבר מתאימה בעץ הזה. אם מעוניינים להמשיך אפשר לפתוח עץ חדש בשולחן העגול, אם זה משנה.
 
עריכה אחרונה:
ספרי בסיס וספרי הרחבה של מבוכים ודרקונים בעברית מכרו בקלות כל אחד מעל אלף עותקים. ספר הבסיס של מהדורה 3 ומהדורה 4 לדעתי גם מכרו סביב ה-5,000 עותקים (הספר לשחקן) - מהדורה 4 אולי קצת מתחת, מהדורה 3 בטוח יותר מזה.

ספרים עצמאיים הכי מוצלחים זה שלי (איי הסערה) ואולי ספרים מתחילת ימי ק20 בעברית - מאות עותקים לספר, אם כי למשל גיבורי הסערה מכר יחסית פחות - מה שגם צפיתי מראש בגלל תנאי השוק. גם קוסמים קטנים הגיע להערכתי למאות עותקים בודדים, אבל הוא כנראה היחיד מהשנים האחרונות שהגיע לזה וזה עקב Value Proposition ייחודי - ובכנות אני לא חושב שאפשר להתייחס אליו כספר מ"ת מהשורה.

והנושא השני שלך יותר מתאים למשחקי-תפקידים כללי (אולי השולחן העגול) כדאי לפתוח אותו שם :)
 
אבל גם בספק שיש להם אישור - פאיזו הרי עברה לפאת'פיינדר 2, וגם לרוב יש דרישה לתמוך בקו על-ידי תרגום מוצרים נוספים...
לפחות מהמעט שאני קורא על פאיזו, אני בספק שאין יותר אישור למכור או להוציא עותקים של פאת'פיינדר 1. אולי בעתיד, אבל פאת'פיינדר זוכרים את תגובת הקהל שהייתה כאשר התמיכה למהדורה 3.5 לחלוטין נפסקה לטובת מהדורה 4, וממה שהבנתי הם לא מתייחסים באותה הצורה של מכשפי החוף למעבר המהדורה שלהם. אולי אני טועה אבל זה משהו ששווה לבדוק.
 
להבנתי הם דיברו עם מאנקיטיים בנוגע לפאת'פיינדר 2, ומאנקיטיים לא הביעו עניין.
מעבר לכך, גם אין ממש סיבה טובה להדפיס עוד עותקים של ספר חוקים בסיסי עם מכירות פושרות של מהדורה ישנה. לא לדעתי מבחינת מאנקי-טיים וגם בטח לא בעיניי פאיזו - נכון שהם ממשיכים להציע את כל הספרים של מהדורה ראשונה, אבל באופן דיגיטלי וחלק מהספרים כספרי-כיס.
אבל להבנתי גם פאיזו לא מדפיסים מחדש את ספרי מהדורה ראשונה בהוצאה "רגילה".

נ.ב. במסגרת סידור של הפורום אחרי השדרוג, מי זוכר שאחרי התרגום של הנשגבים לעברית, והמכירות הנוראיות שלו, החליטו לא להוציא לאור את המדריך למנחה אפילו כשהספר היה מוכן (או כמעט מוכן) לדפוס, אפילו כ PDF... הנשגבים - עתיד הנשגבים בעברית הוכרע.
 
עריכה אחרונה:
כן אעיר, כי זה עלה, המכירות של ואנור מפורסמות על ידי אביב בכל רבעון באתר שלו. ואנור מכר בסך הכל קצת יותר מ-650 עותקים, אבל רק שליש מהם עותקים פיזיים והיתר דיגיטלי. "פלאים" מכר כ-300 עותקים ביחס דומה בין פיזי לדיגיטלי.

ההדפסה המחודשת של "ואנור" אכן אזלה, כך שכרגע אפשר להזמין עותק פיזי רק בהדפסה-לפי-הזמנה מ-DriveThruRPG. אני לא יודע אם יש כוונה כרגע לעשות הדפסה נוספת, אבל מקווה שכן...

למרות זאת, אני חושב שפלדריק וקסם כן צודקים שהבעיה של מוצרי האינדי הישראליים כמו הפונדק וואנור זה בעיקר חשיפה.
"מבוכים ודרקונים" זה פשוט שם נרדף בארץ למשחקי תפקידים (כשאני מריץ בכנסים את "הטבעת האחת" אנשים שואלים אם זה משחק מבוכים ודרקונים בעולם של טולקין...). פאת'פיינדר מכר פחות בישראל כי לא קוראים לו "מבוכים ודרקונים", אבל לפחות הוא קיים בחנויות ספרים ובחוגים. ואנור לא נמצא בחנויות ספרים, לא בחוגים (למעט חוג אחד שהוזכר כאן בדיון ואני שמח לשמוע שהוא קיים) ואנשים לא שומעים עליו - לא משנה כמה מוצלח הוא (מוצלח, ואפילו עם צבע מלא ודפי כרום, למרות שאני משוחד).
 
לא ידעתי שהוא ממשיך לפרסם, זה הנתונים האחרונים שראיתי: ואנור: נתוני מכירות
המספרים כוללים את המבצע שבו הוא חילק את הספרים בחינם בתחילת הקורונה שזה היה משהו כמו 100+ עותקים של כל ספר?

בכל מקרה, מהניסיון שלי במכירת הספרים הפיזים מחנות גיבורים ודוכנים בכנסים, זה מכר משהו כמו 10-20 עותקים בשנה אחרי שדעך ההייפ ממימון ההמונים. פלאים מכר אותו דבר או אפילו פחות - לואנור יש יתרון שיווקי משמעותי שאפשר להציג אותו בתור תואם מבוכים ודרקונים לכל מי שחדש לתחביב. זה גם הגיוני עם המספרים, שים לב שרוב המכירות הפיזיות היו בהוצאה של הפונדק שהיו בחנויות הספרים.

החסם העיקרי שזה לא בחנויות הוא שבהוצאה החדשה, כמו כל ספרי הוצאת גיבורים, התמחור הוא למכירה ישירה ולא בהתאם למחיר הסיטונאי כשמוכרים לחנויות. אם זה היה כך, הספר היה כנראה עולה 180-200 ש"ח ולא 120 ש"ח.
 
של מבוכים ודרקונים חמש? זה לא ממש כלכלי, אם אתה מכיר מישהו שיש לו איזה 200,000 ₪ שהוא מוכן להשקיע, בלי הבטחה לרווח אלא מקסימום החזר עלות, אשמח לתרגם ;)

אם זה פאת׳פיינדר זה לא מותג חזק מספיק.
אני בעצמי בדקתי כמה אפשרויות לתרגם שיטות לעברית, עם פוטנציאל בינוני (מאות עותקים בשנה) אבל זה לא החלטה קלה או פשוטה.
במקרה כזה כנראה שזה יעלה לקיקסטרטר גם לגייס כסף וגם לבדוק את העניין של השחקנים בישראל.
 
חזרה
Top